Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur högt spelar ni?

403 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Infinity Beta HCS 5.1 (Högtalarpaket för hembio) 1 8.949998 (19) Inga priser
Harman Kardon AVR 235 (Förstärkare) 1 9.245614 (56) Inga priser
Harman Kardon HK 970 (Förstärkare) 1 8.803278 (60) Inga priser
41 relaterade trådar
Förstärkare stänger av sig själv (9 inlägg) 11 år sedan
Harman/Kardon - klubben (269 inlägg) 11 år sedan
* Officiell Tråd - Harman Kardon * (95 inlägg) 12 år sedan
Problem med H/K AVR-235 (11 inlägg) 15 år sedan
Infinity Beta serie? (386 inlägg) 15 år sedan
Uppköp eller nedköp? (16 inlägg) 16 år sedan
Stereoförstärkare till B&W DM685 (44 inlägg) 16 år sedan
Inbyggda högtalare. (5 inlägg) 16 år sedan
Hk 970 (10 inlägg) 17 år sedan
Ny Hk970 med nya Klipsch RF-82 o basen är borta. (19 inlägg) 17 år sedan
2-kanal - budget 10k (9 inlägg) 17 år sedan
HK 970 som slutsteg? (13 inlägg) 17 år sedan
Harman Kardon HK970: Högtalare för renodlat musiksystem? (22 inlägg) 17 år sedan
Sub till Dali 909 (0 inlägg) 17 år sedan
Bestlutsångest. Hjälp mig :s (5 inlägg) 18 år sedan
Black Diamond v2 + Yamaha RX-V661 (5 inlägg) 18 år sedan
HK 3480 vs. HK 670. (26 inlägg) 18 år sedan
HK 970 mk2 ? (9 inlägg) 18 år sedan
HK 970 vs. Cambridge Azur 640 v.2 (40 inlägg) 18 år sedan
HK AVR-235 - byter källa av sig själv! (0 inlägg) 18 år sedan
Förstärkare del 2. (6 inlägg) 18 år sedan
Monitor RS6 och RS8? (77 inlägg) 18 år sedan
En tråd för stärkare.. (14 inlägg) 18 år sedan
Stereo + Surround Förstärkare (4 inlägg) 18 år sedan
HK 970? (60 inlägg) 18 år sedan
Vilket paket? (3 inlägg) 19 år sedan
Åsikter på blivande anläggning (380 inlägg) 19 år sedan
NAD T743v2 vs Marantz sr4600 (15 inlägg) 19 år sedan
Stativhögtalare till H/K 970 + ny CD/DVD/Vinyl (10 inlägg) 19 år sedan
lackering av högtalare. (7 inlägg) 19 år sedan
HK AVR235 eller 240 eller 335? (12 inlägg) 19 år sedan
hur ska jag fixa detta? (2 inlägg) 19 år sedan
Yamaha RX-V459 eller H/K AVR 235 ? (23 inlägg) 19 år sedan
PHILIPS PLASMA BRILLIANCE 42# BDH4222V (7 inlägg) 20 år sedan
Reciver max 4800:- (55 inlägg) 20 år sedan
Uppgradera recivern eller utöka med billig 2-kanal (22 inlägg) 20 år sedan
Surround reciever till Cerwin Vega V10F? (13 inlägg) 20 år sedan
H/K AVR 140 eller AVR 235? (12 inlägg) 20 år sedan
Förslag på högtalare till Harman Kardon Avr 235 (5 inlägg) 20 år sedan
Harman Kardon AVR-235 (7 inlägg) 20 år sedan
Infinity Beta HCS vs. Alpha vs. TSS750? (16 inlägg) 21 år sedan

Postad 01 February 2008 - 10:10

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
Det är ointressant hur högt man kan spela om ljudkvaliten är skit.

Cerwin ljdukvalite är skit även vid vanlig lyssningsvolym. Ni får mäta er med andra PA anläggningar.

Redigerat av Unregisterede74beff4, 01 February 2008 - 10:16.

Postad 01 February 2008 - 10:18

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Haha du är en rolig prick. Jag lägger upp ny bilder snart i min nya lägenhet när ljudabsorbenterna kommit. Så utmanar ja dig i hifi. då ligger du runt 2/10 på en hifi skala :)

Lovar att mina pmc gb1 ger 10ggr renare, fastare och bättre djupbas m.m än dina cerwin tillsammans. De är 2*5,5" bas/mellan element :blink: Transimission line visar vad lite fysik kunskap kan göra :rolleyes:

Japp visst är jag rolig, okej alltid roligt med bilder. Jaså de gör jag, där ser man...ahaaa just d de var du som var här igår och lyssna på min stereo hela kvällen :D men då så....borde du ju veta de.

Jaså de säger, jag tror snare så här att hade du ställt dom pmc eller va de e, så hade man aldrig hört nått ifrån dom, om dom hade stått emot mina haha ;)

Shiet har du Transmission (växellåda) i dom med, ååhh fy katten då är de ju high end! Jag tar tillbaka allt :lol:

mvh
roobbaan på glatt humör :P ( har ju ny eq de ni)

Postad 01 February 2008 - 10:22

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Cerwin ljdukvalite är skit även vid vanlig lyssningsvolym. Ni får mäta er med andra PA anläggningar.

Svar: Ja, vem har påstått nått annat?

Svar: Ja, ren apskit...men du har missat al-serien....inte ap lort de inte

PA Låter fint

Proffessional Audio klingar fint de har jag gärna hehe :)

mvh
robban

Postad 01 February 2008 - 10:27

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0

Haha du är en rolig prick. Jag lägger upp ny bilder snart i min nya lägenhet när ljudabsorbenterna kommit. Så utmanar ja dig i hifi. då ligger du runt 2/10 på en hifi skala :)

Lovar att mina pmc gb1 ger 10ggr renare, fastare och bättre djupbas m.m än dina cerwin tillsammans. De är 2*5,5" bas/mellan element :blink: Transimission line visar vad lite fysik kunskap kan göra :rolleyes:

Japp visst är jag rolig, okej alltid roligt med bilder. Jaså de gör jag, där ser man...ahaaa just d de var du som var här igår och lyssna på min stereo hela kvällen :D men då så....borde du ju veta de.

Jaså de säger, jag tror snare så här att hade du ställt dom pmc eller va de e, så hade man aldrig hört nått ifrån dom, om dom hade stått emot mina haha ;)

Shiet har du Transmission (växellåda) i dom med, ååhh fy katten då är de ju high end! Jag tar tillbaka allt :lol:

mvh
roobbaan på glatt humör :P ( har ju ny eq de ni)

Jag har aldrig varit hos dig... Jag bor i Borås.

När du lär dig lite mer fysik och hur ljud fungerar inser du snabbt att ett litet element kan spela skiten är ett dubbelt stort med rätt låda och teknik.

Givetviss går det inte spela alls lika högt som ett par cerwin högtalare. Men det går spela tillräckligt högt med hög ljudkvalite.

Postad 01 February 2008 - 10:34

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Jag har aldrig varit hos dig... Jag bor i Borås.

När du lär dig lite mer fysik och hur ljud fungerar inser du snabbt att ett litet element kan spela skiten är ett dubbelt stort med rätt låda och teknik.

Givetviss går det inte spela alls lika högt som ett par cerwin högtalare. Men det går spela tillräckligt högt med hög ljudkvalite.

Hehe okej...undra vem de var då...de var ju du som kom fram till slutsaten 2/10 i hifi haha förvirrande detta :rolleyes: Den diskutionen...finns här MYCKET om att läsa på formuet...tråden heter nån kunnig på bas eq hehe...en riktigt gammal guld kruvare tråd :)

Tror jag säkert...så vitt jag vet, så har jag inte påstått nått annat dina pcm:er finns där säkert folk som tycker låter skitbra....lite olika till person till person så fick jag sagt de med :blink:

mvh

Postad 01 February 2008 - 12:43

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

PA Låter fint

Proffessional Audio klingar fint de har jag gärna hehe :blink:

mvh
robban

Inte för att vara messe'schmitter, men är det itne Public Audio du syftar på :)

(Proffessional, stavas precis som professor bara med ett "f" :rolleyes: (lade till den bara för att vara messerschmitter))

Postad 01 February 2008 - 16:11

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Inte för att vara ännu mer messerschmitter så betyder ju faktiskt PA "public adress". :)

Postad 01 February 2008 - 16:29

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0

Förresten,om man har en förstärkare på 100 watt och vill spela dubbelt så högt(+10 db) med samma högtalare så behövs en förstärkare på 1000 watt.
Så om verkningsgraden är 102 eller 92 db har ganska stor roll kan man säga...

Ljudvolymen dubblas var tredje dB.

Det behövs en fördubbling av effekten för att höja ljudnivån med 3 dB. En ljudnivåhöjning med 10 dB upplevs som dubbel så högt. Så Corpsegrindern har rätt :)

Postad 01 February 2008 - 16:29

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Vem det nu var som skrev att volymen dubblas av en höjning på 3 db så är detta fel.
10 db krävs för att det ska bli en höjning som uppfattas som en dubbling, eftrersom örat är logaritmiskt.
Så är det,fråga nån här som är duktig så får du se själv.
Effekten måste däremot dubblas varje 3 db.
Men om du tiodubblar effekten får du 10 db till,mycket märkligt det där...
Eller om du smäller upp en exakt likadan anläggning till bredvid den du har så får du 3 db extra vilket är en hörbar höjning bara.

179 db är extremt högt!
Fattade inte riktigt hur du fick fram såna siffror...

läste i guinness rekordbok att det högsta ljud som frambringats på jorden som inte är atombombsrelaterat är 210 db.
det var en 14 meter lång stål och betongtrumpet. Den hördes 16 mil och man kan borra hål i kompakta ämnen med den. står även att ett ljud på över 150 db orsakar ögonblicklig permanent dövhet,vilket jag är lite tveksam till,för jag känner en kille som suttit i en bil med över 150 db vid en db drag tävling och han är inte döv.

cerwin vega al 1000,det vore mycket intressant att få komma o lyssna på din stereo,för om det du säger stämmer så borde det låta rätt bra.. Man att basarna knappt rör sig o du spelar över 130 db köper jag inte alls.
Jag har lyssnat på al 1000 drivna av ett nad 218 thx och basarna fladdra rätt bra tyckte jag.
tyckte heller inte det var speciellt högt,och du tyckte ju inte det var speciellt högt heller.
dessa högtalare har ju en känslighet på 95 db va? 98 om du har 2 par. 101 om dom är parallellkopplade
Då blir det 111 db på 10 watt, 121 db på 100 watt och 131 db på 1000 watt. För att få 141 krävs 10000 watt.
Högtalaren ska ju spela MAX 126 db och tåla MAX 1000 watt peak.
Så, jag har inte en aning om hur du lyckats få upp ljudtrycket så högt.
sitter ju inte inga värstingelement i några cerwinlådor,förutom såna med stroker i förstås som är gjorda för pa.
Spelade du 137 db på riktigt så skulle det gå åt ca 5000 watt. Och då är dina cerwin ett par kolbitar för länge sen!
Tror som andra i den här tråden att mätningen är helt knackad.
Och tycker du inte att 137 db är högt så är du hörselskadad....
Watt o db relateringarna finns att läsa på en sida av mcintosh,dom har hållit på med ljud ett tag så dom borde veta vad dom snackar om. Även om man läste manualen till mina qsc steg så stod samma sak.

Postad 01 February 2008 - 16:39

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Räknar man på att effekten dubblas var 3:e db så stämmer det att 10 db blir en tiodubbling av effekten ungefär,så det är inte så märkligt som jag skrev ovan...

Postad 01 February 2008 - 16:39

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Det fattar du väl att det inte är korrekt mätt :) räknade nyss ut att om hans högtalare låt säga har en känslighet på cirkus 94dB skulle det behövas och håll i er: 256 MILJONER WATT för att uppnå 179 dB i ljudtryck i lyssningspossition. Om det skulle vara i rent tryck så dör man i stort sett. Som att hålla örat ända intill en luftvärnskanon eller du vet en sådan där stor stridsvagns liknande sak som typ sjunker en bit genom marken när den avfyrar.

Jodå, undrar bara varför han använder en felaktig mätning som ett argument för att hans mätare är bra.

och varför skulle jag andvända en felaktig mätare
vill bara visa på att det är lätt att manipulera en mätare

Redigerat av Unregistered1022, 01 February 2008 - 16:41.

Postad 01 February 2008 - 17:36

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Corpsegrindern,min mätning verkar va ok.högtalare på 4 ohm med 100db känslighet .Förstärkare som ger 2x160w i 4 ohm.Högsta uppmätta ljudtryck 123db i ett väldämpat 4 kantigt rum med gipsväggar.Sen är det som jag skrev tidigare i tråden,har en väldig betydelse hur rummet är utformat,matreal i väggar ,dämpng osv.Skulle jag koppla in mina grejer avlångt rum med betongväggar skulle jag kunna spela högre men med sämre ljudkvalitet.Har haft anläggningen i en sån betongbunker när vi bodde i hus förut,gick att spela så högt där inne så det blev otrevligt,men var det ren bas? nej ljudet stutsade hejvilt hit ock dit bara,så jag föredrar helt klart det rummet jag har stereon i nu, fast inte det går att väsnas på samma sätt .Sätter större värde på så ekofritt ljud som möjligt.Mvh.

Redigerat av sollerön, 01 February 2008 - 17:55.

Postad 01 February 2008 - 18:31

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Nu börjar det snurra till sig.

Menar du att 179 är korrekt mätt, eller menar du att det blir så pga fel mik?

Det fattar du väl att det inte är korrekt mätt :D räknade nyss ut att om hans högtalare låt säga har en känslighet på cirkus 94dB skulle det behövas och håll i er: 256 MILJONER WATT för att uppnå 179 dB i ljudtryck i lyssningspossition. Om det skulle vara i rent tryck så dör man i stort sett. Som att hålla örat ända intill en luftvärnskanon eller du vet en sådan där stor stridsvagns liknande sak som typ sjunker en bit genom marken när den avfyrar.

:D 256miljoner watt, ja du....om man tänker på de så är de inte så farligt haha, jag tror lätt han har de i sina pa steg ;) :)

Nae detta var de dummaste jag har varit me om på hela månaden.......har för mig att världsrekordet är 175 db drag, undra om han själv visste att han tog världsrekordet igår hahaha grattis!

mvh
robban

den dagen du har varit med i db dragracing cirkusen då kan du börja att snacka om db jag skulle kunna sätta dig i min förra db bil och ge ett tryck på burpen och du har varit historia.

Postad 01 February 2008 - 21:05

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

den dagen du har varit med i db dragracing cirkusen då kan du börja att snacka om db jag skulle kunna sätta dig i min förra db bil och ge ett tryck på burpen och du har varit historia.

Det låter inte som en trevlig upplevelse.

Varför vill man spela 150dB i en bil? Det borde vara enklare att nå enorma ljudtryck i en förstärkt garderob, och
det är väl knappast sämre i dessa sammanhang eftersom bilen ändå blir obrukbar (som bil) med all skrot inmonterat.

När det gäller mätningar så vet jag inte hur bra eller dålig cerwins mätare är. Det lilla jag har använt den har den
funkat helt okej iaf (vid rimliga ljudnivåer, dvs 110-116dB). Det blev ingen skillnad mellan slow och fast, förutom när
det handlade om snabba transienter såklart.

Postad 01 February 2008 - 22:08

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Det låter inte som en trevlig upplevelse.

Varför vill man spela 150dB i en bil? Det borde vara enklare att nå enorma ljudtryck i en förstärkt garderob, och
det är väl knappast sämre i dessa sammanhang eftersom bilen ändå blir obrukbar (som bil) med all skrot inmonterat.

När det gäller mätningar så vet jag inte hur bra eller dålig cerwins mätare är. Det lilla jag har använt den har den
funkat helt okej iaf (vid rimliga ljudnivåer, dvs 110-116dB). Det blev ingen skillnad mellan slow och fast, förutom när
det handlade om snabba transienter såklart.

150 då har man bara börjat att tänja på fysikens gränser
förstärkt garderob som cv- als rum då
dom biliga mätarna brukar mäta hyfsat upptill ca 126db har en själv och har kört den imot audiocontrolen men vid ca 128.6 då börjar den biligare mätaren att fallera och det beror troligen på den inbyggda miken som inte orkar mera .
en klok mik som orkar att mäta till 136db kostar runt 2500kr och en mik som orkar mäta till 180db kostar ca 4000 kr

Postad 02 February 2008 - 00:43

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Sen när vi kommer in på hur högt jag spelar så:
70-90dB uppskattningsvis "normal musiklyssning"
90-110dB vid film
100-110-dB när jag njuter av en bra inspelning :)

Grova uppskattningar urifrån tabellen http://www2.sit.se/o...sblad/arb12.PDF

Och jo det räcker för att päronen ska klaga hemma ;)

Redigerat av Professor_Kalkyl, 02 February 2008 - 00:50.

Postad 02 February 2008 - 09:22

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
sollerön:
din mätning verkar vara helt korrekt!
Om du nu ville spela 133 db så skulle du behöva 1600 watt.
eller ha ett par högtalare med 110 db känslighet,då räcker 160 watt.

Postad 02 February 2008 - 10:25

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

sollerön:
din mätning verkar vara helt korrekt!
Om du nu ville spela 133 db så skulle du behöva 1600 watt.
eller ha ett par högtalare med 110 db känslighet,då räcker 160 watt.

du glömmer en viktig sak och det är väggstödet som kan variera mellan 0-16db beroende på hur väggar och tak ser ut

Postad 02 February 2008 - 11:21

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

cerwin vega al 1000,det vore mycket intressant att få komma o lyssna på din stereo,för om det du säger stämmer så borde det låta rätt bra.. Man att basarna knappt rör sig o du spelar över 130 db köper jag inte alls.
Jag har lyssnat på al 1000 drivna av ett nad 218 thx och basarna fladdra rätt bra tyckte jag.
tyckte heller inte det var speciellt högt,och du tyckte ju inte det var speciellt högt heller.
dessa högtalare har ju en känslighet på 95 db va? 98 om du har 2 par. 101 om dom är parallellkopplade
Då blir det 111 db på 10 watt, 121 db på 100 watt och 131 db på 1000 watt. För att få 141 krävs 10000 watt.
Högtalaren ska ju spela MAX 126 db och tåla MAX 1000 watt peak.
Så, jag har inte en aning om hur du lyckats få upp ljudtrycket så högt.
sitter ju inte inga värstingelement i några cerwinlådor,förutom såna med stroker i förstås som är gjorda för pa.
Spelade du 137 db på riktigt så skulle det gå åt ca 5000 watt. Och då är dina cerwin ett par kolbitar för länge sen!
Tror som andra i den här tråden att mätningen är helt knackad.
Och tycker du inte att 137 db är högt så är du hörselskadad....
Watt o db relateringarna finns att läsa på en sida av mcintosh,dom har hållit på med ljud ett tag så dom borde veta vad dom snackar om. Även om man läste manualen till mina qsc steg så stod samma sak.

Hehe mm, de är en häftig upplevelse helt klart, ännu bättre än innan nu med...med nya eq:n :) Hehe, ja de är klart basarna flyttar på sig lite, men där jag mätte som mest...i transformers då, när transformersen skjuter sig i marken och flyger över tjejen du vet säkert var jag menar....där börja basarna vibriera...sen mer...mer...dvs basen går lägre lägre lägre....sen när de nästan är över tystnar de och sen kommer brutal spark i soffan hehe, hela rummet spelar med, man kan höra att hela rummet typ drar sig i träet, som om de blåste nått grymt ute!

Basarna rör inte sig mycket just där, då de hittar en viss frekvens så blåser orkan istället! ;) Men sen vidare i filmen så är de klart dom flyttar på sig en del, men de skall dom ju göra :) Skoja bara lite innan :)

Yep stämmer med 126db MAX fast inte riktigt då jag har 2par blir de 129db! Nu ska jag vara helt ärlig!!! 134.2 mätte jag 5 meter ifrån stereon (bakom soffan där de är som allra mest) När jag mätte 137.7 då fuska jag, mätte framför högtalaren hehe och då är de inte så konstigt!

134.2 bastonen träffade jag perfekt med mätaren, jag spelade beach boys little surfer eller nått heter den låt 6. 134.2 är korrekt mätt, och 137.7 är fuskmätt hehe så nu vet ni det.

De är ju inte så högt, som du tror imed detta är såklart uppmätt i dbc!! hade de vatt dba, så hade man vatt hejdå för länge sen hehe

Mvh
Robban

Postad 02 February 2008 - 12:31

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Hmm... du måste ha tur med rummet om man säger så.
väggstödet har enorm inverkan,jag vet.
låter ändå mycket med 137.7 framför högtalaren för de flesta mäter tex känslighet 1 meter från högtalaren.
Jag har ju 4 st 18" basar för pa hemma drivna av ett lab 4000 i ett rum på 20 kvadrat.
kan inte tänka mig att ett par hifihögtalare spelar högre än dom gör.
men jag noterade på inställningen på din eq att du pucklar på basen +12 db,det ska man inte behöva göra...
om jag skulle puckla på 12 db på mina skulle man inte höra annat än bas.trots att jag har högeffektiva horndiskanter.
nej du,ställ eq:n rakt eller ännu hellre stäng av den.
testa nu o spela,kommer du upp i 134b db nu och det inte är högt, då kan du kasta din mätare på tippen!

Jag testade lite här hemma o mäta nu med lab stegen och när mätarn stod på 125 db så stod steget på - 10 db.
Alltså finns det 10 dubbel effekt kvar när jag spelar 125 db.
Nästan så man blir sugen på o köpa ett par cerwin o haka på labsteget för o se vad dom pallar,vore väl ett intressant test, eller vad tycker herrar gentlemän?

Men cerwin vega al 1000 jag måste även försvara dig lite,för så extremt dåligt som vissa skriver att dina speakers låter,så dåligt låter dom inte. jämför man med andra serier så är al serien dom jag tycker låter bäst iaf.
Dc som en del säger är rätt bra har jag inte lyssnat så mycket på.
Men du som verkar gilla mycket bas,att du inte köper några JBL eller rockford bilbasar o bygger en egen låda sen jä--lar blir det bas. Eller eftersom du gillar cerwin,köp 2 beggade stroker 18 och sen det starkaste pa steg du kan finna, gärna crown i.tech 8000 eller lab fp 13000 då når du nivåer som är skadliga för hela kroppen.
Och jag håller med: Spela högt är roligt!

Postad 02 February 2008 - 12:36

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Glömde en grej,transformers har jag icke sett...
Bra ljudeffekter alltså?

Postad 02 February 2008 - 12:57

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
corpsegrindern.Du ska nog inte haka på nån cerwin vega högtalare på dina labsteg,dom brinner nog upp omgående skulle jag tro.Pa grejer är naturligtvis långt tåligare(men det visste du nog innan)angående al ock dc serien så är dom likvärdiga kvalitetsmässigt(har haft ett par al 750)båda serierna är byggda av dali ock kan faktiskt spela lite hifi också.Mvh.

Postad 02 February 2008 - 13:39

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
sollerön:
Givetvis skulle dom brinna upp!
Men jag skulle se det som ett test för o se vad dom pallar med.
synd bara att tex al 1000 är lite svåra o hitta och att dom kostar några tusen.
blir ju ett dyrt test..
Men det vore väldans intressant.
nån som har ett par cerwinburkar o låna mig för ett test?
garanterar dock inte att dom är hela när du får tillbaks dom....

Postad 02 February 2008 - 13:43

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Cerwin vega al 1000
du har alltså spelat 134 db peak.
Kör en sinuston o se hur länge dom pallar det.
eller en sån där bastestskiva för bilar.
hur låter det när du spelar musik då?
ultrabas så man inte hör sången eller?

Postad 02 February 2008 - 14:13

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
han kan trycka på 40hz sinus ton och då pallar dom inte många sekunder

Postad 02 February 2008 - 14:59

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Hej, jag har ett par cerwin vega högtalare (dc-15) basarna på dom är uppbyggda precis som ex al 1000 basarna,vs 15 basarna osv.2 tums talspole ock en magnet med en diameter om 14 cm.jag bedömmer dessa som hyggliga standardbasar,men att jämföra dessa med pa basar som brukar ha en talspole på 4-6 tum ock jättemagneter går inte,likaså går dom inte att jämföra med x-12s subbaselement heller.Dessa sistnämda tål mkt mer effekt ock är robustare byggda så naturligtvis går det att spela högre med dessa ,cerwin gillar jag(mycke dunka för pengarna) men det finns bättre grejer naturligtvis.Man måste väl va lite realistisk i alla fall.Mvh.

Postad 02 February 2008 - 20:28

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Hmm... du måste ha tur med rummet om man säger så.
väggstödet har enorm inverkan,jag vet.
låter ändå mycket med 137.7 framför högtalaren för de flesta mäter tex känslighet 1 meter från högtalaren.
Jag har ju 4 st 18" basar för pa hemma drivna av ett lab 4000 i ett rum på 20 kvadrat.
kan inte tänka mig att ett par hifihögtalare spelar högre än dom gör.
men jag noterade på inställningen på din eq att du pucklar på basen +12 db,det ska man inte behöva göra...
om jag skulle puckla på 12 db på mina skulle man inte höra annat än bas.trots att jag har högeffektiva horndiskanter.
nej du,ställ eq:n rakt eller ännu hellre stäng av den.
testa nu o spela,kommer du upp i 134b db nu och det inte är högt, då kan du kasta din mätare på tippen!

Jag testade lite här hemma o mäta nu med lab stegen och när mätarn stod på 125 db så stod steget på - 10 db.
Alltså finns det 10 dubbel effekt kvar när jag spelar 125 db.
Nästan så man blir sugen på o köpa ett par cerwin o haka på labsteget för o se vad dom pallar,vore väl ett intressant test, eller vad tycker herrar gentlemän?

Men cerwin vega al 1000 jag måste även försvara dig lite,för så extremt dåligt som vissa skriver att dina speakers låter,så dåligt låter dom inte. jämför man med andra serier så är al serien dom jag tycker låter bäst iaf.
Dc som en del säger är rätt bra har jag inte lyssnat så mycket på.
Men du som verkar gilla mycket bas,att du inte köper några JBL eller rockford bilbasar o bygger en egen låda sen jä--lar blir det bas. Eller eftersom du gillar cerwin,köp 2 beggade stroker 18 och sen det starkaste pa steg du kan finna, gärna crown i.tech 8000 eller lab fp 13000 då når du nivåer som är skadliga för hela kroppen.
Och jag håller med: Spela högt är roligt!

Hehe, mm de har nog! ;) aa precis, jag höjer +12db vid 20hz helt riktigt och detta är ett måste för att systemet ska uppfattas som extremt hehe. Jaså så de tar överhand då med andra ord?!?! De tror ju 95% eller fler på detta forum, när dom ser alla basar, men ack så fel alla har hehe, har ju högt endast dom lägre frekvenserna....och brutal häftig bas känns mer än de hörs...och jag har absolut inte en tendens till att de låter bullrig, utan de är perfekt snabb snartig grym kontrollerad bas! Trots man fläskar på så mycket och spelar högt, så klarar POA 6600 ändå att driva detta, utan några problem, väldigt lätt att märka om de inte går att driva bra, då märker man ju det direkt på mellanregisteret och diskant, men inte en tendens här iheller...

Basen hos mig tar inte överhanden, de är verkligen ett fel påstående...men sen så är där ju ett extremt fint bastryck helt klart, men bara skön härlig massage bas, och inte ont i magen bas osv...

Försvara mig?!?! what, lär nog vara den första gången på minhembio hehe, jag är själv helt sjukt nöjd nu, nu är min dröm uppfylld och jag känner de att stereon aldrig sviker en :) Sen att de finns andra som tycker annorlunda, kommer man aldrig ifrån.....sen att cerwin vega är extremt hatat, kan jag förståå, jag var inne på hifiklubben och lyssnade på nya Clsc 15, och jaaaa.....jag har aldrig på nått sämre i hela mitt liv! Fruktansvärt dålig, vass hård diskant osv, och basen kom inte förren han spela på riktigt högt, och de var iheller inte alls imponerande!

Efter lyssnat på dom, så har jag lättare att förstå folks hat emot cerwin vega....men jaa som sagt är nog 87gången jag skriver detta, men att kalla al-1000 för en cerwin vega högtalare, och dess benämning är ju helt galet! Okej 1 par al-1000 tycker jag själv inte är imponerande.....2 par då händer nått magiskt hehe, de lät kass men de är verkligen så :) sjuk skillnad, finns nog inte många som har lyssnat på 2 par! hehe får ett extremt brutalt ljud, men grym bas! hehe

Jag gillar bas, men inte subwoofrar inte den typ av bas jag strävar efter...(blir man väl hängd i gilotinen när man skriver detta hehe). Sen är de grymt att vara lite annorlunda och inte följa alla andras spår!

Spela högt är roligt!! Svar: Ja!!!

mvh
robban

Glömde en grej,transformers har jag icke sett...
Bra ljudeffekter alltså?

Fruktansvärt bra, de var där jag mätte som högst :)

Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 02 February 2008 - 20:27.

Postad 02 February 2008 - 20:32

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Cerwin vega al 1000
du har alltså spelat 134 db peak.
Kör en sinuston o se hur länge dom pallar det.
eller en sån där bastestskiva för bilar.
hur låter det när du spelar musik då?
ultrabas så man inte hör sången eller?

Ja, jag har väl det hehe :) Hehe nej tack, jag är inte ute efter förstöra mina grejor bara för bevisa nått för andra :) Musik blir mycket bra, asså de är svårt att beskriva detta, eftersom ingen tro mig ändå så jag gör inte ens ett försök! Exakt precis som du skriver....tror alla....men när man vet lite om hur de fungerar så inser man snabbt att de inte är så!

Inget tar överhand! ;)

Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 02 February 2008 - 20:33.

Postad 03 February 2008 - 15:25

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

corpsegrindern.Du ska nog inte haka på nån cerwin vega högtalare på dina labsteg,dom brinner nog upp omgående skulle jag tro.Pa grejer är naturligtvis långt tåligare(men det visste du nog innan)angående al ock dc serien så är dom likvärdiga kvalitetsmässigt(har haft ett par al 750)båda serierna är byggda av dali ock kan faktiskt spela lite hifi också.Mvh.

Och sen har väl PA högtalare i regel alltid en annan typ av upphängning. Alltså ingen tjock gummiupphängning utan nån typ av hårdare fastare material som är extremt tåligt, vilket då jag förstår frambringar en en mer direkt attack i basen och torde också vara en av anlednignarna till att man kan spela väldigt högt inom ett visst fevensomfång. Dock ofta kanske på bekostnad av välljud och ren djupbas.

Obs: skulle citerat det inlägget Sollerön gjorde efter detta, men ändå;)

Redigerat av The Man, 03 February 2008 - 15:28.

Postad 03 February 2008 - 16:51

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Blir det sämre ljud för att upphängningen är tåligare?
Hmmm... låter lite konstigt tycker jag.
Varför skulle det bli det?
i suben till hemmabion sitter det ett långslagigt tolvtumselement med tjock gummikant.
Och den basen låter ju likadant vad man än spelar tycker jag : muller muller muller
Hade även 2 st gas tolvor förut,kommer inte ihåg serien men dom har utgått nu ur sortimentet och var på 8 ohm ej 4 som bilbasar brukar. dom hade också tjock gummikant.
Var ganska bra drag i dom men igen: entonig bas.
lådan var uträknad på brl.
Så var du fått det ifrån att det låter sämre med styvare/veckad upphängning det förstår jag inte.
Petar man på dom så är dom ganska hårda,men det är väl enda skillnaden
och så tål dom ju lite mer än vanliga element.
Men jag vill gärna höra en förklaring på detta.
förstår heller inte varför det blir mer attack i basen pga tåligare upphängning.
Skillnaden är ju att pa sällan går så extremt djupt i basen 25-30 hz brukar det va.

Postad 05 February 2008 - 14:54

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0
Bifogad fil  DSC00073.JPG   399.73K   2 Antal nerladdningar

Tja
Hm, jaaa jag fick en fet låt av en tjej :) Inte fusk mätt....mätt som vanligt bakom soffan.....sjuk bas iofs men jag antar inte att de är så sjukt haha! rolig bild ändå :wacko:

mvh

Postad 05 February 2008 - 15:59

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
jaha ja..
Där ser man.
Ställ mätarn på slow och kontinuerlig mätning istället.

Postad 05 February 2008 - 19:35

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Dags att byta batteri i din mätare? :)

Det blir mer och mer verkar det som :wacko:

Postad 05 February 2008 - 21:50

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Blir det sämre ljud för att upphängningen är tåligare?
Hmmm... låter lite konstigt tycker jag.
Varför skulle det bli det?
i suben till hemmabion sitter det ett långslagigt tolvtumselement med tjock gummikant.
Och den basen låter ju likadant vad man än spelar tycker jag : muller muller muller
Hade även 2 st gas tolvor förut,kommer inte ihåg serien men dom har utgått nu ur sortimentet och var på 8 ohm ej 4 som bilbasar brukar. dom hade också tjock gummikant.
Var ganska bra drag i dom men igen: entonig bas.
lådan var uträknad på brl.
Så var du fått det ifrån att det låter sämre med styvare/veckad upphängning det förstår jag inte.
Petar man på dom så är dom ganska hårda,men det är väl enda skillnaden
och så tål dom ju lite mer än vanliga element.
Men jag vill gärna höra en förklaring på detta.
förstår heller inte varför det blir mer attack i basen pga tåligare upphängning.
Skillnaden är ju att pa sällan går så extremt djupt i basen 25-30 hz brukar det va.

Har inget korrekt svar om du undrar. Jag sa det mer som ett antagande/ lite intressant spekulation bara.
Och det jag i första hand menade var inte att det blir sämre ljud för att upphängningen är tåligare utan för att den är uppbyggd på ett ANNAT SÄTT. "Styvare" kanske man skulle kunna säga helt enkelt. Snabbare ut och snabbare tillbaka.
Vad du verkar påstå är alltså att det i praktiken skulle bli samma ljud då? Det jag i första hand spekulerade om från början var att det måste ju finnas en ANLEDNING till att det är så, att upphängningen skiljer sig nämnvärt mellan Hi-Fi och PA högtalare.För om det nu är det ideala med den typen av upphängning vad gäller det finare ljudet varför har man inta anammat det inom Hi-Fi också i sådana fall? som jag sa tidigare: nån anledning finns det ju..
Men detta är ganska så intressant tycker jag! vi kanske kan få mer svar från andra också.

Postad 05 February 2008 - 22:02

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
En veckad upphängning ala pa tål väl mera.
men som du säger borde det vara den upphängningen i hifi också om det vore den bästa.
Det här kan man ju bolla hit o dit hur länge som helst,vi lär nog inte få nåt vettigt svar ändå.
Det kanske blir en tightare torrare bas om man använder veckad.
Inte vet jag.
Extrema bilbasar har ju inte heller sån upphängning och dom tål ju mycket också.
Hmmm...
Och det lär ju inte vara billigare,för pabasar är ju inte så jättebilliga.

Postad 05 February 2008 - 22:18

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

En veckad upphängning ala pa tål väl mera.
men som du säger borde det vara den upphängningen i hifi också om det vore den bästa.
Det här kan man ju bolla hit o dit hur länge som helst,vi lär nog inte få nåt vettigt svar ändå.
Det kanske blir en tightare torrare bas om man använder veckad.
Inte vet jag.
Extrema bilbasar har ju inte heller sån upphängning och dom tål ju mycket också.
Hmmm...
Och det lär ju inte vara billigare,för pabasar är ju inte så jättebilliga.

jemför x-max på en pa högtalare och en hifi högtalare så ligger det inte till gangn för pa högtalaren

Postad 09 February 2008 - 23:20

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0

Bifogad fil  DSC00073.JPG   399.73K   2 Antal nerladdningar

Tja
Hm, jaaa jag fick en fet låt av en tjej :lol: Inte fusk mätt....mätt som vanligt bakom soffan.....sjuk bas iofs men jag antar inte att de är så sjukt haha! rolig bild ändå B)

mvh

konstigt att din kommer upp så högt, min vägrar komma över 133 dB sträcket(och det stå på min 80-130 dB), trots att jag har provat i bilen som spelar över 140 dB, är din en ny variant som klarar upp till 145 dB?

Redigerat av dac83, 09 February 2008 - 23:25.

Postad 10 February 2008 - 00:30

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

konstigt att din kommer upp så högt, min vägrar komma över 133 dB sträcket(och det stå på min 80-130 dB), trots att jag har provat i bilen som spelar över 140 dB, är din en ny variant som klarar upp till 145 dB?

Jag gissar på batteriet.

En multimeter visar t ex för hög spänning osv när batteriet börjar bli dåligt.

Postad 15 February 2008 - 16:48

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0
vad har du för anläggning när du kommer upp i 141,4db. Min mätare maxar jag ibland å lite till (115-120db) Jag har 4st subbas 10" och 2st subbas 12" i ett rum på 18m2. Så 141db i ett rum är jävulskt högt. I en bil kanske de gått men tror inte du har 141db om det inte är ett line arraey pa system hehe... dock så börjar jag undra om min mätare visar för lite:/

Redigerat av Unregistered79206920, 15 February 2008 - 16:51.

Postad 15 February 2008 - 22:04

Unregistered69476454
  • Unregistered69476454
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
halva volymen, sen dör mina öron ^^ (har 15kvm stort rum och 74kg cerwin vega i det) :)

Postad 06 July 2008 - 19:08

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0
Hahhahaha måste berätta vad som precis hände!!

Har en kompis som grejar me husvagnen på gatan nu....och han hörde ett par som gick förbi....som svorde och sa blant annat fy tusan så skönt att inte vara granne me dom där!

HAHA, jag spela.....eller spelar fortfarande Elvis Aloha from hawaii haha

Jag som trodde alla gilla Elvis!!!

Keep rockin roll!

Mvh

Postad 06 July 2008 - 19:39

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

halva volymen, sen dör mina öron ^^ (har 15kvm stort rum och 74kg cerwin vega i det) :D

Är det ett par cls-15 mån tro ? Inga flugviktare även om karossen är spinkig. I mitt ståtar ett par Dynavoice 166cm över golvet och en vikt på 110kg! frontbaffel på 38mm. Spelar riktigt kraftigt och bra

mvh mydynavoice

Postad 06 July 2008 - 19:54

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Är det ett par cls-15 mån tro ? Inga flugviktare även om karossen är spinkig. I mitt ståtar ett par Dynavoice 166cm över golvet och en vikt på 110kg! frontbaffel på 38mm. Spelar riktigt kraftigt och bra

mvh mydynavoice

Tror nog de är Clsc 215 de snackas om

Postad 06 July 2008 - 20:15

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
Mina CLS-15 väger 37,5kg/st. Ställt mig på vågen med de i handen, var lite tungt och knöligt.

Postad 07 July 2008 - 18:13

NoiseMaker
  • NoiseMaker
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

vad har du för anläggning när du kommer upp i 141,4db. Min mätare maxar jag ibland å lite till (115-120db) Jag har 4st subbas 10" och 2st subbas 12" i ett rum på 18m2. Så 141db i ett rum är jävulskt högt. I en bil kanske de gått men tror inte du har 141db om det inte är ett line arraey pa system hehe... dock så börjar jag undra om min mätare visar för lite:/

Och varför skulle ett Line Array-system spela starkare än ett vanligt PA? (Jo, jag vet att en linjekälla dämpas med tre dB per avståndsfördubbling mot vanliga sex dB, men i de små rum som det pratas om här så kvittar det.)

Annars så: Grannens musik kan ha spräckt akvariet Det ni, då spelar man starkt. =)

Postad 07 July 2008 - 18:20

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Och varför skulle ett Line Array-system spela starkare än ett vanligt PA? (Jo, jag vet att en linjekälla dämpas med tre dB per avståndsfördubbling mot vanliga sex dB, men i de små rum som det pratas om här så kvittar det.)

Annars så: Grannens musik kan ha spräckt akvariet Det ni, då spelar man starkt. =)

Hehe de har ju inte ens jag lyckats me ;) kasst ju haha, nae men jag har faktiskt fått vågor i mitt haha

mvh

Postad 07 July 2008 - 22:07

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

han bara drömmer om 141db vilket han inte kommer upp i för dom mätarna slutar att vara tillförlitliga runt125db han kan ju mäta vid porten då kommer han upp i dom siffrorna men inte om han mäter 3 meter ifrån .

Postad 08 July 2008 - 09:26

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
X-12 jag som trodde att du hade mätt upp dina nya brutalburkar ;) .

De måste verkligen spela ordentligt.

// Sat

Postad 08 July 2008 - 17:47

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

X-12 jag som trodde att du hade mätt upp dina nya brutalburkar :) .

De måste verkligen spela ordentligt.

// Sat

nix har inte mät dom än men dom går högre än dom gammla för man kan känna hur gipsplattorna bågnar det största problemet är att dom flyttar på sig själva och canton burkarna
så man får ha markering i golvet hur canton burkarna står så man slipper att gå och kolla på vinklarna hela tiden

Postad 10 July 2008 - 01:29

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
X-12 : Hehe vilka brutala basar du byggt, sådana här "doningar" är inte min egna melodi, men jag kan anta att dom spelar grymt! ...hög och djup bas.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.