Hegel
3548 svar till detta ämne
Postad 01 december 2017 - 16:43
Bogge
-
Bogge
-
Forumräv
-
-
802 inlägg
Hej Jag har funderat på att köpen en beg H360 alternativt H190 Men så såg jag detta..
- Stellar Gain Cell DAC + S300 (stereoslutsteg), paketpris: 36.000 kr (21.900 kr + 19.900 kr)
Någon som lyssnat på PS Audio skulle gärna vilja vet var det finns att lyssna på gärna så man kan jämför med Hegel GBG regionen om någon vet?
detta kanske är lite of topoic?
Intressant nyhet det där.
PS Audio är ju en class D med Icepower moduler. Hegel är class A/B. Du behöver nog testa båda med dina högtalare, annars är det grisen i säcken.
Postad 01 december 2017 - 17:05
binkel
-
binkel
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Jag har ett par Pmc fact 8 om det hjälper
Har sätt att de för dem PMC också så jag får väll försöka ta mig dit (långt till Sthlm bara )
Postad 01 december 2017 - 19:49
Bogge
-
Bogge
-
Forumräv
-
-
802 inlägg
Jag har ett par Pmc fact 8 om det hjälper
Har sätt att de för dem PMC också så jag får väll försöka ta mig dit (långt till Sthlm bara )
Fin högtalare men är inte bekant med den. Är inne på min andra Hegel nu H160 -> H360.
Postad 01 december 2017 - 23:11
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1 185 inlägg
Fin högtalare men är inte bekant med den. Är inne på min andra Hegel nu H160 -> H360.
Hur skiljer sig 160 ->360 tycker du?
Postad 02 december 2017 - 11:32
binkel
-
binkel
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Om jag minns rätt:
Finare dac och mer kraft säkert fler skillnader som jag inte kan.
Postad 02 december 2017 - 11:39
binkel
-
binkel
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Har en fundering som säkert ni i dettaforum kan endel om
Jag försöker få till en tidslinje på
alla Hegel Dac:ar och vilka kretsar de använder i vilka intergreade förstärkare
Hd11 hd12 Hd20 HD25 hd30 har jag missat någon
Postad 02 december 2017 - 11:42
little_mac
-
little_mac
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Hur långt har du kommit med din tidslinje?
Efter lite googling:
HD10: ?
HD11/HD12/HD25/H300: AK4399
H80/HD2: PCM1754
H160: AK4396VF
H90: ?
H190: ?
H360: AK4450
HD30: 2 st. AK4490
"– Vi har brukt DAC-chipen fra AKM, rett og slett fordi den er best. Vi har prøvd alle, sier markedssjef Anders Ertzeid selvsikkert. – Alt av oppegående DAC-chiper som fins har vi prøvd, og den er best. Men den er et helsike å få til å bli best. Den må mekkes og dilles en del med."
Redigerat av little_mac, 02 december 2017 - 15:37.
Postad 02 december 2017 - 12:24
Bogge
-
Bogge
-
Forumräv
-
-
802 inlägg
Hur skiljer sig 160 ->360 tycker du?
Mer kraft och auktoritet. Får ut djupare bas ur mina KEF XQ40.
Postad 02 december 2017 - 14:39
mostling
-
mostling
-
Användare
-
-
198 inlägg
HD10 fanns också, jag hade en sån.
Postad 02 december 2017 - 15:22
Bogge
-
Bogge
-
Forumräv
-
-
802 inlägg
HD2
Edit:oops
Redigerat av Bogge, 02 december 2017 - 15:23.
Postad 02 december 2017 - 17:35
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1 185 inlägg
Mer kraft och auktoritet. Får ut djupare bas ur mina KEF XQ40.
Var skillnaden stor?
Postad 02 december 2017 - 17:37
Mr Muskel
-
Mr Muskel
-
Beroende
-
-
1 342 inlägg
Bogge! Ställer frågan här istället för PM eftersom jag kan tänka mig fler av oss är intresserade av dina ljudupplevelser mellan olika förstärkare.
Jo, du har nämnt i ditt galleri att Musical Fidelity 6si har mer pondus och kraft jämfört med Hegel h160 medans Hegel är luftigare och lugnare i spelsättet.
Hur är det då med H360? Är det fortfarande mer kraft i MF?
Postad 02 december 2017 - 19:05
Bogge
-
Bogge
-
Forumräv
-
-
802 inlägg
Bogge! Ställer frågan här istället för PM eftersom jag kan tänka mig fler av oss är intresserade av dina ljudupplevelser mellan olika förstärkare.
Jo, du har nämnt i ditt galleri att Musical Fidelity 6si har mer pondus och kraft jämfört med Hegel h160 medans Hegel är luftigare och lugnare i spelsättet.
Hur är det då med H360? Är det fortfarande mer kraft i MF?
Ja om minnet inte sviker så är det fortarande mer botten och tryck i m6si. Men min M6si är hos en kompis just nu så kan inte jämföra direkt. Hegel har ett annat sound. Båda är grymma och jag är glad över att äga båda. Omväxling förnöjer =)
Redigerat av Bogge, 02 december 2017 - 20:15.
Postad 02 december 2017 - 20:15
Bogge
-
Bogge
-
Forumräv
-
-
802 inlägg
Felpost rödvin internet är svårt
Redigerat av Bogge, 02 december 2017 - 20:19.
Postad 03 december 2017 - 10:44
binkel
-
binkel
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Grymt tack för all info skall se omtag lyckas göra en sammanställning av detta med lite lanserings datum osv
Postad 03 december 2017 - 13:57
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Grymt tack för all info skall se omtag lyckas göra en sammanställning av detta med lite lanserings datum osv 
Vet inte riktigt vart du vill komma med denna sammanställning men något som Hegel själva och recensenter brukar prata om är Hegels utvecklingssteg (generation) av soundengine. Har med utvecklingen av förstärkarkrets att göra. Den skall vara väldigt avgörande för ljudet i alla fall enligt recensenter i HiFi-press. Den senaste generationen skall ha lanserats i H360 och efterkommande integrerade förstärkare skall ha fått ärva denna helt eller delvis och skall då enligt uppgift vara avsevärt bättre än tidigare generationer.
Redigerat av Blåtand, 03 december 2017 - 13:59.
Postad 03 december 2017 - 20:16
binkel
-
binkel
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Ja du har säkert rätt. Det som jag har försökt förstå är skillnaderna och när de kom ut och vad de innehåller.
Soundengien är också att beakta min tanke var att utveckling på soundengien borde följa hyggligt med lanseringsdatum.
Lite trött på hifi pressen för allt jag läser om hifi skickas upp i skyarna som det bästa de någonsin hört. Tycker ofta det känns som ett mer välskrivet reklamblad i många fall oavsett fabrikat.
Det är inte rimligt att alla får 4 eller 5 stjärnor i varje test
Postad 03 december 2017 - 21:19
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Så vilken dac sitter i H160?
Postad 03 december 2017 - 22:05
Mr Floyd Pink
-
Mr Floyd Pink
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Här står lite om vad som sitter i H-160. http://www.6moons.co...s2/hegel/3.html
Redigerat av Mr Floyd Pink, 03 december 2017 - 22:11.
Postad 04 december 2017 - 11:57
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Vad jag kan läsa mig till är det alltså en liknande HD12 i Hegel 160, vilket känns skönt från min föregående HD11.
Postad 04 december 2017 - 13:34
Mr Floyd Pink
-
Mr Floyd Pink
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Ja, 160 dac är en utveckling och förfining av Hd-11, H-80 med modernare kretslösningar från Hd-12. Dock har Hd-12 ett helt annat usb styrchip än det som sitter i de andra nämnda.
Jag har själv en Hd-12 som jag köpte när den kom ut på marknaden och tycker inte den tillför speciellt mycket när jag använder mig av den ihop med 160. Aningen lugnare och lite större ljudbild.
Postad 04 december 2017 - 15:13
Mjorich
-
Mjorich
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Köpte nyligen en Hegel Röst och tycker att det är ett fint lyft från en tio år gammal referensreceiver (Arcam AVR350).
1. Jag har tyckt att förstärkaren låter lite grand, som ett litet "burrande", både i standby och när den är på. Ringde ÅF som sa att det är normalt för transformatorer i den här typen av produkter. Jag tycker också att det kan variera över dygnet - något han sa var normalt med tanke på elnätets belastning. Han rekommenderade att vända på kontakten för att se om det blev bättre. Gjorde detta och har mycket svårt att höra skillnad. Någon som känner igen detta? Skall jag försöka mäta fasen i sladden för att se att den sitter rätt? Eller bara borra huvudet i sanden och glömma? 
2. Kör mest Spotify via Airplay vilket låter grymt. Försöker bencha mot Tidal, som jag ärligt egentligen bara säkert kan höra att det låter högre på samma volym. Om jag inte tänker köra nerladdad musik, hur rekommenderar ni att jag lyssnar? Detta kanske är en dum fråga om jag har svårt att höra skillnad, men man kör ju gärna lite optimalt nu när man har graddat upp.
Högtalarna är Audiovector K3 signature plus K-sub signature förresten.
Postad 04 december 2017 - 15:27
Buddaz12
-
Buddaz12
-
Veteran
-
-
1 723 inlägg
Köpte nyligen en Hegel Röst och tycker att det är ett fint lyft från en tio år gammal referensreceiver (Arcam AVR350).
1. Jag har tyckt att förstärkaren låter lite grand, som ett litet "burrande", både i standby och när den är på. Ringde ÅF som sa att det är normalt för transformatorer i den här typen av produkter. Jag tycker också att det kan variera över dygnet - något han sa var normalt med tanke på elnätets belastning. Han rekommenderade att vända på kontakten för att se om det blev bättre. Gjorde detta och har mycket svårt att höra skillnad. Någon som känner igen detta? Skall jag försöka mäta fasen i sladden för att se att den sitter rätt? Eller bara borra huvudet i sanden och glömma? 
2. Kör mest Spotify via Airplay vilket låter grymt. Försöker bencha mot Tidal, som jag ärligt egentligen bara säkert kan höra att det låter högre på samma volym. Om jag inte tänker köra nerladdad musik, hur rekommenderar ni att jag lyssnar? Detta kanske är en dum fråga om jag har svårt att höra skillnad, men man kör ju gärna lite optimalt nu när man har graddat upp.
Högtalarna är Audiovector K3 signature plus K-sub signature förresten.
Köp en dedikerad streamer. Det är mitt tips till alla som vill ha bra ljud via alla dessa tjänster.
Vet ej hur mycket det påverkar Hegel. På till exempel Primare produkter rekommenderar man att vrida på kontakten. Det har inget att göra med att produkten är dålig eller fel tillverkad.
Bättre ström via till exempel en IsoTek eller annan liknande produkt. Sätt koner under förstärkaren och lyft den upp från underlaget. Finns massa olika tweaks. Det lyfter ljudet mer än vad man tror.
Tycker du skall satsa på filer med minst 16/44.1
Prova sätt ditt en CD spelare så får du se att Hegel:n kommer utprestera Spotify.
Om du lyssnar ordentligt på en bra inspelad låt. Kommer du höra att vissa partier är tystare än andra mot Spotify. Det har inget med att göra att det låter högre. Utan själva inspelningen skiljer sig på vad som framträder i bakgrunden.
Redigerat av Buddaz12, 04 december 2017 - 15:36.
Postad 04 december 2017 - 16:43
Lakritsen
-
Lakritsen
-
Användare
-
-
119 inlägg
Vart på min H160 kopplar jag in min oppo sonica dac? fixed? variable? 
Postad 04 december 2017 - 17:11
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Fixed om du inte vill sköta volymregleringen på din DAC.
Skall du använda DAC:en som förförstärkare så bör du använda en ingångar på H160 som inte kopplas via förförstärkaren i denna.
Typ ingång för HT-bypass om du inte redan använder den för hemmabio.
Postad 04 december 2017 - 17:16
little_mac
-
little_mac
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Ja, 160 dac är en utveckling och förfining av Hd-11, H-80 med modernare kretslösningar från Hd-12. Dock har Hd-12 ett helt annat usb styrchip än det som sitter i de andra nämnda.
Jag har själv en Hd-12 som jag köpte när den kom ut på marknaden och tycker inte den tillför speciellt mycket när jag använder mig av den ihop med 160. Aningen lugnare och lite större ljudbild.
Hojta till om du vill sälja, tycker den var ett lyft i dac-loop tillsammans med H300.
Postad 04 december 2017 - 17:21
Mr Floyd Pink
-
Mr Floyd Pink
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Fixed och Variable är utgångar. Ska du koppla in den så koppla till vanlig An1, Xlr eller om du vill köra oppon som separat försteg till HT in. Obs att du måste reglera volymen på oppon om du kör den som försteg då förstärkarens ingångsvolym på HT ingången ligger på 85. Skulle dock rekommendera att du kopplar via An1 (rca) eller xlr ingången.
Postad 04 december 2017 - 17:47
Lakritsen
-
Lakritsen
-
Användare
-
-
119 inlägg
Fixed och Variable är utgångar. Ska du koppla in den så koppla till vanlig An1, Xlr eller om du vill köra oppon som separat försteg till HT in. Obs att du måste reglera volymen på oppon om du kör den som försteg då förstärkarens ingångsvolym på HT ingången ligger på 85. Skulle dock rekommendera att du kopplar via An1 (rca) eller xlr ingången.
Yes! Det löste sig så nu står min Oppo Sonica DAC på inspelning Kopplade via An1 (rca) och ställde in på Oppon att den skulle bypassa volymen så det är Hegeln som sköter volym. Galet nöjd än så länge!
Postad 04 december 2017 - 22:30
mostling
-
mostling
-
Användare
-
-
198 inlägg
Någon som har/haft H300 och provat Röst? Vad tyckte ni om Röst i jämförelse?
Har H300 men bor i lägenhet så har egentligen inte "behov" av 300ans kraft.
Postad 05 december 2017 - 16:24
Mjorich
-
Mjorich
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Någon som har/haft H300 och provat Röst? Vad tyckte ni om Röst i jämförelse?
Har H300 men bor i lägenhet så har egentligen inte "behov" av 300ans kraft.
Inte riktigt det svaret du är ute efter, men jag imponeras av hur låg volym jag kan ha på Rösten samtidigt som det fortfarande låter ruskigt bra. Förutom att musiken kommer fram strålande så är bruset från högtalarna mycket lågt. Dock aldrig ägt andra Hegelprodukter.
Postad 05 december 2017 - 19:02
Mr Floyd Pink
-
Mr Floyd Pink
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Hojta till om du vill sälja, tycker den var ett lyft i dac-loop tillsammans med H300.
Behåller nog den ett tag till. Alltid bra att ha en extern dac om/när man t.ex byter förstärkare. Sen är den rätt bra att kunna köra med då vissa inspelningar låter bättre igenom Hg12 än via 160 egna dac. Har en streamer med både optisk och coax ut på så det är enkelt att växla mellan de båda dacarna om jag tycker den ena gör något bättre än den andra.
Ska ha dig i åtanke om jag kommer på andra planer inom den närmsta framtiden. Man vet ju aldrig. Planer och ideer förändras fort i den här hobbyn.
Postad 05 december 2017 - 21:16
mostling
-
mostling
-
Användare
-
-
198 inlägg
Inte riktigt det svaret du är ute efter, men jag imponeras av hur låg volym jag kan ha på Rösten samtidigt som det fortfarande låter ruskigt bra. Förutom att musiken kommer fram strålande så är bruset från högtalarna mycket lågt. Dock aldrig ägt andra Hegelprodukter.
Tack för input. Det var just lite så jag funderade på hur det skulle vara i låg volym, är lite av en nattuggla men vill ändå att det ska låta fylligt vid låg volym när alla andra i huset sover, bor som sagt i lägenhet.
Postad 05 december 2017 - 23:21
Mjorich
-
Mjorich
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Tack för input. Det var just lite så jag funderade på hur det skulle vara i låg volym, är lite av en nattuggla men vill ändå att det ska låta fylligt vid låg volym när alla andra i huset sover, bor som sagt i lägenhet.
Har just så i lägenheten suttit uppe flera tidiga nätter i följd, skruvat ner mycket lågt för att sedan efter ett tag kommit på mig med att det känns högt trots att det inte är det.  En kombination av att örat vant sig och att det låter riktigt bra lågt skulle jag säga.
Postad 06 december 2017 - 00:50
mostling
-
mostling
-
Användare
-
-
198 inlägg
Det kanske blir ett byte för min del då, lite surt bara om dom kommer med en ny version av den om ett par månader bara.
Postad 06 december 2017 - 08:43
Unregisteredc082866f
-
Unregisteredc082866f
-
Beroende
-
-
1 318 inlägg
Har just så i lägenheten suttit uppe flera tidiga nätter i följd, skruvat ner mycket lågt för att sedan efter ett tag kommit på mig med att det känns högt trots att det inte är det. En kombination av att örat vant sig och att det låter riktigt bra lågt skulle jag säga.
Får hem en H90 i veckan och jag är lite orolig att det ska låta tunt på låga volymer. Vill helst slippa subben.
Postad 06 december 2017 - 12:49
Unregisterede9799fef
-
Unregisterede9799fef
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
@ Mjorich
Hi I have had the same with all the hegel products I have owned from H 1 mk 4 to H 300 with me it is dc on the electric grid with varying volumes under the day the worst being in the early evening.
I brought a dc blocker from L C Technology Audio in Denmark and the hum was gone with no impact on the sound quality, such a relief.
Hope this helps
Chrisus
Google tran:-
Hej jag har haft samma med alla hegelprodukter som jag har haft från H 1 mk 4 till H 300 med mig det är DC på elnätet med varierande volymer under dagen det värsta var tidigt på kvällen.
Jag tog en DC-blockerare från L C Technology Audio i Danmark och hummen var borta med ingen inverkan på ljudet, en sådan lättnad.
Hoppas det här hjälper
Chrisus
Postad 06 december 2017 - 15:16
Mjorich
-
Mjorich
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
@ Mjorich
Hi I have had the same with all the hegel products I have owned from H 1 mk 4 to H 300 with me it is dc on the electric grid with varying volumes under the day the worst being in the early evening.
I brought a dc blocker from L C Technology Audio in Denmark and the hum was gone with no impact on the sound quality, such a relief.
Hope this helps
Chrisus
Google tran:-
Hej jag har haft samma med alla hegelprodukter som jag har haft från H 1 mk 4 till H 300 med mig det är DC på elnätet med varierande volymer under dagen det värsta var tidigt på kvällen.
Jag tog en DC-blockerare från L C Technology Audio i Danmark och hummen var borta med ingen inverkan på ljudet, en sådan lättnad.
Hoppas det här hjälper
Chrisus
Hi! Thanks for this answer. It seems very much on par with my experience. Now early afternoon it's almost not audible but more later on. I'll think of trying this. Edit: I just looked it up: is it supposed to be put in by surgery in the amp? 
Redigerat av Mjorich, 06 december 2017 - 15:20.
Postad 06 december 2017 - 22:11
Unregisterede9799fef
-
Unregisterede9799fef
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Yes it has to sit between the mains outlet and the amp.It should sit on the inside of the amp.
I am no electrican,so I just built a small wooden box in wood to hold the blocker and cut the mains cable in to two half and connected it on one side in and on the other side out. There is a diagram that comes with the dc blocker showing how it should be connected. I think they also sell different plastic boxes that will do the job.
Please check that the problem is the DC on the line before buying and investing time.
As was stated to you most toroidal transformers have a slight hum , but should not be heard unless you put your ear near to the amp!
Have you checked the amp on another electrical circuit, or at a friends house?
If you like I could send you pictures of my solution not sure how to do it on here though.
Good luck
Chrisus
Postad 09 december 2017 - 11:17
Unregisteredc2d1da48
-
Unregisteredc2d1da48
-
Veteran
-
-
1 687 inlägg
Någon som har hört eller äger Hegel H190?
När jag lyssnade på H160 & H360 så tyckte jag att H160 lät bättre, men har ej lyssnat på H190
Postad 10 december 2017 - 10:24
Fredrik_A
-
Fredrik_A
-
Lärjunge
-
-
286 inlägg
Hi! Thanks for this answer. It seems very much on par with my experience. Now early afternoon it's almost not audible but more later on. I'll think of trying this. Edit: I just looked it up: is it supposed to be put in by surgery in the amp? 
Om jag inte minns fel så är det DC-filter inbyggt i Supras grendosor. Du kan ju prova med en sådan. Borde gå att låna hem från någon butik.
Ta rätt uttag bara för jag tror att ett eller två uttag är ofiltrerade då en del tycker att ljudet blir sämre om förstärkaren får filtrerad ström.
Edit: Det är nog Supras DC-filter du ska prova och inte en av de ”vanliga” grendosorna.
Redigerat av Fredrik_A, 10 december 2017 - 10:52.
Postad 10 december 2017 - 22:03
Lakritsen
-
Lakritsen
-
Användare
-
-
119 inlägg
Har en H160 och en Oppo Sonica DAC som är kopplade med RCA kablar från QED.
Vinner jag något på att köra XLR istället för RCA? Är det ljudmässigt bättre?
Postad 11 december 2017 - 19:11
binkel
-
binkel
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Nu har man ersatt h80 med h90
H160 med H190 och rost
H360 med vad då?
Undra hur lång tid det tar innan det dyker upp något
Postad 12 december 2017 - 18:53
mgus
-
mgus
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Nu har man ersatt h80 med h90
H160 med H190 och rost
H360 med vad då?
Undra hur lång tid det tar innan det dyker upp något
Det är svårt att ersätta något som är perfekt !
Postad 12 december 2017 - 19:23
mostling
-
mostling
-
Användare
-
-
198 inlägg
Det jag undrar är om det kommer en uppgraderad Röst inom överskådlig framtid, är lite sugen på att byta till en sån.
Postad 13 december 2017 - 00:07
Mjorich
-
Mjorich
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Det jag undrar är om det kommer en uppgraderad Röst inom överskådlig framtid, är lite sugen på att byta till en sån.
Kan man inte säga att H190 är en uppgraderad Röst?
Postad 13 december 2017 - 10:04
mostling
-
mostling
-
Användare
-
-
198 inlägg
Det kan man visserligen men den är väl tänkt att ersätta H160?
Har även tänkt att hålla mig under 20K den här gången och då passar Röst perfekt och mera nu när den finns i svart.
Postad 17 december 2017 - 22:06
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Har Hegel H160 någon automatisk avstängning när den inte får signal?
Min H160 har stängt av sig två ggr utan att jag har rört huvudbrytaren. Detta har alltså bara skett två ggr sedan Black Friday, men har jag missat något?
Postad 18 december 2017 - 11:13
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Har Hegel H160 någon automatisk avstängning när den inte får signal?
Min H160 har stängt av sig två ggr utan att jag har rört huvudbrytaren. Detta har alltså bara skett två ggr sedan Black Friday, men har jag missat något?
Alla funktioner som är medvetna "indesignade" borde redogöras i manualen.
Jag kan inte hitta någon så du kanske skall kolla upp vad detta är.
"Kan vara ett tecken på något dåligt, som just nu går att leva med men som kan bli värre"
Redigerat av Blåtand, 18 december 2017 - 11:13.
Postad 18 december 2017 - 11:34
Unregisteredc082866f
-
Unregisteredc082866f
-
Beroende
-
-
1 318 inlägg
Köpte mig en H90 och har lite tips att dela med mig.
Använder en Harmony-fjärr och var lite orolig för att ingångarna skulle strula men det visade sig att det funkar fint. Det är dedikerade koder för varje ingång. Tex Network kan heta inputVCR osv. Man får testa sig fram.
Om du har all musik på en dator\NAS så funkar det kanon med Logitech Media Server och pluginet AirPlay bridge. Då blir Hegeln precis som en Squeezebox. Funkar riktigt bra. Inbillar mig att ljudet är bättre än digitalt ut på min Squeezebox Touch.
Dessutom strömmas det direkt från datorn till Hegeln utan att passera mobilen (om du använder den som fjärrkontroll). Sparar på batteriet.
Postad 09 januari 2018 - 00:03
PatrikRL
-
PatrikRL
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Har precis köpt en Hegel H90. Superfin! Både som förstärkare till högtalarna och som hörlursförstärkare. Jättenöjd!
Det enda som stör mig är att när jag har hörlurarna inkopplade och byter källa så hörs volymstegen i vänster hörlur när volymen automatiskt höjs på sitt stegrande vis. Det tickar i volymstegen om ni förstår. Detta kan även höras i vänster högtalare när hörlurarna inte sitter i. Dock så hörs det väldigt lågt intill högtalaren och inte ifrån soffan. Volymrattens steg tickar alltså svagt i vänster kanal. Hade aldrig märkt det om jag inte haft hörlurarna inkopplade men i hörlurarna så hördes det. När man vrider på volymratten manuellt så är det ett "tick" per steg.
Är det bara på mitt exemplar eller kan någon annan höra det också på sin H90, Röst eller H190?
Tydligt när man byter ljudkälla med hörlurarna i som sagt. Skall tillägga att tickljudet varken blir starkare eller svagare beroende på volym. Det är samma oavsett volym.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|