Ja, det är definitivt min erfarenhet att man alltid måste göra. Dessutom en uppdatering av EPG-data, eftersom den också hamnar helt fel, t ex så kan Eurosports programtablå läggas på Nickelodeon annars (i MyStuffs EPG i all fall).Jag gjorde aldrig någon ny kanalsökning efter att ha tryckt in 3.17. Allt fungerade bra utan att behöva göra det för min del. Jag hade två återkommande inspelningar som låg kvar och dessa verkar funka med. Men jag gissar på att OM man gör en ny kanalsökning så måste man även uppdatera inlagda inspelningar då dessa kanske behöver även få ett uppdaterat kanal ID som "genereras" om vid en kanalsöking.
TF5700PVRt - Rapportera fel/önskade funktioner
Topfield TF5700PVRt 160GB
(Digitalboxar)
|
1
|
(11)
|
Inga priser | |
Topfield TF5700PVRt HDMI 250GB
(Digitalboxar)
|
1
|
(7)
|
Inga priser |
Topfield TF5700PVRt (3284 inlägg)
|
11 år sedan |
Topfield Digitalboxar (633 inlägg)
|
16 år sedan |
Marksända Digitalboxar med DVB-textning? (22 inlägg)
|
18 år sedan |
DVB-T mottagar test i Ljud&Bild (7 inlägg)
|
18 år sedan |
PVR-Box till Boxer (15 inlägg)
|
18 år sedan |
Gästbok för fridde (1 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 19 March 2008 - 08:40
Postad 19 March 2008 - 08:43
Verkligen trist! Verkar som att EPG'n i ditt fall mappar om kanalen till en felaktig eller något liknande. TV400 och TV4 ligger på samma MUX så där kanske det finns en röd tråd. Skriv upp några kanaler du VILL spela in samt vilka kanaler som verkligen BLIR inspelade så kan vi kanske iallafall konstatera att de ligger på samma MUX när detta händer. Alltid något att börja med...Jo men detta är ju helt nya inspelningar. Gjorda i går.
Har bort emot 10 inspelningar, som nu bara är att kasta. Det står rätt namn på inspelningen. Exempelvis Bygglov, men på beskrivningen under står det canadensisk realityserie. Och det är absolut inte bygglov som är inspelat. Logotypen vid uppspelning skvallrar om att det är TV400. Och Bygglov går på TV4. Jag vet inte om TV4 och TV400 ligger på samma Mux och att det är det som är fel. Men hela poängen med inspelningsbar box är ju nu helt borta.
Jag gjorde fler tester i går. Spelade in lite slumpvisa program. Inte ett enda av dem blev riktiga. Jag vet att om man trycker på Rec knappen i ett pågående program, då blir det dock rätt. Annars så går vi via EPG'n och spelar in. Och än så länge använder vi toppyns egna EPG guide.
Plågsamt tröttsamt. Hoppas att Topfield tar detta på fullaste allvar nu.
/Kjell
En hypotes: Du har inte kanaldubletter som spökar? Fast då skulle du säkert få upp den där irriterande "Duplicated Channels Services" rutan gissar jag. Tänkte annars en långsökt tanke på att när du prgrammerat in t.ex TV4 och inspelningen skall börja så försöker toppyn söka upp var TV4 ligger. Den hittar då en "pekare" till TV4 fast som i själva verket pekar på något annat eftersom den pekaren kanske tidigare tillhörde en "dublett" som numera är borttagen men pekar då på en annan befintlig kanal. Var det någon som hängde med där? Knappt så jag gjorde det själv
Postad 19 March 2008 - 08:49
Jag gjorde en ny kanalsökning i går kväll UTAN att röra några kontakter och då funkade det plötsligt. Så nu är jag ännu mer frågande till varför det funkar ibland och ibland inte. Men generellt har jag haft mycket problem med just kanalerna 53 och 56. Det funkar i några veckor och sedan verkar kanalerna "halka ur" på nå´t sätt. De finns kvar i kanallistan, men det dyker bara upp en röd ruta som talar om att det inte sitter något programkort i eller att det inte är någon sändning. Och så får jag köra kanalsökning igen och därmed göra om alla timers - oerhört irriterandeTesta med att vrida antennkontakten något. Låter kanske långsökt med jag hade ett liknande problem fast med i mitt fall med frekvensen 4:an låg på samt dess underkanaler (tv400, tv4 plus etc). Kollade man infon på signalen så var det väldigt dåligt, ibland noll. När jag då vred antennsladden lite där den löper in i boxen så blev det bra igen. Det roliga var att det var bara den frekvensen som "stördes" på något sätt, alla andra kanaler visade bra kvalitê. Värt att prova.I går försvann bla 3:an och 5:an igen....så jag stängde av Toppy, startade den och "nollade" ut alla TAP:s (bl a MyStuff). I Toppys menu raderade jag sedan kanallistan och gjorde först en manuell sökning på Sthlm-Nacka:s kanaler (bor i Huddinge) enl. frekvenstabellen på Teracoms hemsida...och boxen hittade ingenting på varken kanal 56 eller 53. Raderade kanallistan igen och gjorde sedan en autosökning, med samma resultat - ingen 3:a och 5:a bl a. Vad är fel: är det jag, boxen (TF5700PVRt (ej HDMI)) eller Teracom
Postad 19 March 2008 - 08:50
Låter jävligt irriterande. Har själv en fru som har varit nära att döda både mig och Toppy´n efter alla buggar som varit ;-). Jag hade själv samma problem med konstig inspelningar innan, men detta problem försvann när jag gjorde en fabriksåterställning och sen en ny kanalsökning och nya förprogrammerade inspelningar. Där emot har jag märkt att boxen ibalnd missar att buffra (timeshifta) på den kanalen man kollar på. Började kolla på House en kvart efter det börja "live", men efter ca: 5 min timeshiftning (eller vad man ska kalla det) så kom det upp: "uppspelning avbruten" och vips så var man live. Försökte sedan backa igen, men icke sa Nicke....fanns ingen timeshift kvar. Något irriterande... ;-). Funderar i övrigt att gå över till parabol då jag har ett **** med mottagningen av Boxer. Har hållt på i över 2 år nu och tagit hem 3 antenn/tv-tekniker och alla har åkt hem och sagt att NU kommer det fungera. Efter några timmar så har störningarna kommit igen...suck. Har bytt både boxar antenner, sladdar, förstärkare och dylikt, men inget har hjälpt. Kanske borde gå över till bilderböcker ;-)Jag gjorde aldrig någon ny kanalsökning efter att ha tryckt in 3.17. Allt fungerade bra utan att behöva göra det för min del. Jag hade två återkommande inspelningar som låg kvar och dessa verkar funka med. Men jag gissar på att OM man gör en ny kanalsökning så måste man även uppdatera inlagda inspelningar då dessa kanske behöver även få ett uppdaterat kanal ID som "genereras" om vid en kanalsöking.
Tack för info Kusen.
Du har säkert helt rätt, se mitt svar ovan. Kanalsökningen gjorde jag direkt efter uppdateringen. Och jag hade innan uppgraderingen raderat alla liggade inspelningar. Sedan vet jag att familjen klagade på att inspelningen var kassa några dagar. Men nu har jag även själv undersökt detta och spelat in helt nya program splumvis. Och det som spelas in är inte det som jag valde att spela in. Se mer i ett annat svar ovanför. Tack för all info och hjälp till en grinig gubbe som jag känner mig nu ;-)
/Kjell
/SwedXit
Postad 19 March 2008 - 10:59
Verkligen trist! Verkar som att EPG'n i ditt fall mappar om kanalen till en felaktig eller något liknande. TV400 och TV4 ligger på samma MUX så där kanske det finns en röd tråd. Skriv upp några kanaler du VILL spela in samt vilka kanaler som verkligen BLIR inspelade så kan vi kanske iallafall konstatera att de ligger på samma MUX när detta händer. Alltid något att börja med...Jo men detta är ju helt nya inspelningar. Gjorda i går.
Har bort emot 10 inspelningar, som nu bara är att kasta. Det står rätt namn på inspelningen. Exempelvis Bygglov, men på beskrivningen under står det canadensisk realityserie. Och det är absolut inte bygglov som är inspelat. Logotypen vid uppspelning skvallrar om att det är TV400. Och Bygglov går på TV4. Jag vet inte om TV4 och TV400 ligger på samma Mux och att det är det som är fel. Men hela poängen med inspelningsbar box är ju nu helt borta.
Jag gjorde fler tester i går. Spelade in lite slumpvisa program. Inte ett enda av dem blev riktiga. Jag vet att om man trycker på Rec knappen i ett pågående program, då blir det dock rätt. Annars så går vi via EPG'n och spelar in. Och än så länge använder vi toppyns egna EPG guide.
Plågsamt tröttsamt. Hoppas att Topfield tar detta på fullaste allvar nu.
/Kjell
En hypotes: Du har inte kanaldubletter som spökar? Fast då skulle du säkert få upp den där irriterande "Duplicated Channels Services" rutan gissar jag. Tänkte annars en långsökt tanke på att när du prgrammerat in t.ex TV4 och inspelningen skall börja så försöker toppyn söka upp var TV4 ligger. Den hittar då en "pekare" till TV4 fast som i själva verket pekar på något annat eftersom den pekaren kanske tidigare tillhörde en "dublett" som numera är borttagen men pekar då på en annan befintlig kanal. Var det någon som hängde med där? Knappt så jag gjorde det självOm man nu återställer toppyn helt så borde ju ett sådant fenomên försvinna om man endast gör en manuell kanalsökning efteråt (utan dubletter som tas bort med automatik).
Bra tänkt! Jag skall skriva ned varje inspelning, och se. Jag har precis nyss varit nere och gjort följande:
Raderat alla liggande inspelingar. Tagit bort mina två taps i Autostart, återställt till fabriksinställningar. Stängt av boxen. Dragit ur kontakten. Startat upp och gjort en ny kanalsökning. Lagt upp lite slumpade inspelningar här och där på olika kanaler och tider. Så får vi se.
Nej jag har väl inget problem med några dubletter. jag har ju iof kanal 10000 och 10001 som är SVT 2 Syd och liknande. De är ju samma som några SVT 1 och SVT 2. Lade märke till att de har en * framför kanalnamnet. Har läst i ett annat forum att någon hade liknande. Detta har kommit efter uppgraderingen av 3.17, men om det beror på FW eller det faktum att jag gjort nya kanalsökningar efter detta vågar jag inte svara på. Jag vet i alla fall att innan jag installerade FW 3.17 (dvs för någon vecka sedan), så fick jag lite då och då upp en inforuta som säger att TV3 finns inte längre vill du ta bort den ?, svarade nej och nästa ruta kom upp och sa att kanal 5 finns inte längere osv... Men när jag sedan gick till dessa kanaler så fanns dom ju givetvis... Men dessa meddelanden har försvunnit. Antagligen sedan jag gjort en nu kanalsökning. Så det är med en en vecka sedan jag hade detta.
/Kjell
Postad 19 March 2008 - 11:04
Låter jävligt irriterande. Har själv en fru som har varit nära att döda både mig och Toppy´n efter alla buggar som varit ;-). Jag hade själv samma problem med konstig inspelningar innan, men detta problem försvann när jag gjorde en fabriksåterställning och sen en ny kanalsökning och nya förprogrammerade inspelningar. Där emot har jag märkt att boxen ibalnd missar att buffra (timeshifta) på den kanalen man kollar på. Började kolla på House en kvart efter det börja "live", men efter ca: 5 min timeshiftning (eller vad man ska kalla det) så kom det upp: "uppspelning avbruten" och vips så var man live. Försökte sedan backa igen, men icke sa Nicke....fanns ingen timeshift kvar. Något irriterande... ;-). Funderar i övrigt att gå över till parabol då jag har ett **** med mottagningen av Boxer. Har hållt på i över 2 år nu och tagit hem 3 antenn/tv-tekniker och alla har åkt hem och sagt att NU kommer det fungera. Efter några timmar så har störningarna kommit igen...suck. Har bytt både boxar antenner, sladdar, förstärkare och dylikt, men inget har hjälpt. Kanske borde gå över till bilderböcker ;-)Jag gjorde aldrig någon ny kanalsökning efter att ha tryckt in 3.17. Allt fungerade bra utan att behöva göra det för min del. Jag hade två återkommande inspelningar som låg kvar och dessa verkar funka med. Men jag gissar på att OM man gör en ny kanalsökning så måste man även uppdatera inlagda inspelningar då dessa kanske behöver även få ett uppdaterat kanal ID som "genereras" om vid en kanalsöking.
Tack för info Kusen.
Du har säkert helt rätt, se mitt svar ovan. Kanalsökningen gjorde jag direkt efter uppdateringen. Och jag hade innan uppgraderingen raderat alla liggade inspelningar. Sedan vet jag att familjen klagade på att inspelningen var kassa några dagar. Men nu har jag även själv undersökt detta och spelat in helt nya program splumvis. Och det som spelas in är inte det som jag valde att spela in. Se mer i ett annat svar ovanför. Tack för all info och hjälp till en grinig gubbe som jag känner mig nu ;-)
/Kjell
/SwedXit
Man blir tokig av sådant. ja parabol känns rätt nära för min del också. Då kan man lika gärna hoppa på HD tåget också. Det känns som att Topfield inte längre bryr sig om sina gamla kunder och produkter, utan bara satsar på nya. Vilket genast får mig att tänka, att nästa gång, köper jag INTE en Topfield produkt igen. Nej nu får de fixa en nyFW som verkligen fungerar och lägga allt krut på detta. De borde väl vara mer intressant för dem att ha lite förre produkter, men som fungerar, än en massa produkter, där ingen av dem fungerar bra ?? Kan man tycka.
/Kjell
Postad 19 March 2008 - 16:13
Tråkigt med era problem, dock har jag varit befriad från just era.Man blir tokig av sådant. ja parabol känns rätt nära för min del också.
Men tror ni att parabolboxarna är bättre så...
Min bror har en sprillans viasatbox som är rena skräpet. Topfield är bäst som det verkar, även om de har sina problem också...
Postad 19 March 2008 - 16:26
Postad 19 March 2008 - 17:15
Jag är iallafall grymt besviken på firmware 3.17 - jämfört med 3.00 där MyStuff's återupptagningsfunktion inte gav "Sätt i kortet". Allt dom hade behövt göra var ju att fixa EIT-scannern men tydligen har dom ändrat på en hel del till i onödan som t.ex krashat min box vid inspelning (något som ALDRIG hänt med 2.84 utom då jag testat ostabila TAPs). Personligen går jag nu tillbaka till firmware 2.84 med en bra uppsättning patchar och stannar där. Dags att börja kolla närmare på Dreambox och Maximum T-8000 tror jag...
Jag håller med dig. Backar också tillbaka. Egentligen har jag lust att slänga den på tippen. Men det får bli något annat mycket snart. Det som gör mig mest besviken är att man känner sig så hjälplös. Att ringa till återförsäljaren... Ok de skall kunna tycker man, men de kan dom inte. De har dessutom 77 andra märken och modeller som är morderna i vecka inann det kommer 112 andra osv.. Att få tag i generalagenten eller till och med tillverkaren är ju döfött. SÅ man känner sig helt utlämnad. Hade man känt att någon läste och svarade och kunde svara. Problemet upptäckt, en fix kommer, vore det en helt annan sak anser jag. Då kan jag gå tillbaka till 2.84 och vänta på nästa. Ser man datumet på 3.17 så är den från tidigt januari i år. Och när kan man då hoppas att nästa kommer ? Och vad är det som inte fungerar då?
Om om den nu har varit Beta så länge, varför har de då släpt den ? De borde dragit tillbaka den i stället. Nej skräp är vad det är. Har haft en långt samtal med en kompis för en timme sedan. Han har exakt samma box som jag. Han kommer nu att på test lägga in 3.17 så skall vi se. Vi bor i närheten, så vi går mot samma mast med samma förhållanden. Han har dessutom aldrig någonsin lagt in en TAP eller annat.
Återkommer med hans erfarenheter också.
/Kjell
Postad 19 March 2008 - 18:25
Efter att du kanalsökt osv, stängde du då av boxen och startade igen innan du la in nya inspelningstimers?Bra tänkt! Jag skall skriva ned varje inspelning, och se. Jag har precis nyss varit nere och gjort följande:
Raderat alla liggande inspelingar. Tagit bort mina två taps i Autostart, återställt till fabriksinställningar. Stängt av boxen. Dragit ur kontakten. Startat upp och gjort en ny kanalsökning. Lagt upp lite slumpade inspelningar här och där på olika kanaler och tider. Så får vi se.
Detta med *SVT2 ABC som jag haft problem med var en anledning till att mina inspelningar blev förskjutna ett hack efter att jag uppdaterade till 3.17....Nej jag har väl inget problem med några dubletter. jag har ju iof kanal 10000 och 10001 som är SVT 2 Syd och liknande. De är ju samma som några SVT 1 och SVT 2. Lade märke till att de har en * framför kanalnamnet. Har läst i ett annat forum att någon hade liknande. Detta har kommit efter uppgraderingen av 3.17, men om det beror på FW eller det faktum att jag gjort nya kanalsökningar efter detta vågar jag inte svara på. Jag vet i alla fall att innan jag installerade FW 3.17 (dvs för någon vecka sedan), så fick jag lite då och då upp en inforuta som säger att TV3 finns inte längre vill du ta bort den ?, svarade nej och nästa ruta kom upp och sa att kanal 5 finns inte längere osv... Men när jag sedan gick till dessa kanaler så fanns dom ju givetvis... Men dessa meddelanden har försvunnit. Antagligen sedan jag gjort en nu kanalsökning. Så det är med en en vecka sedan jag hade detta.
Anledningen verkar vara följande:
Med min tidigare F/W så fick den här udda kanalen ID= 2, dvs exakt samma som SVT2 ABC hade och den dubblerade alltså användningen av ID=2. I listan fanns båda efter varandra.
Men med F/W 3.17 så ramlade denna kanal in på ID=10000 i stället, dvs den ligger nu högst upp.
Nåväl, hur hanterar Toppyn inspelningar då? Jo, det verkar som om den hugger kanalens nummer i den kanallista som uppkommit efter kanalsökningen och lägger in detta nummer i timern.
Resultatet av detta om jag skulle spela in från TV3 är att det blir nummer 4 som läggs in. Det fanns SVT1, SVT2 och *SVT2 före så TV3 blev nummer 4.
Nu gör man F/W-uppdatering och kanalsökning och vips så har TV3 nummer 3, men timern fattar inte detta utan är ställd på nummer 4, varför inspelningen blir från fel kanal så att säga...
Jag kör med MyStuff 5.51 och har sådär 10 st Control Timers för att suga in ett antal program som jag annars missar. Efter uppdateringen fick jag gå in och manuellt ta bort en bunt inspelningstimers som MyStuff hade satt medan boxen hade dubbla SVT2 och som nu pekade fel. Efter att jag gjort omladdning av EPG (via XMLTV) och startat om MyStuff ett par gånger och sedan fixat dessa Control Timers så har jag inte sett några ytterligare problem.
Notera alltså att detta problem beror på att en kanalsökning som gjorts tidigare med äldre F/W stoppade in dubbletter av SVT2 mitt i listan och därför försköt numreringen. När detta är borta med den nya F/W så påverkas kvarstående timrar av de gamla data....
Ursprungligen upptäckte jag detta innan jag ens uppdaterat nån firmware eftersom *SVT2 inkom helt utan att jag gjort nån kanalsökning, det hade Boxer själva hittat på. Därefter spelades det in på fel kanaler tills jag kom hem (var utomlands såklart) och kunde fixa till det.
Man skall nog inte bara klaga på TopField utan Boxer/Teracom borde få en hink gödsel över huvudet också!
/Bosse
Ledsen att det blev så långt, men jag kom upp i varv medan jag skrev....
Postad 19 March 2008 - 18:36
Efter att du kanalsökt osv, stängde du då av boxen och startade igen innan du la in nya inspelningstimers?Bra tänkt! Jag skall skriva ned varje inspelning, och se. Jag har precis nyss varit nere och gjort följande:
Raderat alla liggande inspelingar. Tagit bort mina två taps i Autostart, återställt till fabriksinställningar. Stängt av boxen. Dragit ur kontakten. Startat upp och gjort en ny kanalsökning. Lagt upp lite slumpade inspelningar här och där på olika kanaler och tider. Så får vi se.Detta med *SVT2 ABC som jag haft problem med var en anledning till att mina inspelningar blev förskjutna ett hack efter att jag uppdaterade till 3.17....Nej jag har väl inget problem med några dubletter. jag har ju iof kanal 10000 och 10001 som är SVT 2 Syd och liknande. De är ju samma som några SVT 1 och SVT 2. Lade märke till att de har en * framför kanalnamnet. Har läst i ett annat forum att någon hade liknande. Detta har kommit efter uppgraderingen av 3.17, men om det beror på FW eller det faktum att jag gjort nya kanalsökningar efter detta vågar jag inte svara på. Jag vet i alla fall att innan jag installerade FW 3.17 (dvs för någon vecka sedan), så fick jag lite då och då upp en inforuta som säger att TV3 finns inte längre vill du ta bort den ?, svarade nej och nästa ruta kom upp och sa att kanal 5 finns inte längere osv... Men när jag sedan gick till dessa kanaler så fanns dom ju givetvis... Men dessa meddelanden har försvunnit. Antagligen sedan jag gjort en nu kanalsökning. Så det är med en en vecka sedan jag hade detta.
Anledningen verkar vara följande:
Med min tidigare F/W så fick den här udda kanalen ID= 2, dvs exakt samma som SVT2 ABC hade och den dubblerade alltså användningen av ID=2. I listan fanns båda efter varandra.
Men med F/W 3.17 så ramlade denna kanal in på ID=10000 i stället, dvs den ligger nu högst upp.
Nåväl, hur hanterar Toppyn inspelningar då? Jo, det verkar som om den hugger kanalens nummer i den kanallista som uppkommit efter kanalsökningen och lägger in detta nummer i timern.
Resultatet av detta om jag skulle spela in från TV3 är att det blir nummer 4 som läggs in. Det fanns SVT1, SVT2 och *SVT2 före så TV3 blev nummer 4.
Nu gör man F/W-uppdatering och kanalsökning och vips så har TV3 nummer 3, men timern fattar inte detta utan är ställd på nummer 4, varför inspelningen blir från fel kanal så att säga...![]()
Jag kör med MyStuff 5.51 och har sådär 10 st Control Timers för att suga in ett antal program som jag annars missar. Efter uppdateringen fick jag gå in och manuellt ta bort en bunt inspelningstimers som MyStuff hade satt medan boxen hade dubbla SVT2 och som nu pekade fel. Efter att jag gjort omladdning av EPG (via XMLTV) och startat om MyStuff ett par gånger och sedan fixat dessa Control Timers så har jag inte sett några ytterligare problem.![]()
Notera alltså att detta problem beror på att en kanalsökning som gjorts tidigare med äldre F/W stoppade in dubbletter av SVT2 mitt i listan och därför försköt numreringen. När detta är borta med den nya F/W så påverkas kvarstående timrar av de gamla data....
Ursprungligen upptäckte jag detta innan jag ens uppdaterat nån firmware eftersom *SVT2 inkom helt utan att jag gjort nån kanalsökning, det hade Boxer själva hittat på. Därefter spelades det in på fel kanaler tills jag kom hem (var utomlands såklart) och kunde fixa till det.
Man skall nog inte bara klaga på TopField utan Boxer/Teracom borde få en hink gödsel över huvudet också!
/Bosse
Ledsen att det blev så långt, men jag kom upp i varv medan jag skrev....
Ja jag stängde av boxen efter att jag gjort kanalsökningen. Även dragit ur sladden.
INGEN av mina inspelningar är inlagda innen kanalsökningen och ingen innan uppdateringen av F/W. Jag har läst att många har problem med detta. Så jag skrev lugnt ned alla inspelningar som låg. Raderade dem. Uppdaterade firmware. Stängde av. Drog ut sladden. Startade och kollade att jag har rätt Firmware. Fabriksåterställninng. Stängde av. Drog ut sladden. Startade. Gjorde ny kanalsökning. Stängde av. Drog ut sladden. Startade upp. skapade nya inspelningar. Och nej där stängde jag inte av. Det får vara någon måtta på de mé ;-)
Jag är fullt övertygad om att Boxer/Teracom har ställt till ett och annat också. Därav att jag inte vill byta till en anan marksänd boxer, utan till parabol. Men att byta tillbaka till en gammal F/W och de avhjälper vissa problem, har jag svårt att klaga på Boxer/Teracom. Jag tror inte att Robert lyssnar...
Hehe.
/Kjell
Postad 19 March 2008 - 18:48
För enkelhetens skulle klipper jag in hans mail:
-------------------------------------------------------------
Chelsea.
Har uppdaterat apparaten så som du bad mig.
Jag kollade men vi hade inga gamla inspelningar liggande.
Har lagt in filen du skickade till mig och det kom upp en räknare på TVn.
Jag stängde av och drog ut strömmen. Klockan försvann.
Jag har startat apparaten och hittade via någon meny kanalsökning. Märkte inget konstigt.
Men precis som du har jag två kanaler med 10000 och 10001. Kan man ta bort dem De är ju
samma som de jag redan har ?
Vet inte vad jag skulle göra sedan. Men jag stängde av och drog ut sladden.
Nu har jag gjort ett par inspelningar. Men det fungerar inte. Det ser inte ut som det är
rätt. Det är något annat inspelat än det som det borde vara. Svårt att förklara. Men
jag tror att det är någon annan kanal.
Jag har även testat detta med fjärren som du bad mig. Den uppträder lite underligt. Den
fungerar inte varje gång. Det kanske är dags att byta batterier ?
vad gör jag nu ?
--------------------------------------------------------------
Detta var ju inte direkt vad jag ville höra.
Fler som har samma problem ?
/Kjell
Postad 19 March 2008 - 19:09
Jag har också basversionen av 5700 utan HDMI. Har installerat 3.17 men kör ocså MyStuff.Nu har jag talat med min kompis. Han har precis som jag en TF5700PVRt (utan HDMI). Han uppdaterade till F/W 3.17 och han har inga TAP's installerade. Ej heller några patchar osv.. Basic super basic.
Det verkar som om det är nåt gemensamt på den plats där ni bor. Vilken sändare används?Detta var ju inte direkt vad jag ville höra.
Jag har just gått ut och växlat över till Toppyns "native" EPG varefter jag valde ut ett program på SVT2 och tryckte in en timer på det programmet. Inspelningen gick igång på utsatt tid och med rätt kanal...
Om jag spelar av den så ser jag SVT2.
Så det verkar som om det inte är nåt allmänt fel i vart fall.
Jag har inte de problem med fjärren som du beskriver heller. Men jag har en konstig låseffekt som gör att inget händer alls när jag trycker på knapparna. Men det händer bara ibland (med flera dagars mellanrum). Då kan jag få loss dem genom att starta Altair och switcha på Torbo mode och sen stänga av det och avsluta Altair. Efter detta funkar i allmänhet fjärren igen.
Men detta kan mycket väl vara orsakat av MyStuff...
/Bosse
Postad 19 March 2008 - 20:32
Jag har också basversionen av 5700 utan HDMI. Har installerat 3.17 men kör ocså MyStuff.Nu har jag talat med min kompis. Han har precis som jag en TF5700PVRt (utan HDMI). Han uppdaterade till F/W 3.17 och han har inga TAP's installerade. Ej heller några patchar osv.. Basic super basic.
Det verkar som om det är nåt gemensamt på den plats där ni bor. Vilken sändare används?Detta var ju inte direkt vad jag ville höra.
Jag har just gått ut och växlat över till Toppyns "native" EPG varefter jag valde ut ett program på SVT2 och tryckte in en timer på det programmet. Inspelningen gick igång på utsatt tid och med rätt kanal...
Om jag spelar av den så ser jag SVT2.
Så det verkar som om det inte är nåt allmänt fel i vart fall.
Jag har inte de problem med fjärren som du beskriver heller. Men jag har en konstig låseffekt som gör att inget händer alls när jag trycker på knapparna. Men det händer bara ibland (med flera dagars mellanrum). Då kan jag få loss dem genom att starta Altair och switcha på Torbo mode och sen stänga av det och avsluta Altair. Efter detta funkar i allmänhet fjärren igen.
Men detta kan mycket väl vara orsakat av MyStuff...
/Bosse
Tack för info. Tack alla andra också som hjälper/svarar och ger synpunker.
Vi bor i Lerum strax norr om Göteborg. Det är Brudamossen sändare som vi använder och den ligger mycket nära och vi har kalasbra förhållanden. Vad jag vet så bör det inte vara några andra sändare som stör. Kan hända att Borås har någon men nja, jag är tveksam om det.
Fjärrkontrollen fungerar mycket fint och låser sig aldrig så som du beskriver. Det är just i menyer och EPG'n och arkivmenyn och så som man märker att den uppträder skumt. Det är precis som en gammal uttjänad fjärkontroll med dåliga batterier. Det lustiga är ju att det finns en lysdiod på fronten av toppyn som blinkar då man trycker på fjärren. Men hjälp av den kan jag se att varje knappryckning når boxen, men att den av någon anledning inte lyder. Först tänkte jag att det kanske beror på TF5000Display Tap'en, men kompisen har ju ingen TAPS alls installerad, så...
Skumt är det i alla fall. Och precis för en stund sedan rapporterade frugan om Timeshift problemet som någon skrev om ovan. Det gick först inte att backa till början. Sedan vid ett andra försök så gick det. Men stannade efter någon minut. Och nu finns det inget att backa tillbaka till.
Så snart jag kommer åt, skall jag lägga tillbaka den gamla firmwaren. Hoppas att det blir lugnt ett tag då. Om inte frugan har hittat brödkaveln jag gömt i garaget innan dess vill säga... :-)
/Kjell
Postad 19 March 2008 - 21:51
Tråkigt att du har problem, själv har jag absolut inga problem med boxen när jag kör på en väl patchad firmware 2.84 - det enda jag stör mig på är att MyStuff's återupptagningsfunktion genererar "Sätt i kortet" och att DVB-textning är feltajmad vid uppspelning på dom kanaler som använder det, och det första av dom problemen var ju fixat i 3.00 men återkom i senare versioner. Så även om jag inte är 100% nöjd så är jag klart nöjd tillräckligt för att behålla boxen, men ska den kompletteras kommer jag att leta efter något med stöd för H.264 eftersom Norge lägger ner analoga sändningar till sommaren i Östfold. Kanske det får bli en HTPC (gaaah, har inte tid, men det ÄR frestande). Dreambox 8000 låter ju vänta på sig och kommer att kosta lika mycket som en hyfsad HTPC ändå. Hoppas Maximum T-8000 kan uppgraderas till H.264 i mjukvaran, men det är osannolikt.Jag håller med dig. Backar också tillbaka. Egentligen har jag lust att slänga den på tippen. Men det får bli något annat mycket snart. Det som gör mig mest besviken är att man känner sig så hjälplös. Att ringa till återförsäljaren... Ok de skall kunna tycker man, men de kan dom inte. De har dessutom 77 andra märken och modeller som är morderna i vecka inann det kommer 112 andra osv.. Att få tag i generalagenten eller till och med tillverkaren är ju döfött. SÅ man känner sig helt utlämnad. Hade man känt att någon läste och svarade och kunde svara. Problemet upptäckt, en fix kommer, vore det en helt annan sak anser jag. Då kan jag gå tillbaka till 2.84 och vänta på nästa. Ser man datumet på 3.17 så är den från tidigt januari i år. Och när kan man då hoppas att nästa kommer ? Och vad är det som inte fungerar då?
Om om den nu har varit Beta så länge, varför har de då släpt den ? De borde dragit tillbaka den i stället. Nej skräp är vad det är. Har haft en långt samtal med en kompis för en timme sedan. Han har exakt samma box som jag. Han kommer nu att på test lägga in 3.17 så skall vi se. Vi bor i närheten, så vi går mot samma mast med samma förhållanden. Han har dessutom aldrig någonsin lagt in en TAP eller annat.
Återkommer med hans erfarenheter också.
EDIT: Ett tips till dom som har problem med fjärren: använder ni laddningsbara batterier? Testa vanliga alkaliska... min fjärrkontroll till Toppyn beter sig mycket likt det ni beskriver när jag använder laddningsbara batterier, men så fort man sätter i alkaliska batterier istället funkar allt som det ska och svarar rappt och snällt. Bara en liten observation, hoppas nån kan ha nytta av den.
Redigerat av DVBgeek, 19 March 2008 - 21:54.
Postad 20 March 2008 - 00:58
att behålla boxen, men ska den kompletteras kommer jag att leta efter något med stöd för H.264 eftersom Norge lägger
Vad är H.264 ? Har sett det på flera ställen.
EDIT: Ett tips till dom som har problem med fjärren: använder ni laddningsbara batterier? Testa vanliga alkaliska... min fjärrkontroll till Toppyn beter sig mycket likt det ni beskriver när jag använder laddningsbara batterier, men så fort man sätter i alkaliska batterier istället funkar allt som det ska och svarar rappt och snällt. Bara en liten observation, hoppas nån kan ha nytta av den.
Trist nog hjälpte inte detta. Ville gärna tro det. Men nu kör jag också på en väl patchad 2.84 igen. Och nu fungerar fjärren som den skall också (med samma batterier). Men jag testade faktiskt, eftersom jag har råkat ut för liknande med uppladdningsbara batterier i andra samanhang.
/Kjell
Postad 20 March 2008 - 06:36
Det är en MPEG4 videokomprimeringsstandard. Används i det mesta som har med HD material att göra idag.Vad är H.264 ? Har sett det på flera ställen.
Postad 20 March 2008 - 11:10
att behålla boxen, men ska den kompletteras kommer jag att leta efter något med stöd för H.264 eftersom Norge lägger
Vad är H.264 ? Har sett det på flera ställen.EDIT: Ett tips till dom som har problem med fjärren: använder ni laddningsbara batterier? Testa vanliga alkaliska... min fjärrkontroll till Toppyn beter sig mycket likt det ni beskriver när jag använder laddningsbara batterier, men så fort man sätter i alkaliska batterier istället funkar allt som det ska och svarar rappt och snällt. Bara en liten observation, hoppas nån kan ha nytta av den.
Trist nog hjälpte inte detta. Ville gärna tro det. Men nu kör jag också på en väl patchad 2.84 igen. Och nu fungerar fjärren som den skall också (med samma batterier). Men jag testade faktiskt, eftersom jag har råkat ut för liknande med uppladdningsbara batterier i andra samanhang.
/Kjell
Kör precis som DVBgeek med en väl patchad 2.84 på min 5700 med HDMI och visst är sätt i kortet lite irriterande, men det är ju bara att snabbspola lite för att komma förbi denna bugg. Är överlag väldigt nöjd med min Toppy och har svårt för att tro att någon annan box har mindre buggar och samtidigt så mycket funktionalitet. Har en kompis som har en gammal Force och han har satt ett fjärrstyrt Nexa elluttag för att slippa gå fram och dra ur sladden ur väggen varje gång den hänger sig
Vad gäller H.264, så har jag kompletterat med en:
Den är väldigt smidig och hanterar även bilder och mp3 bättre än Toppyn.
/Honda.
Postad 20 March 2008 - 14:02
R2-D2 ska bekräfta om T2-patchen fortfarande behövs (det är lite svårt att provocera fram den buggen som T2-patchen fixar).
Har du hört något från R2-D2?
/SwedXit
Postad 20 March 2008 - 20:31
Många buggar...de flesta faktiskt..som rapporterats om fw 3.17 har jag konstigt nog klarat mig ifrån. En del har jag dock råkat ut för, så som att inspelade filer (om man tex tittar på dem i Altair) börjar med ett konstigt tecken, timeshift har en (1) gång ballat ur så att jag plötsligt kom till "live" läge och sen inte kunde backa tillbaka, en (1) timer inspelning starta aldrig (denna är jag bara till 95% säker på) och dolby digital ljudet försvinner ibland (kanske 1 gång i veckan och haft detta fel i alla fw). Finns antagligen fler, men kommer inte på dem just nu.
Däremot så är jag frågande till en del patchar som vissa av er lagt in/eller försökt lägga in. Bland annat power restore, short- och den vanliga description extender. Tror jag läste om en som skulle fixa att stänga av boxen efter en inspelning. Finns kanske fler....
Antingen har jag haft en otrolig tur eller så fattar jag inte dessa "fel" för inga av dessa patchar behöver jag vad jag kan se/fatta. Boxen hämtar klockan igen vid ett strömavbrott (bara testat 1 gång), programbeskrivningarna är ok i EPG:n och boxen både startar upp och spelar in och sedan stänger den av sig igen, precis som den ska bete sig alltså.
När jag däremot i fw 3.16 la in en del taps för atttesta fick jag en hel del problem, bland annat krascha boxen dagligen och betedde sig allmänt konstigt. När jag tog bort tapsen blev det lite bättre, dock med alla befintliga buggar kvar.
Min reflektion går alltså ut på att det kanske inte alltid är fel på fw 3.17 utan ibland handlar om att den bara inte är kompatibel med vissa taps, såsom My Stuff. Och visst...My Stuff känns ju som ett måste, men då kanske vi ska vända oss till de som skapat den samma och hoppas på att de kan hjälpa oss?
/SwedXit..hoppas man inte blir hatad nu...
Postad 20 March 2008 - 21:06
Thomas
Postad 20 March 2008 - 21:13
Enkelt, testa att trycka på 0 på fjärren så får du se vad som händer.Jag har haft min box i ca 5 månader och har ännu inte lagt in några tapps. Många av dom buggarna som har rapporteras här känner jag inte heller igen. Jag tycker att boxen fungerar bra och gör det den ska. Men jag har en konstig sak som inträffar lite då och då och det är att den ställer om bildformat själv. Helt plötsligt så är det inte 16:9 utan 4:3. Det vanligaste är att den ändrar min inställning hur den ska visa 4:3 sändningar. Konstigt är det, jag har försökt klura ut varför den gör så men har inte lyckats ännu. Det här med att många får att man ska sätta in kortet inträffar väldigt sällan, det kan hända någon gång precis när man sätter på mottagaren men det försvinner ganska snabbt. Jag har bara kört med 2 fw och det är 2.89 som boxen levererades med och nu kör jag med 3.17
Thomas
/Robban
Postad 20 March 2008 - 23:47
Postad 21 March 2008 - 10:02
Jag ville uppdatera mjukvaran till 3.17 men när jag för över den nya mjukvaran med TFDN-usb till boxen och datorn säger att nerladdningen lyckades så står boxen och blinkar med texten E-15 i displayen???
Vad skall jag göra??
Postad 21 March 2008 - 10:28
Du skulle ha använt HDFW i stället som jag beskrivit i ett tidigare inlägg här....HJÄLP!!!!!
Jag ville uppdatera mjukvaran till 3.17 men när jag för över den nya mjukvaran med TFDN-usb till boxen och datorn säger att nerladdningen lyckades så står boxen och blinkar med texten E-15 i displayen???
Vad skall jag göra??
/Bosse
Postad 21 March 2008 - 10:48
http://members.westn...wareUpgrade.htm
HJÄLP!!!!!
Vad skall jag göra??
Postad 21 March 2008 - 12:53
Du skulle ha använt HDFW i stället som jag beskrivit i ett tidigare inlägg här....HJÄLP!!!!!
Vad skall jag göra??
/Bosse
Vilket otroligt bra svar...
Själv uppdaterar jag alltid mha. TFDN_USB, patchar firmwaren i förväg med FirmwarePatcher. Jag har testat HDFW och vilket man använder är nog bara en smaksak.
Angående problemet så ska du nog som sagts kolla din kabel och/eller USB-anslutning. Om jag inte minns fel har jag också varit ut för att filändelsen måste vara med små bokstäver - är inte helt säker på detta, men i alla fall något att testa.
/Robban
Postad 21 March 2008 - 12:53
Det provade jag just nu och det funkar dåligt det också!! Jag har fått in HDFW i maskinen men när jag vill överföra själva firmwaren med altair så låser den sig efter mellan 60-250kb?!? Kan en fabriksåterställning hjälpa? Fler tips emottages tacksamt.:-)Du skulle ha använt HDFW i stället som jag beskrivit i ett tidigare inlägg här....HJÄLP!!!!!
Vad skall jag göra??
/Bosse
Postad 21 March 2008 - 12:57
Vad skall jag göra??
/Bosse
Vilket otroligt bra svar...![]()
Själv uppdaterar jag alltid mha. TFDN_USB, patchar firmwaren i förväg med FirmwarePatcher. Jag har testat HDFW och vilket man använder är nog bara en smaksak.
Angående problemet så ska du nog som sagts kolla din kabel och/eller USB-anslutning. Om jag inte minns fel har jag också varit ut för att filändelsen måste vara med små bokstäver - är inte helt säker på detta, men i alla fall något att testa.
/Robban
Jag har hämtat hem fw patcher men när jah väljer firmware 3.17 så händer det ingenting, vad gör jag för fel? Vad gör man när man patchar?
/Peter
Postad 21 March 2008 - 13:04
Du måste lägga Firmwarepatcher i samma katalog som patcharna.Du skulle ha använt HDFW i stället som jag beskrivit i ett tidigare inlägg här....HJÄLP!!!!!
Vad skall jag göra??
/Bosse
/Robban
Jag har hämtat hem fw patcher men när jah väljer firmware 3.17 så händer det ingenting, vad gör jag för fel? Vad gör man när man patchar?
/Peter
/Robban
Postad 22 March 2008 - 11:09
Efter många om och men har jag fått in den nya firmwaren(3.17) som jag patchad och laddat in med HDFWoch jag har varit nervös efter vad jag har läst om alla som har problem men mina problem är borta.:-)Du måste lägga Firmwarepatcher i samma katalog som patcharna.Du skulle ha använt HDFW i stället som jag beskrivit i ett tidigare inlägg här....HJÄLP!!!!!
Vad skall jag göra??
/Bosse
/Robban
/Peter
/Robban
Det går mycket snabbare att zappa mellan kanalerna, inga fördröjningar alls och problemet med "sätt i kortet" är också borta så nu funkar min box mycket bra.
Jag bor utanför Lund och använder Hörbymasten. Jag har bara en Tap installerad och det är Quickjump, behövs det fler?
Postad 25 March 2008 - 09:09
En liten reflektion....
Min reflektion går alltså ut på att det kanske inte alltid är fel på fw 3.17 utan ibland handlar om att den bara inte är kompatibel med vissa taps, såsom My Stuff. Och visst...My Stuff känns ju som ett måste, men då kanske vi ska vända oss till de som skapat den samma och hoppas på att de kan hjälpa oss?
Bra tänkt. Mina problem fanns även helt utan taps. Jag kör knappt någon tap allts. Men jag testade naturligtvis med en helt ren box. Inga patchar och inga taps. Det är alltid viktigt att rapportera buggar i F/W utifrån detta läge.
F/W 3.17 är oanvändbar anser jag. Har sedan länge gått tillbaka.
/Kjell
Postad 25 March 2008 - 13:20
Lite nyfiken...kan det vara så att det trots allt skiljer sig mellan våra boxar fastän vi båda har samma modellbeteckning? Menar...det står ju i boxen vilken HW-version och liknande man har. Kanske inte samma på alla och det är detta som gör att vissa har mer problem än andra?! Kan ju kolla min box och lägga in ett inlägg om det vid ett senare tillfälle.En liten reflektion....
Bra tänkt. Mina problem fanns även helt utan taps. Jag kör knappt någon tap allts. Men jag testade naturligtvis med en helt ren box. Inga patchar och inga taps. Det är alltid viktigt att rapportera buggar i F/W utifrån detta läge.
F/W 3.17 är oanvändbar anser jag. Har sedan länge gått tillbaka.
/Kjell
/SwedXit-bara en tanke
Revidering:
Ok..nu e jag hemma....och såhär ser min boxinfo. ut:
(TF5700PVRt utan HDMI)
System ID: 2426
Loader-version: L5.07
Apparatversion: v5.4.0
Mjukvaru version: TF-NPTs 3.17
Hårdvaru version: v1.00
Senast uppdaterad Jan 09 2008
Någon som inte ha samma eller?
Redigerat av Unregistereda681f977, 25 March 2008 - 21:01.
Postad 25 March 2008 - 23:38
Jag har exakt samma data här.Ok..nu e jag hemma....och såhär ser min boxinfo. ut:
(TF5700PVRt utan HDMI)
Min box fungerar såvitt jag kan se med den nya FW ungefär som den gjorde förut (fast jag kör ju med MyStuff 5.51).
Det enda jag noterat nu är att boxen hängt sig nån gång, fast inte värre än att Standby-knappen har stängt ner den och sedan kunnat starta den igen. Ibland får jag "låsa upp" knapparna via Altair (Turbo ON/OFF). Men jag tror jag hade detta innan FW-uppdateringen också...
/Bosse
Postad 26 March 2008 - 11:27
Jag bytte faktiskt också tillbaka till 2.87 efter några dagar, men sedan tog jag mod till mig och slängde in 3.17 igen.F/W 3.17 är oanvändbar anser jag. Har sedan länge gått tillbaka.
Ett par dagar senare (igår) så försvann allt vad taps heter från boxen. Helt rent i Auto Start och av MyStuff fanns inte ett spår. Det var första gången det hände.
Alla inspelningar och timrar fanns dock kvar, så min kära hustru var bara lite sur
Efter att ha lagt in MyStuff och ett par andra taps igen så verkade boxen faktiskt fungera bättre än förut.
Postad 26 March 2008 - 21:08
Jag bytte faktiskt också tillbaka till 2.87 efter några dagar, men sedan tog jag mod till mig och slängde in 3.17 igen.F/W 3.17 är oanvändbar anser jag. Har sedan länge gått tillbaka.
Ett par dagar senare (igår) så försvann allt vad taps heter från boxen. Helt rent i Auto Start och av MyStuff fanns inte ett spår. Det var första gången det hände.
Alla inspelningar och timrar fanns dock kvar, så min kära hustru var bara lite sur.
Efter att ha lagt in MyStuff och ett par andra taps igen så verkade boxen faktiskt fungera bättre än förut.
Vilka taps förutom MyStuff kör du?
Postad 26 March 2008 - 23:16
De jag kör är:Vilka taps förutom MyStuff kör du?
- TF5000 Display v1.53
- Standby v1.8
- TAP Commander 1.31
- MyStuff 5.61
- Little Clock v2.2
Postad 27 March 2008 - 12:40
Lite nyfiken...kan det vara så att det trots allt skiljer sig mellan våra boxar fastän vi båda har samma modellbeteckning? Menar...det står ju i boxen vilken HW-version och liknande man har. Kanske inte samma på alla och det är detta som gör att vissa har mer problem än andra?! Kan ju kolla min box och lägga in ett inlägg om det vid ett senare tillfälle.
/SwedXit-bara en tanke
(TF5700PVRt utan HDMI)
Utmärkt förslag. Jag skall givetvis kolla detta så snart jag kommer hem.
Det är inte alls omöjligt att det skiljer. Och då är det ju extremt viktigt att få reda på.
/Kjell
Postad 27 March 2008 - 12:45
Alla inspelningar och timrar fanns dock kvar, så min kära hustru var bara lite sur.
Så du menar att du hade liknande problem innan med F/W 3.17 (eller vad var orsaken till att du då lämnade den F/W) ? Och vid försökt nr 2 så är du "nöjd".
Så du menar att jag skall lägga in F/W 3.17 igen och göra ett nytt försökt. (Frugan har inte hittat brödkaveln i garaget ännu
/Kjell
Postad 27 March 2008 - 14:54
/Robban
Postad 27 March 2008 - 15:05
Så du menar att du hade liknande problem innan med F/W 3.17 (eller vad var orsaken till att du då lämnade den F/W) ? Och vid försökt nr 2 så är du "nöjd".
Så du menar att jag skall lägga in F/W 3.17 igen och göra ett nytt försökt. (Frugan har inte hittat brödkaveln i garaget ännu) Jag får fundera igenom detta. Men kan jag väl inte vara helt ensam om att ha problem med F/W 3.17 ?
/Kjell
Kjell!
Om du lägger in den nya f/w igen så "gå hela vägen". Väck med alla TAPS, timers och kör en fabriksåterställning och lägg sen in den nya. Vänta sen några dagar med att lägga in några taps över huvuvd taget. ( för min skull
/SwedXit
Ja...det är nog ingen dum idé.Ni vet väl att ni ska köra en "Factory Defaults" efter ni bytt firmware? Det rensar inga inspelningar eller dylikt, däremot får man göra om kanalsökningar m.m.
/Robban
Redigerat av Unregistereda681f977, 27 March 2008 - 15:03.
Postad 27 March 2008 - 17:08
Ni vet väl att ni ska köra en "Factory Defaults" efter ni bytt firmware? Det rensar inga inspelningar eller dylikt, däremot får man göra om kanalsökningar m.m.
/Robban
När jag gör om en kanalsökning flippar mina timers (skapade via CT's i MyStuff) ut totalt... Fick manuellt ta bort dem.
Men har missat Fabrixresetten.... Varför skall man göra detta? Trodde parameter-minnet var kompatibelt med sin föregångare.
Postad 28 March 2008 - 06:40
Jag har också skippat denna, har ju funkat klockrent ändå flera gånger förut så...Men har missat Fabrixresetten.... Varför skall man göra detta? Trodde parameter-minnet var kompatibelt med sin föregångare.
Nu har jag inga problem alls med 3.17 och de taps jag använder, så jag har inget att rapportera till Topfield eller någon annan...
Hoppas det håller i sig!
Redigerat av Unregistered345c2d61, 28 March 2008 - 06:43.
Postad 28 March 2008 - 08:20
Var det TF5700PVRt med HDMI du hade eller? Står säkert i tråden men orkar inte letaJag har också skippat denna, har ju funkat klockrent ändå flera gånger förut så...Men har missat Fabrixresetten.... Varför skall man göra detta? Trodde parameter-minnet var kompatibelt med sin föregångare.
Nu har jag inga problem alls med 3.17 och de taps jag använder, så jag har inget att rapportera till Topfield eller någon annan...
Hoppas det håller i sig!
/SwedXit
Postad 28 March 2008 - 08:56
Ni vet väl att ni ska köra en "Factory Defaults" efter ni bytt firmware? Det rensar inga inspelningar eller dylikt, däremot får man göra om kanalsökningar m.m.
/Robban
När jag gör om en kanalsökning flippar mina timers (skapade via CT's i MyStuff) ut totalt... Fick manuellt ta bort dem.
Men har missat Fabrixresetten.... Varför skall man göra detta? Trodde parameter-minnet var kompatibelt med sin föregångare.
Vaför man ska göra det har jag ingen aning om, men om jag inte minns helt fel står det t.o.m. i instruktionsboken att man ska göa så, så vaförför inte... Det var mer tänkt som ett tips till de som har problem. Jag kör själv 3.17 utan problem.
/Robban
Postad 28 March 2008 - 17:11
Svar nej. UTAN HDMI!Var det TF5700PVRt med HDMI du hade eller? Står säkert i tråden men orkar inte leta
Postad 31 March 2008 - 12:35
Så du menar att jag skall lägga in F/W 3.17 igen och göra ett nytt försökt. (Frugan har inte hittat brödkaveln i garaget ännu) Jag får fundera igenom detta. Men kan jag väl inte vara helt ensam om att ha problem med F/W 3.17 ?
/Kjell
Kjell!
Om du lägger in den nya f/w igen så "gå hela vägen". Väck med alla TAPS, timers och kör en fabriksåterställning och lägg sen in den nya. Vänta sen några dagar med att lägga in några taps över huvuvd taget. ( för min skull) Måste hitta en röd tråd som vi kan rapportera in till TF. Är ju värdelöst med f/w 3.17 om vi inte kan använda några TAP´s till den. Borde ju rimligen inte skilja sig något på beteendet mellan boxar med samma hårdvara och mjukvara. Återstår väl bara sändningsmast då?! Testa och återkom...lycka till
![]()
/SwedXit
Här kommer uppgifter om min Box vilket är en TF5700PVRt
Har alltså utan att berätta det för någon hemma, installerat V3.17 F/W igen. En opatchad 3.17 är det också.
Jag har raderat ALLA inspelningar före jag uppdaterade. Det fanns inte en enda inspelning. Jag gjorde också en fabriks default. Och jag har stängt av och dragit ut strömmen. Så det så
Gjort ny kanalsökning genomförd. Ingen favoritlista gjord. Jag har inte ännu lagt in någon TAPS (som SwedXit önskade
Jag har bara ett problem just nu. Och det är att min fjärrkontroll är segare nu än med en tidigare F/W. Och det beror inte att på att betterierna är dåliga. Att byta kanal går lika fort som vanligt. Där fungerar fjärren som inann, med andra ord som den skall. Det fungerar också helt utan problem att exempelvis spola, pausa, starta, stoppa osv utan problem. Svarar direkt precis som den skall. Problemet uppstår endast och bara, då jag befinner mig i någon meny eller liknande. Trycker jag på EPG knappen, så visas standard EPG (inga taps som sagt). När jag nu går upp och ned, vänster eller höger. Trycker på info eller någon annan knapp, så går det segt. I bland (en gång på 4-5 ggr), händer inget alls. Precis som om batteriera tagit slut). Det spelar faktiskt inte någon som helst roll i vilken meny jag befinner mig i. Arkivmenyn. Intällningar. EPG eller osv... Alla beter sig på exakt samma sätt. Det är inte så att fjärrkontrollen har lagt av, utan den fungerar som en gammal fjärrkontroll som har dåliga batteri och där man har spillt mormors hemgjorda saft över den ett antal ggr.
Men jag är mer nöjd denna gången än förra.
Jag har haft 3.17 installerad sedan i torsdags kväll.
SwedXit, får jag lägga in någon taps nu ?
Postad 31 March 2008 - 12:45
Det är att när vi spelar in så blir inspelning för kort. Eller mer rätt så är inte programmet med i sin helhet. Det saknas någon eller några minuter på programmet. Vi spelar oftast in genom att använda EPG (den inbyggda). Letar upp programmet vi vill spela in och "dubbeltrycker" på OK knappen för att skapa en insplening.
När vi sedan skall titta på inspleningen, så stannar uppspelningen ibland (läs ofta), innan programmet är slut. Spelar jag dessuom in programmet som kommer direkt efter, så får jag med mig slutet på det förregåendet programmet.
Vi brukar gå runt detta genom att förlänga inspelningen något. Men det är framför allt störande och det är inte alltid som det går att förlänga den (andra inspelningar på andra kanaler osv).
Vi har inte detta på alla kanaler. Framför allt upplever jag detta på TV4 och TV4 fakta. SVT1 och SVT2 har jag aldrig sett likn problem på. Tänkte först att klockan på boxen går fel. Men då skulle jag väl ha samma problem på alla kanaler ?
Någon som har samma erfarenhet som jag eller hört om problemet tidigare ?
/Kjell
Postad 31 March 2008 - 18:55
/Kjell
Kjell!
Om du lägger in den nya f/w igen så "gå hela vägen". Väck med alla TAPS, timers och kör en fabriksåterställning och lägg sen in den nya. Vänta sen några dagar med att lägga in några taps över huvuvd taget. ( för min skull) Måste hitta en röd tråd som vi kan rapportera in till TF. Är ju värdelöst med f/w 3.17 om vi inte kan använda några TAP´s till den. Borde ju rimligen inte skilja sig något på beteendet mellan boxar med samma hårdvara och mjukvara. Återstår väl bara sändningsmast då?! Testa och återkom...lycka till
![]()
/SwedXit
Här kommer uppgifter om min Box vilket är en TF5700PVRt
Har alltså utan att berätta det för någon hemma, installerat V3.17 F/W igen. En opatchad 3.17 är det också.
Jag har raderat ALLA inspelningar före jag uppdaterade. Det fanns inte en enda inspelning. Jag gjorde också en fabriks default. Och jag har stängt av och dragit ut strömmen. Så det så![]()
Gjort ny kanalsökning genomförd. Ingen favoritlista gjord. Jag har inte ännu lagt in någon TAPS (som SwedXit önskade).
Jag har bara ett problem just nu. Och det är att min fjärrkontroll är segare nu än med en tidigare F/W. Och det beror inte att på att betterierna är dåliga. Att byta kanal går lika fort som vanligt. Där fungerar fjärren som inann, med andra ord som den skall. Det fungerar också helt utan problem att exempelvis spola, pausa, starta, stoppa osv utan problem. Svarar direkt precis som den skall. Problemet uppstår endast och bara, då jag befinner mig i någon meny eller liknande. Trycker jag på EPG knappen, så visas standard EPG (inga taps som sagt). När jag nu går upp och ned, vänster eller höger. Trycker på info eller någon annan knapp, så går det segt. I bland (en gång på 4-5 ggr), händer inget alls. Precis som om batteriera tagit slut). Det spelar faktiskt inte någon som helst roll i vilken meny jag befinner mig i. Arkivmenyn. Intällningar. EPG eller osv... Alla beter sig på exakt samma sätt. Det är inte så att fjärrkontrollen har lagt av, utan den fungerar som en gammal fjärrkontroll som har dåliga batteri och där man har spillt mormors hemgjorda saft över den ett antal ggr.
Men jag är mer nöjd denna gången än förra.
Jag har haft 3.17 installerad sedan i torsdags kväll.
SwedXit, får jag lägga in någon taps nu ?
En annan sak som jag inte har orkat tagit upp tidigare är en sak som jag inte alls vet var det beror på med som drabbar mig dagligen.
Det är att när vi spelar in så blir inspelning för kort. Eller mer rätt så är inte programmet med i sin helhet. Det saknas någon eller några minuter på programmet. Vi spelar oftast in genom att använda EPG (den inbyggda). Letar upp programmet vi vill spela in och "dubbeltrycker" på OK knappen för att skapa en insplening.
När vi sedan skall titta på inspleningen, så stannar uppspelningen ibland (läs ofta), innan programmet är slut. Spelar jag dessuom in programmet som kommer direkt efter, så får jag med mig slutet på det förregåendet programmet.
Vi brukar gå runt detta genom att förlänga inspelningen något. Men det är framför allt störande och det är inte alltid som det går att förlänga den (andra inspelningar på andra kanaler osv).
Vi har inte detta på alla kanaler. Framför allt upplever jag detta på TV4 och TV4 fakta. SVT1 och SVT2 har jag aldrig sett likn problem på. Tänkte först att klockan på boxen går fel. Men då skulle jag väl ha samma problem på alla kanaler ?
Någon som har samma erfarenhet som jag eller hört om problemet tidigare ?
/Kjell
Japps..Kjell, du får nu lägga in taps igen....
Vad gäller dina inspelningar och missade slut, har jag en ganska enkel teori. Vissa kanaler håller inte lika hårt på sändningstider och således missar man slut på filmer. Just detta problemet har du själv nämnt lösningen på och TF har fått in felrapport/önskemål om att kunna sätta en "extend time"(padding) på EPG-inspelningarna och med lite tur så kanske de fixar till detta i nån version.Typ den versionen de ska släppa i maj....år 2033.
Hade också varit kul och få en kommentar från TF angående My Stuff & f/w 3.17 och att boxen hänger sig titt som tätt. Verkar ju som de flesta har gett upp f/w 3.17 pga detta...helt förståligt. Ska nog ställa frågan, men tror inte de kommer med något vettigt/bra svar. Hade varit kul om My Stuff-utvecklarna ville kolla på problemet.....
/SwedXit
Redigerat av Unregistereda681f977, 31 March 2008 - 18:56.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Topfield TF5700PVRt
87 bilder
406 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?