Ingen som är på jakt efter 2 utlimax 15" och ett EP4000 som är fläktmoddat?
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 25 March 2015 - 13:36
philipbtz: http://stereointegri...8-18-subwoofer/
4st bör räcka ett litet tag iaf.
Inte att jag är proffs på parametrar men tycker de ser ut att ha för högt Q samt att den verkar behöva ganska stora lådor? Men totalvolymen blir ju iof typ samma som 8 ROY.
Edit: Jo dessa ser ganska bra ut ändå. Men hade varit kul om jag visste mer om hur ljudkvaliteten är på dessa samt hur djupt ner man kan EQ:a dom osv.
Redigerat av philipbtz, 25 March 2015 - 13:42.
Postad 25 March 2015 - 14:04
Vet att jag har velat om detta förut men om typ en månad beställer jag i32s men jag kan inte för mitt liv bestämma mig för vilka basar jag skall ha till. Jag kommer ha råd med något runt 20 000:- för basar inom rimlig tid - dvs. detta är budgeten för element, lådor, färg och dämp.
Y-2 i rå MDF. En fördel med portade är den akustiska impedansen i rummet. Finns en del på faktiskt om det.
"Dock är det samtidigt så att rumsresonanser brukar drabba basreflexhögtalare
något mindre än motsvarande slutna låda, vilket beror på att basreflexlådan i
det register där helholtz-resonansen finns har en lägre akustisk impedans som
därför gör att högtalaren kroknar något när den möter en rumsresonans."
http://www.faktiskt....pic.php?t=56119
Postad 25 March 2015 - 14:56
Y-2 i rå MDF. En fördel med portade är den akustiska impedansen i rummet. Finns en del på faktiskt om det.
"Dock är det samtidigt så att rumsresonanser brukar drabba basreflexhögtalare
något mindre än motsvarande slutna låda, vilket beror på att basreflexlådan i
det register där helholtz-resonansen finns har en lägre akustisk impedans som
därför gör att högtalaren kroknar något när den möter en rumsresonans."
http://www.faktiskt....pic.php?t=56119
Frågan är väl bara hur stor fördel Y-2 har där om man har t.ex. de fyra 18" i slutna lådor som länkades till. Speciellt när portens bidrag kommer vara långt under de rumsresonanser jag kommer ha.
Finns ju en som funderar på ett system med 6st SDX12 här på forumet. Lågt Q i rimlig lådvolym och flyttar 2.75liter/st. Inte dom känsligaste elementen direkt men effekt är ju billigt idag.
Men då pratar vi basreflex va? Kommer inte ge mig på att bygga BR.
Postad 25 March 2015 - 14:57
Ingen som är på jakt efter 2 utlimax 15" och ett EP4000 som är fläktmoddat?
Jo jag var ju det men det priset du ville ha var ju helt uppåt väggarna! Har du tänkt om ang priset ?
Postad 25 March 2015 - 15:03
En kille på avs som byggt dubbla HT18 i lådor om ca. 102 x 61 x 51cm
http://www.avsforum....t18-subs-2.html
Spelar ner till 7Hz. Så fyra av dessa lär ju vara ganska brutalt.
Postad 25 March 2015 - 15:12
En kille på avs som byggt dubbla HT18 i lådor om ca. 102 x 61 x 51cm
http://www.avsforum....t18-subs-2.html
Spelar ner till 7Hz. Så fyra av dessa lär ju vara ganska brutalt.
Ser jag fel eller kan man få tag i HT18 element för 150-200usd i USA?
Postad 25 March 2015 - 15:43
Nej slutet system.Frågan är väl bara hur stor fördel Y-2 har där om man har t.ex. de fyra 18" i slutna lådor som länkades till. Speciellt när portens bidrag kommer vara långt under de rumsresonanser jag kommer ha.
Men då pratar vi basreflex va? Kommer inte ge mig på att bygga BR.
Med 28mm Xmax så flyttar dom lika mycket luft som många 15".
174dollar står det på deras hemsida iaf.Ser jag fel eller kan man få tag i HT18 element för 150-200usd i USA?
Redigerat av MattiasBGD, 25 March 2015 - 15:43.
Postad 25 March 2015 - 16:03
Mathias är det 12tums elementet till och med bättre än Lms-r 12"?
Hur står det sig emot Lms-r 15tum?
Tänker på att du skriver att det t.o.m är bättre än en del 15tummare.
//Micke
Postad 25 March 2015 - 16:10
http://m.ebay.co.uk/itm/371027807111
Hej!
Mathias är det 12tums elementet till och med bättre än Lms-r 12"?
Hur står det sig emot Lms-r 15tum?
Tänker på att du skriver att det t.o.m är bättre än en del 15tummare.
//Micke
Parameter och simuleringsmässigt ser det så ut SDX12 vs LMS-R 12".
Inte jämfört med LMS-R 15" eftersom den har mer Xmax än dom flesta 15". Sitter med telefonen nu så jag kan inte ge exempel.
Postad 25 March 2015 - 16:14
Ser jag fel eller kan man få tag i HT18 element för 150-200usd i USA?
Ja det verkar sjukt billigt.
Postad 25 March 2015 - 16:18
På ebay UK finns 12" från BK som verkar intressanta och för de priset kan du köpa många jämfört med alternativen.
http://m.ebay.co.uk/itm/371027807111
Parameter och simuleringsmässigt ser det så ut SDX12 vs LMS-R 12".
Inte jämfört med LMS-R 15" eftersom den har mer Xmax än dom flesta 15". Sitter med telefonen nu så jag kan inte ge exempel.
Ja jag har kikat på det också. Det är ju ganska billigt. Samtidigt så har ju ROY lite bättre parametrar. Mycket lägre Q, lägre Fs, lite bättre verkingsgrad. Men BK-elementet är ju billigare helt klart. Ja det är mycket att väga in.
Postad 25 March 2015 - 16:27
Finns ju en som funderar på ett system med 6st SDX12 här på forumet. Lågt Q i rimlig lådvolym och flyttar 2.75liter/st. Inte dom känsligaste elementen direkt men effekt är ju billigt idag.
Har räknat lite på det och dessa verkar ju klart intressant också. Sex såna flyttar ju över 8 liter luft.
Edit: Hittar inte vem som har sex stycken. Vad driver han dessa med i så fall. Med 84dB@1W/1m så lär det krävas något enormt för att driva dom.
Redigerat av philipbtz, 25 March 2015 - 16:58.
Postad 25 March 2015 - 16:56
Räknat nu fast fortfarande på mobilen utanför affären... en 15" med 17mm Xmax flyttar samma mängd luft som en 12" med 28mm Xmax.
Redigerat av MattiasBGD, 25 March 2015 - 16:57.
Postad 25 March 2015 - 17:04
Hmm 18":arna verkar inte gå att få skickat till sverige så antar att de går bort. De såg väldigt prisvärda ut annars. Fyra för typ 6000:- plus frakt, tull och allt vad det är.
Postad 25 March 2015 - 17:07
När jag köpte mina element så beställde jag direkt från staterna som många andra gjort med diverse element der blev ett väldigt bra pris då men idag är dollarn dyr.
Räknat nu fast fortfarande på mobilen utanför affären... en 15" med 17mm Xmax flyttar samma mängd luft som en 12" med 28mm Xmax.
Ja det går nog nästan jämt ut med tull, moms och frakt med dagens dollar.
Postad 25 March 2015 - 17:38
Är lite sugen på Monacor sph390. 1300:- högkänslighet och mår bra i 70liter slutet. Köpa 16st kostar 21000, sjukt hög känslighet vilket betyder att du inte behöver extrema slutsteg ![]()
http://www.europe-au...Product_ID=4486
Hade nog själv hellre gått på scan-speak 32w/4878(Som har en massa godis, såsom massor med koppar) än w121. W121 kostar ändå 5lock styck, eller varför inte ss 30w/45580, kostar hälften...
Alla dessa roliga val ![]()
Postad 25 March 2015 - 18:21
Hur man än vänder och vrider på det så är INTE Inos bas prisvärd.
Punkt.
Postad 25 March 2015 - 20:49
Mitt rum är ganska stort och utav gips.
Postad 25 March 2015 - 21:32
Köp ett gäng royar och bygg ca 37 liter slutet. Jag spelade på fyra stycken till ino r28 ett tag och det går att spela på ganska duktigt.
Vilket av dom då seas roy finns i 2 modeller d1001 och d1004
Postad 25 March 2015 - 21:40
Vilket av dom då seas roy finns i 2 modeller d1001 och d1004
Eftersom du uppenbarligen vet vilken som är bäst, kan du inte bara skriva ut det direkt istället för att spela Allan?
Här kan man läsa hur det gick sist diskussionen drog igång:
https://www.minhembi...20847&p=4140607
Postad 25 March 2015 - 23:26
Frågan är väl bara hur stor fördel Y-2 har där om man har t.ex. de fyra 18" i slutna lådor som länkades till. Speciellt när portens bidrag kommer vara långt under de rumsresonanser jag kommer ha.
Porten bidrar ju upp till ca 45 hz.
Det är i all fall mitt tips. Framtida Y-4 kommer både att räcka bra för i32s och kommer lätt drivas av ett vanligt slutsteg.
Postad 26 March 2015 - 05:09
Hmm 18":arna verkar inte gå att få skickat till sverige så antar att de går bort. De såg väldigt prisvärda ut annars. Fyra för typ 6000:- plus frakt, tull och allt vad det är.
Beställ via mellanhand som t.ex. ShopUSA så är det lugnt.
Frakten inom staterna är ofta väldigt låg och ibland gratis från vissa företag.
Många gånger blir alternativet via ShopUSA eller dylika billigare än om företagen skickar direkt till Sverige själva konstigt nog.
Postad 26 March 2015 - 09:56
Porten bidrar ju upp till ca 45 hz.
Det är i all fall mitt tips. Framtida Y-4 kommer både att räcka bra för i32s och kommer lätt drivas av ett vanligt slutsteg.
Ja fördelen är helt klart att de kan drivas med ett vanlig slutsteg men hur som helst kommer jag behöva köpa typ ett http://www.thomann.d...-amp_ta2400.htm och då har jag 2x1200W i 4 Ohm vilket borde räcka till ett gäng slutna basar med EQ också. Jag älskar Y-basarna men jag har främst två problem med dom.
1. De kostar 20 000 för bara två baskällor. Vill ha minst fyra för bra ljud och om jag köper Y-2 kommer det dröja länge innan jag har Y-4 då jag vill köpa center osv.
2. De spelar inte infra - du har ju själv velat boosta dina såg jag i någon tråd och jag vill inte sitta med Y-4 för 40 000 och känna att jag saknar något om du vet vad jag menar. Jag försöker att undvika alla mellanköp jag kan och om jag ställer mig frågan ifall jag kan leva med Y-4 resten av livet så vet jag ärligt talat inte. De flesta som gått över till infra har påpekat att de märkt av egenheterna av basreflex när de gått över. Dvs att de upplever slutna basar/infra som något tajtare och mindre bumliga. Men nu vet jag ju själv att Y-4 låter väldigt bra så det är ändå ganska små skillnader vi pratar om här.
Y-basarnas stora fördel är såklart deras enorma ljudtryck ner till 15Hz ungefär samt att jag vet att de garanterat låter bra.
Fan snart skiter jag i basar och bara köper en center för pengarna istället ![]()
Köp ett gäng royar och bygg ca 37 liter slutet. Jag spelade på fyra stycken till ino r28 ett tag och det går att spela på ganska duktigt.
Detta är intressant för jag har ju redan två färdiga lådor för mina SLS10:or som jag antagligen bara kan slänga in royar i...Vad bytte du till efter royarna och hur lät de i jämförelse?
Postad 26 March 2015 - 10:48
Ja fördelen är helt klart att de kan drivas med ett vanlig slutsteg men hur som helst kommer jag behöva köpa typ ett http://www.thomann.d...-amp_ta2400.htm och då har jag 2x1200W i 4 Ohm vilket borde räcka till ett gäng slutna basar med EQ också. Jag älskar Y-basarna men jag har främst två problem med dom.
1. De kostar 20 000 för bara två baskällor. Vill ha minst fyra för bra ljud och om jag köper Y-2 kommer det dröja länge innan jag har Y-4 då jag vill köpa center osv.
2. De spelar inte infra - du har ju själv velat boosta dina såg jag i någon tråd och jag vill inte sitta med Y-4 för 40 000 och känna att jag saknar något om du vet vad jag menar. Jag försöker att undvika alla mellanköp jag kan och om jag ställer mig frågan ifall jag kan leva med Y-4 resten av livet så vet jag ärligt talat inte. De flesta som gått över till infra har påpekat att de märkt av egenheterna av basreflex när de gått över. Dvs att de upplever slutna basar/infra som något tajtare och mindre bumliga. Men nu vet jag ju själv att Y-4 låter väldigt bra så det är ändå ganska små skillnader vi pratar om här.
Y-basarnas stora fördel är såklart deras enorma ljudtryck ner till 15Hz ungefär samt att jag vet att de garanterat låter bra.
Fan snart skiter jag i basar och bara köper en center för pengarna istället
Detta är intressant för jag har ju redan två färdiga lådor för mina SLS10:or som jag antagligen bara kan slänga in royar i...Vad bytte du till efter royarna och hur lät de i jämförelse?
Ett slutsteg med fläktar har inget att göra i en seriös anläggning så vidare man inte kan ha den i ett annat rum. Det är bara min åsikt som inte vill ha en massa surrande i rummet.
Infra tycker jag, personligen, är trams. Det är kanske av vikt när man spelar som en idiot och framförallt, boostar rejält i botten. Är du en högspelare? Jag, personligen, saknar inget i botten och var nyss och lyssnade på "den bästa basen Öhman hört" 1 km härifrån. Det var med Y-4.
Du gör ju precis vad du tycker, men jag uppfattar forum som ett ställe där förenklingar framförs kring bas.
Postad 26 March 2015 - 11:15
Infra tycker jag, personligen, är trams. Det är kanske av vikt när man spelar som en idiot och framförallt, boostar rejält i botten. Är du en högspelare? Jag, personligen, saknar inget i botten och var nyss och lyssnade på "den bästa basen Öhman hört" 1 km härifrån. Det var med Y-4.
Fast ditt resonomang kan man faktiskt använda på andra hållet med.
Om man inte är en högspelare så är ju slutna lådor kanske bättre, då den begränsade spl:en inte spelar så stor roll.
1 dels den teoretiskt bättre grupplöptiden
2 de mindre lådorna, lättare att gömma
Annars tycker jag att basreflex har börjat få väldigt dåligt rykte av någon anledning. Det är väldigt bra pris/prestanda på den lösningen.
Men svårare/mer arbete att bygga själv än slutna.
Postad 26 March 2015 - 11:20
Ett slutsteg med fläktar har inget att göra i en seriös anläggning så vidare man inte kan ha den i ett annat rum. Det är bara min åsikt som inte vill ha en massa surrande i rummet.
Du gör ju precis vad du tycker, men jag uppfattar forum som ett ställe där förenklingar framförs kring bas.
Mmm du kan ha en poäng där. Jag är inte högspelare..iaf inte så ofta. Och eftersom jag kommer bo i ett radhus kanske det inte är så uppskattat med infratoner på 5-10Hz som sprider sig genom allt. Anledningen att jag köper i32s är inte för att jag kommer spela så otroligt högt utan för att de kan anpassas till rummet på ett bättre sätt än i16s samt att det kommer vara så otroligt låg dist. Jag är känslig för dist och tycker tex att pi60 hårdnar lite för tidigt för mina krav.
Jag vet vilket system du pratar om och ja om det är det bästa IÖ har hört så väger det ganska tungt. Han har ju hört det mesta om man säger så. Nä du har övertalat mig om att det är lika bra att köra på det säkra kortet. Det får bli Y-2 till en början och senare Y-4. Hoppas bara Ino finns kvar när jag väl har råd med två moduler till haha.
Tack alla för andra förslag osv. jag ville bara tänka igenom detta noga innan jag beställer då de handlar om mycket pengar.
Edit: slutsteget kommer givetvis stå i rummet utanför eller fläktmoddas om det går. Mitt nuvarande steg fläktmoddade jag och det är knappt man hör fläkten när man lägger örat mot.
Redigerat av philipbtz, 26 March 2015 - 11:27.
Postad 26 March 2015 - 13:52
Eller andra element. Basrefelx saknar liksom ganska mycket tycker jag.
Jag har varit och lyssnat på världens bästa bas jag också. Det är BR där och det hörs. Med Infra hade det blivit ännu bättre.
Postad 26 March 2015 - 14:13
Postad 26 March 2015 - 15:01
Jag vet vilket system du pratar om och ja om det är det bästa IÖ har hört så väger det ganska tungt. Han har ju hört det mesta om man säger så. Nä du har övertalat mig om att det är lika bra att köra på det säkra kortet. Det får bli Y-2 till en början och senare Y-4. Hoppas bara Ino finns kvar när jag väl har råd med två moduler till haha.
Tack alla för andra förslag osv. jag ville bara tänka igenom detta noga innan jag beställer då de handlar om mycket pengar.
Det bästa är om du kan åka runt och lyssna själv. Då kan du bilda dig en egen uppfattning vad som är viktigt för dig.
Postad 26 March 2015 - 15:05
Fast ditt resonomang kan man faktiskt använda på andra hållet med.
Om man inte är en högspelare så är ju slutna lådor kanske bättre, då den begränsade spl:en inte spelar så stor roll.
1 dels den teoretiskt bättre grupplöptiden
2 de mindre lådorna, lättare att gömma
Nja, eftersom slutna är inte lika effektiva som portade så kommer det krävas fler/större slutna lådor för att uppnå samma SPL som två bra portade.
Postad 26 March 2015 - 15:28
Nja, eftersom slutna är inte lika effektiva som portade så kommer det krävas fler/större slutna lådor för att uppnå samma SPL som två bra portade.
Jo men har man inte användning av det ljudtrycket som en portad låda kan åstadkomma så kan man likväl använda slutet om det räcker.
Postad 26 March 2015 - 15:29
Köp fyra w121 och kör dem i slutna lådor på en gång. Infra vill man inte vara utan.
Eller andra element. Basrefelx saknar liksom ganska mycket tycker jag.
Jag har varit och lyssnat på världens bästa bas jag också. Det är BR där och det hörs. Med Infra hade det blivit ännu bättre.
Haha nej jag som hade bestämt mig. Nu blir jag nästan galen på detta. Läste tråden på faktiskt och även du skriver ju att det var den bästa basen du hört? Men du menar bästa basen..nästan då eller? Men hur många liter svept luft behöver man för att det skall vara värt att satsa på slutet? Med 8 roy sveper man 4 liter luft med t.ex. Nu vet jag att ditt system flytter över 30 eller något sånt och du tycker det är vad man behöver men ändå hade det varit intressant med din åsikt. Fyra w121 eller andra 12":are i slutna lådor är ju inte i närheten av Y-2 mellan 16-45Hz. Men man kanske får meningsfull output vid 16Hz ändå? Det lättaste för mig hade helt klart varit att köpa en i16s istället för Y-2 och sedan slänga in två royar i mina befintliga slutna lådor. Och sedan på sikt bara lagt till lådor tills jag har en 8 stycken iaf.
Postad 26 March 2015 - 15:40
Det bästa är om du kan åka runt och lyssna själv. Då kan du bilda dig en egen uppfattning vad som är viktigt för dig.
Hade gärna gjort det men det kräver tid och pengar jag inte har precis nu. Och även om jag hade det så blir det lite svårt att jämföra helt olika system i helt olika rum.
Postad 26 March 2015 - 15:52
Funderar helt ärligt på att köra på mina sls10:or så länge då jag är så velig angående detta. En högtalare jag VET jag vill ha är en i16s center. Detta då jag kommer ha projektor i framtiden. Kommer se lite roligt ut med en 50" plasma ovanför den tills det blir proj men då får jag den köpt iaf. Basar går ju att köpa på andra håll medan resten av högtalarna har jag inte hittat några andra alternativ till rimliga pengar.
Postad 26 March 2015 - 16:59
Genom att fundera åt olika håll rusar man oftare träffa rätt i slutändan. Sen ska man nog vara ärlig mot sig själv hur man anväder systemet. Jag bor oxå i radhus och man kan med hjälp av sdfötter iallafall fall tab ort lite av spridningen Till grannen.Funderar helt ärligt på att köra på mina sls10:or så länge då jag är så velig angående detta. En högtalare jag VET jag vill ha är en i16s center. Detta då jag kommer ha projektor i framtiden. Kommer se lite roligt ut med en 50" plasma ovanför den tills det blir proj men då får jag den köpt iaf. Basar går ju att köpa på andra håll medan resten av högtalarna har jag inte hittat några andra alternativ till rimliga pengar.
Klokast är nog att vänja sig vi i32 innan du väljer bas för att veta vad du saknar.
Postad 26 March 2015 - 18:09
Infra tycker jag, personligen, är trams.
Det är klart att du tycker? Det finns ju ingen infra i svartvita stumfilmer från 40-talet.
Vad ska du med infra till?
För oss andra 99,9% av hemmabioentusiaster är det däremot infra i nästan varenda action, fantasy och sci-fi-rulle som släpps idag.
Jag är känslig för dist och tycker tex att pi60 hårdnar lite för tidigt för mina krav.
Du är ingen starkspelare men tycker att pi60 hårdnar lite tidigt?
Du spelar nog i så fall betydligt starkare än du tror. Sån megaskillnad i prestanda är det inte mellan pi60 och i32s. ![]()
Basrefelx saknar liksom ganska mycket tycker jag.
Så är det. Om man lyssnar på ett infrasystem för första gången är det inte säkert att man upplever att det tillför något, men om man lyssnar
i en kvart och sen slår på ett högpass vid 15-20 så märker man ganska tydligt att det blir tunt. ![]()
@Philip: Du bor väl inte skitlångt från Motala?
Kom hit och lyssna på mitt system så får du en uppfattning om infra.
Då kan du, om du vill, få låna med en låda LMS och ett steg hem.
En LMS flyttar ungefär dom där åtta literna luft du vill åt. Dock bara från en strålningspunkt, men det kan ju ge en uppfattning i alla fall. ![]()
Postad 26 March 2015 - 18:11
Genom att fundera åt olika håll rusar man oftare träffa rätt i slutändan. Sen ska man nog vara ärlig mot sig själv hur man anväder systemet. Jag bor oxå i radhus och man kan med hjälp av sdfötter iallafall fall tab ort lite av spridningen Till grannen.
Klokast är nog att vänja sig vi i32 innan du väljer bas för att veta vad du saknar.
Tack för input. Har tänkt på det här ganska länge just för att jag inte vill göra förhastade mellanköp. Får fortsätta tänka igenom det här.
Postad 26 March 2015 - 18:52
Jo men har man inte användning av det ljudtrycket som en portad låda kan åstadkomma så kan man likväl använda slutet om det räcker.
Man skaffar ju den SPL-förmågan man behöver. Så jag förstår inte frågan. Vill man ha möjligt till 120 dB så skaffar man ju prylar som fixar det.
Det är klart att du tycker? Det finns ju ingen infra i svartvita stumfilmer från 40-talet.
Vad ska du med infra till?
För oss andra 99,9% av hemmabioentusiaster är det däremot infra i nästan varenda action, fantasy och sci-fi-rulle som släpps idag.
Som kräver så hög SPL och boostning att 99% av konsumenterna aldrig är i närheten av detta.
Postad 26 March 2015 - 18:56
Funderar helt ärligt på att köra på mina sls10:or så länge då jag är så velig angående detta. En högtalare jag VET jag vill ha är en i16s center. Detta då jag kommer ha projektor i framtiden. Kommer se lite roligt ut med en 50" plasma ovanför den tills det blir proj men då får jag den köpt iaf. Basar går ju att köpa på andra håll medan resten av högtalarna har jag inte hittat några andra alternativ till rimliga pengar.
Ingvar skrev något intressant för ett tag sedan.
"Då är det min uppfattning att man om man behöver en utsträckning nedåt
i frekvens, som behöver vara tillräcklig för just den ljudtryckskapacitet som
samma system har. Och då finner jag att det BLIR lite marginal till THX-
normen - som konsekvens av hur just den normen är vald.
Klarar det 105 dB (på lyssningsplats) kan jag tycka att man klara sig bra
med 25 Hz, och prima med 20 Hz. Klarar systemet bara 95 dB på lyssnings-
plats är 35 Hz rimligt och 30 prima, men signifikant djupare basåtergivning
än så är lite bortkastat vid så långa nivåer.
Ett system som klarar 110 dB kan gott gå ned till 20, och klarar det 115
eller 120 dB, är kanske ännu lite djupare meningsfullt. Extremt ljudtrycks-
kapabla bassystem vill jag gärna se återge frekvenser ned till under 16 Hz."
http://www.faktiskt....064043#p1064043
Postad 26 March 2015 - 19:56
Du är ingen starkspelare men tycker att pi60 hårdnar lite tidigt?
Du spelar nog i så fall betydligt starkare än du tror. Sån megaskillnad i prestanda är det inte mellan pi60 och i32s.
@Philip: Du bor väl inte skitlångt från Motala?
Kom hit och lyssna på mitt system så får du en uppfattning om infra.
Då kan du, om du vill, få låna med en låda LMS och ett steg hem.
En LMS flyttar ungefär dom där åtta literna luft du vill åt. Dock bara från en strålningspunkt, men det kan ju ge en uppfattning i alla fall.
Vad gäller pi60 så hårdnade de vid en volym som jag inte skulle vilja utsätta mig för allt för ofta men detta var ett demo och ville veta vart gränsen gick också. Vi satt ganska nära högtalarna i ett väldigt litet rum så min tanke är att med ett större rum med betydligt större avstånd så finns det risk att de distar de där tillfällena man sitter med en bärs i handen och är sugen på att dra på lite. Mitt rum är mycket större än i de jag hörde pi60. Jag tänker ju ha i32s i väldigt många år framöver och om jag får ett ännu större rum vill jag fortfarande ha extremt lite dist på de större avstånden.
Sen finns det ett annat intressant fenomen och det är att man märker inte att det finns dist förrän man får lyssna på något bättre. Jag satt glad här med mina piPs men så fort jag fick höra pi60 så insåg jag snabbt att det fanns en helt ny nivå av återgivning i pi60. Jag har inte hört samma sak mellan pi60s och i28 men jag har inte kunnat jämföra på något bra sätt alls. Men mer än en jag känner till har gått från pi60s till i32s och upplevt ett helt annat lugn även vid "vanliga" volymer. Jag kan inte köpa i16s när jag vet detta. Samtidigt finns det ju ännu större system än i32s men de har jag inte råd med och kommer antagligen aldrig ha. Vill ju kunna ha matchande center och basar med. Det lockar även att i32s kan anpassas till rummet samt att de minskar reflexen från golvet jämfört med i16s. Ja just därför valde jag i32s. Men nog om detta ![]()
Jag är inte starkspelare på det sättet att jag sitter och kollar hela filmer på ref volym men en bra inspelad låt vilja kunna njuta av på hög volym. Jag vill veta att kapaciteten finns där för de där stunderna när man verkligen känner för det. Vissa filmer kan man även dom spela på väldigt hög volym utan att det är jobbigt. Ja jag är starkspelare när materialet tillåter ![]()
Jag är bara ett par timmar från motala så det hade varit jävligt kul att kika förbi och lyssna! Har aldrig hört ett infra-kapabelt system innan så det hade varit intressant minst sagt. Jävligt schysst att få låna en låda! Ja vi kan ju ta det över PM.
P.S Kan ändå tycka att det är ganska stor skillnad på i14 och i32s. 114dB vs 124dB. Om man räknar med lyssningsavstånd och headroom så gör det hela skillnaden.
Postad 26 March 2015 - 20:05
personligen så tycker jag att om man ska ha ett extremt system så är det ner till just 16hz som är lite av mitt krav. då slår du på även den lägsta orgeltonen. under det ser jag inte längre något behov för min egen del. jag har komoroks subsoniska lista och tesla low mix eller vad den nu kan heta är mäkta djup och extremt krävande av ett system. dock så lyssnar jag själv inte på sån musik, så för mig är det rätt onödigt med ett system som skulle kunna återge det. samtidigt så brukar jag själv även vara restrektiv med att rekommendera folk att bygga dessa jättesystem som finns i närheten av stockholm och i motala, det eftersom det nog är rätt få individer som behöver dessa system =)
Postad 26 March 2015 - 20:21
Postad 26 March 2015 - 20:55
personligen så tycker jag att om man ska ha ett extremt system så är det ner till just 16hz som är lite av mitt krav. då slår du på även den lägsta orgeltonen. under det ser jag inte längre något behov för min egen del. jag har komoroks subsoniska lista och tesla low mix eller vad den nu kan heta är mäkta djup och extremt krävande av ett system. dock så lyssnar jag själv inte på sån musik, så för mig är det rätt onödigt med ett system som skulle kunna återge det. samtidigt så brukar jag själv även vara restrektiv med att rekommendera folk att bygga dessa jättesystem som finns i närheten av stockholm och i motala, det eftersom det nog är rätt få individer som behöver dessa system =)
Testa Värmlands nations kör i Uppsala domkyrka spår 1 där finns vissa saker som bara kommer fram om systemet klarar infra.
Marie Boine gula gula också en massa infra i
Jennifer hall The Hunter också en massa infra i.
Dom här brukar jag ha som test referens när det testas system för det finns vissa saker i låtarna som bara kommer fram i ett kapabelt infra system.
Postad 26 March 2015 - 21:06
Du har själv hört hur fort man spelar över en portad lådas kapacitet om man går under dess arbetsområde.
Vad du måste bestämma är hur starkt du vill kunna spela och mellan vilka frekvenser.
Om du hälsar på Bagarn kan du komma förbi hos mig och höra ett system som är långt ifrån i samma kapacitet, men det integrerar med rummet på ett lite annat sätt.
Postad 26 March 2015 - 21:50
Som kräver så hög SPL och boostning att 99% av konsumenterna aldrig är i närheten av detta.
Är vi 99% av konsumenterna i den här tråden tycker du? Det är ju här vi diskuterar.
Om du vill sprida din kunskap till konsumenterna så är det väl bättre att du ställer dej och hänger bland plastburkarna på Giganten?
personligen så tycker jag att om man ska ha ett extremt system så är det ner till just 16hz som är lite av mitt krav. då slår du på även den lägsta orgeltonen. under det ser jag inte längre något behov för min egen del.
Tittar du inte på modern film?
Problemet är att om du ska kunna återge ljudspår med bas ner till 10Hz, och samtidigt matcha i32s's kapacitet så behöver du ett system som är bland de häftigaste i världen.
Då i32s och i56 är hyfsat lika i kapaciteten undrar jag då om du anser att jag har för liten basrigg, eller om den tillhör en av dom häftigaste i världen? ![]()
Redigerat av Bakerman, 26 March 2015 - 21:50.
Postad 26 March 2015 - 22:42
Kan ju testa dom som finns på Spotify iafTesta Värmlands nations kör i Uppsala domkyrka spår 1 där finns vissa saker som bara kommer fram om systemet klarar infra.
Marie Boine gula gula också en massa infra i
Jennifer hall The Hunter också en massa infra i.
Dom här brukar jag ha som test referens när det testas system för det finns vissa saker i låtarna som bara kommer fram i ett kapabelt infra system.
Postad 27 March 2015 - 08:20
Postad 27 March 2015 - 08:23
Då i32s och i56 är hyfsat lika i kapaciteten undrar jag då om du anser att jag har för liten basrigg, eller om den tillhör en av dom häftigaste i världen?
Vid 10Hz når du väl till 112dB eller så, utan rumsförstärkning. Är en bra bit kvar till 124.
Men vid 20Hz når du lätt över i56's förmåga. Därför jag menar att man behöver bestämma inom vilket område man vill kunna spela med "full" kapacitet.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?