Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fotbolls-VM i HDTV - tekniska frågor!

482 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 May 2006 - 08:34

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0
Vi diskuterar inte politik på det här forumet...

Postad 05 May 2006 - 08:40

Casper
  • Casper
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
jag tror att de ville nå så mycket folk som möjligt med sändingar därför valde de nog stockholm i första han för det är mycket folk på ett ställe. i usa var det så att man måste kolla hur långt ifrån närmaste antän man var för att veta om det skulle funka eller inte. jag bode till expel 2mil ifrån närmaste anten och det var på gränsen att min inomhus anten funkade. sen får vi mer ta detta som ett glatt tecken på att det händer saker med hdtv här i landet i hela taget :o

jag stavar dåligt jag vet ;)

Postad 05 May 2006 - 09:08

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
jupp dom skulle bara sända i stockholm egentligen men dom passar på och lånar lite frekvenser nu där dom släckt ner nu med så var glad att det inte bara är stockholm nu... dom har aldrig påstått att det skulle bli i hela landet...

Redigerat av Leatherface, 05 May 2006 - 09:09.

Postad 05 May 2006 - 09:26

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
******** vad folk gnäller, märks att forumet är svenskt!

Hur svårt skall det vara att förstå var både kaknästornet och nackamasterna finns?

Men snart skall väl vissa här börja klaga på att regeringen sitter i stockholm och att kungen faktiskt bor här också. Sen att vi har stureplan, skärgården och dra mig baklänges men vi har till och med flest radiokanaler...

Är det inte så att Stockholm är sveriges huvudstad med överlägset flest människor på minst yta??? Är det då inte logiskt att man försöker köra testsändningar där.

Postad 05 May 2006 - 09:30

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 0

Är det inte så att Stockholm är sveriges huvudstad med överlägset flest människor på minst yta???

<{POST_SNAPBACK}>

Å då lyder följdfrågan;-Måste alla dessa människor tränga ihop sig just där? :o

Postad 05 May 2006 - 09:30

tega123
  • tega123
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
jo det är det

dock är gotland och västerås inte logist

skulle ha varit malmö.göteborg,stockholm

Postad 05 May 2006 - 10:14

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0
Om jag förstått saken rätt så behöver man inte abbonera på C More HD eller Canal+-paketet då detta inte är Canal+-kanaler. Det räcker med "familjepaketet" bara du har rätt box.

/B - som kan ha fel

Postad 05 May 2006 - 10:18

HenrikP
  • HenrikP
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Kan någon svara på om de "vanliga" sändningarna kommer ske i 16:9 eller 4:3?

Postad 05 May 2006 - 10:23

Chimaera
  • Chimaera
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Om jag förstått saken rätt så behöver man inte abbonera på C More HD eller Canal+-paketet då detta inte är Canal+-kanaler. Det räcker med "familjepaketet" bara du har rätt box.

/B - som kan ha fel

<{POST_SNAPBACK}>

Den som det visste :-)

Jag har sett olika inlägg där man säger att man måste abonnera på 'Canal+' och andra inlägg som säger att det räcker med 'Familjepaketet', båda ståndpunkterna ska tydligen ha varit verifierade med Canal Digitals kundtjänst(enligt vad som stod i inläggen).

Det ser ut som att inte ens kundtjänsten hos Canal Digital vet vad som gäller...

Skulle själv vilja ha ett 100%'igt svar på detta.

Som sagt förvirring råder... se dessa inlägg i tråden 'Canaldigitals Mpeg4 box (HDTV)'
https://www.minhembi...howtopic=116723

Jag pratade med C+ kundtjänst i morse. Killen sa att man måste abonnera på rubbet för att få tillgång till fotboll i HDTV "Det är en Canal Plus-kanal" tror jag han utryckte sig. Huruvida man också måste ha C-More HD vet jag inte (känns som en marginell skillnad). Så det är ju gratis om du redan betalar för allt annat....

Jag påpekade det trista i den bundlingen, men han ryckte på axlarna (hur jag nu kunde se det).

/D

<{POST_SNAPBACK}>

Var precis i kontakt med kundtjänsten

fick info att det räcker med  familje paketet  då fotbolls VM sänds i en egen kanal
för mig som hade familjepaketet  skulle det kosta 2095:- samt förlänga mitt befintliga
abonnemang 12 mån  boxen är en sagem men någon mer info har dom ej fått än skulle
finnas tillgängliga i mitten på Maj

Ha det

<{POST_SNAPBACK}>

Vad är det som gäller? ;) Räcker det med familjepaketet eller måste man teckna sig för det "stora" Canal+ paketet? :o

/walle

<{POST_SNAPBACK}>

Redigerat av Chimaera, 05 May 2006 - 10:32.

Postad 05 May 2006 - 10:24

Unregistered1a62e592
  • Unregistered1a62e592
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0
Jag tycker att Gotland och Västerås är bra kompleteringar vid testsändningar. På så vis kan man få reda på hur marksända HDTV-sändningar fungerar även under lite smäre förhållanden.
Vi såg ju hur mycket trubbel det kunde bli på Gotland när de gick över till digitalteve.

Sen verkar en hel del blanda ihop testsändningar med reguljära sändningar. Kanske bara ett under att HDTV-testsändingar inte blev slutna för endast anställda inom Teracom eller liknande?

Postad 05 May 2006 - 10:54

Unregistered9faf3f9d
  • Unregistered9faf3f9d
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

därför att canal digital inte har testat och godkänt denna box

därför kan man inte köpa humax HDCI 2000

<{POST_SNAPBACK}>

Det enda som gäller vid godkännande av en box är att Canal Digital kan garantera att det funkar.
Men med Humax funkar det till 100%.

Vad hade man annars CA-moduler till?

Postad 05 May 2006 - 10:57

Unregistered9faf3f9d
  • Unregistered9faf3f9d
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Och????
Jag fullständigt struntar i om jag kan titta på de kanalerna digitalt, public service är till för alla och inte några få!!!!
Ointressant om det inte är en tjänst  det ska kunna ses av alla!!!
Avundssjuka???  Lägg ner det handlar om medborgeliga rättigheter som staffan sa.

Kul för dig om du bor i västerås då kommer vi alla hem till dig och du bjuder på öl och chips.
Och storbildstv.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ingen idé att diskutera om du inte vill inse fakta. Det är väl knappast "ointressant" om det INTE är en tjänst. Det är en provverksamhet. Eller gnällde du lika mycket över att alla i Sverige inte kan lyssna på DAB-radio?? Eller att du inte får vara med och prova marknätets digital-tv-sändningar för mobila plattformar?? Eller vad menar du??? SVT PROVAR att sända HDTV i nätet. Var med om du kan och vill, eller skit i det... De enda som i nuläget lanserat detta som en TJÄNST är Canal Digital tillsammans med Canal+.

Om du inte vill förstå detta så kan du ju fortsätta gnälla, men det lär knappast hjälpa dig.

För övrigt bor jag inte i Västerås. Men om DU bjuder på öl och chips så är du välkommen att titta på det via 100" projektor och CANAL+.

<{POST_SNAPBACK}>

jag förstår mycket väl att det kallas prov-sändningar, men varför ska dom prova på några få ställen när det inte är SVT som producerar det hela utan endast är en distributör. Jag tror inte att man har mer bandbredd i Västerås än någon annan stans, så varför inte pröva över hela Sverige.
Vidare sänder SVT sina kanaler över Sirius som också härbärgerar C+ så varför inte "pröva" även här så att man slipper abbonera på C+ bara för att få sin medborgerliga rättighet att avnjuta fotbolls-vm i HDTV, något som jag betalar för via tv-license och skatten.

/staffan

<{POST_SNAPBACK}>

Allvarligt talat!Man börjar ju undra hur gamla ni är.
Volvo har börjat testköra sin nya modell. Fick du inte åka med då heller...

Sluta upp med detta.
Vi skall väl diskutera tekniska frågor i detta forum...ELLER?

Öppna ett gnällforum åt er istället!

Postad 05 May 2006 - 10:59

Unregistered9faf3f9d
  • Unregistered9faf3f9d
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Köp en parabol och CD så är allt klart.
Kan starkt rekomendera HDTV-boxen Humax. Den är helt sagolikt bra!!!
Den tar 2 CA-moduler (utan att behöva växla mellan dessa.
Deesutom skalar den upp vanlig SDTV så det blir näst intill DVD-kvalité på allt  :o

<{POST_SNAPBACK}>

Mada: vad kan du se utan CD eller Euiro1080? d.v.s. kan den ta emot några fria kanaler.

/staffan

<{POST_SNAPBACK}>

Den tar emot allt !!!
Jag ser lika många kanaler som med min "godkända" digitalbox från CD.

Postad 05 May 2006 - 11:45

Unregistered8bb2ec52
  • Unregistered8bb2ec52
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
För att nu återföra diskussionen till tekniken:

I dagens SvD (sista sidan på Näringsliv) finns en intervju med Håkan Öster, tekn.dir på SVT, om samarbetet kring HDTV och fotbollsVM (hittar ingen länk tyvärr). Han säger bla.

"Vem får tillgång till kanalen?
" - De som har ett HD-abonnemang på Canal Digital. Sedan finns det markboxar, som kan sända HDTV i Stockholm, Västerås, Uppsala och på Gotland." (ja, det står så, men vi förstår vad han menar, journalisten har dock nog inte gjort det...)

Men den tekniska frågan är nu: vilka markboxar finns det som kan ta emot MPEG4??

Hans

Postad 05 May 2006 - 11:50

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 0

Deesutom skalar den upp vanlig SDTV så det blir näst intill DVD-kvalité på allt  :o

<{POST_SNAPBACK}>

Mada: vad kan du se utan CD eller Euiro1080? d.v.s. kan den ta emot några fria kanaler.

/staffan

<{POST_SNAPBACK}>

Den tar emot allt !!!

<{POST_SNAPBACK}>

Mada; har du ett nytt kort eller hade du abb sedan innan och kör med det gamla kortet?

Postad 05 May 2006 - 11:50

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1145 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

/staffan

<{POST_SNAPBACK}>

Den tar emot allt !!!

<{POST_SNAPBACK}>

är detta utan att ha ett CD kort eller ett Euro1080 kort i ?

Postad 05 May 2006 - 11:55

to
  • to
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har tidigare fått svaret från SVT att de kommer att ske i 16:9 så jag utgår från att det fortfarande gäller...

Postad 05 May 2006 - 12:11

HenrikP
  • HenrikP
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Låter bra! Tack för svar!

Postad 05 May 2006 - 12:35

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Men den tekniska frågan är nu: vilka markboxar finns det som kan ta emot MPEG4??

Hans

<{POST_SNAPBACK}>

Här är ett exempel:
http://www.zintech.c...640_HD_FTA.html

Postad 05 May 2006 - 12:40

masterix
  • masterix
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Som jag skrivit långt tidigare i tråden, här är nog det billigaste sättet att få HD-VM, om man bor på rätt ställe:

http://www.webhallen...od.php?id=52887

Jag har en. Funkar finfint med SDTV iallafall.

Sedan, för diskussionens skull, försök skilja på olika aktörer och vad de har för roll;

SVT: Har sedan länge beslutat att distribuera VM i HD, sedan är det upp till operatörer att sända vidare.

CD: Var först med att besluta om vidaresändning av HD-VM, via satellit.

Viasat, UPC: Har bestämt sig för att inte sända vidare SVT's/TV4's HD-VM.

ComHem, Teracom: Har velat lite fram & tebax, där Teracom nu bestämt sig för en "provsändning".

Boxer: Har inget med HD-VM att göra eftersom det sänds som free-to-air.

Postad 05 May 2006 - 12:49

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Sedan, för diskussionens skull, försök skilja på olika aktörer och vad de har för roll;

SVT: Har sedan länge beslutat att distribuera VM i HD, sedan är det upp till operatörer att sända vidare.

CD: Var först med att besluta om vidaresändning av HD-VM, via satellit.

Viasat, UPC: Har bestämt sig för att inte sända vidare SVT's/TV4's HD-VM.

ComHem, Teracom: Har velat lite fram & tebax, där Teracom nu bestämt sig för en "provsändning".

<{POST_SNAPBACK}>

Bra sammanfattat. Sedan är det kanske inte helt oväntat att vissa blandar ihop Teracom och Boxer eftersom Teracom äger Boxer...

Postad 05 May 2006 - 13:22

Unregistered9faf3f9d
  • Unregistered9faf3f9d
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

/staffan

<{POST_SNAPBACK}>

Den tar emot allt !!!

<{POST_SNAPBACK}>

Mada; har du ett nytt kort eller hade du abb sedan innan och kör med det gamla kortet?

<{POST_SNAPBACK}>

Har samma kort som jag haft i 2 år

Postad 05 May 2006 - 13:25

Unregistered9faf3f9d
  • Unregistered9faf3f9d
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Deesutom skalar den upp vanlig SDTV så det blir näst intill DVD-kvalité på allt  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

/staffan

<{POST_SNAPBACK}>

Den tar emot allt !!!

<{POST_SNAPBACK}>

är detta utan att ha ett CD kort eller ett Euro1080 kort i ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har bägge modulerna i samtidigt och du behöver inte tänka på att växla mellan dem.
Dvs du stoppar in dem i var sin slot, gör en kanalsökning på Thor och Sirius (Astra) och sen är det bara att tuta och köra :o

Postad 05 May 2006 - 13:28

Unregistered8bb2ec52
  • Unregistered8bb2ec52
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Bra sammanfattat. Sedan är det kanske inte helt oväntat att vissa blandar ihop Teracom och Boxer eftersom Teracom äger Boxer...

<{POST_SNAPBACK}>

Fast även Boxer verkar engagera sig:

http://www.boxer.se/...isplay=169:1025

Hans

Postad 05 May 2006 - 14:07

Unregisteredfad0c5c3
  • Unregisteredfad0c5c3
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har tidigare fått svaret från SVT att de kommer att ske i 16:9 så jag utgår från att det fortfarande gäller...

<{POST_SNAPBACK}>

Det stämmer - SVT:s vanliga sändningar från forbolls-VM kommer visas i 16:9 och med 5.1-ljud. Alltid någon tröst för alla digital-TV-tittare som inte har möjlighet att ta emot HD-sändningarna.

Postad 05 May 2006 - 14:32

grand_master
  • grand_master
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Om man rent hypotetiskt utgår från att det kommer finnas HD-boxar för marknätet till försäljning, undrar jag hur pass stor kvalitétsskillnanden blir mellan marksänt och satellitburet.

Som bekant har satellit betydligt större bandbredd till sitt förfogande, jämfört med marknätet. Det jag är nyfiken på är om kommer se några kvalitétsskillnander rent bildmässigt om man tar emot VM-kanalen, eller om det kommer se precis likadant ut vare sig man kör satellit eller marksänt.

Satellit brukar ju hålla en högre bitrate än DVB-T, där av min undran.

Postad 05 May 2006 - 14:54

UA322
  • UA322
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Vilka TV-kort kommer att fungera för HDTV i sommar?

Sitter med ett Twinhan - DVB-T (http://butik.daroma....x?productid=107)

kommer det kortet att fungera att ta emot HDTV-sändningarna om man nu som jag har tur att bo i Uppsala...

Jag har läst lite olika och enligt produktsidan på Daroma står det:
TwinhanDTV Ter (D+A) är ett avancerat TV-kort som stöder DVB-T protokollet och NTSC/PAL system, det har även stöd för den nya tekniken HDTV

Tror ni att det kommer fungera?

Postad 05 May 2006 - 15:35

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Mycket rykten och funderingar nu :o Har pratat med människor hela dagen om HDTV: Teracom, Canal Digital, SVT och Boxer. Här är vad jag kom fram till om någon vill bespara sig tid....:

http://www.digitaltv...s&igid=4&ipid=1

Postad 05 May 2006 - 16:51

masterix
  • masterix
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Vilka TV-kort kommer att fungera för HDTV i sommar?

Sitter med ett Twinhan - DVB-T (http://butik.daroma....x?productid=107)

kommer det kortet att fungera att ta emot HDTV-sändningarna om man nu som jag har tur att bo i Uppsala...

Jag har läst lite olika och enligt produktsidan på Daroma står det:
TwinhanDTV Ter (D+A) är ett avancerat TV-kort som stöder DVB-T protokollet och NTSC/PAL system, det har även stöd för den nya tekniken HDTV

Tror ni att det kommer fungera?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror att ditt kort är ett s.k. premiumkort, dvs det har avkodning av mpeg2 i hårdvara. Men i de flesta program (t.ex. ProgDVB) kan man välja mjukvaruavkodning istället. Då krävs att du har H.264 decoder installerad i burken (mjukvara). En sådan följer med t.ex. ffdshow codec paket, så det är enkelt (och gratis). Alltså, det ska funka fint med HDTV, men din dator får jobba hårt...

Signaltypen är fortfarande DVB-T, det är bara innehållet som skiljer sig.

Postad 05 May 2006 - 16:56

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0
Ja man får verkligen hoppas att fotbollen sänds i 16x9 så man åtminstone får nån liten tröst för att man inte bor på Gotland :o

Nä men allvarligt, det där snacket om att det finns grannfrekvenser som stör förklarar ju faktiskt varför Gotland kom med. Det sitter ju knappast analoga tvsändare runt gotland.

Men å andra sidan borde väl konspirationsteorin med adelns inverkan på valet av just Stockholm, Uppsala och Västerås gå att kontrollera? Det är väl bara att kolla om de masterna ligger granne med något ställe som fortfarande sänder analog tv. Sänder grannarna fortfarande analog tv så är ju snacket om frekvenser lögn.

Personligen hoppas jag på comhem som en sista desperat utväg men det är ju inte alla som har den "turen" tyvärr :-(

Postad 05 May 2006 - 17:27

Chimaera
  • Chimaera
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Mycket rykten och funderingar nu ;)  Har pratat med människor hela dagen om HDTV: Teracom, Canal Digital, SVT och Boxer. Här är vad jag kom fram till om någon vill bespara sig tid....:

http://www.digitaltv...s&igid=4&ipid=1

<{POST_SNAPBACK}>

Ahhh perfekt. Detta rätar ut en hel del frågetecken :o

Postad 07 May 2006 - 20:46

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Jag som bor i Västerås och kommer att få möjligheten till att se VM i HD undrar nu om det redan finns boxar för det marksända digital nätet?

Såg en länk lite längre upp i tråden, men finns den eller någon annan att få tag i redan nu via återförsäljare?

Postad 08 May 2006 - 09:29

Unregisteredb889cb5a
  • Unregisteredb889cb5a
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
I handlen finns idag inga MPEG4 boxar för det marksända nätet, men det kommer att komma lagom till början av Juni.

Postad 08 May 2006 - 09:32

tega123
  • tega123
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
ringde idag föratt beställa från canal digital och fick dålig besked från dom(var på väg att beställa)

man ska betala 2095 kr för boxen
695 kr för startavgiften
teckna 24 månaders abonnemang
ha fast inkomst
inga betalningsanmärkning
ingen överlåtelse om man inte ska flytta
man får inte ha någon annan box förutom deras Sagem box för mpeg4 ( dom har låst korten till deras mottagare)

vad är detta för ###### U-land? är HD-tv ens möjligt? bara avsedd för hög-inkomst tagare ju...

vilket ###### skit hoppas verkligen nu att euro1080 sänder detta fotbolls-vm nu...

canal digital=fuck you

Redigerat av tega123, 08 May 2006 - 09:33.

Postad 08 May 2006 - 09:45

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
man ska väl kunna ta ett svt/tv4 kort mot depisionsavgift då behöver du inte ta nåt abbonemang... att CD låser korten till boxarna nu är väl ingen nyhet? det har varit känt länge...

Redigerat av Leatherface, 08 May 2006 - 09:47.

Postad 08 May 2006 - 10:01

Leito
  • Leito
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Beställt och klart. Visst, startavgiften på 695:- var väl gömd i avtalen men annars var det rätt ok. (Jämfört med KabelVision som jag har nu).

Om det är någon som lyckas få formuläret på CanalDigitals hemsida att fungerar så säg till :), jag lyckades i alla fall inte så jag ringde in beställningen.

Killen på Canal Digital sa att i princip alla samtal han fått idag har handlat om HD-boxen så lite åtgång är det nog allt.

Postad 08 May 2006 - 12:55

Chimaera
  • Chimaera
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Beställt och klart för mig med :) .

2095:- gick det på eftersom jag är kund sedan tidigare utan någon bindningstid.

Dock så var jag tvungen att binda upp mig på 12mån nu, men det var inget större problem eftersom jag ändå kommer att ha CD i fortsättningen.

Postad 08 May 2006 - 13:19

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
Enligt denna artikel så kommer comhem komma med mer information inom 2 veckor.

http://www.idg.se/Ar...G.se987.dbp.asp

Postad 08 May 2006 - 13:38

Chimaera
  • Chimaera
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Yup, enligt personen på kundtjänsten jag pratade med när jag gjorde min beställning så går det ut informationspaket/erbjudande till existerande CD kunder den här veckan.

Postad 08 May 2006 - 14:11

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0
Tips på billigt tv-kort för analog tv, marksänd digital tv och fm radio:

http://se.asus.com/p...547&modelmenu=1

Tyvärr saknar det kortplats, men om man vill ha ett billigt kort för att få in fotbolls-vm är det ju ett alternativ. 492kr på www.mycom.se

Postad 08 May 2006 - 14:17

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
bara ett problem... det sänds i mpeg4 som kortet där inte har och att låta datorn decoda det i realtid skulle kräva en dator på minst 3ghz...

Postad 08 May 2006 - 14:20

cave
  • cave
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

bara ett problem... det sänds i mpeg4 som kortet där inte har och att låta datorn decoda det i realtid skulle kräva en dator på minst 3ghz...

<{POST_SNAPBACK}>

Det stämmer, men finns det DVB-T-kort som avkodar MPEG4 då? Har inte hittat något sånt.

Jag skulle hellre se att det fanns separata MPEG4-avkodarkort, eller att ens grafikkort klarade MPEG4-avkodning. (vilket mitt X800 inte gör, men jag tror att min Athlon X2 4200+ klarar MPEG4 utan hjälp)

Redigerat av cave, 08 May 2006 - 14:20.

Postad 08 May 2006 - 20:10

adamdny
  • adamdny
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Finns det något program som klarar av H.264 program via DVB-T och som stöder hårdvaruavkodning via ett ATI X1600XT.

//Adam

Postad 09 May 2006 - 07:13

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Finns det något program som klarar av H.264 program via DVB-T och som stöder hårdvaruavkodning via ett ATI X1600XT.

//Adam

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, kolla här:
http://www.cyberlink...r/enu/index.jsp

Det är inte helt gratis, finns säkert någon annan decoder som är det.

<söka... söka... Google is our friend!>

ATI har ju faktiskt en gratis H.264-decoder, kolla här:

http://www.ati.com/t...ology/h264.html

borde funka med media player/media player classic eller vad du använder.

Läs lite här också:
http://www.cdrinfo.c...px?NewsId=15873
Det verkar som att man behöver Catalyst 5.13 + H.264-decodern från ATIs hemsida ovan, sedan är det bara att köra.

Redigerat av distortion2, 09 May 2006 - 07:21.

Postad 09 May 2006 - 07:44

magho
  • magho
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det där är en vanlig missuppfattning. Min Sempron på 1.6GHz klarar h.264 i 720p i realtid.

Postad 09 May 2006 - 08:31

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
en amd sempron 1.6ghz motsvarar 2800+ när man jämför med intel så det blir dom där kring 3ghz iaf...

Postad 09 May 2006 - 10:21

Unregisteredd0c261b6
  • Unregisteredd0c261b6
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Hejsan

Jag undrar om det är någon som vet om man kan beställa HD-boxen med bara c+ kanalerna och hd kanalen och få de billiga erbjudandet? Är inte så intresserad av familjekanalerna.....

Mvh Kyling

Postad 09 May 2006 - 10:48

hammer
  • hammer
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hej kyling.

Nej det kan man inte!
Jag pratade med CanalDigital idag & försökte beställa Canal+ & HD-kanalen med HD-boxen men det fick man inte, men utan HD-boxen gick det bra???
Jag ifrågasatte detta och han sa att han skulle fråga någon högre upp.

/ Hammer

Postad 09 May 2006 - 16:42

MrMartin
  • MrMartin
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Har lite funderingar kring HD sändningarna i det marksända nätet med Boxer.

Som jag förstått det rätt så kommer bland annat Nacka-sändaren/masten att skicka ut HD signalen.
Då undrar man, hur lång är räckvidden på sändarna, och e det ens möjligt att kunna ta emot denna signal från en förort som ligger några mil ifrån? (Säg...allt från 10 till 50km till exempel)

Jag bor i Södertälje (ca 3.5mil från sthlm) och jag har precis beställt ett Boxerabbonemang med FireDTV (som har HDTV stöd i mpeg4 och h264) och får det inom dagarna, och därmed vet jag inte hur allt det där fungerar ännu. Men jag ringde Boxer igår och en snubbe på deras support sa att det ska absolut inte vara något problem att ta emot signal från Nacka om man kör en någorlunda bra bordsantenn med förstärkare inbyggd.

Samma svar fick jag idag från några återförsäljare som säljer Boxer abbonemang.

Däremot sa en annan kille på Euronics att HDTV signalen kräver minst 10ggr högre bandbredd och därför är det ytterst tveksamt om man får någon bra HDTV signal om man bor längre än 5 km ifrån Nacka-sändaren, fastän vanliga SDTV signaler funkar bra.
Bor själv rätt högt upp på 7:e våningen och har fönstret rakt ut mot stockholm.

Jahapp...å vad gör man nu? Ska man tro på det han säger?

Har ni någon erfarenhet av hur lång räckvidden är på HD signal i marknätet om sikten är någorlunda bra?

Vore tacksam för lite mer info ang detta (så att man - i värsta fall - kan sluta hoppas för mycket...och sedan bli rejält besviken, för signalstyrkan för HD går väl inte att testa förrän VM är igång?)

MVH
Martin

Postad 09 May 2006 - 17:04

adamdny
  • adamdny
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
http://www.teracom.se/?page=2087

Där kan du se hur långt det är och ifall du tillhör Nacka masten som jag tvivlar på att du gör. Men det går kanske att få in Nacka masten men som sagt så har jag också hört att HDTV kräver högre signal stykra än vad SDTV kräver. Bor själv 8 km från och hoppas att det funkar :(

//Adam

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.