*** Officiell tråd - Xtreamer - Streamer/Streamer Pro/Sidewinder/iXtreamer
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 18 februari 2012 - 13:12
Postad 18 februari 2012 - 15:28
Jag har haft min Xtreamer Pro nu i ett halv, ganska nöjd faktiskt. Det enda som stör mig är att efter senaste uppdatering (några månader sen) så startar den direkt i Favoriter istället för den riktiga startsida, men jag antar att det bara är att återställa den gamla FW.
Men till mitt stora "problem":
Jag undrar om man på något sätt kan få Xtreamer att spela upp det jag ser och hör på min bärbara dator, på min tv:n. Alltså, tv:n blir en extra skärm till datorn med hjälp av Xtreamer. Typ något sånt här:
___________________________ -> TV
Dator -> Nätverk -> Xtreamer
___________________________ -> Högtalare
Jag vill kunna sitta i soffan och surfa på datorn med tv:n som skärm, utan att ha en jättelång hdmi-sladd och en jättelång högtalar-sladd.
Är detta möjligt?
Redigerat av Rajt, 18 februari 2012 - 15:34.
Postad 18 februari 2012 - 17:07

Men om man skippar tv:n och väljer att bara strömma musiken du lyssnar på i datorn, som skickas till högtalarna genom nätverket och xtreamern?
Postad 19 februari 2012 - 03:14
Tacksam för svar
Postad 21 februari 2012 - 12:55
Första posten här och antagligen sista i denna tråd, men jag var tvungen att skriva av mig lite angående Xtreamers sätt att hantera sina kunder. Är riktigt förbannad just nu.
Som alla vet är ju deras forum en snårig djungel av olika underavdelningar och regler, med självgoda moderatorer som lurar i vassen och bara väntar på att ta bort inlägg och stänga av användare. Jag hade till exempel idag en oskyldig diskussion med Mercury17 (en av de få vettiga moderatorerna) om Android som OS, och sa att en konkurrent verkar intressant. Hela tråden försvann därefter spårlöst, trots att jag faktiskt sa att jag funderar på att köpa en Prodigy.
En kompis försökte få ett svar angående en liten grafikbugg i SW2 och blev varnad för att vara ett potentiellt "troll". Han skickade då ett iofs ganska argt) mail till företagets kundcenter, och blev bannlyst på forumet som svar, med en referens till att de är "känsliga för kritik" just nu.
Visste att de var ett koreanskt företag, men inte Nordkoreanskt!?!
Nåväl, jag äger en Sidewinder och är rätt nöjd med den (trots flera ljudbuggar och problem med att spola i 1080p-filer), men ska snart köpa en ny till vardagsrummet och förpassa den gamla till sovrummet. Hade funderingar på Prodigy, men deras allmäna attityd ger mig en dålig smak i munnen.
Ta SW2 debaklet som exempel. De släpper en RLTK 1185-baserad spelare som inte är färdigutvecklad, och slutar kort senare att supporta den för att "Realtek har övergivit chippet". Ursäkta, men vad fan är det för ursäkt. Den polare jag rekommenderade att skaffa en sådan är skitsur på dom och indirekt på mig. Om nu Realtek övergivit chippet, borde inte andra 1185-baserade tillverkare också sluta sin utveckling? Både AC Ryan och Mede8ter har dock kommit längre i FW-utvecklingen, och fortsätter ännu. De förstnämnda har till och med fortsatt utveckla gamla modeller med ny SDK, vilket Xtreamer också lovade men inte fullföljde. Inget på Realteks hemsida indikerar att chippet slutat utvecklas heller, så jag tror faktiskt att Xtreamer ljuger oss rätt upp i ansiktet. Eller så har de helt enkelt fått Relatek att surna till och bryta kontakterna med företaget. De borde väl kunna använda en nyare SDK även till detta chip (vilket de skulle göra med sina äldre modeller) eller har jag missat något? Jobbar själv med SDK för SOD:er och fattar ärligt talat inte nåt!
Klåpare om ni frågar mig, då till och med hobbyprogrammerar lyckats skapa fungerande FW baserade på SDK 3.0 som funkar perfekt med Sidewinder1!
I vilket fall som helst, jag utnyttjar härmed min konsumentmakt och säjer ifrån. Ingen kund förtjänar att bli behandlad på detta vis.
Så Boxee, here I come!
Tack för mig och förlåt för det arga tonfallet!
//Stefan
Postad 21 februari 2012 - 13:11
Postad 21 februari 2012 - 14:38
Hej! Första posten här och antagligen sista i denna tråd, men jag var tvungen att skriva av mig lite angående Xtreamers sätt att hantera sina kunder. är riktigt förbannad just nu. (klipt) I vilket fall som helst, jag utnyttjar härmed min konsumentmakt och säjer ifrån. Ingen kund förtjänar att bli behandlad på detta vis. Så Boxee, here I come! Tack för mig och förlåt för det arga tonfallet! //Stefan
Passa dig så dom inte bannar dig här också...:-)
Skämt åsido...Jo du har helt rätt, detta med formumet och hur de helt lämnat de äldre modeller trots alla löften gör att jag än en gång hävdar...Xtreamer är inte ett seriöst företag.
Jag blev också först trollad och efter ngn månad då jag inte gjorde några kommentarer alls så blev jag helt spärrad från att överhuvudtaget göra några inlägg.
Dom har fortfarande inte ändrat i sina specifikationer och reklamflashar på hemsidan utan det finns fortfarande felaktigheter som lovar mer än de kan hålla.
Och deras krystade förklaringar om problemen med chippet tror jag inte ett dugg på. Dom klarar inte av det och väljer att hoppa vidare med nya ofullständiga produkter och lämnar de gamla kunderna i sticket. Det är sanningen...
För mej får de köra hur mycket 3d ISOS som helst på sina spelare...jag handlar inte från ett sådant oseriöst företag och rekommenderar alltid mina bekanta att välja ngt annat fabrikat.
Ett sådant beteende luktar unket och får i alla fall mej att dra öronen åt mej.
Redigerat av Lazzeman56, 21 februari 2012 - 14:41.
Postad 21 februari 2012 - 14:39
Är själv inte intresserad av 3d isos, då jag faktiskt inte ser poängen med 3d-film. Tycker det förminskar filmupplevelsen, lite som att titta i ett leksaksakvarium. Det få filmer jag har i 3d kör jag native från Blurayskivan.
Men visst är det en knäckfråga så är väl Xtreamer det enda vettiga alternativet i dagsläget. Sigma har väl annars ett chip på g, som bör släppas i någon spelare till sommaren...
Annars verkar Boxee ha precis det jag vill ha. Enda nackdelen som jag kan se är att det inte går att sätta i en hårddisk, men det är ingen biggie.
Sidewindern har annars verkligen varit en trotjänare, men jag vill ha ett enkelt och intiutivt gui, med jukeboxfunktion. Prodigyn ser ju tyvärr ut som en relik från 90-talet (tänk Winamp...) på den fronten. Jukeboxen kommer dessutom först i en FW 3.5 (vilket med Xtreamers trackrecord i nuläget verkar ganska avlägsen...)
Så, det lutar åt Boxee!
//Stefan
Postad 21 februari 2012 - 14:47
Passa dig så dom inte bannar dig här också...:-)
Trodde faktiskt först att jag blivit det då jag inte kom åt mitt konto...kom sedan på att jag bytt e-mail och inte kunde få ett nytt lösenord den vägen. Var några år sedan jag postade här. Skapade därför ett nytt konto stället för att försöka återuppväcka det gamla.

Postad 24 februari 2012 - 17:49
Tack
Postad 25 februari 2012 - 06:41
Filmerna jag testat är avi format men det ska väl fungera?
Du måste ju först konstatera att de alls kan spelas upp med Xtreamer, så kopiera över dem till en lös hdd eller en USB-sticka och anslut den sen till din Xtreamer och se om de då spelas upp.
Här har du en lista över format som funkar: http://shop.xtreamer...mer+supports%3F
Det fanns även ett inlägg i deras Forum om format som: "List of Feature Requests that ARE NOT-WILL NOT be supported", men jag kan inte hitta det längre, vare sig via Google eller i deras Forum.
Funkar inte dina filer att spela upp ens enl. mitt förslag, så får du koda om dem så de använder nåt annat Codec.
Använd GSpot för att se vilka Codec de använder nu, och hämta sen hem nåt prg som kan koda om dem.
Redigerat av lassehin, 26 februari 2012 - 08:44.
Postad 25 februari 2012 - 14:09

Postad 25 februari 2012 - 21:19
Enda ändringen jag kan hitta är:
Airplay support added compatible with iOs5
Postad 26 februari 2012 - 08:45
Firmware 2.7.1 är släppt till XtreamerMK1/SideWinder och XtreamerDVD.
Enda ändringen jag kan hitta är:
Airplay support added compatible with iOs5
Då ska man nog låta bli att uppdatera om man inte har nån Mac eller Airplay burk, annars riskerar man kanske div. andra fel, man vet ju aldrig med Xtreamer numera ...
Postad 26 februari 2012 - 23:21
Då ska man nog låta bli att uppdatera om man inte har nån Mac eller Airplay burk, annars riskerar man kanske div. andra fel, man vet ju aldrig med Xtreamer numera ...
+ 1 på det. Uppdatera aldrig om grejjerna fungerar. Jag har massa appleprylar men tänker inte uppdatera ändå. Inte värt risken för en feature man använder extremt sällan
Redigerat av Unregistereddc471864, 26 februari 2012 - 23:21.
Postad 06 mars 2012 - 22:57
Det jag skulle vilja få ordning/testa innan jag bestämmer mig för att behålla den eller inte är cover art. Jukebox har inte släppts än och undrar om någon kan rekommendera någon annan mjukvara, som generar rätt format för Xtreamern, för att göra detta på PC'n? Har tidigare kört Tvixie för min Tvix och har inga problem att fixa detta "manuellt" även om det självklart vore nice med en inbyggd app som fixar det automatiskt.
Alla förslag välkomna!
Postad 07 mars 2012 - 18:09
Helt otroligt att man kan släppa en uppföljare som är seg som sirap och stänger av sig själv mitt i filmerna m.m. och sedan toppa det med att sluta uppdatera FW på en helt nysläppt produkt.

Är som sagt grymt nöjd med SW1 som är otroligt prisvärd så nu plockas den fram och SW2 hamnar i sovrummet.
Skall bli intressant att se Webbans utvärdering av SW3! Om det blir en comeback för Xtreamer eller om man får börja titta på andra produkter

Redigerat av blacknblue, 07 mars 2012 - 18:12.
Postad 12 mars 2012 - 10:44
+ 1 på det. Uppdatera aldrig om grejjerna fungerar. Jag har massa appleprylar men tänker inte uppdatera ändå. Inte värt risken för en feature man använder extremt sällan
Jag körde uppgraderingen, har själv iPhone och iPad. Funkar klockrent med airplay! Satt med imdb appen och körde upp trailers på TV´n hela kvällen!
Postad 12 mars 2012 - 10:48
Var hittar man 2.7.1? Senaste på xtreamer.nu är 2.7.0.
Edit: Hittade nu. Den finns här http://www.xtreamer....r/firmware.aspx
Redigerat av Unregistereddc471864, 12 mars 2012 - 10:58.
Postad 12 mars 2012 - 18:09
Bra uppdatering dock. Min xtreamer känns betydligt snabbare i navigeringen nu.
Redigerat av Unregistereddc471864, 13 mars 2012 - 08:41.
Postad 13 mars 2012 - 10:44
Fullständigt usel airplay. Enda som funkar är youtube appen och kamera-appen. Kan inte skicka musik med Ipad-appen eller video med plex. Det lägger av direkt då vilket gör funktionen helt meningslös.
Bra uppdatering dock. Min xtreamer känns betydligt snabbare i navigeringen nu.
Har du provat Spotify? Jag har inte premium i dagsläget så jag kan inte testa. För mig funkade Youtube, IMDB, Bilder att skicka till Xtreamern.
Postad 13 mars 2012 - 10:59
Jag hoppas dock ingen springer och köper en xtreamer för att köra massa airplay på den för då blir de lurade.
Postad 14 mars 2012 - 10:23
Jag använder inte spotify. Youtube funkade men det gick inte att spola i klippet när det väl var igång. Bilder funkade fint. Känns som en väldigt begränsad implementation. Nu har jag inte köpt den för airplay så personligen så kvittar det.
Jag hoppas dock ingen springer och köper en xtreamer för att köra massa airplay på den för då blir de lurade.
Får ta och skaffa Spotify premium, om det funkar så är det klockrent.
Köpte inte heller min för Airplay, men kul funktion om man vill visa bilder för släkten.
Postad 15 mars 2012 - 15:01
Från xtreamers forum: Audio via AirPlay is not supported. Apple encrypts the audio when Airplaying and you need a license to decrypt it- something Xtreamer has not taken on.
Redigerat av discomega, 15 mars 2012 - 15:02.
Postad 16 mars 2012 - 10:31

Jodå, men inte automagiskt.
Ladda ner en äldre version t.ex 3.0.11 eller annan på en USB-sticka och kör en manuell uppdatering i SW:n.
funkade för mig iaf.
Redigerat av warleod, 16 mars 2012 - 10:32.
Postad 16 mars 2012 - 10:35
Om jag försöker starta det så börjar den ladda men fastnar på runt 80% och sen händer inget mer

Postad 16 mars 2012 - 10:53
Behöver hjälp med min sidewinder2. Jag delar ut mina filer med "nfs" från min mac och jag hittar dom i min xtreamer men när jag ska starta filmen så står det "okänd startkod" och det blir grönt flimmer på tv:n. Kan det vara någon felinställning? Har läst att många kör med nfs utan problem. Filmerna jag testat är avi format men det ska väl fungera?
Tack
Någon som kan hjälpa mej?? Jag har testat att lägga filmen på ett usb och det fungerar utmärkt. Jag kunde streama från min gamla pc. Någon felinställning i nfs?
Tack för svar
Postad 16 mars 2012 - 10:56
Jag använder nfs manager på min mac för att dela ut filerna. Lite svårt att säga vad som är fel när jag inte vet dina inställningar

Postad 16 mars 2012 - 12:50
Kan bekräfta att spotify inte fungerar. Youtube och bilder funkar. Har även fått imdb och dailymotion appen att funka. Ljud kommer nog aldrig att funka. Även för xtreamers nyare spelare som Prodigy. Det handlar om en licenskostnad som Xtreamer inte kommer ta.
Från xtreamers forum: Audio via AirPlay is not supported. Apple encrypts the audio when Airplaying and you need a license to decrypt it- something Xtreamer has not taken on.
Verkar som att man kan installera shairport via Telnet för att få spotify att funka i Prodigyn. En av användarna här har lyckats med detta.
Postad 22 mars 2012 - 12:22
Har en Xtreamer Pro. På denna har jag en del filmer där jag för varje film laddat upp filmomslag.
Helt plötsligt syns inte omslagen. De finns dock där eftersom de syns i Windows. Någon som stött på detta problem och
vet hur man kan få fram bildena igen?
Postad 22 mars 2012 - 12:31
Eftersom jag och många med mig har problem med att spela upp material med HD master-ljud och att Xtreamer Pro inte klarar av uppspelning i 7.1 plus att
de slutat med med uppgraderingar har jag en liten undran.
Om man köper en annan mediaspelare (som klarar av Xtreamer Pro:s brister) kan man då ansluta Xtreamern som en extern hårddisk?
Har nämligen två interna hårddiskar 2 x 2 TB i Xtreamern med film och musik.
Postad 27 mars 2012 - 07:59
Försvunna omslagsbilder
Har en Xtreamer Pro. På denna har jag en del filmer där jag för varje film laddat upp filmomslag.
Helt plötsligt syns inte omslagen. De finns dock där eftersom de syns i Windows. Någon som stött på detta problem och
vet hur man kan få fram bildena igen?
Om det är i Media Library (inte movie Jukebox) som omslagen inte syns kan den enklaste lösningen vara att trycka på preview på fjärrkontrollen (knapp 0).
Postad 27 mars 2012 - 08:39
Om det är i Media Library (inte movie Jukebox) som omslagen inte syns kan den enklaste lösningen vara att trycka på preview på fjärrkontrollen (knapp 0).
Ja, det är i Media Library bilderna försvunnit. Måste av misstag ha kommit åt knapp 0 på fjärren.
Tack för tipset!
Postad 30 mars 2012 - 22:14
Jag har läst här och på andra forum utan att förstå riktigt hur det hänger ihop.
Gäller alltså Sidewinder 3. Jag kan i insdtällningarna sätta på Xtreaming. Men det finns ingen Jukebox som ska fixa covers och så. Jag har försökt att hitta info om hur man installerar själv men det verkar vara hopplöst.
Ska det finnas allt i maskinen redan och bara att aktivera det? Är det för att det är tidiga firmware som gör att det inte fungerar? Finns det två olika Xtreaming? Xtreaming Live och den som bara verkar heta xtreaming?
Postad 02 april 2012 - 10:48
En annan sak jag upptäkt är att mapparna på interna HD blir korrupta utan uppenbar anledning. Har en mapp som heter samma som filerna som är i men den är nu sopptunnan tydligen!? Vidare, fast jag har kunnat öppna mappar via nätverket från datorn förut så säger den nu att sökvägen inte finns. Fast jag faktiskt precis har öppnat den sökvägen och stirrar på den.
Någon som vet varför?
Nu har det hänt något annat. Hela hårddisken har raderats utan att någon gjort något. Alla filer och allt borta. Även papperskorgen. Detta var andra gången det hände. För bara ett par timmar sedan så laddade jag över fil till den via nätverket. Sedan har den raderat sig.
Redigerat av Pukin_Dog, 02 april 2012 - 19:36.
Postad 03 april 2012 - 08:21
Där ser man. Förhoppningsvis så ska man inte behöva försöka installera saker själv genom att ändra script och allt vad jag har läst på olika ställen. En annan sak jag upptäkt är att mapparna på interna HD blir korrupta utan uppenbar anledning. Har en mapp som heter samma som filerna som är i men den är nu sopptunnan tydligen!? Vidare, fast jag har kunnat öppna mappar via nätverket från datorn förut så säger den nu att sökvägen inte finns. Fast jag faktiskt precis har öppnat den sökvägen och stirrar på den. Någon som vet varför? Nu har det hänt något annat. Hela hårddisken har raderats utan att någon gjort något. Alla filer och allt borta. även papperskorgen. Detta var andra gången det hände. För bara ett par timmar sedan så laddade jag över fil till den via nätverket. Sedan har den raderat sig.
När jag började med min Xtreamer Pro hade jag en hel del konstigheter med filsystemet när jag försökte fylla Xtreamer-HD:n med fimer.
- mappar och filer försvann för att sen helt plötsligt dyka upp igen. Dom syntes inte i utforskaren och Utorrent hittade inte dom heller. Vanligtvis hände detta vid start av Xtreamern.
- Vid kopiering till Xtreamern hände det ett par gånger att filer blev mappar och mappar blev filer som inte gick att radera.
- Vid kopiering till Xtreamern blev filer 0 byte och det gick oftast inte att radera dom.
- Kopierade jag över en rar-ad film och försökte packa upp den på Xtreamern så fick jag filfel och uppackningen misslyckades. Det märkliga var att om jag kopierade en rarad film till Xtreamern och sen kopierade tillbaks den till datorn utan att göra ngt alls med den på Xtreamern så hände samma sak (filfel = uppackningsfel).
Jag slutade att hantera filer över nätverket och använder USB istället. Sen dess har alla dessa problem försvunnit.
Postad 03 april 2012 - 08:24
Postad 03 april 2012 - 14:06
Postad 03 april 2012 - 14:35
Postad 03 april 2012 - 14:58
Postad 03 april 2012 - 20:39
Redigerat av Unregistereddc471864, 03 april 2012 - 20:40.
Postad 04 april 2012 - 12:01
Jag kopierade från datorn över nätverket (trådat).
Jag slutade att hantera filer över nätverket och använder USB istället. Sen dess har alla dessa problem försvunnit.
Ok, känner igen flera utav dessa problemen faktiskt. Tyvärr så uppstår de hos mig även om jag laddat över filerna via USB. Det var det jag gjorde senast och sedan stod xtreamern idle i 2 timmar. Därefter var HD raderad!?
Får hoppas de fixar detta snart. När jag mailade dem så sa de att de har haft lite problem med filhanteringen och att de jobbar på det i varje fall. Kan ju alltid hoppas att det inte är struntprat bara.
Postad 09 april 2012 - 17:06
Nu till problemet: Går jag då in i fliken Xtreamering igen så är samma gula ruta där som jag inte kommer förbi utan att göra samma sak som ovan igen.
Fram till fö ca 2 mån sedan hade jag en extern WD hdd och då fungerade det klockrent att uppdatera och komma in i menyerna under Xtreamering.
Jag har gått in under system och tryckt på återställ/fabriksinställningar som man rekommenderas på Xtreamers hemsida.
Jag var in på Elgiganten där jag köpte Xtreamern de kände såklart inte till något om detta. Jag hittar inget vettigt än iaf på Xtreamers hemsida.
Är det någon som känner igen sig och kan komma med tips om vad jag ska göra?
Tack på förhand!
Postad 09 april 2012 - 17:23
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar