* Officiell tråd - DVBViewer Pro *
1231 svar till detta ämne
Postad 14 september 2006 - 19:41
JRL
-
JRL
-
Rookie
-
4 inlägg
@JRL Var en kompis som testade Pinnacle PCTV 300i kortet. Själv har jag Twinhan 1020 DVB-S kort. Det är som andreasimner skriver, du måste ha Pro versionen och testa gärna först med transedit då vet du att det kommer att fungera. Finns en preview funktion där också så att du ska kunna se om du får bild.
<{POST_SNAPBACK}>
Transedit testat med följande frekvenser enligt Muxarna på Nacka-masten [SATTYPE] 1=5000 2=Terrestrial (EUR2) [DVB] 0=5 1=746000,8 2=706000,8 3=778000,8 4=730000,8 5=754000,8 Får enbart träff på kanalerna på 778 mhz (Kanal5 & Co), trots att jag har starkare mottagning enligt Dilogen på 730 mhz t.ex. Har provat med offset på 125 både uppåt och nedåt men utan bättring. Ytterligare tips mottages tacksamt. Ska se om jag kan låna ett annat kort närmaste dagarna att testa med här hemma... Nu även testat med ScanChannelsBDA och får samma resultat där. På övriga "kända" muxar indikeras en kvalitet på 20%, lååångt ifrån kvalitén med Dilogen om jag kör den i samma uttag.
Redigerat av JRL, 14 september 2006 - 20:15.
Postad 15 september 2006 - 05:49
menhallå
-
menhallå
-
Beroende
-
-
1 014 inlägg
Ett långskott...
Prova med att sätta frekvenserna i stigande ordning. Borde inte ha någon betydelse fast man vet ju aldrig.
Prova med följande fil:
[SATTYPE]
1=5000
2=Terrestrial (Nacka)
[DVB]
0=7
1=490000,8
2=642000,8
3=706000,8
4=730000,8
5=746000,8
6=754000,8
7=778000,8
Du måste starta om DVBViewer för att det skall ta den nya filen. Scanna med "Sort by frequencey".
Redigerat av menhallå, 15 september 2006 - 05:53.
Postad 16 september 2006 - 15:15
Unregistered9bb18449
-
Unregistered9bb18449
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
Kan inte spela in en kodad kanal och titta på en annan kodad samtidigt med softcam nu. Har provat olika lösningar men inget fungerar. Min slutsat är att softcam (softcsa) bara stödjer en kanal åt gången (eller att några ändringar skett i DVBViewern.) Inget problem att köra DVBServer och flera klienter. Dessa kan dock bara se samma kanal samtidigt. Den första klienten som loggat in på DVBServrn bestämmer vilken kanal som ska ses. Går bra att från vilken klent som helst välja valfri kanal så länge den har loggat in först eller körs som ensam klient. (Blev lite rörig förklaring kanske.)
Fria kanaler inger problem att spela in en och titta på en annan.
Har också editerat mina tidigare inlägg angående att kunna se två (kodade) kanaler samtidigt.
Vill minnas att under mina tester dec2005 -feb2006 så fick jag detta med att se en kodad och spela in t.o.m. två kodade samtidigt från samma transponder att fungera.
Redigerat av Unregistered9bb18449, 16 september 2006 - 15:16.
Postad 18 september 2006 - 15:22
ronnylov
-
ronnylov
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Jag har precis skaffat DVBViewer och FireDTV-C för comhem. För att kunna starta upp datorn automatiskt när jag använder inspelningstimer har jag lagt in pluginet DVB Task Scheduler. På så sätt kan datorn väckas från "Hibernate" och spela in ett program en viss tid.
Nu har jag tyvärr ett problem. Nästa gång datorn startas och DVBViewver startas så hänger sig DVBViewer och ingen ispelning sker. Det går inte avsluta DVBViewer eller stänga av datorn på normalt sätt. Jag blir tvungen att hålla inne datorns Power-knapp tills den stängs av.
Har någon annan upplevt detta fenomen? Jag DVBViewer Pro 3.5 (ej betaversion). Vad ska man göra åt problemet?
EDIT: Det verkar inte vara relaterat till DVBViewer. Jag får samma problem med MyTheatre upptäckte jag. Varje gång datorn varit i viloläge så hänger sig DVB-applikationen (svarar inte) när man startar. Kopplar jag ur firewiresladden så går programmet igång (utan bild så klart) så att man kan stänga ner det. Är nog min hårdvara som krånglar...
Redigerat av ronnylov, 19 september 2006 - 08:04.
Postad 19 september 2006 - 09:51
Unregistered9bb18449
-
Unregistered9bb18449
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
Testa med att förlänga "Minutes lead time" under settings i Scheduler.exe
Förlänger tiden innan DVBV startas så att windows hinner starta ordentilgt (vill jag minnas)
Postad 19 september 2006 - 10:07
ronnylov
-
ronnylov
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Har 3 minuter lead time inställt och datorn startar snabbare än så. Blir samma problem om jag startat DVBViewer manuellt utan att inblanda scheduler. Jag ska testa med en annan dator och se hur det funkar.
Postad 19 september 2006 - 22:26
menhallå
-
menhallå
-
Beroende
-
-
1 014 inlägg
Har 3 minuter lead time inställt och datorn startar snabbare än så. Blir samma problem om jag startat DVBViewer manuellt utan att inblanda scheduler. Jag ska testa med en annan dator och se hur det funkar.
<{POST_SNAPBACK}>
Nu är jag säkert ute och cyklar igen men skulle vilja påstå att de gånger DVBViewer hängt sig (för mig) som du skriver så är det CommonInterface.exe som bråkar. Brukar öppna Aktivitetshanteraren men det går inte att döda CI-processen. CI används ju av både DVBViewer och MT. Du kan ju prova med att ta bort CI från Autostart och se om det fungerar(?) Fast då få du ju bara okodade kanaler...
Redigerat av menhallå, 19 september 2006 - 22:29.
Postad 20 september 2006 - 08:45
ronnylov
-
ronnylov
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Programmet CI behövs inte, jag får ändå in kodade kanaler. Programmet CI behövs bara om man har en CA-modul som man behöver kommunicera manuellt med, typ slå in koder eller liknande. Så jag har tagit bort både CI och RC från autostart (använder inte fjärrkontroll heller eftersom den inte funkar med DVBViewer).
Men jag har i alla fall löst problemet med hängningarna. Jag bytte ut mitt gamla PCI-firewirekort med TI chip mot ett nytt PCI-kort som har VIA chip och nu funkar det problemfritt! Läste om vissa stabilitetsproblem med vissa NEC-baserade och TI-baserade PCI-firewirekort så jag tänkte jag köper ett med VIA-krets istället. Mitt moderkort saknar inbyggd firewire.
När det gäller DVBViewer gillar jag programmet skarpt! Men jag har ett problem att ibland när man klickar med musen (kanske dubbelklickar eller något) på TV-bilden så kommer det upp en OSD-kanallista. Jag vet inte riktigt hur jag beter mig för att få fram den, det sker inte avsiktligt. Alltså inte en vanlig windowsmeny utan en mer TV-anpassad meny. Men den kan jag inte få bort utan att starta om DVBViewer. OSD-menyn ser helt OK ut att använda men jag vill inte att den ska skymma TV-bilden... Hur är det tänkt att man ska få fram den och hur är det tänkt att man ska få bort den?
Finns det något fungerande plugin så man kan använda FireDTV fjärrkontroll med DVBViewer? I programmet RC går det inte att välja DVBViewer...
Postad 20 september 2006 - 09:32
menhallå
-
menhallå
-
Beroende
-
-
1 014 inlägg
Esc tar bort menyn. Jag programmerade ena musknappen till Esc-funktion.
Postad 21 september 2006 - 07:09
abaader77
-
abaader77
-
Användare
-
-
117 inlägg
Har insett att inspelningarna tar en del plats då de lagras i nån slags mpeg2-variant.
Har någon här på forumet ett smidigt sätt att konvertera (helst automatiskt eller schemalagt) de inspelade mpeg2filerna till mpeg4 (xvid)?
Det smidigaste vore om det gick att DVBViewer att starta konverteringen efter avklarad inspelning.
Postad 21 september 2006 - 09:22
menhallå
-
menhallå
-
Beroende
-
-
1 014 inlägg
Har insett att inspelningarna tar en del plats då de lagras i nån slags mpeg2-variant.
Har någon här på forumet ett smidigt sätt att konvertera (helst automatiskt eller schemalagt) de inspelade mpeg2filerna till mpeg4 (xvid)?
Det smidigaste vore om det gick att DVBViewer att starta konverteringen efter avklarad inspelning.
<{POST_SNAPBACK}>
Du kan ladda ned testa VideoReDo. Det kan snabbt klippa bort överhäng i början och slutet och reklam. Mycket snabbt (några minuter för en hel film. Du kan också klippa ihop filmer från ex TV4 som klämmer in nyheter mitt i filmen. Och du kan editera många filmer och sätta upp ett batch program som tuggar igenom filmerna när du gör något annat. Men obs resultatet i mpeg2 ingen konvertering. Att ändra från mpeg2 till ex mpeg4 tar lång tid även med en snabb dator (1h). Så frågan är om det är värt besväret. Du får ju dessutom en sämre bild. VideoReDo specifications
Postad 21 september 2006 - 10:08
abaader77
-
abaader77
-
Användare
-
-
117 inlägg
Det är just storleken på filmerna jag vill minska för att kunna behålla så mycket som möjligt på hårddisken och slippa bränna ut på DVD. Kvaliten behöver väl inte bli märkbart sämre?
Postad 21 september 2006 - 12:34
ronnylov
-
ronnylov
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Med pluginen DVB Task scheduler så är det möjligt att ange en kommandorad som ska köras efter avslutad inspelning. I den kan du förmodligen anropa något script som gör det du vill.
För att konvertera till andra format är det först bra att demuxa och fixa det inspelade med ProjectX eller PVAStrumento och sedan kan du t.ex. öppna videoströmmen (*.m2v eller *.mpv) i VirtualDubMod och komprimera med XviD codec och därefter muxa ihop med original-ljudströmmen (mp2 eller ac3) t.ex. med AviMux.
För att klippa bort reklam använder jag MPEG2Schnitt på de demuxade filerna från ProjectX. Det är ett gratisprogram och ett bra alternativ till videoredo tycker jag. Det lär även ska finnas program som kan klippa bort reklam automatiskt (javisst ja, det kan man nog göra med videoredo plus).
Ska du spara plats så är det nog ännu bättre att konvertera till h.264 än xvid.
Postad 21 september 2006 - 14:13
JiTe
-
JiTe
-
Användare
-
-
144 inlägg
För att konvertera till andra format är det först bra att demuxa och fixa det inspelade med ProjectX eller PVAStrumento och sedan kan du t.ex. öppna videoströmmen (*.m2v eller *.mpv) i VirtualDubMod och komprimera med XviD codec och därefter muxa ihop med original-ljudströmmen (mp2 eller ac3) t.ex. med AviMux.
<{POST_SNAPBACK}>
Vad vinner man på att Demuxa filerna?
Postad 23 september 2006 - 20:04
menhallå
-
menhallå
-
Beroende
-
-
1 014 inlägg
Med pluginen DVB Task scheduler så är det möjligt att ange en kommandorad som ska köras efter avslutad inspelning. I den kan du förmodligen anropa något script som gör det du vill.
För att klippa bort reklam använder jag MPEG2Schnitt på de demuxade filerna från ProjectX. Det är ett gratisprogram och ett bra alternativ till videoredo tycker jag. Det lär även ska finnas program som kan klippa bort reklam automatiskt (javisst ja, det kan man nog göra med videoredo plus).
Ska du spara plats så är det nog ännu bättre att konvertera till h.264 än xvid.
<{POST_SNAPBACK}>
Humm.. off topic: Vad menar du med demuxa? Och varför? Finns ju många program som ändra direkt från mpeg2 till mpeg4/divx osv. Måste testa ProketX (var hittar man det?) En nackdel med att konvertera till ex WMV (=MPG4?) är att man inte kan zooma bilden i WinDVD. Såg en "komprimerad" film igår, bredbild i 4:3 från 4:an  . Ville zooma men gick inte. Nästan säker på att det går med mpeg2 filmer i WinDVD. ps. har läst om en plugg in för FireDTV fjärr till DVBViewer. (Sök in denna tråd.) Ingen aning om det fungerar. Får väl köpa en MCE fjärr istället. ds.
Postad 23 september 2006 - 20:41
Unregistered9bb18449
-
Unregistered9bb18449
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
Postad 25 september 2006 - 07:51
abaader77
-
abaader77
-
Användare
-
-
117 inlägg
Instabilt?
Är det någon mer än jag som upplever DVBViewer som ganska instabilt? Jag har problem med att kanaler totalfryser ibland (löses genom att byta kanal), att hela DVBViewer låser sig (döda processen och starta om) och att programmet ibland slutar svara på fjärrkontrollen...
/A
Postad 25 september 2006 - 08:06
menhallå
-
menhallå
-
Beroende
-
-
1 014 inlägg
Instabilt?
Är det någon mer än jag som upplever DVBViewer som ganska instabilt? Jag har problem med att kanaler totalfryser ibland (löses genom att byta kanal), att hela DVBViewer låser sig (döda processen och starta om) och att programmet ibland slutar svara på fjärrkontrollen...
/A
<{POST_SNAPBACK}>
Ja, men det var innan jag fick ordning på kanalerna och signalstyrkan. Nu fungerar det som det skall. Mycket nöjd (nu). Har ingen fjärr än. Kör med rf-mus. Edit: Fast jag är inte riktigt nöjd med EPG:n. Ibland visas bara aktuellt program och sedan alla program för nästa dag, typ. Fast det har väl inte med DVBViewer och göra utan vad boxer skickar ut(?) Undrar därför vilken EPG (plugin?) ni andra använder just nu ?
Redigerat av menhallå, 25 september 2006 - 16:07.
Postad 25 september 2006 - 19:39
abaader77
-
abaader77
-
Användare
-
-
117 inlägg
Helt klart Boxers "fel"...eller mottagningen av EPG-kanalen. Kan man inte få dvbviewer att hämta informationen från nätet istället?
Postad 25 september 2006 - 21:40
Unregistered9bb18449
-
Unregistered9bb18449
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
Stabiliteten i programmet är en av anledningarna att jag använder det. Helt klart Boxers "fel"...eller mottagningen av EPG-kanalen. Kan man inte få dvbviewer att hämta informationen från nätet istället
Går alldeles utmärkt att använda tex. o2grabber eller annat xml-tv pgm. Importera till DVBV med plugin programmet myXMLTV från members area i DVBViewer forumet En fördel till är att om upplever att DVBV hänger sig vid kanalbyten så kan även det bli bättre. Har även gjort ett litet script för det, går att hitta i den här tråden Här (rätt långt ner på sidan)
Postad 26 september 2006 - 11:44
JiTe
-
JiTe
-
Användare
-
-
144 inlägg
Är det någon som använder FireDTV-fjärrkontrollen med DVBViewer som kan berätta hur man gör?
Hittade ett program här som ska fungera för att styra vilket program som helst men när jag startar det kraschar det bara, "Failed to initialize".
Det borde ju heller inte vara så svårt att lägga till dvbviewer till listan som finns när man dubbelklickar på RC-symbolen i trayen (program som kommer med FireDTVn) där man kan välja att skicka fjärrkontrolls-kommandona till mytheatre, showshifter m.fl men inte dvbviewer.
<{POST_SNAPBACK}>
Hittade en config fil för att köra (FireDTV Custom remote control APP) med dvbviewer. http://www.dvbviewer...showtopic=11541Var bara att byta ut den befintliga xml filen i FireDTV Custom remote control APP mot denna. Har fått det att fungera men inte testat det nån längre tid. Tror det kan behövas lite ändringar för att få det helt bra. Är det någon som får det att funka pefekt så lägg gärna ut filen. Kanske även behövs en egen config fil för dvbviewer....
keymapping.xml 46,99K
34 Antal nerladdningar
Redigerat av JiTe, 26 september 2006 - 12:09.
Postad 26 september 2006 - 14:14
abaader77
-
abaader77
-
Användare
-
-
117 inlägg
Går alldeles utmärkt att använda tex. o2grabber eller annat xml-tv pgm. Importera till DVBV med plugin programmet myXMLTV från members area i DVBViewer forumet En fördel till är att om upplever att DVBV hänger sig vid kanalbyten så kan även det bli bättre. Har även gjort ett litet script för det, går att hitta i den här tråden Här (rätt långt ner på sidan)
<{POST_SNAPBACK}>
Hur får du ditt importscript att exekvera med jämna mellanrum? Måste du köra grab-grejen i 02grabber manuellt? Hur hanterar du att vissa program saknas i config listan som 02grabber har, tex TV6 (har jag för mig). Finns det något smidigt sätt?
Postad 26 september 2006 - 15:43
Unregistered9bb18449
-
Unregistered9bb18449
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
Nej jag använder inte scriptet just nu.
Lägg in o2grabber i windows schemaläggare och sedan i o2grabberns konfiguration lägg till sökvägen
till xmltvimporter.exe. (kolla även readme filen)
TV6: Det går att välja i kanalinställningarna i DVBV för vilka kanaler epg ska hämtas. Välj att inte hämta för de kanaler som är importerad från o2grabbern (antar att det funkar)
Postad 27 september 2006 - 20:41
abaader77
-
abaader77
-
Användare
-
-
117 inlägg
Hur får man bort EPG-datat som importerats / alt. avinstallerar xmltv-plugin:en?
Jag har fått scriptet att köra men tycker inte att datat som hämtas med 02grabber visas upp i dvbviewer och eftersom EPG-kanalen funkar bra så tänkte jag gå tillbaka till den....
Postad 28 september 2006 - 08:02
Unregistered9bb18449
-
Unregistered9bb18449
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
Gör en backup av epg.dat i DVBV mappen- ta bort den sedan. vill minnas att den återskapas men är inte säker.
Postad 28 september 2006 - 10:35
abaader77
-
abaader77
-
Användare
-
-
117 inlägg
Är det förresten någon här som har fått DVBViewer att ta hänsyn till vilken device som är "prefered"?
- Har dubbeltunerkort i min htpc och kör dvbserver som delar ut tuner 2 på det kortet.
- Har satt i min DVBViewer på min htpc att "prefered" tuner är tuner 1 och att dvbserver-unicastströmmen är "normal"
Trots detta händer det att DVBViewer på htpc:n väljer att använda sig att dvbserver-unicastströmmen som förstahandsval när man ska titta på tv vilket gör att ev andra anslutande klienter till unicastströmmen är låsta till att endast visa kanaler på samma ligger på samma frekvens :-( ...
Postad 29 september 2006 - 19:02
DirtyHarry
-
DirtyHarry
-
Användare
-
-
227 inlägg
Är det något som vet om det går att starta DVBviewer via MCE-fjärren?
Postad 29 september 2006 - 20:33
abaader77
-
abaader77
-
Användare
-
-
117 inlägg
Det finns en speciel MCE-fjärrplugin till DVBViewer så det borde nog funka... kolla www.dvbviewer.com/forum
Postad 29 september 2006 - 21:27
DirtyHarry
-
DirtyHarry
-
Användare
-
-
227 inlägg
Det finns en speciel MCE-fjärrplugin till DVBViewer så det borde nog funka... kolla www.dvbviewer.com/forum
<{POST_SNAPBACK}>
Jodå, pluginet använder jag och är jättenöjd med men det är just att starta det. Antar att det måste ligga något launchprogram och köras i bakgrunden eller nåt för att det ska funka.
Postad 01 oktober 2006 - 14:06
DirtyHarry
-
DirtyHarry
-
Användare
-
-
227 inlägg
Verkar som jag får svara mig själv. Eventghost!! Förstår inte hur jag kunnat missa detta underbara program. Rekommenderas för alla med MCEfjärr och DVBviewer
Postad 01 oktober 2006 - 18:19
JiTe
-
JiTe
-
Användare
-
-
144 inlägg
Om man har programerat att det ska spelas in på en viss tid... måste alltid dvbviewer vara igång vid den tidpunkten ?
Eller finns det nått sätt att lägga programmet i "dvala" så det sedan startar själv?
Postad 01 oktober 2006 - 19:44
abaader77
-
abaader77
-
Användare
-
-
117 inlägg
Det finns en plugin, DVB TaskScheduler (tror jag den heter), som använder sig av Windows inbyggda taskscheduler för att dra igång datorn + dvbviewer, X minuter innan en inspelning.
Postad 06 oktober 2006 - 14:17
abaader77
-
abaader77
-
Användare
-
-
117 inlägg
Är det förresten någon här som har fått DVBViewer att ta hänsyn till vilken device som är "prefered"? - Har dubbeltunerkort i min htpc och kör dvbserver som delar ut tuner 2 på det kortet. - Har satt i min DVBViewer på min htpc att "prefered" tuner är tuner 1 och att dvbserver-unicastströmmen är "normal"
Trots detta händer det att DVBViewer på htpc:n väljer att använda sig att dvbserver-unicastströmmen som förstahandsval när man ska titta på tv vilket gör att ev andra anslutande klienter till unicastströmmen är låsta till att endast visa kanaler på samma ligger på samma frekvens :-( ...
<{POST_SNAPBACK}>
Fick svar i DVBViewers eget forum på detta förresten, enda sättet är att köra 2 st DVBServer-instanser på varsin port.
Postad 16 oktober 2006 - 08:02
abaader77
-
abaader77
-
Användare
-
-
117 inlägg
Jag har haft en del problem med att bild och/eller ljud försvinner. De mesta av problemen försvann när jag gick upp till senaste betan av DVBViewer men jag har fortfarande problem ibland.
Tänkte jag skulle testa att köra med PowerDVD codec:sen för bild och ljud.
Ljuddelen funkar bra men med deras codec för mpeg2 så får jag ingen bild i fullskärmsläget
Går jag däremot in i en OSD-meny där tv-bilden visas i ett litet fönster (tex under myHTPC / my Movies) så ser man tv-bilden.
Vad kan vara fel?
Postad 24 oktober 2006 - 19:12
Unregisteredfa675814
-
Unregisteredfa675814
-
Rookie
-
3 inlägg
Problem, det är bara förnamnet för mig.
Läst hela tråden och vart nyfiken på DVBViewe så jag köpte det.
Installerade Pro, Betan, Filter, d.i.v. plugins och codec. (InterVideo+AC3)
Körde Kristers guide.
Allt funkade förträfligt, bra bild-ljud-TV-film, men.
Så idag, efter det jag hade konverterat några filmer, så vägrade DVBViewe att starta.
Nada, ingenting hände när jag tryckte på ikonen, programet vägrade att starta.
Är det någon annan som har råkat ut för detta.
Måste jag installera om allt, eller?
Postad 24 oktober 2006 - 19:59
Unregistered9bb18449
-
Unregistered9bb18449
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
Testa och starta om datorn, tror att det löser problemet.
Har själv råkat ut för samma sak tidigare. Kan inte förklara varför men problemen försvann efter uppdatering till ny beta av dvbv. (dessa problem vintern -06 någon gång) Testa med Ctrl+Alt+Del (Aktivitetshanteraren i windows) kolla om dvbviewer fortfarande körs, avsluta det isåfall. starta om dvbv.
Postad 25 oktober 2006 - 06:03
menhallå
-
menhallå
-
Beroende
-
-
1 014 inlägg
Det har också inträffat för mig en gång när jag kopplade DV-kameran till datorn. Vet inte varför men det har fungerat sedan dess. Kanske något strul med FireWire? Starta om. Fugnerar inte det så gör en steg till baka i Windows (system restore).
Jag har ett annat problem. När jag startar programmet och öppnar EPG:n så finns alla program för alla kanaler med i rutan (högerklick och EPG-guide). Men efter några sekunder så försvinner flertalet kanalinfo. Och det hjäper inte med att öppna EPG-rutan igen. Iblad har jag startat om DVBViewer och har för mig att det hjälpte. Fast har inte testat det så många gånger eftersom det inte är någon bra lösning.
Någon annan som har/haft samma problem och hittat en lösning?
Postad 29 oktober 2006 - 21:42
abaader77
-
abaader77
-
Användare
-
-
117 inlägg
Tänkte jag skulle testa att köra med PowerDVD codec:sen för bild och ljud.
Ljuddelen funkar bra men med deras codec för mpeg2 så får jag ingen bild i fullskärmsläget Går jag däremot in i en OSD-meny där tv-bilden visas i ett litet fönster (tex under myHTPC / my Movies) så ser man tv-bilden.
<{POST_SNAPBACK}>
En uppdatering ang mitt problem som kanske kan göra det möjligt för någon att hjälpa mig: Problemet uppstår bara när jag kör min TV som primär display och datorskärmen som sekundär och använder DVBViewer. 1. TV primär, Monitor sekundär, PowerDVD-codec, Film eller tv via DVBViewer = ingen bild 2. TV primär, Monitor sekundär, PowerDVD-codec, Film via PwerDVD = bild 3. TV primär, Monitor sekundär, Nvidia-codec, Film eller tv via DVBViewer = bild 4. Monitor primär, PowerDVD-codec, Film eller tv via DVBViewer = bild Några uppslag? Någon?? Anyone out there..?
Postad 30 oktober 2006 - 07:04
menhallå
-
menhallå
-
Beroende
-
-
1 014 inlägg
Ett långskott... Har du laddat ned dom senaste drivrutinerna för ditt grafikkort? Enligt vad jag hört så skall nya drivrutiner klara 2 monitorer bättre än tidigare. Skall själv ladda ned nya asap eftersom jag inte får bild på TV:n om DVI:n till projektorn är ikopplad. Alltså måste jag starta om och rycka ur DVI:n. Fast det har ju inget med DVBViewer att göra.
EPG:n i DVBViewer är nu helt kass. Visar mindre en hälften av kanalinformationen. Är riktigt bökigt att programmera inspelningar nu. Undrar om det är Boxer eller DVBViewer som är kass? Fast jag har inga problem med min Nokia 212T box.
Någon?
Postad 30 oktober 2006 - 07:55
Unregistered9bb18449
-
Unregistered9bb18449
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
EPG info. Har inte boxer men testa med att bläddra igenom alla kanaler och se om utökad epg finns på någon kanal. Så är fallet med Canal Digital via satellit. Har bara nu och nästa på epeg´n men går jag till Discovery Travel & Living får jag epg info för alla kanaler i 3 dygn framåt.
Postad 30 oktober 2006 - 13:23
erito
-
erito
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Verkar ju jättebra det här, men jag har två frågor: * Någon som har provat att använda en Logitech Harmony multifjärr tillsammans med DVBViewer? Måste man använda ovanstående plugin och mappa Harmony som MCE-fjärr eller? * Som hårdvara tänkte jag använda något billigt DVB-T kort och använda en USB Phoenix/Smartmouse-interface och stoppa in mitt boxer kort där. Fungerar det?
Postad 30 oktober 2006 - 17:12
Unregistered9bb18449
-
Unregistered9bb18449
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
* Som hårdvara tänkte jag använda något billigt DVB-T kort och använda en USB Phoenix/Smartmouse-interface och stoppa in mitt boxer kort där. Fungerar det? Ja, med rätt plugins så funkar det. Om fjärrkontrollen går att mappa mot en tangetbordsknapp eller kombination så går det därefter att mappa tangentbordet till rätt funktion i DVBV. Enklast är att kolla i inställningarna på DVBViewer vika tangenter som ar mappade som standard.
Postad 31 oktober 2006 - 08:29
erito
-
erito
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
okay tack krister_l , fjärren kan man ju programmera som man vill så det går. Undrar bara hur många timmar jag kommer att lägga på det
Någon som har ett tips på ett prisvärt DVB-T kort som fungerar med Phoenix+plugin?
Tänkte sedan köra VGA pixelmappat i 1024x768 ut till Panasonic plasma.
Postad 31 oktober 2006 - 08:33
menhallå
-
menhallå
-
Beroende
-
-
1 014 inlägg
EPG info. Har inte boxer men testa med att bläddra igenom alla kanaler och se om utökad epg finns på någon kanal. Så är fallet med Canal Digital via satellit. Har bara nu och nästa på epeg´n men går jag till Discovery Travel & Living får jag epg info för alla kanaler i 3 dygn framåt.
<{POST_SNAPBACK}>
Testade lite igår men jag kunde inte få mer EPG info från någon annan kanal. Skall testa mer ikväll om jag får tid. Startade MyTheatre och där fanns EPG-info för alla kanalen. Så det ser ut som om det är ett DVBV-problem.
Postad 01 november 2006 - 07:14
Unregistered9bb18449
-
Unregistered9bb18449
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
I senaste betan 3.5.0.50 så går det att spara inställningarna för undertexter (tex. på Canal +) Nu behöver man inte välja in texten för varje gång som man tittar på kanalen. För att göra detta välj text på tex. Canal+. Stäng ner DVBViewer med just den kanalen, nu är det sparat. Detta förfarande måste upprepas för varje kanal.
Postad 04 november 2006 - 11:41
menhallå
-
menhallå
-
Beroende
-
-
1 014 inlägg
HJÄLP!
Jag försöker få HTPC:n att fungera som en klient till "stor"-datorn (server). Jag har följt Kristers guide och får alla kanaler att fungera utom dom kodade kanalerna. Dessa fungerar utan problem när jag kör i standard mod på stordatorn. Något jag har missat? Jag har klickat för "has CI module" på HTPC:n/klienten och slipper då meddelandet "No hardware". Fast någon bild får jag inte.
Jag har en FireDTV för marksänd digital-TV och Boxer-kort.
Edit:
Upptäckte just att när jag väljer en kodad kanal på HTPC:n så får jag upp rutan "CI Viaccess" med meddelandet "No right" på servern/stordatorn. Det får jag också på stordatorn om jag inte har stoppat i kortet. Fast det har jag nu.
Hmm... vissa kodade kanaler fungerar och andra inte. Ex får jag in kanal 8 och the voice men inte 3:an och 5:an. Suck.
Redigerat av menhallå, 04 november 2006 - 14:32.
Postad 05 november 2006 - 13:07
abaader77
-
abaader77
-
Användare
-
-
117 inlägg
Hej
Jag fick inte heller in några kodade kanaler på DVBViewer efter att inte ha använt systemet på 1 vecka. Stoppade då in mitt Boxerkort i min Dilog-box och då så fick jag "var god vänta, uppdaterar"-meddelande på alla kodade kanalerna. Lät boxen stå på ett tag och satte sen in boxerkortet i mitt dvbviewersystem och nu funkar de kodade kanalerna.
Nån som vet vad som hände?
Postad 05 november 2006 - 15:35
Unregistered9bb18449
-
Unregistered9bb18449
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
Nån som vet vad som hände? WinCSC (om man har softcam) kan inte datera upp kortet (nya kodnycklar i det) så därför får man sätta det i orginalmottagaren när sådana problem uppstår. (tror inte det finns någon annan windows klient som uppdaterar kortet)
Postad 05 november 2006 - 20:07
menhallå
-
menhallå
-
Beroende
-
-
1 014 inlägg
Problemet jag har med client&server och kodade kanaler beror på en bugg i programmet. Man kan inte byta mellan kodade kanaler på samma MUX. Utan man måste välja en kanal från en annan MUX emellan. Buggen
Redigerat av menhallå, 05 november 2006 - 20:08.
Postad 07 november 2006 - 18:46
Unregistered1b955732
-
Unregistered1b955732
-
Lärjunge
-
-
271 inlägg
Har lekt lite med HTPC'n idag och har nu lyckats få det att fungera med två Technotrend-kort samtidigt, ett S2-3200 samt ett Nova..som alltså använder samma drivrutin..! Just detta trodde jag inte skulle fungera men det gjorde det alltså..  Tidigare har jag kört med två (eller tre) helt olika kort med sina respektive drivisar, t.ex ett Nova, ett Skystar1 o ett Skystar2 vilket har fungerat ok.
Så med två DvbViewer igång samtidigt kan man utan bekymmer spela in ett program samtidigt som man tittar på ett annat..
Nåväl..nog babblat om något som förmodligen inte intresserar så många..
Ni andra som kör TT S2-3200..hur fungerar S2-kanalerna för er..SVT HD, Discovery HD, Voom..?
Jag har en P4'a 3,6 vilket jag trodde skulle vara ok men det hackar duktigt..kör både CoreAVC o PowerDVD7..
Sedan har jag förvisso bara 512mb i minne..skulle jag vara hjälpt av att dubbla detta eller är det en DualCore som gäller..?!?
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|