Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34728 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 15 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 16 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 12 februari 2021 - 23:29

dalle
  • dalle
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 4

Bästa Ironse,

DU skall inte klaga om folk har tröttnat på ditt beteende och du får en känga. Ta och läs dina senaste 10 inlägg och fundera på hur du beter dig mot andra. Om du tycker att alla gaddar ihop sig mot dig, kan det bero på hur du formulerar dig i dina inlägg?

Om vi pratar om bildkvaliten så har vi tidigare förklarat för dig att Telia bara skickar vidare det som de får kanalerna. Är det pixligt från kanalerna kommer det du får från Telia vara pixligt. Är det som kanalerna levererar bra kommer det du får från Telia vara bra. Jag skulle tro att Telia får samma ström som sänds i marknätet, så hur hårt materialet är komprimerat beror sannolikt på hur mycket bandbredd kanalen har i marknätet. Ligger kanalen på en Mux med många kanaler kommer det vara hårdare komprimerat och bli pixligare. Det är verkligheten. Det sitter ingen på Telia och medvetet gör programmen pixliga för att j*vlas med dig. Och nej, hur gammal filmen är spelar ingen som helst roll. Bara hur hårt den är komprimerad. Läs gärna på om Destruktiv komprimering.

Ditt svar förra gången du fick en liknande förklaring var något i stil med att du köper tjänsten från Telia och då ville du gnälla hos Telia. Gör gärna det, men gnäll då hos Telia. Detta forum är inte Telia.

Postad 13 februari 2021 - 07:34

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2 953 inlägg
  • 0

Bästa Ironse,

DU skall inte klaga om folk har tröttnat på ditt beteende och du får en känga. Ta och läs dina senaste 10 inlägg och fundera på hur du beter dig mot andra. Om du tycker att alla gaddar ihop sig mot dig, kan det bero på hur du formulerar dig i dina inlägg?

Om vi pratar om bildkvaliten så har vi tidigare förklarat för dig att Telia bara skickar vidare det som de får kanalerna. Är det pixligt från kanalerna kommer det du får från Telia vara pixligt. Är det som kanalerna levererar bra kommer det du får från Telia vara bra. Jag skulle tro att Telia får samma ström som sänds i marknätet, så hur hårt materialet är komprimerat beror sannolikt på hur mycket bandbredd kanalen har i marknätet. Ligger kanalen på en Mux med många kanaler kommer det vara hårdare komprimerat och bli pixligare. Det är verkligheten. Det sitter ingen på Telia och medvetet gör programmen pixliga för att j*vlas med dig. Och nej, hur gammal filmen är spelar ingen som helst roll. Bara hur hårt den är komprimerad. Läs gärna på om Destruktiv komprimering.

Ditt svar förra gången du fick en liknande förklaring var något i stil med att du köper tjänsten från Telia och då ville du gnälla hos Telia. Gör gärna det, men gnäll då hos Telia. Detta forum är inte Telia.

Vadå tröttnat på mitt beteende? Jag lägger upp en bild på hur pass dålig bild jag har

Då gaddar ni ihop er och attackerar mig!

Kom inte och snacka om hur jag "beter mig" Se hur ni beter er mot mig! På canal digital tråden blev jag inte påhoppad, jag får medhåll, varför det?

Varför får inte jag gnälla, men när jag är tyst flera veckor ser jag ju er gnälla om allt varje dag, varför får ni gnälla mer än mig?

Har jag påstått någon på Telia medvetet gör? Nu är det du som är så där otrevlig hoppar på mig, varför gör du det? Nu är det du som beter dig!

Nu ska jag göra en ny jämförelse, jättebra bild på TV10 på en serie som är 9 år gammal, ser inte en ENDA pixel, om jag idag senare på samma dag samma kanal ser ett annat program på TV10 som är nyare

Då blir jag PÅHOPPAD jag får INTE jämföra olika program! Varför hoppar ni på mig om det?

Och varför vågar INGEN av er sätta på filmen The Current War på cmore play, ta bild, lägga upp bilden, visa att jag har fel? Varför vågar ni inte det?

Postad 13 februari 2021 - 07:50

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2 953 inlägg
  • 0

Idag har jag märkt jag har bra bild på alla 60 kanaler, som oftast även tidigare

Har inte sett några pixlar eller color banding pga nedkomprimerat dåligt material alt dåligt bredband inte klarar leverera bilden!

Flera serier som är 10-20 år år ser bra ut på TV3 TV4 KANAL 5 TV6 TV7 TV8 TV9 TV10 TV11 TV12

En annan jämförelse, filmen The Commitments, 30 år gammal, bra bild idag, likaså, filmen Gone in sixty seconds 20 år gammal också bra, förklara då för mig varför filmen Ad Astra som gick i går, var totalt sönderkomprimerat fullt med pixlar?

När man sen ser på ett program eller en film som bara är något år gammal, är totalt sönderkomprimerat då får man inte reagera på det, inte visa bild på det, du ska hålla tyst och ringa kundtjänst!

Det Telia tydligen inte klarar av, de kan inte lokalisera var felet är när bilden går från bra till dålig bild!

Då är det tydligen mitt fel som kund, jag kan inte lokalisera var felet är eller vems felet är!

Äldsta serien som går nu är Nanny från 1998-1999, jättebra bild, inga defekter, men ni vill inte svara på varför en serie från 2015 då är helt sönder komprimerat?

Ännu äldre serie är M.A.S.H. på TV4 guld, jag ser nästan aldrig pixlar på den kanalen! Men gud nåde om jag jämför 50 år gamla serier med nya serier från 2015 och nyare!

Jag betalar 1500 kr månaden till Telia varje månad, så jag har rätt klaga hur mycket jag vill när jag får problem, precis som du klagar när du får dina problem!

Redigerat av Ironse, 13 februari 2021 - 08:06.

Postad 13 februari 2021 - 07:52

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 5
Jag tror inte problemet ligger i bristfällig bild. Du behöver kärlek och värme. Kram.

Postad 13 februari 2021 - 08:29

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2 953 inlägg
  • 0

Jag tror inte problemet ligger i bristfällig bild. Du behöver kärlek och värme. Kram.

Nu hoppar du på mig är omogen, förklara nu varför jag ska betala  1500 kr månad tåla dålig nedkomprimerad bild

Kom igen nu, försök bete dig vuxet i alla fall!

Hur var det nu att bete sig? Nej så klart problemet inte ligger på "bristfällig bild"

Vad tillför du?

Redigerat av Ironse, 13 februari 2021 - 08:32.

Postad 13 februari 2021 - 11:14

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

• 1 268 inlägg
  • 3

... förklara nu varför jag ska betala  1500 kr månad tåla dålig nedkomprimerad bild

Det är väl valfritt? Vill du inte betala 1500 kr för Telia, så bör du säga upp det och leta andra alternativ.

Postad 13 februari 2021 - 11:28

dalle
  • dalle
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 5

Vadå tröttnat på mitt beteende? Jag lägger upp en bild på hur pass dålig bild jag har

Då gaddar ni ihop er och attackerar mig!

Kom inte och snacka om hur jag "beter mig" Se hur ni beter er mot mig! På canal digital tråden blev jag inte påhoppad, jag får medhåll, varför det?

Lägger upp en bild och sedan gaddar vi ihop oss? Om vi tittar i tråden hittar vi följande:

Efter detta spårar det ur lite grann, men jag tycker inte att det var "vi" som kastade den första stenen. Att folk inte håller med dig är inte ett angrepp. Hur skall jag veta varför du inte blir påhoppad i CD-tråden? Kanske för att de i den tråden vill höra att det är sämre bild via Telia?

Varför får inte jag gnälla, men när jag är tyst flera veckor ser jag ju er gnälla om allt varje dag, varför får ni gnälla mer än mig?

Har jag påstått någon på Telia medvetet gör? Nu är det du som är så där otrevlig hoppar på mig, varför gör du det? Nu är det du som beter dig!

Visst får du gnälla, men det blir lite tjatigt när du gör det igen och igen. Vad förväntar du dig att vi skall kunna göra åt att det blir pixligt? När du inte heller kan ta en förklaring om att det inte är Telias fel att du ser pixlar i bilden blir det extra tjatigt när du postar samma sak tre gången under en vecka.

På vilket sätt anser du att mitt förra inlägg var otrevligt? Jag försökte hålla en saklig ton. På vilket sätt betedde jag mig?

Nu ska jag göra en ny jämförelse, jättebra bild på TV10 på en serie som är 9 år gammal, ser inte en ENDA pixel, om jag idag senare på samma dag samma kanal ser ett annat program på TV10 som är nyare

Då blir jag PÅHOPPAD jag får INTE jämföra olika program! Varför hoppar ni på mig om det?

Och varför vågar INGEN av er sätta på filmen The Current War på cmore play, ta bild, lägga upp bilden, visa att jag har fel? Varför vågar ni inte det?

Kom igen. Vi säger inte att det inte är en pixlig är en bild. Den ser ut som skit.

Vi påpekar att det

1. beror på att bilden är hårt komprimerad och att beroende på innehåll kommer kompressionen att märkas mer eller mindre.Om det är en gammal serie/film eller en ny spelar ingen roll, bara hur hårt det är komprimerat. (Om det är en gammal serie inspelad före HD-upplösningen kommer den se sämre ut.)
  2. inte är meningsfullt att jämföra bilden på SVT (720p) med Netflix eller Amazon Prime (ofta 4K) - det är klart att bilden på SVT kommer se sämre ut.
  3. inte är Telias fel att bilden är pixlig. Du skrev själv att SVT hade dålig bild oavsett om du tittade via box, bredband eller youtube och det såg illa ut på olika TV-apparater. Detta talar ju för att det är källmaterialet som är dåligt, inte på att det är Telia som förstör bilden.

Hur länge du har varit kund eller hur mycket du betalar spelar ingen roll. Du väljer att köpa tjänsten av en leverantör som skickar vidare det källmaterial som sänds i TV-nätet. Det kommer inom den överskådliga framtiden vara producerat i 720p-upplösning och det ger sämre bild än exempelvis strömmat från Netflix.Så ja, du får tåla att bildkvaliten inte är på topp hela tiden. Är du inte nöjd får du väl byta leverantör eller övergå till att bara kolla på UHD Blu-Ray.

Redigerat av dalle, 13 februari 2021 - 11:37.

Postad 13 februari 2021 - 12:57

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2 953 inlägg
  • 0

Idag har jag fått bekräftat jag har tappat bredband, uppemot 8 mbit, har legat på 12 mbit ska ligga kring 20 mbit!

Så "proffsen" i denna tråd har haft fel hela tiden, att man ska acceptera pixlig bild när man tappar bredband!

Anser "proffsen" fortfarande det inte har med Telia att göra?

Är det fortfarande mitt fel? Har jag inte rätt klaga när jag tappat bredband?

Och jag vet skillnaden när det ska vara bra bild och när det är dålig bild!

Dessutom kommer jag få rätt inte behöva betala tekniker jag har inte fel!

(klappar mig själv på ryggen)

Redigerat av Ironse, 13 februari 2021 - 13:01.

Postad 13 februari 2021 - 13:05

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

• 1 268 inlägg
  • 0

Idag har jag fått bekräftat jag har tappat bredband, uppemot 8 mbit, har legat på 12 mbit ska ligga kring 20 mbit!

Så "proffsen" i denna tråd har haft fel hela tiden, att man ska acceptera pixlig bild när man tappar bredband!

Det de flesta skriver är att vi inte kan hjälpa dig med ditt problem här, utan nåt du bör ta med Telia direkt. Så jag antar att det är det du gjort nu? Hoppas du får bättre bild om du får tillbaka dina 8 mbit...

Postad 13 februari 2021 - 13:09

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2 953 inlägg
  • 0

Det de flesta skriver är att vi inte kan hjälpa dig med ditt problem här, utan nåt du bör ta med Telia direkt. Så jag antar att det är det du gjort nu? Hoppas du får bättre bild om du får tillbaka dina 8 mbit...

Ett forum är väl till att klaga av sig på? När jag la upp bild på hur sönderkomprimerat det var blev jag ju påhoppad uppläxad i stället!

Sen vågade ingen själv spela upp filmen ta bild lägga upp här visa jag har fel, tar 2 min göra det!

Postad 13 februari 2021 - 13:33

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 2

Det mest fascinerande är att du beter dig som du gör och sen blir förvånad över att ingen orkar eller vill hjälpa dig.

Postad 13 februari 2021 - 13:33

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 2

Ett forum är väl till att klaga av sig på?

Jaha, om du har den inställningen så förstår jag varför det är omöjligt att hjälpa dig. Jag trodde först att du ville lösa problemet men nu inser jag att du bara ville ha lite ryggdunk i din kamp.

När jag la upp bild på hur sönderkomprimerat det var blev jag ju påhoppad uppläxad i stället!

Ingen har hoppat på eller läxat upp dig. Tycker du det är du nog den mest tunnhudade person jag stött på.

Jag påpekade att det inte var relevant att titta på när en film eller tv-serie är gjord för det påverkar inte om det blir komprimeringsartefakter eller inte. Dessutom försökte jag reda ut om det verkligen var ett fel eller om det var något som du normalt kan förvänta dig av vissa kanaler.

Du däremot har betett dig fruktansvärt. Att du inte blivit avstäng beror väl bara på att någon admin inte sett vad du skrivit.

Sen vågade ingen själv spela upp filmen ta bild lägga upp här visa jag har fel, tar 2 min göra det!

Kan bara tala för mig själv men jag har inte den kanalen.

Postad 13 februari 2021 - 13:37

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2 953 inlägg
  • 0

Jaha, om du har den inställningen så förstår jag varför det är omöjligt att hjälpa dig. Jag trodde först att du ville lösa problemet men nu inser jag att du bara ville ha lite ryggdunk i din kamp.

Ingen har hoppat på eller läxat upp dig. Tycker du det är du nog den mest tunnhudade person jag stött på.

Jag påpekade att det inte var relevant att titta på när en film eller tv-serie är gjord för det påverkar inte om det blir komprimeringsartefakter eller inte. Dessutom försökte jag reda ut om det verkligen var ett fel eller om det var något som du normalt kan förvänta dig av vissa kanaler.

Du däremot har betett dig fruktansvärt. Att du inte blivit avstäng beror väl bara på att någon admin inte sett vad du skrivit.

Kan bara tala för mig själv men jag har inte den kanalen.

Jadu, se på CD tråden hur alla klagat i flera år på samma dåliga produkt!

Det var ni som inte ville lösa problemet, ni hoppade på och läxade upp mig!

Du tar mig som en idiotförklarad imbecill inte fattar när jag ska ha bra bild med en nyinköpt tv och när bilden i stället är dålig!

Postad 13 februari 2021 - 13:45

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0

Postad 13 februari 2021 - 13:47

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

• 1 268 inlägg
  • 0

Ett forum är väl till att klaga av sig på? När jag la upp bild på hur sönderkomprimerat det var blev jag ju påhoppad uppläxad i stället!

Tar mer än 2 minuter om man ska leta upp bilden du fotat, eftersom du inte skrivit vid vilken tid i filmen den förekommer.

Postad 13 februari 2021 - 13:54

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 3

Du tar mig som en idiotförklarad imbecill inte fattar när jag ska ha bra bild med en nyinköpt tv och när bilden i stället är dålig!

Du sa det, inte jag ;)

Postad 13 februari 2021 - 14:29

dalle
  • dalle
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 2

Toppen, vi kommer alla vara glada när ditt problem har blivit fixat :)

Nu vill jag inte förstöra din segerdans här, men hur stämmer det här med din felbeskrivning där alla andra program är perfekta men Ad Astra är sönderkomprimerad? Borde inte ditt tappade bredband påverka de andra programmen också?

Redigerat av dalle, 13 februari 2021 - 15:08.

Postad 13 februari 2021 - 14:37

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Nu vill jag inte förstöra dig segerdans här, men hur stämmer det här med din felbeskrivning där alla andra program är perfekta men Ad Astra är sönderkomprimerad? Borde inte ditt tappade bredband påverka de andra programmen också?

🤫

Postad 13 februari 2021 - 16:13

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2 953 inlägg
  • 0

Toppen, vi kommer alla vara glada när ditt problem har blivit fixat :)

Nu vill jag inte förstöra din segerdans här, men hur stämmer det här med din felbeskrivning där alla andra program är perfekta men Ad Astra är sönderkomprimerad? Borde inte ditt tappade bredband påverka de andra programmen också?

Jag har aldrig sagt alla är perfekta hela tiden, kanske ska läsa på vad jag skrivit

Jag blev ju påhoppad i går när jag jämförde 2 program med varandra på TV10 när det ena programmet var sönderkomprimerat men det andra var perfekt

Men "proffsen" hade fel, jag fick rätt

Jag märker när jag "tappar bredband" hur dåligt vissa referenser jag ska kolla på blir!

Postad 13 februari 2021 - 17:25

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 4

Jag har aldrig sagt alla är perfekta hela tiden, kanske ska läsa på vad jag skrivit

Jag blev ju påhoppad i går när jag jämförde 2 program med varandra på TV10 när det ena programmet var sönderkomprimerat men det andra var perfekt

Men "proffsen" hade fel, jag fick rätt

Jag märker när jag "tappar bredband" hur dåligt vissa referenser jag ska kolla på blir!

Ge upp!

Det är väl ingen som sagt att du har fel, vi har bara inte varit övertygade om att du har rätt. Det är lätt att bli tveksam när du om och om igen (felaktigt) anser att originalmaterialets ålder skulle ha något med komprimeringsfel att göra, eller att en bättre/större TV skulle minska upplevda problem med bilden när det snarare är tvärtom.

När vi ställer följdfrågor på dina inlägg så väljer du att dra på dig forumets största offerkofta istället för att svara på frågorna. Dessutom bete dig oerhört otrevligt, vilket inte är första gången.

Att du kallar oss "proffs" tyder ju också på att du antingen tror att vi är anställda på Telia eller att du inte vet vad ordet professionell betyder. Personligen har jag inte jobbat på Telia på över 20 år och så vitt jag vet gör igen annan här det heller med undantag för användaren "Teliakundtjänst". Vi andra är lekmän.

Och att du skriver "jag fick rätt" är ju ironiskt eftersom du fick rätt genom att kontakta Telia vilket var bland det första du blev tipsad om att göra. Och om du verkligen fått rätt är ju dessutom tveksamt eftersom det inte förklarar att du enligt dig har haft bra bild på vissa kanaler och vissa inte. Det tyder ju på att det faktiskt inte har att göra med din bandbredd.

Den enda förloraren i den här tråden är du, men det gissar jag att du inte fattar. Jag kan bara tala för mig själv, men jag har lagt ditt namn på minnet och min vilja är nu noll att hjälpa dig med något i framtiden. Jag är nog inte ensam om det.

Postad 13 februari 2021 - 17:47

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 2

Jag tog för givet att du hade korrekt hastighet. Det är en av de första sakerna man kollar vid problem. 

Postad 13 februari 2021 - 17:50

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2 953 inlägg
  • 0

Jag tog för givet att du hade korrekt hastighet. Det är en av de första sakerna man kollar vid problem. 

Jag har fått saker bekräftade idag, som jag även sagt till det ska stå i mitt register så man inte glömmer framöver, detta kommer göra jag slipper betala för tekniker oavsett, och jag inte ska ringa för 20 kr min!

Postad 13 februari 2021 - 22:27

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

Det här är bland de sämsta kvaliter jag sett på flera år på en film, filmen är The Current War på cmore play

Tyvärr får jag inga referenser från andra om de kan bekräfta dementera om de har sämre bättre bild än mig

20210207-215829.jpg

Har du en tidsangivelse vart i filmen du tagit detta kort? Kan alltid vara en början för oss andra som har kanalen att spola fram till samma position och jämföra kvaliteten.

Postad 13 februari 2021 - 23:35

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2 953 inlägg
  • 0

Har du en tidsangivelse vart i filmen du tagit detta kort? Kan alltid vara en början för oss andra som har kanalen att spola fram till samma position och jämföra kvaliteten.

Första minuten av filmen

Postad 14 februari 2021 - 12:19

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Telia play, HBO-innehåll, att streama detta via en dator, webblösare på en helgkväll är verkligen ett omöjligt uppdrag.

Vilket program som än startas brukar det fungera bra i 5-10 minuter för att sedan stanna, snurra med buffer-symbolen och helt sluta dra trafik, dvs bara att starta om uppspelningen och hoppas på det bästa.

Då kommer  Telia play inte ihåg var man vara i uppspelningen och man får försöka hoppa fram till rätt tidpunkt bara för att i mer än hälften av fallen den bara stannar och buffrar igen.

Har testat, med exakt samma, utfall, i Chrome och Firefox på datorn.

Postad 14 februari 2021 - 12:52

soulseek
  • soulseek
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Telia play, HBO-innehåll, att streama detta via en dator, webblösare på en helgkväll är verkligen ett omöjligt uppdrag.

Vilket program som än startas brukar det fungera bra i 5-10 minuter för att sedan stanna, snurra med buffer-symbolen och helt sluta dra trafik, dvs bara att starta om uppspelningen och hoppas på det bästa.

Då kommer  Telia play inte ihåg var man vara i uppspelningen och man får försöka hoppa fram till rätt tidpunkt bara för att i mer än hälften av fallen den bara stannar och buffrar igen.

Så det är bara HBO innehållet som du har problem med?
Testa med betasajten, finns inte så många där serier nu men du borde ju kunna se om det blir nån skillnad rent generellt. Där kan hoppa åt båda hållen utan att bilden försämras, vilket kan va si och så på den ordinarie.

Postad 14 februari 2021 - 14:37

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Kan du prova i Internet explorer med? Hur konstigt det än låter för vissa så har faktiskt IE 11 bäst stöd för att spela upp video för tillfället. 

Du kan även skicka ett PM till mig med ditt login så kan jag be någon titta i loggen om vi kan se vad som går fel. 

Jag har inga som helst problem att på min dator spela upp HBO.

Markus Johansson

Telia Kundservice

Postad 14 februari 2021 - 15:58

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

Första minuten av filmen

Stämmer ej. 1 minut in i filmen är det en stjärnhimmel med texten ”The world is lit by fire.”

Men vid ca 02:15 dyker scenen upp som är på din bild. Försökt pausa på ungefär samma ställe, men svårt utan exakt tidsangivelse.

Bifogad fil  AB61A96E-FBB7-46CD-A770-3D303E38D180.jpeg   70,99K   0 Antal nerladdningar

Det som slår mig direkt är att din bild skriker av blå himmel medans på min tv är den mörk. Samt min kamera är inte den bästa heller.

Redigerat av Mushunt, 14 februari 2021 - 16:10.

Postad 14 februari 2021 - 17:15

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 0

Stämmer ej. 1 minut in i filmen är det en stjärnhimmel med texten ”The world is lit by fire.”

Men vid ca 02:15 dyker scenen upp som är på din bild. Försökt pausa på ungefär samma ställe, men svårt utan exakt tidsangivelse.

attachicon.gifAB61A96E-FBB7-46CD-A770-3D303E38D180.jpeg

Det som slår mig direkt är att din bild skriker av blå himmel medans på min tv är den mörk. Samt min kamera är inte den bästa heller.

Ja det ser ut som om ironse har butiksläge eller liknande på sin TV. På tok för hög kontrast och färgmättnad. Det hjälper ju inte direkt till.

Den scenen ska se ut ungefär som din bild, även om din också verkar ha för hög kontrast. Det kanske är din kamera som ställer till det.

Så ironse, även om jag sa att jag inte skulle hjälpa dig mer så får jag ändå föreslå att du ser över dina inställningar på TVn. De verkar inte vara rätt.

Här är ett screenshot från filmen.

Bifogad fil(er)

Postad 14 februari 2021 - 17:15

dalle
  • dalle
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 0

Jag måste rätta mig själv. Jag var helt ute och cyklade när det gällde källmaterialets kodning. Det verkar Telia göra själva.

Telia använder CBR (=Konstatnt bitrate) på ca 5 mbit/s för SD, 10 mbit/s för HD och upp till 20mbit/s för Full HD (Endast HBO play tjänsten i boxen). Källan för kanaler vi får direkt från leverantören är i de flesta fall en okomprimerad ljud och bildström som kodas ner till MPEG4 format med aktuellt bandbredd som används enligt ovan. HD kanaler från SVT är i 720p format och andra HD kanaler är i 1080i format.

Postad 14 februari 2021 - 17:34

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2 953 inlägg
  • 0

attachicon.gifAB61A96E-FBB7-46CD-A770-3D303E38D180.jpeg

Tack för referens... kan se svagare nyans av pixlar jämfört med min

Ja det ser ut som om ironse har butiksläge eller liknande på sin TV. På tok för hög kontrast och färgmättnad. Det hjälper ju inte direkt till.

Den scenen ska se ut ungefär som din bild, även om din också verkar ha för hög kontrast. Det kanske är din kamera som ställer till det.

Så ironse, även om jag sa att jag inte skulle hjälpa dig mer så får jag ändå föreslå att du ser över dina inställningar på TVn. De verkar inte vara rätt.

Här är ett screenshot från filmen.

Blir samma sak även när jag kör fabriksåterställning, mesta ser skitbra ut på TV när det väl stämmer

Jag kör oftast nästan med inställningar som när man installerar TV från början TV är så pass bra

Sen förstärker kameran sin bit, men tack ändå för referens

Har flera exempel från SVT CMORE VIASAT att det saknas mbit hos mig kan vara en förklaring

Postad 14 februari 2021 - 17:49

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 978 inlägg
  • 0

Ett tips är att googla fram din modell och vilka inställningar/läge som rekas bland andra.  En tv ur kartong och i "normal läge" är sällan bra.

Postad 14 februari 2021 - 18:15

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2 953 inlägg
  • 0

Ett tips är att googla fram din modell och vilka inställningar/läge som rekas bland andra.  En tv ur kartong och i "normal läge" är sällan bra.

Vi ser ju alla olika

Har prövat andras inställningar jag inte gillar alls

När det uppstår pixlar, finns det ingen inställning som kan fixa det alls, troligtvis pga mindre bredband inte klarar av skicka bilden

Postad 14 februari 2021 - 18:49

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0

Markus

Rapport 18.00 spelas inte in på söndagar

Morgonstudion så finns bara första delen kl 06.00, övriga morgonen finns inte att starta

Postad 14 februari 2021 - 20:20

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 978 inlägg
  • 0

Vi ser ju alla olika

Har prövat andras inställningar jag inte gillar alls

När det uppstår pixlar, finns det ingen inställning som kan fixa det alls, troligtvis pga mindre bredband inte klarar av skicka bilden

Ja. Fast man vill väl ändå ha en så naturtrogen och korrekt bild som möjligt eller? :)

Postad 14 februari 2021 - 21:37

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2 953 inlägg
  • 0

Ja. Fast man vill väl ändå ha en så naturtrogen och korrekt bild som möjligt eller? :)

Men du förstår väl kameran lägger till med eller?

Kallar du c64 grafik för "naturtrogen" pga sönderkomprimerad bild?

Postad 14 februari 2021 - 21:54

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Kan du prova i Internet explorer med? Hur konstigt det än låter för vissa så har faktiskt IE 11 bäst stöd för att spela upp video för tillfället. 

Du kan även skicka ett PM till mig med ditt login så kan jag be någon titta i loggen om vi kan se vad som går fel. 

Jag har inga som helst problem att på min dator spela upp HBO.

Markus Johansson

Telia Kundservice

Internet Explorer? Är du ärligt nu? Den webbläsare som MS säger att vi inte ska använda?

Så länge ni hade en app i Windows fungerade det bra den korta tid jag kunde använda den..
Ett PM och (ungefärlig) tid kan du få. (kollat bredbandet några gånger när det bråkat och kapacitet har det funnits.)

Så det är bara HBO innehållet som du har problem med?
Testa med betasajten, finns inte så många där serier nu men du borde ju kunna se om det blir nån skillnad rent generellt. Där kan hoppa åt båda hållen utan att bilden försämras, vilket kan va si och så på den ordinarie.

HBO jag tittat på mestadels via play, kan nästa helg testa SVT play via dem och kanske Circus eller annan kanal.

Postad 14 februari 2021 - 22:04

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 0

Men du förstår väl kameran lägger till med eller?

Kallar du c64 grafik för "naturtrogen" pga sönderkomprimerad bild?

Fast om du postat ett foto som inte överensstämmer med hur din bild ser ut i verkligheten så undrar jag ju vad det var för vits med det. Det är väl inte din kamera du vill ha hjälp med?

För mig ser det nämligen ut som om du har på tok för hög kontrast och onaturliga färger. Detta kan vara en stor bidragande orsak till varför du har problem med pixelering.

Men du menar att färg och kontrast i verkligheten ser mer ut som det screenshot jag postade?

Jag kör oftast nästan med inställningar som när man installerar TV från början TV är så pass bra

Fast standardinställningar på en TV behöver inte alls betyda att det är rätt/bra bild. Vissa modeller har lägen som är till för att imponera i lysrörsljuset hos återförsäljarna som standardval.

Beroende på vilken modell du har bör det finnas något läge som heter "film", "movie" eller liknande som i.a.f. är hyfsat nära korrekt bild. Det kan också finnas rekommenderade inställningar på nätet. bl.a. https://www.rtings.com/ brukar ha till många av de populärare modellerna. 

Postad 14 februari 2021 - 22:16

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2 953 inlägg
  • 0

Kontrast har inget med pixlar att göra, det har mer med bredband att göra eller hur dåligt något är komprimerat

Jag kan lägga upp på youtube en jätte bra video för att medvetet sönderkomprimera den beroende vilken bitrate jag väljer

Postad 14 februari 2021 - 22:31

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 0

Kontrast har inget med pixlar att göra, det har mer med bredband att göra eller hur dåligt något är komprimerat

Jag kan lägga upp på youtube en jätte bra video för att medvetet sönderkomprimera den beroende vilken bitrate jag väljer

Ja, en felaktigt inställd kontrast skapar inte pixelering. Helt riktigt. Men det kan framhäva problemet och göra det större än vad det behöver vara. Din bild tyder på att du har fel inställningar och att det kan ha gjort att du upplever problemet som större än det är.

Vad har du för TV och vilka inställningar använder du?

Postad 14 februari 2021 - 22:47

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2 953 inlägg
  • 0

Ja, en felaktigt inställd kontrast skapar inte pixelering. Helt riktigt. Men det kan framhäva problemet och göra det större än vad det behöver vara. Din bild tyder på att du har fel inställningar och att det kan ha gjort att du upplever problemet som större än det är.

Vad har du för TV och vilka inställningar använder du?

Du tänker inte på att kameran kan förstärka bilden?

Som den andra bilden visar lägre kontrast men man ser ändå pixlar som man inte gör på den tredje bilden med ännu lägre kontrast?

Postad 14 februari 2021 - 23:03

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 0

Du tänker inte på att kameran kan förstärka bilden?

Som den andra bilden visar lägre kontrast men man ser ändå pixlar som man inte gör på den tredje bilden med ännu lägre kontrast?

Ok, så bilden du använt som exempel på hur dålig bild det är visar egentligen hur dålig din kamera är?  :huh:

Jag ger upp.

Postad 14 februari 2021 - 23:38

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

1)

Ironse har en LG OLED 65" CX har jag för mig.

Jag har en 55" CX och kan säga att med defaultinställningarna så ser bilden väldigt artificiell ut.

Visst, vid snabb blick så ser det skitbra ut, men efter att ha tittat på en hel film eller lite olika serieavsnitt så märker man hur fel bilden är.

Det är främst skärpan som är uppskruvad hårt, men även lite för färgglatt.

Mitt tips till Ironse är att följa råden i LG OLED-tråden han följer (där finns länk till expert-inställningar. Jag kopierade många av dem men inte alla. T.ex. så valde jag ett snäpp kallare temperatur än den rekommenderade då jag tycker den ger för varma färger även om det egentligen är tänkt att se ut så.)

Det viktiga är att sen inte direkt jämföra bilden medan man ändrar t.ex. temperatur - hjärnan måste få tid på sig att glömma bort vilken färgtemperatur du hade innan du tittar på bilden igen för att avgöra om den ser bra ut. Personligen tycker jag alltid att riktigt kalla bilder ser bäst ut men de är inte de mest naturtrogna eller behagliga att titta på i många timmar.

2)

Nu har jag inte kollat på den där filmen och just den där sekvensen, men den ser väldigt mörk ut.

Jag tycker att rätt mycket material ofta har kompressionsartefakter, då främst i form av banding, i mörka scener.

Jag tycker att det ser ut att vara det jag ser på de tre bilderna (den tredje var ju dock så liten att det inte går att se några detaljer alls).

I så fall handlar det om banding redan i original-materialet, eller i telias-omkodning, och TV:n visar bara upp bandingen som den är.

Med default-inställningar kan jag tänka mig att bandingen blir extra tydlig då det brassas på med skärpa och färg.

Att sen få se banding:en på en 65" TV gör att den syns ytterligare bättre än om det hade varit på en mindre TV.

I just denna mörka scen ser jag bara en massa mörka detaljer. Scenen kan absolut inte ta upp speciellt mycket bandbredd.

Eftersom Ironse säger att det ser bra ut vid andra tillfällen så fungerar uppenbarligen bandbredden, och jag sluter mig alltså till att det är banding i originalmaterialet (dvs inget "pixeleringsfel" som Telia kan göra någonting åt).

Om det däremot är banding i typ *alla* mörka scener oavsett kanal, så kan det vara ett allmänt problem med Telias omkodning. Men om så vore fallet skulle nog fler (jag själv inräknad) klaga om vi såg banding stup i kvarten.

Under de senaste 12 månaderna har jag nog bara irriterat mig på banding i nån reklam, förmodligen skapad av någon undermålig reklam-leverantör.

Redigerat av elofu17, 14 februari 2021 - 23:44.

Postad 14 februari 2021 - 23:55

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2 953 inlägg
  • 0

Tack för råden men fel tv, hade C7 tidigare

Ser nu på The Conjuring 2 där nästan hela filmen är mycket mörkare än det andra exemplet, ingen form av defekter alls med mörka partier där man inte alls kan se några pixlar.

Dvs finns inget att reagera på, bilden är så bra den kan bli

När jag har "bra bredband" och zappar igenom mina 60 kanaler, jag ska då knappt några pixlar alls

Då är det ju klart man reagerar om något program film serie sen avviker sig och man ser fullt med pixlar på skärmen?

Får väl höra av tekniker nästa vecka när kundtjänst påstår jag "tappat mbit"

Postad 14 februari 2021 - 23:55

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 0

Nu har jag inte kollat på den där filmen och just den där sekvensen, men den ser väldigt mörk ut.

Jag tycker att rätt mycket material ofta har kompressionsartefakter, då främst i form av banding, i mörka scener.

Jag tycker att det ser ut att vara det jag ser på de tre bilderna (den tredje var ju dock så liten att det inte går att se några detaljer alls).

I så fall handlar det om banding redan i original-materialet, eller i telias-omkodning, och TV:n visar bara upp bandingen som den är.

Med default-inställningar kan jag tänka mig att bandingen blir extra tydlig då det brassas på med skärpa och färg.

Att sen få se banding:en på en 65" TV gör att den syns ytterligare bättre än om det hade varit på en mindre TV.

Ja, den är väldigt mörk och har extremt mycket gradienter vilket gör den svårt att komprimera. Så över en streamingtjänst där det bitrate är låg jämfört med bluray är det inte förvånande om det blir vissa artefakter.

Jag postade inte den lilla bilden för att påvisa några pixelproblem (den är tagen från bluray och ser bra ut) utan för att påvisa hur fel ironses ser ut kontrast- och färgmässigt. Bilden är snudd på helt grå och inte blå. Månen är dold bakom dis och suddig, medans den på hens bild är en massiv vit fläck. Det är därför jag försökt få klarhet vilka inställningar som används. Jag får dock inga svar så jag ger upp.

Postad 15 februari 2021 - 00:08

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2 953 inlägg
  • 0

Från Conjuring 2, färgerna liknar det med Current War

Men här ser man inga former av pixlar, jag är alltså nöjd med bilden här

Hade det varit pixlar hade man sett det tydligt

con2.jpg

Postad 15 februari 2021 - 00:57

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 1

Om det är bandbredd man vill spara på kanske man bör skicka ut det i HEVC/H265 istället.
Dom flesta nyare boxar och telefoner klarar ändå det så det kanske börjar vara dags för en övergång till det.

Redigerat av Leatherface, 15 februari 2021 - 00:57.

Postad 15 februari 2021 - 02:42

aeklund
  • aeklund
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Ja, den är väldigt mörk och har extremt mycket gradienter vilket gör den svårt att komprimera. Så över en streamingtjänst där det bitrate är låg jämfört med bluray är det inte förvånande om det blir vissa artefakter.

Jag postade inte den lilla bilden för att påvisa några pixelproblem (den är tagen från bluray och ser bra ut) utan för att påvisa hur fel ironses ser ut kontrast- och färgmässigt. Bilden är snudd på helt grå och inte blå. Månen är dold bakom dis och suddig, medans den på hens bild är en massiv vit fläck. Det är därför jag försökt få klarhet vilka inställningar som används. Jag får dock inga svar så jag ger upp.

Jag tror Ironse har en 75" Sony XH90.

Jag har en 65" Sony XH95 och om jag kollar på samma klipp (CMORE Play: The Current War, ca 2min 15sek) med bildläge Vivid så får man en blå ton precis som Ironses första bild visar (bildläge Standard får samma tendens men inte riktigt lika mycket).

Om jag använder bildläge Cinema så blir färgen mer lik Mushunts bild. Dvs. inga blåa toner utan istället svart/grått.
(Enligt rtings så har denna tv/modell riktigt bra inställningar från start i Cinema-läget.)

Jag vet inte om mina bildlägen matchar XH90 men misstänker att de är inte så långt från varandra.

Men denna film måste vara hårt komprimerad (eller konstigt komprimerad) för det är fullt med gradienter i denna mörka scen och några få sekunder innan när några personer rör sig från vänster till höger i scenen och samtidigt håller upp en ljuslykta så får man horisontella linjer/störningar till höger om personerna (i den riktningen dom rör sig mot).

Dessa gradienter och störningar syns oavsett om man kör med bildläge Cinema eller Vivid....men med Vivid är det 100 ggr värre.

Så om Ironse kör ett bildläge som liknar Vivid på min tv så är denna scenen katastrofalt dålig och jag förstår att han reagerar.

Sen om det är Telias fel/problem eller Cmore har jag ingen aning om, det beror väl på vem som utfört/beställt komprimeringen.

(Jag har testkört med Play via box, en gammal 1003:a samt Play-appen via AppleTv 4k. Fiber 100/100.)

Övrig reflektion av mer filosofisk karaktär...

I takt med att Telias kunder köper nya/större tv-apparater kommer man behöva öka kvaliten/bandbredden på sin tv-tjänst/streaming-tjänst för att hänga med. Speciellt om man ex. jämför med Netflix och Disney+ där många serier/filmer finns i 4k/HDR/DV.

(Jag vet att högre upplösning inte är bättre i alla lägen, men nya serier/filmer ser ofta bättre ut med högre upplösning/bandbredd.)

Jag vet att jämförelsen mellan "live-tv" och streaming via Netflix och Disney+ inte är fullt rättvis eftersom i princip inga kanaler sänder UHD idag men det gör ju inte att skillnaden blir mindre för det.

Även de "svenska" streamingtjänsterna Viaplay och Cmore ligger ju "efter" Netflix/Disney+ vad gäller högupplöst material. 

Redigerat av aeklund, 15 februari 2021 - 02:43.

Postad 15 februari 2021 - 10:04

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2 953 inlägg
  • 0

När jag har "dålig bredband" då uppstår pixlar, när jag har "bra bredband" ser jag knappt inga pixlar på några av mina kanaler program filmer serier oavsett hur nya gamla de är

Detta var bland det första jag reagerade på, bilden tagen 3 december

Vänster på bilden ser man tydligt pixlat det är "sönderkomprimerat"

Idag ser jag inget sånt när jag zappar igenom mina kanaler

20201203-003815.jpg

Postad 15 februari 2021 - 12:12

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 0

Jag tror Ironse har en 75" Sony XH90.

Jag har en 65" Sony XH95 och om jag kollar på samma klipp (CMORE Play: The Current War, ca 2min 15sek) med bildläge Vivid så får man en blå ton precis som Ironses första bild visar (bildläge Standard får samma tendens men inte riktigt lika mycket).

Om jag använder bildläge Cinema så blir färgen mer lik Mushunts bild. Dvs. inga blåa toner utan istället svart/grått.
(Enligt rtings så har denna tv/modell riktigt bra inställningar från start i Cinema-läget.)

Jag vet inte om mina bildlägen matchar XH90 men misstänker att de är inte så långt från varandra.

Men denna film måste vara hårt komprimerad (eller konstigt komprimerad) för det är fullt med gradienter i denna mörka scen och några få sekunder innan när några personer rör sig från vänster till höger i scenen och samtidigt håller upp en ljuslykta så får man horisontella linjer/störningar till höger om personerna (i den riktningen dom rör sig mot).

Dessa gradienter och störningar syns oavsett om man kör med bildläge Cinema eller Vivid....men med Vivid är det 100 ggr värre.

Så om Ironse kör ett bildläge som liknar Vivid på min tv så är denna scenen katastrofalt dålig och jag förstår att han reagerar.

Sen om det är Telias fel/problem eller Cmore har jag ingen aning om, det beror väl på vem som utfört/beställt komprimeringen.

(Jag har testkört med Play via box, en gammal 1003:a samt Play-appen via AppleTv 4k. Fiber 100/100.)

Övrig reflektion av mer filosofisk karaktär...

I takt med att Telias kunder köper nya/större tv-apparater kommer man behöva öka kvaliten/bandbredden på sin tv-tjänst/streaming-tjänst för att hänga med. Speciellt om man ex. jämför med Netflix och Disney+ där många serier/filmer finns i 4k/HDR/DV.

(Jag vet att högre upplösning inte är bättre i alla lägen, men nya serier/filmer ser ofta bättre ut med högre upplösning/bandbredd.)

Jag vet att jämförelsen mellan "live-tv" och streaming via Netflix och Disney+ inte är fullt rättvis eftersom i princip inga kanaler sänder UHD idag men det gör ju inte att skillnaden blir mindre för det.

Även de "svenska" streamingtjänsterna Viaplay och Cmore ligger ju "efter" Netflix/Disney+ vad gäller högupplöst material. 

Scenen vi pratar om ser helt ok ut på bluray men då pratar vi om ca 30mbit/s bitrate i den. Jag har som sagt inte den kanal ni tittar på så jag kan inte jämföra. Men jag misstänker också att ironse använder ett bildläge som gör det hela mycket värre. Tyvärr verkar det omöjligt att få någon klarhet i det.

Och jag håller med om att upplösning/bitrate måste upp en del om IPTV ska fortsätta vara ett bra alternativ. Problemet är ju att ironse sitter på ADSL och då finns det ju inte ens möjlighet att höja så speciellt mycket mer, ens när en sådan förbindelse presterar så bra den kan. Lägg till lite dåliga kopparledningar så kanske redan dagens IPTV-hastighet är på gränsen.

Så det är inte säkert att det går att höja kvaliteten för hen med mindre än att förbindelsen byts ut.

När jag har "dålig bredband" då uppstår pixlar, när jag har "bra bredband" ser jag knappt inga pixlar på några av mina kanaler program filmer serier oavsett hur nya gamla de är

Detta var bland det första jag reagerade på, bilden tagen 3 december

Vänster på bilden ser man tydligt pixlat det är "sönderkomprimerat"

Idag ser jag inget sånt när jag zappar igenom mina kanaler

Du skulle inte kunna svara på våra frågor angående dina inställningar någon gång? Vilket bildläge använder du? Denna bild tycker jag också tyder på att du använder ett bildläge som förvärrar dessa problem ordentligt. Ja, du har banding till vänster, men resten ser inte heller klokt ut.

Till din TV har rtings föreslagna inställningar: https://www.rtings.c.../x900h/settings

2 användare läser detta ämne

1 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

micke_thorn
  • Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.