Börja gymma
10618 svar till detta ämne
Postad 31 August 2011 - 07:49
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Är det? 
Jepp, innehåller en del bra grejer, men inte så mycket och inte så varierat att det är värt att äta 2gr/ dagen... men varannan dag kan man gott trycka i sig lite, gör jag ibland i gröten, ger god smak med  edit: håller alltså inte med om at dtet skulle vara något "jätte bra" utan det är helt ok föda, och skadar inte att äta om man säger så, som sagt jag tror på varierad kost
Redigerat av nejjagärintetillbaka, 31 August 2011 - 07:51.
Postad 31 August 2011 - 14:35
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Jepp, innehåller en del bra grejer,
Som dålig fettsammansättning med väldigt mycket omega 6 och höga halter av cyanogena eller vätecyanid-producerande glykosider?
Postad 31 August 2011 - 14:44
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Haha, ja men det e bara dom dåliga grejerna ju...
och det utesluter fortfarande inte att det är välldigt gott
Som sagt, har inte påstått att det är något som är BRA jämfört med sådant annat som faktiskt ÄR bra mat.
Det har jag inte sagt så tolka det inte så.
Utan att dom innehåller bra grejer, vilket dom gör...
Men sa också att mängden av dessa inte INTE ger att man bör äta det 2gr/ dagen vilket är, anser jag vansinne...
Jag äter det någon gång i veckan i min gröt... på den nivån är det och då som smaksättare framförallt.
Vill jag ha i något för at dtet är sjukt nyttigt så finns det bättre grejer
edit: har för övrigt fått hem helt råa och obehandlad kakao nu !
sjukligt gott att blanda ca 1tsk i morgon chaken och snacka om fin smak, smakar verkligen inte ens i närheten av den så kallade "100% ren kakao" som finns att köpa här hemma... och chaken smakar helt plötsligt otroligt gott.
Ne, detta e riktigt bra skit och nyttigt något förbannat ! (man kan inte jämföra med "kakao" utan det ska jämföras med just råmaterialet som är något av det mest vitaminrika och näringsrika i världen)
Och något som är kul är att det i stort ersätter kaffe (förutom smaken...), det är som att få en energiladdning på morgonen och det gåller i sig också ! 
Ska helt klart beställa mer av detta när det börjar ta slut, men det dröjer, är väääääldigt Dryyyyygt !
Det är ett tipp, testa det om du vill ha energi, jag tror att detta kan vara det bästa någonsin att trycka i sig en tesked av före träning
Redigerat av nejjagärintetillbaka, 31 August 2011 - 14:52.
Postad 31 August 2011 - 14:52
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Och det utesluter fortfarande inte att det är välldigt gott 
Ovetande personer äter dessa produkter för att dom fått för sig att det är nyttigt, linfrön smakar inte mycket och smaken som är är inte direkt god och det blir värre när det härsknar vilket det ofta gör när man har krossade, solroskärnor har bra smak men det finns andra alternativ som är godare isf som tex cashewnötter etc. Äter man vanlig normal mat anses dessa två som onyttigt, äter man skräp anses dom som nyttigt så det har med hur övriga maten är men för oss här är det skräp. Det här har diskuterats flera gånger i tråden därför är jag förvånad att Ala fortfarande äter skiten.
Postad 31 August 2011 - 14:54
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ovetande personer äter dessa produkter för att dom fått för sig att det är nyttigt, linfrön smakar inte mycket och smaken som är är inte direkt god och det blir värre när det härsknar vilket det ofta gör när man har krossade, solroskärnor har bra smak men det finns andra alternativ som är godare isf som tex cashewnötter etc.
Äter man vanlig normal mat anses dessa två som onyttigt, äter man skräp anses dom som nyttigt så det har med hur övriga maten är men för oss här är det skräp. Det här har diskuterats flera gånger i tråden därför är jag förvånad att Ala fortfarande äter skiten.
jag tycker att solrosfrön är gott... linfrön vette fan... vet inte om jag reagerade på att don nämdes utan syftade mer på solrosfröna gällande smaken
Postad 31 August 2011 - 15:23
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Linfrön brukade jag bara ta ca en msk på morgonen. Inte något på kvällen.
I morse tog jag en halv matsked linfrön (för laxerande effekten) och sedan lite lätt med müsli på det. Ungefär en tredjedel av vad jag annars brukar ta.
Till lunch så var skolan fisk god för en gångs skull så jag åt fisk och grönsaker till det (rivna morötter, majs och någon grönsaksmix med typ ärter osv). Ungefär en halv tallrik grönsaker och en halv tallrik fisk och sedan två glas mjölk på det.
Tränade rygg och biceps. Rygg gick bra faktiskt, dock lite trött i greppet. Men bortsett från det gick det fint. Börjar märka lite styrkeskillnad jämfört för några månader sedan. Biceps gick också skitbra, dock lite väl mycket pump kanske (fick växla någon tricepsövning emellanåt för att få bort pumpen). Körde med ez-stång idag, 20kg+stången och 4x8 reps. Sedan sittande lutande hantelcurl 3x8 10kg. Sedan enarms preacher curl med hantel, 3x8 per arm 8kg långsamma reps (då var jag redigt trött) och sedan hammercurl med ganska taskig form för att pumpa det allra sista ur musklerna, 2x8 10kg.
Postad 31 August 2011 - 20:59
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Har även bestämt mig för att skippa benträningen helt. Jag anser mig få bra träning när jag cyklar till och från skolan/gymmet. Bor ganska högt upp så till skolan/gymmet så är det mestadels nerför. Men hemvägen brukar jag satsa på att hålla högt tempo med trögaste växeln. Man känner faktiskt hur det verkligen bränner i låren. I branta uppförsbackar så utnyttjar jag även vaderna och får lite träning för dom också.
Don't be that guy!
Postad 31 August 2011 - 21:03
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Don't be that guy!

Cyklar runt 20-30 min varje dag, en hel del uppför bland annat. Sittandes på trögsta växeln (som för övrigt är rätt trög) förutom i uppförsbackar där jag ställer mig upp och trampar med vaderna också. Håller högt tempo och på hemvägen från skolan/gymmet så är det 1.2/1.6km lätt uppför som slutar i en brant uppförsbacke på ca 150m. Brukar försöka hålla så högt tempo som möjligt och när man börjar närma sig sista backen så bränner det redigt i låren. Visst, lite vadträning skulle jag kanske behöva men det är ganska opraktiskt då jag får en träningsvärk som gör att jag inte kan gå normal på nästan en vecka. I övrigt tycker jag inte att jag har direkt smala ben, bara vaderna/fotlederna.
Postad 01 September 2011 - 07:14
jonas_tby
-
jonas_tby
-
Lärjunge
-
-
278 inlägg
Cyklar runt 20-30 min varje dag, en hel del uppför bland annat. Sittandes på trögsta växeln (som för övrigt är rätt trög) förutom i uppförsbackar där jag ställer mig upp och trampar med vaderna också. Håller högt tempo och på hemvägen från skolan/gymmet så är det 1.2/1.6km lätt uppför som slutar i en brant uppförsbacke på ca 150m. Brukar försöka hålla så högt tempo som möjligt och när man börjar närma sig sista backen så bränner det redigt i låren.
Visst, lite vadträning skulle jag kanske behöva men det är ganska opraktiskt då jag får en träningsvärk som gör att jag inte kan gå normal på nästan en vecka.
I övrigt tycker jag inte att jag har direkt smala ben, bara vaderna/fotlederna.
Att skippa benträningen med motiveringen att man cyklar en hel del kan gå bort direkt I varje seriöst träningsschema SKA ett benpass ingå - och då gärna med knäböj som basövning! Knäböj har byggt starkare och grövre ben än alla tips och cykelpass i världen... Så överge discobyggningen med andra ord
Postad 01 September 2011 - 07:19
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Att skippa benträningen med motiveringen att man cyklar en hel del kan gå bort direkt
I varje seriöst träningsschema SKA ett benpass ingå - och då gärna med knäböj som basövning! Knäböj har byggt starkare och grövre ben än alla tips och cykelpass i världen...
Så överge discobyggningen med andra ord 
Helt ärligt så slänger jag hellre in ett triceps/mage pass istället för ben. Har kört alldeles för lite triceps (har fortfarande små armar, duh) och mage har jag inte tränat på... 9 månader ungefär. Ben är jag redan rätt stark i, med tanke på min kroppsvikt.
Postad 01 September 2011 - 07:22
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Helt ärligt så slänger jag hellre in ett triceps/mage pass istället för ben. Har kört alldeles för lite triceps (har fortfarande små armar, duh) och mage har jag inte tränat på... 9 månader ungefär. Ben är jag redan rätt stark i, med tanke på min kroppsvikt.
Magstyrka får du med knäböj och tillväxt i armar har enligt studier blivit större i samband med benträning.
Postad 01 September 2011 - 07:27
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Magstyrka får du med knäböj och tillväxt i armar har enligt studier blivit större i samband med benträning.
Får med magträning i marklyft... Har du någon källa för ditt påstående? På träningslära står det att tränar man ben så höjer man testosteronnivåerna temporärt och därför kan bygga lite mer än annars om man kör t.ex armar efteråt. Men den skillnaden är så liten så den kan man nästan strunta i. Jag har väl små armar för att jag tränar typ 5:2 där 5 är biceps och 2 är triceps. Optimalt vore ju 1:1 och jag jobbar på att nå det
Postad 01 September 2011 - 07:38
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Cool ! jag försöker köra ben 2gr/ veckan Får med magträning i marklyft...
Har du någon källa för ditt påstående? På träningslära står det att tränar man ben så höjer man testosteronnivåerna temporärt och därför kan bygga lite mer än annars om man kör t.ex armar efteråt. Men den skillnaden är så liten så den kan man nästan strunta i.
Jag har väl små armar för att jag tränar typ 5:2 där 5 är biceps och 2 är triceps. Optimalt vore ju 1:1 och jag jobbar på att nå det 
haha, ja typ samam som mig då... är alldeles för dålig på att köra triceps, ska skärpa mig
Postad 01 September 2011 - 07:41
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Men den skillnaden är så liten så den kan man nästan strunta i.
Ja jag är medveten om att den är liten men för den som har svårt att bygga armar så borde den personen ta den möjligheten, sen om det blir placebo eller inte är en annan sak.
Postad 01 September 2011 - 07:48
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Ja jag är medveten om att den är liten men för den som har svårt att bygga armar så borde den personen ta den möjligheten, sen om det blir placebo eller inte är en annan sak.
Jag tror det gör mer att bara slänga in några extra tricepsövningar i valfritt pass.
Postad 01 September 2011 - 07:52
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Eller så är man som jag, som bara behöver titta på en skivstång för att lägga på mig muskler  samma sak gäller dessvärre också även pizza och glasss m.m. fast dom hamnar någon helt annan stans...
Postad 01 September 2011 - 07:59
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag tror det gör mer att bara slänga in några extra tricepsövningar i valfritt pass.
Kör planerat bara så låt den vila en dag mellan i alla fall
Postad 01 September 2011 - 08:43
jonas_tby
-
jonas_tby
-
Lärjunge
-
-
278 inlägg
Kör planerat bara så låt den vila en dag mellan i alla fall 
Detta är ett ypperligt sätt att överanstränga muskeln. 1 dags vila är alldeles för lite, muskeln har ingen chans att hinna "repareras" innan du anstränger den igen! Träna varje muskelgrupp 1 pass per vecka (förutom ev.mage) hårt, och då menar jag hård tung träning, kombinera med bra mat och rejält med sömn och ni kommer växa så det knakar...
Postad 01 September 2011 - 08:53
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo, men nu inser jag att det jag skrev inte blir helt riktigt, jag tänker utifrån hur jag själv tränar.
Och då menar jag inet att man kör ett triceps pass och vilar en dag sedan kör ett triceps pass igen...
Utan snarare att man kanske kör "puch", sedan en dags vila, nästa dag kör man triceps osv...
Men det är svårt att veta när jag inte skriver så...
Postad 01 September 2011 - 11:23
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Tja gubbar och killar.
Känner att jag måste skriva av mig lite.
Styrketräningen går fint men gången står stilla på grund av mitt knä. Så idag vart jag till läkaren med knät men jag passa även på att visa min hals. Jag fick en liten bula i höstas ovanför nyckelbenet vid halsen som nu senaste månaden har vuxit rejält i storlek sen har jag känt mig skit trött ett bra tag nu. Så nu när jag var till läkaren så tog jag upp det och det var väll inga positiva besked man fick. Får ny tid till Ultraljud och biopsi eller vad det heter nästa vecka var lite bråttom då den vuxit så mycket sista mån. Har ingen aning om vad det kan vara men någe med lymfkörtlarna i halsen är det.
Postad 02 September 2011 - 07:13
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Aj då...
Segt, hoppas aett det blir bra för dig och att det är falskt alarm...
alltså inget allvarligt
Körde pass igår, blev rygg och triceps. kändes bra igår med!
Började med 91kg i "chinns" i ryggdrags maskinen (91kg effektiv vikt) och körde 5x8 på den vikten och mitt i lade jag på 2x8 på 100kg också. Jag kör sittandes helt rak i ryggen och för ner stången precis framför näsan, har alltså inga möjligheter till att "rycka" ner stången utan man blit tvingad att ta ner den "på rätt sätt"
Men jag har varit på 105kg 5x8 utan besvär med brett grepp, snart där igen känner jag
sedan vart det T-bar men brett grepp för att ta mer på skuldrorna, lastade på 60kg (vet inte vad det blir i praktiken...) och körde 3x8 sedan på med 10kg till och 3x6.
sedan blev det rodd och 91kg och hålla "tätt" på 3x8.
Efter detta så blev det med skuldror i maskin också, typ samma moment som hantelflyers laggandes på mage på bänk
Vi gick vidare och körde nu ländrygg, 3x12 "fritt" med en 15kg vikt i händerna som jag håller ovanför huvudet för maximal tyngd.
Sedan triceps, började med att köra stående med en hantel bakom huvudet och en arm i taget, först 11kg 2x8 för att sedan övergå till 13,5kg 2x8. nu kändes det som dags att pressa en fransman !
Och det gjorde jag liggandes på bänk och 27kg totalvikt, 5x8 på den och gick sedan vidare till att köra triceps i maskin också.
det var mitt pass, min träningspolare var inte i toppformen... så det gick lite segare än brukligt men så kan de va, gjorde inget och vi drog lite tidigare och hoppade faktiskt dagens inlägg av benträning.
Så "i love Disco" !!!
Redigerat av nejjagärintetillbaka, 02 September 2011 - 07:15.
Postad 02 September 2011 - 07:25
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Aj då...
Segt, hoppas aett det blir bra för dig och att det är falskt alarm... alltså inget allvarligt
Körde pass igår, blev rygg och triceps. kändes bra igår med! 
Började med 91kg i "chinns" i ryggdrags maskinen (91kg effektiv vikt) och körde 5x8 på den vikten och mitt i lade jag på 2x8 på 100kg också. Jag kör sittandes helt rak i ryggen och för ner stången precis framför näsan, har alltså inga möjligheter till att "rycka" ner stången utan man blit tvingad att ta ner den "på rätt sätt" Men jag har varit på 105kg 5x8 utan besvär med brett grepp, snart där igen känner jag
sedan vart det T-bar men brett grepp för att ta mer på skuldrorna, lastade på 60kg (vet inte vad det blir i praktiken...) och körde 3x8 sedan på med 10kg till och 3x6. sedan blev det rodd och 91kg och hålla "tätt" på 3x8.
Efter detta så blev det med skuldror i maskin också, typ samma moment som hantelflyers laggandes på mage på bänk
Vi gick vidare och körde nu ländrygg, 3x12 "fritt" med en 15kg vikt i händerna som jag håller ovanför huvudet för maximal tyngd.
Sedan triceps, började med att köra stående med en hantel bakom huvudet och en arm i taget, först 11kg 2x8 för att sedan övergå till 13,5kg 2x8. nu kändes det som dags att pressa en fransman ! Och det gjorde jag liggandes på bänk och 27kg totalvikt, 5x8 på den och gick sedan vidare till att köra triceps i maskin också.
det var mitt pass, min träningspolare var inte i toppformen... så det gick lite segare än brukligt men så kan de va, gjorde inget och vi drog lite tidigare och hoppade faktiskt dagens inlägg av benträning. Så "i love Disco" !!! 
Jag tror det är lbs vi snackar här, du har bara inte fattat det efter alla rave-kryssningar!
Postad 02 September 2011 - 07:35
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
 ?!
Neee, kg som i Kilogram
Postad 02 September 2011 - 22:34
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Detta är ett ypperligt sätt att överanstränga muskeln. 1 dags vila är alldeles för lite, muskeln har ingen chans att hinna "repareras" innan du anstränger den igen!
Träna varje muskelgrupp 1 pass per vecka (förutom ev.mage) hårt, och då menar jag hård tung träning, kombinera med bra mat och rejält med sömn och ni kommer växa så det knakar... 
det här var mycket skumt av följande orsaker: 1. du har väldigt rätt i det första du skriver. 2. du har väldigt rätt i den andra meningen också. 3. här blandar du teorier om splitträning där man kör en muskelgrupp i veckan i en hög femsplitt eller liknande för att sen säga att MAGE faktiskt går att köra oftare. vad grundar du det (magträningen) på när du är fast i splitträsket? testat över och underkropp? testat helkropp? testat tresplitt? känner du till teorierna bakom dessa? mage tränas i nära på alla muskelgrupper och får smisk konstant när man flyttar mycket vikt, rygg och ben exempelvis. proteinsyntesen är förhöjd i ca 48 timmar efter styrketräning, det är bevisat. det är även bevisat att den största ökningen sker blott timmar efter träning för att sedan trappas ner ordentligt. varför inte påbörja en ny proteinsyntescykel direkt den förra är slut? kolla hur styrkelyftare tränar. dom kan i perioder köra tre bänkpressdagar i veckan. detta säger lite om att den gamla skolan som arnold lärde ut inte behöver vara sann. visst kan det fungera för många, men som med all träning så är individens egna förutsättningar det som bestämmer vilken träningsmetod som är bättre för just honom eller henne.
Postad 03 September 2011 - 07:01
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Träna varje muskelgrupp 1 pass per vecka (förutom ev.mage) hårt, och då menar jag hård tung träning, kombinera med bra mat och rejält med sömn och ni kommer växa så det knakar... 
Man ska träna varje muskelgrupp flera gånger i veckan och inte hårt utan lagom för att minska återhämtningstiden, det kommer ge mer tillväxt. Tänk er att träna en muskelgrupp 52 ggr/år eller 104-156 ggr/år.
Postad 03 September 2011 - 12:42
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
För min del blir det 2-3gr/ veckan för varje muskelgrupp, blir så med mitt upplägg, varannan gång intensivt och varannan gång mindre intensivt.
Typ kör jag puch så tränar jag ju triceps, sedan kör jag ett dedikerat triceps pass efter en vilodag och sedan blir det triceps igen efter 1-2 dagar.
Samma sak med t.ex. biceps.
Kör jag pull så kör jag ett dedikerat bicepspass efter en vilodag och sedan igen efter ca 1-2 dagar.
och så är det med i stort sätt hela kroppen 
Har lagt upp det så för att kunna köra varje muskelgrupp 2 eller 3 gånger i veckan
Postad 03 September 2011 - 13:50
Myllerman
-
Myllerman
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
Kör mest bara maskiner just nu i början men planerar att börja med dom riktiga basövningarna sen (nångång). Ska dock boka in en tränare nån timme som kan visa hur man ska göra med teknik och så. Känns som om jag provar själv kommer jag klanta till mig och knäcka nått haha
Av alla maskiner jag provat tycker jag benpressen är den som kräver mest energi. Svettas som en gris i den hehe.
Är väl inge stora vikter om man jämför med andra men kör iaf 3x12 100Kg (väger 85) just nu. Ingen övning man lägger först i passet iaf
Redigerat av Myllerman, 03 September 2011 - 13:53.
Postad 03 September 2011 - 20:44
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Benpress e skönt !
Jag brukar köra riktigt "låga", alltså gå ner så att jag har knäna nära bröstet.
brukar köra 4x10 190kg på den, sedan e man mör, tar inte alls lika bra om jag kör "vanliga" tycker det är sjukt skönt att gå ner långt så att man verkligen får pressa hela vägen.
Kör inte så mycket fritt i benpress, men ska börja med det snart, har haft andra övningar att koncentrera mig på hittils och inte hunnit med denna riktigt så den gör jag i maskin...
Postad 03 September 2011 - 22:24
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Gillar inte benpress, tar inte nära på lika bra som knäböj tyckte jag. Testade benpress förra benpasset och då körde jag på 120kg (kv 68kg) och det var ju tungt men fick som inte rätt kontakt med musklerna tyckte jag. Får mer kontakt om jag kör 60kg knäböj.
Postad 04 September 2011 - 08:26
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Så att träna hårt och ge järnet är fel... låter typ helt fel.... no pain no gain (hört talas om det eller) ? Är du rädd rädd för att ta i eller ? Blir helt konfunderad när nån säger att man inte får ta i på gymmet och överanstränga sig Får man träningsvärk nånsin med ditt upplägg?
Det är klart man ska ta i men inte trötta ut musklerna maximalt, det förlänger återhämtningstiden och den extra träningen, säg 25%, för att nå 100% av maximal träning ger inte särskillt mycket, då är det bättre att ha kortare återhämtningsperiod och kör oftare. Ja, träningsvärk får jag alltid. Benpress e skönt !
Jag brukar köra riktigt "låga", alltså gå ner så att jag har knäna nära bröstet.
Köra så djupt i benpress är det verkligen optimalt? Om jag använder mig själv som exempel och jag anser mig vara ganska rörlig så har jag svårt att gå djupare än 75-80 grader i höft och knän sen börjar rumpan att släppa från dynan och belastningen går upp i ryggen vilket inte är att rekommendera, kanske funkar men bara tills ryggen säger ifrån och då är det för sent. Belastningen ska vara mellan fotsulorna och bäckenet, testa att ha ett lite mellanrum mellan korsrygg och dyna alltså en mini svankning då känner man när bäckenet börjar släppa. Kör hellre full ROM i knäböj för där kan du själv styra riktning och belastning och sen kör kortare ROM och tungt i benpress, ha fötterna högt om du vill pricka in baksida och lågt om du vill pricka in framsida och gluteus.
Postad 04 September 2011 - 18:06
jonas_tby
-
jonas_tby
-
Lärjunge
-
-
278 inlägg
Man ska träna varje muskelgrupp flera gånger i veckan och inte hårt utan lagom för att minska återhämtningstiden, det kommer ge mer tillväxt. Tänk er att träna en muskelgrupp 52 ggr/år eller 104-156 ggr/år.
Lagom
Postad 04 September 2011 - 18:18
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Lagom 
Mm, det är inte fastställt för att det varierar från person till person och från muskelgrupp till muskelgrupp men ungefär 30-60rep per muskel och undvika failure är ett riktmärke.
Postad 04 September 2011 - 18:53
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Gillar inte benpress, tar inte nära på lika bra som knäböj tyckte jag. Testade benpress förra benpasset och då körde jag på 120kg (kv 68kg) och det var ju tungt men fick som inte rätt kontakt med musklerna tyckte jag. Får mer kontakt om jag kör 60kg knäböj.
När du kör knäböj, vad har du för vikt på stången då ?
Postad 04 September 2011 - 19:03
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
När du kör knäböj, vad har du för vikt på stången då ?
60kg totalt inklusive stång, hurså?
Postad 04 September 2011 - 19:04
jonas_tby
-
jonas_tby
-
Lärjunge
-
-
278 inlägg
Mm, det är inte fastställt för att det varierar från person till person och från muskelgrupp till muskelgrupp men ungefär 30-60rep per muskel och undvika failure är ett riktmärke.
Nja, jag är ledsen, kommer aldrig att köpa detta resonemang! Jag vill gärna berätta varför då jag har dålig erfarenhet av att träna samma muskelgrupp upp till 3ggr i veckan. Jag och en kompis började träna på gymet vid badhuset hemma på orten. Gymet var relativt rehabinspirerat då det nästintill enbart bestod av maskiner. Vi körde helkroppspass oftast 3, ibland 4ggr i veckan. Förutom vanlig kost införskaffades och nyttjades kreatin. På detta sätt tränade vi i ca 1,5år. När kompisen efter denna tid valde att lägga av sökte jag upp ett "riktigt" gym, tog kontakt med kunnigt folk angående framtagning av träningsschema. Helt plötsligt skulle man splitta kroppen i olika pass. Här kom även gainers och proteinshakes med in i bilden. Den utveckling som jag fick närmsta året fick mig sannerligen att förstå att jag mer eller mindre kastat bort 1,5års träning på förra gymet. Under ca 6 års tid tränade jag 5ggr i veckan på en 4-splitt, dvs samma pass 2ggr i veckan, DOCK med minst 3-4 dagars vila. Kvalitet före kvantitet vinner alltid
Postad 04 September 2011 - 19:13
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Kvalitet före kvantitet vinner alltid 
Fast kvantitét MED kvalité är nog bäst  Du kan inte jämföra en nybörjar period men en senare, det finns för många variablar att räkna med bla det ökade proteinintaget. Vid den senare perioden hade du även lärt dig hur man tränar (blivit van vid övningar och hur det ska kännas mm) och du blev säkert mer taggad av den nya bekantskapen etc och jag tror nog att fyrsplit 2ggr i veckan är bättre än helkropp 4ggr i veckan. Jag kör 4split 2-3ggr/vecka.
Postad 04 September 2011 - 20:09
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
60kg totalt inklusive stång, hurså?
Ne bara nyfiken, för att kunna relatera till vad du köra på i benpress och hur du upplevde att det tog du borde köra betydligt mer i benpress tycker jag, du trycker alltså 60kg + din egen vikt i knäböj = ca 120kg (borträknat lite för dom delar som du ju inte lyfter  ) Och det är en fri övning med mycket mer stress på musklerna och hjälpmuskler, så du borde nog köra betydligt mycket mer i benpress. Så menar jag
Postad 04 September 2011 - 20:24
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Fast kvantitét MED kvalité är nog bäst 
Du kan inte jämföra en nybörjar period men en senare, det finns för många variablar att räkna med bla det ökade proteinintaget. Vid den senare perioden hade du även lärt dig hur man tränar (blivit van vid övningar och hur det ska kännas mm) och du blev säkert mer taggad av den nya bekantskapen etc och jag tror nog att fyrsplit 2ggr i veckan är bättre än helkropp 4ggr i veckan. Jag kör 4split 2-3ggr/vecka.
Hur fan kör ni fyrsplitt 2-3 gånger i veckan? Flera pass om dagen? Jag har ju testat ditt upplägg några gånger Lacto, men aldrig fastnat för det. Kan du inte skriva hur du kör en vanlig vecka? För jag blir inte riktigt klok på detta. Typ: Mån: Muskelgrupp A x antal reps/set + Muskelgrupp B x antal reps/set osv Tis: samma som ovan fast muskelgrupp C osv Ons Tors Fre Lör Sön Jag gillar ju att mangla muskeln en gång i veckan, typ bröst kör jag mängder med set. Det är helt klart det jag fått bäst resultat av men jag är ju alltid öppen för förslag. Har testat Doggcrap och hatade det, men som sagt - jag är öppen för förslag
Redigerat av Kamui, 04 September 2011 - 20:25.
Postad 04 September 2011 - 22:14
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Hur fan kör ni fyrsplitt 2-3 gånger i veckan? Flera pass om dagen?
Man varvar vissa muskelgrupper med andra så tex triceps ett pass sen triceps ihop med bröst ett pass och ihop med axlar osv, blir ofta två muskelgrupper/dag ibland en, kan inte säga exakt hur jag kör för just nu har jag dålig koll, kör vad jag känner för och vad som behövs, har för tillfället problem med höften så vissa rygg-övningar och speciellt ben får ingen träning alls just nu. Jag splittar ofta på biceps triceps, varvar dom med andra grupper likaså axlar. Men nåt åt det här hållet kör jag. Bröst triceps eller axlar Rygg biceps eller axlar Triceps axlar Biceps Bröst triceps eller axlar Rygg biceps eller axlar Triceps axlar Det kanske inte är opti och jag är inte på top nu för tiden heller med träning, tycker det är ganska tråkigt, speciellt med problemet med höften.
Postad 05 September 2011 - 05:21
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag kör på ungefär följande sätt.
1: Övningar som Lägger tungden på bröst, axlar, mage och lite ben. Triceps få träning på köpet och så ett dedikerat biceps pass.
2: Övningar som lägger tyngden på Rygg och bål, biceps får träning på köpet och ett dedikerat Triceps pass.
3: Övningar som lägger tyngden på Ben, axlar, lite mage och bröst och slutligen ett dedikerat triceps pass .
4: Övningar som lägger tyngden på Rygg, bål och lite ben. Biceps får lite träning på köpet.
Så kör jag typ, Om man ser till det stora hela... Men detta ändras vartefter något känns som att det behöver köras mer på. Biceps kör jag bara ett dedikerat pass i veckan och det är för att jag inte behövar lägga focus där direkt...
Triceps behöver jag däremot arbeta med!
Hur tycker ni att detta ser ut ?
Postad 05 September 2011 - 08:59
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Man varvar vissa muskelgrupper med andra så tex triceps ett pass sen triceps ihop med bröst ett pass och ihop med axlar osv, blir ofta två muskelgrupper/dag ibland en, kan inte säga exakt hur jag kör för just nu har jag dålig koll, kör vad jag känner för och vad som behövs, har för tillfället problem med höften så vissa rygg-övningar och speciellt ben får ingen träning alls just nu.
Jag splittar ofta på biceps triceps, varvar dom med andra grupper likaså axlar.
Men nåt åt det här hållet kör jag.
Bröst triceps eller axlar Rygg biceps eller axlar Triceps axlar Biceps Bröst triceps eller axlar Rygg biceps eller axlar Triceps axlar
Det kanske inte är opti och jag är inte på top nu för tiden heller med träning, tycker det är ganska tråkigt, speciellt med problemet med höften.
Så du kör ca 60 reps på varje muskelgrupp? Då kan ju inte passen ta mer än 20 min?
Postad 05 September 2011 - 09:15
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Så du kör ca 60 reps på varje muskelgrupp? Då kan ju inte passen ta mer än 20 min?
Mellan 20 och 40min vissa övningar kräver mer förberedelser som drar ut på tiden lite. Jag fösöker hålla kort vila på c:a 45 - 60 sec men när jag kör axlar blir det ibland mer 60 - 75 sec pga mjölksyra. Dom korta passen passar mig bra för jag blir snabbt uttråkad på gymmet nu för tiden men jag har aldrig haft så bra form som nu heller bortsett från benen och kanske röven.
Postad 05 September 2011 - 09:37
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Det är just detta med träning varje dag som inte passar mig särskilt bra, men du upplever att det fungerar bra? Man har ju inte hur mycket tid som helst på kvällarna...
Postad 05 September 2011 - 10:20
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Det är just detta med träning varje dag som inte passar mig särskilt bra, men du upplever att det fungerar bra? Man har ju inte hur mycket tid som helst på kvällarna...
Det du tar upp här är faktisk A & O, för även om det finns ett optimalt schema etc så måste ända träningen passa in i ens liv annar blir det inget, just nu passar c:a 30min pass/dag mig perfekt för att jag är uttråkad på gymmet men ändå kan få resultat av många korta intensiva pass medans andra får resultat på 2st helkroppspass i veckan. Men fler pass är enligt studier bättre än färre oavsett om dom färre är hårdare pga av den sista hårda biten bygger inte särskillt mycket mer men den förlänger återhämtningen avsevärt vilket hindrar ett till pass, alltså 2st 75% pass är bättre än 1st 100%.
Postad 05 September 2011 - 14:53
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Ne bara nyfiken, för att kunna relatera till vad du köra på i benpress och hur du upplevde att det tog
du borde köra betydligt mer i benpress tycker jag, du trycker alltså 60kg + din egen vikt i knäböj = ca 120kg (borträknat lite för dom delar som du ju inte lyfter ) Och det är en fri övning med mycket mer stress på musklerna och hjälpmuskler, så du borde nog köra betydligt mycket mer i benpress.
Så menar jag 
Jo, man tycker ju att jag borde ta mer än 120 i benpressen eftersom det är typ 45 grader och inte rakt upp som knäböj. Men 120kg känns redigt tungt och det bränner inte lika bra i musklerna som knäböj gör. I benpressen blir man mest bara apsvettig och huvudet håller på att explodera. Körde bröst axlar och triceps idag. Inte tränat det (eller något annat) på ett tag nu. Gick väl sådär, 2x10 + 1x8 50kg bänk (dock smith för bänken var upptagen). Fick mjölksyra redan på uppvärmningen när jag skulle träna axlar, men fick pina mig igenom skiten ändå. Fortfarande ont i vänstra rotatorcuff så fick skippa det idag också.
Postad 05 September 2011 - 15:33
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Jo, man tycker ju att jag borde ta mer än 120 i benpressen eftersom det är typ 45 grader och inte rakt upp som knäböj. Men 120kg känns redigt tungt och det bränner inte lika bra i musklerna som knäböj gör. I benpressen blir man mest bara apsvettig och huvudet håller på att explodera.
Benpress är ett bra komplement till knäböj för att öka styrka och volym, ett tips är att ha händerna på knäna och pressa ifrån med händerna när det är tungt. Du får testa dig fram vart du ska ha fötterna, högt, lågt, brett eller smalt, finns inget ska utan man kör på det som känns bäst. Jag själv har tappat förtroende för benspark, ger ingenting, kanske för rehab isf, nån som håller med?
Postad 05 September 2011 - 15:57
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Benpress är ett bra komplement till knäböj för att öka styrka och volym, ett tips är att ha händerna på knäna och pressa ifrån med händerna när det är tungt. Du får testa dig fram vart du ska ha fötterna, högt, lågt, brett eller smalt, finns inget ska utan man kör på det som känns bäst. Jag själv har tappat förtroende för benspark, ger ingenting, kanske för rehab isf, nån som håller med?
Jag har testat att ha fötterna överallt på plattan utan att det ger något resultat direkt tycker jag. Benspark gillar jag. Bränner fruktansvärt bra i låren.
Postad 05 September 2011 - 18:15
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Jo, man tycker ju att jag borde ta mer än 120 i benpressen eftersom det är typ 45 grader och inte rakt upp som knäböj. Men 120kg känns redigt tungt och det bränner inte lika bra i musklerna som knäböj gör. I benpressen blir man mest bara apsvettig och huvudet håller på att explodera.
Körde bröst axlar och triceps idag. Inte tränat det (eller något annat) på ett tag nu. Gick väl sådär, 2x10 + 1x8 50kg bänk (dock smith för bänken var upptagen). Fick mjölksyra redan på uppvärmningen när jag skulle träna axlar, men fick pina mig igenom skiten ändå. Fortfarande ont i vänstra rotatorcuff så fick skippa det idag också.
Stretchar du den eller gör något för att det ska bli bra?
Postad 05 September 2011 - 18:56
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Stretchar du den eller gör något för att det ska bli bra?
Nepp. Det är som... Om man kör sådan här övning  så går det bra tills man är i som slutläget, alltså inte då jag har armen vid magen utan när jag "sträckt ut" den. På höger så går det bra hela vägen men med vänster så går det inte lika långt. Märker inte av det i vardagen. Hur stretchar jag den?
Postad 06 September 2011 - 15:26
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Har förresten märkt att mina magrutor inte är helt symmetriska. Den högra sidan sitter som lite längre upp än vänstra. Det går att urskilja i spegeln om man liksom sträcker ut skinnet över dom översta rutorna.
Vore kul att träna mer mage och få ner kroppsfettet för att det ska synas mer
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|