Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blu -Ray : Intresset för Blu-Ray växer

387 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Blu -Ray : Intresset för Blu-Ray växer (265 medlem(mar) har röstat)

Jag ...

  1. .. skall köpa blu-ray spelare (46 röster [17.36%])

    Procent av omröstning: 17.36%

  2. .. har redan blu-ray spelare (210 röster [79.25%])

    Procent av omröstning: 79.25%

  3. .. nöjer mig med DVD (9 röster [3.40%])

    Procent av omröstning: 3.40%

Rösta Gäster kan inte rösta

#301

Postad 30 december 2008 - 00:33

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 544 inlägg
  • 0
Nä vi kanske skulle starta ett helt eget forum för dedikerade BD hembio freaks.
Där vi kan diskutera våran favorit hobby ifred från all negativitet.
Minhembio är INTE rätt ställe längre :)

Typ som AVSforum, där dyker det inte upp "BD är dött, uselt" trådar m.m. i BD delen gång på gång som sänker stämningen.

Och just att vi hyllar formatet. Klart fan man hyllar nåt man älskar.
Vad skulle vi annars göra? Klaga på det? :rolleyes:

Redigerat av Svante Skoog, 30 december 2008 - 00:39.


#302

Postad 30 december 2008 - 02:17

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

150% ökning.... 200' sålda BD i US, Nya läderlappen sålde mer på BD än DVD etc etc


Dark Knight sålde mer än vad Matrix gjorde när den kom på DVD. :)

#303

Postad 30 december 2008 - 02:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 084 inlägg
  • 0

Dark Knight sålde mer än vad Matrix gjorde när den kom på DVD. :rolleyes:


Rabalder är minhembios egna forumtroll :)

Skriv något positivt om BD så är han garanterat här inom 5 minuter.

#304

Postad 30 december 2008 - 02:50

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Nån mer än jag som stör sig på att det varje dag ploppat upp en ny Anti BD tråd av nåt slag här på HD/BD delen av forumet? Kan dom inte bara fortsätta i den officiella "Uselt intresse" tråden om dom vill klaga/gnälla osv över formatet?

Känns som att det sprider sig som en löpeld :rolleyes:
Börjar en gnälla så kommer resten också ;)

Börjar bara bli LITE tjatigt vid detta laget.

Gillar dom inte BD så kan dom väl bara move along till nån download tråd :P

Det finns kanske en anledning till att det "poppar upp" nya "gnäll-trådar"...
...I "Uselt Intresse" så får gnällspikarna mothugg :P ...

Kanske är det det gamla ordspråket: "Bättre fly än illa fäkta" som är orsaken till att det dyker upp nya trådar.

...Hmmm....
Nu tänkte jag på gnällspikarna som startar nya trådar och inte direkt på Svante som startade denna tråden som svar på "uselt intresse" :) ...
...

Blev nog lite konstigt det här ;) ...
Sorry!

#305

Postad 30 december 2008 - 03:48

diddi_e
  • diddi_e
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
När jag läser i denna tråden som speglar vad jag också tycker så förtår jag inte varför handlarna inte tar större ansvar?

Jag vet inte hur det ser ut i de städerna som ni bor i men i Helsingborg som jag bor i så är BD-utbudet bedrövligt... på Åhléns så har de 1 film o det är "Mamma Mia", när jag frågar om varför de inte tar in fler så får jag till svar att det inte är nån som köper och att det är ett utdöende format för det hade nån läst på E24.se... Sen finns det en liten Audio Video butik som har ca 20 olika filmer i sitt sortiment, inkl de usla Noble utgåvorna.

Om man sen åker ut till Väla (ett köpcentrum en bit utanför centrala HBG) så har de ungefär samma sortimet på t.ex. siba, elgiganten mf (som i stan)... fast lite dyrare, runt 260:-

Fast det värsta är om man går in på akademibokhandeln som är den butik som har bäst sortiment, men deras priser är helt hutlösa. Några exempel är; The Mist; 289:-!?!?!? första pirates filmen; 315!! o så fortsätter det, de har ingen film under 269:-

Vad jag menar med att handlarna ska ta större ansvar är att man kan ju inte sätta sånna fantasipriser o sen klaga på att man inte får sålt nått o att det är ett utdöende format... vi som kan hitta filmerna billigare genom import gör det o vanliga "svenssons" blir nog faktisk lite avskräckta av dessa priser.

Jag drog dock själv mitt strå till stacken idag o tipsade en man som stod o disskuterade priserna med sin fru på akademibokhandeln om både axelmusic.com och hdms.com. Han köpte inget på akademibokhandeln utan han skulle hem o importera istället :)

#306

Postad 30 december 2008 - 10:05

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Ingen fattar att tappet inom dvd är större än vad det har ökat för bd.

#307

Postad 30 december 2008 - 10:52

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Ingen fattar att tappet inom dvd är större än vad det har ökat för bd.


Är väl egentligen inte så konstigt om tappet i dvd är större än ökningen i BD-försäljning.

1. De som mer eller mindre helt gått över till BD har ofta inte råd att köpa lika många filmer som de gjorde på DVD i det fallet borde dock den ekonomiska omsättningen vara jämförbar dvs antalet kronor som dvd har minskat borde vara lika stort som anatlet kronor som BD ökat. Att dessutom många laggt mer pengar på en blu-rayspelare än vad de gjort med en dvd-spelare minskar också delvis möjligheterna till filmköp för de flesta som har begränsad ekonomi.

2. Punkt 1 visar dock inte hela sanningen eftersom att det finns flera kiosktjänster och andra downloaduthyrnings-tjänster som är en direkt konkurent till DVD, många människor har också bandbredd så de klarar dvd-kvalite. Andra får det direkt i sin box från sin operatör och dessa tjänster har en ökande efterfrågan.

3. Det ekonomiska läget har försämrats och det första som sparas på är nöjjen, helt enkelt för att man måste ha råd med det viktiga i livet, samt att man kanske vill lägga undan lite extra om man skulle bli arbetslös osv.

4. Fler filmer laddas illegalt

#308

Postad 30 december 2008 - 12:05

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 544 inlägg
  • 0

Rabalder är minhembios egna forumtroll :)

Skriv något positivt om BD så är han garanterat här inom 5 minuter.


Jepp, och om jag inte minns fel så skulle han skaffa en BD spelare.
Förstår inte varför han är så emot formatet och ändå själv ska skaffa en spelare? :P

Virrigt värre ;)

Blev nog lite konstigt det här :rolleyes: ...
Sorry!


Hehehe, we got it ;)

#309

Postad 30 december 2008 - 12:54

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 476 inlägg
  • 0
Att DVD tappa mer än BR är ganska logiskt. Vi matas med oändligt mycket film i SD-standard via TV, filmkanaler och nedladdningar så intresset att köpa en DVD blir ganska svalt och priset är satt därefter. Då det inte finns speceillt många HD-kanaler som visar film och ändå inte sänder full HD köper/hyr de som är intresserade av HD-kvalitet BR-filmer i en ökande mängd . När HD-TV blir etablerat på riktigt och filmutbudet blir därefter kommer BR att plana ut, men det är ett tag dit.

#310

Postad 30 december 2008 - 17:46

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0
Citera(Ageve @ Dec 30 2008, 02:29 ) 
Rabalder är minhembios egna forumtroll  

Skriv något positivt om BD så är han garanterat här inom 5 minuter.


Jepp, och om jag inte minns fel så skulle han skaffa en BD spelare.
Förstår inte varför han är så emot formatet och ändå själv ska skaffa en spelare? 

Virrigt värre

Hehe, vet inte om jag ska ta det som en komplimang eller som ett påhopp :P

Skitsamma, vi har haft BD spelare i flera år (PS3) men det blir inga fler innan en DVDspelare med BD funktion finns <1000kr.

Jag har aldrig påstått att BD i sig har dålig kvalitet, vad jag mantrar om är att Skivformatet som sådant är passé.
Själva har vi rippat ner alla våra DVD och några få BD på servern och streamar till alla 4 TV apparaterna runt om i huset, bekvämligheten prio1.

Vidare reagerar jag starkt mot fanatism och vansinniga slutsatser runt tex Religion, Politik och i detta fallet HD-skivor. Denna fanatism skapar alla dessa trådar och ett agg gentemot i detta fall, BD formatet. Jag har absolut inget emot att BD finns och utvecklas men försök inte pracka på skiten på alla som sticker in huvudet på forumet.

Ja, priserna på BD skivor är höga men om det handlar om en 50lapp x:a så är det oftast värt det (om man nu vill ha filmen på en oljeplatta).

Som kommentar till trådrubriken.. JA BD intresset växer MEN just nu finns det inget som pekar på att det kommer stå hyllmetersvis med blå boxar i bokyllorna och att det står en blålysande liten svart box under varje TV under dom närmaste 3-4 åren.

#311

Postad 30 december 2008 - 18:21

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Vi får se hur det blir om 2.5 år då den rabatterade pressningen av bd's löper ut för filmbolagen.

#312

Postad 30 december 2008 - 23:40

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0

Vi får se hur det blir om 2.5 år då den rabatterade pressningen av bd's löper ut för filmbolagen.


Har du mera info om det där? det låter intressant och jag har inte hört detdär förut.

#313

Postad 30 december 2008 - 23:46

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Har du mera info om det där? det låter intressant och jag har inte hört detdär förut.

Ställde frågan till en insider för knappt 1 år sedan, svaret blev att det lär spela mindre roll för då lär BD så pass utbrett.

Ursprungskällan till dessa 5 år finns i mördartråden inlägg 9926 sidan 325 eller nåt...

#314

Postad 31 december 2008 - 00:09

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Ställde frågan till en insider för knappt 1 år sedan, svaret blev att det lär spela mindre roll för då lär BD så pass utbrett.

Ursprungskällan till dessa 5 år finns i mördartråden inlägg 9926 sidan 325 eller nåt...

Inlägg #504 i tråden här.

"The ex-WHV boss stunned the audience by saying that Sony had entered into agreements with every studio to provide discs at either cost or below variable cost for the next five years. So, the studios were very happy to take these assurances by Sony that they would not have to pay more for the discs than they would pay for HD-DVD discs.
The consequence is to make impossible for independent disc replicators to attract capital to invest in new manufacturing infrastructure because, if Sony is producing discs for major studios at cost or below cost, subsidizing them with inter-company transactions from, say, PlayStation, you will put Technicolor, Cinram and the French replicators at a competitive disadvantage. So, the net result, if that plays out, is that Sony is the single source of replicating discs, the single source of mastering and that, to me, is an irrational way to build a supply chain."



#315

Postad 31 december 2008 - 08:23

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

  • 1 061 inlägg
  • 0
Det har dock tillkommit endel ställen som trycker BD sen då, Sony DADC trycker nu 47miljoner BD skivor per månad (21 miljoner va siffran till så sent som oktober) på sina tre platser som har BD tillverkning.

http://www.emedialiv...ArticleID=13791

och med LTH tekniken, och organiska medel har BD blivit mycket enklare att tillverka i samma fabriker/produktions utrustning som DVD.

#316

Postad 31 december 2008 - 09:03

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Det har dock tillkommit endel ställen som trycker BD sen då, Sony DADC trycker nu 47miljoner BD skivor per månad (21 miljoner va siffran till så sent som oktober) på sina tre platser som har BD tillverkning.

http://www.emedialiv...ArticleID=13791

och med LTH tekniken, och organiska medel har BD blivit mycket enklare att tillverka i samma fabriker/produktions utrustning som DVD.

Jo, min artikel var från december 2005 (3 år sedan) och mycket har hänt sedan dess :)

Redigerat av Audio Code 3, 31 december 2008 - 09:04.


#317

Postad 31 december 2008 - 13:05

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0
Jag handlar presis lika mycket film nu när jag köper Blu Ray som när jag handlade dvd, över 25 tusen i år bara på Blu Ray, tycker priserna är bra, finns massor för 199:- och via nätet ännu billigare, när dvd kom så tog de flera år innan priserna gick ner, nu har priserna på Blu Ray rasat med ungefär 100:- på ett och samma år.

#318

Postad 31 december 2008 - 13:07

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0
Själv har jag köpt RUSKIGT mycket mer filmer nu än innan, kanske för man har projektor mm, e så ###### skönt och titta på film numera, 100 filmer på ett år, nu får det vara slutköpt för detta året :)

Thomas

#319

Postad 31 december 2008 - 13:10

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Japp nu blir det inga nya inköp förrens nästa år :blink: :)

#320

Postad 31 december 2008 - 14:52

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Japp nu blir det inga nya inköp förrens nästa år :blink: :)

Om typ 9 timmar då :D

#321

Postad 31 december 2008 - 15:01

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Jag har inte råd att köpa fler filmer i år :)

#322

Postad 31 december 2008 - 15:17

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Jag har inte råd att köpa fler filmer i år :blink:

Knäckebröd och blodpudding löser väl det problemet? :)

#323

Postad 05 januari 2009 - 00:39

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 084 inlägg
  • 0
400% ökning i England, från dec 2007 till dec 2008:
http://www.blu-ray.com/news/?id=2223

#324

Postad 05 januari 2009 - 10:45

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Ja det sprider sig som en löpeld. :blink:

#325

Postad 05 januari 2009 - 11:19

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Jepp, och om jag inte minns fel så skulle han skaffa en BD spelare.
Förstår inte varför han är så emot formatet och ändå själv ska skaffa en spelare? :P

Hehehe, we got it :blink:


Att man inte är överlycklig över en sak betyder ju inte att man måste avstå från det, finns det inga alternativ så har man ju inget val om man vill komma åt kvaliten. Själv är jag inte förtjust i volvos bilar, men i en situation där alternativet är att köra volvo eller åka buss till jobbet så väljer jag volvon för inte sitter jag på en station och väntar 2 timmar på kvällen och 1,5 timmar på morgonen bara för jag inte gillar volvo, det betyder inte att jag gillar volvon mer för det, men har inget annat val.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 05 januari 2009 - 11:20.


#326

Postad 05 januari 2009 - 17:52

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Att man inte är överlycklig över en sak betyder ju inte att man måste avstå från det, finns det inga alternativ så har man ju inget val om man vill komma åt kvaliten. Själv är jag inte förtjust i volvos bilar, men i en situation där alternativet är att köra volvo eller åka buss till jobbet så väljer jag volvon för inte sitter jag på en station och väntar 2 timmar på kvällen och 1,5 timmar på morgonen bara för jag inte gillar volvo, det betyder inte att jag gillar volvon mer för det, men har inget annat val.

Cykla :) ?

Du kan ju fortsätta med dvd-filmer och bara skala upp dom...
Det finns inget som tvingar dej att stå ut med B.D....

...Det finns ju t.o.m. möjligheten att köpa snuskigt billiga högupplösta filmer om du köper upp de HDDVD-filmerna som nu slumpas bort. Utbudet är kanske inte så stort, bara några hundra, men det räcker ju ett tag. Kanske tills nackdelarna med B.D. som du "stör" dej på försvinner eller minskar...

Alternativ finns det istort sett alltid. Att hävda att det inte finns några alternativ tycker jag känns som ganska lam ursäkt...

#327

Postad 05 januari 2009 - 18:13

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0

Att man inte är överlycklig över en sak betyder ju inte att man måste avstå från det, finns det inga alternativ så har man ju inget val om man vill komma åt kvaliten. Själv är jag inte förtjust i volvos bilar, men i en situation där alternativet är att köra volvo eller åka buss till jobbet så väljer jag volvon för inte sitter jag på en station och väntar 2 timmar på kvällen och 1,5 timmar på morgonen bara för jag inte gillar volvo, det betyder inte att jag gillar volvon mer för det, men har inget annat val.

Akta dig för att kritisera BR sekten. I denna tråd hyllar man BR som man hyllar sin ledare i Nordkorea. Du får välja en annan tråd för dina åsikter.

#328

Postad 05 januari 2009 - 19:40

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 544 inlägg
  • 0

Akta dig för att kritisera BR sekten. I denna tråd hyllar man BR som man hyllar sin ledare i Nordkorea. Du får välja en annan tråd för dina åsikter.


Ja men för fan, går man in och hela tiden gnäller i Blu-Ray delen av forumet så får ni banne mig räkna med att vi säger emot.

Inte kliver vi in i DVD avdelningen och gnäller på hur "uselt" DVD är.

Det är ungefär som om vi skulle kliva in i eran lägenhet och kritisera på möblerna och hur ni bor :D hehe

Gå och gnäll nån annanstans för vi är inte intresserade av att höra skiten :)

Redigerat av Svante Skoog, 05 januari 2009 - 20:29.


#329

Postad 05 januari 2009 - 19:51

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
:)

#330

Postad 05 januari 2009 - 20:38

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0

Ja men för fan, går man in och hela tiden gnäller i Blu-Ray delen av forumet så får ni banne mig räkna med att vi säger emot.

Inte kliver vi in i DVD avdelningen och gnäller på hur "uselt" DVD är.

Det är ungefär som om vi skulle kliva in i eran lägenhet och kritisera på möblerna och hur ni bor :D hehe

Gå och gnäll nån annanstans för vi är inte intresserade av att höra skiten :)

Den Nordkoreanska politruken har talat.

#331

Postad 05 januari 2009 - 21:14

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 544 inlägg
  • 0

Den Nordkoreanska politruken har talat.


Suck :)
Jag kommer över och gnäller lite hos er i DVD sekten sen :D

Redigerat av Svante Skoog, 05 januari 2009 - 21:14.


#332

Postad 05 januari 2009 - 21:14

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0

Den Nordkoreanska politruken har talat.

SUCK... :)

#333

Postad 05 januari 2009 - 21:17

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 544 inlägg
  • 0
Synd att moderatorerna inte sopar bort trollen längre :)
Annat va det förr. Då räckte det om nån titta snett på HD-DVD eller BD loggan så försvann dom från jordens yta :D

Redigerat av Svante Skoog, 05 januari 2009 - 21:25.


#334

Postad 05 januari 2009 - 21:35

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0

Suck :D
Jag kommer över och gnäller lite hos er i DVD sekten sen :D



SUCK... :)


Tycker vi gemensamt stegar över till DVD delen..

Redigerat av henke007, 05 januari 2009 - 21:48.


#335

Postad 05 januari 2009 - 22:04

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Ha ha, BR vann formatkriget och gör sitt segertåg över världen med en produkt vida överlägsen vanlig DVD. Men ändå vakar Nordkorearerna över detta forum och försöker stoppa alla som har en antydan till att kritisera det nya formatet. Relaxa lite i stället och njut över era filmer i stället for att ha taggarna utåt mot alla som inte är lika fanatiska.

#336

Postad 05 januari 2009 - 22:31

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 544 inlägg
  • 0
Nej men har ni inget intresse av BD så behöver ni inte heller komma hit och sprida negativitet.
Det är just sånt vi stör oss på.

Samma sak tycker du nog själv om vi skulle ramla in och gnälla och sprida negativitet i en forum del som nåt du själv har stort intresse av, eller hur? :)

Nej BD är inte perfekt alla gånger och priset är kanske lite för högt för en del folk utanför "entusias"t folket än så länge.
Men detta vet vi efter tusentals av trådar och samma gnäll. Det RÄCKER med det nu.

Sen blir det inte bättre av att ni kallar oss för fanatiker och Nordkoreaner.

Men nog om detta dravel nu :D

Redigerat av Svante Skoog, 05 januari 2009 - 22:51.


#337

Postad 05 januari 2009 - 22:48

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Ha ha, BR vann formatkriget och gör sitt segertåg över världen med en produkt vida överlägsen vanlig DVD. Men ändå vakar Nordkorearerna över detta forum och försöker stoppa alla som har en antydan till att kritisera det nya formatet. Relaxa lite i stället och njut över era filmer i stället for att ha taggarna utåt mot alla som inte är lika fanatiska.

Jag gillar inte fanatism, men känner mej utpekad av ovanstående påhopp.

Jag anser dock att "påhoppet" är fullständigt ogrundat och dessutom gravt missvisande.

FAKTA: BR piskar skiten ur dvd bildmässigt
FAKTA: BR-filmer har fallit drygt 100-lappen i pris på mindre än ett år och detta under det första levnadsåret utan konkurrerande format.
FAKTA: Försäljningen ÖKAR och dessutom mer än förväntat med hänsyn tagen till finanskrisens effekter.
FAKTA: Priserna på filmer OCH hårdvara är REJÄLT mycket lägre redan från början om man jämför med priserna för DVD-filmer och hårdvara under DVD-formatets första levnadsår.

Ovanstående är inte något slags fanatisk åsikt utan vedertagna fakta.
Jag anser att det inte bara är fel utan också förolämpande att bli stämplad som "fanatiker" bara för att man motsätter sej felaktiga påståenden som inte stämmer överens med verligheten...

När gnäll är befogat så hör jag till dom som mer än gärna gnäller. Men när det inte är befogat...

...spill saliven på något annat...

#338

Postad 05 januari 2009 - 22:57

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0

Jag gillar inte fanatism, men känner mej utpekad av ovanstående påhopp.

Jag anser dock att "påhoppet" är fullständigt ogrundat och dessutom gravt missvisande.

FAKTA: BR piskar skiten ur dvd bildmässigt
FAKTA: BR-filmer har fallit drygt 100-lappen i pris på mindre än ett år och detta under det första levnadsåret utan konkurrerande format.
FAKTA: Försäljningen ÖKAR och dessutom mer än förväntat med hänsyn tagen till finanskrisens effekter.
FAKTA: Priserna på filmer OCH hårdvara är REJÄLT mycket lägre redan från början om man jämför med priserna för DVD-filmer och hårdvara under DVD-formatets första levnadsår.

Ovanstående är inte något slags fanatisk åsikt utan vedertagna fakta.
Jag anser att det inte bara är fel utan också förolämpande att bli stämplad som "fanatiker" bara för att man motsätter sej felaktiga påståenden som inte stämmer överens med verligheten...

När gnäll är befogat så hör jag till dom som mer än gärna gnäller. Men när det inte är befogat...

...spill saliven på något annat...

Du har 100% rätt i din faktadel, men om någon hostar något som luktar avvikande åsikt av något angående BR så är det nästan någon som försvarar BR med taggarna utåt i stället för att bara argumentera med de fakta man har.

#339

Postad 06 januari 2009 - 00:25

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Det låter som om det beror på vilken "synvinkel" man har.

Uppfattningen av "taggarna utåt" stämmer precis lika väl in på de som kritiserar allt de kan komma på hos BluRay-formatet.

Måhända blir diskussionen så ofta "infekterad" just för att "taggarna vänds utåt" både för ofta och i onödan av både folk som uppskattar B.R. och de som av olika anledningar inte har samma höga tankar om formatet...

#340

Postad 06 januari 2009 - 01:20

thetias
  • thetias
  • Mästare

  • 2 965 inlägg
  • 0
Det är ju helt fantastiskt att folk inte kan fatta att det är rätt tröttsamt när någon kommer in och är negativ i en tråd för dom som gillar formatet. ;)

Eftersom jag ger blanka fän i DVD formatet så ägnar jag ingen tid åt att hålla till i DVD trådar och snacka ner formatet tex. Som många sagt förr så känns det som att det är EN DEL som inte kan släppa att HDDVD är dött och att det finns ett format kvar som är bättre än DVD.

Ni kan spela upp era dvd filmer i en Bluray spelare oxå, därmed finns det inget problem om man sitter på ett stort DVD bibliotek.

Släpp det!!! ;)

#341

Postad 06 januari 2009 - 09:23

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0
Den enda med taggarna utåt är du KK, med den attityden så lär du aldrig få någon KK här. ;)

#342

Postad 06 januari 2009 - 10:17

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Cykla ;) ?

Du kan ju fortsätta med dvd-filmer och bara skala upp dom...
Det finns inget som tvingar dej att stå ut med B.D....

...Det finns ju t.o.m. möjligheten att köpa snuskigt billiga högupplösta filmer om du köper upp de HDDVD-filmerna som nu slumpas bort. Utbudet är kanske inte så stort, bara några hundra, men det räcker ju ett tag. Kanske tills nackdelarna med B.D. som du "stör" dej på försvinner eller minskar...

Alternativ finns det istort sett alltid. Att hävda att det inte finns några alternativ tycker jag känns som ganska lam ursäkt...


Krasse dina inlägg brukar oftast vara rätt genomtänkta. Men här svarade jag på ett inlägg om varför rabalder köpt blu-rayspelare när han inte gillar formatet. Men gillar man kvaliten som blu-ray har på bild och ljud så finns det inte mycket alternativ, hddvd funkar ju på de filmer som finns utgivna men det kommer inga nya titlar, uppskalade dvd spelar inte i samma division, klart sämre bild och ljud om man jämför med blu-ray så dina alternativ haltar lite i en sån jämförelse. Vill man ha högupplöst bild idag så är det blu-ray som gäller i stort, det kommer säkert ganska snart olika VOD-tjänster i 1080 men om de helt kan mäta sig med blu-ray är jag skeptisk till, det tar nog några år till innan de slår.

#343

Postad 06 januari 2009 - 14:40

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Du har rätt...

Mina inlägg BRUKAR vara genomtänkta...

;)

Dock inte alltid.
Men gillar man inte BluRay, så är det lätt att undvika formatet...

...Se mitt tidigare inlägg...

Det var ungefär så jag tänkte (eller inte)...

;)

#344

Postad 06 januari 2009 - 15:04

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 544 inlägg
  • 0

Men gillar man inte BluRay, så är det lätt att undvika formatet...


Ja svårare än så är det ju inte.
Är man nöjd med DVD så är det ju bara att fortsätta med det ;)

#345

Postad 06 januari 2009 - 17:41

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Ja svårare än så är det ju inte.
Är man nöjd med DVD så är det ju bara att fortsätta med det ;)

Med den insikten så är det inte mycket att gnälla över, eller hur?

#346

Postad 06 januari 2009 - 22:02

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Blu-ray växer snabbare än DVD gjorde de första två åren.

#347

Postad 06 januari 2009 - 23:04

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

Blu-ray växer snabbare än DVD gjorde de första två åren.


Samma källa: :lol: Inte lätt att tolka procenten.....

You, the BDA, whomever, can spin it however you wish, but the fact is that Blu-ray has not had a momentous year. Has it been profitable? Sure. Has adoption grown? No doubt. But consumers at large are showing with their purchasing habits that DVD is still a-okay in their lives. Paul Sweeting over at ContentAgenda surmises that a huge strategy shift is needed for BD to ever seriously steal away market share from DVD. First off, the aptly coined PlayStation 3 "Trojan Horse" strategy has to go. The PS3 is clearly lagging behind the other two consoles in terms of sales, and now that BD deck prices are far lower than the console's MSRP, yet another advantage to owning one has slipped away. The point we most agree with is the one that's likely the most controversial: Blu-ray backers need to get honest here and realize that the format offers only "incremental improvement over standard DVD."

Just think about it -- the move from VHS to DVD was almost entirely unlike the transition from DVD to Blu-ray. In the former example, the quality improvement was incredible. Rewinding became a thing of the past. Full blown surround sound was introduced. Special features and tasty extras were able to fit. Interactive menus were born. Discs were able to be played on desktops and laptops. Compare that to the shift from DVD to Blu-ray. The disc size has remained the same (physically). Audio has only marginally improved, mostly at a level that only audiophiles can appreciate. Visually, there is noticeable improvement only for those with enough cash to snag an HDTV. BD-Live interactivity isn't nearly as captivating as it sounds on paper. Oh, and Blu-ray Discs are markedly more expensive than DVDs.

The reality is that there is far less motivation to switch from DVD to Blu-ray than there was years ago when consumers were tempted to leave VHS behind and enter the DVD arena. Yet, for whatever reason, Blu-ray movies are priced in opposition to that fact. The way we see it, BD will continue to be a niche product so long as it's priced like a niche product, and if it holds out too long, we won't be shocked to see the increasingly ubiquitous HD streaming snag away at least a small bucket of potential customers.



#348

Postad 07 januari 2009 - 11:41

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Härlig läsning.

#349

Postad 07 januari 2009 - 20:43

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Åkaj och vad är det den här killen fiskar efter egentligen?

You, the BDA, whomever, can spin it however you wish, but the fact is that Blu-ray has not had a momentous year. Has it been profitable? Sure. Has adoption grown? No doubt. But consumers at large are showing with their purchasing habits that DVD is still a-okay in their lives.

DVD har 10 års (och lite till) försprång! Det finns ingen med lite sunt förnuft som förväntar sej att alla ska slänga ut sina dvd-spelare och byta till BD-formatet redan det första året som BD får utvecklas i lugn och ro...

Att ifrån detta fullständigt naturliga faktum dra slutsatsen att BD inte har haft ett lyckat år är ju löjligt!!!

Paul Sweeting over at ContentAgenda surmises that a huge strategy shift is needed for BD to ever seriously steal away market share from DVD.

Fel igen.

Om vi skulle leka med tanken att BD-formatets tillväxt-takt helt plötsligt frös, så betyder nuvarande tillväxt-takt att BD helt dominerar marknaden inom 5-10 år. Alltså är ovanstående citat fel i grunden.
Dessutom så råkar det vara så att BD-formatets tillväxt-takt inte visar några som helst tendenser till att frysa eller sakta in utan tvärtom, vilket mer realistiskt antyder att BD-formatet kommer att vara marknads-dominerande tidigare än så. personligen så tror jag att tillväxt-takten kommer att öka i ytterligare ca 3-5 år, för att sen sakta in. Men glöm då inte att ingen förändring av tillväxt-takten, betyder att tillväxten fortsätter inte att tillväxten sjunker eller något annat. Skillnaden är bara att tillväxten accelererar inte längre utan går mot en mer "linjär" tillväxt.

The PS3 is clearly lagging behind the other two consoles in terms of sales, and now that BD deck prices are far lower than the console's MSRP, yet another advantage to owning one has slipped away.

Lustigt att killen överhuvudtaget nämner PS3'an? I de allra flesta beräkningar kring hur BD-formatets hårdvaru-försäljning förändras, så brukar inte PS3'an ens räknas in...

Skulle man räkna in försäljningen av PS3'or så skulle beräkningarna på hur hårdvaru-försäljningen artar sej, se REJÄLT mycket mer lovande ut och då ska det tilläggas att den ser riktigt bra ut redan nu, utan "stöd" ifrån PS3-försäljningen...

The point we most agree with is the one that's likely the most controversial: Blu-ray backers need to get honest here and realize that the format offers only "incremental improvement over standard DVD."

Japp! Det medges...

...Om man sitter med en 37" HD-ready skärm som utgångs-punkt. Då är inte skillnaden i upplösning så påtaglig längre...
...Men på de flesta andra bildmässiga parametrarna så är skillnaden lika påtaglig oavsett storlek på bilden. Problemet är dock att man behöver en hyffsat väljusterad tv för att se dessa skillnader.

Sitter man med en större tv än 37" så ökar skillnaderna väsentligt och vid riktigt stor bild så är inte skillnaderna marginella längre. Enligt min mening så är det praktiskt taget en större skillnad i bildkvalite mellan DVD och BD än vad det är mellan VHS och DVD (under förutsättning att videon inte är alltför sliten och video-rullen är i gott skick).

Men det syns inte lika tydligt när TV'n är den främsta flaskhalsen.

Det som fortfarande gör BD till en bra affär är att man "framtids-säkrar" på ett betydligt bättre sätt än med dvd-filmer. Den dagen man byter tv till större så gläds man åt den betydligt bättre bilden BD ger. Ju större bild man visar desto större blir den kvalitativa förtjänsten med BD-formatet.

Fast det är klart...

Skribenten har kanske inga som helst planer på att någon gång i framtiden skaffa sej större bild. Hans utgångspunkt är kanske tvärtom att gå ner i bildstorlek och ur det perspektivet så kan han ju ha rätt...

Just think about it -- the move from VHS to DVD was almost entirely unlike the transition from DVD to Blu-ray. In the former example, the quality improvement was incredible.

Man dubblade upplösningen (i bästa fall) när man uppgraderade från VHS till DVD) men uppgraderar man från DVD till BD så fyrdubblar man upplösningen...

Behöver jag säga mer?

Discs were able to be played on desktops and laptops. Compare that to the shift from DVD to Blu-ray.

Det kan man med BluRay i datorn också!

Jag håller med om att övergången från VHS till DVD gav en massa funktionella fördelar och grejen är den att på den tiden så tror jag att det var det som folk främst lockades av. Intresset för funktionalitet var relativt nytt och spännande på den tiden.

Idag har vi sett en explosiv utveckling av funktionalitet och folk blir inte lika upphetsade över ny funktionalitet längre, fokus har istället vänts mot bildkvaliten. Framförallt bland alla människor som har köpt HD-ready och FullHD-apparater.

Nu vill dom se med sina egna ögon vad det kvalitets-skillnaden innebär när dom väl har "tagit till sej" av all reklam för HD-material. Fler och fler människor börjar få upp ögonen för att fler funktioner inte alltid innebär bättre kvalite...

"läget" är alltså inte helt jämförbart idag med när DVD lanserades. Detta är förmodligen förklaringen till varför utvecklingen fortsätter så starkt som den gör trots finanskris och liknande.

The disc size has remained the same (physically). Audio has only marginally improved, mostly at a level that only audiophiles can appreciate.

Här råkar killen nämna ett "nyckelord"...
"Audiofiler"...

När tekniken som "audiofiler" har glatt sej åt länge, blir så billig så att vilken "svensson" som helst får råd till den, så ökar antalet "audiofiler"...
Det hänger ihop med resonemanget jag förde ovan. Svenssons börjar bli alltmer kvalitets-medvetna...

Visually, there is noticeable improvement only for those with enough cash to snag an HDTV.

"Noterbar" är ett understatement. Framförallt när bildstorleken ökar. Vad det gäller HD-klara tv-apparater så går det ju för bövelen knappt att få tag på något annat idag...

Jag skulle gissa på att inom ett par år, så finns det överhuvudtaget inte att få tag på något med lägre upplösning än 720p. Det betyder att lika snabbt som folks tv-apparater går sönder eller av andra anledningar byts ut, så kommer också intresset för BD att växa (utöver dagens befintliga tillväxt-takt)...

Oh, and Blu-ray Discs are markedly more expensive than DVDs.

Japp! Precis som DVD-filmerna var i jämförelse med VHS-filmerna.
Men fortsätter man jämförelsen med DVD-formatets utveckling så har BD-filmerna bokstavligen talat RASAT i pris det senaste året (första lugna levnadsåret). Att DVD-filmerna numera också faller alltmer i pris är fullständigt naturligt. Vi kommer att få se ännu större prisfall på DVD-filmer under tiden BD-formatet växer sej allt starkare. Det är naturligt och nödvändigt för förlänga DVD-formatets livslängd. Skulle inte DVD-filmer falla i pris när ett konkurrerande format som är överlägset på alla sätt och vis sänker priserna, så DÖDAR man dvd-formatet i förtid...

The reality is that there is far less motivation to switch from DVD to Blu-ray than there was years ago when consumers were tempted to leave VHS behind and enter the DVD arena.

Killen pratar om sin egen motivation och den får stå för honom...

Yet, for whatever reason, Blu-ray movies are priced in opposition to that fact.

FEL igen!
BD-filmer hade redan från början ett pris som låg lägre eller ungefär motsvarande vad dvd-filmerna kostade när dvd-formatet lanserades.

OM man tar hänsyn till verkligheten, KPI, löneutveckling och liknande.

Å andra sidan om man vill bortse ifrån verkligheten, KPI (konsument pris index), löneutveckling m.m. så kan man ju häva ur sej vilken rappakalja som helst...

The way we see it, BD will continue to be a niche product so long as it's priced like a niche product,

Dessa ord är i stort EXAKT desamma som skrevs i pressen och uttalades av "initierade" när DVD-formatet lanserades.

Idag så betraktas lanseringen av DVD-formatet som en formidabel succe...

Det lustiga är att killen har lyckats missa att ALLA tendenser antyder att B.D.-formatets utveckling piskar dvd-formatets på alla punkter...
...Något som antyder att B.D.-formatet kommer att bli en ännu större succe...

Att då kalla det för en "nisch-produkt" är ju direkt inskränkt!

Äh...

Snubben är ju ute och cyklar. Han drar till med personligt färgade gissningar baserade på inkompetenta jämförelser med DVD-formatet och direkta felaktigheter...

Inte konstigt att hans resonemang inte håller för en granskning...

Under vilken sten grävde ni upp det citatet? Hör han också till skaran självutnämnda experter?

#350

Postad 07 januari 2009 - 21:14

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 544 inlägg
  • 0
De flesta som spyr ur sig en massa dynga som att BD växer långsamt och att Svensson inte är intresserad, var tydligen inte med när DVD kom eller så har dom helt enkelt glömt bort det.
Tråkigt att man gång på gång måste påminna dom om detta.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Hemmabiotidningen nr.10 2024
    Elias
    2024-09-25 19:37:23
  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.