Då blir det adjö till Telia om en månad för min del. De kunde inte alls matcha annan leverantörs erbjudande på TV och bredband nu under Black Week. Synd då jag faktiskt uppskattat Telias tjänster trots att de gjort skäl för öknamnet Felia vid några tillfällen.
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 22 november 2023 - 02:14
Fans det verkligen inget sätt att stänga av HDR på Telia Play Hub dv8919x.. Jah har den kopplad via HDMI In på min Soundbar och var jag än gör så sitter den på HDR.
Redigerat av Neond13, 22 november 2023 - 02:14.
Postad 23 november 2023 - 16:08
Och det verkar som om det är omöjligt att få de låga priserna längre.. priskriget mellan Telia och "Viasat"-Allente verkar vara slut. Kunde bara få Black Week rabatt 6 månader (bundet 12) sänkt på All Sport med Viaplay och en väldigt modest sänkning av All Sport med TV4, men då var man tvungen att binda sig 12 månader, och det är ju OK men inte för några tior bara etc.
Och det kommer nog en höjning till 1 jan. 2024 också..
Postad 26 november 2023 - 18:45
Det var inga problem att få nykundserbjudandena på Black week även fast man redan har bredband och tv. Jag fortsatte med samma kanalpaket men rabatterat. Killen som lade beställningen var helt säker på att TV:n även i fortsättningen kommer att levereras via multicast, så att jag kan fortsätta använda min inspelningsbara box, time shift osv... Ska bli spännande att se om det stämmer. Med tanke på hur länge unicast har funnits nu så tycker man att Telias kundtjänst bör ha koll detta nu. Man kanske har blivit snällare mot kunder som vill behålla multicast också.
Postad 27 november 2023 - 17:55
Postad 30 november 2023 - 19:42
Nu kan man inte längre spola framåt eller bakåt i program som fortfarande visas. Inte ens på SVT...
Ganska meningslös begränsning, eftersom man fortfarande kan stega fram 30 sek. i taget.
Om det nu inte blivit fel på min box (4302)...
Verkar som detta är fixat nu!
Postad 01 december 2023 - 08:22
Verkar som detta är fixat nu!
och utan att man behövt uppdatera boxen?
Postad 01 december 2023 - 14:02
Ang. multicast vs unicast...
Blev ju lovad när jag förlängde mitt kanalpaket att jag skulle få fortsätta ha tv via multicast så att hårddisk/time shift m.m skulle fungera.
Sen såg jag att det låg ett avslut och nybeställning på mitt kanalpaket på Mitt Telia så jag ringde till tekniska supporten och dubbelkollade, så att det inte skulle bli något avbrott på TV:n. Han kollade på min beställning och jo då, det skulle givetvis fortsätta levereras via multicast, det såg han på accessen osv.
Dagen efter gick beställningen igenom och självklart hade det ändrats till unicast...
Jag ringde supporten och det var inga problem att fixa, han gjorde en "förändring i externt nät" och det tog inte ens fem minuter så funkade multicast igen.
Enligt supporten så har stadsnäten/leverantörerna som inte ägs av Telia börjat att successivt stänga ner multicast, t.ex. IP-Only började i mars, så det fanns ingen garanti för hur länge det kommer att fortsätta fungera. Däremot kommer multicast att finnas kvar på kollektiva Telia-nät.
I och för sig har ju Telias unicast-TV blivit mycket bättre den senaste tiden, speciellt med den nya Android-boxen med alla appar, så det enda man skulle sakna är väl i så fall möjligheten att använda time shift vad man än tittar på.
Redigerat av Bateman, 01 december 2023 - 14:03.
Postad 07 december 2023 - 18:27
Har en del störningar på Kunskapskanalen.
Fler som har det?
Det är inte bara Kunskapskanalen som har det utan flera kanaler...
Postad 10 december 2023 - 08:05
Använder Apple TV för uppspelning av ”vanlig” tv genom Telia appen och det är sjukt störigt att den börjat skicka ut hdr på sdr sändningar.
Postad 11 december 2023 - 16:30
Ang. multicast vs unicast...
Blev ju lovad när jag förlängde mitt kanalpaket att jag skulle få fortsätta ha tv via multicast så att hårddisk/time shift m.m skulle fungera.
Sen såg jag att det låg ett avslut och nybeställning på mitt kanalpaket på Mitt Telia så jag ringde till tekniska supporten och dubbelkollade, så att det inte skulle bli något avbrott på TV:n. Han kollade på min beställning och jo då, det skulle givetvis fortsätta levereras via multicast, det såg han på accessen osv.
Dagen efter gick beställningen igenom och självklart hade det ändrats till unicast...
Jag ringde supporten och det var inga problem att fixa, han gjorde en "förändring i externt nät" och det tog inte ens fem minuter så funkade multicast igen.
Enligt supporten så har stadsnäten/leverantörerna som inte ägs av Telia börjat att successivt stänga ner multicast, t.ex. IP-Only började i mars, så det fanns ingen garanti för hur länge det kommer att fortsätta fungera. Däremot kommer multicast att finnas kvar på kollektiva Telia-nät.
I och för sig har ju Telias unicast-TV blivit mycket bättre den senaste tiden, speciellt med den nya Android-boxen med alla appar, så det enda man skulle sakna är väl i så fall möjligheten att använda time shift vad man än tittar på.
Man skulle ju sakna att kunna spela in program på hårddisken för att spara och se senare.
Postad 11 december 2023 - 17:32
TeliaKundservice, Markus!
Så här ser det ut på Telia Play på datorn:
I boxen har den blå randen i nederkant försvunnit för avsnitt som man redan tittat på. Har man sett halva avsnittet så är halva randen blå. Men det är mycket lättare att se en hel blå rand och lätt kunna avgöra vilka avsnitt man redan sett. Finns det någon anledning att ni ändrat på detta?
Nu är den blå randen tillbaka på redan sedda avsnitt. Tack för det Telia!
Postad 11 december 2023 - 18:32
Ok, köpte en Arris 4302 som jag blev pålurad då den sas kunna ta hem appar, vilket den bevisligen inte kan.
Men hur får jag fjärren att hantera volymen på boxen?
Postad 12 december 2023 - 18:49
Jag fick Android 12 idag till min Telia Play Hub
CMore knappen på fjärren leder nu till "Appar" menyn, varför inte till TV4 Play som ersatt CMore
Om man väljer en sportsändning under meny sport och kommer till t.ex TV4 Sport Live 1 så går det inte att byta kanal med ch upp, ner
eller pil upp, ned. Tillbaka knappen och in i menyn som verka gälla??
Går man in i Menyn så tystnar tv ljudet, det vill man ju har kvar när man letar runt bland programmen
Det går inte att sätta påminnelse i program guiden, så den byter till en kanal när programmet börja
Har haft boxen ett par dagar, blir inte riktigt vän med den...
Postad 18 december 2023 - 17:33
Från 1 februari 2024 ändras ordinarie pris för All Sport från Viaplay & TV4 Play inkl. Allsvenskan till 849 kr/mån. Har du bindningstid eller rabatt ändras priset efter att dessa löpt ut.
Postad 19 december 2023 - 08:30
Viaplay höjer priserna och tack vare det höjer telia priset på all sport till 849kr.
Från 1 februari 2024 ändras ordinarie pris för All Sport från Viaplay & TV4 Play inkl. Allsvenskan till 849 kr/mån. Har du bindningstid eller rabatt ändras priset efter att dessa löpt ut.
Viaplay höjs från 549 kr/mån till 699 kr, dvs. 150 kr? (699 kr är i alla fall vad det kostar om man kollar på viaplay.se)
All sport från Viaplay och TV4 Play höjs med 100 kr? (749 kr till 849 kr)
Postad 19 december 2023 - 18:22
Jag tycker min tv4 app i boxen är konstig. För en månad sedan drog jag igång tv 4 play. Jag hade Cmore appen och med mina sportpaket kunde jag till exempel följa Allsvenskan. Appen ser riktig ut i min telefon men i tv boxen finns ingen meny ute till vänster. Jag kan bara välja på : Repriser från tv, Serier, Film, Program, Nyheter och Barn. Sedan kan man stega längst till höger på varje rad, och välja "alla" men jag kan inte hitta kvällens SHL hockey till exempel. Jag kan ju se det på Tv4 hockey med flera kanaler men ibland visar ju play mer än vad som är på kanalerna. Jag tror inte det har blivit rätt i min box.
Postad 19 december 2023 - 18:31
Jag tycker min tv4 app i boxen är konstig. För en månad sedan drog jag igång tv 4 play. Jag hade Cmore appen och med mina sportpaket kunde jag till exempel följa Allsvenskan. Appen ser riktig ut i min telefon men i tv boxen finns ingen meny ute till vänster. Jag kan bara välja på : Repriser från tv, Serier, Film, Program, Nyheter och Barn. Sedan kan man stega längst till höger på varje rad, och välja "alla" men jag kan inte hitta kvällens SHL hockey till exempel. Jag kan ju se det på Tv4 hockey med flera kanaler men ibland visar ju play mer än vad som är på kanalerna. Jag tror inte det har blivit rätt i min box.
Direkt i boxens huvudmeny, kan du under "Sport" se alla direktsändningar som är under kvällen
Och även komma till sändningar som bara sänds på TV4Play
Postad 19 december 2023 - 19:24
ok, det stämmer. Så de bryter ut det från tv4 appen? Det skall inte vara en komplett tv4 play app? Man får leta på ett annat sätt bara.
Postad 11 januari 2024 - 21:33
Har problem när jag ser på inspelningar på hårddisken.
Framförallt på pågående inspelningar, men har hänt på slutförda också nån gång.
Om jag stoppar eller pausar och startar om, skippar eller spolar framåt, då kan det börja om flera minuter innan där jag var.
Har varit så i 1-2 månader ungefär. Likadant på 2 boxar så det verkar som om det är nån uppdatering som ställt till det?
Postad 11 januari 2024 - 22:06
Flera gånger, men inte varje dag, har bild och ljud frusit (multicast VIP4302).
Enda möjligheten att bryta detta är att byta kanal och sedan tillbaka.
Är det någon annan som har detta?
Postad 12 januari 2024 - 09:02
Flera gånger, men inte varje dag, har bild och ljud frusit (multicast VIP4302).
Enda möjligheten att bryta detta är att byta kanal och sedan tillbaka.
Är det någon annan som har detta?
Samma för mig. Har varit så i några månader nu. (multicast VIP5305)
Redigerat av jonserik, 12 januari 2024 - 09:03.
Postad 16 januari 2024 - 14:01
Ska BRF:er behöva omförhandla/teckna ny avtal för att boende ska flyttas över till Mellan?
Postad 16 januari 2024 - 17:57
Ska BRF:er behöva omförhandla/teckna ny avtal för att boende ska flyttas över till Mellan?
Det verkar inte gå att teckna Mellan som kollektivt avtal
Telia vill bara sälja Kollektivt Lagom eller Kollektivt Bas
(Om ni nu inte är en jätte förening, då kan ju allt vara möjligt)
Postad 16 januari 2024 - 19:36
Det verkar inte gå att teckna Mellan som kollektivt avtal
Telia vill bara sälja Kollektivt Lagom eller Kollektivt Bas
(Om ni nu inte är en jätte förening, då kan ju allt vara möjligt)
Men Mellan är väl det som tidigare hette Lagom. Mellan finns här: https://www.telia.se...kopserbjudanden
Postad 17 januari 2024 - 17:30
Men Mellan är väl det som tidigare hette Lagom. Mellan finns här: https://www.telia.se...kopserbjudanden
Ja det är detsamma som lagom som jag har via min bostadsrättsförening. Enda skillnaden är att "nya" Mellan har TV4Play+ med reklam. Det har inte jag! Jag har det utan +.
Postad 20 januari 2024 - 13:01
Nu när man starta om program i TV-boxen på TV4, Sjuan och TV12 så får man direkt programmet utan reklam om man har TV4 Play+
Det var en bra ändring Telia
Postad 20 januari 2024 - 15:41
Nu när man starta om program i TV-boxen på TV4, Sjuan och TV12 så får man direkt programmet utan reklam om man har TV4 Play+
Det var en bra ändring Telia
Så har det varit ett tag. Man kan även se vissa program innan de sänts i TV4 (Farmen t.ex)
Postad 23 januari 2024 - 21:49
Ja det är detsamma som lagom som jag har via min bostadsrättsförening. Enda skillnaden är att "nya" Mellan har TV4Play+ med reklam. Det har inte jag! Jag har det utan +.
I Mellan ingår även V Sport Extra
Postad 24 januari 2024 - 13:11
Har Telia TV via fiber och en rund digitalbox som är 4-5 år gammal. Sänder SVT/Telia fortfarande 720p som standard upplösning? Jag låter sen min TV skala upp bilden till dess nativa upplösning ( 4k )
Postad 25 januari 2024 - 00:34
Har Telia TV via fiber och en rund digitalbox som är 4-5 år gammal. Sänder SVT/Telia fortfarande 720p som standard upplösning? Jag låter sen min TV skala upp bilden till dess nativa upplösning ( 4k )
SVT har 720p som upplösning men övriga kanaler har HD är 1080i upplösning såvitt jag vet. Vi sänder bara kanalen vidare i samma upplösning.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 25 januari 2024 - 18:19
Hej!
Har fått Telia digital tv nyss, har några frågor:
Boxen är Arris 4302, tycker det är bra bild med den.
Men ska det lysa rött hela tiden i ljuduttaget på baksidan när boxen är på?
Ljudet ut från boxen känns ganska lågt, är det normalt?
Se'n själva plattformen:
Finns det ingen lista med alla program a-ö i SVTplay och TV4play "apparna"?
Hittar inte det iaf, finns ju på vanliga Webbversionerna av dessa?
Postad 29 januari 2024 - 00:35
Finns det ingen smidigare fjärrkontroll till Arris 4302? Den är enormt onödigt ful och omöjlig att hitta rätt på utan att tända en lampa. Sämsta fjärren någonsin jag använt.
Postad 29 januari 2024 - 20:26
Finns det ingen smidigare fjärrkontroll till Arris 4302? Den är enormt onödigt ful och omöjlig att hitta rätt på utan att tända en lampa. Sämsta fjärren någonsin jag använt.
Det håller jag med om, väldigt svårt att hitta knapparna i dålig belysning.
Postad 29 januari 2024 - 20:35
Jag använder den fyrkantiga till VIP1003Finns det ingen smidigare fjärrkontroll till Arris 4302? Den är enormt onödigt ful och omöjlig att hitta rätt på utan att tända en lampa. Sämsta fjärren någonsin jag använt.
https://www.telia.se...ukter-tillbehor
Postad 30 januari 2024 - 18:23
Jag använder den fyrkantiga till VIP1003
Bra tips! Men den verkar vara slut hos Telia?
Postad 31 januari 2024 - 10:16
Jag använder den fyrkantiga till VIP1003
Den har jag köpt, men blev inte nöjd. Det var någon funktion som inte fungerade som jag ville, minns faktiskt inte vad det var för det var nog 6 månader sedan.
Jag tycker att Telia kan ta fram en ny fjärrkontroll som är gjord till Arris 4302.
Postad 31 januari 2024 - 16:41
Den har jag köpt, men blev inte nöjd. Det var någon funktion som inte fungerade som jag ville, minns faktiskt inte vad det var för det var nog 6 månader sedan.
Jag tycker att Telia kan ta fram en ny fjärrkontroll som är gjord till Arris 4302.
https://www.telia.se...-digtv-vip-4302
Postad 31 januari 2024 - 18:34
Tack för tipset, men det är den som följer med Arris 4302, och som jag inte tycker är bra.
Redigerat av Dan_C, 31 januari 2024 - 18:34.
Postad 01 februari 2024 - 19:55
Ja, det är den totalt värdelösa fjärrkontrollen som tillhör Arris 4302.
Postad 03 februari 2024 - 16:36
Jag såg nu att det fanns en uppdatering till TV-boxen men när den skulle börja ladda så dök felkod 714 upp. Nu går det inte alls att starta och få någon mottagning. Är det nån som varit med om liknande?
Bifogad fil(er)
Postad 03 februari 2024 - 20:39
Efter senaste uppdateringen går det ej att redigera kanallistan, dess namn visas ej.
Postad 04 februari 2024 - 10:39
Brukar stänga av timeshift för att spara lite på hårddisken men det har man nu tagit bort, var väldigt lätt att starta det igen om man ville ha det vid något tillfälle.
Postad 04 februari 2024 - 13:38
Min gamla Arris VIP2853 kunde inte starta upp i lördags. Testade med omstart av router enligt Telias manual men det hjälpte inte. Kom på att jag hade en ny Arris VIP5305 liggande, kopplade in den och då funkade det. Men jag har ingen hårddisk till den och såg nu att Telia inte säljer hårddisk längre till TV-boxarna. När slutade Telia med detta och varför?
Redigerat av Buddypresley, 04 februari 2024 - 13:40.
Postad 04 februari 2024 - 15:06
Jag har fått unicast med senaste uppdateringen. Det förklarar varför vip2853 inte kunde uppdateras. Nu när jag kopplat in vip5305 så står det i teknisk information att server är stbse.telia.net.
Postad 04 februari 2024 - 15:26
Min gamla Arris VIP2853 kunde inte starta upp i lördags. Testade med omstart av router enligt Telias manual men det hjälpte inte. Kom på att jag hade en ny Arris VIP5305 liggande, kopplade in den och då funkade det. Men jag har ingen hårddisk till den och såg nu att Telia inte säljer hårddisk längre till TV-boxarna. När slutade Telia med detta och varför?
Tror det är ganska länge sedan jag såg den på hemsidan. Gissar att Telia och TV-bolagen vill att man ska använda deras Play-tjänster i stället...
Jag har fått unicast med senaste uppdateringen. Det förklarar varför vip2853 inte kunde uppdateras. Nu när jag kopplat in vip5305 så står det i teknisk information att server är stbse.telia.net.
Jag har iptvlogin.telia.se, Multicast antar jag?
Man ska kunna se på identifikationskoden också, om man har multicast eller unicast.
https://www.minhembi...87235&p=4665776
Redigerat av Bopper, 04 februari 2024 - 15:30.
Postad 04 februari 2024 - 19:06
Hej!
Har fått Telia digital tv nyss, har några frågor:
Boxen är Arris 4302, tycker det är bra bild med den.
Men ska det lysa rött hela tiden i ljuduttaget på baksidan när boxen är på?
Ljudet ut från boxen känns ganska lågt, är det normalt?
Se'n själva plattformen:
Finns det ingen lista med alla program a-ö i SVTplay och TV4play "apparna"?
Hittar inte det iaf, finns ju på vanliga Webbversionerna av dessa?
Vet inte exakt vilken box det är men:
Är det det digitala toslink-urtaget du pratar om? I så fall har du tappat bort skyddet som ska sitta där, dvs det är "fiber ljus" du ser från urtaget.
Man ska alltid ha skydd på fiberkontakter så att det inte riskerar komma in damm i dem.
Gällande låg volym - sök i tråden. Vanligt "problem" mellan analogt ljud (kan justeras med boxens fjärr) och digitalt ljud (kan inte justeras med boxens fjärr).
På min box måste jag alltid vrida ner boxens volym 4 hack de få gånger den startas om - då får jag samma volym på TV-kanaler med analogt ljud som på de med digitalt.
Postad 04 februari 2024 - 19:17
Vet inte exakt vilken box det är men:
Är det det digitala toslink-urtaget du pratar om? I så fall har du tappat bort skyddet som ska sitta där, dvs det är "fiber ljus" du ser från urtaget.
Man ska alltid ha skydd på fiberkontakter så att det inte riskerar komma in damm i dem.
OK! Följde inte med nått skydd till min box, hittar inget i lådan iaf.
Men då ska det alltså lysa rött där när boxen är på?
Boxen är Arris Vip 4302.
Redigerat av Dan_C, 04 februari 2024 - 19:29.
4 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar