Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bärbar StrandStereo med lite tryck

1146 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 June 2008 - 17:47

grillchips
  • grillchips
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Har precis byggt ihop den men har inte testat den ännu. Lite jobbigt bara att volymkontrollerna var uppdelade i två. Men det går ju att fixa ganska lätt ifall man kollar kopplingschemat.

Den är ju billigare ifall man tänker på att stereopotentiometrar kostar jättemkt på elfa.

på vilket sätt blir det jobbigt att de är uppdelade i två?
och nej, jag har inte så jättestor koll på sånthär, så ursäkta "dumma" frågor.:P

hm okej. ja, det är ett starkt alternativ i dagsläget då det är hög tid att få bygget klart minsann.
du råkar inte veta hur jag kan göra med potentiometern som jag har som dock sitter fastlödd på ett annat kretskort till ett par datorhögtalare? kan jag "rycka" loss den och hoppas på att få med så mycket av de fastlödda trådarna o köra? eller MÅSTE jag "löda" loss de?

Postad 17 June 2008 - 18:57

stereoproffset
  • stereoproffset
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Någon som har en kommentar till mitt bygge? :P

Postad 17 June 2008 - 18:59

Unregistered8e2ab484
  • Unregistered8e2ab484
  • Forumräv

• 589 inlägg
  • 0

Skriv gärna hur länge stereon orkar spela. :P

Jag har aldrig djupurladdat mitt batteri men den klarar uppskattningsvis minst 20 timmar kontinuerligt på normal volym, detta med ett 4ah batteri, fast min ligger väl inte på samma db nivå som festivalbyggena....

Postad 17 June 2008 - 23:44

KalleF
  • KalleF
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Är sugen på att köpa dessa infälda handatag,
http://www.biltema.s...p?iItemId=78662
är det någon som vet om dom kommer att inverka negativt på ljudkvaliten om man har dom på högtalare?
Bör man ha någon forma av lättare vadering på insidan av högtalaren, med tanke på att jag skall göra dom i 8 mm plywood förstärkt med lister i alla kanter?

Postad 18 June 2008 - 08:23

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
KalleF:
Dom kommer inte påverka ljudet negativt alls. Snarare tvärtom på grund av dess form. Att ha en högtalare med helt släta/hårda vinkelräta väggar innuti ger upphov till stående vågor ( ljudet studsar fram och tllbaka och förstärks = äckligt ljud) så dessa handtag borde istället påverka ljudet positivt och bryta ljudvågor inne i lådan. Nu är det väl en partylåda vi snackar om så jag tror inte du kommer märka något överhuvudtaget. Men ska vi prata fysikens lagar så finns det ju argument=)
Hur stort ska bygget bli? Med tanke på handtagens storlek så tycker jag att 8mm låter lite väl i underkant. (?)

Postad 18 June 2008 - 08:46

larspaul-Mats
  • larspaul-Mats
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

på vilket sätt blir det jobbigt att de är uppdelade i två?
och nej, jag har inte så jättestor koll på sånthär, så ursäkta "dumma" frågor.:blink:

hm okej. ja, det är ett starkt alternativ i dagsläget då det är hög tid att få bygget klart minsann.
du råkar inte veta hur jag kan göra med potentiometern som jag har som dock sitter fastlödd på ett annat kretskort till ett par datorhögtalare? kan jag "rycka" loss den och hoppas på att få med så mycket av de fastlödda trådarna o köra? eller MÅSTE jag "löda" loss de?

Ja alltså eftersom de är uppdelade i två så måste du justera båda kanalerna samtidigt om du ska sänka volymen vilket är rätt jobbigt. Men det är bara ifall du löder fast pottarna på kortet istället för att förlänga med sladd.

Löd bort potentiometern, motstånd å sånt får du ju byta ut. Eller ska du bara förlänga potentiometern?

Postad 18 June 2008 - 10:47

grillchips
  • grillchips
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Ja alltså eftersom de är uppdelade i två så måste du justera båda kanalerna samtidigt om du ska sänka volymen vilket är rätt jobbigt. Men det är bara ifall du löder fast pottarna på kortet istället för att förlänga med sladd.

Löd bort potentiometern, motstånd å sånt får du ju byta ut. Eller ska du bara förlänga potentiometern?

okej, men borde det inte gå att lösa enkelt genom att "ställa in" de på en vettig jämn volym och sedan manöverera resterande volym helt genom ex mp3spelare eller liknande?

ptja. förlänga skulle ju vara en idé, men jag antar att jag måste få loss potentiometern från nuvarande kretskort för att inte krocka med det som den är "bunden" till nu?
för kort och gott skulle jag vilja slita loss den, och koppla mot kablarna direkt som den är, men det går inte då jag måste ha motstånd? (samt riskerar att paja den om jag ex knippsar loss "trådarna"?)

för på kretskortet som potentiometrarna sitter på så sitter ju även en strömdel, och jag antar att utan den ikopplad så fungerar inte potentiometern om jag bara ska köra rakt av som det är nu, utan att ta loss/byta nånting?

Redigerat av grillchips, 18 June 2008 - 10:49.

Postad 18 June 2008 - 12:22

KalleF
  • KalleF
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Hur stort ska bygget bli?

Lådan kommer att bli 62x40x45 cm.
Den kommer att ha 4 olika utrymen, två för högtalare på ca 19l vardera, 1 för batteri och ett för slutsteg och övrig elektronik. En ritning finns i mitt galleri.
Förhopningsvis så kommer dom inre väggarna att ge stabilitet till hela konstruktion förutom listerna som skall användas.
Anledningen till att jag valde dom där handtagen är att lådan kommer att väga ca 20 kg utan batteri, vilket gör att man måste ha sköna handtag.

Postad 18 June 2008 - 17:36

Jaaaacob
  • Jaaaacob
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag blir så glad när jag läser om alla härliga idéer i den här tråden!
Funderar starkt på ett hemmabygge själv, och har några funderingar...

Enhet att driva högalarna: Bilstereo vs silslutsteg?
Strömkälla: Vore fint med några exempel på hur länge era stereos har orkat med olika ah-tal på batteriet. Är ett batteri med "gel-funktion" ett måste, eller går det bra med ett vanligt batteri med flytande innanmäte?
Batteriladdare: Hur exakt kopplar man för att kunna ladda ur ett vanligt vägguttag samtidigt som man sperlar? Parallellkoppling antar jag?
Volym: Vore guld om någon ville skriva ner lämpliga mått på lådan beroende på antal högtalare, typ av batteri mm.

Drömmen vore ju om ni här på forumet som redan har gjort ett eller fler försök delar med er av era erfarenheter inom ämnet. En liten sammanfattning av tråden helt enkelt :)

Postad 18 June 2008 - 19:29

klejb
  • klejb
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Min låda har ju några år på nacken nu men jag brukar alltid uppgradera den med lite nya saker varje år och här följer en redogörelse för årets förbättringar.
Fler bilder finns i mitt galleri.

https://www.minhembi...c_id=234372.jpg
Framsidan....inget nytt.

https://www.minhembi...c_id=234366.jpg
Baksidan. Nytt här är en amperemätare samt ciggutag för att tex driva en kylbox, mp3-spelare eller ladda telefonen. Just nu sitter min mobil på laddning. Ölöppnaren och utfällbara burkhållare är sen förra året. När jag spelar som högst är mätaren uppe och vänder på 5-6 ampere...sen säger högtalarna stopp.

https://www.minhembi...c_id=234365.jpg
Uttaget längst upp till höger är kopplat till batteriladdaren som sitter inne i lådan och syns på bild nedan.

https://www.minhembi...c_id=234367.jpg
Insidan: Nytt här är en laddare från CTEK. Förhoppningen är att denna skall ge en pålitligare laddning än den förra samt att den har en recond-funktion för djupurladdade batterier. Något som lär komma till användning. Dyr var den (1500:-)...men förhoppningsvis värd det.
Batteriet till höger är på 120Ah och har gett oss möjlighet att spela högt som bara den i 5 dagar på hultsfred. 8-10 timmar per dag kanske. Sen var det slut.

De två aluminiumvinklarna man ser ovansidan på vilar locket på i stängt läge. De kom till efter att jag råkade hoppa sönder locket. Nu lär det inte hända igen. En riktig partylåda skall man kunna dansa på ;)

https://www.minhembi...c_id=234368.jpg
Ser lite rörigt ut med sladdarna som ligger på botten men det är sladdarna till och från laddaren. Har inte laddaren kopplad till batteriet när jag inte laddar då laddaren enligt manualen drar en del från batteriet om den inte är inkopplad i vägguttaget.

https://www.minhembi...c_id=234369.jpg

https://www.minhembi...c_id=234370.jpg

Nu har jag bara ett STORT problem. Som det ser ut nu kommer jag inte kunna åka på några festivaler i år pga. skolan :)

Får ta igen det nästa år!

Redigerat av klejb, 25 June 2008 - 22:56.

Postad 18 June 2008 - 19:36

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

• 1117 inlägg
  • 0

Min låda har ju några år på nacken nu men jag brukar alltid uppgradera den med lite nya saker varje år och här följer en redogörelse för årets förbättringar.

Hehe...här snackar vi seriöst bygge...wow! :)

Postad 18 June 2008 - 20:13

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

• 1623 inlägg
  • 0
Den ser lite väl stor ut.
Men hur lätt är den här lådan att bära klejb?

Redigerat av Unregistered1092, 15 June 2009 - 19:55.

Postad 18 June 2008 - 20:21

klejb
  • klejb
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Hehe...här snackar vi seriöst bygge...wow! ;)

Tackar! :)

Den ser lite väl stor ut.
Men hur lätt är den här lådan att bära klejb?

Ja den blev stor, jag vet. Den är inte trevlig att bära på då den väger 66 kg. Man måste vara två för att bära den. Huvuddelen av vikten är batteriet. Det är vagn som gäller om man vill transportera den längre sträckor. Bökigt, visst. För en vanlig picnic bör man nog ha en mindre låda. Det här är en festivallåda å då är storleken helt ok tycker jag. Man är ju trots allt 5 dagar på samma plats. Håller på att bygga en vagn som är specialdesignad just för den här lådan.

Fördelen med storleken och vikten är att den är stabil nog att dansa på samt att stöldrisken minskar avsevärt på festivaler. Det går inte bara att dra ur den ur tältet, ta den under armen och sticka.

Postad 18 June 2008 - 20:48

klejb
  • klejb
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Någon som har en kommentar till mitt bygge? ;)

Riktigt snyggt! Låter den lika bra som den ser ut ska du vara riktigt nöjd! :)

Postad 18 June 2008 - 22:22

Jaaaacob
  • Jaaaacob
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Jag har varit ett fan av din låda ända sedan ditt första inlägg :)
Tror att mitt bygge kommer ta efter mycket av din design + några små förbättringar. Du har alltså inga problem med att vätskan i batteriet är flytande, med allt vad det innebär?

Postad 18 June 2008 - 22:37

klejb
  • klejb
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Jag har varit ett fan av din låda ända sedan ditt första inlägg :)
Tror att mitt bygge kommer ta efter mycket av din design + några små förbättringar. Du har alltså inga problem med att vätskan i batteriet är flytande, med allt vad det innebär?

Tack för smickret! ;)

Ska bli spännande att se ditt bygge. Den största svagheten i mitt bygge tycker jag är att högtalarna är något oskyddade. Har inte varit nått större problem men man får hålla ett öga på folk på festivaler. Bygger du bort det har du en bra låda!

Batteriet har jag inte haft några problem med. Det är ett slutet Fritidsbatteri från biltema så vätskan kan inte rinna ut om den skulle hamna på sidan. Med tanke på lådans låga tyngdpunkt är det helt omöjligt att välta den. Enligt Biltema ska batteriet kunna stå i upp till 45 graders lutning utan problem. Återstår att se hur livslängden är, alltså om det håller många laddningar och urladdningar.

Postad 18 June 2008 - 23:34

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

• 1623 inlägg
  • 0
Men ändå ganska så fin låda.

Jag hoppas verkligen att den spelar bra så att den är värd att kånka på.

Men nu råkar det vara såhär att jag bestämt mig för lite mått till en liten stereo jag tänkt bygga.

Min låda kommer att bestå av mdf
2st 250x268 botten & lock
2st 198x268 <---- sidor
2st 268x536 <---- Fram och bak

Jag kommer att fixa handtag på den också.

Men nu till mitt problem.

Jag skulle vilja kunna ta ut mitt batteri då jag ska ladda det!
Hur går man bäst till väga isåfall?
Går det möjligtvis att sätta dit gångjärn på locket utan att försämra ljudet så att det bara är att ta ut batteriet då jag ska ta hem det för laddning?

Är det bara att kapa ut såna där skivor i måtten jag har & sen bara skruva gångjärn för locket eller?

Postad 18 June 2008 - 23:52

klejb
  • klejb
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Den låter underbart och är värd var enda svettdroppe det innebär att släpa den på plats :)

Angående din fråga:
Själv har jag inte den problematiken då högtalarna sitter i ett eget slutet utrymme.
Vad jag har förstått är det ju rätt viktigt att högtalarna sitter i en tätslutande låda. Kanske går detta att lösa men en gummilist runt luckan?
Ett annat, mer sofistikerat, förslag skulle kunna vara att koppla en vanligt ciggpluggs-hona likt det jag har på min låda till batteriet. Då kan man dels driva något från lådan men också koppla in en laddare via en ciggpluggs-hane. Alltså koppla laddaren till ledarna från en ciggpluggs-hane, vilken man sen stoppar in i uttaget i lådan och batteriet laddas. Batteriet behöver inte plockas ut och det enda man behöver göra är att täta runt ciggpluggs-honan när man bygger in den.

Detta borde väl fungera?

Redigerat av klejb, 18 June 2008 - 23:54.

Postad 19 June 2008 - 00:01

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

• 1623 inlägg
  • 0
Mm det låter klokt & det har jag faktist inte tänkt på själv tack!

Men då borde det innebära att jag fixar en sån där plugg om det nu går att köpa någon sån i Umeå som är min närmaste stora stad där jag brukar handla & sen tätar jag lådan bara så gott det går.

Sen då jag kört slut på batteriet så stoppar jag bara in det i bilen & laddar upp batteriet.

Men vart kan man hitta någon lämplig Cigarettändarkontakt för 12 volt?

Redigerat av Unregistered1092, 19 June 2008 - 00:05.

Postad 19 June 2008 - 00:15

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

• 1623 inlägg
  • 0
Angående ciggpluggen så hittade jag en som man kan sätta utanpå lådan om man vill.
Art nr 39090 på kjell & co.

Finns även såna man fäller in men då står det max 2mm & då tvivlar jag på att man kan sätta fast det på en låda som är byggd av kanske 20mm tjock mdf.

Vad tror du om kontakten klejb?

Postad 19 June 2008 - 15:02

klejb
  • klejb
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
I min låda har jag en kontakt från Biltema. Nämligen 43-228.
Den funkar fint i 20mm spånskiva och ännu tjockare eftersom man skruvar den från utsidan. Biltema har förövrigt mycket användbart när man skall bygga musiklåda. Många trevliga strömbrytare och paneler som gör det hela snyggt. Kolla i mitt galleri på min andra låda så ser du en sådan panel.

Postad 19 June 2008 - 18:29

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Har planer på att bygga en musiklåda, kan ingenting om billjud, undrar lite om det skulle vara värt att bygga en låda med ett par MDS GP-369PRO, om det säger er något?

Vi har sedan tidigare än T-amp som vi ska använda också, sen införskaffa batteri, trä och en bilstereo.

Fixar BIltemas fritidsbatterier riktiga urladdningar utan att ta för mycket stryk?

Redigerat av Unregistered9ecb8cc4, 19 June 2008 - 18:38.

Postad 20 June 2008 - 11:07

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0

okej. har du nån idé på hur jag kan lösa detta om det är möjligt?

Då jag inte har pin-outen på den så kan jag inte ge dig ett kopplingschema.
Du vill koppla in signalen över hela motståndet och sedan plocka ut din dämpade signal på den del av potten som varierar i motstånd.

Postad 22 June 2008 - 18:16

KalleF
  • KalleF
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Drog ihop min låda nu i helgen.
Lödde ihop allt och knäppte på den, voltmeter, amperemeter fungerade som dom skulle.
Körde min ipod direkt till slutsteget men av någon anledning blev ljudet förvrängt, efter ca 3 min bran diskanten på min vänstra gas 6x9 tums högtalare. kopplade ut högtalaren som hade brunnit och testade med bara den högra, av någon anledning blev ljudet ännu mera förvrängt. Skall se om jag kan byta högtalaren på garanti. Högtalarna var inkopplade enligt bruksanvisning.
Har ni några funderingar på vad som kan fela sig?

Postad 22 June 2008 - 20:12

Unregistered37558
  • Unregistered37558
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Blev klar med stereon i Maj, började bygga den 1.5 dag innan min 19årsfest och sen var det intensivt byggande inpå morgonen ;). Jag är förbannat nöjd med den, den dunkar förbannat bra, lätt att ta med tack vare de rejäla handtagen.
:)

Micro 8" 200W Bas
BRL GAS 6.5" 150W
30mm spånskiva med någon slags plastyta
Biltema 12Ah fritidsbatteri 4,3 kg (Spelar lätt 14h+! )
2 kanals slutsteg
Metallbärhandtag från Biltema, jävligt rejäla

Bifogad fil(er)

Postad 23 June 2008 - 15:00

nbdy
  • nbdy
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Här kommer lite bilder på en som jag och min bror byggde, tyvärr hade jag inte bilderna på hur den ser ut inuti på den här datorn, men om jag kommer ihåg det så ska jag lägga upp dom också. Kommentera gärna.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad 23 June 2008 - 22:13

EyEr0n
  • EyEr0n
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Tjena.

Håller på en med festivalstereo ala zappBrannigan modellen.
Dock har jag ett ganska irriterande problem, den är otroligt basfattig.

Vad kan detta bero på tror ni?

Lådan är på 60x60x60 cm typ.
Runt 150 L lådvolym om man räknar bort batteri osv.

Men som sagt, knappt nån bas.
Postad bild

Postad 24 June 2008 - 15:03

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
EyEron:
Hmmm, vad driver du den med? Kan det bero på att enheten är för klen för uppgiften?
Är lådan sluten eller basreflex? Har du dämpat med något inuti? Har du provspelat i olika miljöer och fått samma resultat?
Av egna erfarenheter så får man ett väldigt basfattigt ljud i rum med vissa dimensioner och väggmaterial. Om du inte testat så stäl den utanför garaget och lira en gång. Jag hade ett rum på 16kvm en gång och det var värdelöst i avseende på bas...

Postad 24 June 2008 - 17:03

EyEr0n
  • EyEr0n
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

EyEron:
Hmmm, vad driver du den med? Kan det bero på att enheten är för klen för uppgiften?
Är lådan sluten eller basreflex? Har du dämpat med något inuti? Har du provspelat i olika miljöer och fått samma resultat?
Av egna erfarenheter så får man ett väldigt basfattigt ljud i rum med vissa dimensioner och väggmaterial. Om du inte testat så stäl den utanför garaget och lira en gång. Jag hade ett rum på 16kvm en gång och det var värdelöst i avseende på bas...

Okej.
Driver den med ett tvåkanals MDS steg :)
Men när jag kopplar ur det ena paret för att på så vis få mer kräm så blir det ändå ingen skillnad på basljudet.

B)

Skall testa att spela med den ute en gång.
Dock tror jag inte det hjälper något.

Postad 24 June 2008 - 17:45

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Tvåkanals?
Hur har du kopplat elementen? Paralellt eller i serie?

Postad 24 June 2008 - 19:13

HelGo
  • HelGo
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Tjao.

Jag tänkte att jag skulle bygga mig en ny stereo för att min har fått ta en del stryk under midsommar och den fungerar inte så bra längre.....
Till skillnad från innan så tänkte jag sätta in en omvandlare från 12V till 230V, jag vet inte om jag ska ha batteri/batteriladdare alls eller om jag bara ska koppla omvandlaren till slutsteget.. Om man skulle göra så går det ju bara spela med den om man har el och det är ju tråkigt....
Sen vill jag koppla in en bilstereo så att man kan spela skivor för det tjatade alla om nu, men då undrar jag hur jag ska koppla för att kunna spela både genom stereon eller genom t.ex MP3 eller mobil.. Nu kan jag ju bara spela i MP3/mobil genom en (aux kabel) som är kopplad dirrekt till slutsteget.

Det var nog de frågorna jag kom på nu.. Jag hör av mig igen när jag kommer på fler.

MVH

Postad 24 June 2008 - 19:58

EyEr0n
  • EyEr0n
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Tvåkanals?
Hur har du kopplat elementen? Paralellt eller i serie?

Paralellt.

Men jag hittade problemet.
Steget var för dåligt.
:)

Så nu har jag bytt ut det och nu är det fullt tillräckligt med ljud.
:D

Tjao.

Jag tänkte att jag skulle bygga mig en ny stereo för att min har fått ta en del stryk under midsommar och den fungerar inte så bra längre.....
Till skillnad från innan så tänkte jag sätta in en omvandlare från 12V till 230V, jag vet inte om jag ska ha batteri/batteriladdare alls eller om jag bara ska koppla omvandlaren till slutsteget.. Om man skulle göra så går det ju bara spela med den om man har el och det är ju tråkigt....
Sen vill jag koppla in en bilstereo så att man kan spela skivor för det tjatade alla om nu, men då undrar jag hur jag ska koppla för att kunna spela både genom stereon eller genom t.ex MP3 eller mobil.. Nu kan jag ju bara spela i MP3/mobil genom en (aux kabel) som är kopplad dirrekt till slutsteget.

Det var nog de frågorna jag kom på nu.. Jag hör av mig igen när jag kommer på fler.

MVH

Vad ska du ha omvandlaren till?
Menar du inte 230V till 12V?

Angående möjligheten till både skivor och iPod osv, så skaffar du en stereo med aux ingång eller en RCA switch till steget.

Postad 24 June 2008 - 21:22

klejb
  • klejb
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Okej.
Driver den med ett tvåkanals MDS steg :)
Men när jag kopplar ur det ena paret för att på så vis få mer kräm så blir det ändå ingen skillnad på basljudet.

:D

Skall testa att spela med den ute en gång.
Dock tror jag inte det hjälper något.

Nu såg jag att du hade löst problemet men en tanke som dök upp bara. Hade du kopplat högtalarna rätt? Alltså satt plus och minus rätt på högtalarna och slutsteget. Om man kopplar den ena högtalaren fel så motverkar högtalarna varandra. Den ena går utåt när den andra går innåt, istället för att sammarbeta.

Redigerat av klejb, 24 June 2008 - 21:24.

Postad 25 June 2008 - 17:38

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Här kommer lite uppdaterade bilder på vår skapelse.
Jag vet inte exakt vad den väger i dagsläget, men tung är den iaf! och handtag eller sköna kanter att lyfta i finns inte heller för den delen.
Bifogad fil  Giftig.JPG   137.83K   3 Antal nerladdningar

Nån mer som ska på arvika nästa vecka? vi borde enas om en tid och låt och köra samma över hela campingen=) Vore också kul att få se och höra allas byggen och jämföra lite.

Redigerat av euf0ria, 25 June 2008 - 17:39.

Postad 25 June 2008 - 18:48

klejb
  • klejb
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Hahaha härlig pimpning! :)

Önskar jag kunde vara med på Arvika å samspela lådorna. Vi pratade om det förra året men vi lyckades aldrig.

Postad 25 June 2008 - 22:00

EyEr0n
  • EyEr0n
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Här kommer lite uppdaterade bilder på vår skapelse.
Jag vet inte exakt vad den väger i dagsläget, men tung är den iaf! och handtag eller sköna kanter att lyfta i finns inte heller för den delen.
Bifogad fil  Giftig.JPG   137.83K   3 Antal nerladdningar

Nån mer som ska på arvika nästa vecka? vi borde enas om en tid och låt och köra samma över hela campingen=) Vore också kul att få se och höra allas byggen och jämföra lite.

Tjena.

Jag ska till Arvika med min stereo nästa vecka.
Jag ställer gärna upp på en samspelning.
Min stereo ser typ ut nästan som din, fast en aningens större.
Du lär nog höra den, annars kan du PMa mig om du vill utbyta nummer. ;)

Fixar du med kablar så kan vi nog ordna det, jag har RCA honor på min, med en tele-RCA inkopplad till ipod.
B)

Vars fick du tag i dina vinkellister?
Jag hittade exakt samma galler som dig idag med, :)

Postad 25 June 2008 - 22:47

klejb
  • klejb
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Och var hittar man ett sånt galler? :) Har en polare som skulle behöva ett sånt till sin låda.
Jag köpte liknande aluminiumlister på Beijer bygghandel. Skulle gissa att det finns på de flesta byggvaruhus. Rätt dyrt dock. gick på 500:- för min låda men då har jag på alla sidor.

Postad 26 June 2008 - 07:35

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Mina vinkellister är i 2mm rostfritt och bockade , fixade det via lite kontakter. Kostade inte många kronor.

Gallret vet jag faktiskt inte vart man får tag på. Eftersom detta är ett budgetbygge som faktiskt klarat sig på runt 1000lappen så är även gallret fixat via kontakter som kommit över spillmaterial.

Postad 26 June 2008 - 13:35

KalleF
  • KalleF
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Nu fungerar äntligen min stereo.
Efter att ha bytt högtalarna som brunnit och inhandlat en bilstereo på rusta som har usb ingång+ sd.
Bilder kommer så snart jag har monterat in bilstereon på lämplig platts.
Kommer också till arvika med åbäket, ni kommer garanterat att höra oss :)

Postad 26 June 2008 - 15:20

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
KalleF:
Hur stor är den? ska vi jämföra stereos nån dag nästa vecka då=)? arvikacampingen kommer bli sommarens stereo-utställning=) haha.
Vart kan man får tag i hörnskydd i metall? Jag har bara hittat på ljudia, men det måste la finnas på fler ställen?

Postad 26 June 2008 - 15:33

zappBrannigan
  • zappBrannigan
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Din vän vid lådbyggen

Postad 27 June 2008 - 00:50

marken_92
  • marken_92
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
tjennare

ska bygga en straddunkare nu :)

skull de funka med

biltemas gel batteri

en: Sonic Class T-amp Gen2 förstärkare

och :Sony XS-HT170SN högtalare som man får med delnings filter med en delnings frekvens på 3200hz och självklart 2 diskanter till också;)

vilken förstärkare och högtalare skulle ni valt om man ungeför kan röra sig med 1500kr och en fråga till!
har läst alla sidor på denna tråd och förstått att t-amp e strömsnåla och bra eller e jag fel ute?
vill ha fet bas med låg energi förbrukning.

Postad 27 June 2008 - 01:56

KalleF
  • KalleF
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
janowicz:
Min stereo är 62(l)x40(b)x45(h)cm.
Systemet består av en Denver CAP-4100 Slutsteg som är bryggat så det ger 2x240w, 2 st GAS 6x9 tums högtalare på 220w, som musikspelare har jag en bilstereo från rusta som har ingång för usb och sd minne den tar även cd med mp3.
Vårat camp kommer att sättas upp på tisdag, vi blir 17 pers med 2 partytält så vi kommer att synas och höras ganska väl. Bilder kommer på söndag då vi har spraymålat det sista på stereon. Traska bara förbi vårat camp och kolla efter en långhårig snubbe så hittar du nog mig. Arvikacampingen kommer att gunga i år ;)

Postad 27 June 2008 - 09:56

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Vi kommer va ca:30 pers och tre partytält så vi kommer nog synas och höras en del med=) Jag jobbar på att ha en grön mustasch som matchar stereon. Du lär veta vem jag är om du ser mej.
Det låter ju som om er stereo kommer dra lite mer ström än vår iomed att du kör på både stereo och slutsteg. Dock så har jag en del belysning som drar ner mitt system en aning. Fast jag har inte en aning om hur mycket ett par CCFL-rör drar. de kan inte va för mycket hoppas jag.

Marken_92:
Ska du ha fet bas utomhus lär du få fläska på med något större än 6.5"are. Ett tips är att kolla på någon 10" som har hög verkningsgrad ( = lättdriven...kolla efter så högt värde på dB som bara går, tex Känslighet: 93dB)

Postad 27 June 2008 - 13:57

KalleF
  • KalleF
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Nja, våran stereo låter jäkligt bra även på lägre volym, det är när man börjar öka och bas drar igång ordentligt som den drar ordentligt med ström. Slutsteget är mest för att ge basen den därextra kicken, kör man riktigt högt (så att man måste skrika för att göra sig hörd) så kan basen slå upp till 15A sträcket vid varje svängning. Dock så kommer vi ha med 2 st batterier så att vi kan dra till macken och ladda ett och fortfarande köra.
Tror att dina CCFL-rör bara drar en 3w eller nåt sånt, har för mig att jag läste det.

Postad 27 June 2008 - 14:55

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Er stereo lär ju spela bättre än vår. När man drar på volymen mycket på vår stereo så blir det missljud tillslut, svårt att säga om det beror på högtalarelementen som ger vika..men jag tycker mest det låter som om effekten ur bilstereon ger vika. Men vem bryr sig, sänk basen å ta en öl till=)

Postad 27 June 2008 - 17:58

HelGo
  • HelGo
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Vad ska du ha omvandlaren till?
Menar du inte 230V till 12V?

Angående möjligheten till både skivor och iPod osv, så skaffar du en stereo med aux ingång eller en RCA switch till steget.
[/quote]

Ja det stämmer 230V till 12V, den ska jag ha bara för att kunna köra den på direkt el.

Jag har också problem med att jag får missljud om man spelar för högt, jag undrar om det inte är högtalarna fast det är ju iof ett par pioneer... Det kan vara slutsteget me för det ver jag inte alls vad det är för smörja men det är ett 4kanals.. Jag har bryggat basen men jag är fan inte alls haj på att koppla så jag vet inte hur RCA kablen ska sitta riktigt.. det finns ju 4 utag till den FRONT ch1 / ch2 --- REAR ch3 / ch4.. Nu har MDS bas audiophile den är nog bätre en den förra..

Postad 27 June 2008 - 18:08

marken_92
  • marken_92
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
janowicz :

vilket slutsteg / högtalare skulle du valt om du hade runt 1500 kr ?:(

Postad 28 June 2008 - 10:14

larspaul-Mats
  • larspaul-Mats
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Så här ser våran bandare ut. På den här bilden är dock inte panelen med ännu. Ska lägga upp bilder sen nästa vecka efter arvikafestivalen. Kom gärna förbi camp najs då.

Bifogad fil  n646331061_970941_813.jpg   51.18K   4 Antal nerladdningar

Postad 28 June 2008 - 18:17

grillchips
  • grillchips
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
usch, jag har verkligen tappat motivationen för detta projekt helt. vill inte vänta till nästa sommar heller.
hjälp mig! :P

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.