Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - D-link Dir-655 *

1307 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 September 2008 - 10:19

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Den amerikanska funkar fint i alla fall, inte hårdtestat... men men

Tänk på att garantin ryker om ni drar in den.

Postad 09 September 2008 - 10:23

Buck Rogers
  • Buck Rogers
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0

Man lär sig nåt varje dag :)

Kan man återställa till den Svenska fw om man har den Amerikanska nu?

Postad 09 September 2008 - 11:00

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Jag det ska inte var några problem, har bytt firmwares fram och tillbaka. Hittills inte stött på problem.

Postad 09 September 2008 - 12:29

vaesterlund
  • vaesterlund
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hejsan..

Jag har haft min Dir-655 i drygt ett år. Den funkade fin fint när jag körde fiber rätt in.
Men nu när jag flyttat så måste jag ha ComHem anslutning, å nu funkar inte routern. Modem funkar å skickar vidare internet anslutningen när jag kör direkt mot datorn men när jag kopplar in routern efter modemet så vill den inte skicka vidare internet anslutningen till routern.
Modemet är Scientific Atlanta 2434.

Ngn här som har lite tips till mig?

Ps , Har testat reseta men de hjälper inte. Även testat de olika Firmware. (1.10 , 1.11EU , 1.20US)

MVH Roger

Postad 09 September 2008 - 13:32

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0
Det låter väldigt konstigt. Jag har ComHem hemma och det fungerar utmärkt med min Router.
Jag misstänker att du har kollat det uppenbara, d.v.s. satt kabeln från modemet i WAN-proten. Satt att du har dynamisk IP-adress i setupen och att du inte har en korsad kabel mellan modem och Router.
Har du kollat loggen i routern?
Där brukar man ju sen vad som händer och när den får Ip-adress m.m.
Har du någon annan utrustning mellan modem och router? Switch etc?

/Patrik

Postad 09 September 2008 - 13:47

jimper
  • jimper
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Hej har precis installerat min dir 655 men har stött på problem.
När ja kör med sladd ifrån Routern är det inga problem, det är det trådlösa som krånglar.
Om jag ställer in att jag vill ha wpa/wpa2 som säkerhet kan jag inte ansluta till routern. Jag hittar mitt ssid och trycker på ansluta, men inget händer.

Däremot om jag aktiverar wep kryptering är det inga problem att ansluta trådlöst men då går ja ju miste om N tekniken och det är lite trist när man har fiber.

Varför fungerar det inte med wpa/wpa2 ??
Väldigt tacksam för hjälp.

Postad 09 September 2008 - 13:50

New Player
  • New Player
  • Veteran

• 1586 inlägg
  • 0

Den ska jag nog prova.

Postad 09 September 2008 - 13:50

vaesterlund
  • vaesterlund
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Det låter väldigt konstigt. Jag har ComHem hemma och det fungerar utmärkt med min Router.
Jag misstänker att du har kollat det uppenbara, d.v.s. satt kabeln från modemet i WAN-proten. Satt att du har dynamisk IP-adress i setupen och att du inte har en korsad kabel mellan modem och Router.

/Patrik

Korsad kabel? Hmm hur ser man om man har det? Vad e det för skillnad?
Det är en sådan blå kabel man fick till som man har mellan modemet å datan eller routern å datan om man nu vill då.

Mvh Roger

Postad 09 September 2008 - 14:29

jimper
  • jimper
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Det löste sig med wpa krypterings problemet, vet inte hur men.

Ett annat problem, jag verkar inte få ut N hastighet på det trådlösa.

När jag ställer musmarkören över mitt ssid där man söker nätverk så står det "radiotyp: N" precis som det ska vara.

Däremot när jag går in på "visa status" i "nätverk o delningscenter" så står det Hastighet 54 mbit/s borde inte den siffran vara betydligt högre??

Får ju ut ca 80 mbit/s med sladd och ca 20mbit/s trådlöst så det känns inte bra just nu..
tacksam för hjälp

Postad 09 September 2008 - 14:50

WillieGun
  • WillieGun
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
På grund av min okunskap om trådlösa nätverk blev jag också förbryllad över den låga hastigheten, men det jag gjorde var att jag valde : Channel Width : 20 MHz till Auto 20/40 MHz och simsalabim så gick hastigheten upp till vad jag antar är routerns max gällande det trådlösa.....kom även ihåg att det skall stå:wpa2 only och cipher:aes

Redigerat av WillieGun, 09 September 2008 - 17:40.

Postad 09 September 2008 - 15:53

jimper
  • jimper
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

På grund av min okunskap om trådlösa nätverk blev jag också förbryllad över den låga hastigheten, men det jag gjorde var att jag var: Channel Width : 20 MHz till Auto 20/40 MHz och simsalabim så gick hastigheten upp till vad jag antar är routerns max gällande det trådlösa.....kom även ihåg att det skall stå:wpa2 only och cipher:aes

Du ska ha ett stort tack. Channel Width hade ja redan bytt till auto.
Det var "wpa2 only och aes som var boven i dramat.. ..
Nu känns det bra=) TACK

Postad 09 September 2008 - 19:54

vaesterlund
  • vaesterlund
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

/Patrik

Hej, nu ha ja testat igen här, det funkar inte :( Hittar inget i loggen. Bara att den hittar datorn å inte nått från modemet. Jag har inget annat mellan modem å router.
Har du nått tips på va ja kan göra? Jag ringde till ComHem innan å dem bara sa jag skulle kontakta tillverkaren av routern.

Mvh Roger

Postad 09 September 2008 - 23:30

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Hej, nu ha ja testat igen här, det funkar inte ;) Hittar inget i loggen. Bara att den hittar datorn å inte nått från modemet. Jag har inget annat mellan modem å router.
Har du nått tips på va ja kan göra? Jag ringde till ComHem innan å dem bara sa jag skulle kontakta tillverkaren av routern.

Mvh Roger

Kanske kan det vara så att routern har låst på MAC adressen för modemet... Prova att spara undan alla inställnigarna och resetta routen till fabriksinställningar...

Postad 12 September 2008 - 16:22

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Hupp!

Jag har fått hem min Linksys WRT610N och den fungerar så bra! Inga dropouts när jag kör trådlöst, inga ombootningar, ingen hängande dator när jag kör med DWA-645 i laptopen, stabil hastighet vid FTP överförning till min Popcorn Hour B)

Att det kan va sån skillnad på routet och router :)

Postad 12 September 2008 - 17:24

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0

Hej, nu ha ja testat igen här, det funkar inte :) Hittar inget i loggen. Bara att den hittar datorn å inte nått från modemet. Jag har inget annat mellan modem å router.

Jag har ingen erfarenhet av Comhem, men har du ett modem med NAT/brandvägg? Mina päron som tjackade billig 8mbps Tele2 fick ett sådant och då krockade såklart "WAN IP" med routerns interna.. Modemet delade ut 192.168.0.x och det är samma range som D-Link kör för DHCP. Det var ju enkelt löst genom att tilldela D-link 192.169.xxx i DHCP-range och låta modemet leva sitt liv.

Logga in i ditt modem och kolla alltså också vad som händer där, det finns säkert loggar där också.

Sen är kanske supporten inte alltid bästa valet.. mina päron ringde Tele2 när deras anslutning varit nere i två dagar. Den hjälpsamma supporten hjälpte dem att brygga anslutningar tills inte ens Gud kunde känna igen problemet. Sedan, ytterligare tre dagar senare när dom lagat *vattenläckaget i telestationen* fick jag spendera bra med tid på att öht få modemet att fungera med en router *S*

EDIT: Det vore nog lättare att få tips om du postade loggen från din 655:a efter kallstart (om du har många packet dropped som inte har med modemet att göra så stäng av detta i log options först)

Redigerat av maxxess, 12 September 2008 - 17:31.

Postad 13 September 2008 - 11:31

vaesterlund
  • vaesterlund
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Jag har ingen erfarenhet av Comhem, men har du ett modem med NAT/brandvägg? Mina päron som tjackade billig 8mbps Tele2 fick ett sådant och då krockade såklart "WAN IP" med routerns interna.. Modemet delade ut 192.168.0.x och det är samma range som D-Link kör för DHCP. Det var ju enkelt löst genom att tilldela D-link 192.169.xxx i DHCP-range och låta modemet leva sitt liv.

Logga in i ditt modem och kolla alltså också vad som händer där, det finns säkert loggar där också.

Sen är kanske supporten inte alltid bästa valet.. mina päron ringde Tele2 när deras anslutning varit nere i två dagar. Den hjälpsamma supporten hjälpte dem att brygga anslutningar tills inte ens Gud kunde känna igen problemet. Sedan, ytterligare tre dagar senare när dom lagat *vattenläckaget i telestationen* fick jag spendera bra med tid på att öht få modemet att fungera med en router *S*

EDIT: Det vore nog lättare att få tips om du postade loggen från din 655:a efter kallstart (om du har många packet dropped som inte har med modemet att göra så stäng av detta i log options först)

Tackar :)
Jag bytte DHCP som du skrev å vips så funkade det :)
Jag har skrivit en del med supporten på Dlink men inte kom dem med detta förslag.
Ängel e du :)

Postad 16 September 2008 - 11:25

Unregistered43614
  • Unregistered43614
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Suck... att man alltid hittar sånt här EFTER man köpt produkten i fråga :) Sitter nu med samma problem.. blir nedkopplade från min DIR-655 med jämna mellanrum och kollar man loggen:

Wireless system with MAC address xxxxxxxxx disconnected for reason: AP maybe crash..

Denna router som har lovordats av i princip alla fungerar helt värdelöst...

Postad 16 September 2008 - 17:54

Tomas Eklund
  • Tomas Eklund
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

[...] men nu kommer jag inte in i Routerns admin när jag försöker logga in...[...] felmeddelande att "The Network connection seems to be down" hela tiden fast jag är online på internet???

Tydligen är det nåt problem med just Firefox att logga in på Routern via 192.168.0.1 men med IE fungerade det.

Hade exakt samma problem. Kan det ha med Firefox 3 att göra? När jag hade Firefox 2 funkade det utan problem. Firefox 3 verkar inte helt stabilt, tråkigt nog.

Postad 16 September 2008 - 20:32

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
Jag har inga problem att logga in på med mina "admin rights" på routern med FF 3

Postad 20 September 2008 - 15:43

HarmanKardon
  • HarmanKardon
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Hej,

min 655:a har fungerat mkt bra hittills, streamar 720p trådlöst till PS3 etc. Dock i förrgår så prövade jag ändå att ställa om 20 MHz till Auto 20/40. Det fungerade inget bra, signalstyrkan blev lägre och den tappade kontakt osv. Jag ställde om igen till 20 MHz och fick det att fungera igen. Men nu så är signalstyrkan lägre än vad jag hade innan och ibland får jag skyhöga PING i exv CSS. Det märkliga är nu även att min router sänder ut två olika "nätverk". Ett som heter "Birkastan" (vilket är mitt gamla nätverksnamn och som jag har haft från början) men nu finns även "Birkastan 2". (Dock ingen internetanslutning om man kopplar till det nätverket). SSID på "Birkastan 2" är "Birkastan".

Är det någon som vet varför jag nu ser två nätverk (Birkastan är inte det riktiga namnet så jag vet att det inte är någon annan i närheten som har samma nätverksnamn)??

Kan det vara det som "stör" mitt gamla nätverk, att den skickar ut signal för två nätverk samtidigt?

Tack på förhand!

Postad 25 September 2008 - 16:14

jimper
  • jimper
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Ja måste vara blind. Ja försöker hitta funktionen att dölja mitt SSID. Så att det inte behöver synas utåt vad mitt nätverk heter???

någon som vet var?
Själv tycker ja att ja kollat på de flesta ställena...men utan framgång

Postad 25 September 2008 - 16:41

Tomas Eklund
  • Tomas Eklund
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Ja måste vara blind. Ja försöker hitta funktionen att dölja mitt SSID. Så att det inte behöver synas utåt vad mitt nätverk heter???

någon som vet var?
Själv tycker ja att ja kollat på de flesta ställena...men utan framgång

Setup > Wireless > Manual Wireless Network Setup
Sätt Visibility Status till Invisible

Jag har inga problem att logga in på med mina "admin rights" på routern med FF 3

Okej. Det låter ju bra. Kan kanske vara något med min installation... Nåt strulande plugin eller så. Får väl undersöka detta närmare.

Edit: Det var tydligen Firebug som strulade till det med inloggningen till routern.

Redigerat av Tomas Eklund, 29 September 2008 - 21:28.

Postad 25 September 2008 - 16:47

jimper
  • jimper
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Perfekt...ibland är det lätta svårt=) Tack så mkt

Postad 27 September 2008 - 15:10

Micke H
  • Micke H
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hejsan.

Har idag köpt en D-Link DIR 655.
Har kört igång skivan och pluggat in kablarna och så kommer detta meddelande upp
""Problem upptäcktes vid anslutningen till gatewayen.
Vill du ändra IP-inställningarna till DHCP-klient ?
DCC kräver denna funtion för att fortsätta""

Någon annan som fått detta meddelande ?

Är ny inom detta med routrar

Mvh Micke

Postad 27 September 2008 - 15:47

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0

Hej,

förrgår så prövade jag ändå att ställa om 20 MHz till Auto 20/40. Det fungerade inget bra, signalstyrkan blev lägre och den tappade kontakt osv. Jag ställde om igen till 20 MHz och fick det att fungera igen. Men nu så är signalstyrkan lägre än vad jag hade innan och ibland får jag skyhöga PING i exv CSS. Det märkliga är nu även att min router sänder ut två olika "nätverk". Ett som heter "Birkastan" (vilket är mitt gamla

Tänkte först skriva att det kanske var SSID för 5GHz-bandet, men det är ju min 855:a som har dubbla SSID, ett för varje band/frekvensområde..

Att Windows får tuppjuck med trådlöst nätverk är inget ovanligt. Kör en annan applikation för att kolla om routern verkligen skickar ut flera SSID. För XP funkar Netstumbler bra, för Vista Vistumbler.

På min 855 har jag Auto 20/40 och den trådlösa klienten som kör mest har Intel 4965, det går som smort, och fort! Kolla om du kan hämta nyare drivers för ditt nätkort.

Om du tror felet ligger i routern, spara dina settings, gör en factory reset och ladda sedan in dina settings igen.

Redigerat av maxxess, 27 September 2008 - 15:58.

Postad 29 September 2008 - 09:52

Unregistered0cfc6754
  • Unregistered0cfc6754
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Har Dir-655 stöd för IP6? http://en.wikipedia.org/wiki/IPv6
Det dyker ju upp lite varningsflaggor varstans om Ip-addresser som håller på och ta slut.

Postad 29 September 2008 - 18:12

Micke H
  • Micke H
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Hejsan.

Har idag köpt en D-Link DIR 655.
Har kört igång skivan och pluggat in kablarna och så kommer detta meddelande upp
DCC kräver denna funtion för att fortsätta""

Någon annan som fått detta meddelande ?

Är ny inom detta med routrar

Mvh Micke

Hej igen.

Ingen som har haft samma problem ?
Får det inte att fungera tyvärr

Kommer till denna del i installationsprogrammet
""Nu kontrolleras statusen för enheten fysiska anslutning.
Se till att ha anslutningsinformationen ( som du fått av din internet leverantör) till hands för Internetinstalltionen.""

Och när jag trycker på nästa kommer denna varningsskylt upp
DCC kräver denna funtion för att fortsätta.""

Nån som vet vad det kan vara ?

Mvh Micke H

Postad 29 September 2008 - 21:10

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Har du möjlighet så skippa installationen. Eller om du har någon form av brandvägg & antivirus så bör du prova att slå av dessa en kort stund.

Postad 29 September 2008 - 21:24

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
FW 1.21 verkar lira också..

Postad 30 September 2008 - 15:45

percy4
  • percy4
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej allihopa,

Skulle behöva lite hjälp från någon som har erfarenhet av att koppla en IPTV-tv tjänst via en router. Jag sitter med telias fiberlan idag och har precis köpt en D-link DIR-655 men kan inte få tv-tjänsten att fungera bakom bradväggen.

Går det att få igång ö.h.t? Jag har aktiverat "enable multicast" på routern och man kan se att den prenumererar på strömmarna men i loggen säger den bara "dropped packet" bla. bla. bla. och sen IP-adressen till (vad jag antar) är digitalboxen.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

P.

Postad 30 September 2008 - 19:20

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Verkar möjligen som min Linksys DMA2100 MCE extender mår bättre nu eter uppgraderingen från 1.11EU till 1.21 beta.
Hade problem tidigare att den tappade kontakten med MCE PC'n hela tiden trots trådbundet..

Postad 01 October 2008 - 20:24

odysee
  • odysee
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Hejsan

Min 624 pajade igår så jag inforskaffade en 655 idag. allt är frid (än så länge :P ) men jag har problem med min xbox360: Inloggningen tappar kontakt efter några minuter om jag överhuvudtaget får kontakt. xbox live testet lyckas kanske 1 av 6 ggr. Jag har fast ip-på den och filtrerar på mac-adress i 655:an annars inget annat än det förinställda. Själva testen falerar på XBOXLIVE. De andra går bra. Mina andra enheter PS3, WII, Vista och XP fungerar fint.

Just det; förutom Vista och WII går allt via kabel (ethernet). Har Comhem som ISP.

Det var inget problem med 624:an, innan den dog alltså.

Edra T.

Postad 02 October 2008 - 09:49

pewi78
  • pewi78
  • Forumräv

• 730 inlägg
  • 0

Hejsan

Min 624 pajade igår så jag inforskaffade en 655 idag. allt är frid (än så länge :) ) men jag har problem med min xbox360: Inloggningen tappar kontakt efter några minuter om jag överhuvudtaget får kontakt. xbox live testet lyckas kanske 1 av 6 ggr. Jag har fast ip-på den och filtrerar på mac-adress i 655:an annars inget annat än det förinställda. Själva testen falerar på XBOXLIVE. De andra går bra. Mina andra enheter PS3, WII, Vista och XP fungerar fint.

Just det; förutom Vista och WII går allt via kabel (ethernet). Har Comhem som ISP.

Det var inget problem med 624:an, innan den dog alltså.

Edra T.

Hej

Kör du trådlöst mot xbox 360, eller med fast lina?

//Peter

Postad 02 October 2008 - 14:49

Unregisteredb7d466df
  • Unregisteredb7d466df
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
http://www.smallnetb.../view/30587/97/

The new router has a few new features including a USB server that D-Link has dubbed SharePort. The new feature requires a utility installed on each computer and provides one-user-at-a-time network access to a single USB device plugged into the router. The only devices supported are USB printers, multi-function printers and USB flash and disk drives.

In a related announcement, D-Link said that it is making the SharePort capability available via a free firmware upgrade on all of its Xtreme N Gigabit router models (DIR-628, DIR-655, DIR-855, DGL-4500).

rejoice!
Firmwaren som aktiverar shareport finns uppe på amerikanska sidan, kommer dock inte uppgradera själv i nuläget eftersom jag inte har nån användning för detta förrns jag skaffat en skrivare.

Redigerat av Unregisteredb7d466df, 02 October 2008 - 15:02.

Postad 02 October 2008 - 17:51

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Först skriver de om "the new router", men sist i notisen låter det ju som att flera routers kommer att få funktionaliteten via FW? Det är ju f****ing awesome, vilket funktionalitets-språng!

Postad 02 October 2008 - 20:09

Unregisteredb7d466df
  • Unregisteredb7d466df
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Först skriver de om "the new router", men sist i notisen låter det ju som att flera routers kommer att få funktionaliteten via FW? Det är ju f****ing awesome, vilket funktionalitets-språng!

Japp de släpper funktionen med grundfirmware på en ny router, men funktionen finns även i senaste firmwaren för ett gäng andra routers, som DIR-655

Postad 03 October 2008 - 14:57

Unregistered03a0e558
  • Unregistered03a0e558
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
Finns dena router i svart också?

Postad 03 October 2008 - 16:23

Unregistered0cfc6754
  • Unregistered0cfc6754
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

Har Dir-655 stöd för IP6? http://en.wikipedia.org/wiki/IPv6
Det dyker ju upp lite varningsflaggor varstans om Ip-addresser som håller på och ta slut.

Fick till slut svar från D-link support:

"Dear Customer, Your Request: Hi I have already write once time before without any reply so i try once more... I wonder if DIR-655 can handle IPv6? has been answered as follows:

Bäste dlink kund. Nej det kan den inte."

Det säger ifs inte om att det kan justeras senare med hjälp av FW. Lite tänkvärt iaf.
Någon som vet servrar som klarar av IPv6?

Redigerat av Unregistered0cfc6754, 03 October 2008 - 16:23.

Postad 04 October 2008 - 08:23

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
Exakt vad skall du ha ipv6 till?
Om du som jag är en hemanvändare med en ISP vi betalar till så kommer vi att köra ipv4 5-10 år till. Det är inget man som slutkund behöver tänka på idag.

Postad 04 October 2008 - 08:59

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
Ny firmware (till min 855) var en perfekt anledning att dra på så jag fick dubbeltestat mitt login-script mot stadsnätet och domänuppdateringar. Helgpyssel ;)

Jag körde således på 1.12 från USA-sajten, enda konstigheten var att powerlampan på 855:an cyklades två ggr innan routern bootade. Väl uppe var det bara att restore:a sina sparade settings.

Nu är jag ju en dålig testkanin.. Jag har WHS för alla min diskar och min HP1320 har nätverkskort inbyggt...
Som sagt hade jag ändå en del saker att testa som krävde routeromstart..

edit: Har inte testat ännu så den som gör det får posta!! Verkar som om routern blir en USB-server vilket är riktigt coolt! (enligt mig..) men mindre bekvämt för resten av användarna som nog förväntade sig en NAS-disk när HDD:en pluggades in i routern.

Redigerat av maxxess, 04 October 2008 - 09:11.

Postad 04 October 2008 - 09:32

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
För mkt fritid idag.. för dialog med mig själv på forumet hehe

Japp, jag kunde inte låta bli att testa. Det är en USB-server(!) som kommer med nya FW 1.12, ingen NAS-grej.
Om maskin m1 ansluter till media via USB i routern så syns denna enhet på m2, fast den är upptagen. Med ett enkelt klick kan man skicka ett meddelande till datorn m1 om att man vill att denne skall disconnecta. Om denne gör det kan m2 connecta. Allt detta görs genom D-Links egen programvara som måste installeras på alla klienter.

Väldigt simpelt jfr vad jag är van vid (Keyspan USB server) men routern verkar göra jobbet.

Har inte testat att sätta en usb-hub bakom routern, men det fungerar säkert.. Trevlig funktion detta, iaf för mig som hade 0-behov av NAS-disk men kanske vill utnyttja en disk/USB-minne då och då från klienter utan att behöva kontakt med servern.

Redigerat av maxxess, 04 October 2008 - 09:40.

Postad 05 October 2008 - 22:52

golleman
  • golleman
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
Testade FW US 1.21 för att se vad SharePort hade att erbjuda när det gäller lagringsdelning. En ganska irriterande utility för att sköta turen att använda en enhet kan väl ses som en ok lösning, det är ju ändå en rätt schysst funktion de har lagt till. Dock kom jag aldrig över 4500kb i överföringshastighet, och därmed går den lösningen bort som snål-nästan-NAS.

Postad 06 October 2008 - 08:29

Unregistered0cfc6754
  • Unregistered0cfc6754
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

Exakt vad skall du ha ipv6 till?
Om du som jag är en hemanvändare med en ISP vi betalar till så kommer vi att köra ipv4 5-10 år till. Det är inget man som slutkund behöver tänka på idag.

Rotar runt på forum och artiklar och det verkar som IPv6 kommer fortare än man trott tidigare.
Tror att det kommer inom ett par år.

Postad 06 October 2008 - 13:53

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0

För mkt fritid idag.. för dialog med mig själv på forumet hehe

Japp, jag kunde inte låta bli att testa. Det är en USB-server(!) som kommer med nya FW 1.12, ingen NAS-grej.
Om maskin m1 ansluter till media via USB i routern så syns denna enhet på m2, fast den är upptagen. Med ett enkelt klick kan man skicka ett meddelande till datorn m1 om att man vill att denne skall disconnecta. Om denne gör det kan m2 connecta. Allt detta görs genom D-Links egen programvara som måste installeras på alla klienter.

Väldigt simpelt jfr vad jag är van vid (Keyspan USB server) men routern verkar göra jobbet.

Har inte testat att sätta en usb-hub bakom routern, men det fungerar säkert.. Trevlig funktion detta, iaf för mig som hade 0-behov av NAS-disk men kanske vill utnyttja en disk/USB-minne då och då från klienter utan att behöva kontakt med servern.

Undrar om det går att lösa på något sätt för media streamers att komma åt sånt som är kopplat till routern. Det är ju lite svårt att installera utilityn på squeezeboxen.

Postad 06 October 2008 - 20:12

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
Tycker till om mycket på en gång nu :blush:

ipv6: När ipv6 kommer till konsumenter har vi bytt hårdvara flera ggr för länge sedan, därav finns det mig veterligen inga hemprodukter för detta (ipv6 på wan-interface).

usb-prestanda på DIR-*:
Jag har inte testat själv utan bara läst en lösryckt sida på smallnetbuilder vilket säger runt 4 mb/s. Räcker gott och väl för en htpc skall spela upp lite film, men snabbt är det inte. Undra hur det blir om man scannar, det om något vill man ju inte vänta på i evighet...

usb-connectivitet:
båda min Vista burkar ser inget i 855:an, men SharePort under XP (i en VMWare som kör på min ena Vista) funkar fint det lilla jag testat.
Eftersom det är USB över IP blir det nog väldigt svårt att ansluta burkar som Squeezebox..

Postad 07 October 2008 - 10:06

Unregistered0cfc6754
  • Unregistered0cfc6754
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

Tycker till om mycket på en gång nu :D

ipv6: När ipv6 kommer till konsumenter har vi bytt hårdvara flera ggr för länge sedan, därav finns det mig veterligen inga hemprodukter för detta (ipv6 på wan-interface).

usb-prestanda på DIR-*:
Jag har inte testat själv utan bara läst en lösryckt sida på smallnetbuilder vilket säger runt 4 mb/s. Räcker gott och väl för en htpc skall spela upp lite film, men snabbt är det inte. Undra hur det blir om man scannar, det om något vill man ju inte vänta på i evighet...

usb-connectivitet:
båda min Vista burkar ser inget i 855:an, men SharePort under XP (i en VMWare som kör på min ena Vista) funkar fint det lilla jag testat.
Eftersom det är USB över IP blir det nog väldigt svårt att ansluta burkar som Squeezebox..

Men Ipv6 är alltså beroende av hårdvaran?

Postad 10 October 2008 - 12:05

pewi78
  • pewi78
  • Forumräv

• 730 inlägg
  • 0
Hej på er forumskrivare.

Jag skall införskaffa mig en WLAN router och har sneglat på denna produkt(D-Link 655) :rolleyes: hur är den ingetligen. Är den bra eller plus o ninus. Har nägon vänlig själ lust o sriva hur den fungerar efter all auppdateringar osv.

Kanske jämförelse med Netgear WNR 2000 och WNR 3500, som väl borde vara motsvarande kollega

tack på för hand.

Peter

Redigerat av pewi78, 10 October 2008 - 12:09.

Postad 11 October 2008 - 05:16

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0

Men Ipv6 är alltså beroende av hårdvaran?

Ja och nej, eller kanske. Kolla wikipedia.
Min bestämda åsikt är att det är alldeles för tidigt för att bekymra sig om detta. Även om man skulle hitta en bit hårdvara som är v6-ready, hur vet man att den funkar när ens ISP växlar över om 4-8 år? :-)

Postad 11 October 2008 - 12:30

KungWaz
  • KungWaz
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Hej på er forumskrivare.

Jag skall införskaffa mig en WLAN router och har sneglat på denna produkt(D-Link 655) :) hur är den ingetligen. Är den bra eller plus o ninus. Har nägon vänlig själ lust o sriva hur den fungerar efter all auppdateringar osv.

Kanske jämförelse med Netgear WNR 2000 och WNR 3500, som väl borde vara motsvarande kollega

tack på för hand.

Peter

Sedan jag uppdaterade firmware till 1.21 (US) så har jag inte upplevt några problem alls med denna router. USB funktionen fungerar både på min vista (64bit) samt min xp dator. Det fungerar både trådat och trådlöst utan störningar. Har inte använt mig av netgear, men denna router tycker jag har allt som behövs för en hemmaanvändare.
Jag har inte kunnat testa N-tekniken på det trådlösa då min laptop bara stöder a/b/g.
Jag rekommenderar iaf denna router!

Mvh
Daniel

Postad 12 October 2008 - 11:36

Schaudin
  • Schaudin
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Har haft min 655 ett bra tag nu och den fungerar utmärkt... fram tills nu då jag börjat samla på mig maskiner som ska dela på nätverket. iPhone, extern hårddisk, printer, Tvix, bärbar dator, barnens Wii, xbox 360... jaa, prylgalen som man är blir det lätt så här verkar det som.

Nu undrar jag: Har Dir-655 något max antal enheter som den kan ha i sitt nätverk? Är 10 "LAN computers" en maxgräns? DHCP range är satt från 192.168.0.100 till 192.168.0.199, men innebär det att routern verkligen kan klara av att hantera 100 maskiner?

Om det finns en gräns, vad ligger den på?
Off topic, men är den nya DIR 855 isåfall bättre i det avseendet, dvs att den kan hantera fler enheter i LAN?

Mvh,
Schaudin

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.