Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Produktförsäkringar / tilläggsförsäkringar / extraförsäkringar

372 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 July 2008 - 07:25

speechless
  • speechless
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Varför finns inte "köper begagnat men med försäkring" om du nu ska ha en massa alternativ och det låter ju löjligt att försäkra något 2 gånger...

hemförsäkringen täcker det mesta och visst du får kanske betala en större självrisk eller värdet är lite mindre vid olycksfall men mellanskillnaden äts ju upp av en fånig försäkring som oftast aldrig används.... pengarna i sjön mao!

Glöm heller inte bort den 2åriga garantin som följer med tv:n.

Redigerat av speechless, 18 July 2008 - 07:30.

Postad 18 July 2008 - 12:25

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Varför finns inte "köper begagnat men med försäkring" om du nu ska ha en massa alternativ och det låter ju löjligt att försäkra något 2 gånger...

hemförsäkringen täcker det mesta och visst du får kanske betala en större självrisk eller värdet är lite mindre vid olycksfall men mellanskillnaden äts ju upp av en fånig försäkring som oftast aldrig används.... pengarna i sjön mao!

Glöm heller inte bort den 2åriga garantin som följer med tv:n.

Det är inte 2års garanti på alla tv-apparater, det är i vanliga fall 1år men vissa tillverkare och butiker erbjuder 2år eller i vissa fall även 3år. Däremot har man 3års reklamationsrätt på ursprungligt fel men då åligger det konsumenten att bevisa att felet fanns från början i apparaten.

Jag köper alla mina apparater på mitt First Card kreditkort då man automatiskt får drulle i 2år på det man köper till hemmet mellan 1.000-10.000kr helt utan självrisk, det är samma villkort på bl.a. Visa Gold m.fl. som folk inte tänker på eller vet om. Sovrums-tvn, barnrums-tvn, förstärkare, DVD-spelare, datorer, datorskärmar m.m. har jag alltså drulleförsäkrade i 2år helt utan extra kostnader och självrisker.

Eftersom jag har 2st små barn så har jag tecknat drulle för 1.000kr via Elgiganten på min PX70 som nu lillgrabben lyckats repa frontglaset på. Hade jag inte haft drullen utan självrisk så hade jag fått betala 1500kr i självrisk (per skadetillfälle) till mitt hemförsäkringsbolag samt enorm värdeminskning om apparaten inte kan lagas men nu har jag 3års kostnadsfria reparationer utan övriga kostnader vid olycksfal hur många ggr som helst.

Om det är värt med extra drulle eller ej är ju upp till varje person att avgöra men de jag känner som har småbarn har valt att teckna detta på deras dyrare vardagsrums-tv då denna apparat är den som ligger mest i riskzoner för att ta skada. Att teckna en drulle på t.ex. DVD-spelaren eller digitalboxen för samma summa som den kostar känns ju som totalt bortkastade pengar. Jag fick dessutom för någon månad sedan frågan om jag vill teckna en drulle på typ 179kr på min digitala inomhusantenn för 400kr, och säljaren skämdes ju inte ens för att fråga.

Redigerat av Skogga, 18 July 2008 - 12:25.

Postad 19 July 2008 - 00:33

Dowden
  • Dowden
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Efter att nu har läst igenom hela tråden, så har jag fått helt blandade känslor för dehära med tilläggsförsäkring..

Jag har planerat att köpa en Pz80 från Dustinhome.se där dom erbjuder denna försäkringen Allrisk? för ynka 1300:-
Då jag fortfarande bor hemma, i ett hus där vi har hemförsäkring, så blir ju då frågan, är det värt o köra på den försäkringen?
Kommer även flytta till lägenhet i snaraste månaderna som kommer, räknas tvn in då när jag tecknar en egen hemförsäkring?

Denna försäkringen lär ju vara provisionsfri osv, så är ju inget direkt försäljarna tjänar på, utan snarare butiken. Så känns lite tryggare iom det..

Nån som varit klumpig som jag, och fått ut något från eran tilläggsförsäkring? Dn postade ju nån nyhet där folk inte fått det, men hur är det med oss hembio användare, nån som som sagt, fått tillbaka sina pengar från tilläggsförsäkringen?

Ni som har erfarenhet från försäkringar osv, hör av er, ge mig tips!

/Mvh en oerfaren yngling

Postad 19 July 2008 - 14:22

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0
Har för mig att Dustins tilläggsförsäkringar inte täcker det som "stormarknadernas" gör, alltså det är ingen drulle utan endast en "förlängd garanti". Kolla i villkoren och jämför. Har man tecknat en försäkring så skall man givetvis få ut på den om man har varigt klumpig, har inte hört talas om någon som inte fått ut på den på skador som innefattas i villkoren.

Själva hemförsäkringen täcker ingenting om man inte har tecknat Allrisk-tillägget, sk drulleförsäkring. Skaffar du en egen försäkring med drulle som kommer ju givetvis allt i ditt hem innefattas av denna.

Om säljarna får provision eller ej för att du tecknar den gör inte försökringen tryggare eller ej, det är villkoren i försäkringen man skall titta på innan man tecknar den och sedan avgöra om det är värt det eller ej. Har du inga barn eller så som gör att tvn kan leva ett farligt liv så anser jag inte att du behöver teckna någon men det är ju upp till dig.

Redigerat av Skogga, 19 July 2008 - 14:23.

Postad 19 July 2008 - 18:01

Dowden
  • Dowden
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Ah, men det låter ju iofs vettigt. Jag är dock en jäkligt otursdrabbad grabb, oavsett vad som gäller, så gör nog bäst att teckna den endå, fan, 1300 efter nån månad spelar ju ingen vidare roll, och dessutom går ju priset ner på tvn numera, vilket är så grymt positivt! =)

Tackar Skogga för ditt inlägg, gav de jag ville höra =)

/mvh Dowden

Postad 20 July 2008 - 15:30

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
En bekant till mig tappade sin 32" LCD ner i backen när hans son på 1.5 år sprang ut framför fötterna på honom. Så det är en stor spricka mitt på TV'n och ett antal bubblor så den är totalt kvaddad.

TV'n köpte han på OnOff för 2 år sedan och tecknade då en 3 år "drulle" garanti och TV'n har inget minskningsvärde tack vare den garantin. Den kostade och nu har den varit iväg på serive i 1.5 vecka. På servicestatus står det fortfarande bara leveread till serivestället.

Finns det någon "lag" på hur lång tid max detta får ta, om de inte kan laga hans TV visst ska han få ta en ny TV för 14 000:- då och inte en likgiltlig.

Någon som har en bra koll på hur detta ärende kommer att gå till.

Postad 22 July 2008 - 08:49

speechless
  • speechless
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Summa sumarum av denna tråd: Är du en klantig jävel så kan du ju skaffa en extra försäkring.

Postad 18 August 2008 - 17:00

Larry Lars
  • Larry Lars
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Kom håg att de där som säger att hemförsäkringen täcker och att elektronikkedjornas försäkringar är bluff ju vet i vilken pärm de har sina försäkringspapper.

För mej är det oftast värt rätt mycket med butikernas "ställer-inga-frågor-vilkor". Vet du med dej att du inte kommer att gräva fram papper och göra försäkringsärende den dagen något händer tycker jag du kan ta butiksförsäkring utan att känna dej lurad.

Ordenligt omskötta klassiska försäkringar är något som vuxna har.

Larry.

Postad 20 August 2008 - 12:37

localhost
  • localhost
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Kom håg att de där som säger att hemförsäkringen täcker och att elektronikkedjornas försäkringar är bluff ju vet i vilken pärm de har sina försäkringspapper.

För mej är det oftast värt rätt mycket med butikernas "ställer-inga-frågor-vilkor". Vet du med dej att du inte kommer att gräva fram papper och göra försäkringsärende den dagen något händer tycker jag du kan ta butiksförsäkring utan att känna dej lurad.

Ordenligt omskötta klassiska försäkringar är något som vuxna har.

Larry.

Mig veterligen finns det inget försäkringsbolag som låter kunderna själva ha hand om försäkringsinformationen... så att spara papper i pärmar gör man bara om man gillar det. Det är väl inte krånligare att ringa till If/Skandia/Länsförsäkringar än till Siba/OnOff/El-G ?

Men visst, man kan ju köpa El-Gigantens försäkring om det skapar värde i ens liv... själv ser jag det mera som

"A fool and his money are soon parted."

Postad 20 August 2008 - 16:27

json01
  • json01
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
hemförsäkring innebär oftast nedskrivning efter 1:a året, hur mkt tror ni dom betalar ut om man skulle tappa en tv för 20.000:- vid inköpstillfället i golvet efter 4,5 år typ? 4-5.000:- ?

extra försäkring som kostar typ 2.000:- men utan nedskrivning på 5 år kan vara värd mkt!!

Postad 20 August 2008 - 16:37

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

hemförsäkring innebär oftast nedskrivning efter 1:a året, hur mkt tror ni dom betalar ut om man skulle tappa en tv för 20.000:- vid inköpstillfället i golvet efter 4,5 år typ? 4-5.000:- ?

extra försäkring som kostar typ 2.000:- men utan nedskrivning på 5 år kan vara värd mkt!!

Snackade med polaren idag ang. hans LG 42PX3R som han köpte för under 3år sedan på OnOff som de råkade pajja för ett tag sedan. Han fick drygt 4000kr för den apparaten av Folksam på allriskförsäkringen efter de dragit av självrisken på 1500kr och på hans kvitto som det står 23.995kr på. Hade han köpt en drulle av Onoff som skulle kostat honom 1100kr då så skulle han fått ut en ny apparat typ Panna PX80 utan extra kostnad, bortsett från 195kr i självrisk. Nu fick han lägga till 6000kr och köpte då en PX80.

Det är ju helt upp till var och en att teckna dessa försäkringar men har man varit med om en drulleskada som jag råkade ut för på min PX70 och många andra som har småbarn så tycker jag att det faktiskt är värt att ha den tryggheten under 3 eller 5år att man inte behöver oroa sig om det händer en olycka.

Redigerat av Skogga, 20 August 2008 - 19:46.

Postad 20 August 2008 - 20:47

toube83
  • toube83
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag har då köpt försäkring på de dyra prylarna och de som man ofta har med mig.

1.TVn
2.Mobilen
3.Laptopen

Det är ju lätt värt det om det händer något, en allrisk är ju bara att glömma efter all avskrivning.

Postad 25 August 2008 - 12:48

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Poängen med en allrisk hos t.ex. folksam är ju dock att det täcker för en massa olika saker. Om man vill försäkra såväl tv, dator, hembioanläggning m.m. skjuter det ju i väg rätt snabbt med individuella försäkringar. Å andra sidan ge den ju inte så mycket och man kan ju därför fundera över poängen med den. Sedan är ju folksam, vad jag förstått ett ganska tjurigt bolag att få några pengar av...

Hemförsäkringen kan man dock glömma utan det är allrisk som gäller i så fall.

Sedan begriper jag inte riktigt varför man inte vet vilken pärm man har sina papper i? Det kan ju inte vara så svårt =)

Postad 02 September 2008 - 03:22

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Sedan begriper jag inte riktigt varför man inte vet vilken pärm man har sina papper i? Det kan ju inte vara så svårt =)

Nej precis! Jag kände mig också väldigt vuxen helt plötsligt. :)

Postad 02 September 2008 - 06:16

AndersE2
  • AndersE2
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

När jag skulle byta TV för drygt ett år sedan summerade jag vad försäkringen skulle ha kostat mig på alla elektronikapparater jag köpt de senaste 10 åren och drog ifrån de fel och skador jag skulle ha fått ersatta.

Gjorde något liknade men jag gick rätt jämt upp =).
Och den enda ersättningen jag har tagit ut är når TV pajade efter 3,5 år och jag fick en ny och större i stället :)
Men jag lärde mig en del när min lilla kamra gick sönder. Jobbet med att få ut något från kamra-försäkringen översteg helt enkel vad jag tyckte att min tid var värd.
Så nästa gång som jag tar försäkring ska jag kolla att det är "på platsen service" som Dell har ( d v s det kommer någon hem och reparerar eller också så kommer de och hämtar grejrna hemma hos dig) finns det ska jag försäkra mig annars inte.

Postad 21 September 2008 - 11:52

Unregisteredea9b4b77
  • Unregisteredea9b4b77
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Ångrar att ja inte köpte försäkringen på Elgiganten den är 5år, Onoff kör med bara 3år på px80

Postad 16 October 2008 - 07:03

Svärta
  • Svärta
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0

Ångrar att ja inte köpte försäkringen på Elgiganten den är 5år, Onoff kör med bara 3år på px80

Efter tre år får du ett erbjudande att förmånligt behålla försäkringen ett år i taget.

På grund av den tekniska utveckligen är du nog efter tre år glad att du inte betalade för fem år och sitter fast med en försäkring du ändå inte behöver då du vill byta TV.

Det kanske finns då en PX110 med absolut svärta, oändlig kontrast trots Full-HD, 9 millimeter tunn och riktigt snygg design, för 4995.- :)

Postad 16 October 2008 - 07:32

Motin
  • Motin
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0
hemförsäkringen täcker det som "extra tv" försäkringen täcker oftast.. så finns ingen anledning att ta en extra försäkring.

Efter tre år får du ett erbjudande att förmånligt behålla försäkringen ett år i taget.

På grund av den tekniska utveckligen är du nog efter tre år glad att du inte betalade för fem år och sitter fast med en försäkring du ändå inte behöver då du vill byta TV.

Det kanske finns då en PX110 med absolut svärta, oändlig kontrast trots Full-HD, 9 millimeter tunn och riktigt snygg design, för 4995.- :)

+ värdeminskning.. så den där försäkringen är inte värd vatten efter 5 år !!!!

Postad 16 October 2008 - 11:23

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0

+ värdeminskning.. så den där försäkringen är inte värd vatten efter 5 år !!!!

Nu måste du blanda ihop försäkringarna,ska du använda hemförsäkringen efter 5 år på en tv för 20k så har kanske en back ramlösa över efter åldersavdrag och självrisk.

Tänk själv,en hemförsäkring med bostadsrättstillägg kostar runt 1500 kr per år där gäller vattenskador, sjukhuskostnader när du är i USA ,överfallsskydd,ansvarskydd,rättsskydd och skydd för om du tappar din tv i golvet.
Skador som överfall och akutsjukvård har inga självrisker just för skadans karaktär.
Medans "lösöre" har kraftigt åldersavdrag men även vattenskador brukar ha hög sjr.

Medans en försäkring tagen ur "ladan" kanske kostar 3000kr och den gäller bara din tv, de riskbedömmer utefter sina villkor som då är betydligt bättre än hemförsäkringen. Vad kan vara avsatt till just elektronik produkter i hemförsäkringen 35kr per år kanske?!

Jag köpte INTE till försäkring till min tv ,men jag räknar inte med hemförsäkringen heller vid skada.
Jag har ett par år bakom mig på försäkringsbolag och har förmodlingen läst mer villkor än medelsvensken :)

Postad 16 October 2008 - 11:27

Motin
  • Motin
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0
Min extraföräkring som jag tog på tvn jag hade senast hade i stort sett samma vilkor som min hemförsäkring.. inte så mycket skillnad.

Och eftersom du jobbat på försäkringsbolag så borde du veta att "de" är blodsugare som inte ger en mycket tillbaka vid skada/ersättning av vara, men tar bra betalt :).

Postad 16 October 2008 - 11:37

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0

Min extraföräkring som jag tog på tvn jag hade senast hade i stort sett samma vilkor som min hemförsäkring.. inte så mycket skillnad.

Och eftersom du jobbat på försäkringsbolag så borde du veta att "de" är blodsugare som inte ger en mycket tillbaka vid skada/ersättning av vara, men tar bra betalt :).

Helt rätt ,riktigt skadeglada var vi när kunderna fick vattenskador som kostar 500k att laga, då trivdes man :)

Sen har du helt rätt i att det skiljer en jädra massa mellan de olika varuhusen ,onoff,siba,MM osv och deras villkor vissa gäller inte ens för tappskador andra har ingen sjr alls och gäller tappskador.

Det går ju inte försäkra allt därför tog jag ingen extra, en lite rolig grej med svenskar och försäkringar är att väldigt många försäkrar sin volvo 740 med ett värde på 5000 kr för mellan 2500kr och 5000 kr per år helt utan problem....känns som en trafikförsäkring räcker för många i det läget.

Postad 16 October 2008 - 12:03

Testman
  • Testman
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Tycker mycket om dessa försäkringar. Butiken tjänar in sina marginaler genom att en massa dumskallar köper dessa helt onödiga försäkringar. Detta gör att priserna kan sättas lägre vilket vi som inte köper försäkringarna tjänar på.

Postad 16 October 2008 - 15:07

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Inga extra försäkringar här inte!

Postad 20 October 2008 - 12:43

Unregistereda7fb0c18
  • Unregistereda7fb0c18
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
På en tv hade jag nog avstått. Men på grabbens (4år) Nintendo ds kostade jag på mig 329:- spänn i försäkring. nu 10 mån senare spräckte han nedre skärmen. Betalade självrisk 195:- och har en ny att hämta ut på posten. Alltså 329+195 = 524:- för en ny DS är det väl knappast nån som kan säga att det var en dålig affär. Men försäkra en tv.. nä, oroar mig inte över att skärmen ska spricka eller att tvn skall falla.

Postad 20 October 2008 - 20:35

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0
Det är fegt med försäkring. Och lite töntigt. Även omoraliskt...

Kort och gott: helt fel!

Postad 20 October 2008 - 22:20

TPS
  • TPS
  • Lärjunge

• 429 inlägg
  • 0

Det är fegt med försäkring. Och lite töntigt. Även omoraliskt...

Kort och gott: helt fel!

Haha va? Förklara.

Postad 20 October 2008 - 22:28

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0

Haha va? Förklara.

Jag ser inte poängen med det, särskilt inte på en tv. Bara ytterligare ett sätt för försäkringsbolagen att tjäna pengar. Det är tillverkarnas och butikernas uppgift att ge en garanti på det som de säljer till konsumenten. Slänger man tv:n ut genom fönstret, häller öl på den eller på annat sätt använder prylen på fel sätt så får man väl skylla sig själv. Bara för att man är oansvarig och allmänt dum så hjälper det en inte att köpa en försäkring, villket bara gör att man framstår som ännu mer dum och oansvarig. Det är löjligt.

Postad 20 October 2008 - 22:29

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

• 839 inlägg
  • 0

Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara.(Konsumentverkets hemsida)

Skulle jag tappa exempelvis TVn i golvet täcker hemförsäkringen det.

Vilket gör att "extra försäkring" är att kasta pengarna i sjön.

Redigerat av JetJaguarr, 20 October 2008 - 22:29.

Postad 20 October 2008 - 23:05

Unregistered54b89a21
  • Unregistered54b89a21
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Sambon jobbar på f-bolag. Skulle aldrig få för mig att teckna någon extra "butiksförsäkring". När "försäkringspremien" ligger på 20-25% av inköpssumman så är det totalt djäävla vansinne. Däremot så se för fan till att du har drulle/allrisk!!!. Hos vissa bolag ingår det i hemförsäkringen, hos andra inte... Och kom ihåg! Att det är alltid du själv som har vält plasman, inte din polare, och aldrig, aldrig, ditt husdjur. (De flesta?) Din drulleförsäkringar täcker skador orskade av dig (eller andra personer som är skrivna på din adress). Om din polare välter plasman, så täcks det inte av din drulle. Har polaren ingen egen drulle, så får han pröjsa själv... Om ditt husdjur orsakar skadan, så får du inte en spänn!

/

Postad 21 November 2008 - 21:15

Volvis
  • Volvis
  • Forumräv

• 709 inlägg
  • 0
Vill nog ändå säga att det finns vissa fördelar med en tilläggsförsäkring.

-Inget åldersavdrag (med låg självrisk)
-Drulle (med låg självrisk)
-Stöld (med låg själv risk)
-"förlängd garanti" upp till 5 år
- Hämt o lämn service

Har själv haft oturen att en tv gått sönder efter 4 år, hade ingen tilläggförsäkring
på den och bolaget betalade inte bra pengar för den allafall.
Det gick på ett ut efter självrisk mer eller mindre.

Den kostar en del men är värd pengarna om man behöver utnyttja den

Postad 22 November 2008 - 04:04

Unregisteredb45b4c93
  • Unregisteredb45b4c93
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Har inte läst alla inlägg i tråden, men det verkar som att en viktig detalj glöms när det gäller hemförsäkringen (Jag argumenterar inte för butiks försäkringen, tog ingen försäkring själv på min TV, men vill bara poängtera en viktigt sak)

Jag köpte min Samsung LE40M87 på ONOFF i juli 2007 för 17000 kr. Var inne nu i dagarna och såg att de fortfarande hade samma model till salu för 9000 kr faktiskt. Om nu min TV skulle åka i backen så den går sönder och jag vill ta det på hemförsäkringen så räknar de flesta bolog på följande sett (kan givetvis vara olika på olika bolag)

Eftersom det gått mer än 1 år så kommer jag inte få en ny M87 för min självrisk på 1500 kr, utan det räknas ut på följande sätt

Vad kostar en ny likadan/likvärdig TV? Svar 9000 kr
Vad är värdeminskningen efter 1 år? Svar 20% (olika för olika bolag)
Vad är självrisken? Svar 1500 kr (olika för olika bolag)
Vad kommer jag får ut? Svar:

9000 - 20% - 1500 = 5700 kr. Jippie. Grattis till mig som kan köpa en ny 32 tums TV!!

Försäkringsbolagen gör inte värdeminskningen på det belopp du betalade från början utan på vad en ny likandan/likvärdig TV kostar idag. Hade jag haft ONOFF försäkring i det här fallet så hade jag fått en ny M87 mot deras självrisk på 195 kr. Så kolla verkligen upp med era f-bolag hur de räknar av värdeminskningen efter första året

Redigerat av Unregisteredb45b4c93, 22 November 2008 - 04:31.

Postad 22 November 2008 - 09:29

Svärta
  • Svärta
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0

Har inte läst alla inlägg i tråden, men det verkar som att en viktig detalj glöms när det gäller hemförsäkringen (Jag argumenterar inte för butiks försäkringen, tog ingen försäkring själv på min TV, men vill bara poängtera en viktigt sak)

Jag köpte min Samsung LE40M87 på ONOFF i juli 2007 för 17000 kr. Var inne nu i dagarna och såg att de fortfarande hade samma model till salu för 9000 kr faktiskt. Om nu min TV skulle åka i backen så den går sönder och jag vill ta det på hemförsäkringen så räknar de flesta bolog på följande sett (kan givetvis vara olika på olika bolag)

Eftersom det gått mer än 1 år så kommer jag inte få en ny M87 för min självrisk på 1500 kr, utan det räknas ut på följande sätt

9000 - 20% - 1500 = 5700 kr. Jippie. Grattis till mig som kan köpa en ny 32 tums TV!!

Försäkringsbolagen gör inte värdeminskningen på det belopp du betalade från början utan på vad en ny likandan/likvärdig TV kostar idag. Hade jag haft ONOFF försäkring i det här fallet så hade jag fått en ny M87 mot deras självrisk på 195 kr. Så kolla verkligen upp med era f-bolag hur de räknar av värdeminskningen efter första året

Ytterligare en sak är att försäkringen förlänger garantin till 3 år. Det är inte alldeles ovanligt att någon krets ger upp och då gäller inte ens hemförsäkringens allrisktillägg (den gäller bara "drulle").

Visst har man som kund tre års reklamationsrätt, men ansvaret ligger på mig som kund att bevisa ursprungsfel vilket i princip lämnar ut mig till tillverkarns godtycke.

Dessutom är inte premien "20-25% av inköpssumman" som sägs i ett inlägg ovan, utan vanligtvis 13-16% varav du får tillbaka upp till hälften att köpa valfria produkter för.

Postad 22 November 2008 - 14:56

MrBurn
  • MrBurn
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0

OJ så fel du HAR!

Jag hade en M86 som åkte i backen.
Jag har LF som försäkringsbolag tog det på min allriskförsäkring som ingår i min hemförsäkring.

Jag hade köpt min TV för 10.996kr + 350kr i frakt från komplett.se

Jag ringde till LF när tvn hade åkt i backen dom bad mig att lämna in den till en TV reperatör.
Gjorde det på en onsdag.
På torsdagen ringde jag upp LF och frågade om den nya TVn var på G?
Då sa dom att dom skulle ringa upp TV reperatören och höra.

Efter ett tag så ville dom ha ett möte med mig dvs LF.
Dom sa att TV reperatören inte kunde laga TVn så jag skulle få ut en ny.
Dom frågade vart jag ville hämta ut den nya TVn och jag valde OnOff som att jag ville ha en TV som dom hade ett bra pris på där.

Så nu kommer vi till disskutionen av summan som jag skulle få.
Dom sa att dom hade kontaktat komplett.se och att komplett.se hade min TV för 9.399kr nu.
Och dom frågade hur jag ställde mig till om jag skulle få 9.399kr i ersättning för den gammla.
Även TV reperatören hade gördkännt min ersättning som likvädig
Jag tog imot erbjudandet och fick en rekvisition på 9.399kr på onoff.

Sedan så frågade jag ersättning angånde frakten osv för TVn.
Då räknade dom på det bensin pris som var aktuellt den dagen så fick jag det som det skulle kosta mig att frakta TVn med bil ifrån Onoff, och det blev ca 215kr på Statoil.

Min TV var ca 1,3år gammal.

När jag kom ut på Onoff så behövde jag bara betala 1500kr i självrisk så fick jag ut min nya TV.

Så jag fick denna ersättning av LF:

9.399+215-1500 = 8114kr

Den gamla TVn kostade mig : 11.346kr

Så som ni ser så går iaf LF efter prist som din TV kostar hos din aktuella butik.
Dvs där du köpte TVn från början.
Dom har ingen värdeminskning utom du ska få ut en likvärdig TV.

Min va iofs 40" LCD som sög!
Och jag tog ut en 42" plasma som rockar.

Så jag gick med vinst om man ska se det ifrån min sida.

Edit:
Dom erbjöd mig också pengar i handen istället för en rekvisition men då skulle dom dra av 30% + 1500kr i självrisk.
detta va ända gången dom sa något om en specefik värdeminskning.

Redigerat av MrBurn, 22 November 2008 - 14:58.

Postad 22 November 2008 - 19:10

Unregisteredbcf53c4d
  • Unregisteredbcf53c4d
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Försäkringsbolagen gör inte värdeminskningen på det belopp du betalade från början utan på vad en ny likandan/likvärdig TV kostar idag.

Vilket försäkringsbolag har ett sådant beräkningssätt vid ersättning av skada? Var vänlig och namnge detta bolag. Ditt påstående ovan låter som något en säljare på OnOff hittat på i ett desperat försök att lura på dig en "extra försäkring". :D

Postad 22 November 2008 - 23:53

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Alla verkar utgå ifrån att det bara är ett års garanti på alla tv-apparater. En del butiker har ju faktiskt 2 års garanti.

Postad 23 November 2008 - 09:51

Unregistered28787da3
  • Unregistered28787da3
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Hade en bekant som jobba på OnOff och han sa "Köp aldrig våra försäkringar, det är bara bluff.. som en sorts förlängd garanti!"

Postad 23 November 2008 - 09:51

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Tror det står t.o.m skrivet i lagen att vi har 2 år.

Postad 23 November 2008 - 11:21

Unregisteredb45b4c93
  • Unregisteredb45b4c93
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Mr Burn:

Oj så fel jag hade? Du slapp värdeminskningen av nån anledning, sånt kan ju variera från bolag till bolag och beroende på situationen. Vad vet jag, men annars var det ju precis som jag sa?

HenrikZZZ

Från folksams försäkrings avtal, vill du kolla upp andra fbolag kan du göra det på deras hemsida.

C2 . Värdering av egendom sker med utgångspunkt
från prisläget vid skadetillfället.
Har priset hunnit stiga innan du är klar
med dina ersättningsanspråk tar vi hänsyn
till detta när det gäller prisändringar inom
två månader från skadedagen.
C28. När vi i det följande talar om marknadsvärdet
menar vi vad det kostar att i
allmänna handeln köpa likvärdig egendom
i samma skick som den skadade vid skadetillfället
eller, om sådan inte finns att köpa,
vad den sannolikt skulle ha kostat om den
funnits. Med likvärdig egendom menar vi
i det följande exakt likadan egendom eller
– om sådan inte finns – egendom som är så
lika den skadade som möjligt."

Sen hade just folksam 40 % avdrag efter 2 år, inget efter första året. LF har enligt deras avtal som man kan läsa på deras hemsida 25% värdeminskning efter 1 år. Varför Mr Burn slapp den vet jag inte... Jag hänvisar bara till avtalen

Redigerat av Unregisteredb45b4c93, 23 November 2008 - 11:24.

Postad 23 November 2008 - 13:03

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0

Mr Burn:

Oj så fel jag hade? Du slapp värdeminskningen av nån anledning, sånt kan ju variera från bolag till bolag och beroende på situationen. Vad vet jag, men annars var det ju precis som jag sa?

HenrikZZZ

Från folksams försäkrings avtal, vill du kolla upp andra fbolag kan du göra det på deras hemsida.

C2 . Värdering av egendom sker med utgångspunkt
från prisläget vid skadetillfället.
Har priset hunnit stiga innan du är klar
med dina ersättningsanspråk tar vi hänsyn
till detta när det gäller prisändringar inom
två månader från skadedagen.
C28. När vi i det följande talar om marknadsvärdet
menar vi vad det kostar att i
allmänna handeln köpa likvärdig egendom
i samma skick som den skadade vid skadetillfället
eller, om sådan inte finns att köpa,
vad den sannolikt skulle ha kostat om den
funnits. Med likvärdig egendom menar vi
i det följande exakt likadan egendom eller
– om sådan inte finns – egendom som är så
lika den skadade som möjligt."

Sen hade just folksam 40 % avdrag efter 2 år, inget efter första året. LF har enligt deras avtal som man kan läsa på deras hemsida 25% värdeminskning efter 1 år. Varför Mr Burn slapp den vet jag inte... Jag hänvisar bara till avtalen

Jag har jobbat ett par år på försäkrings bolag och kan intyga att det är som du skriver här sen så finns det skillnader i villkoren mellan bolagen och tex avtal med fackförbund som kan vara bättre på vissa punkter för ett fackförbund men inte för andra.
Sen finns det lika många olika försäkringar som det finns olika "lador" MM ,siba elgiganten osv lär inte ha samma villkor. Jag köpte inte heller försäkring på elgiganten sist jag handlade en tv trots att jag vet hur hemförsäkringen fungerar lägger de pengarna på en bra bilförsäkring istället :)

Postad 24 November 2008 - 20:59

SirKnasen
  • SirKnasen
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Någon som vet om tilläggsförsäkringarna täcker inbränd bild på Plasma TV? Eller är det bara att skicka TV:n i golvet då? Någon som blivit nekad reperation/utbyte?
Försäljaren pratade omkull mig så jag tog 5års drulle. Men jag lyckades iaf pruta rätt bra på TV:n så det gick nästan jämt ut. Kan vara skönt att ha om den täcker inbränd bild och så blir det några flytter de närmsta åren då jag ska plugga.

Postad 03 December 2008 - 18:15

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

• 381 inlägg
  • 0
Jag har en 32" LCD HD-Ready (samsung) som är ca 2 år, den kostade mig 18000kr när jag köpte
den och har 1 år kvar på försäkringen, om den nu skulle hända om morsan råkade vattna på min tv och den går sönder vad händer då? Får jag en tv som kostar i dag 18000kr eller letar de upp en liknande tv som är HD_Ready eller får man en full HD?
eller får man en sämre tv?

ha det gött

Postad 16 December 2008 - 09:27

andersssson
  • andersssson
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
frågade efter försäkring där jag nu skulle beställa mina nya grejjer men dom svarade med att dom tyckte det var sk " lurendrejeri" och att hem försäkringen täcker det! .

så funderar lite på åsknedslag vatten i förstärkaren m.m vad täcker min hem försäkring.?

eller är det bara inbrott ?

Samt vilken butik kan man lista mest på , på nätet om man skall köpa online ?

MVH andersson

Redigerat av andersssson, 16 December 2008 - 09:35.

Postad 16 December 2008 - 09:34

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Beror på vad du har för hemförsäkring.
Det man brukar slippa är självrisken (och ibland värdenedskrivning) ... men å andra sidan kostar ofta försäkringen så mycket så marginalen till självrisken blir rätt liten.

Jag skulle inte köpa till försäkringen (om jag inte vore osedvanligt klantig eller otursförsöljd).

Postad 16 December 2008 - 09:36

andersssson
  • andersssson
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Beror på vad du har för hemförsäkring.
Det man brukar slippa är självrisken (och ibland värdenedskrivning) ... men å andra sidan kostar ofta försäkringen så mycket så marginalen till självrisken blir rätt liten.

Jag skulle inte köpa till försäkringen (om jag inte vore osedvanligt klantig eller otursförsöljd).

vilka företag på nätet är dom största? och dom som man kan lita7har bäst service ?

nej är varken otursförföljd eller liknade och har aldrig använt någon sådan försäkring men känns ändå som en trygghet eftersom man handlar för mycket pengar !

MVH

Redigerat av andersssson, 16 December 2008 - 09:38.

Postad 16 December 2008 - 10:11

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

vilka företag på nätet är dom största? och dom som man kan lita7har bäst service ?

Störst är långt ifrån bäst. Kolla tex vad folk tycker om Pixmania. Jag skulle aldrig köpa därifrån. Vidare så är jag HELT övertygad om att en mängd nätbutiker kommer att försvinna närmaste åren. Du får helt enkelt kolla upp dem innan du köper.
Fynda och Fyndbörsen har ju hängt med ett tag och har väl rätt stabil ekonomi (i alla fall senast jag kollade). Finns säkert massor av andra åxå.

nej är varken otursförföljd eller liknade och har aldrig använt någon sådan försäkring men känns ändå som en trygghet eftersom man handlar för mycket pengar !

Tycker du det är tryggare så ... Jag konstaterar för egen del att det mesta täcks av min hemförsäkring med en självrisk på 1000:-. Dessutom ingen värdenedskrivningh de 3 första åren på hemförsäkringen.

Ser jag på alternativen så kostar försäkringen ofta omkring 600:-. Det jag riskar är alltså 400:- för något jag hittills aldrig behövt uppleva ... fast jag tom köper många beg produkter. Har jag köpt två prylar och en funkar är jag alltså plus. Lägger man till att många försäkringar skriver ner värdet så är det ännu hellre bara hemförsäkring.

Finns en hyfsad tråd om detta som jag tror ligger under Butiks-delen (eller möjligen Off-topic).

Postad 16 December 2008 - 13:17

Martin83
  • Martin83
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0
Beror helt på vilken butik du köper ifrån och vad de har för trygghet/försäkring att erbjuda, samt vilken hemförsäkring och vilka tillägg du har på den.

Exempelvis har OnOff och Siba självrisk(sist jag kollade iaf) på deras försäkringar, vilket gör att den känns meningslös och påminner väldigt mycket om hemförsäkringen. Har även för mig att de har värdeminskning, men något säker även här.
Mediamarkt säljer inte ens försäkringar, utan erbjuder förlängd garanti i 2-5 år vilket jag tycker är ett hyckleri (iaf om man väljer 2-3 års garanti) eftersom du har 3 års reklamationsrätt (tyvärr är det bara 1 års garanti på elektronik annars). Meningslöst alltså, om jag uppfattat deras garanti korrekt.
Elgiganten är väl lite bättre med varken självrisk vid reperation(dock självrisk på ca 300-500:- vid byte av produkt) och ingen värdeminskning (med värdeminskning menar de specifikationer/jämförbar produkt, ej nypris).

Resterande butiker har jag mycket sämre koll på.

Postad 16 December 2008 - 14:34

davidl77
  • davidl77
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Ingen som har testat Atava ?
https://www.atava.se

Om jag skulle köpa ett flertal nya produkter så skulle jag nog köpa en försäkring därifrån.

Den är ju billig och visst man får betala 300 kr i självrisk om något händer och att skadan kostar mer än 1000kr
Men som sagt tidigare "om" något händer.

345kr om året och den täcker allt förutom bärbar elektronik som man använder utanför hemmet som exempelvis mobiltelefon, kamera och mp3-spelare.

Redigerat av davidl77, 16 December 2008 - 14:36.

Postad 16 December 2008 - 14:46

Martin83
  • Martin83
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0
Varit en hel del strul med Atavas försäkringar och skulle inte förvåna mig om de dyker upp i Plus(som jag f.ö. hatar eftersom Sverker förmodligen har sämst koll i Sverige. Han kan exempelvis inte skillnaden mellan garanti och försäkring) snart.. Många som sagt upp försäkringen eftersom den inte visat sig ha täckt det de trodde, men trots detta har det dragits pengar via autogiro.

Postad 26 March 2009 - 17:13

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Jag har en 32" LCD HD-Ready (samsung) som är ca 2 år, den kostade mig 18000kr när jag köpte
den och har 1 år kvar på försäkringen, om den nu skulle hända om morsan råkade vattna på min tv och den går sönder vad händer då? Får jag en tv som kostar i dag 18000kr eller letar de upp en liknande tv som är HD_Ready eller får man en full HD?
eller får man en sämre tv?

ha det gött

Läs villkoren, men min kvalificerade gissning är att du får en LIKVÄRDIG tv, punkt. Om den sen kostar 1 miljard kr eller 10 kr idag har inte ett dugg med saken att göra. Med tanke på pris- och prestandautvecklingen bland platt-tvs så ska du inte räkna med en tv som kostar 18 000, snarare en som kostar 5000. Men, som sagts 100+ gånger, det är inte prislappen bolaget tittar på utan på prestanda.

Postad 08 April 2009 - 09:01

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Men, som sagts 100+ gånger, det är inte prislappen bolaget tittar på utan på prestanda.

Man undrar ju hur de avgör prestandan. ;)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.