Kan i övrigt rekommendera alla att lägga över WHS installationsdvd:en slipstreamad på USB-sticka!! Frigör en 5.25" och är suveränt smidigt vid installation och ominstallation! Finns kanoninstruktion för ovana på wegotserved!
* Officiell tråd - Windows Home Server *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
6 år sedan |
![]() |
9 år sedan |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 26 september 2008 - 23:09
Kan i övrigt rekommendera alla att lägga över WHS installationsdvd:en slipstreamad på USB-sticka!! Frigör en 5.25" och är suveränt smidigt vid installation och ominstallation! Finns kanoninstruktion för ovana på wegotserved!
Postad 26 september 2008 - 23:12
Postad 27 september 2008 - 06:41
Nu vet jag inte hur saker och ting går till 2008, men börja med att skaffa ett konto på MS Connect och signa upp för WHS. Åtminstone kunde mitt konto för någon månad sedan skicka buggrapporter trots att WHS varit i RTM sedan länge länge..
WHS i sig lagrar ip# till servern under HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows Home Server\Transport\Clients\lång-jäkla-clsid\IPAddress
...men där hade jag inte pillat, bättre reda ut hur det fungerar.
Intressant fråga, posta tillbaka om du får reda på något!
Redigerat av maxxess, 27 september 2008 - 07:41.
Postad 28 september 2008 - 18:25
Postad 30 september 2008 - 19:31
Jag vill till exempel prioritera lokal trafik istället för extern trafik när så behövs, går det att göra på något enkelt sätt?
Postad 01 oktober 2008 - 10:09
Själva Backupen stannar alltid på 35%. Eftersom jag nyss bytt till Vista så är det inte så mycket som skall backupas men ändå så stannar den på 35%. Backup in progress 35% står det bara.
Det verkar på nåt sätt som om hela WHS Console fryser till. Jag kan inte välja några andra ikoner som tex "Shared Folders" eller någon av de andra. Trycker man på krysset får man bort Console-fönstret. Det går dock inte att logga in i WHS igen.
Hilfe!
Postad 01 oktober 2008 - 17:11
Jag kan inte komma åt Console på en klient hur jag än gör. Ingen support har kunnat hjälpa mig heller.
Jag vill kunna spela musik över nätet utan att behöva tanka ner musiken från servern. Alltså ren streaming till jobb-datorn.
Är detta möjligt för en noob? Nån som har en guide på lager?
Postad 01 oktober 2008 - 19:34
otooja: kolla med jizzler här på forumet, tror han kör med 2 WHS burkar numera, en hp 470 och ett hemmabygge.
Korrekt, dock står de på varsitt nätverk varför någon krock aldrig uppstår.
Jag kan inte komma åt Console på en klient hur jag än gör. Ingen support har kunnat hjälpa mig heller.
Kör remote desktop så kommer du åt consolen 'bakvägen'. Jag har själv burkar med Win2k3 utan SP2 och där går det inte att installera WHS-mjukvaran vilket medför att jag kör remote desktop istället, vilket fungerar lika bra det.
Jag vill kunna spela musik över nätet utan att behöva tanka ner musiken från servern. Alltså ren streaming till jobb-datorn.
Om du installerat programvaran på din jobb-dator finns de delade mapparna som du kan streama fritt ifrån. Kör du utan WHS-mjukvara på jobb-datorn kan du via Mina nätverksplatser nå hela innehållet på WHS-servern om du bara befinner dig på samma nätverk. Den vägen går det också utmärkt att streama. Jag har numera inte en enda mediafil på någon dator utan WHS i huset utan streamar istället rubbet. Detta fungerar mycket bra, även när man retas lite genom att hoppa i mp3-låtar eller spola i videofiler. Ärligt talat märker jag ingen skillnad alls gentemot hur det var när jag hade dem lokalt.
Postad 01 oktober 2008 - 19:39
Postad 01 oktober 2008 - 19:55
Efter mycket tid med mig och WHS har jag kommit fram till två saker.
Är detta möjligt för en noob? Nån som har en guide på lager?
För att streama music rekommenderar jag VIBE STREAMER
Jag kör denna hemma och den är GRYM!
http://www.vibestreamer.com/
Postad 01 oktober 2008 - 19:57
dvdläsaren satt på ide platsen och 400gb SATA hårddisken givetvis på en sata plats. Moderkortet är ett Asus M2A-VM HDMI med plats för 2st ide diskar/läsare och 4 sata. Under installationen så jag att det kom upp en förfrågan om att installera nån drivrutin men installationen fortsatte ändå och jag pysslade med annat under tiden så jag lät det köra på. Sen fick jag upp lite felmeddelanden när lagringspatitionen skulle skapas. "creating volyme failed. Error 0x8004245f" samt yttligare en nått med 40008000 typ.
Kom in i whs och den hade gjort en 20gb partition men den som man ska lagra på gick inte att komma åt..var inte formaterad eller nått.
Hittade inga drivisar till win2003 på asus hemsida men till nätkortet chansade jag först på win2000 och det gick ett tag sen saknades nån fil å då tog jag xp mappen å det funkade och jag kom ut på nätet.
Nån som vet vad jag gjort för fel?
Anledningen till att jag inte köpte en HP 470 var för att jag hade delar över efter HTPCn uppgraderades (2x1gb pc6400 + AMD X2 64 3200+ )samt att jag ska köra med ett calleridmodem så jag kan få upp vem som ringer hem på alla datorer i nätverket och då behöver com eller skrivarport samt att jag har ett lass ide diskar över och även tänkte komma billigt undan.
Kanske måste skicka in det moderkortet då det vägrar att köra i gbit trots ominstallation av OS/drivisar och även samma sak i WHS, bara manuellt 100mbit funkar. Varken tvingade 1000mbit full duplex eller auto läget funkar utan bara om jag sätter den på 100mbit.
nån som har förslag på vad jag gjort för fel eller kanske jag borde köpa ett annat moderkort med flera ideplatser på och kolla så det finns win2003 drivisar innan.
Valde att uppgradera HTPC istället för att köpa en färdig WHS så jag tror inte tjejen kommer ge mig tillstånd att köpa en hp + en 1tb disk för 5k som jag bör uppgradera med mera minne och inte kan stoppa i ide diskar i eller callerid grejen. gick eran installation problemfritt?
PS:
nån som har tips på nått billigt pci-IDEkort som man kan installera i efterhand på en WHS/xp/vista maskin? har ett för 4 ide diskar (Highpoint 370 tror jag ) som måste ha drivisat under installationen men fick även med et sata 300tx2 när jag köpte en sata disk en gång och det går att installera i efterhand dock har det bara 1port (2diskar)+2x sata
Postad 01 oktober 2008 - 22:40
Det är bara en klientburk som är låst på diverse så jag kan inte installera något på den tyvärr.
Nej, men läs min post en gång till och kör via remote desktop. Det finns standard i Windows och saknas endast om företaget du jobbar på har strippat bort det. I så fall är nästa punkt att kontrollera om du ser den under Mina nätverksplatser när du sitter på nätverket. Inte heller här behöver du installera något. WHS-connectorn är som sagt inget krav - jag kör själv WHS mot en burk på Win2k3 utan SP2 och det fungerar lysande utan WHS-connectorn.
Postad 02 oktober 2008 - 13:40
Postad 02 oktober 2008 - 19:18
Postad 02 oktober 2008 - 19:59
Som jag förstått så blir diskar slöare när dom börjar bli fulla vilket får mig att fundera på hur whs lägger datan, fördelas den så det blir lika många % ledigt på alla diskar eller fyller den en i taget tills den är full? Vet att den balanserar diskarna enl jizzlers bilder men nån som vet exakt vad den gör då?
Har även för mig att jag läst att det körs NTFS på diskarna så om moderkort eller nått pajar så går det i värsta fall plocka i diskarna i en vanlig dator och komma åt infon eller? någon som vet hur informationen lagras? tänkte på om nått pajar och man flyttar över diskarna till en annan dator ligger då hela min mp3 mapp på en disk eller kan det ligga låtar på alla diskar? hoppas ni förstår vad jag menar =)
Postad 02 oktober 2008 - 23:47
Ingen möjlighet till remote desktop. Finns inte att välja och det går inte att installera då det står att det redan finns, vilket det som sagt inte verkar göra
Testa att välja Start->Kör och skriv in mstsc.exe (ska ligga i %systemroot%\system32\mstsc.exe). Funkar inte det blir det nog svårare, men står det att det är installerat borde det verkligen finnas. Heter för övrigt "Anslutning till fjärrskrivbord" på svenska, i alla fall i Vista.
/Victor
Postad 03 oktober 2008 - 21:45
För att streama music rekommenderar jag VIBE STREAMER
Jag kör denna hemma och den är GRYM!
http://www.vibestreamer.com/
Squeeze center är ett alternativ. Slimdevices är mitt val för jag kanske vill köpa en Boom. Lite najs att kunna koppla HW till sitt ljud/musik-bibliotek.. trådlöst... Och lyfta med enheten vartsom bara man har nät.
Squeeze center is da shit om man vill kunna ansluta fristående spelare. Dock funkar det visst mindre bra om man har en HP med ynka 512 mb ram (jag har 2gb)..
På min WHS lirar Squeeze fin fint och efter lite pillande i GUI så känns det som En Bra Programvara, apcoolt att ha hela mitt musikalbum tillgängligt på jobbet via sjysst webinterface.
Postad 03 oktober 2008 - 21:56
Tänkte på det det här med defrag. Är det nått som sköter sig själv eller ska man installera något defrag program själv?
Diskeeper finns i WHS edition, och nått mer prg jag inte ens minns namnet på.
Personligen kör jag Diskeeper på jobbet och njuter av prestandaboosten. Hemma på WHS... nha.. inte värt pengarna, ger sannolikt liten prestandavinst som inte märks.
På jobbet gör jag ofta rätt extrem i/o om och om igen (snapshot/revert i VNW Workstation) då märks skillnad med Diskepper. Hemma på WHS nhaa, inte värt pengarna IMHO.
edit: NTFS, japp om precis allt går åt skogen så kan du läsa varje disk från diskpoolen från vilken dator som helst som kan läsa NTFS, Ingen konstig raid här inte

edit2: glömde besvara frågan om hur diskar fylls. Så länge det är tomt i din pool så kan man enkelt säga att disk för disk fylls (jag hade 12 diskar när jag började så jag är rätt säker). När man väl fått data på plats så försöker demigrator att hålla ihop data som hör ihop så långt det är möjligt. Exevis sharen:en music skall helst bara finnas på två diskar om duplicering är påslagen enligt demigrator.
Eter en tids användning av servern blir det oundvikligen utspritt, "music" kanske nu finns på tre diskar, något som dock möjligen kan åtgärdas genom rensning och serverns nästa balansering. (en förklaring till varför diskarna ibland tuggar s-tan trots att man inte lagt till någon data)
Exakt hur demigrator väljer diskar har MS inte specat.. Tidigare i tråden finns en länk till en plugin som kan visa exakt var en viss fil finns lagrad, men vem orkar/vill bry sig? ;-) Tjusningen med WHS och det som iaf lockade mig till inköp från att ha kört 2003 var just att man kan glömma all diskhantering, demigrator får göra vad den villl på min burk som är på 24/7, jag är numera förtidspensionerad från mitt tidigare jobb som diskadministrator hehe
Redigerat av maxxess, 04 oktober 2008 - 05:29.
Postad 04 oktober 2008 - 00:23
Moderatorer, maxxess förtjänar en ny titel, varför inte WHS-expert, för all hjälp han ställer upp med här..!
Jag återkommer inom kort med massa frågor..

Postad 04 oktober 2008 - 06:15
Det är bara en klientburk som är låst på diverse så jag kan inte installera något på den tyvärr.
Jag kör Squeezecenter på min WHS, som förutom att vara jobbig att stava är rätt trevlig. Under förutsättning att din admin på jobbet installerat Java (JRE räcker) så kan man installera Softsqueeze från sin server som vanlig dödlig user, et voila där är hela din musiksamling. Har du inte JRE så är din admin antingen fyllisjälv eller fyllisjälv.
Finns inte Java så kan man prova Portable Winamp på ett USB-minne som funkar men är långt ifrån optimal som klient (med Squeeze kan du styra streamingen/spellistor via webben, Winamp står och tuggar på en enda ström).
Redigerat av maxxess, 04 oktober 2008 - 06:17.
Postad 04 oktober 2008 - 09:40
Skönt med NTFS på diskarna men frågan är hur den placerar mappar och filer. om jag har en mp3 mapp på 50gb ligger den få på en disk eller kan det ligga mp3 mappar på alla diskar? typ vet man att albumen i mp3 mappen är kompletta och inte utspridda då WHS balanserat diskarna.
dags för lite frulle å sen leta upp lite trevliga plugins =)
EDIT:var inget såg maxxess edit =)
Redigerat av PiZZaMaN, 04 oktober 2008 - 09:41.
Postad 04 oktober 2008 - 10:37
om jag har en dator med 20gb systemdisk, backuppar den till whs, byter ut den mot en större och sedan återställer den med restore skivan som följer med. kommer c partitionen bara bli 20gb eller kommer den bli så stor som hårddisken är? hoppas på det sista.
Fick tillstånd av tjejen att köpa yttligare en 1tb WD greendisk istället för att köpa ett idekontroller kort och försöka pressa i ett lass 250gb diskar som jag har liggandes. Ungarna sitter på gamla P3 800or med 15-20gb diskar och tänkte då att dom kan ta varsin 250gb.
drar man backup med true image blir ju c: lika stor som på gamla disken. =(
Postad 05 oktober 2008 - 10:13
kom på nu vad jag skulle fråga förrut:
om jag har en dator med 20gb systemdisk, backuppar den till whs, byter ut den mot en större och sedan återställer den med restore skivan som följer med. kommer c partitionen bara bli 20gb eller kommer den bli så stor som hårddisken är? hoppas på det sista.
Fick tillstånd av tjejen att köpa yttligare en 1tb WD greendisk istället för att köpa ett idekontroller kort och försöka pressa i ett lass 250gb diskar som jag har liggandes. Ungarna sitter på gamla P3 800or med 15-20gb diskar och tänkte då att dom kan ta varsin 250gb.
drar man backup med true image blir ju c: lika stor som på gamla disken. =(
Man kan ju förstora partitionen sedan.
Postad 05 oktober 2008 - 16:57
Tänkte även på detta med 120dagars trial versionen. det är ju ca 4 månader. vad händer om jag installerar om med samma skiva/kod efter 120 dagar. får jag 120 nya dagar då? som jag förstått försvinner ju allt på c vid ominstallation ändå tex om jag efter provtiden köper license och skivor.
Postad 05 oktober 2008 - 20:15
Finns det något e-post program som man kan köra på WHS som går ut och hämtar e-post på bredbandsbolaget, hotmail, yahoo etc och lagrar det lokalt på servern och sen kan resp familjemedlem hämta sin e-post från servern?
Tackar på förhand!
/z1pppo
Postad 06 oktober 2008 - 06:13
Finns det något e-post program som man kan köra på WHS som går ut och hämtar e-post på bredbandsbolaget, hotmail, yahoo etc och lagrar det lokalt på servern och sen kan resp familjemedlem hämta sin e-post från servern?
Du menar en e-postserver med stöd för användarnas POP3 hos externa leverantörer. Jag använder hMailServer på WHS där varje användare får ett nytt e-postkonto och sedan kan man samla upp en mängd pop3-konton under kontot på hMailServer. Utgående e-post reläas genom din ISP.
Dock är det en hel del tjänster som spärrat för pop3 access (hotmail exvis) men din ISP, gmail mfl bör fungera.
Postad 06 oktober 2008 - 20:00
1. Vad betyder URP1 som vissa återförsäljare listar?
2. Vad tar en instaalation av WHS? Vad är minsta storlek på systemdisken och kan man ha en systemdisk utanför diskpoolen (Kör idag en linuxserver på en ssd disk och sneglar på detta os)?
Detta var egentligen fler frågor av än två stycken...

Postad 06 oktober 2008 - 20:39
Två snabba frågor:
1. Vad betyder URP1 som vissa återförsäljare listar?
2. Vad tar en instaalation av WHS? Vad är minsta storlek på systemdisken och kan man ha en systemdisk utanför diskpoolen (Kör idag en linuxserver på en ssd disk och sneglar på detta os)?
edit: inser hur oklart svaret var vid genomläsning, redigerar:
I vilket sammanhang? Jag kan gissa att det innebär update rollup 1, vilket borde vara slang för PP1 som det egentligen heter (såvitt jag vet). Den senaste uppdateringen för WHS som fixar buggar men även tillför en hel del nya funktioner. Ett mellanting mellan fixar och tillägg.
2. 20 Gb tar OS upp via partitionering (fyller ca 7), jag tror de bumpat upp diskkraven lite totalt sett,googla! (dvs du behöver 20gb + xx gb <vill minnas 60 när jag testade sist>). Resten av systemdisken blir "root" i diskpoolen (D:), det rekommenderas att man har sin största disk som systemdisk. Sanning med modifikation, en hyfsat stor disk på ett par 100 gb ger god marginal i ett system med >1 disk (vilket alla WHS bör har för att "make sense").
D: är "databasen" för diskpoolen, fast bygger helt på NTFS, här mellanlandar data som default initialt (verkar vara ändrat iom PP1). Alla junctions för filerna i diskpoolen finns på D:, därav "databas". D:\ kan användas för lagring utanför diskpoolen för exvis applikationer, diskpoolens datan lever sitt eget liv i sina egna mappar så det är en vanlig NTFS-partition.
Du kan INTE ha WHS på en extern disk, det är setupen mkt noga med. Du kan inte ens ha extern disk ansluten under installation om du inte gör en server reinstall och disken varit i poolen sedan tidigare och identifieras som en sådan av WHS.
edit: ordigt inlägg, men förhoppningsvis tydligare

Redigerat av maxxess, 06 oktober 2008 - 20:49.
Postad 07 oktober 2008 - 21:37
Har stött på ett problem. Fick idag hem min 2:a 1tb disk. Har en 400gb disk som system disk och stoppade i nya 1tb disken i maskinen och la till den i poolen och fick 1.27tb utrymme. min första 1tb disk är full med grejer och jag stoppade i den och startade upp maskinen och kan se den i "den här datorn" tillsammans med dom 2 partitionerna som whs skapade på 400gb disken dock ser jag inte den tomma 1tb disken som jag la till i poolen. ska det vara så? Hur kan jag då kopiera över allt som ligger på den första 1tb disken till poolen för att sedan adda den till poolen? måste det göras via nätverket? surt isf då nätverkortet på mitt moderkort pajat och bara funkar i 100mbit, Vet inte om jag orkar skicka in det eller om jag köper ett gbit kort.
Ska jag lägga till disken men välja att den ha den som backup disk utanför poolen. Vågar itne göra nått utan väntar tacksamt på svar =)
EDIT: kan tillägga att utrymmet på D: (DATA) bara är 360gb mao 400gb-systempartitionen så det går inte att kopiera över infon från fulla 1tb disken
Redigerat av PiZZaMaN, 07 oktober 2008 - 21:39.
Postad 08 oktober 2008 - 17:21
Eftersom din första disk är inne i poolen syns den inte i "den här datorn". Öppna "shared folders" och klistra in datan från din fulla hd där. Sedan fördelar WHS ut den på disken/arna i whspoolen.Har upptäckt en anledning till att man ska ha den största disken i först... det blir svårt att flytta över befintliga grejer från andra diskar till servern innan man sätter i den i servern.
Har stött på ett problem. Fick idag hem min 2:a 1tb disk. Har en 400gb disk som system disk och stoppade i nya 1tb disken i maskinen och la till den i poolen och fick 1.27tb utrymme. min första 1tb disk är full med grejer och jag stoppade i den och startade upp maskinen och kan se den i "den här datorn" tillsammans med dom 2 partitionerna som whs skapade på 400gb disken dock ser jag inte den tomma 1tb disken som jag la till i poolen. ska det vara så? Hur kan jag då kopiera över allt som ligger på den första 1tb disken till poolen för att sedan adda den till poolen? måste det göras via nätverket? surt isf då nätverkortet på mitt moderkort pajat och bara funkar i 100mbit, Vet inte om jag orkar skicka in det eller om jag köper ett gbit kort.
Ska jag lägga till disken men välja att den ha den som backup disk utanför poolen. Vågar itne göra nått utan väntar tacksamt på svar =)
EDIT: kan tillägga att utrymmet på D: (DATA) bara är 360gb mao 400gb-systempartitionen så det går inte att kopiera över infon från fulla 1tb disken
Postad 09 oktober 2008 - 16:33
[/quote]
Det totala utrymmet på dina shares som visas i utforskaren kommer alltid*** att visas som storleken på D:, i ditt fall 360Gb. Oavsett hur stor pool du har. Jag har en 500 Gb systemdisk och D: är alltså 480Gb och det är den storleken jag ser, trots att poolen är 1Tb.
Detta för att allt du kopierar över landar på D: först och sen sprids ut. Alltså kan du fylla på tills det blir fullt, vänta på att det sprids, sen kopiera över resten.
***edit: tills du fyllt upp hela poolen såklart

Redigerat av Morn, 09 oktober 2008 - 16:35.
Postad 10 oktober 2008 - 12:55
edit: inser hur oklart svaret var vid genomläsning, redigerar:
I vilket sammanhang? Jag kan gissa att det innebär update rollup 1, vilket borde vara slang för PP1 som det egentligen heter (såvitt jag vet). Den senaste uppdateringen för WHS som fixar buggar men även tillför en hel del nya funktioner. Ett mellanting mellan fixar och tillägg.
2. 20 Gb tar OS upp via partitionering (fyller ca 7), jag tror de bumpat upp diskkraven lite totalt sett,googla! (dvs du behöver 20gb + xx gb <vill minnas 60 när jag testade sist>). Resten av systemdisken blir "root" i diskpoolen (D:), det rekommenderas att man har sin största disk som systemdisk. Sanning med modifikation, en hyfsat stor disk på ett par 100 gb ger god marginal i ett system med >1 disk (vilket alla WHS bör har för att "make sense").
D: är "databasen" för diskpoolen, fast bygger helt på NTFS, här mellanlandar data som default initialt (verkar vara ändrat iom PP1). Alla junctions för filerna i diskpoolen finns på D:, därav "databas". D:\ kan användas för lagring utanför diskpoolen för exvis applikationer, diskpoolens datan lever sitt eget liv i sina egna mappar så det är en vanlig NTFS-partition.
Du kan INTE ha WHS på en extern disk, det är setupen mkt noga med. Du kan inte ens ha extern disk ansluten under installation om du inte gör en server reinstall och disken varit i poolen sedan tidigare och identifieras som en sådan av WHS.
edit: ordigt inlägg, men förhoppningsvis tydligare
Jag tackar och bugar för dina svar. Jag är lite förvånad hur pass mycket lagring systembiten för os:et kräver. Jag får labba och testa mig fram tills jag hittar en lösning med rätt pris/prestanda/ljudnivå. Tack!
Postad 10 oktober 2008 - 17:33
Tanken är att iaf en gång iveckan köra en backup till en usb-disk som förvaras på annan plats. Så frågan jag fastnat på är denna, ska jag köra den inbyggda backup funktionen (till extern disk elelr vad den kommer upp som) eller är det "bättre" att använda Genie Backup Manager?
Tänkte att den senare kanske har mer funktioner, medans den inbyggda kanske är mer problemfri.
Postad 11 oktober 2008 - 05:29
Detta för att allt du kopierar över landar på D: först och sen sprids ut. Alltså kan du fylla på tills det blir fullt, vänta på att det sprids, sen kopiera över resten.
Detta var sant innan PP1, nu skrivs datan direkt till en annan disk vilket syns tydligt med exvis add-in.
Postad 11 oktober 2008 - 10:53
Hur har ni ställt in tiden för att göra backup?
Tjejen kör med en bärbar som används sporadiskt under dagarna. mina maskiner är igång då jag är vaken om jag inte jobbar förrutom om jag tankar , ungarnas datorer på em/kvällarna varannan vecka. ska jag ställa in tex 2gg i veckan mellan tex 12-22 och att den inte ska väcka sovande maskiner. Låter det bra?. Är på jobbet nu så jag kommer inte ihåg exakt hur valen ser ut men 24-06 är det väl få som har maskinerna igång. Backuppen borde iofs gå snabbt när den bara gör andringarna så man behöver väl inte ha en seg dator i nån timme eller två så det borde gå att göra backupp även när man sitter vid maskinen.
Har precis fått igång callerid (dock inte med whs pluginet) på whs så nu ser jag vem som ringer på htpc:n =)
Postad 11 oktober 2008 - 13:44
Använder du ett modem för att få det att funka (i så fall vilket?). Själv använder jag Nim, och noterade att det finns ett callerid-plugin, men har inte provat det. Nim:en har ju ett lite eget gränssnitt, så workaround är att använda YAC för att översätta. Kan WHS ta emot ett YAC-anrop, eller måste den kunna känna av den fysiska hårdvaran?Har precis fått igång callerid (dock inte med whs pluginet) på whs så nu ser jag vem som ringer på htpc:n =)
Postad 13 oktober 2008 - 00:15
Har en fråga oxå. Hur ska jag komma åt mina grejer på whs från popcorn mediaspelare? numera kan man ju browsa nätverket men kommer inte åt nått då och den hittar ju windows media connec servern på WHS men då der jag inte mkv filerna utan bara avi och inte mappar mm som jag vill ha det. Måste man alltig ange liggin och lösen på allt som är utdelat på servern? kom på nu att jag nog har gäst avstängt..får testa med det. *trötter i skallen =/*
EDIT: japp det löste det =)
Redigerat av PiZZaMaN, 13 oktober 2008 - 00:22.
Postad 13 oktober 2008 - 08:41
Postad 13 oktober 2008 - 12:20
Hur gör ni som har flera maskiner när ni vill köra Remote Desktop ?
När jag är på jobbet eller hos kompisen kommer jag kommer säkerligen till största delen köra Remote Desktop till WHS maskinen, men ibland kanske jag vill köra Remote Desktop till en av mina andra maskiner... Måste jag isåfall först köra Remote Desktop till WHS maskinen och ifrån denna köra Remote Desktop till de andra på nätverket, alternativt tvärt om då att jag först kör till någon av de andra maskinerna och sen till WHSén
Kan man inte ställa in det i routern på något vis så att vissa portar går till vissa maskiner ? eller lyssnar bara Remote Desktop på någon specifik port ?
Föresten, nu efter att jag skrivit denna tråd så vart jag inne på ms forum och där läste jag att man INTE KAN ansluta till WHS med Remote Desktop utifrån ens egna nätverk.. Kan detta verkligen stämma ?
Redigerat av Waldorf, 13 oktober 2008 - 12:35.
Postad 13 oktober 2008 - 14:15
Kan man inte ställa in det i routern på något vis så att vissa portar går till vissa maskiner ? eller lyssnar bara Remote Desktop på någon specifik port ?
Föresten, nu efter att jag skrivit denna tråd så vart jag inne på ms forum och där läste jag att man INTE KAN ansluta till WHS med Remote Desktop utifrån ens egna nätverk.. Kan detta verkligen stämma ?
Funktionen du far efter kallas Virtual Server iaf i D-links routers. Det är egentligen en enkel ommappning av portar, exempelvis att ditt-ip:10000 pekar på 192.168.0.10:3389 och ditt-ip:10001 pekar på 192.168.0.11:3389. Så det borde inte vara problem.. Har inte testat detta dock.
Det är inga problem att styra WHS mha RDP från externt IP, gör detta dagligen. Vad många missar är att man måste ändra en policy om users andra än administrator skall få connecta, se mitt tidigare inlägg.
Postad 13 oktober 2008 - 15:05
Det är inga problem att styra WHS mha RDP från externt IP, gör detta dagligen. Vad många missar är att man måste ändra en policy om users andra än administrator skall få connecta, se mitt tidigare inlägg.
Så det är alltså inga som helst problem att köra RDP mot serverns desktop på externt ip så länge man loggar in som Administrator utan att göra några som helst ändringar i WHS ?
Redigerat av Waldorf, 13 oktober 2008 - 15:07.
Postad 13 oktober 2008 - 20:09
Så det är alltså inga som helst problem att köra RDP mot serverns desktop på externt ip så länge man loggar in som Administrator utan att göra några som helst ändringar i WHS ?
Sjävlklart, om du bara öppnar porten i din router. Och som du såg i min tidigare post med länk är det en baggis att ställa om till Server 2003 "default" så att man som vanligt kan addera RDP-användare om man nu vill det.
Du får också en dynamisk DNS via WHS: dittnamn.homeserver.com
Om du inte är van vid 2003 så tänk på att addera switchen /admin (eller /console om du ansluter från dator med gamla RDP-klienten) så du får upp samma session varje gång. 2003/WHS tillåter två sessioner till skillnad från XP/Vista och /admin eller /console är den session som tillhör den som visas om du ansluter en skärm.
Postad 13 oktober 2008 - 22:06
Där ser man! Jag kör Tapirex själv för att få det lite snyggare...den lyssnar genom sitt YAC-plugin på MyCid som fungerar som server. Har inte tänkt mig att WHS ska vara en 24/7 utan en riktig snålmaskin som bara rullar när backup tas eller film skall spelas upp, så att sätta NIM:en där blir lite fel. Men det vore kul att testa.Life: Måste slagga nu men kika in denne tråd: http://tystpc.nu/for...7...&highlight= speciellt sista inläggena jag gjort.
Postad 15 oktober 2008 - 20:39
Om jag bara plockar ut den disken och installerar om WHS, finns allt kvar då förutom konton och div. inställningar?
Om det är så, behöver jag lägga till diskarna på något vis eller fattar WHS allt själv?

Postad 25 oktober 2008 - 17:30
Jag funderar lite svagt på att byta ut två stycken 500Gb-diskar för att ersätta med två 1Tb-diskar istället. Problemet är att systemet ligger på en av diskarna.
Om jag bara plockar ut den disken och installerar om WHS, finns allt kvar då förutom konton och div. inställningar?
Om det är så, behöver jag lägga till diskarna på något vis eller fattar WHS allt själv?Jag vill ha det som det var, eller bättre..hehe.
Testade det i "labmiljö". Det gick fint, om diskarna från poolen är anslutna vid install så erbjuder WHS setup en "reinstall". Så det bör funka för dig så länge du inte har data som borde duplicerats men inte kunde pga platsbrist, då kan du förlora data.
Notera ordet duplicera. Om du rycker systemdisken och den innehåller data som inte duplicerats så kan du ju enkelt räkna ut vad som händer ;-)
Postad 27 oktober 2008 - 10:59
När jag bestämt mig för att köpa programmet, kan man aktivera det utan att behöva installera om det?
Postad 28 oktober 2008 - 21:07
Jag har oxå beställt mig en 120-dagars version och undrar följande:
När jag bestämt mig för att köpa programmet, kan man aktivera det utan att behöva installera om det?
Har letat en del, men hittade bara beställningsformulär för USA och Canada. Har ni någon länk för beställning.
/Honda.
Postad 28 oktober 2008 - 22:44
Någon som testat?
Postad 29 oktober 2008 - 07:34
Jag såg en notis någonstans om Windows Storage Server 2003, är det någon slimmad variant på HomeServer?
Någon som testat?
Storage server licensen går inte att köpa, tyvärr.
Postad 29 oktober 2008 - 09:54
Storage server licensen går inte att köpa, tyvärr.
Hmm... vad är det för fantasi produkt?
Men det förklarar varför jag har hittat så lite info om det...
Min uppfattning är att det är MS svar på NASlösningar?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar