Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Min Sony VPH-1292Q har kommit...

458 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony VPH 1292 QM (Projektorer) 0 8.249998 (3) Inga priser

Postad 06 March 2006 - 13:47

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Båda finns i verkligheten (eftersom det handlar om våglängder av ljus) men det finns mer av 6500K än D65... ;)

Postad 06 March 2006 - 13:47

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0

ZoomAir förresten>> Kom o tänka på en grej:
Du vidhåller att det bara finns ett enda sätt att ställa in brightness.
Samtidigt säger du att på din TW600 så ser du ingen skillnad värt namnet på PLUGE+greyscale, PLUGE+100 IRE window... Är det då inte logiskt att man faktiskt kan ställa in brightness på olikas sätt, åtminstone på din projektor? ;) För om skillnaden är försummbar på TW600 mellan olika PLUGE-varianter, så kan man väl rimligtvis använda vilken som? ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Helt rätt att jag på min TW600 kan använda vilken pluge variant jag vill dock är det bekvämast med Pluge/w greyscale då man slipper "Bländas" av allt vitt i dom andra bilder.

Förstår inte riktigt vad du menar här, om jag får samma resultat med vilket pattern jag än använder så får jag ju bara en brightness inställning.

1. Jag får brightness till +1 med pluge/w grey scale

2. Jag får brighntess till +1 även på pluge/w white.

D.v.s. samma hur jäg än ställer in det är ju det som är det fina med projjar som klarar att hålla svärtnivån. Det finns ju lite felmarignaler och jag jag kanske hamnar på +2 med pluge/w white men det gör ingen skillnad alls för färgerna samt att efter uppmätning av gamma kurvan är mitt resultat från pluge/w greyscale det som är "bäst".

Man kan säga att om alla fick en kurs i hur man ställer in brightness så skulle det fortfarande diffa mellan olika personer på samma projj då folk har olika uppfattningar ang precis synligt och när det försvinner, men dom skillnaderna mellan folk är så små att det aldrig kommer påverka färgerna.

Jag kan gissa på att alla hamnar i spannet ca -1/+2 på brightness reglaget, och det är endast efter uppmätning vi kan se vem som hadde närmast det "korrekta".

Om vi tar en projj som har uppenbara problem med att hålla svärtnivån så kanske det blir så här.

1. Brightness +1 med pluge/w greyscale

2. Brightness +10 med pluge/w white.

I detta fall SKALL man köra på pluge/w greyscale, och här kanske du får lite andra färger med brightnes på +10 men du har sannolikt ett för lågt gamma värde med för blek och urtvättad bild. Vilket kanske är ok i ljusa filmer men som du själv sagt så sänker du själv i filmer som Alien, d.v.s. det var fel men att du inte brydde dig i dessa ljusa filmer.

Jag hadde dock alltid kört på inställningen jag fick i pluge/w greyscale, och inte justerat efter film och scen.

Det finns således "ett" korrekt sätt att ställa in brightness och jag kan lova att ISF gubbar med kunskap i kalibrering med t.ex. colorfacts hadde fått till en liknande brightness inställning oavsett projj om dom lägger sig på en rimlig gamma kurva, och följer "lagarna" vilket dom skall göra om dom kör en "ISF" kalibrering.

Det är precis som på mcdonalds en bigmac skall smaka lika oavsett vart du köper den, det finns regler för hur den skall tillagas. Men att du själv innan du äter lägger på lite mer salt eller ketshup, då är denna bigmac "fel", du är nöjd men vi kan inte börja göra dessa ändringar i kassan efter personerna som står i kassans egna smak.

Du kan om du vill gå till Mcdonalds head quarters och försöka få igenom att din bicmac är den bästa och att dom sedan ändrar reglerna för alla bigmacs.

Precis så är det med bild, dom måste ha standarder och lagar för att industrin skall ha nått att gå efter, så att riktigt kalibrerad skärm (enligt dessa lagar och standarder) ger oss ett bra resultat oavsett material.

Om alla i industrin gick sina egna vägar hadde det krävts separata kalibreringar för alla biografer för varje film och för alla projjar/tv o.s.v. för varje film. Man blir hela tiden tvungen att fråga filmens ägare, hur har du tänkt här vad vill du få fram o.s.v. ;)

Bild är såpass subjektivt att alla har sina åsikter och smak och kanske inte håller med om att det finns en "korrekt" bild". Men faktum kvarstår att man kan ha egna preferenser i sitt eget hem men "out there" finns lagar och brightness är inget undantag.

Redigerat av ZoomAir, 06 March 2006 - 14:33.

Postad 06 March 2006 - 14:25

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
pacman>> Menar du grön och blå när du skriver att du endast har reglage för "G och B"?

Postad 06 March 2006 - 14:28

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
pacman>> Men:
The terms light source and illuminant have precise and different meanings. A light source is a physical emitter of radiation such as a candle, a tungsten bulb, and natural daylight. An illuminant is the specification for a potential light source.
Måste väl ändå betyda att en "light source" är en fysiskt förekommande ljuskälla, medans en "illuminant" är en potentiell (alltså inte säkert att den finns) ljuskälla?
I texten definieras ju klart och tydligt 6500K som en "light source" och D65 som en "illuminant".
Alltså; finns 6500K i den fysikaliska verkligheten, medans D65 har en "potential" att finnas...
I mina öron låter det som om att D65 är sjutton så mkt mer teoretisk än 6500K. ;)

Postad 06 March 2006 - 14:33

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
ZoomAir>> Ursäkta, men nu låter det verkligen som om du slingrar dig.

För mig ser listan ut såhär nu:

1. Det finns projjar som man kan ställa in brightness på olika sätt på. Dessa projjar klarar dessutom av att hålla brightness oberoende av scen/material.

2. Det finns projjar (t.ex. TX100) som det inte spelar ngn roll hur man ställer in brightness på, de kommer inte att klara av att hålla inställningen i alla scener ändå. På dessa projjar måste man då välja vilken typ av scen man vill att brightness skall hållas intakt i.

Håller du verkligen inte med om den definitionen efter allt det vi har kommit fram till nu? ;)

Postad 06 March 2006 - 14:34

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
ZoomAir>> Dessutom är det trist att du hänger fast vid ngn sorts uppfattning om att jag skulle ha menat att man kan ställa brightness efter tycke och smak i alla lägen. Det har jag väl ändå fått förklarat vad jag menar med så till den grad att vi inte behöver tjata om det mer..? ;)
Det har aldrig varit så jag menat och det tror jag att du vet, eller?

Postad 06 March 2006 - 14:42

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0

ZoomAir>> Ursäkta, men nu låter det verkligen som om du slingrar dig.

För mig ser listan ut såhär nu:

1. Det finns projjar som man kan ställa in brightness på olika sätt på. Dessa projjar klarar dessutom av att hålla brightness oberoende av scen/material.

2. Det finns projjar (t.ex. TX100) som det inte spelar ngn roll hur man ställer in brightness på, de kommer inte att klara av att hålla inställningen i alla scener ändå. På dessa projjar måste man då välja vilken typ av scen man vill att brightness skall hållas intakt i.

Håller du verkligen inte med om den definitionen efter allt det vi har kommit fram till nu? ;)

<{POST_SNAPBACK}>

1. Du kan ställa in brightness på olika sätt men resultatet är densamma t.ex. +1 oberoende av testpattern.

2. Igen NEJ, dessa projjar kan inte hålla svatnivån intakt, den enda skillnaden är att man då inte kan använda sig av vilket pattern man vill utan är begränsat till pattern liknande pluge/w grayscale. Efter du gjort detta precis som du säger så kommer det inte se bra ut i alla scener, men du har trots det en rimlig gamma kurva som du har gått efter. D.v.s. du har gjort ditt bästa och lagt dig så nära "det korrekta" som skärmen tillåter.

Du har ju själv sagt detta, du blir tvungen att sänka brighntess i Alien filmerna eftersom det finns mycket svart där och då syns din felaktiga brightness inställning mycket mer än i filmer där det mesta är ljust.

Du väljer kompromissen att få till färgerna bättre i dessa ljusa filmer då din felaktiga brighntess instälning inte är lika uppenbar. Men den blir väldigt uppenbar i en Alien film.

Så återigen man kan inte kompensera färgerna med brighntess eftersom man oavsett skärm har ett litet spann att leka med, för litet för att man skall kunna fixa till taskiga färger.

Varför finns det då på min TW600 massa inställnigar för colorsaturation, HUE/saturation för RGBCMY om det räckte med brightness. Jag kan inte vilka reglage jag än använder få bort lite av den "över" mättnad som TW600 har på vissa primär färger. Så man är som kalibrerare ganska så utelämnad i hur färgerna ser ut i CIE diagremmet speciellt primärfärgerna. Försök att få bort den lilla övermättnad som Optoma har på rött t.ex.

Ge din TX100 som hadde problem med detta till en 1000 ISF kalibrerare, jag kan lova att de flesta kommer lämna tillbaka den med liknande brightness inställning.

Så visst kan du ställa in brightness efter scen på din TX100, du kan välja att få till en korrekt brightness på scener liknande pluge/w white, MEN och ett stort MEN du ligger nu troligen på en väligt lågt gamma värde och bilden kommer bli urtvättad och blek.

Brightness ställer ju trots allt primärt svartnivån och det är ju logiskt att i filmer som Alien som man märker av en för hög brightness inställning och är ju därför du sänker i dessa filmer till det som är mer "korrekt".

Slutsatsen är att det finns lagar för brightness men att inställning av denna kan variera beroende på hur projjar klarar av att hålla nivån, dessa sätt är:

1. Projjen klara att hålla nivån oavsett pattern, välj vad du vill (RÄTT)

2. Projjen klarar inte av detta och du måste välja ett pattern med lågt APL för att vara säker på att du hamnar på en rimlig gamma nivå (RÄTT)

3. Projjen klarar inte av att hålla nivån, du ställer in efter pluge/w White och får en tillsynes bra svartnivå men hamnar på ett för lågt gamma värde (FEL) = urtvättad och platt bild.

I DVE handboken står det att pluge/w greyscale är framtaget för att ställa in brightness oavsett skärm och att de andra patterns är till för att utvärdera skärmens möjligheter att hålla denna nivå.

Brightness justerar altså

Postad bild

Ställer du den för lågt får du

Postad bild

Ställer du den för högt som du troligen gör när du använder ett pattern eller scen liknande pluge/w white på en projj som inte klarar av att hålla nivån konstant.

Postad bild

BRIGHTNESS set too high means that no input signal can cause true black to be displayed: the picture content rides on an overall pedestal of gray, and contrast ratio is lost: The picture appears washed-out and faded.

Detta kanske du inte bryr dig om i en ljus film eller scen eftersom det finns mycket lite "true black" men det blir ack så uppenbart i Alien med mycket "true black" och du själv sänker nivån till den mer korrekta.

Så det finns lagar för brightness, och inställningsförfarandet är densamma för alla skärmar oavsett hur dom klarar av att hålla nivån, enda skillnaden är att man kanske blir tvungen att använda ett begränsat urval av patterns på en skärm som har problem att hålla nivån.

DVE har tänkt på detta och tagit fram ett pattern som funkar för alla oavsett skärm.

Redigerat av ZoomAir, 06 March 2006 - 15:25.

Postad 06 March 2006 - 14:54

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

pacman>> Menar du grön och blå när du skriver att du endast har reglage för "G och B"?

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, ingen röd dock, nån aning om varför?

Postad 06 March 2006 - 15:01

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Du forstätter att välja att svara på utvalda delar av det jag skriver. Ok...
Nej, nin, jag vet inte, precis som du skriver, men det gör banne mig inte du heller. Du har inte en susning om ifall din projje kan mappa 1:1 utan extra processing i rörliga sekvenser.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, det vet jag. Eftersom Ruby'n mappa 1:1 så gör den även det vid rörliga bilder, precis som det skulle vara någon större skillnad. Kom med bevis eller håll tyst säger jag!

Du blandar ihop mapping med scalning mm. Fram med bevis annars så är det bara något du fått för dig. VARFÖR SKULLE INTE RUBY KLARA AV 1:1 MAPPING VID RÖRLIGA BILDER? Och VART HAR DU FÅTT DEN IDEEN FRÅN?

Postad 06 March 2006 - 15:28

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
pacman>> Nä, det verkar ju helskumt. På många CRT-monitorer för datorbruk så kan man justera R och B men inte G. Samma på Barco CRT-projjar (vilket är jättestörande ifall man har ett slitet blått rör och behöver dämpa G).
Är det en TV med tuner eller är det en monitor?

Postad 06 March 2006 - 15:36

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

pacman>> Nä, det verkar ju helskumt. På många CRT-monitorer för datorbruk så kan man justera R och B men inte G. Samma på Barco CRT-projjar (vilket är jättestörande ifall man har ett slitet blått rör och behöver dämpa G).
Är det en TV med tuner eller är det en monitor?

<{POST_SNAPBACK}>

Vanlig cheapo TV med tuner ja, kosta väl 7 papp 1996. ;) Has served me well men nu är det platträsket som gäller...

I mitt fall så passa det bra eftersom den efter 10 år och out-of-the-box uppvisar ett överskott på grön och blå. Det hade ju dock varit intressant att veta om man kunnat "kräma på" med mer rött iofs.

Postad 06 March 2006 - 16:09

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0
Rött är vanligtvis inte en problemfäg hos CRT ;)

[spekulation mode on]
Jag tror att du i din CRT TV kikar på luminancen (G) och beräknar därifrån - att sedan blå är en svag färg kan vara anledningen till att du justerar den sepparat!? Annars kan det vara så att man använder en CIE colour difference formel - detta innebär att man räknar på skillnaden mellan två färger och sedan bestämmer den tredje utifrån det!

Det innebär att man skulle kunna applicera följande:

European TV (PAL and SECAM coded) uses Y’U’V’ components. Y’ is similar to perceived
luminance, U’ and V’ carry the colour information and some luminance information and are
bipolar (they go negative as well as positive). The symbols U and V here are not related to the
U and V of CIE YUV (1960).

This coding is also used in some 525 line systems with PAL subcarriers, particularly in parts
of the Americas. The specification here is that of the European Broadcasting Union (EBU). Y’
has a bandwidth of 5 MHz in Europe, 5.5 MHz in UK. The U’ and V’ signals usually have
up to 2.5 MHz bandwidth in a component studio system, but can be as little as 600 kHz or
less in a VHS recorder. U’ and V’ always have the same bandwidth as each other. The CRT
gamma law is assumed to be 2.8, but camera correction laws are the same as in all other systems
(approximately 0.45). The system white point is D65, the chromaticity co-ordinates are:

R: xr=0.64 yr=0.33
G: xg=0.29 yg=0.60
B: xb=0.15 yb=0.06
White: xn=0.312713 yn=0.329016
The conversion equations for linear signals are:-
X = 0.431 * R + 0.342 * G + 0.178 * B
Y = 0.222 R + 0.707 * G + 0.071 * B
Z = 0.020 * R + 0.130 * G + 0.939 * B
R = 3.063 * X − 1.393 * Y − 0.476 * Z
G = −0.969 * X + 1.876 * Y + 0.042 * Z
B = 0.068 * X − 0.229 * Y + 1.069 * Z
the coding equations for non-linear signals are:
Y 0 = 0.299 * R0 + 0.587 * G0 + 0.114 * B0
U0 = 0.493 * (B0 − Y 0)
= −0.147 * R0 − 0.289 * G0 + 0.436 * B0
V 0 = 0.877 * (R0 − Y 0)
= 0.615 * R0 − 0.515 * G0 − 0.100 * B0
R0 = Y 0 + 0.000 * U0 + 1.140 * V 0
G0 = Y 0 − 0.396 * U0 − 0.581 * V 0
B0 = Y 0 + 2.029 * U0 + 0.000 * V 0
The conversion equations between linear 709 RGB signals (see later) and EBU RGB signals
are:
Re = 0.9578 * R7 + 0.0422 * G7 + 0.0000 * B7
Ge = 0.0000 * R7 + 1.0000 * G7 + 0.0000 * B7
Be = 0.0000 * R7 + 0.0118 * G7 + 0.9882 * B7
R7 = 1.0440 * Re − 0.0440 * Ge + 0.0000 * Be
G7 = 0.0000 * Re + 1.0000 * Ge + 0.0000 * Be
B7 = 0.0000 * Re − 0.0119 * Ge + 1.0119 * Be

[/spekulation mode off]

mvh

/Pär

Postad 06 March 2006 - 17:29

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0

frallan>> Det är mindre skillnader ju jämnare slitna rör och ju bättre ställd vitbalans man har.
Absolut. Men skillnad är det allt. Se'n kanske man får justera mer än 10 snäpp också. ;)
För att påverka vitbalansen så är det ganska stor justering man får göra.

Jag testade att mäta färgbalansen på min CRT-monitor för RGB 128 och 255. MIN och MAX brightness. För RGB 128 blev skillnaderna (MIN/MAX brightness) x=0.318/0.318, y=0.331/0.334 och 6190/6210K. För RGB 255 blev skillnaderna x=0.312/0.313, y=0.327/0.329 och 6550/6490K. Jag testade även att mäta RGB 64 men vid MIN brightness får jag inga värden för att ljusstyrkan blir för låg.
Av detta drar iaf jag slutsatsen att brightness inte påverkar vitbalansen tillräckligt för att vara ett problem. Om detta bara gäller CRT-monitorer får jag naturligtvis inte svar på i detta test.

För att påverka mättnaden räcker det ofta med några snäpp. Och detta går att göra på vilken display som helst. Helt enkelt av den anledning som har nämnts tidigare, mer ljus = mer vitt = mer urvattnade färger. Omvänt, mindre ljus = mindre vitt = mer mättade färger. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Du blandar ihop termerna färgmättnad (saturation) och ljusstyrka (brightness). Om man tar den något 'dassiga' gula färgen R192-G192-B128 som exempel. Genom att sänka brightness på en CRT-display kommer alla tre färgernas ljusstyrka att sänkas så att resultatet exempelvis skulle kunna se ut som R128-G128-B64 hade gjort med den ursprungliga ljusstyrkeinställningen. Denna färg har fortfarande samma färgmättnad. Hur konstigt det än låter så är det bara ljusstyrkan som normalt ändrar sig när man justerar brightness.

Genom att öka röd och grön och minska blå så höjs färgmättnaden och resultatet blir en klarare gul färg. Gör du tvärtom och sänker röd och grön samtidigt som du höjer blå får du en lägre färgmättnad. Detta kan du inte göra med ett brightness-reglage på en CRT-projektor. Det enda sättet att kunna ändra färgmättnaden via brightness-reglaget är ifall du har helt olika färgtemperaturer vid höga IRE-nivåer i jämförelse med låga.

Eller menar du att detta är fel?

Redigerat av Unregistered595b73fd, 06 March 2006 - 17:31.

Postad 06 March 2006 - 17:43

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Nejdå, det är helt rätt, men upplevelsen då man sänker ljusstyrkan är att det blir kraftigare, klatschigare och mer mättade färger.
Jag försäkrar att jag inte blandar ihop färgmättnad och ljusstyrka.
Jag har arbetat med digital bildhantering sedan 1988, så jag har full koll på dessa begrepp och många andra. Se'n kanske jag har ett lite eget sätt att formulera mig, men be mig utföra en kompetent fotoretusch av ngt slag så blir du troligen inte missnöjd. Dock kostar det 650:-/h. ;)
Detta är själva anledningen till att jag kan verka väldigt stursk och självsäker. Jag är nämligen väldigt van vid att handskas med bilder, både i vektorprogram (Freehand, Illustrator...) och i t.ex. Photoshop, After Effects och i olika 3D-applikationer.
Bara så att ingen tror att jag yrar, för det gör jag verkligen inte...
Se'n kanske formuleringarna inte är 100% hembiokorrekta alla ggr. ;)

Postad 06 March 2006 - 17:44

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0
Jag kanske ska lägga till att skillnaderna mellan RGB-värdena i mitt exempel bara är till för att visa vad jag menar, inte att se på som faktiska värden då brightness-reglaget fungerar mer som ett BIAS-reglage uniformt för alla tre rör.

Postad 06 March 2006 - 17:52

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0

Nejdå, det är helt rätt, men upplevelsen då man sänker ljusstyrkan är att det blir kraftigare, klatschigare och mer mättade färger.

<{POST_SNAPBACK}>

Om man då jämför en ljussvag projektor med en ljusstark, borde inte den ljussvaga alltid ha "kraftigare, klatschigare och mer mättade färger"?

Postad 06 March 2006 - 17:54

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0
Det är väl kontrasten som ställer ljusflöde och peak white och inte brightness ;) ;)

mvh

/Pär

Postad 06 March 2006 - 18:06

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0

Det är väl kontrasten som ställer ljusflöde och peak white och inte brightness ;) ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag visste att den kommentaren skulle komma... :P

Det var just därför jag gjorde tillägget att värdena jag angav var fiktiva. Jag kunde naturligtvis valt lägre RGB-värden men då blir ju inte den gula färgen lika klar och vacker... ;)

Postad 06 March 2006 - 20:53

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0

Utan AKB så blir bilden betydligt stabilare och punchigare. Dessutom slipper man ju "black jump" eller vad de nu kallar det i staterna... ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har aldrig testat min 1292 utan AKB. Jag har för mig att jag någon gång läst om att man kan stänga av AKB via en jumper på något kretskort men har aldrig provat det. Du får gärna beskriva hur man gör.

När du säger att bilden blir stabilare och punchigare, hur menar du då?

Postad 07 March 2006 - 08:12

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
"Black bounce" försvinner helt! ;) Det fenomenet är mkt mer störande än streaking. Det känns som att streakingen blir lite bättre också, men det kan vara inbillning.
Iom att Black bounce försvinner så blir upplevelsen enormt mkt bättre tycker jag. ;)
Skall fixa foton på vilken jumper man skall stänga. Det är iaf på det lilla, lilla kretskortet som sitter på den bakre chassidelen som man inte kan öppna så lätt. Den som sitter bakom rören. Man kan säga att det lilla kortet sitter direkt bakom det gröna röret...

Postad 07 March 2006 - 08:14

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
nin>> Jag frågade på Lumagens forum om det där med 1:1 och processing. Gordon på Convergent AV svarade:

I think it would be impossble to say no processing is done in the display. All you can do is hope to minimise whatever processes may be detrimental to the image.

I'm sure that some displays will add sharpening, noise reduction, perhaps conrast enhancement (gamma changes) to the signal, even when 1:1 mapping.

Gordon

Länk:

http://www.convergen...51f4a3454b92f85

Givetvis kan det finnas bevis för att just Rubyn inte processar ngt vid 1:1, men med bakgrund av vad Gordon säger här; har du några bevis för att den inte gör det?
Rent generellt så ger han mig dock helt rätt i vad jag sade i den andra tråden.

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 07 March 2006 - 08:15.

Postad 07 March 2006 - 08:20

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
frallan>> Men, men... Den intressanta frågan, tycker jag ändå är:
Ang. vitblansen på CRT: Om du justerar brightness mellan, säg, 30 och 80, ser du då ingen skillnad på gråskalan?
Dessutom är det som sagt inte alls omöjligt att G70 har ngn kompensation inbyggd för detta fenomen.

Ang. mättnad: Om du inte ser ngn skillnad på dina displayer så gör du inte, men jag upplever kraftigare resp. vattnigare färger på vilken display som helst i stort sett då jag justerar brightness upp och ned. Tror inte heller att det här egentligen är ngn brist hos displayer utan snarare ngt som ligger hos det mänskliga synsystemet.

Postad 07 March 2006 - 17:10

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0

"Black bounce" försvinner helt! :P Det fenomenet är mkt mer störande än streaking. Det känns som att streakingen blir lite bättre också, men det kan vara inbillning.
Iom att Black bounce försvinner så blir upplevelsen enormt mkt bättre tycker jag. :)
Skall fixa foton på vilken jumper man skall stänga. Det är iaf på det lilla, lilla kretskortet som sitter på den bakre chassidelen som man inte kan öppna så lätt. Den som sitter bakom rören. Man kan säga att det lilla kortet sitter direkt bakom det gröna röret...

<{POST_SNAPBACK}>

"Black bounce", vad exakt är det? Märker du någon skillnad i total ljusstyrka (kontrast) när du stänger av AKB? Jag läste en del om följderna av att stänga av AKB-funktionen på 1292 strax efter att jag köpte den vilket nu är några år sedan men om jag inte minns fel hade folk lite olika upplevelser. Jag har för mig att vissa upplevde en mycket kontrastrikare bild medan andra fick en mörk och dålig bild. Jag har även för mig att man kunde få så stora problem med färgbalansen att en korrekt inställning var 'out of range' för BIAS- och GAIN-kontrollerna.
I vilket fall som helst låter det onekligen intressant att testa efter det du har berättat. :)
Foton på kretskort/jumper är som sagt välkomna.

Ang. vitblansen på CRT: Om du justerar brightness mellan, säg, 30 och 80, ser du då ingen skillnad på gråskalan?
Dessutom är det som sagt inte alls omöjligt att G70 har ngn kompensation inbyggd för detta fenomen.

Jag ska väl erkänna att då jag aldrig har haft anledning till det har jag nog aldrig testat att justera brightness upp och ner i ett så stort omfång på min G70. Jag tror att jag använder skillnader på ca 5 steg som max (på en skala från 0-255) mellan olika signaler. Jag får väl testa nästa gång jag har projektorn igång och återkomma då. :)

Ang. mättnad: Om du inte ser ngn skillnad på dina displayer så gör du inte, men jag upplever kraftigare resp. vattnigare färger på vilken display som helst i stort sett då jag justerar brightness upp och ned.

Naturligtvis ser jag skillnad på färgerna när jag justerar brightness men jag har aldrig associerat skillnaderna med färgmättnad då jag anser att färgmättnad är något annat. <_<

Postad 07 March 2006 - 18:02

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Definitionen på mättnad skulle man väl kunna säga vara "avsaknad av inblandning av andra färger". Dvs RGB 255,0,0 ger en mer mättad röd än RGB 255,10,10. Man skulle kunna säga att andelen vitt är "10,10,10" i det senare fallet.

Eftersom grafer är roliga stoppar vi in dem med: Det är ju t.ex. därför mättnad kan översättas som avstånd från vitpunkten i ett CIE-diagram. Desto längre ifrån "mittpunkten" man kommer (och desto närmare ytterkanten, hästskon, med "rena" våglängder av ljus), desto mer mättad är en viss färg. Desto längre ifrån man är vitpunkten, desto mindre andel "vitt" finns i färgen och alltså, desto mer mättad är färgen. Går den definitionen att köpa?

En höjningen av Brightness kommer öka andelen "vitt" i en färg och därigenom tycker jag Arioch har en korrekt teori.

På samma sätt kommer ett lägre gammavärde ge dig mindre mättnad eftersom "övriga" färger (tex. blå och grön i 255,10,10 exemplet ovan) kommer vara ljusare och alltså kommer "vitandelen" vara större.

Att jag sen personligen i 99 fall av 100 (iaf inte på icke-CRT) inte skulle offra svärta, djup och allt annat genom denna manöver är en annan sak, var och en till sitt. :) Kanske beror det på om man är mer djupfanatiker än färgkorrekthetsfanatiker, vad vet jag? :)

Va fan..det var ju inte det här jag skulle hålla på med på rasten...

Postad 07 March 2006 - 20:21

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0

"Black bounce", vad exakt är det? Märker du någon skillnad i total ljusstyrka (kontrast) när du stänger av AKB? Jag läste en del om följderna av att stänga av AKB-funktionen på 1292 strax efter att jag köpte den vilket nu är några år sedan men om jag inte minns fel hade folk lite olika upplevelser. Jag har för mig att vissa upplevde en mycket kontrastrikare bild medan andra fick en mörk och dålig bild. Jag har även för mig att man kunde få så stora problem med färgbalansen att en korrekt inställning var 'out of range' för BIAS- och GAIN-kontrollerna.
I vilket fall som helst låter det onekligen intressant att testa efter det du har berättat.
Foton på kretskort/jumper är som sagt välkomna.

Jepp, man kan inte köra med samma GAIN/BIAS som utan AKB, långt ifrån. Cut-off hamnar mkt högre upp, så om man t.ex. har kunnat köra 120, 120, 120 innan så kanske man måste köra 220, 220, 220 efter och dessutom köra med betydligt högre brightness... Kanske finns det andra nackdelar, men de lär jag upptäcka snart. :)

Black bounce är att ljusstyrkan "flämtar till" då det växlar mellan en väldigt ljus och en betydligt mörkare scen. Det är olika illa på olika exemplar tydligen enligt Graham Johnsson på avsforum.

Skillnaden är också lite som den mellan att köra Port 5 och Port 3 på Barco. Vissa gillar inte alls att köra på Port 3, medans vissa tycker att det blir både skarpare och kontrastrikare. :)

Postad 07 March 2006 - 20:22

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
pacman>> På en CRT vete sjutton om jag skulle offra svärta till förmån för lite "bättre" färger, men på en TX-100 så är det ingen svärta att tala om som man offrar, så på den spelar det ingen som helst roll tycker jag... :)

Postad 07 March 2006 - 20:24

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
frallan>> Har precis skruvat ihop min projje nu efter några dagars mekande med magneterna, så jag tar bilder när jag får de "nya" rören, för då skall den ju ändå öppnas igen. :)

Postad 07 March 2006 - 20:46

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0
Ingen brådska för min skull. För att kunna testa min gamla 1292 måste jag bära den en bit och som du säkert upptäckt är den lite på gränsen till att kunna kallas portabel... :)

Postad 07 March 2006 - 20:48

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0

frallan>> Har precis skruvat ihop min projje nu efter några dagars mekande med magneterna, så jag tar bilder när jag får de "nya" rören, för då skall den ju ändå öppnas igen. :)

<{POST_SNAPBACK}>

:) lite meck med dessa CRT:er

Men ack vilken bild :)

Postad 07 March 2006 - 22:54

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
frallan>> Ja, satiken vad den väger. Jag har två domkrafter under den för att kunna ställa in vinkeln steglöst i bakprojektionen. :) Inte så snyggt, men det syns ju inte om man är på "rätt" sida duken. :D

ZoomAir>> Mekandet är roligt. :) Fast det är väldigt jobbigt ifall man har den isärmonterad och oinställd när man plötsligt får lust att se på film... Ordet plötsligt och CRT går liksom inte riktigt ihop. :P :) Gillar man inte att meka så ska man definitiiiiivt inte ha en CRT. <_<

Postad 08 March 2006 - 00:36

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

nin>> Jag frågade på Lumagens forum om det där med 1:1 och processing. Gordon på Convergent AV svarade:

I think it would be impossble to say no processing is done in the display. All you can do is hope to minimise whatever processes may be detrimental to the image.

I'm sure that some displays will add sharpening, noise reduction, perhaps conrast enhancement (gamma changes) to the signal, even when 1:1 mapping.

Gordon

Länk:

http://www.convergen...51f4a3454b92f85

Givetvis kan det finnas bevis för att just Rubyn inte processar ngt vid 1:1, men med bakgrund av vad Gordon säger här; har du några bevis för att den inte gör det?
Rent generellt så ger han mig dock helt rätt i vad jag sade i den andra tråden.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inte sagt att det inte händer saker med bilden. Det jag säger inte stämmer är dina påstående att 1:1 mapping inte funkar. För det gör det. Bara för det är något fel på din gamla digitala så gör det inte att alla andra funkar på samma sätt.

Postad 08 March 2006 - 09:51

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Jag har väl för sjutton inte sagt att 1:1 inte funkar. Det enda jag har sagt är att det fortfarande kan förekomma processande av bilden.
Det är väl det vi har diskuterat och inget annat???? :)

Postad 08 March 2006 - 09:56

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Förtydligande; hela diskussionen uppstod då jag menade att man kanske inte är "säker" bara för att man har 1:1-mappning, att projektorerna ändå kanske utför mer eller mindre processande på bilden. Då möttes jag av ett massivt motstånd i tråden i fråga där man menade allt ifrån att "det är en så försummbart enkel uppgift för dagens processorer, så det spelar ingen roll", till som du har hävdat - att projjen inte lägger till eller drar ifrån något vid 1:1 mappning.
DET är diskussionen.
1:1 funkar ju givetvis på alla projjar som har en fast pixelmatris, men hur bra? Det är ju det som är själva frågan - GIVETVIS! Inget annat.
Det spelar väl inte någon som helst roll ifall 1:1 "funkar" (vad man nu menar med det) ifall EE, MB och annat läggs till på bilden ändå????
Det var min poäng hela tiden, och det vet du mkt väl; att digitala projjar oftast lägger till extra "skräp" i bilden.

Postad 09 March 2006 - 15:42

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Har fått de "nya" rören, så när jag har monterat dem och ställt in allt från början igen så kommer jag att börja jobba med ljudisoleringen.

Planen är att bygga en stor och luftig låda runt den. Den står bakom och nedanför duken och projicerar snett uppåt mot en stor ytreflekterad spegel.
Lådan kommer troligen att vara helt öppen i framkant, men förseglad i bakkant mot duken till.

Tänkte bygga med dubbla gipsplattor och billjudisoleringsmattor mellan dem.
Dessutom kommer jag att hänga Moltontyg ovanför och vid sidorna mellan bakväggen och duken, både för ljusisolering och lite ytterligare ljudisolering.
Se'n kommer det att vara Moltontyg bakom "racken" också.

Frågan är; är det vettigt att bygga dubbla gips med ljudisoleringsmattor mellan eller finns det ett smartare sätt?
Klipper gips bort andra frekvenser än ljudisoleringsmattorna? Mattorna tar väl mest låga frekvenser eller är det tvärtom?

Ljudet dämpas rätt så kraftigt bara jag ställer ljudisoleringsmattor bredvid projjen och lägger ett par ovanför som jag har gjort när jag har testat.

Postad 09 March 2006 - 17:47

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0
Även om det kanske är självklart så vill jag passa på att tipsa om att du ska vara noga med att även avskilja projektorn från den övriga konstruktionen i din 'hushbox', detta för att undvika fortplantning av oljud. Jag använde min 1292 takmonterad och hade den monterad direkt emot ankarskenor som i sin tur var bultade dikt mot taket (gjutet betongbjälklag). Projektorn lyckades då föra så mycket oväsen och skapa så mycket vibrationer i sin hushbox att det definitivt gick att höra fortplantningar av ljudet från betongtaket i rummet bredvid. :unsure:

Postad 09 March 2006 - 18:27

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Jepp! Den står fritt på golvet på några dörrmattor och sedan kommer boxen att hänga ihop med "dukväggen" men med gott om spelrum till projjen... :unsure:

Postad 10 March 2006 - 00:04

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Har installerat det nya blå röret nu... Jäääääääsiken! Gjorde en snabbinställning av GAIN/BIAS bara men satiken vilket tryck jag kan få nu. Smärtsamt vitt blir det i det vitaste! :D
Blir kul att mäta upp ljustrycket vid 100 IRE efter kalibrering senare. :unsure: :P

Blir också intressant att se om det nya gröna är i lika bra skick som det nya blå. Det nuvarande röda kan jag inte hitta några brister på, men det blir väl att jag byter det med. :o

frallan>> Har tagit kort på hur man skiftar rör nu och även var AKB-jumpern sitter. Laddar upp dem imorgon troligtvis. ;)

Postad 10 March 2006 - 22:02

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0
Roligt att höra att röret fungerar bra. Att det nyare röret ger ifrån sig så mycket mer ljus, beror det på att det gamla var slitet eller beror det på något annat?

Postad 11 March 2006 - 13:49

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Frallan>> Jag PM:ar dig...

Postad 14 March 2006 - 10:54

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Nu har jag trimmat in de nya rörens fokus, geometri och konvergens så att "Every other horisontal line" i Lumagens testmönster syns över hela skärmen i 1080p@60Hz.
Dessa linjer blir bara ca 0,96 mm tjocka så man får stå högst 1,5 meter ifrån för att kunna se dem. :)
Jag frågar mig verkligen hur jag skulle ha kunnat ställa in skärpan så exakt utan detta (eller ett liknande) testmönster. Jag frågar mig också hur alla de som har testat 1080p med CRT har burit sig åt för att ställa in sina projjar. Har man inte liknande testmönster att tillgå så är det garanterat omöjligt att få till mekanisk och elektronisk skärpa så exakt som jag har fått nu. :)

Det som är kvar nu är att ställa in brightness ( :) ), kontrast och vitbalans.
Kontrasten är extremt viktig att få rätt, för ligger den bara lite för högt så blir riktigt ljusa (ca 90-100 IRE) objekt för suddiga och ligger den för lågt - ja då blir ju bilden lite matt. Gissar på att jag kommer att hamna ngn stans runt 50-55 i kontrast (fabriksvärdet är 80 av 100 på denna projje).
Detta kontrast/skärpa-fenomen är lätt att observera när jag väljer att spela ett HD-klipp från Microsoft som jag just nu inte minns vad det heter, men det är iaf reklam för MediaPlayer 10 och innehåller högupplösta screenshots och glada dansande ungdomar i mkt grälla färgskalor. De skärmdumpar som man ser i detta klipp har relativt lågt kontrastomfång och inga vita texter mot mörk bakgrund, och de blir nu extreeeeeemt skarpa på min projje i 1080p! :rolleyes:
Tittar jag däremot på ngn meny i scalern, DVD-spelaren el. dyl där vita texter mot mörk bakgrund är vanliga så är dessa texter klart suddigare. Detta alltså för att jag inte har trimmat in kontrasten än.

Ang. skavanker (MB, EE m.m.) i HD/SD MPEG så syns dessa klart och tydligt nu. Ett HD-klipp som jag tittade på igår innehåller en sekvens med en viss dotter till en viss härskare över ett beridet folk i ett sagoland. Hon står i ett mörkt tält och pratar med en representant för ett lilleputtfolk som spelar en central roll i denna filmtrilogi. Om man då tittar på tältduken bakom henne så ser man att den är upplyst av en fladdrande eld, man ser ganska snart också att det är en riktigt rutten MPEG-komprimering med mkt macroblocking.

Så inom en vecka är jag redo att ta emot besökare som vill leta fel på CRT! :rolleyes: ;)

Det går inte fort, men det går långsamt... :P

Postad 14 March 2006 - 14:52

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Har du DVHS spelare?

Postad 14 March 2006 - 18:13

Unregistered4c0be2b2
  • Unregistered4c0be2b2
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
hu ser testmönstren ut?

Postad 14 March 2006 - 18:28

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0

Så inom en vecka är jag redo att ta emot besökare som vill leta fel på CRT! :) :)

<{POST_SNAPBACK}>

Pick me, pick me, pick me... :)

Postad 14 March 2006 - 20:21

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
nin>> Ja, men bara med komponent ut. En JVC 30K. Hurså?

Postad 14 March 2006 - 20:21

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
michael_1208>> Det är grå/vita linjer som är en pixel/linje tjocka om vartannat. Finns horisontella och vertikala.

Postad 14 March 2006 - 20:22

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Frallan>> Du e så välkommen så, men du har väl sett en 1292 innan misstänker jag. :)

Postad 15 March 2006 - 01:16

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Samma som mig då. Perfekt, kan göra ett band med lite olika klipp som man kan jämföra mellan sen.

Postad 15 March 2006 - 02:17

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Samma som mig då. Perfekt, kan göra ett band med lite olika klipp som man kan jämföra mellan sen.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad skall ni jämföra :)

Är det en CRT vs Ruby shootout på gång :)

Postad 15 March 2006 - 10:00

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Japp! :)

Det finns 5-6 sittplatser för kännedom. :)

Fast vi måste verkligen lösa det där med duk till Rubyn, nin, för jag vete sjutton om man kan köra den på bakprojektionsskärmen hur som helst. Det står ju ett 90 kg monster bakom och tar upp all plats och jag vill inte flytta på det i första taget. :)

Postad 15 March 2006 - 16:05

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Vi får kolal upp det. Sedan skulle jag gärna vilja få till färgerna bättre än nu, men du har väl saker för det och gråskala nu eller?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.