Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X10 *

9082 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 March 2010 - 00:44

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0

bara en sån sak som att feber-killen visar med handen hur x10:an ska hacka - hack, hack, hack - när man vänder den från vertikal- till horisontalläge (det nästan lyser i hans äpplefärgade ögon när han berättar och demonstrerar detta, hehe). tittar man på videon hos mobil.se går det istället blixtsnabbt, t ex i webbläsaren ...

Ja, det är verkligen helt sinnessjukt märkligt. Jag blir helt förvirrad när jag tänker på det. Jag är ändå lite tveksam till att Gustav skulle göra en sån Apple-intriktad 'recension' av telefonen. Visst är Feber rätt Apple-vänliga men de är ändå rättvisa. Oftast. Just nu känns det inte som om vi kommer längre med att bara spekulera. Mer fakta krävs. :P

Postad 17 March 2010 - 01:29

lurane
  • lurane
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Ja, det är verkligen helt sinnessjukt märkligt. Jag blir helt förvirrad när jag tänker på det. Jag är ändå lite tveksam till att Gustav skulle göra en sån Apple-intriktad 'recension' av telefonen. Visst är Feber rätt Apple-vänliga men de är ändå rättvisa. Oftast. Just nu känns det inte som om vi kommer längre med att bara spekulera. Mer fakta krävs. :P

hehe, jepp. men det har väl hänt förut att fel FW skickats med eller att det varit något annat fel med telefonen. har för mig att jag läst det några gånger och att recensenter fått ge mobiltillverkarna en andra chans. men som sagt, spekulation. ;)

har nu annars läst igenom alla roliga kommentarer till swedroid-nyheten om samma videorecension. perfekt gonatt-lektyr! :P

Postad 17 March 2010 - 04:11

Quist08
  • Quist08
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Helt otroligt hur lite information och innehåll feber.se hade i sin review jämfört med mobil.se. Den förstnämnda var ett skämt.

Jag är verkligen inte någon fan av SE och visst har jag mina farhågor kring X10an men jag tycker den ser ut att duga på de flesta fronter.

Sedan kan jag säga att när jag läste gsmarenas review av Nexus One och deras kommentar kring kameran:
"Plus you can easily see a pinkish spot in the center of the frame - it's easy to spot on our synthetic resolution chart sample further down." Så tänkte jag direkt tillbaka på problemen med HTC HD2 och min egen HTC HD med den där jäkla rosa pricken i mitten av i princip varje bild. Med tanke på det om man överhuvudtaget vill ha en chans på att ta bra bilder med luren så bör man hellre satsa på SE än HTC (typ Desire).

Det är dock säkert så att SE har krånglat till en del och hamnat efter med vissa detaljer så om kameran inte är viktig så är Desire säkert något att ha. Men om man vill ha en snygg Android telefon och åtminstone en chans att kunna ta bra bilder med den så blir X10an säkert ett bättre val.

Sedan hoppas man självklart att någon lyckas roota den samma vecka som den kommer ut annars kan det vissa sig ganska värdelöst trots allt.

Postad 17 March 2010 - 07:35

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0
Kan tänka mig att den vita är plastigare än den svarta eftersom den svart har en gummibeklädd, matt baksida.

Vad gäller lagget så ser man ju tydligt på feber-videon att han har helt rätt. Jag vägrar köpa en telefon som laggar och reagerar sådär dåligt i displayen. Totalt värdelöst i mina ögon.

Men som några har skrivit. Ska testa själv och läsa fler reviewer innan jag bestämmer mig.

Postad 17 March 2010 - 07:57

tartkennet
  • tartkennet
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Följer tråden liten i det tysta men verkligen på helspänn. Börjar jobba i mitten av juni och får en telefon av jobbet och det står väl mellan en X10 och en Disire. Dock lutar det mest åt en X10.
Har aldrig haft en smartphone innan (sitter just nu med en K850i) och ska bli mycket intressant att införskaffa en ny. Använder min nuvarande bara till att ringa och messa men ska bli roligt att utforska ett annat område iom android.

Ursäkta min okunskap i ämnet men vad menas med att roota telefonen?

Postad 17 March 2010 - 08:05

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Följer tråden liten i det tysta men verkligen på helspänn. Börjar jobba i mitten av juni och får en telefon av jobbet och det står väl mellan en X10 och en Disire. Dock lutar det mest åt en X10.
Har aldrig haft en smartphone innan (sitter just nu med en K850i) och ska bli mycket intressant att införskaffa en ny. Använder min nuvarande bara till att ringa och messa men ska bli roligt att utforska ett annat område iom android.

Ursäkta min okunskap i ämnet men vad menas med att roota telefonen?

Exakt vad jag tänkte med.. har läst en del om "rootning", men innebär det att "öppna upp" den, eller?

Postad 17 March 2010 - 08:11

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0
http://www.idg.se/2....-din-androidlur

Postad 17 March 2010 - 08:17

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

http://www.idg.se/2....-din-androidlur

Vad jag förstår är de två tyngst vägande fördelarna; tillgång till market (i sverige), att kunna inst. apps på SD-kort

Postad 17 March 2010 - 08:23

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0

Vad jag förstår är de två tyngst vägande fördelarna; tillgång till market (i sverige), att kunna inst. apps på SD-kort

Den där artikeln är ju rätt gammal så jag antar att market-fördelen är obsolet.

Att roota är att skaffa fullständiga behörigheter på telefonen.

Största fördelarna är i mina ögon tethering (använda telefonen som modem). Vet inte om man kan det annars.

Postad 17 March 2010 - 08:37

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0

Kan inte bestämma mig för om det är snubben eller x10 som inte är helt genomtänkt...

Om du tittar på vilken bakgrund killen har valt på sin "review" så säger det ju allt.

(Iphone näckrosen...)

Suck... dagens iphone fanboi's letar sig upp överallt...

Postad 17 March 2010 - 08:38

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Den där artikeln är ju rätt gammal så jag antar att market-fördelen är obsolet.

Att roota är att skaffa fullständiga behörigheter på telefonen.

Största fördelarna är i mina ögon tethering (använda telefonen som modem). Vet inte om man kan det annars.

Nog måste väl det finnas betal-apps som låter användarna köra mobilen som router tex?

joikuspot funkar ju tex. på de flesta symbian-nokia-nallar idag..
vore ju rimligt om det kommer en motsvarighet till Android :P

Postad 17 March 2010 - 09:06

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0
Men tethering måste ju gå i vilket fall som helst. Det hade varit helt vansinnigt om det inte gått att använda valfri Android-telefon som modem!

Postad 17 March 2010 - 09:26

mornn
  • mornn
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
Jag hade för mig att tethering med kabel gick men blåtandstethering krävde root. Men jag kan såklart ha fel...

Postad 17 March 2010 - 09:47

Golgo_13
  • Golgo_13
  • Forumräv

• 779 inlägg
  • 0

Men tethering måste ju gå i vilket fall som helst. Det hade varit helt vansinnigt om det inte gått att använda valfri Android-telefon som modem!

Det är definitivt ingen självklarhet att tethering fungerar med alla Androider out-of-the-box.
HTC har för vana att bygga in USB-tethering (kommer upp i vallistan när du trycker in kabeln) men detta är de ensamma om så vitt jag vet.
För orootade mobiler brukar appet PDAnet fungera som erbjuder USB och Bluetooth-tethering förutsatt att mobilen stödjs, om än inte helt stabilt och pålitligt (min personliga erfarenhet). Det appet kostar dock ca $40.

En rootad mobil öppnar dörren för väldigt många möjligheter de det ger fulla läs/skriv-rättigheter till hela systemet, men först krävs det att någon exploit hittas så att ett root-hack blir möjligt.
Hursomhelst, med root så kan man generellt sett köra (gratis) WiFi och USB-tethering men det kräver oftast en modifierad kernel.
Kort sagt - det krävs en hel del jobb (och en portion tur) från ett kompetent developer-community för att komma i hamn.
HTC har alltid xda-devs i ryggen. Det är bara att hoppas att X10an kan bygga upp en egen developerkrets kring sig.

Postad 17 March 2010 - 09:59

NiklasLundis
  • NiklasLundis
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
aj vilken sågning feber hade.. kändes inte som han och jag testade samma lur :-) ...

Postad 17 March 2010 - 09:59

Danielse
  • Danielse
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Det är definitivt ingen självklarhet att tethering fungerar med alla Androider out-of-the-box.
HTC har för vana att bygga in USB-tethering (kommer upp i vallistan när du trycker in kabeln) men detta är de ensamma om så vitt jag vet.
För orootade mobiler brukar appet PDAnet fungera som erbjuder USB och Bluetooth-tethering förutsatt att mobilen stödjs, om än inte helt stabilt och pålitligt (min personliga erfarenhet). Det appet kostar dock ca $40.

En rootad mobil öppnar dörren för väldigt många möjligheter de det ger fulla läs/skriv-rättigheter till hela systemet, men först krävs det att någon exploit hittas så att ett root-hack blir möjligt.
Hursomhelst, med root så kan man generellt sett köra (gratis) WiFi och USB-tethering men det kräver oftast en modifierad kernel.
Kort sagt - det krävs en hel del jobb (och en portion tur) från ett kompetent developer-community för att komma i hamn.
HTC har alltid xda-devs i ryggen. Det är bara att hoppas att X10an kan bygga upp en egen developerkrets kring sig.

********! Det är en deal breaker för mig. Trodde det var självklart att det skulle gå att använda mobilen som modem. Jag som hade bestämt mig för x10... Jaja då börjar jakten igen på annan mobil.

Postad 17 March 2010 - 10:04

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Hur stor är risken att X10 inte går att roota egentligen?

Vore trist om man nu inte kan köra mobilen som wifi-spot (router) gentemt laptopen

Postad 17 March 2010 - 10:25

Golgo_13
  • Golgo_13
  • Forumräv

• 779 inlägg
  • 0

Hur stor är risken att X10 inte går att roota egentligen?

Vore trist om man nu inte kan köra mobilen som wifi-spot (router) gentemt laptopen

Tja, statistiskt sett så är det väl ingen större risk att den inte blir rootad.
Så vitt jag vet har alla androider rootats förr eller senare - ibalnd går det fort, andra gånger kan det ta längre tid.
Beror som sagt mycket på vilket communitysupport en produkt får.

Postad 17 March 2010 - 10:38

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0
Värt att påminna om är också att garantin försvinner när man rootar.

Postad 17 March 2010 - 10:43

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0
http://feber.se/andr..._tankar_om_x10/

Här har ni att rage:a på. :P

Postad 17 March 2010 - 10:54

Papazian
  • Papazian
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Ska bara se om jag förstått detta rätt.

Om man inte 'rootar' sin mobil (och pajjar sin garanti), så kan man alltså INTE använda mobilen som modem till sin laptop? Inte heller ansluta sig till diversi WiFi?
Är det inte lagligt att göra detta eller?

Redigerat av Papazian, 17 March 2010 - 10:56.

Postad 17 March 2010 - 10:57

algorithm
  • algorithm
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

********! Det är en deal breaker för mig. Trodde det var självklart att det skulle gå att använda mobilen som modem. Jag som hade bestämt mig för x10... Jaja då börjar jakten igen på annan mobil.

HTC Desire ?
Case closed.

Postad 17 March 2010 - 10:57

Smith
  • Smith
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Om man inte 'rootar' sin mobil (och pajjar sin garanti), så kan man alltså INTE använda mobilen som modem till sin laptop? Inte heller ansluta sig till diversi WiFi?

Så vitt jag vet så har inte SE gått ut och sagt att de där funktionerna INTE kommer finnas i telefonen redan från början. Har jag fel?

Postad 17 March 2010 - 11:12

Danielse
  • Danielse
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

HTC Desire ?
Case closed.

Jo helt klart ett alternativ, men den är ju så vansinnigt ful. Får väl surfa lite Desire så kanske man vänjer sig.

Postad 17 March 2010 - 11:14

thorstenn
  • thorstenn
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Jag tror telefonen blir rootad ganska snabbt. Verkar vara många som kommer köpa den vilket bådar gott!

Sen har det varit snack på XDA att kanske gå över mer och mer till android telefoner (alla där hatar ju nya windows). En admin sa i en tråd om XDAs framtid att de ska ta in mer och mer mobiler som inte är HTC (gärna nya heta mobiler)

Aja tror chansen är ganska stor att X10an får en egen sektion på XDA. Isåfall spelar mjukvaran ingen som helst roll (tycker inte den gör det nu riktigt heller). Det viktigaste för mig är utseende och hårdvara vilket x10an har :P

Postad 17 March 2010 - 11:19

Golgo_13
  • Golgo_13
  • Forumräv

• 779 inlägg
  • 0

Du får nog läsa mitt inlägg en gång till.

@Smith: nej det har dom nog inte, men jag skulle bli ganska förvånad om de faktiskt byggt in tethering utan att någon testare el. reviewer reagerat på det.

Postad 17 March 2010 - 11:46

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0
Shit... asså... Desire... Its so darn UGLY!! Buhuhuuu... Värsta ilands problemet. Vilken svindyr mobil ska man ha.

Postad 17 March 2010 - 11:50

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0

Shit... asså... Desire... Its so darn UGLY!! Buhuhuuu... Värsta ilands problemet. Vilken svindyr mobil ska man ha.

Kan ju vänta tills åtminstone X10an är ute också. :P

Postad 17 March 2010 - 11:51

Papazian
  • Papazian
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

Antar att det är detta du menar? Är inte särskilt hemma på detta tekniksnack :P Så problemet är att man inte vet om x10an kommer stödja PDAnet-appen?

Postad 17 March 2010 - 12:20

Golgo_13
  • Golgo_13
  • Forumräv

• 779 inlägg
  • 0

Antar att det är detta du menar? Är inte särskilt hemma på detta tekniksnack :P Så problemet är att man inte vet om x10an kommer stödja PDAnet-appen?

Ja, alltså det finns ju tre vägar:
- antingen har X10 inbyggt tetheringstöd (osannolikt)
- eller så för man vänta till den rootats och de fria tethering appen stödjer X10
- alt. köpa PDAnet som bör funka på X10 direkt. Det verkar dock variera mellan mobiler hur väl det appet fungerar.

Postad 17 March 2010 - 12:24

Danielse
  • Danielse
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Ja det är ju där problemet är, ska jag köpa en svindyr mobil vill jag att den ska se ok ut designmässigt också.

Postad 17 March 2010 - 12:25

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Nu är MR inte så genomtänkt ute med en ny inte så genomtänkt film...

http://www.youtube.com/user/feberse

och timeskape värkar inget vidare nu heller.

Redigerat av theclone, 17 March 2010 - 12:29.

Postad 17 March 2010 - 12:32

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0

Sjukt segt ju. Man kan bara hoppas det är en måndagsexemplar han fått tag på, eller en gammal fw.

Postad 17 March 2010 - 12:32

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0

Märkligt, som sagt. Får väl hoppas att det är fel på hans telefon.

Postad 17 March 2010 - 12:39

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0

Den här filmen var nästan bättre än den andra, iom att det inte sades nåt dumt i den här :P

Postad 17 March 2010 - 12:43

Unregistered8b4a8e90
  • Unregistered8b4a8e90
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0

http://feber.se/andr..._tankar_om_x10/

Här har ni att rage:a på. :P

Jag väntar nog in nästa iPhone istället...

Postad 17 March 2010 - 12:49

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0

Jag väntar nog in nästa iPhone istället...

Hihihi, ja... *fniss*
:P

Postad 17 March 2010 - 12:56

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0

Hihihi, ja... *fniss*

+1

Postad 17 March 2010 - 12:58

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Hur länge kan vi behöva vänta innan gsm-arena behagar lägga upp en video?
Blir inte klok på hur det kan skilja så grymt mellan deras telefoner?? :P

Postad 17 March 2010 - 12:58

ananda
  • ananda
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

Tycker bara det är Timescape som laggar och det kan man kanske förstå iomed att den hämtar data från internet och att den är rätt effektfullt tung. Kan nog leva med det för resten verkar snabbt.

Var till Phone House och kände på dummyn. Riktigt snygg och skön att hålla i. De hade den vita inne och tyckte den var snygg, även om den svarta ser 100 gånger bättre ut. :P

Redigerat av ananda, 17 March 2010 - 13:01.

Postad 17 March 2010 - 13:00

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Hihihi, ja... *fniss*

+2.. ;)

Postad 17 March 2010 - 13:00

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0
Föreslår att ni som vill diskutera sekten Apples iPhone byter tråd.

Postad 17 March 2010 - 13:03

Golgo_13
  • Golgo_13
  • Forumräv

• 779 inlägg
  • 0

Om det där är den färdiga produkten (och det bör det ju vara iom att de skickas ut till alla möjliga för review nu) så stryker jag X10 från min kandidatlista.
"All looks, no brain" är kanske en inte helt rättvis bedömning men SEs produkter tenderar ju att luta åt det hållet och X10 är inget undantag verkar det som.

Postad 17 March 2010 - 13:03

Unregistered42102
  • Unregistered42102
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
hei

âr på jobben kan inte se videon, var den så dårlig, var det massa lagg på Timescape?

Postad 17 March 2010 - 13:05

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0

Tycker bara det är Timescape som laggar och det kan man kanske förstå iomed att den hämtar data från internet och att den är rätt effektfullt tung. Kan nog leva med det för resten verkar snabbt.

Var till Phone House och kände på dummyn. Riktigt snygg och skön att hålla i. De hade den vita inne och tyckte den var snygg, även om den svarta ser 100 gånger bättre ut. :P

Tycker i och för sig att kameraapplikationen så rätt ###### seg ut, och det säger inte lite med tanke på att jag äger en X1a. ;)

Hrm. Får titta inom Phone House nästa gång jag är i stan då!

Postad 17 March 2010 - 13:23

NiklasLundis
  • NiklasLundis
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Alltså man ser där upp i skärmen .. pilen som pekar neråt att den håller på att uppdatera. Om han hade låtit den uppdatera klart så hade det flytit på , sitter man på en sunkig 3G koppling och bläddrar fram o tillbaka när den uppdaterar så vart det ungefär så i timescape...

Sen i övrigt när man tiltar skärmen såg tog inte mitt ex så där lång tid. Det tog lite tid men inte så lång tid.

Postad 17 March 2010 - 13:33

Das Zie
  • Das Zie
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Jösses vilka slutsatser vissa här inne drar av feber.ses video. Finns ett flertal klipp på youtube som visar en snabb och rapp SE X10.

http://www.youtube.c...h?v=m19Lu-JUW1Q

http://www.youtube.c...h?v=4uYr_XmJKQQ

Verkar vara sjukt snabb när det gäller mobilsurf på fullstora sidor...

Postad 17 March 2010 - 13:34

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0
hmm... kanske inte så smart att försöka ta bild på en vit matt yta då kameran goes wtf med autofokusen... så gör ju min systemkamera oxo mot vit bakrund om autofocus e på... duh...

Postad 17 March 2010 - 13:35

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0

Om det där är den färdiga produkten (och det bör det ju vara iom att de skickas ut till alla möjliga för review nu) så stryker jag X10 från min kandidatlista.
"All looks, no brain" är kanske en inte helt rättvis bedömning men SEs produkter tenderar ju att luta åt det hållet och X10 är inget undantag verkar det som.

Det har ju visats åtskilliga filmklipp där det flyter på 1000000000000ggr bättre, utan lagg alltså
Så Febersfilm vetefaen om man ska se som nån vägvisare i ett ev. telefonval. :P

Postad 17 March 2010 - 13:37

Golgo_13
  • Golgo_13
  • Forumräv

• 779 inlägg
  • 0

Alltså man ser där upp i skärmen .. pilen som pekar neråt att den håller på att uppdatera. Om han hade låtit den uppdatera klart så hade det flytit på , sitter man på en sunkig 3G koppling och bläddrar fram o tillbaka när den uppdaterar så vart det ungefär så i timescape...

Sen i övrigt när man tiltar skärmen såg tog inte mitt ex så där lång tid. Det tog lite tid men inte så lång tid.

Fast det är ingen giltig ursäkt i min mening. Man skall ju kunna använda mobilen i "real-world conditions", och då sitter man inte alltid på WLAN och väntar på att den synkat klart innan man vågar scrolla och byta flöde.
Grejen med Timescape är väl dessutom att den ständigt håller sig uppdaterad vilket borde innebära ganska konstant synkning.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.