Vid referensvolym på förstärkaren så är THD 2% nu vid 10Hz.
Helt sjukt hur lite elementen distar.
Klarar du verkligen 115dB@10Hz med bara 2% dist? Det är verkligen imponerande. Eller missuppfattar jag vad du menar med referensvolym?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Startad av
Bakerman
, Mar 24 2010 22:28
35062 svar till detta ämne
Postad 11 February 2016 - 21:46
Klarar du verkligen 115dB@10Hz med bara 2% dist? Det är verkligen imponerande. Eller missuppfattar jag vad du menar med referensvolym? Postad 11 February 2016 - 23:16
Nu är ju inte min mick SPL-kalibrerad, men det är nära.
I frifält skulle det vara en annan femma. Postad 11 February 2016 - 23:24 Nu är ju denna graf från förra basarna. Men med tanke på hur extremt lågdistande midbasarna och diskanterna är, så får man en hum om hur lite basarna distade med.
Mätningarna visar svep på 100dB vid lyssningsplats med en kanal driven vilket blir strax under 110dB vid högtalaren, 110dB på basarna vilket blir än mer då framme vid basarna.
Dessa grafer är då med en SPL-kalibrerad mick. Bifogad fil(er)Redigerat av Jonas__W, 11 February 2016 - 23:24. Postad 11 February 2016 - 23:45 Som sagt, grafen ovan är med en högtalare och 2st basar. Redigerat av Jonas__W, 11 February 2016 - 23:45. Postad 12 February 2016 - 13:59
Ja det blir nog riktigt dåligt. Typ så här dåligt http://www.data-bass...id=116&mset=128
Det är ett element utomhus i 118 liters låda.
Edit: Såg att du ägde dessa basar, du är inte nöjd eller? Redigerat av philipbtz, 12 February 2016 - 16:20. Postad 12 February 2016 - 15:35
Blir säkert toppen med 4 såna, Kör fortfarande bara mina 2 lms-15 till i32:orna nu i lägenheten. Har fått betydligt bättre stöd i basen jämnfört med huset tidigare där det kändes som basen bara försvann Behöver jag mer basar än 2 st? hade det funnits plats varför inte men då enbart för fler strålningspunkter utnyttjar jag den kapacitet som finns atm ? nej inte ens i närheten
Men då bor jag i lgh atm också så måste visa hänsyn i förra Huset hade jag säkert kunna fått 4 st att få jobba på en del
Men måste tillägga att jag är otroligt nöjd över i32:orna som nu fått spela i 2 veckor Postad 12 February 2016 - 16:01
Ok nice! Du får lägga upp lite bilder på hur det ser ut. Hur låter det jämfört med tidigare högtalare? Postad 12 February 2016 - 20:18
Vad räknar du som lågbas? Jag sitter inte och hoppas på att tavlor kommer ramla ner med 5Hz sinus men under 20Hz borde de väl palla eller? Vi får väl se ifall de går djupare än mina Y-2 som föll som en sten efter 22Hz nu när jag spelar på långsidan. Postad 12 February 2016 - 22:34
jag vet ironisk som jag hoppas alla förstår Postad 12 February 2016 - 22:37 här är första mätningen men dspn inkopplad, så i morgon ska jag försöka få en jämnare kurva imorgon, alla tipps uppskattas.
Postad 12 February 2016 - 23:01
Fyra bokstäver Philip... Fyra små bokstäver...
F
O
T
P
Fråga Josen. Redigerat av Bakerman, 12 February 2016 - 23:02. Postad 12 February 2016 - 23:10 Hahaha
Edit: Jag minns hur besviken du var på basen av Y-4 hos Tengil när vi körde den. En annan var ju smått imponerad men nya basarna kanske ger ett annat perspektiv... Antar att ytterväggarna pulserar hemma hos dig när du drar på Redigerat av philipbtz, 12 February 2016 - 23:40. Postad 12 February 2016 - 23:30
Haha ok
Med mini så kommer du kunna hitta på allt möjligt bra. Det bästa med den är att kunna höja djupbasen.
Några tips då:
1. Du har skillnader på 20+dB i basområdet det kommer du inte kunna EQ:a bort hur som helst om du inte gillar den så. Du får flytta på en av dina megalådor. Hade testat en framför och en bakom lyssningsplats mitten på väggen. Synd att du förlorar din bänk om du flyttar en låda. Men vad gör man inte för ljudet?
2. Byt skala på Y-axeln så du ser tydligare vad som händer. min 50dB max 100dB borde funka.
3. Använd mick-stativ, peka micken rakt upp.
4. Om du mäter hela frekvensområdet dvs. typ 5-20000Hz så mät bara med en fronthögtalare aktiv annars blir det helt knasigt.
5. Slå på en HP-filter där du ändå inte har output. Du får kolla hur djupt du kan få output först men under 5Hz spelar du garanterat inte med värdefull output t.ex.
6. Mät lite djupare så du ser där du slutar få output. Testa ett svep från 5Hz och uppåt t.ex. Ner till 15Hz är ju inte problem ser jag.
7. Mät alltid med micken på samma plats. Redigerat av philipbtz, 12 February 2016 - 23:32. Postad 13 February 2016 - 00:55
Hos Tengil funderade jag ju på om han hade några baslådor över huvud taget... Postad 13 February 2016 - 11:22 tack för input philipbtz.
nu har jag gjort lite som du skrev, tyvärr så kan jag inte flytta lådorna men nu är det mät igen med micken där den ska vara med lite ljusteringar i minidps. hade man kunnat använda ljudabsorbenter för att få ner vissa toppar?
Postad 13 February 2016 - 11:33 Mäter du med frontarna inkopplade? Glöm inte att göra det så du inte får en gigantisk utsläckning vid delning! Postad 13 February 2016 - 11:51 Men det är en god idé att bara mäta och korrigera subbarna utan frontar. Redigerat av Jonas__W, 13 February 2016 - 11:54. Postad 13 February 2016 - 13:10 Man har ju nästan alltid en dipp runt schröderfrekvensen men det går att fixa till med lite olika placeringar av frontarna har jag märkt.
Jag tycker mätningarna ser ganska bra ut. Du har ju hur djup bas som helst
Ett vattenfalldiagram, impulssvar osv. hade sagt lite mer om hur det ser ut. Jag hade övervägt att skära basen vid 7Hz för att få mer ouput 7Hz och uppåt. Postad 13 February 2016 - 13:23 Jag tror folk som äger Ino gillar cr80s(eller es) för att det är perfekt utformat för Inos toppar och basar. Det finns otroligt mycket inställningsmöjligheter i filtret under locket så det är inte bara plug and play. Skall bli spännande att se hur mitt cr80s fungerar ihop med icke Ino-basar. Jag har ett infrakort i mitt cr80s också så kan använda det för att boosta upp basen från 5Hz eller vad det är.
Det man förlorar på att inte kunna välja delning hur som helst tar man igen på de andra inställningsmöjligheterna. Och 80Hz(tror cr80s och es har 78Hz) delning är ändå någon typ av standard som i snitt funkar bäst. Postad 13 February 2016 - 13:35
Tack för svar. Jag har mätt med frontarna i, jag ska fixa lite mera bilder under kvällen. Kan man alltså dela i receivern för frontarna ex 70hz men köra basarna i minidsp till 100hz?
Är väldigt tacksam för svaren Postad 13 February 2016 - 14:18
Så kan man göra men det är inget jag personligen rekommenderar och jag vet inte varför man skulle vilja dela dubbelt. Men du kan testa att dela högre eller lägre beroende på vart du har problem. Utsläckningar man brukar få runt 150-300Hz något är inget du kommer kunna fixa med en sådan delning om det är det du är ute efter. Då är det bättre att försöka dämpa golvreflexen mer och/eller testa att flytta frontarna. Postad 13 February 2016 - 15:03
Det spelar ju ingen roll om det är anpassat för en viss topp om placeringen av högtalare, basar eller rum gör att en annan delning hade varit mer gynnsam eller hur? Det är ju det jag är ute efter att en så generell delning i princip aldrig blir optimal. Möjligtvis att den är optimal för vissa Ino-produkter använda på ett visst sätt, men det gäller knappast alla. Sen är jag nyfiken på vilka andra inställningsmöjligheter man har förutom infralyft, enkla basboostar osv det har? I mina ögon är det ett rätt enkelt filter. Man ska dock inte glömma bort att ett filter kan låta bättre än en annat som fungerar likt pga komponentval, men det är ju en helt annan sak. Det du förlorar på att inte kunna välja en optimal delning kan ju i vissa fall vara katastrof gällande frekvensgången i vissa situationer. Då spelar det ju ingen roll hur många övriga finesser du klämt in. Jag tycker bara att man ska vara medveten om att det är ett rätt begränsat filter det handlar om, som dock absolut kan låta bra. Postad 13 February 2016 - 15:37 När jag gick från min Yamaha Z11:s filter till cr80s var det ett totalt haksläpp. Jag hade inga som helst förhoppningar på något egentligen, men det var otroligt vilken skillnad det var.
Cr80s är i mitt tycke en av Inos bästa produkter. Postad 13 February 2016 - 15:40
Jag är helt med på den biten, betvivlar dig inte för en sekund att det låter bra.
Men man ska som sagt vara medveten tycker jag, att det kan bli en rejäl nackdel med de få möjligheterna till delningsfrekvenser. Oavsett om man har högtalare och/eller basar från Ino. Postad 13 February 2016 - 15:43 Att man i vissa fall vill dela lite högre förstår jag, men vad finns det för argument för att i specifika fall dela lägre? (förutsatt att man har minst 2 baslådor, vilket man ändå borde ha sett till att skaffa i ett tidigare skede)
Vilka andra parametrar är det man vill ändra på?
edit: ska säga att jag själv inte har något filter från ino Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 13 February 2016 - 15:44. Postad 13 February 2016 - 18:39
Ett så enkelt filter som möjligt är bra tycker jag
Man kan välja ifall man vill spela basarna i stereo eller mono. Du har ett subsonic filter där du kan skära av infran vid en viss nivå. Man kan välja att få en boost runt 20-25Hz Du kan ställa Q och level per baskanal. Du kan koppla in rumpskakare och ställa nivån på dom. Du kan välja att köra .1-kanalen istället för att dela dom så frontarna och basarna är som "en högtalare"(vet inte hur jag skall förklara det bättre) Du kan välja med en knapp om du skall köra fullrange eller med basar Du kan välja att höja basnivån +6 eller +10dB om du vill väldigt enkelt med en knapp Infrakortet kan du ställa hur djupt i frekvens du skall börja höja och hur mycket du vill höja per kanal. "Snart" kommer det ett PEQ-kort där man kan EQ:a bort stora pucklar I nya versionen som jag har tror jag man mycket enklare kan ändra delningen genom att byta något kort i den. Modden måste ju dock beställas så fortfarande inte smidigt men ändå.
Det är väl ungefär det men har säkert glömt något. Så ja ett ganska enkelt filter men själv behöver jag inte mer funktioner jag vill bara ha ett filter som låter väldigt bra...eller inte låter alls om man så vill
Det är ju en vits med att dela högre ibland men då får man allt se till att ha sitt bassystem kalibrerat bra och minst fyra basar skulle jag tro. Med hög delning lokaliserar man ju basarna mycket lättare. Redigerat av philipbtz, 13 February 2016 - 18:44. Postad 13 February 2016 - 19:36 fungerar inte en minidsp exakt som inos filter? man kan väl dela på samma frekvens och samma branthet om man känner för det? Postad 13 February 2016 - 19:40
Min erfarenhet av miniDSP är att den inte funkar om man gillar att spela starkt, den skapar en väldig massa dist!
Postad 13 February 2016 - 20:01
Ja då hade jag inte missat något väsentligt Philipbtz.
Lite för enkelt filter för mitt bruk helt enkelt. Jag vill gärna krama ur det absolut sista ur systemet gällande precision på frekvensgången vid delningen, ta ned pucklar m.m och då duger inte ett Cr80e för mitt ändamål. Jag förstår som sagt att folk tycker det låter bra, men ingen kan påstå att det är ett fulländat filter. Det är ju väldigt förenklat. Zartok, vi kan vända på det åt andra hållet. Det finns hundratals saker Minidsp kan göra som Cr80e inte kan göra helt enkelt. Helst av allt hade jag dock velat ha en processor från Trinnov. Sjukt försteg som har alla finesser som en Minidsp och lite till. Synd på prislappen bara. Palle, då är något felinställt eller så har du mycket högre krav på vad som räknas som högt än vad jag har. Mina mätningar ovan med är med en minidsp i kedjan, även till topparna och jag tycker personligen att den är väldigt låg. Postad 13 February 2016 - 20:09
Vi var ett helt gäng som satt i Bakermans rum och alla drog vi samma slutsats. Hur miniDSP'n var inställd vet jag inte, men jag vill minnas att det skrivits om det på Faktiskt och att fler dragit samma slutsats.
Postad 13 February 2016 - 20:13
Men var det verkligen dist så låter det ju helt klart som att något överstyrt.
För du ska kunna spela dig döv utan märkbar dist från dsp:n i sig. Postad 13 February 2016 - 20:21
Kan det ha varit så att MiniDSP'n inte kan driva slutstegen fullt ut, att utnivån är för låg?
Postad 13 February 2016 - 20:23
Absolut, något av det absolut vanligaste när man kör med en minidsp är att man inte gainoptimerat hela kedjan korrekt.
Det är inte alltid lätt eller snabbt gjort. Men den ska inte tillföra någon påtaglig dist i sig även vid hög volym om allt är korrekt inställt. Postad 13 February 2016 - 20:30
Beror ju helt på förstegets utnivå, balanserat eller balanserat, slutsteg efter dsp osv.
Postad 13 February 2016 - 20:35
Vad är syftet? Om MiniDSP'n är begränsad och bara kan lämna en viss spänning ut är inte det oavsett inspänning?
Postad 13 February 2016 - 20:42 MiniDSP:n är inte begränsad. Du kan ändra ingångs och utgångskänslighet på t.ex. 10x10hd som jag själv använder. Postad 13 February 2016 - 20:53
Då är ju inte det något reellt problem, förutsatt att man ställer in den efter vilken övrig utrustning som är kopplad till den?
Postad 13 February 2016 - 21:09
Absolut, problemet är att få vet/förstår exakt hur man optimerar rätt hela vägen. Därav tre triljoner trådar på nätet gällande just detta.
Postad 13 February 2016 - 21:19
Är det inte bättre med typ en minidsp ddrc-88a i så fall? Minidsp 2x4 fixar bara fel vid en punkt i rymden och tar inte hänsyn till tidsdomänen(vad jag vet), vilket inte räcker på långa vägar. Testa att mäta höger och vänster om sweetspot så ser du hur illa det ser ut. Jag har själv en minidsp 2x4 balanced som jag använt i tidigare byggen för LT till slutna basar så jag har testat den ganska mycket. Har också testat Dirac och den funkar mycket bättre om det är EQ du vill åt. Det jag inte gillar med min 2x4 är att det är så otroligt lätt att få glapp. Det räcker att man flyttar på lite saker så vips har man konstiga fel. Jag har t.o.m lött extra fina ändar på kablarna så skruvarna till pheonix-kontakterna skall ta bättre. Vad gäller brus från den så går det att få bort men lite meckigt.
Each to their own som man brukar säga Redigerat av philipbtz, 13 February 2016 - 21:20. Postad 13 February 2016 - 22:59
är det via mätarna in och ut i själva "displayen" som man styr allt med som man gör det? =) alltså typ bara dom där nivåmätarna? Postad 14 February 2016 - 00:03
Nej, jag är väldigt nöjd med resultatet från MiniDSP:n och manuell hantering av EQ:n.
Nej, du ändrar det på kortet i sig om du lyfter på chassit. Postad 14 February 2016 - 19:59 nu har jag trixat lite med basarna och visst blev det skillnad med minidsp inkopplad, tack för hjälpen alla för snabba svar
Postad 15 February 2016 - 00:35 Finns det inte en tråd med mätningar på faktiskt som bekräftade miniDSPs sämre ljud? Postad 15 February 2016 - 00:46
Betvivlar inte för fem öre att det finns mer välljudande filter än minidsp.
Men blir kompromisserna för stora pga ett alldeles för enkelt filter så måste man ju fundera på vad som gör mest gott för systemet. Jag skulle personligen aldrig kunna klara mig på ett så enkelt filter som ett cr80. Så för mig och mitt system var valet enkelt. Postad 15 February 2016 - 13:48
Har något svagt minne av att jag läst den tråden men jag tror det endast styrktes av subjektiva uppfattningar mellan filtren. Själv har jag mycket större brusgolv från mina slutsteg är någon av mina filter. Postad 15 February 2016 - 16:17 Har det testats hemma hos Tommy så vågar jag sätta en fulöl på att rattarna vreds i bott och sen åkte spriten fram. 2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |