Snygg el-planka Micke. Ser ut som en telecaster. Men vad har hänt med loggan på huvudet?
Postad 09 november 2016 - 00:42
Postad 10 november 2016 - 18:10
Snygg el-planka Micke. Ser ut som en telecaster. Men vad har hänt med loggan på huvudet?
Tack Velo, ja det är en Telecaster. Jag har satt ihop den själv med delar jag ville ha blir väl nån egen logga sen.
20161106-PB065443.jpg 675,06K
0 Antal nerladdningar
Postad 12 november 2016 - 00:10
Riktigt fin gura du har byggt Micke, gillar den fina Tobacco Sunburst färgen på den,
är det Fenders original mickar?
Fick låna en kompis Nikon D7100 idag för att jämföra med min egen kamera, blev några gatubilder,
fasen va den var stor och tung jämfört med min egen A6000
Tyckte denna man såg så ensam ut, kanske han väntade på någon.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregistered19078543, 12 november 2016 - 10:48.
Postad 12 november 2016 - 23:23
Riktigt fin gura du har byggt Micke, gillar den fina Tobacco Sunburst färgen på den,
är det Fenders original mickar?
Tack Bast. Det är Lundgren's mickar
Postad 14 november 2016 - 21:01
Gött jobbat alla. Mycke fint sen sist jag var inne.
Gjorde ett försök på "supermånen"
2016_supermoon2 by Pingo2002, on Flickr
Postad 16 november 2016 - 13:42
Micke - har inte provat Lundgren mickar, går dom åt det varmare/mjukare hållet eller dom passar även till typ metal?
Xray - riktigt bra bild där, gillar det mjuka i det, den där 35an måste va en liten juvel.
Pingo - cool bild på månen, den ser nästa lite skrämmande stor ut
Redigerat av Unregistered19078543, 16 november 2016 - 13:43.
Postad 17 november 2016 - 09:57
Tack Bast Liten och riktigt bra presterande är Sonnar 35/2.8 FE. Kan tyckas att priset är ngt högt för ljusstyrkan, men jag fick den till Zeiss kampanjpris (-15%) så det kändes lite mindre i plånboken... AF är riktigt skönt att ha då mina tidigare objekiv saknat detta.
Testbild med "nya" objektivet. Så nu har man åter ett macroobjektiv. Betydligt bättre med ett objektiv som går ner till 1:1 utan att behöva böka med förlängningsringar (Mamiya Macro A 120/4 ger 1:1 utan förlängningsringar).
Mamiya Macro A 120/4 by Tom Koivu, on Flickr
Postad 17 november 2016 - 17:44
Micke - har inte provat Lundgren mickar, går dom åt det varmare/mjukare hållet eller dom passar även till typ metal?
Just BJFE setet är lite fylligare och varmare än det "vanliga" tele soundet, stall micken har dock bett så räcker och låter fortfarande som en tele. Men med båda mickarna på så låter det djupare och fylligare än standard "tele soundet".
Nej, inte metall, klart det går, men nej... då ska man ha hetare mickar tycker jag.
Postad 18 november 2016 - 20:05
_DSC7192liten.jpg 421,46K
0 Antal nerladdningar
Postad 19 november 2016 - 17:36
Har skapat mig en fantasivärld.
kan tänka mig att bo där ett par veckor på sommaren
Bifogad fil(er)
Redigerat av andreassofus, 19 november 2016 - 17:36.
Postad 19 november 2016 - 19:48
Snyggt Andreas
Ganska roligt att leka med ps ibland. Har dock använt egentagna foton än så länge ... var hittade du bilderna till din härliga Ö?
Här är ett exempel. kallar den Flugfiske
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregisteredf904966d, 19 november 2016 - 19:49.
Postad 19 november 2016 - 21:44
Bra och kul bild själv 😊
Postad 20 november 2016 - 00:01
Micke - tackar för infon om mickarna, kör själv med EMG 81:or men börjar tröttna på ljudet, vill ha lite mer värme och "analogt" ljud.
Xray - fin bild på böckerna, gillar det mjuka i det.
Andreas - en jäkla skön bild och riktigt bra gjord, tänkte direkt på filmen The Fountain, hade varit gott och haft ett sådant litet paradis
Fara - samma här, oxå en fräck bild - gillar den stora svampen som grabben sitter på, snyggt gjort
Postad 20 november 2016 - 00:01
Känner igen den ifrån förr Fara. Riktigt skön skapelse.
Har skapat mig en fantasivärld.
kan tänka mig att bo där ett par veckor på sommaren
Ja där kunde man bo ett tag ifall man hette Dr Strange. Fint montage.
Redigerat av Velodynamic, 20 november 2016 - 00:05.
Postad 20 november 2016 - 10:35
Probs med Imgur så jag testar så här istället.
Vinter i Skåne...
Redigerat av johan b-lund, 21 november 2016 - 06:42.
Postad 20 november 2016 - 16:45
Tack Bast!
En från idag där jag posererar brevid en hyfsat massiv bok. Kameran på stativ. Mamiya A Macro 120/4 på Sony A7. Troligen f/5.6.
Old friend by Tom Koivu, on Flickr
Postad 21 november 2016 - 09:50
Väldigt fina bilder grabbar, har själv haft för mycket annat på gång sista tiden för att hinna med så mycket foto, men alltid roligt att titta in här och se vad ni producerar för fina bilder med jämna mellanrum.
Snygga PS kreationer bland annat.
Postad 23 november 2016 - 06:55
Var ett tag sedan man var här inne......
Sjukt många fina bilder ni postar.
Får bidraga med en bild på min dotter Maja.
Först tänkte jag försöka clona bort hennes smutsiga händer , men tycker att det tillhör ju att barn har smutsiga händer
Postad 25 november 2016 - 13:57
fint morgan. men jag tycker att du ska klona bort smutset på händerna
Redigerat av andreassofus, 25 november 2016 - 23:23.
Postad 25 november 2016 - 14:47
min första tanke var mer smuts för kontrastens skull, oskyldigt mot det smutsiga.
Postad 25 november 2016 - 18:18
Cool bild Andreas !
Och tack....
Jag funderade först på det, men sedan tyckte jag att smutsen tillför faktiskt känslan av ett barn.
Precis som John b lund skriver så är barn ofta lite oskyldigt smutsiga
Postad 26 november 2016 - 13:12
Var ett tag sedan man var här inne......
Sjukt många fina bilder ni postar.
Får bidraga med en bild på min dotter Maja.
Först tänkte jag försöka clona bort hennes smutsiga händer , men tycker att det tillhör ju att barn har smutsiga händer
inte ta bort smuts!
Bra bild Morgan!
Postad 26 november 2016 - 17:58
inte ta bort smuts!
Bra bild Morgan!
He he, precis så tänkte jag med, tack Micke.
Synd att man inte hinner vara mer här inne, så det får bli lite spontana besök.
Redigerat av mstoltz, 26 november 2016 - 17:59.
Postad 29 november 2016 - 17:16
Fick idag hem mitt första anamorfa objektiv och älskar det redan. En av bilderna...
Nikon D3200
Nikkor AF 50/1,8 D
Isco Anamorphic Blue Ultra-Star
Postad 29 november 2016 - 20:47
Fantastiskt vackert Morgan!
Tack så mycket
Skäms nästan att lägga ut bilder när man inte ens tar sig tid att titta igenom alla trådar och kommentera andras bilder
Men tiden och orken finns tyvärr inte alltid.
Bifogar en bild i alla fall....
Postad 30 november 2016 - 17:37
Snygg solnedgång där Mstoltz. Gillar värmen.
Lite scanlinjer från en referens-CRT. Tagen med ett macroobjektiv på ca 10cms avstånd...
Postad 01 december 2016 - 05:18
Morgan, fina bilder. Nä det är inte lätt att hinna med, har lagt mitt foto på sparlåga och har i år redigerat bilder 3-4 gånger så det är ett antal månader mellan varje tömning av kameran. Men det blir ändring på det nästa år, går i pension nästa vecka och ska därefter enbart jobba 20% och då ska det finnas tid till foto

Postad 01 december 2016 - 15:09
Filmsamlaren, fräck bild den senaste. Sedan förstår jag inte vad ett anamorfa objektiv är?
Morgan, fina bilder. Nä det är inte lätt att hinna med, har lagt mitt foto på sparlåga och har i år redigerat bilder 3-4 gånger så det är ett antal månader mellan varje tömning av kameran. Men det blir ändring på det nästa år, går i pension nästa vecka och ska därefter enbart jobba 20% och då ska det finnas tid till foto, har redan laddat upp med fotoplatser för några år framåt
Tack Filmsamlaren
Cool bild själv !!
Tack Que
Oj va härligt, då ser jag fram emot många fina bilder från dig då.....så nu har du lite press på dig..he he
Ja tid är en bristvara.
Idag tex.......Idag var den ända dagen som jag var ledig i veckan med barn på dagis osv som man skulle ha tid att fota.
Har redan för en månad sedan följt vädret för att se och det skulle vara sol och fint väder.
MEN...vad händer då, jo det regnar och är grått och mulet, samt mina ena dotter får jag hämta i skolan, sedan bokas det upp ett föräldrarsamtal med min andra dotter utan att jag vet det och får reda på det samma dag osv osv osv....PUH........
Men i morgon ja DÅ ska det bli sol......NÄR JAG JOBBAR Grrrrrrr !!
Och det var min novell för idag...he he
Postad 04 december 2016 - 08:59
Snyggt fångat av månen Pingo !!
Dom flesta månbilder är ofta av hela månen och kanske är lite uttjatat , så snyggt med skärvan av månen
Tack Pingo
Menar du denna här :
Postad 04 december 2016 - 17:26
Fint Morgan.
Hoppas på att få se mer aktivitet från dig då Que.
Här en från idag.
Sigma dp0 Quattro by Tom Koivu, on Flickr
Postad 04 december 2016 - 18:04
Precis Morgan. Gillar färgen och ljuset i den bilden. Snyggt gjort!
Härlig Xray!
Postad 06 december 2016 - 14:02
Många fina bilder här.
Riktigt bra de senaste Morgan.
Gillar den sista på båten väldigt mycket X.
Que, som jag har förstått det så trycker ett anamorft objektiv ihop bilden i sidled. Typ som när du tittar på en bio-film filmad i 16:9-format på en gammal tjock-tv som visar det i 4:3. Alla människor blir långa och smala liksom.
Enligt nån sida jag hittade så är tydligen syftet med ett sådant objektiv främst avsett för filmproduktion. Där man alltså kan filma i wide-screen format på en 35mm-film (som väl är i 3:2 format?) och sedan "sträcka ut" bilden (till ex.vis 16:9 format) när man visar upp filmen.
1-320 sec at f - 5,0, ISO 3200, 35 mm, IMG_2675 by Björn Lok, on Flickr
Redigerat av knobloch, 06 december 2016 - 14:03.
Postad 06 december 2016 - 15:42
Filmsamlaren, fräck bild den senaste. Sedan förstår jag inte vad ett anamorfa objektiv är?
Tack för det!
Ett anamorft objektiv har endast distorion i en riktning, varav graden anges i "X gångers anamorfi". Mitt objektiv har anamorfi på X1.7, mao fångas en bild som de facto ska vara 1.7 gånger bredare än den som faktiskt fångas i kameran.
1.5 X 1.7 = 2.55, dvs ungefär lika bred som de allra första Cinemscopefilmerna.
För att illustrera finns nedan en oredigerad bild som jag tog med objektivet.
Och sedan efter redigering. Notera bakgrundsoskärpan som blir oval hellre än rund, det är ett tecken på vilka egenskaper objektivet har som har använts.
Vill tillägga att bilden blir bredare och inte smalare iom förvrängningen, alltså är det inte alls detsamma som att skära ner ovan- och undersidan, ffa inte om du använder samma objektiv bakom det anamorfa. Resultatet ger en ytterst filmisk karaktär som är väldigt ovanlig i mån av stillbildsfotografering.
Postad 07 december 2016 - 10:05
Och sedan efter redigering. Notera bakgrundsoskärpan som blir oval hellre än rund, det är ett tecken på vilka egenskaper objektivet har som har använts.
När du redigerar, använder du någon mjukvara som korrigerar förvrängningen automatiskt eller hur funkar det? I Lightroom finns det ju automatisk objektivkorrigering, finns detta även för anamorfa objektiv? Eller får du helt enkelt fixa till det manuellt tills du tycker att det ser bra ut?
1-500 sec at f - 2,8, ISO 1000, 135 mm, IMG_2384 by Björn Lok, on Flickr
Postad 07 december 2016 - 10:16
När du redigerar, använder du någon mjukvara som korrigerar förvrängningen automatiskt eller hur funkar det?
Eftersom jag redan vet hur bildförhållandet ska vara räcker det med att skala bilden oproportioneligt för att få bukt på det. Par example.
4500 * 3000 ger ett bildförhållande på 1.5:1. Om jag då multiplicerar den horisontella upplösningen (som ursprungsbilden har) med anamorfin får jag alltså fram hur många pixlar bred bilden ska vara. I detta fall (4500*1,7) blir det 7650, varpå bildförhållandet blir 2.55:1 vilket stämmer bra in på målet dessutom. Sedan är det bara att redigera resten som man känner för det.
Postad 09 december 2016 - 00:02
Postad 09 december 2016 - 23:55
Riktigt bra bilder allesammans, det är en skön blandning med lite av varje
Postad 16 december 2016 - 16:20
Fint med en så ljusstark måne.
Ny dag och nya tag med anamorfin. Denna gång blev det i Svartsjö. Valde också att lägga upp bilden på Google Drive för att undvika destruktiv komprimering.
https://drive.google...iew?usp=sharing
Postad 17 december 2016 - 17:51
Trippelfin velo: foto, lurar och törstsläckaren
Detta är Australiensisk juldekoration, kan inte direkt säga att man fick julstämning där inte.
AUS_6567.jpg 235,25K
0 Antal nerladdningar
Postad 20 december 2016 - 10:32
Fina bilder allihopa här som vanligt, mysiga HDR-bilder Morgan, och din med trehjulingen Knobloch superhärlig
Blev överflugen av några JAS idag på eftermiddagen, häftig syn även om det var över på några sekunder
Pentax K-3 II, Tamron 70-300mm
Tack Mange! Häftigt med så många "gripar" på en och samma gång.
Häfigt på månen Pingo!
1-320 sec at f - 1,4, ISO 200, 35 mm, IMG_0653 by Björn Lok, on Flickr
Postad 20 december 2016 - 12:57
1-500 sec at f - 2,8, ISO 1000, 135 mm, IMG_2384 by Björn Lok, on Flickr
Fin bild på barnet med trehjulingen, det ser lite svårtrampat ut
Ett par schyssta lurar.
DSCF9505 by P-O Andersson, on Flickr
Ser ut att vara bra hörlurar och troligen en god whiskey också
Många fina bilder från andra
Fick fota en Ekorre som gillade äpple väldigt mycket
Ekorre by Fredrik Norling, on Flickr
Postad 20 december 2016 - 21:05
En tag sedan senaste posten
Finfina bilder från alla
Sony A7R II + Zeiss Makro-Planar T* 100mm f/2 by Ronny Olsson, on Flickr
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 20 december 2016 - 21:19.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar