Fick du någon trollformel som du skulle rabbla dessa magiska 10 minuter
Det får väl bli den gamla vanliga visan när det handlar om OnePlace... "Tålamod... lugn nu... tålamod... lugn nu... tålamod..."
Canal Digital 4K One Place satellitbox
Startad av
jonasbratt
, feb 25 2018 13:12
4272 svar till detta ämne
1 relaterade trådar
Postad 17 november 2020 - 10:49
Det får väl bli den gamla vanliga visan när det handlar om OnePlace... "Tålamod... lugn nu... tålamod... lugn nu... tålamod..." Postad 17 november 2020 - 10:57
Är det riktigt uppfattat att ENBART Android uppdaterades således? Postad 17 november 2020 - 11:00
Hej Niklas Postad 17 november 2020 - 21:21 Tyvärr får jag nu återkomma med tristare rapporter om nya uppdateringarna.
Efter en av mig vald omstart från menyerna efter en kraschad uppspelning av en inspelning från igår, började krascherna igen, dessförrinan INGHA krascher alls efter push uppdateringen.
Jag har haft 2 ofrivilliga avstängningar av boxen sedan dess där boxen bara stängs av vid tittande på vanliga satsända program i realtid, samt två krascher, den ena hela vägen med ombootning av android den andra med bara omstart av CD-appen.'
Men kors i taket, så fungerar nu återigen TV´ns avstängning av OP-boxen via HDMI-anslutningen när timern i TV stänger av TV´n efter 1 timme utan några tryckningar på TV´ns fjärr. Postad 17 november 2020 - 21:58 Och hos mig är det tvärtom, TV'n slår alltid av OP- boxen, men OP- boxen slår på TV'n bara en gång av tio. Har också Philips TV och easy link är aktiverat, HDMI cec ansluten enligt OP-boxen Postad 18 november 2020 - 09:17 Tyvärr fått nya problem efter Pie-uppdateringen, det blir svart bild vid uppstart. Ibland krävs 4-5 omstarter av boxen innan det kommer bild. Postad 18 november 2020 - 11:26
Hej Niklas Postad 18 november 2020 - 12:00 Efter byte av HDMI-kabel verkar min box visa bild ovh ljud vid varje uppstart! Tack för hjälpen Niklas! Postad 18 november 2020 - 12:01 Det är en 4 K men upplösningen på boxen är ställd på 1080P. Jag använder inte medföljande HDMI kabel utan denna:
https://www.kjell.co...peed-3-m-p69766 Postad 18 november 2020 - 12:27
Hej
Mvh Niklas Postad 18 november 2020 - 15:37
Hej Postad 18 november 2020 - 18:50
Hej Postad 19 november 2020 - 17:05 Är denna bugg rapporterad och är det andra som har samma problem? Postad 19 november 2020 - 19:35 Börjar tro det är danskar som utvecklar eländet. Kan inte få ihop det annars. Postad 19 november 2020 - 19:43 Hej. Har nu försökt sedan strax före kl 19 försökt att byta till en kanal där det visas ishockey. Går inte! Startar om i ett och vill bara visa SVT 1. Vad i hela är det som är fel? Postad 19 november 2020 - 22:50 Någon som kan hjälpa mig? När man sitter och tittar så blir bilden svart och ljudet försvinner i ett par sekunder, men sedan kommer det tillbaka. Igår kväll så händ detta lite mer än vanligt. Är detta en bugg, vad kan jag göra för att bli av med detta irriterande felet? mvh Fredrik Postad 19 november 2020 - 23:04
Detta hände mig en gång nu i helgen. Efter att jag ryckte strömmen och startade om boxen så har det inte återkommit.
Detta händer mig nästan varje gång jag startar boxen, men det är oftast bara en gång och sen verkar den funka. Postad 20 november 2020 - 08:24
Hej
Det har jag upplevt nu på den nya koden oxå, Andriod Pie. Du kanske har samma. Postad 20 november 2020 - 13:47
Hej Fredrik Postad 20 november 2020 - 14:37
Postad 20 november 2020 - 14:49 Skulle problemet ligga via HDMI och det inte är kabeln (vilket det inte var i mitt fall) så är det något fel i HDMI protokollet på boxen, då allting annat fungerar bra. Postad 20 november 2020 - 16:04
Att den inte visar bild vid uppstart löstes på min box med byte av HDMI-kabel. Postad 20 november 2020 - 17:38 Postad 20 november 2020 - 18:01
Men det gör det inte med andra .. så då ligger problemet som jag skrev Postad 20 november 2020 - 18:20
Jag håller med dig, det handlar säkert om HDCP och att de infört striktare regler eller protokoll där, men kabelbytet löste mina problem. Kanske en kabel med högre kvalitet.
Niklas ord: Det har skett förändringar kring hdcp/handskakning på den nya mjukvaran eftersom det har varit en del problem. Men om du upplever mer problem så är det viktigt att vi testar att byta kabel Redigerat av mhbml, 20 november 2020 - 18:22. Postad 20 november 2020 - 20:50 Något nytt om serie inspelning och döv tolkningen ?
idag har det väl varit 3-4 krascher Ej pie
Sven Åke Postad 21 november 2020 - 10:52 Ingen bild, bara ljud, vid uppstart idag, klarat flera dagar utan detta problem. Ställde nu om Upplösning från 1080p 60Hz till Auto, detta gav bild igen. Låt se om Auto fungerar bättre. Postad 21 november 2020 - 13:00
Efter att varit i sovläge en timme så visades ingen bild och inget ljud, alla menyer kunde kommas åt utan problem. Tricket att ställa om Upplösning gav bilden tillbaka men inte ljudet. En omstart så verkar det normalt igen. Suck.. Postad 21 november 2020 - 19:24 Man kunde tycka att en kabel med denna spec borde fungera:
Postad 21 november 2020 - 20:42
Det gör det också om det inte är fel i boxen Niklas
Buggen som gör att man hela tiden måste välja ljud för att få DD 5.1 på SVT kanalerna kvarstå Postad 22 november 2020 - 10:12 Ljud men ingen bild denna morgon, byte av Upplösning ger bilden tillbaka. Postad 22 november 2020 - 10:46 Ombootning av appen vid uppspelning av inspelat program från igår. Efter ombootning fungerade uppspelningen utan problem.
Avser android 9 uppdaterad OP-box. Postad 22 november 2020 - 17:00 Vet att någon annan har nämnt det tidigare. Men buggen som gör att .. När man sedan trycker + och - knappen för kanal så kommer nästa kanal upp för den som man valde. Postad 22 november 2020 - 19:22 Startade en uppspelning och kollade några minuter, bilden försvann och de färgglada Androidringarna visades, följda av CD-appen. Android 9 Pie. Postad 23 november 2020 - 07:03 har en samsung 4k tv 1 år gammal sätter jag boxen på 4k upplösning så klagar boxen på tv inte stöder htcp 2.2 så får köra full hd då funkar kanalerna auto läget funkar inte heller får samma fel Postad 23 november 2020 - 07:08 I går kväll slocknade min ver 9 uppdaterade OP-box helt och gick inte att starta om med fjärren.
Fick bryta strömmen till boxen. När den startade om hängde den sig med CD-appsloggan. Fick starta om igen med fjärren. Då visade den nåt kostigt grönt flimmer med en rosa block i den nedre 1/3 av bilden. Fick starta om med fjären 3 ggr till innan boxen gav bild igen, men då UTAN ljud. Ytterligare en omstart för att den skulle fungera. Helt snurrigt! Nu i morse var det konstiga gröna flimret med det rosa blocket i den nedre 1/3 av bilden som startskärm...
Två omstarter med fjärren (power off, power on) krävdes innan boxen funkade igen. Postad 23 november 2020 - 23:48 Kört ett tag nu efter uppdateringen till Pie den 12 november. Klar förbättring, har kört ethernet och ljudinställning stereo med hdmi till tv:n. Upplevde klart bättre respons från boxen om än det tar lite tid mellan kanalbyte. (Har även tidigare boxar HD-box Smart som fungerar bra mycket bättre). Saknar dock fortfarande Disney+ i Google butiken till OnePlace!
Bestämde mig i helgen att ha OnePlace boxen kopplat till min ordinarie tv med soundbar (LG 55 4K OLED55C9PLA med LG Soundbar SL9YG + SPK8-SE). Koppla hdmi enligt instruktioner, box till tv och tv(arc) till soundbar(arc), samt ändra utgående ljud från OnePlace till "Flerkanal" och gjorde inställningar på tv:n för ingående och utgående ljud.
DÖM OM MIN FÖRVÅNING, flerkanalsljudet katastrof! Om inställning lagom ljudnivå på vissa kanaler så hör man knappt något på en del andra kanaler och ej heller om man ser en inspelning, ser från början eller appar! Skulle man höja på dessa och byter tillbaks så får man en ljudchock och riskerar spräcka både trumhinnor och högtalare.
Dessutom är ljud kvaliteten från appar helt kass, jämförbart med de in tv:n eller separat chromecast är det som natt och dag. Missar jag någon inställning i OnePlace eller vad? jag har dessutom provat alla möjliga inställningar på tv:n och soundbar. Synd man ska behöva bli så besviken igen på denna box, OnePlace, då det borde funka nu när det varit i drift flera år.
Postad 23 november 2020 - 23:58
Har ungefär samma TV (OLEDLG65C9 + en 15000 kronors Samsung soundbar med Dolby Atmos), ljudet skiljer enormt mycket om man sätter OnePlace i flerkanalsljud-läge med PIE i boxen. Hunden blir rädd när jag byter kanal och jag vaknar upp från dom döda... Detta blev enormt mycket sämre så jag blev tvungen att sätta boxen i vanlig stereo... Behöver uppdateras så man kan få använda det boxen kan ge mig. Postad 24 november 2020 - 08:02 Postad 24 november 2020 - 22:04
För att man ville kunna använda en box med samma funktioner som en smart tv samt CD's egna funktioner
Men jag kommer med min nya BF Teve inte använda OP boxen, utan köra med CA modul, då tevens inbyggda satellitmottagare är båttre på allt. Massor av favoritlistor och snabba kanalbyten.
Vad gäller appar som Viaplay, Netflix och Cmore, så funkar de helt perfekt i min 5 år gamla Samsung tv och det är det minst man kan säga om OP boxen. Dock är de enklare att navigera i Apple TV så jag använder den istället. Redigerat av MalcomX, 24 november 2020 - 22:05. Postad 24 november 2020 - 22:14 Postad 24 november 2020 - 22:43
Var kör du Kodi och allt det andra menar du? I VU+?
Såklart kan man köra allt man vill i en Linuxbox, men det var ju det man tänkte skulle fungera med OP box. I alla fall de vanligaste och inte minst CD's egen app + att det skulle vara enkelt för familjen.
Men ... Redigerat av MalcomX, 24 november 2020 - 22:48. Postad 24 november 2020 - 22:52 Kodi/Tvheadend klienter och appar på alla andra boxar i hemmet: blandning av Android tv / Coreelec . Nu blev det off topic. Pm för mer info. Poängen var mest att det finns bättre sätt att se på tv än med denna uppenbara skitbox som aldrig borde ha släppts. Detta tar ju tid så klart att sätta upp men sen lirar det. Vill man bara enklare se på tv skulle jag som sagt välja en vu+ som alla men lite datorkunskap o lite tid borde få igång på en kväll. Postad 24 november 2020 - 22:56
Bifogad fil(er)Postad 25 november 2020 - 00:20 ![]() Skämt åsido, man kan välja bort parabol vid beställning men man verkar inte kunna välja bort box.... boxen som man ”bjuder” är värd 1656kr enligt summeringen. En ATV 4K kan man välja till för 78kr/månad, varför inte erbjuda valmöjligheten att välja mellan en ATV eller en box? Visst, ATV är värd 1872kr så en liten skillnad som flertalet med stor sannolikhet skulle svälja (möjligt att kemikalieskatten är lägre på en ATV iof). Postad 25 november 2020 - 04:19
Kör TVheadend här med och utöver Kodi så finns det även klienter för AndroidTV för att koppla upp sig mot den. Redigerat av Leatherface, 25 november 2020 - 04:22. Postad 25 november 2020 - 09:15 Hej Postad 25 november 2020 - 13:18 Just fått den installerad, återkommer vartefter!
Verkarvara en uppdatering av allt möjligt 641MB. Firmware, Android, CD-app, LG-mellanvara m.m.
Många ändringar samtidigt, ger ju tyvärr erfarenhetsmässigt även hög risk för nya buggar. Redigerat av Nisken, 25 november 2020 - 13:22. Postad 25 november 2020 - 16:43 Verkar som att kanalbyte rättats, problemet med att kanal upp/ner går till fel kanal om man först valt en kanal via tvguiden. 2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |