Har nog frågat om detta innan, men ljudet på programmen i SVTPlay appen i Arris 4302 är lägre än på TVkanalerna i samma box.
Går det att fixa så det blir samma volym?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
Startad av
Signator
, Feb 11 2005 20:26
34860 svar till detta ämne
111 relaterade trådar
Postad 04 June 2024 - 17:37 Har nog frågat om detta innan, men ljudet på programmen i SVTPlay appen i Arris 4302 är lägre än på TVkanalerna i samma box. Går det att fixa så det blir samma volym? Postad 07 June 2024 - 17:42 Jag har nu lyckats stänga av bandsteeringen på F@st5370e.
Logga in som vanligt till routern, och klistra sedan in den här länken http://192.168.1.1/2...iv/bandsteering
Kommer då till en sida där man kan stänga av "styrning" Klicka fliken "tillämpa" och sedan fliken "grundläggande" Kommer då till "gamla" wifi-sidan där man kan konfa sitt wifi och splitta det på två SSID.
Alla mina 2,4 GHz utrustningar funkar nu igen. Postad 11 June 2024 - 08:02 Nu när bandsteerings problemet är löst på F@st5370e, så undrar jag hur man gör för att byta sändningskanal på 2,4 GHz kanalen? Tror att den funktionen fanns före den "katastrofala" sista uppdateringen. Postad 12 June 2024 - 12:44
Den väljer automatisk den kanalen som har minst störningar. Detta görs via analys av Airties Clound tjänsten som används.
För i princip alla kunder är den nya version en förbättring, så katastrofal uppgradering vet jag inte om jag skulle kalla det. Postad 12 June 2024 - 17:16
Jo men lite av katastrof är det när man (efter en routerupdate) upptäcker att utrustning som använder 2,4 GHz inte längre går att koppla upp till.
Bra att du tar upp telia smart appen, för den kan jag inte heller använda. Står att jag inte har nåt nätverk öht. Har varit så en lång tid nu. Förra versionen funkade utan problem. Om du läser kommentarerna på appstore, så kan du se att många har samma problem. Har kontaktat telia support två gånger, men dom vet ju inget. Men dom har lovat båda gångerna att en tekniker ska ringa upp mig. Var nog tre månader sen jag ringde sista gången, och ännu har ingen ringt mig. Bifogad fil(er)Postad 13 June 2024 - 12:00
Jag har en Technicolor router hemma och jag har enheter som bara kör 2.4 ghz anslutna som fungerar fast jag har bandsteering påslaget. Så det drabbar inte alla enheter utan bara några som jag då antar inte presentera vad de klarar för wifi format korrekt. Markus Postad 13 June 2024 - 12:24
Ok, så kan det ju vara, men nu drabbade det mina övervakningskameror och laddbox. Tur att det gick att fixa så jag kan ha två SSID igen.
Har du nåt bra förslag på hur jag kan få appen att fungera? Postad 13 June 2024 - 20:43
Alltså fortfarande så kan man inte se slutet på vissa avsnitt på play.
Vad har Telia för rutiner egentligen? Kan tänka mig att dom får en viss längd angiven av distributören och sen utan att meddela säljer dom in mer reklam och vips så är programmet ett par minuter längre och man blir bestulen på slutet. Postad 14 June 2024 - 06:11
Försökt mig på den där appen ett par gånger, men den verkar aldrig ens hitta mig eller min F1-router så jag är kanske inte tillräckligt avancerad.
Väntade på återkoppling ett tag då jag vill kunna se mina inspelningar utan extrautrustning. Men sedan kom det annat i vägen så jag installerade Telia Play på en Chromecast tills jag skulle ha tid att ta tag i det i sommar. Fast då borde det fungera som vanligt igen nu då om jag drar igång boxen igen? Postad 15 June 2024 - 11:54
Oavsett leverantör är det ju skämskudde fram.
Det finns all teknik i världen att sända i UHD med tillhörande högupplöst ljud. Tyvärr är det ju tydligt att profiten hamnar på översta prioritet medan kvalitet till slutkonsumenten flera platser ner på listan. De flesta som ser på linjär tv, streamar eller kollar film från skiva äger i dagsläget en 4k tv. Elektronikbranschen har visat att det är möjligt medan distributörerna envetet håller kvar vid gamla standarder eller till och med försämrar det som var bättre förr med lägre bitrate. Postad 15 June 2024 - 12:06
Nja, det var väl att ta i lite. Visst många har väl 4k tv, men inte de flesta? Redigerat av Dan_C, 15 June 2024 - 12:07. Postad 15 June 2024 - 13:13
Skyll inte på distributörerna utan på UEFA som enbart producerar matcherna i 1080p (dock med HDR). Smått ofattbart. Postad 15 June 2024 - 14:48
Ja hade varit nice att se hur det ser ut i 1080p med HDR. Postad 15 June 2024 - 16:49
Ursäkta, jag sitter varken på allt fakta eller kunskap. Vilket många andra verkar göra.
Och här på detta eminenta forum gäller det att passa orden mer noggrant än någon annanstans. Så för att förklara som för småbarn. EM eller vad som helst som produceras nuförtiden har möjligheten att sändas till slutkonsumenten i betydligt högre kvalitet än vad som sker idag. Jag som är konsument är besviken på att ingen leverantör har gått den vägen och erbjuder kvalitet framför kvantitet. Postad 15 June 2024 - 16:55
SVT Play kommer tyvärr inte sända med HDR, men ändå i 1080p50, SDR, H264 och kanske 5.1 ljud på webben Postad 15 June 2024 - 17:59
Vill man ha fakta och kunskap så är det bara att söka. UEFA relegates UHD for Euro 2024 and Champions League Final | IBC
Det är svårt att leverera högre kvalitet än vad produktionen erbjuder... Postad 15 June 2024 - 18:09
Det är det här jag menar.
Tekniken tillåter, vad produktionen klarar bryr jag mig inte om. Postad 15 June 2024 - 18:18 Tidsförskjutning på olika plattformar (SVT2)
Telia IPTV Arris 5305 (Utgår från denna)
Marknätet med antenn 3 sek efter
Telia Play Hub 14 sek efter
SVT Play 23 sek efter
Redigerat av lindo, 15 June 2024 - 22:16. Postad 15 June 2024 - 18:19
Hur ligger Allente satellit till, om du vet? Postad 15 June 2024 - 22:43 Tror fan att folk går över till kriminal-tv när de som levererar tv idag erbjuder skit i bildkvalite och utbud för summor som är skrämmande! Motivera varför en svennebanan ska pynta närmare 2 tuss i månen för sport/film och stort kanalpaket när man kan få det för nån enstaka tusing/år? Vi konsumenter har blivit lurade i så många år att det är med stor glädje jag ser hur etablissemanget både gråter och blöder. Jag tillhörde Viaplays ambassadörsgrupp som blev fullständigt överkörd... Med glädje ser jag nu hur de rasar ihop till en boll av damm. Nej, se för faan till att leverera bra bildkvalite samt sport och film/serier till humana priser, då kommer kunderna tillbaka. Postad 16 June 2024 - 10:48 Det är nog många som har "fulteve" idag när det kostar så jäkla mycket, jag vet flera som har det. Redigerat av stelex, 16 June 2024 - 10:50. Postad 16 June 2024 - 21:01
Nu har jag installerat Allente hos kunden och kanalerna har bra skärpa. Ser ingen större skillnad mot Telias multicast. Däremot kan man använda appen SVTPlay i Allentes box. Där är kvaliteten dålig. Jag har 4302 och separat AppleTV-box. Där är SVTPlays kvalitet bra. Jag använder inte SVTPlay via Telia. Där är det ett begränsat utbud jämfört med appen i AppleTV-n. Varför? Postad 16 June 2024 - 21:19
Skulle vara intressant att prova ful-tv för att se hur stor skillnad det är i kvalite.
Postad 17 June 2024 - 23:13
och jag kan bara hålla med. Postad 18 June 2024 - 21:17
Nackdelen med Allente är att de inte längre hänger med i HD utvecklingen
Kanaler som fortfarande är SD hos Allente
SF-Kanalen
TV4 Fakta
TV4 Guld
TV4 Film
MTV
ID Investigation
Godare
Barnkanaler
Nyhetskanaler
Postad 21 June 2024 - 08:40 I går fick jag mail som befintlig kund möjlighet att registrera Amazon Prime Postad 21 June 2024 - 12:24
Samma här Postad 23 June 2024 - 15:37 Har Telia fiber och deras TV-paket med Max, Viaplay och ett tvilling-abbonemang. På den ena tv, har jag Viaplay via en APTV 4K men på den andra TV har jag en en Arrisbox med extra hårddiskmodul. Vad jag inte listat ut är hur man får ViaPlay på den enheten, ser ingen app under Telia Play?
Vad är det jag missar? Postad 23 June 2024 - 16:57
Tror inte man kan se Viaplay med Arris-boxen, bara de linjära kanalerna. Man måste nog ha Telia Play Hub. Den är android-baserad och har Viaplay-appen. https://www.telia.se.../telia-play-hub Redigerat av Bopper, 23 June 2024 - 16:57. Postad 23 June 2024 - 17:15
Tack, det förklarar saken! Men min Sony TV som är ganska ny har Android så jag får försöka med den. Räcker det med att ange sin e-mail + lösenord för telia play?
Edit: Via Sony tv,n och dess Android gränssnitt så var det inga problem med ViaPlay👍 Redigerat av LJN, 24 June 2024 - 15:29. Postad 23 June 2024 - 21:42
Sänder dessutom SVT i låga 720p. Övriga i 1080i förutom TV12 som också sänds i 720p Postad 26 June 2024 - 10:44
Bilden fryser till med jämna mellanrum när man tittar på repriserna på History Channel.
Fler som märkt det? Postad 26 June 2024 - 10:47
Märkligt,mitt nya fjärrkontroll till arris 5305 funkar förutom när man ska aktivera Styr din tv med tv-boxens fjärrkontroll.
Kommunikationsfel! Just nu kan inte boxen kommunicera med din fjärrkontroll.Var vänlig försök igen senare. Men när jag startar gammla fjärrkontrollen då funkar det? Någon som vet varför det blir så här med den nya? Postad 26 June 2024 - 22:16 Har hänt flera gånger sista tiden att när program ska startas i boxens playfunktion blir det bara en svart ruta och inget händer! Startar jag om tjänsten under inställningar så funkar det igen! Men det ska väl inte behövas? Postad 27 June 2024 - 21:27
720p är bättre än 1080i (eftersom 720 är mer än 1080/2=540)
https://www.studiobi...ogressive-scan/ Postad 29 June 2024 - 19:19 Nja. Upplever bilden bättre i 1080i plus att ljudet är bättre. Får alltid höja ljudet när jag går över till SVTs kanaler som sänds i 720p när jag tittat på en kanal i 1080i. Postad 29 June 2024 - 20:03
Vad gäller ljudet så är det snarare tvärtom för mig (med reservation för att jag inte har koll på alla kanaler). Men bland dom jag brukar se: SVT 1-2 (tar det som norm), TV4 något lägre och t.ex. Viasat Motor mycket lägre. Sen kan vissa som 7-8:an upplevas högre, men dom verkar köra mycket kompressor eller nåt som ger ett väldigt burkigt och ihopkomprimerat ljud. Jag använder ofta "Enhancer" funktionen när jag ser på såna kanaler för att få lite behagligare ljud. Men olika ljudformat, olika antal kanaler och hur ens egna anläggning är inställd och hanterar alla olika kombinationer spelar säkert också roll i hur det upplevs. Postad 30 June 2024 - 09:27
När du väl har höjt ljudet på SVT, upplever du då någon skillnad? Postad 05 July 2024 - 23:54
Det är inte så att alla kanaler med hög volym sänds med gammalt vanligt analogt stereoljud, medan SVT sänder med DolbyDigital?
...och eftersom man inte kan justera volymen på DD-ljudet i boxen (denna dataström passerar bara rakt igenom boxen och avkodas av DD-receivern) så blir det DD-ljudets volymnivå som man måste matcha, inte tvärtom. Redigerat av elofu17, 07 July 2024 - 22:42. Postad 13 July 2024 - 21:50 På vår 1963-box ligger numer den smala meny-randen (med förstoringsglaset, huset och de andra ikonerna) kvar i bild även efter att man stängt menyn eller tv-guiden. När man bootar syns inte meny-randen men efter att man tittat på listan över inspelningar, inställningar eller program-guiden ligger den lilla meny-randen kvar i vänsterkanten på bilden. Ganska störande...
Någon annan som ser samma beteende? Postad 14 July 2024 - 09:20
Ja, har samma problem. Postad 15 July 2024 - 22:47 Hej! Jag har TV Max + all sport med 5 Tvillingar Kan jag alltså köra följande?: 4 Arris Multicast 2 SDMC Unicast Borde alltså kunna köra dessa samtidigt men du får gärna utveckla vilka begränsningar jag kan uppleva med SDMC Boxarna. Går det även att flytta över 2 Arris tvillingar till SDMC om jag skulle vilja, är det något jag kan göra själv? Alltså då ha: 2 Arris Multicast 4 SDMC Unicast Tack! Redigerat av Berraboy, 16 July 2024 - 09:22. Postad 20 July 2024 - 08:50 Hej!
Jag har en brännande fråga som jag gärna skulle vilja höra era tankar kring .
När multicast-trafiken kommer in med ett eget VLAN är det relativt enkelt att använda vår egen router/switch och distribuera både "routed-internet" och multicast-TV till flera rum (via samma fysiska nätverkskablar).
Men vad jag har förstått från tidigare inlägg av Marcus (Telia) så skickar Telia inte längre multicast-TV via separata VLAN (och jag har också verifierat detta själv). Det händer en del "DHCP-wizadry" och Arris-boxar och Telias egna routrar fungerar tillsammans så att även när en Arris-box får en IP i det lokala subnätet (192.168.1.0/24) fungerar multicast.
Min fråga är om någon framgångsrikt lyckats slå ihop multicast-TV-trafik med routad internettrafik (lokalt subnät) med vår egen router/switch? Om så är fallet, hur?
Tack!
Postad 21 July 2024 - 21:29 Jag har använt en Asus86U (gammal) och fixade just till Ubiquity (ny). Asus: Det finns en inställning som man kan koppla "IPTV" till portutgång på routern. När det var VLAN-845 på WLAN så satte jag VLAN-845. Sedan var jag tvungen att tömma VLAN rutan i GUIet när Telia ändrade.
Men jag tröttnade på Asus och bytte till Ubiquity. Där finns det något som heter IGMP proxy. I den inställningen kan du ange vilket VLAN som ska sättas *inåt in till ditt nätverk*. Så jag sätter VLAN-845 (varför inte - kan vara vilket värde som helst tror jag). Bakom routern har en Ubiquity switch som är konfigurerad till att koppla VLAN-845 ut på port 3 på switchen och sedan in i TV boxen.
Ubiquity var stökigt på ett annat sätt eftersom boxen (Arris 5305) behöver speciella instruktioner via DHCP (googla option 43) vid start. Asusen hanterade det här utan ytterligare konfiguration (antagligen genom att göra ett till DCHP anrop ut mot internet) men Ubiquity routern stoppade DHCP anrop och om jag inte var intresserad av att peta med nätverk hade det nog blivit svårt. Så wireshark och mirror port i en switch för att hitta vad som skulle skickas med. Det är antagligen specifikt för mig lokalt så man måste kolla själv. Sedan sätt upp en egen DNS/DHCP server som levererar rätt saker till boxen. Det finns artiklar på internet om exakt Telia IPTV och DCHP så kommer inte att upprepa dom här - du har lite sökord i min text.
Så ja det går men kanske inte är enkelt...
Postad 23 July 2024 - 23:04
Tack så mycket. Jag ska försöka med det här. Men tillsvidare måste jag köra TV-boxarna i unicast-läge. Förhoppningsvis kommer Telia inte att stänga av min multicast-anslutning . Postad 13 August 2024 - 08:45 Någon som vet om man kan få till på Telia play hub att när man justerar volymen så hanterar boxen det internt istället för att man justerar volymen på själva TVn? Har försökt ändra på inställningar men inte lyckats.
Vill att boxen ska kunna stänga av/på TVn men inte använda sig av TVns egna ljudvolym justering när man ändrar volym på boxens fjärr alltså. Anledningen att jag vill att det styrs på boxen istället är för att TVn är så känslig med att man riktar fjärren exakt rätt. Postad 13 August 2024 - 10:07 Multicast vs Unicast. Som jag har förstått det så kan man inte spela in program på hårdisken längre, samt att det är en större fördröjning. Var inne och kollade runt lite på Telias hemsida och hittade denna text. "Med en box kan du se dina kanaler med högsta bildkvalitet och livesändningar utan fördröjning." Stämmer det att det inte är fördröjning på livesändningar?
Jag har multicast idag och kollade på fotboll för ett tag sedan och reagerade på att grannen skrek, långt efter att det var mål. Han hade en fin fördröjning. För mig som kollar den del på sport är det viktigt att det inte är mer än ett par sekunders fördröjning. Sen använder jag fortfarande hårdisken ibland, men kanske att det blir mindre och mindre ju bättre stöd det blir i diverse play bibliotek. Postad 13 August 2024 - 21:12
De som är streamingvurmare är inte genuint sportintresserade, utan dessa är bara intresserade av film och serier och då spelar det ju ingen roll om man ser filmen eller serien live. De förstår inte hur viktigt det är att se sport utan fördröjning som det alltid blir med stream. Postad 13 August 2024 - 22:07 Hittar inte Amazon prime i min box, VIP 4302. Jag har aktiverat det. Missar jag något eller kan man bara se Amazon prime på en dator/platta? 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |