Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung PS-42V6SX

326 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung PS42V6S (TV) 0 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 10 August 2006 - 12:41

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
easyrider: det ska det egentligen inte vara :) för det som ser bra ut i ett läge kan då se sämre ut i ett annat läge... Men problemet är nog som så (vilket det är med mer eller mindre alla platttv) att man får kompromissa lite, dvs ställer man in skärmen så korrekt som det går så kanske det inte blir så bra. Kan dra en parallell till min plasma (PX4R) ställer jag in svärtan korrekt så förlorar jag lite i detaljer i mörka scener, och försöker jag åtgärda det med gamma så får jag andra otrevliga problem med gråskalan på andra delar. Så jag får så att säga välja - detaljer i mörka scener eller tv:ns svartaste svart på rätt ställe.

Sedan kommer det ju in i beräkningen att man inte alltid tittar med samma mängd ljus i rummet - så en korrekt kalibrerad bild i ett helt mörkt rum kan ju vara ganska "off" när solen ligger rakt på - och tvärtom. Så där blir det ju också en kompromiss...

Men verktyg kan ju vara ett bra ställe att börja med så man vet vart man behöver kompromissa..

Postad 11 August 2006 - 17:02

nufan
  • nufan
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Är det månne så att handens trixande med knapparna och ögonens avgörande intryck är de bästa instrumenten för att göra en bra bild?

<{POST_SNAPBACK}>

Det verkar så... B)

Redigerat av nufan, 11 August 2006 - 17:04.

Postad 12 August 2006 - 17:59

johan karlberg
  • johan karlberg
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
kan man förlora garanti om man pillar i service menyn?

Postad 14 August 2006 - 08:46

Easyrider
  • Easyrider
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

kan man förlora garanti om man pillar i service menyn?

Det tror jag knappast.

Allt som finns i "service-menyn" är ju justerbart så vilka inställningar man än ändrat på kan man alltid återställa...
Ska du in och ändra så anteckna grundinställningarna INNAN du börjar!

Men ska du vara "hundra" på det får du fråga Samsung eller någon service-partner till dem...

Postad 14 August 2006 - 16:15

nufan
  • nufan
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Någon som har ändrat inställningarna på Pixelskiftning?`
Jag får lätt inbränning när jag spelar xbox360.

Får röda sträck i bilden, vanligt vis mot blått - t.ex när det är en klarblå himmel.

Postad 15 August 2006 - 08:12

Easyrider
  • Easyrider
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Någon som har ändrat inställningarna på Pixelskiftning?
Jag får lätt inbränning när jag spelar xbox360.

Har inte testat det. Men det är ju bara att pröva - av eller på - och ställa in tiden, vågrät punkt och vertikal linje. Tror att standarden är på 4 vilket skall vara det optimala.

Du har väl kört med "pixeltvätt"? (Finns i samma meny; "Helvit" under "inbränningsskydd". Låt den stå med "Helvit" en stund så försvinner det).

Postad 15 August 2006 - 21:03

nufan
  • nufan
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Du har väl kört med "pixeltvätt"? (Finns i samma meny; "Helvit" under "inbränningsskydd". Låt den stå med "Helvit" en stund så försvinner det).

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, jag får ju kör det efter varje gång jag spelat. :)

Postad 31 August 2006 - 21:11

peoy
  • peoy
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Grymt bra bild om man ansluter dator/whatever till VGA ingången (1024x768)..

/PeO

Postad 02 September 2006 - 13:47

nufan
  • nufan
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

/PeO

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, vad har du testat då?
Film?

Postad 03 September 2006 - 19:23

@MyMark
  • @MyMark
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hej igen.
Har lite ny update som kan intressera andra V6-ägare:

En dag så fick jag en "rödton" i hela bilden (som om bara gråtoner och rött visades). Lite pillande, bla byte av Mode från exempelvis Dynamic till Standard, så försvann det röda - men kom tillbaka igen varje gång man startade om panelen.
Lokale Samsungreparatören bytte "main-board", alltså kortet med alla gränssnitt (ingångar) och jag fick tillbaka en fungerande panel igen.

Men nu till det riktigt intressanta:
Efter kortbytet var bilden mycket bättre än tidigare (!)
Impad som man blev gick jag raskt in i systemmenyn för att se vad som gjorts där - och fick en smärre shock; alla nivåer stod på 128...
Någon har nämnt tidigare att detta skall vara grundinställningarna från fabrik... som alla klagat på.
De inställningar panelen levererades till mig med var alla på 220...

Den enda slutsats jag kan dra av det här är att panelerna VERKLIGEN lever egna liv, detta eftersom jag nu kunde jämföra före-och-efter-bilden i exakt samma miljö. Jag kan ju inte garantera att inte hela panelen bytts ut, men serviceordern är tydlig och jag snackade personligen med reparatören. Kan taskiga lödningar/komponenter i main-board vara en anledning till de skiftande bildåtergivningarna vi läst om här? Nån tekniker som kan mer om detta?

Nåväl, det här tillför kanske inte så mycket men kan nu läggas till loggen.
Har för övrigt bara justerat kontraster lite - och bilden är alltså bättre än någonsin...
Mystiskt...

Postad 04 September 2006 - 08:14

Easyrider
  • Easyrider
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

... och fick en smärre shock; alla nivåer stod på 128...
Någon har nämnt tidigare att detta skall vara grundinställningarna från fabrik... som alla klagat på.
De inställningar panelen levererades till mig med var alla på 220...

Ja, detta var ju onekligen en bomb!!
Vore MYCKET intressant att höra andras resultat med alla inställningar i systemmenyn på 128....
Ska pröva själv.
Kommer inte ihåg mina grundinställningar men de var inte en och samma nivå iaf.

Nu har jag kört en ganska bra grundinställning men jag har fortfarande lite grön-ton och "blask" vid mörka partier - framförallt från digitalboxen. DVD-signalen är ok - levererad via HDMi.

Postad 04 September 2006 - 11:14

@MyMark
  • @MyMark
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
- Vi behöver mer info/kunskap om systemmenyns funktioner...!

Detta kan kanske fler testa, så kanske vi kan få en del bekräftat:
- Starta panelens systemmeny så att antingen AV-signal syns (ex om man kör scart/rgb från parabol) eller DTV-signal (signal via dvi, komponent). Viktigt att bilden från respektive källa kommer upp samtidigt som systemmenyn.
- Gå sedan in under
1. Calibration
Har Ni då TV-signalen i bild (ex scart) så välj "AV Calibration"
Har NI Digital signal (komponent/dvi) välj "DTV Calibration".

Vad som hände hos mig var att bilden raskt ställde in sig efter omgivande miljö/ljus. Det var ju bra - men när jag sedan kollade parametrarna vi joxat med - under W/B - så hade ingen förändring skett!
Det skulle innebära att om det här är en "autokalibrering" av något slag så kan det vara den enklaste och snabbaste lösningen för att optimera bilden för respektive individuell panel/miljö. Det kan också vara detta som är orsaken bakom de upplevda bra och dåliga bilder vi fått med samma W/B-sättning.

Kul om andra kunde prova/labba med det här och se vad som händer... Var försiktiga bara så att Ni inte väljer fel bildkälla vid kalibreringsen utan kör bara detta om Ni verkligen fått upp bilden TILLSAMMANS med systemmenyn och är säkra på vilken bildkällan är.

Postad 05 September 2006 - 10:50

Easyrider
  • Easyrider
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

- Vi behöver mer info/kunskap om systemmenyns funktioner...!
- - - -
Vad som hände hos mig var att bilden raskt ställde in sig efter omgivande miljö/ljus.
- - - -
Det skulle innebära att om det här är en "autokalibrering" av något slag så kan det vara den enklaste och snabbaste lösningen för att optimera bilden för respektive individuell panel/miljö. Det kan också vara detta som är orsaken bakom de upplevda bra och dåliga bilder vi fått med samma W/B-sättning.
- - - -
Kul om andra kunde prova/labba med det här och se vad som händer...

Ja, en ELOGE till dig, @MyMark, som listat ut det här! Way to go!!

Alltså, man kan ju verkligen undra varför man (vi ägare) inte skall kunna få bättre information om detta av tillverkaren?? Det är botten.
Ska pröva det du föreslår - med försiktighet...
Fortsättning följer....

Postad 05 September 2006 - 11:26

Easyrider
  • Easyrider
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Detta kan kanske fler testa, så kanske vi kan få en del bekräftat:
- Starta panelens systemmeny så att antingen AV-signal syns (ex om man kör scart/rgb från parabol) eller DTV-signal (signal via dvi, komponent). Viktigt att bilden från respektive källa kommer upp samtidigt som systemmenyn.
- Gå sedan in under
1. Calibration
Har Ni då TV-signalen i bild (ex scart) så välj "AV Calibration"
Har NI Digital signal (komponent/dvi) välj "DTV Calibration".

Kul om andra kunde prova/labba med det här och se vad som händer... Var försiktiga bara så att

Jag testade för en timme se'n. När jag tryckte på "DTV Calibration" så byttes "bildtonen" supersnabbt - liksom tre, fyra olika nyanser som bara skiftade, blip, blip, blip, blip och sedan stannade på ett läge.
Inställningarna (i tv-menyn) var kvar på de tidigare gjorda.

Jag har tittat på olika kanaler nu i en timme och - banne mig - jag tror att det faktiskt ÄR bättre bild!?

@MyMark - du regerar!!!

Redigerat av Easyrider, 05 September 2006 - 12:57.

Postad 05 September 2006 - 12:26

@MyMark
  • @MyMark
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Anledningen till att jag noterade detta i huvud taget var att jag råkade klicka DTV men hade AV-källan i bild. När jag sedan gick över till Komponent (där jag kör Xboxen) så var bilden grymt mycket mörkare än bara för någon minut sedan.
Startade då med komponent signalen mot panelen, valde DTV igen och då märktes verkligen skillnaden; från den mörka bilden till en helt ok bild - efter, dom Du beskriver, lite blip-plip...

Testa med att ställa ned ljusstyrka och kontrast i W/B och testa igen så får Du se om något märkbart förändras.

Det som är myko är ju att inget ändras i W/B-sättningarna...

Postad 05 September 2006 - 13:03

Easyrider
  • Easyrider
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Testa med att ställa ned ljusstyrka och kontrast i W/B och testa igen så får Du se om något märkbart förändras.

Det som är mysko är ju att inget ändras i W/B-sättningarna...

Typ 5 - 10 steg?
Jag kollade aldrig W/B-settings efter men tv-settings var samma som tidigare...
Men, som sagt, nu har jag kollat ett tag på tv'n och det är faktiskt bra bild nu.

Postad 06 September 2006 - 10:43

peoy
  • peoy
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

/PeO

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, vad har du testat då?
Film?

<{POST_SNAPBACK}>

högupplösta digitalfoton och DVD (som kanske inte är riktigt lika bra)

/PeO

Postad 06 September 2006 - 20:27

@MyMark
  • @MyMark
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Angående upplösning:

Panelen har "pixeluppsättning" om 852x480 pixlar. Det är den optimala upplösningen panelen kan återge rent fysiskt.
- Video in, genom komponent eller DVI, kan panelen däremot skala upp och återge i så gott som felfri optimerad 720p. Så för Xbox (moddad så klart) eller för DVD så det den bästa upplösning man kan sträva efter när man spelar, ser på film mm.

- För PC däremot är det bara VGA-ingången som gäller (DVI-porten är inte PC-kompatibel) och att köra 1024x768 innebär alltså att panelen skalar upp en/ett PC-bild/foto till den upplösningen. Optimalt för panelen vore alltså att låta datorn återge extern vga-signal om 852x480 för bästa eller mest korrekta bildåtergivning. Panelen kan faktiskt visa ända till uppskalad 1920-upplösning men redan vid 1024 tycker jag själv att Internetsurfandet lider lite - kvalitativt.
Med foton däremot är det svårare att se den linjering som uppstår när skärmar "skalar upp".

Det är nog det faktum att bilden blir så där stor som upplevs som upplyftande...
Och det är väl gott nog när man inte ville köpa en HD-ready panel.

Postad 07 September 2006 - 13:56

Easyrider
  • Easyrider
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Förresten, har ni sett Hembiobutikens nya tjänster?

Kolla in: hbb:s HEMBIOSKOLA
och ISF skärmkalibrering.

Ruskigt intressant och mycket uppstyrt (även om det kanske är lite dyrt)!?

Men det tyder ju på att alla (?) skärmar verkligen har en dålig grundinställning...

Postad 28 September 2006 - 07:23

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Finns nu för 7999 på mediamarkt. :)

Postad 28 September 2006 - 12:01

Unregistered41389
  • Unregistered41389
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Finns nu för 7999 på mediamarkt.  :)

<{POST_SNAPBACK}>

ska man slå till? vad är sammanfattningen av denna tråd? går det att få en duglig bild genom att ändra fabriksinställningarna?

Postad 02 October 2006 - 11:56

peoy
  • peoy
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Finns nu för 7999 på mediamarkt.  :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>

jag som var nöjd fram tills nu prismässigt.. (9995:- på Expert för 4-5 månader sen)..

fast om man ska köpa från Tyskland måste man ju lägga på priset för tyska-kursen (alltså språket), tid för att hitta på deras röriga webplats (kanske enklare om man förstår vad dom skriver) + fraktkostnad och returfrakten/er efter postens hantering vid transport...

.. så jag får fortsätta vara nöjd med det jag betalade.. lägsta pris i Sverige ligger väl på 13000 nu..

/PeO

Postad 13 November 2006 - 20:17

nufan
  • nufan
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Okej.
Dags att följa upp!
Är ni fortfarande nöjda med era paneler?

Själv är jag nöjd varken mer eller mindre.
Men det har uppstått ett litet problem.
När jag startar TVn så är det grön-röda sträck över hela bilden tills dess att tv'n har blivit varm eller något.

Det är värst på vänstra sidan, från mitten av bilden och uppåt.
Sträcken syns tydligast mot ljusa bakgrunder, ex. mot ljusblå himmel.

Någon som har samma problem eller vet vad det är för fel?

Redigerat av nufan, 13 November 2006 - 20:18.

Postad 16 November 2006 - 11:56

@MyMark
  • @MyMark
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Kan vara ett mainboard-fel, vilket borde täckas av garantin. Ta reda på om Du har en lokal repr. som har rätt att göra garantirep för Samsung eller kolla deras hemsida http://www.samsung.c...antee/index.htm.

Är för min del nöjd, det handlar som sagt om prisförhållandet; har man råd köper man dyrare/bättre paneler.

Postad 23 November 2006 - 18:10

nufan
  • nufan
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Okej.
Ska kolla.

Postad 13 December 2006 - 17:08

nufan
  • nufan
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Imorgon åker min kära V6a till Linköping och Ljud och Bildservice pga ränderna jag skrev om tidigare.

Någon som vet hur lång tid sånna här reperationer brukar ta?

Postad 19 January 2007 - 13:35

nufan
  • nufan
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Hej. Är det någon som vet vad det är för strömkabel till denna panel?
Är det en "vanlig" dataskärmskabel?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.