Är det någon som lyckas få 5.1 ljud på Italien-Turkiet? På TV4 är det DD2.0 och på CMore Live 4 är det Stereo (PCM). DD5.1 fungerar fint på andra kanaler just nu så inga problem med min utrustning.
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 11 juni 2021 - 21:05
Jag har deras abb med viasat och cmore sport det för 499kr. Jag kan välja deras UHD sändningen av matchen idag via cmore appen på Appel tv 4k och Cromecast med google tv. Vet ej hur det är med viasats UHD sändning. Har inte testat det.Om jag ska beställa telias abonnemang all sport, dom kör erbjudande på nu kan jag köra kanalerna utan box direkt emot chromecast ultra alt apple tv4k.
Kan jag skippa digitalboxen vid beställning och bara köra genom apparna för att komma åt UHD?
Redigerat av Unregistered0931e4ab, 11 juni 2021 - 21:07.
Postad 11 juni 2021 - 23:18
Jag har deras abb med viasat och cmore sport det för 499kr. Jag kan välja deras UHD sändningen av matchen idag via cmore appen på Appel tv 4k och Cromecast med google tv. Vet ej hur det är med viasats UHD sändning. Har inte testat det.
Var det svenska kommentarer på UHD matchen idag på fotboll?
Postad 12 juni 2021 - 06:35
Var det svenska kommentarer på UHD matchen idag på fotboll?
Japp. Var samma kommentator som på HD sändningen.
Postad 12 juni 2021 - 07:15
Inget 5.1 ljud för mig heller. Dessutom bildstörningar hela tiden. Bilden delade sig i olika skikt. Såg mkt märkligt ut. Fick titta på vanliga HD kanalen istället. C Moreappen på Android TV.
Postad 12 juni 2021 - 08:11
Japp. Var samma kommentator som på HD sändningen.
Och du kommer åt alla kanaler som följer med k paketet via appen till Android tv?
Postad 12 juni 2021 - 11:04
Är det någon som lyckas få 5.1 ljud på Italien-Turkiet? På TV4 är det DD2.0 och på CMore Live 4 är det Stereo (PCM). DD5.1 fungerar fint på andra kanaler just nu så inga problem med min utrustning.
Fick svar nu från CMore ang. 5.1 ljud:
"Det stämmer att vi dessvärre inte sänder EM i 5.1-ljud. För närvarande sänds ljudet i stereo. Självklart hoppas vi kunna hänga med även med 5.1-ljud i framtiden, tar såklart vidare önskemålet!"
Postad 12 juni 2021 - 13:46
Fick svar nu från CMore ang. 5.1 ljud:
"Det stämmer att vi dessvärre inte sänder EM i 5.1-ljud. För närvarande sänds ljudet i stereo. Självklart hoppas vi kunna hänga med även med 5.1-ljud i framtiden, tar såklart vidare önskemålet!"
"i framtiden"
Känns lika troligt som att Boxer skulle fixa till en app för AppleTV. Där har dom nämligen samma svar senaste 3 åren
Postad 12 juni 2021 - 17:28
Postad 12 juni 2021 - 19:07
Vill man ha ultra HD med 5.1 ljud 2021 får man söka sig till alternativa källor. Både billigare och bättre.
Har jag hört...
Postad 13 juni 2021 - 22:21
De har gjort lite åtgärder hos leverantören nu för att försöka få bort problemet vi har sett med störningar på SVT kanalerna. Om någon har något ex där det är problem framöver får ni gärna skriva program och tidpunkt här.
Markus Johansson
Telia Kundservice
SVTr: Dokument utifrån - Pandemin, 55:24
Postad 14 juni 2021 - 08:58
Filmen startar men jag kan varken spola eller pausa i den.
Någon som sitter på V Film och kan kolla om de får samma sak?
Postad 14 juni 2021 - 11:50
Satt och tittade igenom play biblioteket lite igår. Gick in på V Film och hittade filmen Rules of Engagement.
Filmen startar men jag kan varken spola eller pausa i den.
Någon som sitter på V Film och kan kolla om de får samma sak?
Samma sak för mig också.
Postad 14 juni 2021 - 17:27
Sitter och kollar fotbollen. Så mycket bättre bild genom SVT play appen i tvn och på Apple TV mot vad boxen ger
Postad 14 juni 2021 - 17:44
Sitter och kollar fotbollen. Så mycket bättre bild genom SVT play appen i tvn och på Apple TV mot vad boxen ger
Håller inte riktigt med. Kör AndroidTV. Bra bild vid närbilder men på håll betydligt sämre. Gräset ser mest ut som en nersmetad grön sörja. Har pillat lite på inställningar på TV:n men inget blir direkt bättre. Kör iof genom Nvidia Shield men har testat att koppla bort den och bara köra genom TV:n men ingen skillnad.
Postad 14 juni 2021 - 18:21
Håller inte riktigt med. Kör AndroidTV. Bra bild vid närbilder men på håll betydligt sämre. Gräset ser mest ut som en nersmetad grön sörja. Har pillat lite på inställningar på TV:n men inget blir direkt bättre. Kör iof genom Nvidia Shield men har testat att koppla bort den och bara köra genom TV:n men ingen skillnad.
Har inte de problemen med min utrustning
Postad 14 juni 2021 - 18:34
Kan orsakas av att SVT Play sänder matcher i 1080p/50
Och ser man på rätt enhet så får man det även Videocodecs med HEVC(H.265) annars är det AVC (H.264)
Postad 14 juni 2021 - 19:07
Man är van vid ”griniga gubbar” men ”gryniga gubbar” passar bättre.
Studion etc. Skall kolla SVT play som nämndes ovan. Det här går inte…
Redigerat av luma67, 14 juni 2021 - 19:08.
Postad 14 juni 2021 - 20:17
Sänds Sverige matchen i UHD idag?
Nej inte av Cmore
Har du ett danskt Viaplay så finns den som UHD
Postad 15 juni 2021 - 05:25
Postad 15 juni 2021 - 11:33
Det tråkiga svaret är att det är taget ett beslut på att det ska vara så. Detta beror på att de flesta kunder använder "play" funktionen för att hitta sina serier och så i tjänsten. Era synpunkter är dock noterade.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Då kan du hälsa beslutsfattande att det är ett horribelt beslut. Aldrig haft problem att se i efterhand när jag gått in via gårdagens tablå. Nu när man måste söka upp programmet så funkar det inte alla gånger. Skulle kolla på Indycar morgonen efter men det funkade inte att starta programmet, hände inget när man tryckte på "Starta"...
Postad 15 juni 2021 - 18:06
på en Xiaomi mi stick? Fungerar det bra? Funderar på att köpa en sådan sticka
i stället för Chromecast och därmed slippa casta. Prisskillnaden är ju minimal.
Postad 15 juni 2021 - 19:23
De har gjort lite åtgärder hos leverantören nu för att försöka få bort problemet vi har sett med störningar på SVT kanalerna. Om någon har något ex där det är problem framöver får ni gärna skriva program och tidpunkt här.
Markus Johansson
Telia Kundservice
SVT Barn, tidpunkt 14:40 https://www.teliapla...-2621882?player
Postad 15 juni 2021 - 23:31
Så du ser hellre matcher med en halvminuts fördröjning än live? Intressant. Har aldrig förstått mig på folk som kan se direktsända matcher (eller annan sport) med fördröjning och bara acceptera det utan och vidare...
Postad 16 juni 2021 - 17:29
Så du ser hellre matcher med en halvminuts fördröjning än live? Intressant. Har aldrig förstått mig på folk som kan se direktsända matcher (eller annan sport) med fördröjning och bara acceptera det utan och vidare...
Spelar väl ingen som helst roll (så länge man undviker spoilers). Det är ju knappast "live" i boxen heller för övrigt.
Postad 16 juni 2021 - 20:20
Postad 16 juni 2021 - 22:13
Bara jag som inte hittar Viasat Ultra HD i Telia Play? Har kikat på några EM matcher med danska kommentatorer men nu är kanalen borta i både Apple TV och iPhone… bara jag?
Viasat sänder väl inga EM-matcher eller?!
Postad 16 juni 2021 - 22:25
Viasat sänder väl inga EM-matcher eller?!
Jodå, uppenbarligen i Danmark…. Men känns skumt för Viasat Ultra HD är borta som linjär kanal även i Viaplay så kanske är så att den är tillfälligt bortplockad under EM… Hoppas den är tillbaka till helgens F1
Postad 18 juni 2021 - 20:35
Hade boxer förr och brorsan hade parabol ifrån Canal Digital. Han låg alltid 15-20 sekunder före vid live sändningar.
Redigerat av Mushunt, 18 juni 2021 - 20:35.
Postad 21 juni 2021 - 05:30
Det går tydligen bra klaga på SVT om några enstaka pixel fel
När man får sånt här fel, då ska man tydligen hålla tyst, för annars "förstör man forumet" tydligen
Postad 21 juni 2021 - 11:22
Det där är egentligen inte pixelfel utan beror på för hög Mpeg4 komprimering men det ser definitivt inte ok ut.
Postad 21 juni 2021 - 12:20
När man får sånt här fel, då ska man tydligen hålla tyst, för annars "förstör man forumet" tydligen
Har för mig att jag tipsade om det tidigare och osäker om jag fått svar men om du har så mycke problem med IPTV, är det inte bättre att gå över till parabol? Om nu möjligheten finns med läget.
Postad 21 juni 2021 - 13:11
Ser illa ut. Vad tror du det beror på?
Postad 21 juni 2021 - 18:36
Apropå fördröjning så gjorde jag just en högst ovetenskaplig undersökning av hur IPTV och olika playtjänster ligger till mot "live" DVB-T just nu. Matchklockan i fotbollen hjälpte till
DVB-T: referens
Telia IPTV (box): +5s fördröjning
SVT Play (Android) +15s
Postad 21 juni 2021 - 20:32
Apropå fördröjning så gjorde jag just en högst ovetenskaplig undersökning av hur IPTV och olika playtjänster ligger till mot "live" DVB-T just nu. Matchklockan i fotbollen hjälpte till
DVB-T: referens
Telia IPTV (box): +5s fördröjning
SVT Play (Android) +15s
SVT Play (web) +15sTelia Play (Android) +35sTelia Play (web) +65sTelia Play får stå i skamvrån...
Synd du inte tog med skillnaden mot Chromecast för SVTPlay, även och CMore(där matchen också sänds) via web och Chromecast, då hade du fått ännu sämre resultat än hos Telia Play. Det skiljer mellan vilken videospelare som en app/tjänst laddar in receivern i en Chromecast(och även om det är Gen1, 2, 3 eller Ultra), gällande hur "nära" man kan komma live jämfört med samma tjänsts stream på webben, men CMore står ut nåt kopiöst.
Att du kom närmare "live" med TeliaPlay i Android-appen än på webben finner jag dock väldigt märkligt. Har tyvärr inte provat TeliaPlay än, får tillgång till det om några månader, men vissa webspelare har en tendens att inte lägga sig "live" i en pågående livestream om man väntar nån eller några sekunder efter man laddat in websidan innan man trycker på play, utan den lägger en tidsstämpel exakt vid den live-tidpunkten som gällde när man laddade in sidan, varefter den startar därifrån i tiden även om du startar upp streamen 30sek senare, och sen beror det på om det finns en live-knapp i spelaren för att komma ikapp så långt fram som möjligt eller inte. Men om det inte är det som är problemet, så är Telias siffror för webspelaren skamliga på en ny nivå.
Jag skapade en tråd om detta nyligen där just såna här jämförelser kan läggas in och diskuteras:
https://www.minhembi...opic=341337&hl=
Jag ska försöka lägga in live-värden där då och då just när det finns matchklockor och det är sändningar som pågår på flera olika kanaler, för att få lite mer jämförelser.
Postad 21 juni 2021 - 20:54
Du är inte ensam. Jag väntar också på material som inte är helt sönderkomprimerat.
Det funkar ju uppenbarligen med YouTube och andra tjänster över samma nätverk.
Postad 21 juni 2021 - 20:57
Har för mig att jag tipsade om det tidigare och osäker om jag fått svar men om du har så mycke problem med IPTV, är det inte bättre att gå över till parabol? Om nu möjligheten finns med läget.
Jag undrar om inte TV-apparaterna växer ifrån komprimeringstekniken... MEN i fiber borde det finnas kapacitet att putta ut minst lika hög bandbredd som via en transponder på en satellit kan jag tycka.
Postad 21 juni 2021 - 21:49
Synd du inte tog med skillnaden mot Chromecast för SVTPlay, även och CMore(där matchen också sänds) via web och Chromecast,
Mjo men jag har varken Chromecast eller CMore...
Postad 21 juni 2021 - 22:27
Du är inte ensam. Jag väntar också på material som inte är helt sönderkomprimerat.
Det funkar ju uppenbarligen med YouTube och andra tjänster över samma nätverk.
Vad skulle jag vänta på?
Postad 22 juni 2021 - 19:48
TV4 sänder ut ljud i Dolby Digital men jag vill slippa reklamen, därav CMORE live kanalen.
Är detta något TELIA kan justera så det även blir Dolby Digital på CMORE live kanalerna?
CMORE live ligger även mer än några sekunder före TV4 i sändningen också.
Redigerat av Unregisteredcec18524, 22 juni 2021 - 19:57.
Postad 23 juni 2021 - 09:06
Vad skulle jag vänta på?
Har du ett case registrerat för detta, dvs, jobbar Telia med problemet?
Postad 23 juni 2021 - 15:19
Har du ett case registrerat för detta, dvs, jobbar Telia med problemet?
Man kan hoppas, men av tidigare inlägg så har personen i fråga aldrig kontaktat dem för hjälp/support. Utan valt att skriva allting här i tron att vi jobbar på Telia
Postad 23 juni 2021 - 16:28
Man kan hoppas, men av tidigare inlägg så har personen i fråga aldrig kontaktat dem för hjälp/support. Utan valt att skriva allting här i tron att vi jobbar på Telia
Nu börjas det igen, och var har jag trott ni jobbar för Telia, varför får du klaga av dig men inte jag?
Ska vi låsa den här tråden, så får alla ringa Telia kundtjänst eller?
Postad 23 juni 2021 - 17:05
Nu under EM har jag noterat att det inte sänds ljud i Dolby Digital på CMORE live kanalerna under studio och matcher.
TV4 sänder ut ljud i Dolby Digital men jag vill slippa reklamen, därav CMORE live kanalen.
Är detta något TELIA kan justera så det även blir Dolby Digital på CMORE live kanalerna?
CMORE live ligger även mer än några sekunder före TV4 i sändningen också.
Har du DD 5.1 på TV4:s matcher (i boxen)? Det har då inte jag...
Postad 23 juni 2021 - 20:17
Nu börjas det igen, och var har jag trott ni jobbar för Telia, varför får du klaga av dig men inte jag?
Ska vi låsa den här tråden, så får alla ringa Telia kundtjänst eller?
Vem har nekat dig att klaga?? Men det är ju som en stor loop varje gång du tar upp ett problem i tråden.. du besvarar inte på frågor du får, utan du fortsätter bara att påtala alla brister och fel Du vill aldrig ta till dig av tipsen du får. Du fick en fråga av Buddypresley om du har ett ärende registrerat hos telia för ditt problem med tvn.
Vore det inte bättre du svarar på det istället?
Postad 23 juni 2021 - 20:51
Har du DD 5.1 på TV4:s matcher (i boxen)? Det har då inte jag...
TV4 sänder bara i DD 2.0 under EM av nån jäkla anledning…
Postad 23 juni 2021 - 21:16
TV4 sänder bara i DD 2.0 under EM av nån jäkla anledning…
SVT sänder 5.1. Men tycker faktiskt inte att det är nån större skillnad mot att köra C-more/TV4 med surroundläge på stärkaren. Frågan är vad dom får för signal: om det är äkta 5.1?
Postad 23 juni 2021 - 21:41
Nu under EM har jag noterat att det inte sänds ljud i Dolby Digital på CMORE live kanalerna under studio och matcher.
TV4 sänder ut ljud i Dolby Digital
Hör du nån skillnad? PCM 2.0 behöver i sig inte vara sämre än DD2.0.
5 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 5 gäster, 0 anonyma medlemmar