Har 300 meter från masten, vilka låga hastigheter tror du jag får?
många,
varje gång det är mycket trafik på masten kommer farten sjunka drastiskt.
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
Startad av
Signator
, feb 11 2005 20:26
34728 svar till detta ämne
111 relaterade trådar
Postad 13 juli 2021 - 20:50
många, varje gång det är mycket trafik på masten kommer farten sjunka drastiskt. Postad 13 juli 2021 - 20:51
Det finns ett begränsat utrymme i luften att skicka data i. Förenklat så delar alla inom samma täckningsområde på en begränsad bandbredd till skillnad från exempelvis xDSL och fiber där kapaciteten är dedikerad.
Hyfsat kort avstånd är en förutsättning för bra hastighet, men långt ifrån den enda faktorn.
I min bekants fall handlar det inte om långt avstånd eller låg signalstyrka till mobilmasten. Det är helt enkelt för många som sammanlagt använder så mycket bandbredd att hastigheten störtdyker. Det märks väl på att det fungerar bra till kl. 17-18 och efter det är det mer eller mindre obrukbart till 22-23 på kvällen. Postad 14 juli 2021 - 07:03 Jag kör med mobilt bredband och delar från min telefon under våran resa genom landet. Använder datorn, sambons tele och kastar till chromecast. Förvånad att det fungerar så bra som det gör, ca tre gånger har det buffrat och då endast till CC:n. Tycker förövrigt att Telia play appen (Android) är rörig om man jämför med andra. Redigerat av mcmike, 14 juli 2021 - 07:05. Postad 14 juli 2021 - 07:35 Om man ska ha telia mobilt bredband med simkort i router kostar det 499 kr månad (efter 12 månader), där kan man inte ha extra simkort, som andra operatörer kan
Ska man ha extra simkort då är det för telefoner det gäller, kostar 199 kr för ett extra simkort
Prisvärt?
Överväger andra operatörer där man bla får mer kanaler i utbudet
Har lånat ut ett extra simkort till bekanta, fungerar bra när de reser är på campingar kan se på tv via appen obegränsat, inga problem Redigerat av Ironse, 14 juli 2021 - 07:40. Postad 14 juli 2021 - 19:20 Om man bara ska ha Telia play, hur ska man tolka Telias svar här?
Telia ger bara svaret "om du ej har tillgång till oss via fasta tjänster"
Hej David!
Du kan beställa det direkt via Telia Play också om du ej har tillgång till oss via fasta tjänster.
![]() Om det råder några funderingar eller krångel så tveka inte att höra av dig till oss. Du hittar alla våra kontaktvägar samt öppettider här: https://www.telia.se/kontakt
Ha en fin dag!
//Daniel
Postad 14 juli 2021 - 21:10
Menar du att länken du själv postade igår ( https://www.telia.se...a-play-for-alla ) inte fungerar för att köpa Telia play utan att även köpa Telias TV-tjänst? I.s.f. är nog något fel för det är ju hela syftet med den. Det borde Telia-Markus kunna svara på i.s.f.
Länken du fått från dem i chatten leder däremot inte till supertydlig information om hur man beställer enbart play.
Vad kundtjänst pratar om när de säger "tillgång till oss via fasta tjänster" är väl om du har xDSL eller fiber där du kan beställa deras TV-tjänst och då får med play "på köpet". Precis det du haft hittills. Postad 14 juli 2021 - 21:35
https://www.teliaplay.se/ att den tjänsten kan beställas oavsett om man har andra Teliatjänster. Tjänsterna som erbjuds på https://www.telia.se/privat/tv kräver dock minst ett annat abonnemang, vilket framgår av Frågor och svar längst ner på den sidan.
Hej, jag tolkar informationen på
Redigerat av hakanh65, 14 juli 2021 - 21:36. Postad 15 juli 2021 - 05:26
Telia är otydliga med vilka tv-paket man måste ha telia mobilt bredband med och inte
Ska man ha premium för 490 kr måste man ha mobilt bredband för 349 kr
Andra tv-paket kräver inte mobilt bredband Postad 15 juli 2021 - 06:02 Läs mitt svar strax ovanför! Alla abonnemang under "Tv & streaming" kräver minst en annan tjänst. Läs Frågor och svar där. Bifogad fil(er)Redigerat av hakanh65, 15 juli 2021 - 06:06. Postad 15 juli 2021 - 06:32 Jag ser nu att det står lite olika krav/villkor i de olika tv-paketen. Förvirrande verkligen. Jag föreslår att du helt enkelt provar att teckna ett tv-paket och se om det går igenom. Du har ju ändå 14 dagars ångerrätt och sedan 1 månads uppsägningstid. Själv har jag sportpaketet för 499 kr och ett mobilt bredband där jag tänker säga upp det senare så småningom. Får se om jag får behålla sportpaketet då. Redigerat av hakanh65, 15 juli 2021 - 06:34. Postad 15 juli 2021 - 08:35
Tillfaller inte mig man måste ha låst mobilt bredband till adressen, när andra operatörer inte har det
Kör annan operatör med Telia play, fungerar som det ska, men det får man inte ha med Telia Redigerat av Ironse, 15 juli 2021 - 08:37. Postad 15 juli 2021 - 08:57
Ok. Om du läser ditt inlägg som jag svarade på så borde du inse att det inte framgår att det är de olika tv-paketen du pratar om. Det verkade som om du hade problem att beställa Playtjänsten över huvud taget.
Om du vill få vettiga svar MÅSTE du försöka skriva vettiga inlägg där det tydligt framgår vad det är du vill ha hjälp med. Om vi ska gissa vad du menar blir det bara missförstånd.
I ärlighetens namn så får jag ge en stor känga till Telia också. Deras information kring detta är inte direkt glasklar. Minst sagt. Redigerat av Loco.spk, 15 juli 2021 - 09:04. Postad 15 juli 2021 - 09:50
Killen som skrev på facebook fattade inte heller vad som gällde och vilket svar han fick tillbaks, eller hur?
Jag skrev ju, vilka tv paket måste man ha telias mobilt när de säger man kan ha telia play utan telia mobilt bredband Postad 15 juli 2021 - 10:46
Nej, i det du postat av chatten här framgår det INTE att du frågar om vilka TV-paket du kan ha utan att ha "telia mobilt bredband". Om du har skrivit mer på facebook så hade det väl varit passande att ta med även detta för vi är som sagt inte tankeläsare.
Men nu orkar jag faktiskt inte försöka hjälpa dig mer. Jag bad dig precis att vara tydligare i dina inlägg men det du postade nu var återigen så otydligt att jag inte helt och hållet vet vad jag just svarade på
Ärligt, lycka till och hoppas att det löser sig bra till slut. Postad 15 juli 2021 - 12:46 Begriper inte vad du menar. Telias mobila bredband är inte låst till någon adress. Om du redan kan använda en annan mobiloperatör med Telia play, vad är då ditt problem? Vad är det du vill göra? Oavsett, testa att beställ det du vill ha med eller utan annan tjänst hos Telia. Om det inte går kan ändå ingen här hjälpa dig att ändra på det. Redigerat av hakanh65, 15 juli 2021 - 12:49. Postad 15 juli 2021 - 13:00
Det är möjligt att han med "låst mobilt bredband" menar https://www.telia.se...-via-mobilnatet
Jag tror att Telia klassar den som "fast" förbindelse och att man därmed kan ha deras riktiga TV-tjänst och inte bara Play.
Den är betydligt bättre än vanligt mobilt bredband för man prioriteras i masten, och en tekniker ser till att signalstyrkan är ok. Men jag har läst om personer som trots det haft problem. Postad 15 juli 2021 - 13:51 Ok då är jag med. Problemet är att namnen på tjänsterna är likartade och det blir förvirrande när man inte använder rätt. "Bredband via mobilnätet" är inte samma sak som "Mobilt bredband". Dessutom är det förvirrande att använda namnet Telia Play. Det finns en ren playtjänst som bl a ger 15 kanaler och kan användas oavsett vilken access man har och är inte heller beroende av om man har andra tjänster hos Telia. Den beställer man på https://www.teliaplay.se/. Andra rena TV-tjänster hittar man på https://www.telia.se/privat/tv och där krävs i vissa fall att man har fiber eller "Bredband via mobilnätet" (tror det gäller baspaketen), i vissa fall inte (exv premiumpaketen) där det dock krävs någon form av annan tjänst hos Telia (exv ett mobilabonnemang). Streamingen som ingår i dessa tjänster ligger också i Telia Play. @Ironse Oavsett hur rörigt detta är så framgår det ju tydligt vad som krävs när man beställer resp tv-paket. Så mitt tips igen: prova att göra en beställning. Redigerat av hakanh65, 15 juli 2021 - 14:02. Postad 15 juli 2021 - 15:16
Ok, så beställningssidan för den rena playtjänsten är den som ironse själv länkade till i förrgår. Då tycker jag inte är speciellt otydligt vad som ingår i den, det är ju bara att klicka på "TV-kanaler som ingår". Då ser man att det är live-tv från 12st kanaler och inspelat material från 9 av dem.
Så om man vill ha den "rena" playtjänsten och ingen TV-tjänst(box) så tycker jag att de är glasklara med vad man får.
Håller inte med om att de borde valt ett annat namn på playtjänsten. Det är trots allt samma tjänst fast med mindre/minst innehåll. Och innehållet skiljer sig ju åt en del även om du har den "gratis" ihop med deras TV-tjänst.
Däremot kan de vara tydligare med vad som krävs för att teckna de övriga TV-tjänsterna. Jag kan inte riktigt läsa ut i vilka lägen det krävs "fast" förbindelse och när det skulle räcka med mobilt bredband (jag trodde inte att det ens går att använda boxarna via vanlig mobil förbindelse, även om man har det via Telia). Postad 15 juli 2021 - 15:25
Det jag menade var att diskussionen i det här forumet blir något förvirrande när man inte förtydligar vad man menar med Telia Play, om det är streaming kopplad till tv-paket eller inte. Postad 15 juli 2021 - 16:13
Det håller jag med om till 100% Postad 15 juli 2021 - 18:51 Om jag genomför mina förändringar med val av bredband och tv-paket och operatör kan jag spara uppemot 10000 kr år, helt ok för mig Postad 18 juli 2021 - 23:53 @telia,
Efter de stora ljud- och bild-problemen på TV4 för nån vecka sedan så har TV4 numera samma problem som Kanal 5. :-( Om jag tittar på TV4 HD eller Kanal 5 HD i mer än två (?) timmar så börjar ljudet alltid hacka.
Jag har skrivit om detta problem på Kanal 5 för länge sen, men då jag ändå inte tittar på Femman så ofta har jag inte riktigt brytt mig om det. Särskilt som det finns en enkel workaround: Genom att bara byta kanal fram och tillbaka så funkar ljudet igen i två (?) timmar.
De få ggr jag tittar på Femman så står jag ut med workaround-lösningen, men nu när samma problem uppstår hela tiden på TV4 så är det plötsligt ett *stort* problem, eftersom den kanalen oftast står på, även om ingen aktivt tittar på TVn. Efter två(?) timmar stiger irritationen då varken jag eller sambon orkar resa oss upp för att nå fjärrkontrollen och utföra workaround:en, men till slut måste någon av oss, för att höra det konstant hackande TV4-ljudet i surroundhögtalarna är bara såååå enerverande.
Vänligen återgå till det format/leverantör/vad det nu var ni använde förr (dvs de senaste åren fram till för några veckor sedan) - det funkade ju alltid bra. ...och när ni ändå fixar så borde ni passa på att göra samma sak med Kanal 5, så att dess ljud slutar hacka det med.
Detta problem är alltså 100% reproducerbart varje dag på TV4 och på Femman. Jag har aldrig upplevt problemet på några andra kanaler (inte SVT, TV3, TV6, HBO Nordic, 9, Discovery Science).
Eftersom detta är så enkelt reproducerbart tycker jag att det borde vara enkelt att felsöka och åtgärda, men ljudfelen på Femman har funnits i säkert ett år utan att det lösts. Jag minns inte när jag rapporterade om dem.
När ljudet börjar hacka så hackar det konstant, varje sekund, och slutar inte förrän man manuellt byter kanal. Bilden är det aldrig några problem med. Varken medan ljudet hackar eller annars.
Jag har en Arris VIP-2853 bakom en TG799vac xtream v3-router. 2853:an är kopplad med HDMI till en LG OLED55CX.
2853:an är inställd på att köra med digitalt ljud. Den är inställd på att visa Uppsala eller Stockholmsvarianterna av lokala kanaler. Jag tittar bara på HD-varianterna av kanalerna. Jag har fiber. Jag bor i Uppsala.
Eftersom inga andra kanaler har några problem så borde felet inte ligga hos mig. Om jag startar om NAD-förstärkaren mitt under ljud-hackandet så fortsätter det hacka när den startat igen - dvs problemet ligger inte i förstärkaren, utan troligen i 2853:an. Redigerat av elofu17, 18 juli 2021 - 23:58. Postad 19 juli 2021 - 07:55 4:an har hackat sista veckan eller veckorna. Kan börja direkt och kan se att displayen blinkar till på stärkaren. När det är som värst är det ca: 1-2 ggr i minuten. Postad 19 juli 2021 - 07:58 Tittar på Mr Robot, HBO, de flesta kvällar just nu. I varje avsnitt hänger sig uppspelningen. Oftast halvvägs in i avsnittet. Väldigt irriterande eftersom det tar en stund innan avsnittet låter sig startas om igen. Efter omstart kör det på som normalt. Har inga andra problem med streaming av tv-program live eller Play, så problemet ligger inte på hårdvarusidan hos mig. Har däremot inte testat några andra HBO-serier, men känns som att flaskhalsen ligger där. Kanske att för många kunder streamar samtidigt? Telia fiber, Telia Play, ATV 4K gen. 2. Postad 19 juli 2021 - 08:27 Tyvärr ger Telia ingen support för sekundär utrustning som är kopplat till sina boxar. Skulle gissa på att de skulle be dig att koppla boxen direkt till tvn och se om problemet med ljudet kvarstår. Jag upplever själv inte dessa störningar på TV4 trots sekundär utrustning, men bara hoppas de tar åt sig av information du delgett och att de undersöker saken 🙂 Redigerat av Mushunt, 19 juli 2021 - 08:28. Postad 19 juli 2021 - 10:20 Om man vill utnyttja telias premium cmore och viasat för 499 kr är det billigaste alternativet kombinera det med 0,2 gb surf för 129 kr
Blir ändå nästan 400 kr billigare än alla andra Redigerat av Ironse, 19 juli 2021 - 10:21. Postad 19 juli 2021 - 11:46 Jocke Postad 19 juli 2021 - 12:14 Står bara CMORE Live
På det premium jag har kopplat till bredband har jag CMORE LIVE 2-5
Så det är konstigt det inte står med på Telia då?
Alternativ är att bara skaffa PLUS kontot, då ska man få CMORE film och serier och UEFA CL samt "mixat" från de andra sport kanalerna om jag förstår det rätt Postad 19 juli 2021 - 20:38
Du behöver Cmore Premium för att få tillgång till Live kanalerna också. Postad 19 juli 2021 - 20:43
Hm men de skriver ju att jag ska kunna se all sport på Cmore i detta paketet,… märkligt Postad 19 juli 2021 - 21:44
Alla live-kanaler ingår, både i TV-box, via Telia Play och i C Mores app så du kan se all sport Postad 19 juli 2021 - 22:36
Går du in på hemsidan och läser under varje paket så ser man vilka kanaler som ingår. Cmore Live ingår mycket riktigt i AllSport paketet men inte Live 2-5.
Du kan alltså se Live 2-5 kanalerna med TV paketet All sport ifrån Telia? Märkligt.. då måste de gjort om detta. Jag beställde detta i höstas och fick enbart med Cmore Live och inte 2-5 kanalerna. Var tvungen att utöka till Premium för att få alla. Postad 20 juli 2021 - 08:42 Bifogad fil(er)Redigerat av mcmike, 20 juli 2021 - 08:43. Postad 20 juli 2021 - 08:57
Tack. Ja borde vara samma linjärt. Bara lite mysko att de inte visar just Live 2-5 under rubriken tv kanaler. Är sugen hoppa på erbjudandet. Har fiber så kan köra linjära kanalerna via det. Postad 20 juli 2021 - 09:02 Bifogad fil(er)Redigerat av mcmike, 20 juli 2021 - 09:04. Postad 20 juli 2021 - 09:28
Jo är ju så. Kontaktar man kundtjänst får man väl hundra svar typ. Tack för uppgifterna om streaming. Min tanke är att när det gäller Cmore så ska jag då kunna se en SHL match linjärt och en kompis kan streama samma match via min inloggning. Ska väl funka då. Postad 20 juli 2021 - 10:52
Japp det fungerar. Postad 20 juli 2021 - 11:15 Kom på en annan sak. Måste man köra bredbandet via Telia om man tecknar sig för erbjudandet? Läste nått om det i i tråden här. Jag hade inte tänkt byta bredbandsoperatör nämligen. Har det via Bredband2 idag (fd Alltele) Redigerat av JB1, 20 juli 2021 - 11:16. Postad 20 juli 2021 - 11:29 Kan bara få premium paketet och stream för det priset med mobil abonnemang eller mobilt bredband kopplad till Telia
Jag sa upp mitt kopparbredband, då försvinner mina tv-paket kopplad till det
Som jag skrev innan, billigaste alternativet är mobil bredband för 0,2 gb surf 125 kr månad + 499 kr premium cmore viasat, övriga tar över 900 för båda Postad 20 juli 2021 - 12:18 Fungerar även med 4st andra familjemedlemmar(som kan se samma match samtidigt), vilket man ska se sina kompisar som i dessa streaming-tider. Nej, inte om du är ansluten till ett stadsnät där Telias IPTV finns. Nej, du har fel, finns normalt sett inget sådant krav om man är kopplad via ett öppet stadsnät där Telias IPTV finns. Dessutom har du ingen aning om vad billigaste priset för Telias bredband är för andra i olika fibernät, om ett sådant krav ens hade funnits. Även din bild av vad man behöver betala för att få all sport från VSport och CMore för hos andra operatörer är felaktig den med. Du har som flera andra redan nämnt stora svårigheter att förstå svenska(eftersom du är engelsman), du missförstår väldigt mycket av det du läser. Redigerat av frollic, 23 juli 2021 - 13:14. Postad 20 juli 2021 - 13:06 Nej, inte om du är ansluten till ett stadsnät där Telias IPTV finns. ”Jag är ansluten till ett öppet fibernät och när jag går in och ska prova beställa på Telias sida så får jag en grön bock ✅ att min fastighet hittas. Då behöver jag alltså inte byta bredbandsoperatör. Då funkar det via fibernätet istället. Kanon isåfall.” Redigerat av JB1, 20 juli 2021 - 13:41. Postad 22 juli 2021 - 22:14 Vad göra? Tjänsten är omstartad. Postad 23 juli 2021 - 07:15
Vad säger kundtjänst/supporten? Postad 23 juli 2021 - 13:03 Postad 23 juli 2021 - 19:51 Kopplat in den enligt instruktionerna och ljudet fungerar. Men varje gång jag byter kanal så blir det ett jäkla oväsen som ett störningsljud/knaster. Jag testade att skifta ifrån digitalt ljud i boxen till analogt och då upphörde det. Är det inte meningen att man ska kunna använda sig utav digitalt ljud ifrån boxen? Postad 25 juli 2021 - 15:10
Jodå. Boxen gör dock inget med ljudet utan skickar det bara vidare i bägge fallen från det som kommer i strömmen. Verkar som att din soundbar har svårt att hantera om det blir skumt med ljudströmmen när den byter mitt i helt enkelt. Markus Johansson Telia Kundservice Postad 26 juli 2021 - 09:02 Ta ljudet via HDMI via TVn istället. Det blir ju lika digitalt och du slipper ev strul med att välja ljudingång i JBL. Om TVn nu har ARC på en av ingångarna förstås. Redigerat av hakanh65, 26 juli 2021 - 09:04. Postad 26 juli 2021 - 09:06
Stöder ARC Dolby (idag). Min några år gamla TV ger bara stereo via ARC om än den klarar skicka dolby via samma HDMI vid egen mottagning av kanal eller app (exempelvis Netflix) som kan ge flerkanalsljud. Postad 26 juli 2021 - 13:47
Är precis så den är kopplad. HDMI Arc ifrån tvn till HDMI på soundbaren. Jag ska testa en annan kabel och se. Postad 26 juli 2021 - 21:30 Hej! Jag är parabolanvändare sedan många år tillbaka och historiskt har det varit bäst bild och ljud. Boxarna har för det mesta varit ganska buggiga, med några få undantag. Var väldigt nöjd med Canal Digital fram till för 4 år sedan. Små prishöjningar med jämna mellanrum och ändringar i utbudet. Men den box jag hade då(500gb inspelningsbar HD-box) var suverän. Få buggar, bra bild och ljud. Boxen hade dock drygt 5 år på nacken och jag var nyfiken på vad de fem år av teknikutveckling hade gett. Pratade med Canal Digital men de var totalt ovilliga att ge en trogen kund i närheten av de erbjudanden som fanns för nya kunder. Pinsamt dåligt hanterat av CD som uppenbarligen bara är intresserade av att kränga boxar till nya kunder istället för att behålla gamla. Valde då att lämna. Tyvärr bytte jag till Viasat. De hade då en hyfsat ny box. SAMSUNG GX-VI680SJ. Boxen fungerar skapligt men inte alls lika bra som den fem år gamla från CD. Inte alls intuitiv men värst av allt ljudfördröjning tillsammans med Sonos hemmabiosystem. Upplever dessutom att det skiljer på kanalerna så det är hopplöst att justera. Men åren går snabbt och fyra år har passerat med Viasat, men nu är det dags att byta igen. Eller vara kvar om ni anser att Allente är det bästa av alla dåliga alternativ. Det jag söker är:
Tacksam för alla tips jag kan få, som svar här eller meddelande direkt till mig.
Mvh Martin 3 användare läser detta ämne0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |