Låter verkligen cd-spelare så olika?
Startad av
Gäst_mankesaz_*
, Oct 02 2005 11:30
905 svar till detta ämne
Postad 21 January 2009 - 20:07
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Vad är den runda saken nere till vänster på Goldmunden?
Det är "Goldmund Sweeter circuitry", även kallat trafo. Det är det enda som skiljer den från 1000-kronors apparaten. Har läst om spelaren på amerikanska forum och det spekuleras lite om vad den används till, med tanke på att hela den switchade nätdelen från Pioneer är orörd (om man bortser från hightech-modden med bortlödade RCA-kontakter ersatta av kablar som liknar de till PC-speakern i en dator, och plåtbiten över drivverket.
Redigerat av Ageve, 21 January 2009 - 20:10.
Postad 21 January 2009 - 20:10
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Är kostnaden för en trafo så jäkla hög i Schweiz???
Postad 21 January 2009 - 20:15
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Är kostnaden för en trafo så jäkla hög i Schweiz??? 
Du får ju tänka på utvecklingskostnaderna med. Pioneer behövde bara konstruera spelaren och alla dess funktioner, medans Goldmund kom på idén att montera en ringkärna i hörnet. Ingen highend-spelare är komplett utan det. Andra faktorer som påverkar priset är arbetstiden. Det tar en stund demontera en Pioneer-spelare, och flytta innehållet till en annan låda. Lödfläta går också åt, när RCA-kontakterna ska tas bort, och lödtenn när PC-speakerkablarna ska dit. Det är många faktorer som påverkar slutpriset.
Postad 21 January 2009 - 20:24
sossen
-
sossen
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
Det där var nästan skrämmande. Vilket lurendrejeri.
Postad 21 January 2009 - 20:26
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Nu får subjektivister ursäkta men det skulle vara extremt intressant med ett blindtest mellan de två spelarna. Och att läsa vad vissa Hifi-magasin skulle skriva om de båda i ett test sida vid sida... Och märk väl, jag spekulerar inte ens vad resultatet skulle bli. Bara en intressant tanke.
Postad 21 January 2009 - 20:35
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Mycket intressant läsning den senaste tiden, jag välkomar vidare kommentarer i ämnet...
G
Postad 21 January 2009 - 20:39
Unregistered96bcffe5
-
Unregistered96bcffe5
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
Jaha ja, Inomaffian är i farten igen
Postad 21 January 2009 - 20:42
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Ja nog är det maffiametoder att ta ut 60 000kr för en ombyggd CD-spelare som kostar 1 000kr.
Postad 21 January 2009 - 20:44
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Har t.o.m sett hur man envist försökt motbevisa att en Sony ES skulle vara en bättre apparat än en Sony DG. I.o.m den tråden på Faktiskt tröttnade jag. Japp, det ständiga motbevisandet leder ingen vart som jag ser det.
OT från tråden: Jag minns den tråden och jag minns verkligen hur du i inlägg efter inlägg envist upprepade någon särskild modell och om någon påstod den billigare serien var bättre. Men jag minns absolut inte att "man" försökte motbevisa dig om just de där två modellserierna och sa att den billigare var bättre. Det tror jag du har tolkat in helt fritt när du fått ett svar som "det betyder inte att dyrare är bättre". Jag minns faktiskt inte ett enda inlägg där någon försöker säga till dig rakt ut att den ena serien var bättre än den andra. Du kanske vill att det ska vara så att det envist motbevisades, men jag minns det helt enkelt inte. Om du säger "Så du menar alltså att DG är bättre än ES?" och får svaret "Varför tror du pris har något med prestandan att göra?", betyder det då att någon försökt motbevisa dig i frågan? Det har de nämligen inte, de har bara försökt få dig att leka med tanken på att det faktiskt kan förhålla sig på det viset, INTE att det nödvändigtvis måste vara så i just det exemplet du tagit upp.
Redigerat av shifts, 21 January 2009 - 21:18.
Postad 21 January 2009 - 20:48
mape00
-
mape00
-
Användare
-
-
202 inlägg
Ageve, enligt uteslutningsmetoden så måste den där metalplattan vara en "magnetic damper" som tar läsprecisionen till nya nivåer...
Det är fantastiskt vad man kan hinna med med 5 års R&D i ett gigantiskt team med Goldmunds ingenjörer, som är de BÄSTA inom alla områden... Hoho.
Postad 21 January 2009 - 20:53
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Ha ha ha. Om det tog tillverkaren 5 år att komma på att addera en metallplatta och sedan ha mage att kalla det uppgradering, då vet jag inte vad jag ska tro längre... Det måste ändå ha hänt ngt mer????
G
Postad 21 January 2009 - 20:55
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Jag förespråkar kvalitet i alla led och ja, talar vi CD-spelare anser jag att man först och främst bör välja något som matchar anläggningen - vilket i sin tur innebär att t.ex en 2000-kronorsspelare inte löser allt i alla anläggningar.
Matchning är ju väldigt konstigt ord. Det antyder att en spelare ändrar beteende när den byter anläggning, vilket den inte gör! Den spottar ur sig samma ljud oavsett vad du kopplar den. Det är ju lustigt att DU bestämmt att 5000 kr är lagom nivå, men att 2000 kr inte funkar. Det är ju ingen sanning alls, utan bara ett löst påstående utan grund! På samma sätt som jag kan säga att alla CD spelare under 50 000 kr är värdelösa, dom "matchar inte en bra anläggning". Detta resonemanget kan man dra hur långt som helst och visar bara hur absurt påståendet är. När det motbevisas blir intrycket lätt att kontentan är att oavsett anläggning behöver man inte lägga mer än xx kronor "för det finns inga hörbara skillnader" följt av "när man blindtestar försvinner alla skillnader". Eller "skillnaderna som hörs vid öppen lyssning brukar försvinna vid blindtest" vilket då anförs som bevis.
Vad menar du nu? Säg vi har en CD spelare som är extremt neutral och korrekt och den kostar 2500 kr. Den kommer ju bara extremt neutral och korrekt oavsett om du har den i en 10 000 kr anläggning eller en för 1 miljon! Så du resonerar så kommer man alltid att få sämre ljud. Två exempel som har lika mycket pengar: -Olov resonerar som du och anser man bör lägga en viss peng på varje nivå. Säg 10 000 kr på varje del. CD, förstärkare och högtalare ger 30 000 kr för anläggningen. -Sven resonerar att han lägger pengar där dom gör mest verkan. Han köper alltså en schysst DVD/CD spelare för 1500 kr, en bra förstärkare för 6000 kr och lägger 22 500 kr på högtalare. Dom flesta som sysslat med hifi inser att Sven kommer med största sannorlikhet få mycket bättre ljud, eftersom han lägger största energi på det som verkligen påverkar ljudet. Du får nog inse att balansen INTE sitter i pengarna utan prestandan. Ofta är nivån "xx" kronor mycket låg. Det är också vanligt inom t.ex förstärkare att en tillverkare vars namn börjar på D rekommenderas, gärna då deras minsta modeller. Följt av argumentering som går ut på att övriga alternativ inte är bättre ens ljudkvalitetsmässigt, att man inte kan bedöma prestanda efter produktserier etc. Har t.o.m sett hur man envist försökt motbevisa att en Sony ES skulle vara en bättre apparat än en Sony DG. I.o.m den tråden på Faktiskt tröttnade jag. Japp, det ständiga motbevisandet leder ingen vart som jag ser det.
Det är så lustigt att se du hela tiden använder priset som värdemätare hur ljudkvalitén är. Vem som helst kan undersöka och se att så icke är fallet. Du har inte, vad jag sett, gett några konkreta bevis att så är fallet heller utan endast påstår saker. Vem som helst kan tillverka vad som helst och sätta vilket pris som helst, men dom flesta förstår att det inte betyder att ljudkvalitén blir bra. När det gäller CD-spelare är min bestämda uppfattning att en nivå där man får hög kvalitet på alla aspekter ligger mellan 5-10.000 kronor. Detsamma gäller DVD-spelare men där får man bedöma CD-ljudet som en delfunktion.
Vilka nivåmatchade blindtest har du gjort för att komma fram till denna åsikten? Vad är agendan med allt motbevisande?
Agendan är ju enkel. Att folk slipper betala massa pengar i onödan. Att du kanske tycker det är okej när företag (som goldmund) lurar kunder med höga priser och undermåliga produkter, får stå för dig. Själv tycker jag det är vettigare att tipsa om så bra ljud som möjligt istället för myter som ger tvärtom. Är förhoppningen att man skall "rädda" folket från att köpa "för dyra" apparater?
Förhoppningen är väl att upplysa folk om verkligheten, inte inbillningslandet. Menar du på allvar att folk på forumet bör rek saker som är dyra om man jämför med vad man får? Numera skall precis allt inom Hifi i Sverige motbevisas. Vad det än är så flikas det in "så är det inte alls, blindtest visar...."
Motbevisas kommer bara fram när vissa personer kommer med påstående utan någon som helst grund, som du gör till exempel. Det är naturligt i ALLA vettiga sammanhang att man bör kunna bevisa om man kommer med påstående som går emot tidigare kontrollerade tester. Men inom hifi så finns det massa "guldöron" som tror sig finnas över detta. Trist eftersom det skapar problem. Kan inte påstå att jag tycker det är en speciellt bra väg. Slappna av, lägg motbevisandet åt sidan och försök inse att världen inte är svart och vit. Sanningen ligger någonstans mitt emellan.
Tycker nog du ska slappna av med dina ständiga påstående att priset är en ljudkvalités faktor. Jag skulle kunna ställa upp 5 st CD och DVD spelare från 500 kr till 20 000 kr och du skulle inte ha en chans i ett blindtest att rangordna dom korrekt. Om du påstår att du kan det så säg tid så fixar vi det. Oavsett hur fantastisk man anser att apparat X är - så behöver man inte till varje pris pådyvla omvärlden detta evangelium genom att tala om att övriga apparater färgar, det är placebo, blindtest motbevisar skillnad etc.
Hoppas du inser att du pratar om dig själv i början. Det är ju du som påstår att vissa saker är så mycket bättre och försöker ändra på verkligheten. Jaha ja, Inomaffian är i farten igen 
Vad har Ino med saken att göra? Om du inte har något som har med ämnet att göra så bör du inte skriva i tråden tack.
Postad 21 January 2009 - 21:11
thomas79
-
thomas79
-
Beroende
-
-
1423 inlägg
Jag bara älskar sådana här trådar... Keep it up boys!
Postad 21 January 2009 - 21:12
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Nu börjar det hetta till på allvar i den här tråden och vi har kommit en bra bit ifrån ämnet tycker jag...
Jag kan egentligtn bara tillföra min egna högst personliga åsikt. Visst låter CD-spelare olika. Att ngn sedan känner att han vill lägga ut si och så mkt pengar mer på vad han/hon anser vara ljudförbättrande får stå för personen.
Det roliga med HIFI är ju trots allt att smaken är som baken. Vad en människa tycker låter bra behöver inte alls stämma överrens med en annan persons åsikter.
Vid Arken mässan i höstas kan jag inte direkt påstå att jag var speciellt impad av alla olika anläggningar som spelades och då kunde det vara utrustning för enorma belopp. När jag sedan lyssnade på andra anläggningar kunde jag bli grymt imponerad och då visade det sig att priset för den uturusningen var betydligt mer givmild mot min plånbok. Dessvärre fanns det riktigt riktigt dyra och fina anläggningar som spelade fantastiskt bra, men återigen, det har inte med priset att göra, utan mer om betraktaren.
Mvh
G
Postad 21 January 2009 - 21:15
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Ha ha ha. Om det tog tillverkaren 5 år att komma på att addera en metallplatta och sedan ha mage att kalla det uppgradering, då vet jag inte vad jag ska tro längre... Det måste ändå ha hänt ngt mer????
G
Det finns att söka om på deras hemsida, kollade lite i går faktiskt. Tror de skrev om det i februari förra året om du gör en sökning: http://www.goldmund.com/news/
Redigerat av shifts, 21 January 2009 - 21:18.
Postad 21 January 2009 - 21:21
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Det finns att söka om på deras hemsida, kollade lite i går faktiskt. Tror de skrev om det i februari förra året om du gör en sökning: http://www.goldmund.com/news/
Jag får helt enkelt leta på sidan och se vad det står. Mkt intressant faktiskt! Ps, grymma bilder på dina högtalare. Jag har altid undrat hur de är Pip högtalarna låter då det skrivs en hel del om dem. G
Postad 21 January 2009 - 21:59
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Vilka tester är det? Säger inte blindtest mycket? Såklart dom gör, om dom är rätt gjorda.
Pris är ingen ljudfaktor, det är vad producenten vill ha betalt. Det betyder nada hur det låter eller vad den kostar att göra. Det finns ju många bevis att du har fel, där företag köpt tekniken av andra, satt en snyggare front och tagit ut 5-10 gånger mer i pris, trots samma innerhåll som en mycket billigare pryl! Så det finns ingen logik alls i det du säger, hurvida en komponent kostar säger inget om ljudet. Vilken idiot som helst kan köpa dom dyraste komponenter och skruva ihop ett slutsteg, men risken är stor att det inte låter så bra. Någon som VET hur man ska göra köper dom komponenterna som behövs, inte dom som är dyrast.
Låter som en religiös insikt, där ingen kan bevisa att gud inte finns, oavsett hur bra bevis man har. Trist attityd som knappast känns meningfullt att ha på en forum.
Ojj här har det hänt saker..jaja..ska försöka svara på en del saker här.. Blindtest: nej dom säger inte så mycket efterssom det testet kan bara refereas på den produkten som testas, att använda det som en mall för alla maskiner går alltså inte.. detta har jag fått förklarat av kaffekoppen som förövrigt är en av dom som sitter i LTS...så jag är inte lite påläst vad gäller detta, har oxå haft en debatt med dessa personer i en välkänd tråd som totalt spårade ur förövrigt här på forumet där dom gjorde klart för hur testet ska användas..för att få en parameter för varje maskin så måste dom testas , så NEJ blind test säger inte så mycket. sedan så ska vi komma ihåg att testerna kan vara grundade på vad bara 2 personer har sagt? inte särkilt trovärdigt , vilket dom själva har förklarat oxå..så kontentan av detta är precis så att det säger inte så mycket när det kommer till kritan Pris kan vara en faktor oxå..även om det finns märken som sätter in billgare lösningar i maskinerna och sedan får märket avgöra priset..ja detta är ett problem och det förvånar mej att folk inte slutar köpa dessa märken om så skulle vara med dessa kända märken , ta nu en TEAC, AYON, CEC spelare och du kommer att finna precis den klass på grejerna som dom tar betalt för och det beror på att dom flesta vill ha kvallitet..för vi ska ju komma ihåg att HIFI världen består inte i ett visst antal märken utan en jäkla massa märken så sprid kundskap är inte fel heller, mina tester och jag testar i MIN anläggning, varje änding som sker i denna hör jag direkt skillnaden på . Varför? jo jag kan min anläggning så väl eftersom jag lyssnar på en otroligt massa musik och ser film att jag kan ljudet hemma ..man känner igen hur det låter i hemmet och min anläggning är min refens punkt i mitt hem eftersom det är där jag ska ha grejerna, att gå efter hur det låter i en butik är fullständigt meningslöst, det är ju förhållanden i hemmet som ska gälla och inte i en butik. och i mina tester så är det OFTA inte alltid, så är dom dyrare är i en bättre klass både ljud mässigt och designmässigt...men det som är nyckeln till allt är att hela skedjan måste vara bra, alltså det räcker inte bara med en dvd/cdspelare är bra, resten måste oxå till en viss måtta vara i det skicket att det klarar att hålla sama standard, detta är ganska självklart och borde inte vara så svårt att förstå.. Nej ingen religös instinkt utan ett verklighets medvetande och en massa kunskap ligger till grunden..religös blir aldrig jag , för jag vill veta inte tro.. Edit: stavfel och tillägg. //CG-47
Redigerat av Unregistered1113, 21 January 2009 - 22:09.
Postad 21 January 2009 - 22:16
Unregistered1064
-
Unregistered1064
-
Forumräv
-
-
756 inlägg
Jaha ja, Inomaffian är i farten igen  Jadu, its like déja vu all over gain.  En högljudd minoritet. Om det är några osäkra individer som går på rundgången, så må det vara. Om man vart med några år så vet man att bara för att någon skriker högst, så innebär inte dettA med automatik att denne har rätt. Vem bestämmer vad verkligheten är? När det gäller en så pass subjektiv konstform som musik så är det jag som bestämmer vad min verklighet är. Jag har hört de produkter och EKK-kablar som förespråkas var för sig. Men inte tillsammans. Synergieffekter när skrotet får spela tillsammans? Nja.....
Postad 21 January 2009 - 22:20
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Ageve, enligt uteslutningsmetoden så måste den där metalplattan vara en "magnetic damper" som tar läsprecisionen till nya nivåer...
Det är fantastiskt vad man kan hinna med med 5 års R&D i ett gigantiskt team med Goldmunds ingenjörer, som är de BÄSTA inom alla områden... Hoho.
5 års R&D har resulterat i betydligt mer än plåtbiten. Två exempel är det nya logot på fjärren, klistrat ovanpå Pioneertexten, och att spelaren sitter i en låda som är dubbelt så hög. Fjärren till Goldmund:
Picture_1.png 193.54K
0 Antal nerladdningarOriginalfjärren:
Picture_2.png 51.85K
0 Antal nerladdningarErkänn att det blev ett stort lyft designmässigt.
Postad 21 January 2009 - 22:22
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Jag undrar om Pioneer-loggan fortfarande sitter kvar under Goldmund-loggan på fjärren?
Redigerat av Unregisteredd1e47e2b, 21 January 2009 - 22:47.
Postad 21 January 2009 - 22:26
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Jag vet inte om jag ska ta åt mig eller inte. Alltså, om du tycker att jag ska det eller inte. Men jag äger ju Inohögtalare och därför är jag automatiskt del av en maffia. Jag tycker det är en förbaskat trist inställning du kommer med och inte så lite hånande. Skittråkigt. Det är inlägg som ditt som får mig att känna att jag absolut inte vill deltaga på internetforum där hifi diskuteras. Jag skulle ALDRIG hoppa på någon på en grund av vad de äger för utrustning. ALDRIG. Däremot tycker jag det är ruggigt kul när folk gillar vad de har hemma och om de är nöjda med sina inköp. Jag tycker även att det är rackarns kul att höra om andras erfarenheter. "En högljudd minoritet" jo jag tackar, tycker de som hatar Ino är möjligtvis än mer enerverande, ihärdiga och högljudda. Vad är det jag som Inoägare får skriva på ett forum egentligen. Oavsett vad jag säger så kommer det någon trist gliring eller som här, rent förakt. Den här tråden handlar över huvud taget inte ens om den tillverkaren och jag har banne mig inte nämnt det någonstans! Jag känner mig som en spetälsk. Jadu, its like déja vu all over gain. En högljudd minoritet. Om det är några osäkra individer som går på rundgången, så må det vara. Om man vart med några år så vet man att bara för att någon skriker högst, så innebär inte dettA med automatik att denne har rätt.
Vem bestämmer vad verkligheten är? När det gäller en så pass subjektiv konstform som musik så är det jag som bestämmer vad min verklighet är.
Jag har hört de produkter och EKK-kablar som förespråkas var för sig. Men inte tillsammans. Synergieffekter när skrotet får spela tillsammans? Nja.....
Redigerat av shifts, 21 January 2009 - 22:27.
Postad 21 January 2009 - 22:49
Unregisteredae48d9f2
-
Unregisteredae48d9f2
-
Användare
-
-
153 inlägg
Ska jag dra ihop det på ett enkelt sätt
När man lägger x antal tusen vill man ha en cd-spelare som matchar kostnaderna och för att man vill ha det absolut bästa.
( Kanske också för att kompisar som kommer över ska bli fruktansvärt imponerade när man har köpt en cd-spelare för mycket pengar ).
Om man nu kan höra skillnad låter jag vara, men jag skulle aldrig köpa en cd-spelare för så mycket. Priset befogar inte skillnaderna för mig helt enkelt. Sen tycker jag att om man tänker efter som kanske cd-spelaren påverkar ljudet en aning, men bättre högtalare kan få de gamla att låta som mobilhögtalare.
Bli inte arg på mig nu, jag sa bara vad jag tyckte.
Redigerat av Unregisteredae48d9f2, 21 January 2009 - 22:53.
Postad 21 January 2009 - 22:51
Unregistered1064
-
Unregistered1064
-
Forumräv
-
-
756 inlägg
Tvivlar inte en sekund på Ino´s förtfräfflighet. Under de senaste
åren har jag tvärtom framhävt att det här är väl det enda forumet
förutom Faktiskt där Ni slipper just dessa glirningar.
Tyvärr är det så att det är papegojtrådar som detta som ger
Ino dålig reklam. Den gemensamma nämnaren för dom som
slår oss lyssna och tyckare i skallen med att vi inbillar oss mm är
alltför ofta just Ino.
Jag kunde komma med konstruktiva argument i tråden. Men jag
har gjort det ett par varv genom åren. Vissa stängs av, dyker upp
igen, stängs av, dyker upp igen. Samma argument som en cdspelare
på repeat. Man argumenterar emot. Samma sak där. Inget nytt att
komma med. Sen hettar nån till och tråden stängs.
Jag lovade mig själv att inte blanda mig i. Sorry alla Inoägare
som tog illa vid sig. Men några få av Er är så tröttsamma.......
Stäng gärna av mig på livstid herr Moderator. Men låt mig först
få skicka några pm med min privata mailadress till några
trevliga vinylgubbar först.
Postad 21 January 2009 - 23:33
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Eidos 18 CD är inte den enda modellen från Goldmund som är en rebadged budget-Pioneer. Först förnekade de det, sedan skrev de denna nyheten på sin hemsida: http://www.goldmund.com/news/2008/02/http://www.goldmund.com/news/2008/01/Eidos 20 CD är en Pioneer DV600 (1500kr) med extra trafo*, och de erkänner det, dessutom med en hånfull attityd mot de som har publicerat bilderna. De antyder t om att det kan vara konkurrenter som ligger bakom avslöjandena. Sanslöst. Glocalnet har slutat med sin "inte lika lågt som" reklam på TV. Kanske är Goldmund anledningen till det. Vem kan sjunka lägre?  * De har bara hängt dit en ringkärna intill. De kunde tydligen inte bygga en hel trafo.
Redigerat av Ageve, 21 January 2009 - 23:55.
Postad 21 January 2009 - 23:37
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Ojj här har det hänt saker..jaja..ska försöka svara på en del saker här..
Blindtest: nej dom säger inte så mycket efterssom det testet kan bara refereas på den produkten som testas, att använda det som en mall för alla maskiner går alltså inte.. detta har jag fått förklarat av kaffekoppen som förövrigt är en av dom som sitter i LTS...så jag är inte lite påläst vad gäller detta, har oxå haft en debatt med dessa personer i en välkänd tråd som totalt spårade ur förövrigt här på forumet där dom gjorde klart för hur testet ska användas..för att få en parameter för varje maskin så måste dom testas , så NEJ blind test säger inte så mycket.
Det säger mycket. Ställ två CD spelare som någon hört stor skillnad på i öppet test och nivåmatcha dom inom 0,1dB och kör kontrollerat blindtest. Om dom skillnaderna finns så kommer han höra dom då, men finns dom inte kommer han inte höra dom. Förvånansvärt många gånger så är det det sista som händer, att man inte kan skilja dom åt. mina tester och jag testar i MIN anläggning, varje änding som sker i denna hör jag direkt skillnaden på . Varför? jo jag kan min anläggning så väl eftersom jag lyssnar på en otroligt massa musik och ser film att jag kan ljudet hemma ..man känner igen hur det låter i hemmet och min anläggning är min refens punkt i mitt hem eftersom det är där jag ska ha grejerna, att gå efter hur det låter i en butik är fullständigt meningslöst, det är ju förhållanden i hemmet som ska gälla och inte i en butik.
Jo, och det finns inget som hindrar blindtester i hemmet heller.
Postad 21 January 2009 - 23:42
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Tyvärr är det så att det är papegojtrådar som detta som ger Ino dålig reklam. Den gemensamma nämnaren för dom som slår oss lyssna och tyckare i skallen med att vi inbillar oss mm är alltför ofta just Ino.
Nej, det är inte bara Inoägare som inser att inbillningar är väldigt lätt att få. Dålig reklam gör du själv när du hoppar på folk för dom har en visst märke eller för dom har en viss åsikt. Kom med din egna åsikt istället, låt oss träffas och testa varandras åsikter. JAG är iaf en person som inte har problem att erkänna jag hade fel, frågan är om DU är det? Tycker det är jäkligt trist att folk som försöker ge BILLIGARE råd får massa skit för det av folk. Okej, kom igen, visa nu hur bättre era dyra råd är då. För om ni kan sitta och ge andra råd om det så bör ni inte ha problem att visa upp dessa egenskaper med.
Redigerat av sometimestheycomeback, 21 January 2009 - 23:43.
Postad 22 January 2009 - 00:00
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Riktigt ball faktiskt och som vissa säger "lurendrejeri". Men vill man betal mkt för ngt som i praktiken är ett rent design byte gentemot originalet så fine för mig. Tyvärr tror jag det finns åtskilliga liknande exempel inom Hifivärlden. Mvh G Eidos 18 CD är inte den enda modellen från Goldmund som är en rebadged budget-Pioneer.
Först förnekade de det, sedan skrev de denna nyheten på sin hemsida: http://www.goldmund.com/news/2008/02/ http://www.goldmund.com/news/2008/01/
Eidos 20 CD är en Pioneer DV600 (1500kr) med extra trafo*, och de erkänner det, dessutom med en hånfull attityd mot de som har publicerat bilderna. De antyder t om att det kan vara konkurrenter som ligger bakom avslöjandena. Sanslöst.
Glocalnet har slutat med sin "inte lika lågt som" reklam på TV. Kanske är Goldmund anledningen till det. Vem kan sjunka lägre? 
* De har bara hängt dit en ringkärna intill. De kunde tydligen inte bygga en hel trafo.
Postad 22 January 2009 - 00:03
Unregistered1064
-
Unregistered1064
-
Forumräv
-
-
756 inlägg
Näru, den fällan går jag inte på. Vi har debatterat det här förut. Och inte lär vi träffas heller. Avsmaken är 100% ömsesidig.
Länge sen jag tröttnade på svenska forum i allmänhet och detta forum i synnerhet.
Att diskuttera vad som är sanning och verklighet när det gäller musik är omöjligt
i min värld.
Registrerar av mig. Kommer inte att kunna låta bli att läsa.
Men tar bort möjligheten att skriva = Anger Management
Redigerat av Unregistered1064, 22 January 2009 - 00:04.
Postad 22 January 2009 - 00:05
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Ja, bra, då vet man hur mycket man ska värdera dina påstående då. Tack för din medverkan.
Postad 22 January 2009 - 05:40
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Blindtest: nej dom säger inte så mycket efterssom det testet kan bara refereas på den produkten som testas, att använda det som en mall för alla maskiner går alltså inte..
Ääh... är inte det en självklarhet och gäller alla tester? Kan ju inte gärna bedöma masin x om jag testar y oavsett om det är blint eller öppet. för att få en parameter för varje maskin så måste dom testas , så NEJ blind test säger inte så mycket.
Vad menar du med att maskinen måste testas för att erhålla en parameter och vad är kopplingen mellan det och ett blindtest? sedan så ska vi komma ihåg att testerna kan vara grundade på vad bara 2 personer har sagt? inte särkilt trovärdigt , vilket dom själva har förklarat oxå..så kontentan av detta är precis så att det säger inte så mycket när det kommer till kritan
Vad är detta för något? Du skrev att du var påläst men undrar om du inte blandar ihop blindtest med F/E lyssning? Nej ingen religös instinkt utan ett verklighets medvetande och en massa kunskap ligger till grunden..religös blir aldrig jag , för jag vill veta inte tro.. 
Med tanke på att du dissar blindtester (på märkliga grunder iofs) så rimmar det dåligt med "vill veta". Blindtest är en vetenskaplig metod för att man verkligen vill veta om effekten beror på det testade. I den aspekten helt överlägsen öppen test beroende på den förväntanseffekt som kan uppstå där (vilket medicinforskningen känt till i många år).
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 22 January 2009 - 05:42.
Postad 22 January 2009 - 08:24
Unregisteredd15a8e53
-
Unregisteredd15a8e53
-
Användare
-
-
203 inlägg
Näru, den fällan går jag inte på. Vi har debatterat det här förut. Och inte lär vi träffas heller. Avsmaken är 100% ömsesidig.
Länge sen jag tröttnade på svenska forum i allmänhet och detta forum i synnerhet.
Att diskuttera vad som är sanning och verklighet när det gäller musik är omöjligt i min värld.
Registrerar av mig. Kommer inte att kunna låta bli att läsa. Men tar bort möjligheten att skriva = Anger Management
Vi diskuterar inte musik. Vi diskuterar ljudet.
Postad 22 January 2009 - 08:45
Unregisteredd15a8e53
-
Unregisteredd15a8e53
-
Användare
-
-
203 inlägg
Ojj här har det hänt saker..jaja..ska försöka svara på en del saker här..
Blindtest: nej dom säger inte så mycket efterssom det testet kan bara refereas på den produkten som testas, att använda det som en mall för alla maskiner går alltså inte.. detta har jag fått förklarat av kaffekoppen som förövrigt är en av dom som sitter i LTS...så jag är inte lite påläst vad gäller detta, har oxå haft en debatt med dessa personer i en välkänd tråd som totalt spårade ur förövrigt här på forumet där dom gjorde klart för hur testet ska användas..för att få en parameter för varje maskin så måste dom testas , så NEJ blind test säger inte så mycket.
sedan så ska vi komma ihåg att testerna kan vara grundade på vad bara 2 personer har sagt? inte särkilt trovärdigt , vilket dom själva har förklarat oxå..så kontentan av detta är precis så att det säger inte så mycket när det kommer till kritan
Det är väl en självklarhet att man inte kan använda ett test mellan två maskiner och säga att alla andra maskiner är likadana? Tror inte du har förstått Kaffekoppen där ordentligt. Eller så blandar du ihop saker och ting. Precis lika självklart är det att att dåligt utfört blindtest är ett dåligt test. Spelar ingen roll vad det heter. Pris kan vara en faktor oxå..även om det finns märken som sätter in billgare lösningar i maskinerna och sedan får märket avgöra priset..ja detta är ett problem och det förvånar mej att folk inte slutar köpa dessa märken om så skulle vara med dessa kända märken , ta nu en TEAC, AYON, CEC spelare och du kommer att finna precis den klass på grejerna som dom tar betalt för och det beror på att dom flesta vill ha kvallitet..för vi ska ju komma ihåg att HIFI världen består inte i ett visst antal märken utan en jäkla massa märken så sprid kundskap är inte fel heller, mina tester och jag testar i MIN anläggning, varje änding som sker i denna hör jag direkt skillnaden på . Varför? jo jag kan min anläggning så väl eftersom jag lyssnar på en otroligt massa musik och ser film att jag kan ljudet hemma ..man känner igen hur det låter i hemmet och min anläggning är min refens punkt i mitt hem eftersom det är där jag ska ha grejerna, att gå efter hur det låter i en butik är fullständigt meningslöst, det är ju förhållanden i hemmet som ska gälla och inte i en butik.
och i mina tester så är det OFTA inte alltid, så är dom dyrare är i en bättre klass både ljud mässigt och designmässigt...men det som är nyckeln till allt är att hela skedjan måste vara bra, alltså det räcker inte bara med en dvd/cdspelare är bra, resten måste oxå till en viss måtta vara i det skicket att det klarar att hålla sama standard, detta är ganska självklart och borde inte vara så svårt att förstå..
Ingen som påstått att pris inte KAN vara en faktor. Endast att det inte alltid avspeglar sig i kvaliteten på varan. Att det ska vara så himmla svårt att förstå!? Nej ingen religös instinkt utan ett verklighets medvetande och en massa kunskap ligger till grunden..religös blir aldrig jag , för jag vill veta inte tro..
Edit: stavfel och tillägg. //CG-47
Nä tro kan man göra i kyrkan!
Postad 22 January 2009 - 10:02
Unregistered1483
-
Unregistered1483
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Kan man inte enas om att:
1. Det är skillnader i ljud mellan olika CD-spelare
2. Det är viktigt med tekniska specar och mätningar
3. Helst skall man blindtesta, så gott det går.
4. Det finns ingen anledning att köpa för dyr CD-spelare.
5. Har man en bra separat DA omvandlare, kan man köpa en billigare transport.
6. Ingen är spetälsk utan alla är bra grabbar.
MVH/Jorlsafar
Postad 22 January 2009 - 10:19
Unregisteredd15a8e53
-
Unregisteredd15a8e53
-
Användare
-
-
203 inlägg
Kan man inte enas om att:
1. Det är skillnader i ljud mellan olika CD-spelare
Ja det är nog alla enade om. 2. Det är viktigt med tekniska specar och mätningar
Viktigt vet jag inte. Men kan vara ett bra hjälpmedel om man är intresserad. 3. Helst skall man blindtesta, så gott det går.
Ja varför göra det dåligt om man är intresserad och vill blindtesta? Dock upp till var och en om man känner att man vill eller inte. 4. Det finns ingen anledning att köpa för dyr CD-spelare.
Det är väl upp till var och en. Kan finnas en himmla massa anledningar. Det enda som påståtts är att det är inte dyrt att få till en CD spelare som levererar signalen korrekt. 5. Har man en bra separat DA omvandlare, kan man köpa en billigare transport.
Ja varför inte. 6. Ingen är spetälsk utan alla är bra grabbar.
MVH/Jorlsafar
Ja inte mig emot.
Postad 22 January 2009 - 10:46
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Det är väl en självklarhet att man inte kan använda ett test mellan två maskiner och säga att alla andra maskiner är likadana? Tror inte du har förstått Kaffekoppen där ordentligt. Eller så blandar du ihop saker och ting. Precis lika självklart är det att att dåligt utfört blindtest är ett dåligt test. Spelar ingen roll vad det heter.
Ingen som påstått att pris inte KAN vara en faktor. Endast att det inte alltid avspeglar sig i kvaliteten på varan. Att det ska vara så himmla svårt att förstå!?
Nä tro kan man göra i kyrkan! 
hmm..kan jag ha blandat ihop det?..det har varit både F/E och blindtest och öppna test..i debatterna...det kan ha varit F/E kanske det handlade om..nåja spelar ingen större roll utan faktum är att blindtest gäller för den maskin det berör och inget annat, och att många cd/DVD spelare har en bättre läsförmåga vilket blir ett resultat i ljudåtergivning och därmed så blir vissa spelare lite dyrare , har sagt det så betyder inte det att spelare behöver vara jättedyra...ta Cambridge azur 540 V2 som har ett mycket väl erkännt rykte för sin tillförlitlighet och kvallitet, och den kostar inte mer än 3500 på hifi klubben. men det är en betydnade skillnad i ljudåtergivningen mellan min TEAC och cambridge , TEAC har en lite varmare återgivning medans Cambridge azuren har en betydligt vassare återgivning , betydligt mer hårdare i ljudet , nästan i vissa lägen lite kall...jag har själv utfört ett test där jag träffade helt rätt..men mitt test är att lyssna på musiken hur den framträder i ljudet totalt som är det viktigaste och inte ett enkilt test på varje enhet i ljudet som är det som avgör..men det finns säkert dom som köper efter vad varje test säger..jag går efter vad jag gillar och hör i en helhet , så igen nej ett blindtest säger inte så mycket.. nej vad bra för allt för många bara hänvisar till dessa blindtest utan egentligen ha någon grund för det, dvs att ett test är gjort i verkligheten, jag fick intrycket av att det generalliserades rätt över utan att hålla sig till detaljerna..många bara hävdar saker att " blidtester visar att du har fel" så har man inte ens testat den...det är detta i denna debatt jag blir så trött på. Bra då är vi överens o det iaf att dåliga test är inget att ha. Nej detta vet även jag med..därför tog jag upp det att det finns märken som tar betalt för namnet och sedan så visar det sig kvalliten vara dålig...det var det jag var inne på oxå, jag bara konstaterade att i många fall så är priset en faktor till kvalliten eller designmässiga orsaker, vad det gäller CD spelare så blir en välrenomerad CD/DVD spelare dyr just pga att dom vet att detta är en väldigt bra maskin och kvalliten är av en ypperlig klass, då är den inte billig, men så har vi det exemplet som ageve tog upp som speglar vissa märkens oförskämdhet att inte ha klass på grejernas som ska motsvara priset, så ja jag vet det med.. //CG-47
Postad 22 January 2009 - 11:34
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
hmm..kan jag ha blandat ihop det?..det har varit både F/E och blindtest och öppna test..i debatterna...det kan ha varit F/E kanske det handlade om..nåja spelar ingen större roll utan faktum är att blindtest gäller för den maskin det berör och inget annat, och att många cd/DVD spelare har en bättre läsförmåga vilket blir ett resultat i ljudåtergivning och därmed så blir vissa spelare lite dyrare , har sagt det så betyder inte det att spelare behöver vara jättedyra...
Detta stämmer ju inte. Nästan alla spelare klarar av att läsa och lämna en bitkorrekt signal, från 300 kr spelare och uppåt.
Postad 22 January 2009 - 11:53
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
AJa, kul att försöka hjälpa folk så blir man kallad maffia och allmänt idiotförklarad. Hejdå tråd.
Postad 22 January 2009 - 12:14
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Det slutar alltid på detta sätt,samma visa varje år tyvärr.
Postad 22 January 2009 - 12:31
Unregisteredd15a8e53
-
Unregisteredd15a8e53
-
Användare
-
-
203 inlägg
hmm..kan jag ha blandat ihop det?..det har varit både F/E och blindtest och öppna test..i debatterna...det kan ha varit F/E kanske det handlade om..nåja spelar ingen större roll utan faktum är att blindtest gäller för den maskin det berör och inget annat, och att många cd/DVD spelare har en bättre läsförmåga vilket blir ett resultat i ljudåtergivning och därmed så blir vissa spelare lite dyrare , har sagt det så betyder inte det att spelare behöver vara jättedyra...ta Cambridge azur 540 V2 som har ett mycket väl erkännt rykte för sin tillförlitlighet och kvallitet, och den kostar inte mer än 3500 på hifi klubben.
men det är en betydnade skillnad i ljudåtergivningen mellan min TEAC och cambridge , TEAC har en lite varmare återgivning medans Cambridge azuren har en betydligt vassare återgivning , betydligt mer hårdare i ljudet , nästan i vissa lägen lite kall...jag har själv utfört ett test där jag träffade helt rätt..men mitt test är att lyssna på musiken hur den framträder i ljudet totalt som är det viktigaste och inte ett enkilt test på varje enhet i ljudet som är det som avgör..men det finns säkert dom som köper efter vad varje test säger..jag går efter vad jag gillar och hör i en helhet , så igen nej ett blindtest säger inte så mycket..
Själva poängen var juh att det är en själklarhet att ett test på en maskin inte kan garantera att en annan beter sig på samma sätt. Även självklart att ett dåligt test är ett dåligt test vare sig det heter blindtest eller ej. Så jag undrar då hur du kommer fram till att ett korrekt utfört blindtest med två apparater inte kan säga så mycket om de två? Är du inte intresserad av det så är det en annan sak. Sen får du gärna tycka att din TEAC är varmare i ljudet än din Cambridge. Det betyder inte att alla hör det och är precis lika mycket värt för mig som att kalle-pelle säger att hans xbox 360 inte låter mycket. nej vad bra för allt för många bara hänvisar till dessa blindtest utan egentligen ha någon grund för det, dvs att ett test är gjort i verkligheten, jag fick intrycket av att det generalliserades rätt över utan att hålla sig till detaljerna..många bara hävdar saker att " blidtester visar att du har fel" så har man inte ens testat den...det är detta i denna debatt jag blir så trött på.
Bra då är vi överens o det iaf att dåliga test är inget att ha.
Nej detta vet även jag med..därför tog jag upp det att det finns märken som tar betalt för namnet och sedan så visar det sig kvalliten vara dålig...det var det jag var inne på oxå, jag bara konstaterade att i många fall så är priset en faktor till kvalliten eller designmässiga orsaker, vad det gäller CD spelare så blir en välrenomerad CD/DVD spelare dyr just pga att dom vet att detta är en väldigt bra maskin och kvalliten är av en ypperlig klass, då är den inte billig, men så har vi det exemplet som ageve tog upp som speglar vissa märkens oförskämdhet att inte ha klass på grejernas som ska motsvara priset, så ja jag vet det med..
//CG-47
Grunden är väl blindtestet om det nu finns något? Om det inte finns ett blindtest så får man väl göra ett då för att utröna om den skillnaden som du påstår finnas verkligen är där. Självklart så kan det finnas uppenbara skillnader så att ett blindtest kan ses som onödigt. Dock så kan placebo ha en större inverkan en många tror. Hur som helst så är det inte någon nackdel att utföra ett blindtest. Dock är det nog mera omständigt än lyssna och tyck.
Postad 22 January 2009 - 12:37
Unregisteredd15a8e53
-
Unregisteredd15a8e53
-
Användare
-
-
203 inlägg
AJa, kul att försöka hjälpa folk så blir man kallad maffia och allmänt idiotförklarad. Hejdå tråd.
Skit i honom. Folk som inte har något vettigt att säga kommer det alltid finnas.
Postad 22 January 2009 - 12:54
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Detta stämmer ju inte. Nästan alla spelare klarar av att läsa och lämna en bitkorrekt signal, från 300 kr spelare och uppåt.
Nej alla gör inte det ju...och du säger ju nästan? du besvarar ju frågan själv ju.. Nej alla kan inte läsa den och det har med det fakto att göra hur skivan i släden ligger och hur den vibrerar och om den gör detta så blir läsresultat sämre..detta kallas för jitter och cd skivor är inte exakta utan det är en viss obalans i dom vissa dvd spelare har löst detta genom att ha en tyngd som håller skivan på plats, därmed så begränsas detta jitter, ett exempel bara ..det finns fler varianter, vid obalans så läser den detta sämre och därmed är inte signalen helt bitkorrekt. jag har sett på spelare som har varit öppna och det är minsann ingen skiva som bara snurrar , och som sagt cd skivor är allt annat än balanserade . detta behövs inte ältas i det oändliga , detta har debbateratts så många ggr ..det finns massor av info om detta. man måste gå utanför box tänkandet och inte ha en massa tvivel, bättre att ha alla sinnen öppna och lära sig saker som faktist har en viss skillnad , dvd och cd spelare har lite olika återgivningar i ljud uppspelningen (karaktärer) och ihop med andra saker blir det en signal som man hör skillnad på när man jämför, och jag har gjort tester, lyssnat i massor..så jag vet vad jag har hört, och sedan så får ni tro vad ni vill, att tjata om det här är meningslöst..jag har min erfarnhet och kunskap..och det får ni helt enkelt respektera. dom som har gått från instegs grejerna till hi end blir väldigt ödmjuka inför resultatet dom hör och då fattar att detta är riktiga grejer...men för att göra det så måste man ha en open mind dessutom och vara villig att ta åt sig ny grejer , och när priserna stiger så gör även kvalliten iaf till 99%..em som allt så finns det alltid undantag. blir inte denna debatt mer intressant än detta då kan vi skippa denna tråd helt, mitt svar på detta är att JA det är skillnader melllan cd/dvd spelare, men det är i olika omfattning ,från att det kan vara mycket till inget alls, beror helt och hållet vad det är för grejer. Klart slut CG-47
Postad 22 January 2009 - 13:51
Tongen
-
Tongen
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Förlåt men asså vilken dum fråga :S de är ju samma sak som "är det skillnad på mp3 i 96 kb/s och FLAC som spelar i runt 1000 kb/s?" De är väl klart de är en enormt stor skillnad på en CD för 2000 kr och en CD för 10 000 kr!
Då undrar ni, vad är de för skillnad då?
Skillnaden är ju att de dyra CD spelarna spelar ju otroligt mycket mer musikaliskt och öppet och har en med stabilitet i ljudet än en CD för 2000 kr. Tänk såhär. CD skivorna spelas ju upp i CDn... eller hur? Har du en kass CD så tar ju den bort massor av finlirljud. Har du en bra CD så spelar den ju upp ljudet bättre. Spelar ingen roll om du har en bra förstärkare eller inte. Eller jo, men CDn är ju lixom första länken, om ni förstår vad jag menar?
Tänk dig en grym LCD TV full HD, och en gammal videospelare med scart kontakt. Tror du att du får bra bild på tvn då? Njae. Visst blir de bättre än på en gammal tjockis TV men, du kan ju få bättre om du köper ex en blue-ray. Samma med CD.
Du, glöm inte kabeln heller. Har du en grym CD och grym förstärkare men en kabel från clas olsson så... aa du fattar kanske själv...?
Postad 22 January 2009 - 14:22
jaQoB
-
jaQoB
-
Veteran
-
-
1691 inlägg
Nej alla gör inte det ju...och du säger ju nästan? du besvarar ju frågan själv ju..
Nej alla kan inte läsa den och det har med det fakto att göra hur skivan i släden ligger och hur den vibrerar och om den gör detta så blir läsresultat sämre..detta kallas för jitter och cd skivor är inte exakta utan det är en viss obalans i dom vissa dvd spelare har löst detta genom att ha en tyngd som håller skivan på plats, därmed så begränsas detta jitter, ett exempel bara ..det finns fler varianter, vid obalans så läser den detta sämre och därmed är inte signalen helt bitkorrekt.
Signalen är bitkorrekt, trots jitter. Hade varit svårt att installera Windows annars...
Postad 22 January 2009 - 14:32
Unregisteredd15a8e53
-
Unregisteredd15a8e53
-
Användare
-
-
203 inlägg
Förlåt men asså vilken dum fråga :S de är ju samma sak som "är det skillnad på mp3 i 96 kb/s och FLAC som spelar i runt 1000 kb/s?" De är väl klart de är en enormt stor skillnad på en CD för 2000 kr och en CD för 10 000 kr! Då undrar ni, vad är de för skillnad då? Skillnaden är ju att de dyra CD spelarna spelar ju otroligt mycket mer musikaliskt och öppet och har en med stabilitet i ljudet än en CD för 2000 kr. Tänk såhär. CD skivorna spelas ju upp i CDn... eller hur? Har du en kass CD så tar ju den bort massor av finlirljud. Har du en bra CD så spelar den ju upp ljudet bättre. Spelar ingen roll om du har en bra förstärkare eller inte. Eller jo, men CDn är ju lixom första länken, om ni förstår vad jag menar? Tänk dig en grym LCD TV full HD, och en gammal videospelare med scart kontakt. Tror du att du får bra bild på tvn då? Njae. Visst blir de bättre än på en gammal tjockis TV men, du kan ju få bättre om du köper ex en blue-ray. Samma med CD. Du, glöm inte kabeln heller. Har du en grym CD och grym förstärkare men en kabel från clas olsson så... aa du fattar kanske själv...?
Kul  .. eller inte
Redigerat av Unregisteredd15a8e53, 22 January 2009 - 14:35.
Postad 22 January 2009 - 16:09
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Förlåt men asså vilken dum fråga :S de är ju samma sak som "är det skillnad på mp3 i 96 kb/s och FLAC som spelar i runt 1000 kb/s?" De är väl klart de är en enormt stor skillnad på en CD för 2000 kr och en CD för 10 000 kr! Då undrar ni, vad är de för skillnad då? Skillnaden är ju att de dyra CD spelarna spelar ju otroligt mycket mer musikaliskt och öppet och har en med stabilitet i ljudet än en CD för 2000 kr. Tänk såhär. CD skivorna spelas ju upp i CDn... eller hur? Har du en kass CD så tar ju den bort massor av finlirljud. Har du en bra CD så spelar den ju upp ljudet bättre. Spelar ingen roll om du har en bra förstärkare eller inte. Eller jo, men CDn är ju lixom första länken, om ni förstår vad jag menar? Tänk dig en grym LCD TV full HD, och en gammal videospelare med scart kontakt. Tror du att du får bra bild på tvn då? Njae. Visst blir de bättre än på en gammal tjockis TV men, du kan ju få bättre om du köper ex en blue-ray. Samma med CD. Du, glöm inte kabeln heller. Har du en grym CD och grym förstärkare men en kabel från clas olsson så... aa du fattar kanske själv...?
Troll?
Postad 22 January 2009 - 16:43
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Signalen är bitkorrekt, trots jitter. Hade varit svårt att installera Windows annars...
Det hade inte gått att se en DVD-film heller. En komprimerad MPEG-dataström har nolltolerans mot bitfel. Ett enda fel och det blir stora fyrkanter i bilden, eller så stannar filmen upp helt. Sen läser ju DVD-drivverk CD-skivor asynkront också, i block om ett antal sektorer. Mjukvaran i styrchippet håller koll på när en ny bunke data behövs.
Postad 22 January 2009 - 16:48
Unregisteredd15a8e53
-
Unregisteredd15a8e53
-
Användare
-
-
203 inlägg
Det hade inte gått att se en DVD-film heller.
En komprimerad MPEG-dataström har nolltolerans mot bitfel. Ett enda fel och det blir stora fyrkanter i bilden, eller så stannar filmen upp helt.
Sen läser ju DVD-drivverk CD-skivor asynkront också, i block om ett antal sektorer. Mjukvaran i styrchippet håller koll på när en ny bunke data behövs.
Ja konstigt att folk ska ha så svårt för det där med digital media. Det verkar inte som han läst all den där infon som han pratade om
Postad 22 January 2009 - 19:36
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Nej alla gör inte det ju...och du säger ju nästan? du besvarar ju frågan själv ju..
Nej alla kan inte läsa den och det har med det fakto att göra hur skivan i släden ligger och hur den vibrerar och om den gör detta så blir läsresultat sämre..detta kallas för jitter och cd skivor är inte exakta utan det är en viss obalans i dom vissa dvd spelare har löst detta genom att ha en tyngd som håller skivan på plats, därmed så begränsas detta jitter, ett exempel bara ..det finns fler varianter, vid obalans så läser den detta sämre och därmed är inte signalen helt bitkorrekt.
Känns som du blandar ihop saker och kanske inte är helt inläst här. Bitkorrekt fixar en 200 kr CD-rom, för annars skulle inte vanliga datorer funka! Varje microsekund så motbevisas du och dom andra som tror det krävs så mycket att läsa av en skiva korrekt. detta behövs inte ältas i det oändliga , detta har debbateratts så många ggr ..det finns massor av info om detta.
Ja, det finns ju det. Stort sett allt pekar åt samma håll, att skillnader, om dom finns, är ofta så extremt små att dom flesta inte hör dom alls.  man måste gå utanför box tänkandet och inte ha en massa tvivel, bättre att ha alla sinnen öppna och lära sig saker som faktist har en viss skillnad , dvd och cd spelare har lite olika återgivningar i ljud uppspelningen (karaktärer) och ihop med andra saker blir det en signal som man hör skillnad på när man jämför, och jag har gjort tester, lyssnat i massor..så jag vet vad jag har hört, och sedan så får ni tro vad ni vill, att tjata om det här är meningslöst..jag har min erfarnhet och kunskap..och det får ni helt enkelt respektera.
Detta "utanför boxen tänkande" och "jag vet vad jag hört" är samma kommentarer som man kan använda till massa saker som inte går att bevisa. Det betyder inte att dom är korrekta. dom som har gått från instegs grejerna till hi end blir väldigt ödmjuka inför resultatet dom hör och då fattar att detta är riktiga grejer...men för att göra det så måste man ha en open mind dessutom och vara villig att ta åt sig ny grejer , och när priserna stiger så gör även kvalliten iaf till 99%..em som allt så finns det alltid undantag.
Har jag high-end? Högtalarna kostar runt 120 000 kr. Duger det för high-end? Open mind är ju tvärtemot vad du säger, där man förutsätter att det ÄR skillnader istället för verkligen vara "open mind". Open mind är ju att skippa dogmer och myter som frodas och verkligen försöker vara öppen för verkligheten. Så det har alltså gjort att jag har högtalare för 120 000 kr, som drivs av två slutsteg som kosta runt 35 000 kr nya och till detta använder jag en vanlig Denon reciever för runt 5000 kr som försteg och en gammal DVD spelare från pioneer. Det låter riktigt bra speciellt nu när jag börjar fixa ordning rummet.
Postad 22 January 2009 - 23:32
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Som vanligt ballar trådarna ut ju längre den blir...
G
Postad 23 January 2009 - 05:32
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
man måste gå utanför box tänkandet och inte ha en massa tvivel
Va? Att tvivla och vara skeptisk är väl snarare att vara "out of the box" än tvärtom? Att t.ex. ta till sig dogmer från säljare och tillverkare utan att tänka kritiskt är däremot ett bra exempel på "inne i lådan tänk" imo.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|