Check it out:
http://www.myspace.c...entidestockholm
Jag är också sugen på Corporation 187's nya. Någon som vet nått?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 14 March 2008 - 20:48
Tipsar om bandet Eventide. Grymt bra band, konstigt nog har de inte kontrakt !
Check it out: http://www.myspace.c...entidestockholm Jag är också sugen på Corporation 187's nya. Någon som vet nått? Postad 14 March 2008 - 20:51
Bästa thrash: Hypnosia - Violent Intensity Basta black: Silencer - Death, Pierce Me kanske... Postad 15 March 2008 - 15:40
Får väl bidra med lite grejor jag lyssnar mycket på just nu.
Dream Theater - Awake (1994) Kungarna av proggressiv metal, den här plattan definierar genren. Låttips: Caught in a Web, Innocence Faded, The Silent Man, Lie. Circus Maxmus - Isolate (2007) Man hör att dessa glada norrmän har lyssnat på Dream Theater, Isolate är deras andra platta, enligt mig minst lika bra som deras första mästerverk (The 1st Chapter - 2005), fortsätter de såhär har vi mycket att se fram emot. Låttips: A Darkened Mind, Arrival of Love, Mouth of Madness, Ultimate Sacrifice. Therion - Gothic Kabbalah (2007) Therion tar ett steg vidare från 2004 års dubbelsläpp Lemuria/Sirius B och utforskar nya musikaliska områden. Likt och samtidigt olikt någonting de tidigare gjort, ruskigt snyggt arrangerad symfonisk/operatisk(är det ett ord?) halvproggig metal med många intressanta gästartister. Det finns många exempel på småsaker som imponerar med den här skivan, bland annat orgeln i Tuna 1613 och wahwah-gitarrsolot i Three Treasures. Låttips: The Perennial Sophia, Wisdom and the Cage, Wand uf Abaris, Adulruna Rediviva. Tiamat - A Deeper Kind of Slumber (1997) Uppföljaren till Tiamats kanske mest kända platta Wildhoney (1994). Den här plattan tar ett steg in i en elektronisk dimma och är i princip inget annat än tonerna av ruset du får av att käka flugsvamp blandat med LSD. Experimentiellt och nyskapande, musiken försätter dig i trans. Låttips: Cold Seed, Alternation X10, The Whores of Babylon, Phantasma DeLuxe, Mount Marilyn. Tiamat - Judas Christ (2002) Saknar mystiken (texterna) och det experimentiella från ADKOS, men OJ vilka låtar! Snygga riff, skön röst och underbart ljud. Låttips: The Return of the Son of Nothing, Fireflower, Angel Holograms, I am in Love with Myself. Ihsahn - The Adversary (2006) Emperors gitarrist/vokalist som gör en soloplatta. Den här plattan börjar där Emperor slutade, det här är mer proggressivt och experimentiellt (kan man få nog av sånt?). Låtarna är fantastiska, men tyvärr lämnar produktionen mycket att önska. Ska bli spännande att höra uppföljaren som kommer senare i vår. Låttips: Called by the Fire, Astera ton Proinon, The Pain is Still Mine Avantasia - The Metal Opera (2001) Edguy-sångarens soloprojekt, en episk fantasy-saga med fantastiska låtar. Många gästartister och väldigt många snygga melodier. Det är ren power metal vi snackar om här, och inte är det något fel med det! Kolla även in The Metal Opera Pt.II (2002) och The Scarecrow (2008) om ni gillar denna. Låttips: Breaking Away, Serpents in Paradise, Sign of the Cross, The Tower Stratovarius - Visions (1997) Lite mer power metal, influerat av klassisk musik och Yngwie Malmsteen....typ. Timo Tolkki imponerar med en platta fullproppad med odödliga riff och melodier. Keyboardisten Jens Johansson höjer upplevelsen med sina galna skills (ursäkta uttrycket). Kolla även in Episode (1996) om ni gillar denna. Låttips: The Kiss of Judas, Black Diamond, The Abyss of your Eyes, Visions Postad 09 April 2008 - 12:19
Firewind-The premonition......
Mycket hög kvalitet på denna urstarka hårdrocksplatta, Mercenary-Architect of lies..... Hårt och tekniskt med bra refränger,skulle tonat ner growlsången lite så hade det varit en fullpoängare. Sångaren Warel Dane från Nevermore släpper sin soloplatta snart,väldigt intressant. Postad 18 April 2008 - 07:48
kan tipsa dom som ännu inte har införskaffat demons & wizards skivor, att dom nu säljs tillsammans för 129kr. och det tycker jag absolut dom är värda
köp köp köp, cdon och ginza har, säkerligen en massa andra ställen med! Postad 23 April 2008 - 11:13 Upptäckte den här tråden först igår och läste då igenom den för att få lite tips på bra musik, och tackar speciellt mycket för detta... fan va bra, jag håller på att spela sönder både dator och stereo nu. Mitt bidrag till tipsskörden blir tyska Böhse Onkelz som jag tycker är ett av världens bästa liveband om inte det bästa till och med. Postad 03 June 2008 - 20:36
Då har Sabaton marcherat in i stereon igen med deras krigsmetal.
Så underbart bra är det också. Säger bara ghost division,vilken låt!!! Communic-Payment of existence. Så jäkla bra det blir när ett band spelar brutalt och hårt med ren sång.Inte något tröttsamt brölande eller väsande bara för det ska vara hårt. Denna skiva håller nästan Nevermoreklass. Snart dags för Sweden rock Festival Postad 03 June 2008 - 21:22
Kan vi inte enas om att hålla denna tråd fri från döds/black? Det finns en egen tråd för den musiken.
Postad 06 June 2008 - 22:59
Timo Tolkkis nya band Revolution Renaissance är riktigt bra. Power metal på hög nivå. Knappast inga duvungar som sjunger på denna höjdar platta.
Postad 06 June 2008 - 23:08
Dreamtale nya platta Phoenix är riktigt riktigt bra. Ett givet köp för alla som älskar tvättäkta Finskt power metal när den är som allra bäst.
Lite synd bara att inte J.Ahola är kvar som sångare. För Difference plattan var grym Ahola vid micken. Postad 06 June 2008 - 23:41
Måste föreslå "Scar symmetry" svensk grupp som ja upptäckte idag, riktigt bra.
Lite åt melodisk dödsmetall ( inflames,disturbed mm ), släpper ny skiva den 20:e juni, givet köp Redigerat av Unregistered40402, 06 June 2008 - 23:43. Postad 10 June 2008 - 23:18
okej, det är visserligen en kommande skiva, men matt barlow är ffs tebax så jag tipsar om den ändå!
iced earth släpper ny skiva i augusti/september, med namnet The Crucible of Man – (Something Wicked Part II) går man in på deras sida kan man även lyssna på förra skivans låtar, fast istället med matt som sångare. så otroligt mycket starkare och bättre än tim. do it. do it now! Postad 11 June 2008 - 12:18
Kan tipsa om att Matt Barlow precis släppt skiva med Pyramaze.Tyckte deras förra skiva var oerhört överskattad och seg,den gången utan Barlow.
Nu låter dom precis som just Iced Earth gamla plattor.Knappast orginellt och inte lika bra heller men barlow lyfter plattan otroligt mycket. Härligt att han är tillbaka i Iced Earth. Postad 11 June 2008 - 13:29 Bara det att dom slår In Flames, Disturbed mm på alla fingrarna ganska lätt. Köpet är givet, ja Redigerat av Unregisterede10e9503, 11 June 2008 - 13:30. Postad 11 June 2008 - 13:34
Håller med......överraskande bra! Det bästa Tolkki gjort på denna sida 2000-talet. Och så kul att höra Kiske igen Redigerat av Unregisterede10e9503, 11 June 2008 - 13:35. Postad 12 June 2008 - 01:01
JORN - Lonely Are The Brave
Ännu ett lysande album av världens just nu bästa metal-vokalist. Grymma riff och några fruktat bra spår. Något ovarierad platta, precis som hans tidigare soloalbum, men klart köpvärd. Tungt, midtempo och inga ballader. Kunde ha slängt in någon "lättare" och någon mer upptempo låt så hade den varit ännu bättre. Lite rakare, enklare klassisk hårdrock/metal den här gången (i stil med Dio). Kräver lite tid då den växer för varje genomlyssning. Den limiterade specialutgåvan innhåller en grym cover på Deep Purples "Stormbringer" och ett bonusspår till, som man tyvärr kan vara utan. Rekommenderas! Om jag skulle plocka ihop en "best of" från hans soloplattor skulle det bli en väldigt svårslagen platta i kvalité. Redigerat av Faprod, 12 June 2008 - 01:05. Postad 12 June 2008 - 11:03
Personligen tycker jag att Jorn är överskattad. Han var kul tidigare när han kom fram, med Masterplan och så, men det har gått lite inflation i hans röst. Han är med lite överallt till höger och vänster och har blivit lite tråkig. Jag kommer åtminstone på en handfull sångare som jag tycker är bättre och roligare än han. Tur att smaken är som baken.
Postad 13 June 2008 - 00:24
Inflation?
"Han var kul tidigare när han kom fram, med Masterplan och så...." Du menar efter Vagabond, The Snakes, Millenium, Beyond Twilight, Ark och de två första soloplattorna? Det finns ju en anledning till att hans röst figurerar både här och där....att ALLA vill anlita honom. Han har det bredaste registret och den mest varierade rösten i branschen (metal/hårdrock) i mitt tycke. Att han gör många plattor och medverkar i diverse projekt ser jag bara som positivt. Det han gjorde på Avantasia, Ken Hensley's senaste och Ayreon är helt makalöst bra och givetvis de bästa sångbidragen i alla dom projekten. En fullständig röst-kameleont. Bara att lyssna på alla de covers han gjort där han låter kusligt likt orginalsångarna, oavsett stil. Som sagt, jag har förtått att vi är väldigt långt ifrån varann när det gäller musiksmak, Stellan. Så visst, smaken är som baken. Postad 13 June 2008 - 01:05
Måste tipsa om Helltrain från Luleå, deras första platta och enda är en av dom bästa plattorna jag någonsin hört. Texterna och musiken är så bra. Här är en video från nya platten som kommer i september.
Helltrain - Route 666 är iaf klart värd en genomlyssning om man gillar sån här musik. Postad 13 June 2008 - 08:26
När ni ändå snackar Jorn och Ark så måste jag ju verkligen rekommendera Arks skiva Burn The Sun. Mycket trevlig progmetal-skiva med bl.a gitarristen från Conception. Tummen upp för den.
Postad 13 June 2008 - 08:47
Måste tjata lite om bandet som i genomsnitt släpper ett album var femte år. Långa intervaller kan tyckas, men dessa album räcker länge o väl när man väl lyssnat in sig. Såg dem första gången 1993 som förband till R.A.T.M och återigen i Göteborg 2006. En stor del av bandets grafiska design och videoskapande står gitarristen för, denne gitarrist som lärde Tom Morello att spela gitarr. Trummisen är i mitt tycke Den Bäste. Sångaren har ett spann mellan känslig ångest och ilska som få andra sångare kunnat beröra mig på. Basisten är ingen duvunge heller för den delen, utan samspelar förnämligt med trummisen. Den senaste (och andra versionen) videon Vicarious är fantastisk.
Jag snackar om TOOL, så långt från lättsmält pop du kan komma. Nästan. Postad 13 June 2008 - 10:23
Jojo, men det var ju inte förrens efter hans tid i Masterplan som han blev känd för den stora skaran och anlitad till höger och vänster. Och vem vill ha en röst som låter som Coverdale eller Dio? Dom finns ju redan original Redigerat av Unregisterede10e9503, 13 June 2008 - 10:27. Postad 14 June 2008 - 00:53
Stellan,
Han var anlitad till höger och vänster innan det också. Jag tänker inte argumentera, för jag är medveten om att alla har olika smak och inte kommer att ändra den heller. Men att Jorn låter som Coverdale och Dio är en rätt uttjatad och orättvis stämpel i mina ögon. Han har visat sig ha en egen identitet i väldigt många projekt och sammanhang nu. Något han alltid kommer att leva med givetvis, oavsett hur många plattor han ger ut där han inte låter likt någon annan. Och vem vill ha en sån röst? Tydligen FÖR många? Vi har redan en Kiske också....vilker gör att vi kan räkna bort cirka 80% av dina rekommendationer. Håller med GalaxDödaren, "Burn The Sun" är genialisk. Postad 18 June 2008 - 00:25
Tack för tipset Postad 18 June 2008 - 05:41
Kolla upp Dreamtale - Difference från 2005 med. Den är riktigt bra. Postad 19 June 2008 - 18:08
Jag är med dig! Jorn är en av mina favoritsångare tillsammans med en av de nedan nämnda. Grymt musikalisk och med en teknik och känsla som få kan slå. Säg Coverdale och Dio kombinerade på ryssfemmor och med några injektioner karisma så har ni Jorn Lande. Ark - Burn the sun är en mustigt bra skiva! Jag är ny till denna tråd, så jag kan ge rekommendatiner som redan givits, så ni får ursäkta mig isf... Ett band som jag måste nämna, mycket tack vare sångaren, är svenska Lost Horizon för er som gillar powermetal, eller som jag, bara grymt välskriven och välproducerad musik. Tyvärr hann de bara släppa två sivor innan de splittrades, men dessa två är musikhistoria! Awakening the World, måste vara ett av de bästa debutalbumen som någonsin släppts och efterföljaren A flame to the ground Beneath är fantastiskt tajt och snygg! Gitarristen Wojtek Lisicki gick tillbaka till sitt gamla band Luciferion efteråt och vilket nerköp! Den magnifike sångaren Daniel Heiman har gått till Heed som inte heller håller samma klass, men kan dock vara värda att kolla upp bara för att få höra hans stämma, dock sjunger han lite "råare" och hårdare i detta band med mindre pitchade skrik. En av mina favoritsångare, mycket tack vare att hans röst aldrig verkar ta slut, han så vansinnigt säker. Hörde LH live i Skellefteå 2003 (tror jag) och blev så imponerad, bandet var bra, men spelade fel ibland och gjorde vissa misstag, men Heiman missade inte en ton. Inte ens de allra högsta, jag stod två meter ifrån honom och den kraften han tar ett högt e med går inte att hitta hos många andra sångare i världen. Lyssna på skivorna så kan ni ana hur det lät. Precis som live fast nästan bättre för att man kunde känna hur det blåste i håret. Återkommer med fler rekommendationer, var så säkra! Postad 19 June 2008 - 19:32
Att kalla Luciferion för nerköp är ajabaja. Första skivan Demonication är prima dödsmetall. Postad 19 June 2008 - 22:45
Håller med om Lost Horizon's "Awakening The World", och Daniel Heiman i synnerhet. Nämnde dom tidigare i denna tråd (sidan 6) och även Crystal Eyes "Confessions Of The Maker" just för att Heiman sjunger på den också. Inte alls i samma klass som Lost Horizon, men ändå.
Grym röst. Postad 20 June 2008 - 13:14 Köp nyaste plattan Holographic Universe! Den är helt underbar. Lyssna på sista spåret "Ghost prototype II - Deus ex machina" Jag får ståpäls över hela kroppen! Upptäckte denna gruppen för en vecka sen, och jag njuter varje sekund. Exakt min smak och dessutom grymt välgjort, skickligt och snyggt. Mixen mellan dödsmetall med growl och skönsång är perfa! (fan, jag borde ta betalt av dom för all reklam jag ger dom! Men, det är dom värda!) Postad 22 June 2008 - 00:46
Hehe! Jag är inte mycket för den typen av musik så för mig var det ett nerköp... Jag måste också pusha lite för bandet Circus Maximus som ja såg har nämnts tidigare i denna tråd. Mycket bra band. Sköna melodier och duktiga musiker. Fick hem deras nya "isolate" i veckan och den har snurrat flitigt i spelaren sedan dess. Gillar man mer melodiös och inte så svårlyssnad progmetal är dessa värda att kolla in! Favoriten på nya skivan är just nu Mouth of Madness som är så grymt skön! Det sköna på nya skivan är att de har lyft sig några nivåer rent textmässigt sedan förra skivan som annars var riktigt bra musikaliskt, men innehöll rent irriterande texter. Isolate kommer inte att vinna några priser för sin lyrik men det är åtminstone lite mer ambitiöst gjort. Och apropå Mouth of Madness, undrar om inte den låten är inspirerad av Filmen med samma namn? Sam Neil ska visst spela i den, har inte sett den själv utan det var en kompis som är ett fan av denne skådis som noterade det. Postad 22 June 2008 - 17:06
Vet ej om denna skiva är nämnd tidigare i tråden, men en platta som ligger varmt och hjärtat är:
Silverchair - Frogstomp Från 1995 av 3 st 16 åriga grabbar... Den kanska är större i mina öron än vad den borde vara pga att de är just ett par tonåringar som gjort den, men jag tycker den är en riktigt höjdare! /Johan Postad 24 June 2008 - 17:30
Helt okay platta, men ganska långt ifrån deras 2 första. Dom starka melodierna och stamp-takten faktorn har fått gett vika för tekniken. För meckig och för mycket taktbyten och alldeles för mycket blipp-blopp. Vill man lyssna på det kan man lyssna på vilken proggrupp som helst. Scar Symmetry ska vara ösiga. Redigerat av Unregisterede10e9503, 24 June 2008 - 17:33. Postad 24 June 2008 - 17:40
Kan inte mer än hålla med. Tomorrow och Pure Massacre gör att håren i nacken reser sig. Även deras album Freak Show är en höjdare. Såg dom på vattenfestivalen nån gång i början på 90 talet. Då man fick nys om dom Men som sagt, riktigt grym skiva e de Postad 22 August 2008 - 09:17
Iota - Tales. Tungt debutalbum. 5 spår (ett på nära 23 min!) Ökenvandrarrock. Lyssna!
Postad 01 September 2008 - 16:36
Släppt idag:
gangster.jpg 33.94K
0 Antal nerladdningarSuverän! Denna platta tycker jag är lite mer hitinriktad, lite mer melodiös och lite ösigare/punkigare medans förra plattan var tyngre och hårdare. Redigerat av Unregisterede10e9503, 03 September 2008 - 10:05. Postad 02 September 2008 - 06:38
Riktigt ###### bra skiva, ses vi på Brewhouse Gbg i december? Postad 04 September 2008 - 08:16
Jaha då har man lyssnat igenom Iced earths nya platta.
En stor fråga är varför varför varför gör han inte fler låtar som "Divide devour" och "Harbinger of fate". Dessa låtar är garanterat vad alla fans vill ha. Det är inte en dålig skiva,inte alls den är stundtals briljant men med Barlows sång vill jag ha fler aggressiva låtar. Symphonity-Voice from the silence...... Ett tjeckiskt band!! Inte särskilt vanligt men med en inhyrd tysk på sång som heter Olof Hayer(Dionysus,Luca turilli)blir detta en riktigt bra skiva.Låter mycket som just Dionysus. Dragonforce-Ultra beatdown.... Idag känner förstås alla vid detta band p.g.a guitar hero. Tycker de senaste skivorna har blivit lite väl fokuserat på att göra världens snabbaste låtar. Men även om detta också blir extremt snabbt ibland har de tonat ner det värsta och detta kan vara deras bästa. Nu hoppas jag Evergrey har kommit över halvfiaskot "Monday morning apocalypse" och levererar en ny klassiker med sin nya "Torn" Postad 04 September 2008 - 12:37
Stone sour med skivan come whatever may är fantastisk och ljudet mkt bra
Postad 04 September 2008 - 16:27
h******e vad bra skiva! blir bara bättre och bättre varje gång man spelar den,helskön sångröst har han också Postad 14 September 2008 - 17:39
Vet inte om denna har nämts men gillar man System of a Down och Serj Tankian så lär man tycka om Scars on Broadway med SOAD's gitarrist och andrasångare Daron Malakian.
Jag tycker den e riktigt bra!
231092.jpg 24.36K
0 Antal nerladdningar
Postad 14 September 2008 - 17:47
Aenima och Lateralus med Tool är bland andra 2 album som jag njuter av. Varje spår, varje gång.
Att läsa på: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tool Postad 16 September 2008 - 00:28
Jag måste bara tipsa om The Butterfly Effect som släpper sitt nya album 20 september (Final Conversation Of Kings).
Seriöst imponerad av vad jag hört än så länge. Låter mycket mer lovande än förra plattan måste jag säga. http://www.thebutter...sation-of-kings http://www.myspace.c...tterflyeffectau http://www.jbhifionl.../Product/360684 ("making the album parts 1-3") Faprod Postad 20 September 2008 - 23:45
Tänkte tipsa om ett band som heter Equilibrium och främst deras senaste skiva Sagas. Det är ett tyskt band och sångaren sjunger på tyska. De spelar en blandning av viking/folk/blackmetal. De påminner kanske lite om Finntroll, men inte riktigt ändå.
Smakprov på Sagas finns på deras myspacesida: http://www.myspace.com/equilibrium Postad 21 September 2008 - 08:54
...glöm för allt i världen inte 10 000 days, ett riktigt mästerverk! Postad 30 November 2009 - 19:01
Jag har lyssnat på musik hela mitt liv, det finns en tydlig trend i mitt musiklyssnade. Jag lyssnar allt mer på äldre musik och musik som jag redan har. Det allt mer sällan något nytt som jag verkligen fastnar för. Därför är jag mycket glad att jag precis upptäckt Epicas senaste album Design Your Universe.
Albumet är mycket imponerande, pampiga orkesterarrangemang i symbios med tung metal. Sångarna håller oerhörd klass. Detta är minst lika bra som Nightwish:s bästa; Once. De kan till och med jämföras med Therions bästa. Det finns andra band som producerar musik med samma ambition att föra samman symfoni och metal. I mitt tycke finns det tre som håller hela vägen Therion, Nightwish med Tarja och Epica. Övriga faller oftast på att sångaren inte håller måttet, exempelvis Kamelot och Within Temptation. Sirenia var också riktigt bra innan de bytte sångerska, dock är de inte lika symfoniska. Gör er själva en tjänst, köp detta album. Personligen har jag precis beställt alla album med Epica. Om de håller denna klass är det fantastiskt! Det är underbart då detta händer, att få upptäcka ett nytt band och omedelbart bli hänförd. Postad 01 December 2009 - 10:35
Äger redan "The Divine Conspiracy" och blev väl inte så där jätteimpad. Visst, hon har bra sångröst men låtarna håller inte måttet. Det finns ett par som är bra, men mycket utfyllnad. Och sen är den alldeles för dåligt inspelad. Skramlig som fasen. Förstår inte att så många av dagens trumisar gillar att banka skiten ur cymbalerna, speciellt dom som låter mycket och illa. När skivan sen maximeras låter det skit.
Då är dom du nämner ovan klart mycket bättre, Kamelot, Within Temptation och Sirenia. Redigerat av Unregisterede10e9503, 01 December 2009 - 10:43. Postad 01 December 2009 - 11:32
Håller med ovanstående talare, nästan till punkt och pricka..
OT: Personligen tycker jag Tarja i Nightwish var alldeles för gapig, blir bara trööt i öronen efter ett tag, och för att låta ännu mera gnällig så tycker jag att Once absolut INTE är deras bästa album...Sorry Alchemist Dock är det väl tur vi alla tycker mer eller mindre olika... Redigerat av nickeskbg, 01 December 2009 - 11:33. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |