@Telia
...mer specifikt så hoppas jag att @Markus läser och skickar detta till ansvariga för mjukvaran i Play Hub-boxen.
Problemrapport / feature request för Telia Play Hub:
Snälla, lägg till möjlighet att kunna ställa in önskad startup-volym för boxen.
Story:
Inkopplat till min surround-förstärkaren finns:
* LG OLED CX TV (en TV med appar som t.ex. Netflix)
* Xbox X-series (spelkonsoll)
* Chromecast (media-streaming)
* Laptop (dator med ljud via HDMI)
* BlueRay-spelare
* Telia Play Hub
+ I förstärkaren finns Radio
Man vill naturligtvis att ljudet från *alla* ovanstående enheter ska hålla samma volymnivå.
Men med Play Hub blir det tok.
Praktiskt exempel:
Jag lyssnar på musik på Radio, så jag har lagom volym (i mitt fall -25dB).
Jag växlar över till att lyssna på musik eller kolla på film från BlueRay-spelaren.
-25dB är fortfarande lagom, ingen ändring av volymen behövs.
Jag startar Netflix på LG-TVn och spelar upp en film. Dess DolbyDigital-ljud spelas upp, på lagom volym.
Samma sak om jag nu streamar en film till Chromecast:en.
Jag växlar nu input till Play Hub, vilken visar en film med DolbyDigital-ljud.
Allt är fortfarande bra -- lagom nivå på ljudet som spelas upp. :-)
Men...
Nu blir det reklam.
DolbyDigital-ljudströmmen från filmen avbryts och ersätts med reklamens ljud. Detta är inte DolbyDigital, utan gammalt vanligt "analogt" stereoljud (dvs en PCM-ljudström).
Jag måste nu vrida ner volymen rejält på förstärkaren för att det ska bli normal nivå igen (-35db), annars spelar ljudet från reklamen irriterande högt i högtalarna.
Detta pga att boxens defaultvolym efter uppstart är 100%. Dvs PCM-ljudet låter *mycket* högre än DolbyDigital-ljudet.
När reklamen är klar och filmen fortsätter igen så måste jag på nytt ta fram fjärren, nu för att höja ljudet. Repetera, repetera, repetera.
Irriterande!
Dvs volymnivå -25dB är lagom nivå för min förstärkare för all form av digitalt ljud, oavsett vilken av källorna det kommer ifrån.
Boxen kan *inte* påverka volymen på det digitala ljudet — det passerar som det är, rakt igenom.
Men boxen *kan* påverka volymen på det "analoga" ljudet.
Därmed vill jag kunna ställa in en fast default-volym som Play Hub-boxen alltid ska få efter varje kallstart.
I mitt fall vill jag kunna ställa in boxens volym på ca 70%.
Alla era tidigare boxar jag ägt (olika VIP- och Arris-boxar) har haft precis samma problem med dessa två helt olika volymnivåer för boxens "analoga" (PCM) ljud jämfört med volymnivån på det digitala ljudet.
Samtliga dessa boxar har dock haft en intern volymkontroll där man kunnat justera den analoga volymen.
Dvs med samtliga *gamla* boxar har jag kunnat ställa in så att det alltid blir rätt volymnivå, genom att manuellt sänka volymen 4 snäpp efter varje gång boxen startat om.
Men inte med Play Hub. :-(
Givetvis måste även Play Hub-boxen kunna detta!
...och helst då kunna ställa in önskad default-volym i inställningarna.
(Jag har ställt in boxen så att fjärrens volymknappar styr master-volymen på förstärkaren, just för att snabbt kunna sänka volymen vid reklam eller kanalbyten.)
Jag hoppas att ni förstår att detta är en, i mitt tycke, viktig Feature Request som löser ett stort dagligt irritationsmoment för tusentals (?) Telia-kunder.
Och jag hoppas att ni åtgärdar det.
Redigerat av elofu17, 30 november 2024 - 22:28.