1. Hämta hem xyz.iso
2. Starta "Nero Burning Rom". Stäng ner rutan "New Compilation" som kommer upp.
3. Välj "Burn Image" i Recorder-menyn.
4. Välj xyz.iso
5. Bocka i "finalize cd" och bränn så långsamt det går.
6. Uppdatera spelaren enligt instruktionerna på den länkade hemsidan.
Ny firmware till BBK/Oppo 971H DVI
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 20 september 2005 - 16:07
Postad 24 september 2005 - 16:48
Ville bara blåsa liv i tråden lite

Mvh / Mikael
Postad 24 september 2005 - 16:54

Postad 25 september 2005 - 11:47

Dock....är det många som ser skillnad mellan 720p och 1080i?
/ Erik
Postad 25 september 2005 - 12:06
Precis fått hem dvdspelaren och testat med min också nya lcd tv Samsung LE32R51. Kalasbild tycker jag
![]()
/ Erik
Gratulerar!

Njae, det beror väl på. Jag tycker att 720p funkar bäst för mig, men det är nog bara för att jag har en proje som har 1280x720 i upplösning. Det passar bäst för min proje med 720p helt enkelt. Men jag håller mde om att det inte rä mycket som skiljer. Tycker dock att bilden är lite lugnare med 720p.
Postad 25 september 2005 - 15:59
Precis fått hem dvdspelaren och testat med min också nya lcd tv Samsung LE32R51. Kalasbild tycker jag
![]()
/ Erik
Jag kör dvi mot Viewpia 32" LCD, kan inte säga att jag ser nån större skillnad. Kör 720p bara för att alla andra gör det

Men det är juh så, vissa ser det och vissa gör det inte.

Mvh / Mikael
Postad 25 september 2005 - 17:12
Bilden visas på en LG RZ-42PX11
Postad 26 september 2005 - 10:33
Jag kör alltid med 1080, finns det nån fördel att köra med 720 istället?
Bilden visas på en LG RZ-42PX11
Jo, min projektor har ju en upplösning på 1280x720 så om jag kör 720p så får jag pixelmappat 1:1. Men huruvida 720p eller 1080i är "bäst" finns det mååånga åsikter om! Det bästa, som med allt annat, är att testa själv med den utrustning du har och välj det DU tycekr blir bäst.
När det gäller din LG så har väl den en upplösning på 852x480, eller?
Så rent teoretiskt borde du inte uppleva någon bildförbättring alls genom att skala upp bilden. Till och med PAL-standarden på 576 linjer har högre upplösning än bildvisaren redan som den är på en DVD-skiva. Möjligtvis kan du se skillnad genom att mata den med en progressiv signal om linjedubblaren i spelaren är bättre än linjedubblaren i bildvisaren. Men kör på det du tycker blir bäst själv.
Postad 30 september 2005 - 09:32
Postad 30 september 2005 - 18:59
Hej. Nu har jag fått det att funka, vlade att bränna den Nero - image-filen som nån lade upp, då funkade det klockrent. Tack ska ni ha !!
Vad kul att höra! Vet att det kan vara frustrerande med detta

Mvh / Mikael
Postad 10 oktober 2005 - 12:46
Hemmabiobutiken kan inte rekomendera BBK971H just nu. Vad händer? Jag har tänkt köpa en BBK men inte innan det kommer en firmware som flertalet anser är okej. Som jag uppfattar det så är dom som kör DVI ut missnöjda med lipsyncen och underscan.
Postad 10 oktober 2005 - 14:11

Angående 971H på BBK's hemsida tror jag inte att de haft den presenterad där någonsin utan enbart 971 (allstå den utan Dvi).
Jag har personligen aldrig några problem med lipsync längre sedan jag slutat att gå in i menyn under uppspelning av film. Däremot har jag (liksom de flesta med denna spelare) en klart märkbar underscan som dessutom verkar variera med källmaterialet. Exempelvis är det mer märkbart på filmen Masd######r än på LOTR, skumt nog. Detta upplever jag som MYCKET irriterande!!
Efter att inledningsvis fått en spelare som strulade mer än vad som kan förväntas har jag nu en som fungerar mycket bättre, men tyvärr inte helt bra. Detta beror troligen (enligt Pan på BBK) på ett kompabilitetsproblem mellan min projektor (en Toshiba MT200) och spelaren. Pan meddelade mig vid vår senaste kontakt att han skulle påtala detta problem för teknikerna i Kina då det tydligen är så att fler MT200-ägare än jag har problem, bland annat med uppskalning.
Well, well..... jag har fortfarande förhoppningar om att en ny firmware ska lösa de sista problemen. Pan nämnde något om att en ny skulle komma i slutet på september, vilket det ju inte gjort än

MvH / Andreas
Redigerat av Unregistered5480a0bb, 10 oktober 2005 - 14:13.
Postad 10 oktober 2005 - 21:05
Vidare så förekommer viss lipsync delay, mer eller mindre på vissa filmer. Men som sagt, går man in och pillar under uppspelning så kan lipsyncen ramla bort helt.
Har min via dvi till lcd.....Tänkte prova komponent nån dag och kolla skillnaden. Vidare så låter jag ljudet gå oavkodat till recievern genom coax. Inställningar för delay i bbk'n verkar endast gälla om man kopplar den 5.1 till reciever. Vilket jag inte provat än.
Hör ni hur detta låter, jag måste liksom köpa flera kilo kablar om jag ska prova allt

Mvh / mikael
Postad 10 oktober 2005 - 22:56
Det får vi hoppas på.....Sant är dock att juh mindre man pillar med spelaren desto bättre fungerar den. Har den inställd på "fabriks", det enda jag ändrat på är att det ska passa 16:9 skärm.
Vidare så förekommer viss lipsync delay, mer eller mindre på vissa filmer. Men som sagt, går man in och pillar under uppspelning så kan lipsyncen ramla bort helt.
Har min via dvi till lcd.....Tänkte prova komponent nån dag och kolla skillnaden. Vidare så låter jag ljudet gå oavkodat till recievern genom coax. Inställningar för delay i bbk'n verkar endast gälla om man kopplar den 5.1 till reciever. Vilket jag inte provat än.
Hör ni hur detta låter, jag måste liksom köpa flera kilo kablar om jag ska prova allt![]()
Mvh / mikael
Japp, jag har heller inte pillat med min mer än att jag uppgraderade firmware till oppos någon gång i början av sommaren. Nu funkar den perfa. Något problem med lisync har jag inte märkt dock

Postad 11 oktober 2005 - 07:02
har precis beställt en bbk 971 h till min mt 200 proj
vilken firmware är den nya och vad heter den i såfall
och vart hittar jag den firmwaren
tackar er på förhand
Postad 11 oktober 2005 - 18:08
Hej
har precis beställt en bbk 971 h till min mt 200 proj
vilken firmware är den nya och vad heter den i såfall
och vart hittar jag den firmwaren
tackar er på förhand
Du har nog den senaste firmware i din spelare om du precis beställt! Det hade jag.
Om du läser igenom de 3-4 sidorna bakifrån i denna tråd kan du läsa mer om det

Mvh / Mikael
Postad 15 oktober 2005 - 12:02
nån som hört nåt om nån ny firmware? skulle det inte komma en i dagarna?
Ville bara blåsa liv i tråden lite![]()
Mvh / Mikael
Enligt rykten på nätet så kommer det troligen en ny firmware från Oppo på måndag (alltså 17/10). Observera dock att den amerikanska versionen inte stödjer Scart för er som har den europeiska firmware och vill behålla det stödet. BBK brukar komma ut med en EU-variant ca 2-3 veckor efter den amerikanska.
Postad 15 oktober 2005 - 18:36
nån som hört nåt om nån ny firmware? skulle det inte komma en i dagarna?
Ville bara blåsa liv i tråden lite![]()
Mvh / Mikael
Enligt rykten på nätet så kommer det troligen en ny firmware från Oppo på måndag (alltså 17/10). Observera dock att den amerikanska versionen inte stödjer Scart för er som har den europeiska firmware och vill behålla det stödet. BBK brukar komma ut med en EU-variant ca 2-3 veckor efter den amerikanska.
Trevligt att höra Forsyth. Hoppas det ingår nån åtgärd för lipsync. Men vad jag fattat så är det inte så många som har det problemet. Verkar bara som att det jag

Köpte Punisher här om dan, och det uppstod rejält med lipsync delay (ljudet kommer före bilden) under en viss period. Det var en bit in i början av filmen, när han är med sin familj i karibien, precis innan "bad gyus" kommer. Det är samma som jag nämnt förut, vissa kapitel i vissa filmer är helt off i lipsync.
Nu är det visserligen försent att lämna tillbaks spelaren, men jag sneglar väll på andra spelare faktiskt. Men kollar man Secrets tester så ligger spelaren (Oppo) bland de med högsta betyg och minst fel på. Samsungs 850-950 spelare hade massa små fel verkar det som.
Hela artikeln: http://www.hometheat...ch&articles=122
Mvh / Mikael
Redigerat av Mikael_R, 15 oktober 2005 - 18:39.
Postad 16 oktober 2005 - 21:42
då blir det en spelare som blir outstanding

Postad 18 oktober 2005 - 07:49
Major Firmware Release - October 12, 2005
Summary of changes in this release:
Added support for 2:2 Cadence for PAL playback.
Proper DivX aspect ratio support. 4:3 content will no longer be stretched to fit the screen.
Enhanced DVD+R Dual Layer support.
Fixed TrueLife turning off DCDi. Turning Off TrueLife functionality will now retain all DCDi functionality.
Added Noise Reduction function.
Fixed Frame Stepping for Black remote users.
Fixed proper aspect ratio support while zooming.
Added support for DTS and Dolby Digital tracks on DVD-Audio discs
Added memory function for single ejected disc
Added Random and Shuffle functionality for Audio CD playback.
Increased the DVI mode change display time.
Added firmware Version display through OSD button.
Added support for DivX Digital Right Management (DRM) and Video on Demand (VOD)
Increased baseline Brightness. Default Brightness is now equivalent to “+5” in previous firmware.
Changed user interface font to Arial.
Mvh
Micke
Postad 18 oktober 2005 - 08:42

Redigerat av nippe, 18 oktober 2005 - 08:44.
Postad 18 oktober 2005 - 08:49

Skriv gärna ner några rader då ni testat denna.
Postad 18 oktober 2005 - 08:50
Såg inget om nytt stöd för 1366x768
inte heller något om underscanproblemet
Verkar som att de haft det lägre ned på priolistan....men det var väl de två jag oxå väntade på.
Postad 18 oktober 2005 - 10:35

När jag stoppar i en PAL-film så står det "wrong region" uppe i det vänstra hörnet vilket alltså innebär att spelaren inte längre än regions-fri med den senaste OPPO-firmware som släppts.
Någon som vet ett sätt att lösa det här problemet på eller är det bara att vänta tills BBK är klara med sin???
Positivt är iofs att jag nu äntligen kan skala upp till 1080i utan problem med bilden

Redigerat av Unregistered5480a0bb, 18 oktober 2005 - 10:35.
Postad 18 oktober 2005 - 10:47
Ahh! Grymt! Dock får jag vänta lite då jag för tillfället är lite "old school" och kör med scart.
![]()
Sitter och testar lite just nu...Det verkar som om underscan är fixat, åtminstone när jag kör min LG-plasma. En massa nya funktioner har tillkommit också. Kan numera få bild i 720p, vilket jag inte kunde innan.
Men: Efter uppgradering är spelaren regionskodad till region 1! Fan! Nån som vet hur man får bort detta???
Mvh
/Göran
Postad 18 oktober 2005 - 11:04

Håller med om att denna firmware innebär en stor förbättring, kanske speciellt noise reduction som putsade upp en del av mina filmer rejält!! Detta gäller dock bara mina region 1-filmer (än så länge).
Postad 18 oktober 2005 - 11:21
Har mailat OPPO's support om detta, får se när/om de svarar och om det finns något att göra åt det
.
Håller med om att denna firmware innebär en stor förbättring, kanske speciellt noise reduction som putsade upp en del av mina filmer rejält!! Detta gäller dock bara mina region 1-filmer (än så länge).
Prova med att följande:
1. Tryck på Setup
2. Slå in siffrorna 9210
0 innebär att spelaren återgår till att vara regionsfri.
Mvh
Micke
Postad 18 oktober 2005 - 11:23
Ahh! Grymt! Dock får jag vänta lite då jag för tillfället är lite "old school" och kör med scart.
![]()
Sitter och testar lite just nu...Det verkar som om underscan är fixat, åtminstone när jag kör min LG-plasma. En massa nya funktioner har tillkommit också. Kan numera få bild i 720p, vilket jag inte kunde innan.
Men: Efter uppgradering är spelaren regionskodad till region 1! Fan! Nån som vet hur man får bort detta???
Mvh
/Göran
Hittade det själv, så nu är det problemet löst iallfall.
Nya iakttagelser: När man kör PAL-filmer på LG-42PZ45, så flyttas bilden neråt och en liten bit till höger. Går att justera med plasman, men irriterande. Med NTSC-filmer sker inte detta.
Mer irriterande: Jag kan välja på följande DVI-upplösningar: 480p,540p,720p och 1080i. Alltså inte 576p, vilket indikerar att något är skumt.
Kör jag en PAL-film, får jag endast bild om jag väljer 540p. Allt annat resulterar i 'Not accepted' på plasman. Kör jag däremot en NTSC-film, får jag bild med alla upplösningar som finns.
Detta är precis som det var innan jag uppgraderade så ingen skillnad alltså.
BBK'n ÄR inställd på PAL, och Wide/SQZ.
Någon som har erfarenhet av LG-plasmor, och vet hur man kan få BBK'n att haja att det är en PAL-skärm på andra sidan????
Mvh
Göran
Postad 18 oktober 2005 - 11:25
![]()
Mvh
/Göran
Nya iakttagelser: När man kör PAL-filmer på LG-42PZ45, så flyttas bilden neråt och en liten bit till höger. Går att justera med plasman, men irriterande. Med NTSC-filmer sker inte detta.
Mer irriterande: Jag kan välja på följande DVI-upplösningar: 480p,540p,720p och 1080i. Alltså inte 576p, vilket indikerar att något är skumt.
Kör jag en PAL-film, får jag endast bild om jag väljer 540p. Allt annat resulterar i 'Not accepted' på plasman. Kör jag däremot en NTSC-film, får jag bild med alla upplösningar som finns.
Någon som har erfarenhet av LG-plasmor, och vet hur man kan få BBK'n att haja att det är en PAL-skärm på andra sidan????
Mvh
Göran
Felen ovan beror på att den är inställd på Region 1. Ställ om till Region 0 så funkar dina PAL som de ska och 576p ska dyka upp.
Postad 18 oktober 2005 - 11:27

Redigerat av Unregistered5480a0bb, 18 oktober 2005 - 11:28.
Postad 18 oktober 2005 - 11:29
Bram om man kollar senaste inläggen innan man ställer frågor (gäller mig själv alltså)
![]()
Se mitt inlägg på föregående sida

Postad 18 oktober 2005 - 11:43

Allt har nu löst sig till absolut största belåtenhet efter att ha följt Forsyth's instruktioner!!
Postad 18 oktober 2005 - 11:53
![]()
Mvh
/Göran
Mvh
Göran
Felen ovan beror på att den är inställd på Region 1. Ställ om till Region 0 så funkar dina PAL som de ska och 576p ska dyka upp.
BBK'n är inställd på region 0 mha det där 9210-hacket, så det är inte det som är felet. Utan felet verkar vara att BBK'n inte förstår att plasman är PAL. När PAL-filmer bara funkar på 540p, 576p inte finns att välja, och NTSC-filmer funkar på ALLA upplösningar, så måste det bero på detta.
Igen, någon som vet om man kan ställa in något i antingen BBK'n eller i plasman för att dom ska förstå varandra?
Mvh
Göran
Postad 18 oktober 2005 - 11:57
![]()
Mvh
/Göran
Mvh
Göran
BBK'n är inställd på region 0 mha det där 9210-hacket, så det är inte det som är felet. Utan felet verkar vara att BBK'n inte förstår att plasman är PAL. När PAL-filmer bara funkar på 540p, 576p inte finns att välja, och NTSC-filmer funkar på ALLA upplösningar, så måste det bero på detta.
Igen, någon som vet om man kan ställa in något i antingen BBK'n eller i plasman för att dom ska förstå varandra?
Mvh
Göran
Låter snarare som att tvn inte förstår att BBK sänder ut i PAL. Då skickar den en signal tillbaka och ger grönt ljus för NTSC till BBKn som då väljer bort 576p låter det som. Jag har inte uppgraderat själv ännu pga avsaknad av brännare så jag kan ju inte säga hundra att det inte är fel på den nya firmware. Men det vore ju ett korkat misstag av Oppo!
Ni andra som uppgraderat, har ni samma problem?
Postad 18 oktober 2005 - 12:02

Alla andra upplösningar fungerar så länge jag inte startar filmen, alltså, bilden är bra med OPPO's bakgrundsbild men när filmen startar i 540p samt 1080i så är den uppdelad så att 40cm av bilden till vänster istället har hamnat på höger sida

Jag har gjort de inställningar som krävs för PAL, dvs valt "rent" pal-läge istället för auto osv.
Redigerat av Unregistered5480a0bb, 18 oktober 2005 - 12:05.
Postad 18 oktober 2005 - 13:47
Funkar för mig i alla fall.
Postad 18 oktober 2005 - 14:37
Sätt på 480p och starta en PAL-film! Spelaren skickar då ut 576p!
Gör jag det så är det tvärnit. 'Not accepted' direkt. Gör jag det med en NTSC-rulle, så är det inga problem. Har varit inne och kollat bland serviceinställningarna, men hittar inget som jag riktigt ser har med detta att göra. Kan kabeln spela roll?
Dom enda två DVI-upplösningarna som funkar i PAL nu är 540p och 1080i, 480/576p och 720p funkar inte. Men så var det även INNAN jag uppgraderade så jag tvivlar på att det har med uppgraderingen att göra. Mer troligt ett problem mellan mina grejor...*suck*.
Men bilden i 540p är grym, jag kan använda maskinen. Det vore schysst bara att kunna köra pixalmappat 1:1 och så.
Postad 18 oktober 2005 - 14:42
Sätt på 480p och starta en PAL-film! Spelaren skickar då ut 576p!
Gör jag det så är det tvärnit. 'Not accepted' direkt. Gör jag det med en NTSC-rulle, så är det inga problem. Har varit inne och kollat bland serviceinställningarna, men hittar inget som jag riktigt ser har med detta att göra. Kan kabeln spela roll?
Dom enda två DVI-upplösningarna som funkar i PAL nu är 540p och 1080i, 480/576p och 720p funkar inte. Men så var det även INNAN jag uppgraderade så jag tvivlar på att det har med uppgraderingen att göra. Mer troligt ett problem mellan mina grejor...*suck*.
Men bilden i 540p är grym, jag kan använda maskinen. Det vore schysst bara att kunna köra pixalmappat 1:1 och så.
Låter som att din maskinvara har lite problem i kompabiliteten...
Postad 18 oktober 2005 - 21:03
Note: After the release of the OP971-C-1012 firmware OPPO has identified a problem with the 2:2 cadence support for PAL playback. The "Video 2" mode would not allow for PAL/NTSC conversion. For this reason OPPO recommends that you do not download and install the current firmware at this time. A proper OP971-C-1012 release will be forthcoming. However, if 2:2 Cadence for PAL and PAL/NTSC conversion is important for you, then use OP971-C-1011 in the interim.
Version: OP971-C-1011
Release Date: October 18, 2005
Added support for 2:2 Cadence for PAL playback. This feature is not perfect yet, please see the note above and review the Release Notes for more details. Proper DivX aspect ratio support. 4:3 content will no longer be stretched to fit the screen.
Fixed TrueLife turning off DCDi. Turning Off TrueLife functionality will now retain all DCDi functionality.
Increased baseline Brightness. Default Brightness is now equivalent to “+5” in previous firmware.
Postad 19 oktober 2005 - 10:13
New Firmware Release
Note: After the release of the OP971-C-1012 firmware OPPO has identified a problem with the 2:2 cadence support for PAL playback. The "Video 2" mode would not allow for PAL/NTSC conversion. For this reason OPPO recommends that you do not download and install the current firmware at this time. A proper OP971-C-1012 release will be forthcoming. However, if 2:2 Cadence for PAL and PAL/NTSC conversion is important for you, then use OP971-C-1011 in the interim.
Version: OP971-C-1011
Release Date: October 18, 2005
Added support for 2:2 Cadence for PAL playback. This feature is not perfect yet, please see the note above and review the Release Notes for more details. Proper DivX aspect ratio support. 4:3 content will no longer be stretched to fit the screen.
Japp, den versionen funkar, nu kan jag använda alla modes, 480p,540p,720p samt 1080i med PAL-skivor. Konstigt nog får jag fortfarande inte upp 576p,men den kanske man får om man väljer 480p med PAL-skiva, eller? Min skärm skvallrar nämligen inte om vilken upplösning den faktiskt kör, så det är lite osäkert.
Mvh
/Göran
Postad 19 oktober 2005 - 16:15

Men iaf, det gällde tydligen ett mail som jag skickade för 2 månader sedan ang att jag har problem med lipsync på vissa filmer och i vissa scener. Han har inte svarat mig förens idag. Men jag har bytt ut spelaren en gång och fått en ny, med samma problem, som verkar ligga i allas spelare. Dock så verkar det som om problemet ligger i DVI utgången. Så de som kör under samma förutsättningar som jag är kanske få, dvs: DVI till LCD, coaxial/optisk ljud, sen ska vi ha lika utgåvor av lika filmer. Som sagt, förutsättningarna är små.
Kul att han ringde iaf, jätte skojj kille!

Iaf: Nu till det jag tänkte skriva från början.
Pan har tydligen talat med en ingenjör (stavar dåligt) idag, uppfattade inte vart ifrån. Men de har talat om den senaste firmware och att den som vi vet innehåller fel. Men det är på väg att fixas. Pan bekräftade även att en BBK variant kommer, och att det blir en utan detta fel. Frågade även om det kommer fler uppdateringar, och det lät som att "ja ja ja, det blir fler, självklart, ja ja ja"
Han pratar mkt roligt

Ang just lipsync problemet som förekommer bara i vissa filmer och bara ibland och mest via DVI, så sa Pan att Utvecklarna/ingenjörerna är fullt medvetna om just detta problem. Så vi får se vad som händer.
Nåja....Kanske inte bidrog till så mkt, men kul att skriva om.
Mvh / Mikael
Redigerat av Mikael_R, 19 oktober 2005 - 16:17.
Postad 19 oktober 2005 - 23:29
Väl så bra bidrag. Jag hänger i den här tråden just för att jag är sugen på att köpa enn BBK och ska då köra den DVI-HDMI till en LG42px4rv med digitalt ut, coaxial eller optiskt. Jag hoppas hela tiden att dom ska lösa alla problem med en firwareuppdatering. Om jag förstår dej rätt så har dom inte kommit framåt vad det gäller lipsync i den nyaste uppgraderingen? Jag tänker inte slå till innan lipsyncproblemen är lösta.
Postad 20 oktober 2005 - 01:25
Riktigt nöjd med den.
Ang. lipsynk, har de verkligen inte gjort ngt åt det? För i tidigare FW, så blev det ofta värre när man pillade i setup, men nu tyckte jag inte det var så illa..?
Vad säger ni andra som tryckt i FW:n, är bilden bättre eller inbillar jag mig?

Postad 20 oktober 2005 - 09:25
Jag tryckte i den senaste FW:n, kör bara 720p alt. 1080i så att 576p inte funkar är inget stort problem för mig. Nyfiken på vilka inställningar de ändrat, vad som är annorlunda såklart.. Men jag blev faktiskt ställd... WOW!!! Andingen inbillar jag mig eller så har bilden har blivit MYCKET bättre!!
Riktigt nöjd med den.
Ang. lipsynk, har de verkligen inte gjort ngt åt det? För i tidigare FW, så blev det ofta värre när man pillade i setup, men nu tyckte jag inte det var så illa..?
Vad säger ni andra som tryckt i FW:n, är bilden bättre eller inbillar jag mig?
Jag upplevde bilden stabilare, men det beror förmodligen på att CCS är avslaget per default. CCS är ju mest aktuellt för LaserDisc vad jag förstår, och kan ge flimmer och hoppig bild i vissa situationer.
Personligen så kör jag 480p i PAL, så det lär väl bli 576p på nåt sätt, och jag tycker att det ger bäst och stabilast bild.
Det som Oppo själva skrev i ett svar till mig, var att man ska vara noga med att trycka på P/N-knappen när man byter upplösning, för det är inte säkert att man får PAL när man byter. Dom ska fixa det i nästa version, och också att hanteringen av Cadence 2:2 funkar som den ska.
Mvh
Göran
Postad 20 oktober 2005 - 09:49

Postad 20 oktober 2005 - 16:30
Tack Mikael!
Väl så bra bidrag. Jag hänger i den här tråden just för att jag är sugen på att köpa enn BBK och ska då köra den DVI-HDMI till en LG42px4rv med digitalt ut, coaxial eller optiskt. Jag hoppas hela tiden att dom ska lösa alla problem med en firwareuppdatering. Om jag förstår dej rätt så har dom inte kommit framåt vad det gäller lipsync i den nyaste uppgraderingen? Jag tänker inte slå till innan lipsyncproblemen är lösta.
Njaae, jag vet inte. Pan är svår att prata med pga hans härkomst blandat med ett bohemiskt gammalt språk (svenska) som inte passar så bra ihop med hans modersmål

Men iaf, så verkar det som om just lipsync problemet är svårlöst pga dess oregelbundenhet. Det märks mest via DVI, samt så uppkommer det bara i vissa filmer och ibland bara vissa kapitel. Det liksom "flyter" in i dålig sync för att sedan "flyta" tillbaks till bra sync. Mkt frustrerande ibland. Har inte orkat kolla igenom alla mina filmer men jag vet ett par specifika som jag nämnt tidigare.
Tex A.i kapitel 21, sync bra innan, men vid 19-20 börjar man märka tendenser och vid 21 är det som värst. Samtalet utanför/efter Dr. Know är helt blää osync
SW 1: samma där fast i kapitel 24 (tror jag, scenen hemma hos Anakin och hans mor, innan han sticker från planeten) Samtalet mellan Jedi, Mamma och Anakin är odrägligt ur sync.
Vissa filmer är något osync från början, och kan ligga på samma nivå rakt igenom.
Men de FLESTA filmer klarar sig bra.
Att använda delay (som Pan föreslog mig), funkar inte)
Har inte testat senaste firmware, då jag hellre väntar på en BBK EU version.
Men på Pan lät det som att de visste om denna oregelbundenhet i sync problemet, och att dom tittar på det. Om det beror på DVD skivornas fabrikat/produktion mm har jag funderat på, men det går bara att spekulera. Felet ligger troligtvis i DVI utgången då Scart/Komponent inte lider av detta lika mkt. Det kommer att komma fler firmware lovade han iaf.
Mvh / Mikael
Postad 21 oktober 2005 - 14:59
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar