Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Asus Eee PC 701 *

332 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 July 2008 - 00:51

C Upp
  • C Upp
  • Lärjunge

• 422 inlägg
  • 0
Du vänjer dig nog rätt snabbt med tangentbordet. Jag har mer problem att anpassa mig till vanliga stora tangentbord nu än att skriva på min eee's lilla. Så mycket faktiskt att jag nästintill slutat använda min stationära.

Postad 05 July 2008 - 17:51

ZeniuZ
  • ZeniuZ
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag har tänkt skicka i en 2gb sticka i datorn, men har inte en aning om vilken jag ska köpa.
Kan nån skicka en länk till en sticka som funkar.
Köpte en när jag köpte datorn, men när jag sätter in den i datorn blir skärmen helt svart.

Tack på förhand

Postad 08 July 2008 - 22:23

pajala73
  • pajala73
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Angående mobilt bredband så använder jag telenor, funkar kanon i eee med xp, dock fick jag inte det att funka med linux. Billaddare finns på expansys, http://www.expansys.se/p.aspx?i=161600. Seriöst ställe med snabb leveranstid.

För den som inte vill betala överpriser för en kabelstump med spänningsregulator och kontakt på rekommenderar jag Brando: http://shop.brando.c...amp;cat_id=0022

Snabb och billig leverans trots att det var från Hong Kong, priset blev 18+3 = 21 dollar, vilket var 128 SEK när jag la min order i slutet av maj (med dåvarande valutakurs).
Kabeln ser ut att vara identisk med den som Expansys säljer.
Detta är också min personliga erfarenhet från Hong Kong: tillbehör som t ex kablar, väskor, fläktar mm är väldigt billiga medan elektroniken i sig bara är marginellt billigare än i Sverige. Dock är utbudet betydligt större än hemma så det kan ändå vara kul att shoppa prylar där.

Postad 09 July 2008 - 22:44

Ekens
  • Ekens
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hej.. Hade tänkt köpa en smidig liten bärbar data till båten och köra bla gps på via en gps puck i usb,n.. Funkar det att installera program avsedda för xp med Linux operativsystem?

Postad 11 July 2008 - 20:01

Unregistered1533
  • Unregistered1533
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Jag har tänkt skicka i en 2gb sticka i datorn, men har inte en aning om vilken jag ska köpa.
Kan nån skicka en länk till en sticka som funkar.
Köpte en när jag köpte datorn, men när jag sätter in den i datorn blir skärmen helt svart.

Tack på förhand

Jag har kopplat: En Samsung 2.5" 250Gb HDD mediaspelare, 1 Kingston 8Gb SDHC, 1Sandisk 4Gb Cruzermicro Sticka
Nikon 4400 kamera med 2Gb Kingston SD som externdisk och aldrig haft problem

Ditt problem kan vara produkt fel i eeePC:n eller USB-minnet

Tips: Kolla http://forum.eeeuser.com/

Postad 20 July 2008 - 10:16

metalmac
  • metalmac
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Hej alla!
Har nu suttigt och ställt in och fixat med ubuntu eee på min 701a, och det enda som jag inte får igång är
webcamen, är det någon här som kör ubuntu eee på sin 701a och som har en fungerande webcam? Jag kan inte hitta någon information på ubuntu eees hemsida om webcamen. Men allt annat verkar funka som det ska.

*fixat*
Kan medela att man får gå in i bios vid startup (F2) och sätta på webcamen, då den var avstängd.
Så nu fungerar webcamen.

Redigerat av metalmac, 20 July 2008 - 11:13.

Postad 22 July 2008 - 04:14

matsdeland
  • matsdeland
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag kanske borde starta en egen tråd för detta, men - har någon prövat att sätta den här manicken i händerna på små barn (funderar på den för min sexåring). Vad jag förstår kom den ju till för att konkurrera med OLPC, som jag gärna skulle skaffa om den fanns i Sverige (och på svenska). Då tänker man, funkar hårdvaran för barn. Tangentbordet borde ju vara perfekt, men hur är det med styrplattans hårda knappar. Och det intuitiva gränssnittet - har något kollat om ett barn begriper sig på det?
Jag man installera edubuntus lärospel?
Frågor, frågor... Men rent allmänt, är detta en dator som kan funka som första burken?

Postad 22 July 2008 - 11:12

metalmac
  • metalmac
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Jag kanske borde starta en egen tråd för detta, men - har någon prövat att sätta den här manicken i händerna på små barn (funderar på den för min sexåring). Vad jag förstår kom den ju till för att konkurrera med OLPC, som jag gärna skulle skaffa om den fanns i Sverige (och på svenska). Då tänker man, funkar hårdvaran för barn. Tangentbordet borde ju vara perfekt, men hur är det med styrplattans hårda knappar. Och det intuitiva gränssnittet - har något kollat om ett barn begriper sig på det?
Jag man installera edubuntus lärospel?
Frågor, frågor... Men rent allmänt, är detta en dator som kan funka som första burken?

Jag pratade tidigare med en herre som hadde skaffat en till sin lilla grabb, och den var enligt hans utsago helt perfekt för grabben. Gränssnittet är väldigt enkelt och tangentbordet är litet och passar bra för små händer.
Jag vet att det följer med lite läroprogram och spel, jag har dock själv inte testat det på min egen maskin som jag har installerat ubuntu eee på. Du skulle ta och gå ner till PC City eller Elgiganten och kolla på en 701a, så ser du hur otroligt änkel den är. Jag skulle nog ialf tro att den skulle passa utmärkt åt din/dina barn.

Postad 01 August 2008 - 21:07

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Jag har införskaffat en trådlös mus till eee 701. Musen är en Logitech V220 som ska kunna scrolla i sidled. Allt fungerar utom just sidleds, horisontell scrollning. Någon som vet hur man fixar detta på det förinstallerade Linux?

Postad 04 August 2008 - 13:04

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

• 865 inlägg
  • 0
Hur är ljudnivån/värmeutvecklingen på dessa? Tänkte införskaffa en för att köra Squeezecenter mot en NAS 24/7 typ.

Postad 09 August 2008 - 16:09

C Upp
  • C Upp
  • Lärjunge

• 422 inlägg
  • 0
Ljudet är verkligen inget att klaga på. Det enda som kan låta är fläkten. Jag kör XP på min och med det lilla programmet eeectl kan man manuellt klocka upp processorn till 900mhz och även styra fläkten. När jag sätter fläkten på 100% så kanske den kan tyckas låta lite för mkt. Men eftersom den vanligtvis ligger på 30% när den är tempstyrd och då inte låter nånting alls så kan jag inte säga nåt. Inga hårddiskar som låter heller.

Värmen är väl det enda att bli småorolig för. Min processor ligger mellan 50 och 55 grader vid vanlig använding. Och ytorna till höger och vänster om touchpaden blir märkbart varma när datorn är igång. Inte så man bränner sig, men lite för varma för att det ska kännas jättebra.

Har i stort sett helt övergett min stationära hemdator för den här datorn. Kan egentligen inte klaga på mer än att batteritiden är lite kort och lite för liten SSD. Funderar på att köpa mig en 901:a sen när den släpps i Sverige för att få lite större SSD och skärm. Men det är ju inget jag "behöver". Är man lite finulig och letar efter små program som gör samma saker som de program man är van vid så kommer man väldigt långt med 4gb.

Postad 09 August 2008 - 19:19

koops
  • koops
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
..o sen kan man ju alltid köpa ett sd kort på 8GB elle nåt så får man ännu mer plats :)

Postad 12 August 2008 - 22:50

Jpo
  • Jpo
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Jag funderar på att köpa en Eee 701. Har sett att man kan köra wow på den vilket är häftigt när man reser. Men då skulle jag haft mera minne och ett SDHC minne. Då hamnar jag i samma prisklass som Eee 900, men med den behöver jag väll inte köpa till något när den har 16gb ssd och 1gb ram? Är då Eee 900 ett bättre köp för mig?

Postad 12 August 2008 - 23:51

adress
  • adress
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Jag funderar på att köpa en Eee 701. Har sett att man kan köra wow på den vilket är häftigt när man reser. Men då skulle jag haft mera minne och ett SDHC minne. Då hamnar jag i samma prisklass som Eee 900, men med den behöver jag väll inte köpa till något när den har 16gb ssd och 1gb ram? Är då Eee 900 ett bättre köp för mig?

Absolut. Du får ju dubbelt Ram och 4-dubbelt "HD" Lite större skärm, men samma yttermått för ca. 500 kr mer. Jag bytte själv för 14 dagar sedan. Stor skillnad - har dessutom ökat Ram till 2 GB.

Postad 14 August 2008 - 20:27

koops
  • koops
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Absolut. Du får ju dubbelt Ram och 4-dubbelt "HD" Lite större skärm, men samma yttermått för ca. 500 kr mer. Jag bytte själv för 14 dagar sedan. Stor skillnad - har dessutom ökat Ram till 2 GB.

akta dej för 900 ..den vi svenskar har fått e super seg ..köp hellre en 701 eller vänta på 901 (om de nu inte segar ner den också)

länk till ett läs o skriv test ..kolla på bilden som e näst längst ner, de e den version av 900an som vi har fått ---> http://jkkmobile.blo...rite-tests.html

Postad 15 August 2008 - 15:36

Unregisteredbdae541f
  • Unregisteredbdae541f
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
jag köpte en asus eee 900 förra veckan och är nöjd.. bara det att jag inte gillar xandros easy mode... så jag har 2 frågor. Är det svårt att installera ubuntu/hur gör man? Och hur fixar man full desktop mode i xandros? Jag försökte förut i operativterminalen men råkade sabbba en grej så var tvungen att installera om linux, hehe. Hur som helst.. är tacksam för svar.

//Strife

Postad 15 August 2008 - 19:31

koops
  • koops
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

jag köpte en asus eee 900 förra veckan och är nöjd.. bara det att jag inte gillar xandros easy mode... så jag har 2 frågor. Är det svårt att installera ubuntu/hur gör man? Och hur fixar man full desktop mode i xandros? Jag försökte förut i operativterminalen men råkade sabbba en grej så var tvungen att installera om linux, hehe. Hur som helst.. är tacksam för svar.

//Strife

http://www.ubuntu-eee.com/ o http://forum.eeeuser.com/ kanske kan vara till hjälp ..men varför inte lägga in XP :)

Postad 15 August 2008 - 23:39

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

//Strife

http://wiki.eeeuser...._-_the_easy_way ;)

Postad 16 August 2008 - 22:29

Unregistered5af3b41c
  • Unregistered5af3b41c
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Finns ju ingen Eee 900 tråd här, så jag kapar lite.

Är jäkligt sugen på en Eee 900 då jag tycker att 7" skärmen är i minnsta laget.
Har läst en del om att den Eee 900 som säljs i sverige ska vara jätte slö med den segare ssdn.
Just nu sitter jag på en Dell Latitude C600 (Pentsium III 1 Ghz , 256 mb 100 htz ram, 60 Gb 5400 rpm) och xp, jag tycker att jag har vad jag behöver när det kommer till prestanda delen om jag ser till mitt användningsområde.

Allt i Eee 900 är ju bättre, snabbare och mer än vad jag har nu, förutom Hdd och processorn (men den i Eee 900 borde ju fortfarande vara snabbare än min 1 Ghz Pentsium III)
Om nu den "svenska" 16 Gb SSD är så slö är den mycket slöare än en 5400 rpm 2,5" Hdd

Min fråga är: har någon kört XP på en "svensk" Eee 900 och kan bedömma om jag skulle uppleva en prestandaförsämring med tanke på att jag sitter på en 7 år gammal laptop och har så jag klarar mig när det gäller prestanda?

Tacksam för svar och sympunkter

Postad 18 August 2008 - 06:41

koops
  • koops
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Finns ju ingen Eee 900 tråd här, så jag kapar lite.

Är jäkligt sugen på en Eee 900 då jag tycker att 7" skärmen är i minnsta laget.
Har läst en del om att den Eee 900 som säljs i sverige ska vara jätte slö med den segare ssdn.
Just nu sitter jag på en Dell Latitude C600 (Pentsium III 1 Ghz , 256 mb 100 htz ram, 60 Gb 5400 rpm) och xp, jag tycker att jag har vad jag behöver när det kommer till prestanda delen om jag ser till mitt användningsområde.

Allt i Eee 900 är ju bättre, snabbare och mer än vad jag har nu, förutom Hdd och processorn (men den i Eee 900 borde ju fortfarande vara snabbare än min 1 Ghz Pentsium III)
Om nu den "svenska" 16 Gb SSD är så slö är den mycket slöare än en 5400 rpm 2,5" Hdd

Min fråga är: har någon kört XP på en "svensk" Eee 900 och kan bedömma om jag skulle uppleva en prestandaförsämring med tanke på att jag sitter på en 7 år gammal laptop och har så jag klarar mig när det gäller prestanda?

Tacksam för svar och sympunkter

http://bp3.blogger.c...6g900ssdnew.jpg <-- läs/skrivhastighet på den svenska 900, notera de låga resultatet på skrivhastigheten :( ..den hdd som du har i din gamla dator hamnar väll på minst 25-30MB/s i skriv o läs ..såå ;)

Redigerat av koops, 18 August 2008 - 06:43.

Postad 18 August 2008 - 12:49

Grandt
  • Grandt
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har precis lagt upp ett nytt svenskt forum för Eee PC. Bli gärna medlem och börja skriva inlägg!
Hoppas att initiativet är välkommet.

Gå in på www.eeeforum.se och skapa din användare nu!

Postad 18 August 2008 - 18:18

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Mycket välkommet! Hoppas det blir välfyllt och välbesökt! :D

Postad 19 August 2008 - 08:29

Unregistered71a74942
  • Unregistered71a74942
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Hej
Jag sitter har och skriver pa ett tangent bord dar teckerna bytt plats.
Finns det nogon som kan ge ett bra tips.
Jag kor med ubuntu eee.
Det verkar berora alla tangenter med flera olika fuktioner.
Peter

Postad 24 August 2008 - 11:26

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Hej
Jag sitter har och skriver pa ett tangent bord dar teckerna bytt plats.
Finns det nogon som kan ge ett bra tips.
Jag kor med ubuntu eee.
Det verkar berora alla tangenter med flera olika fuktioner.
Peter

byt plats på tangenterna :)

Postad 08 September 2008 - 01:07

sebastian8905
  • sebastian8905
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej alla!

Jag har som många andra köpt(beställt) en 701:a men jag vet inte om mitt mobila bredband från 3 kommer fungera med linux versionen? Måste man uppgradera sig till Windows XP för att få mobila internet att funka?

Mvh

Postad 08 September 2008 - 07:23

adress
  • adress
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Hej alla!

Jag har som många andra köpt(beställt) en 701:a men jag vet inte om mitt mobila bredband från 3 kommer fungera med linux versionen? Måste man uppgradera sig till Windows XP för att få mobila internet att funka?

Mvh

Det kommer att fungera om Tre använder USB modem från Huawei - vilket jag tror att dom gör.

Postad 08 September 2008 - 10:34

sebastian8905
  • sebastian8905
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Okej va bra! :P

Ja det gör dom, hoppas verkligen det funkar har ingen större lust att byta OS. Är så mycket noob man kan bli :D

Postad 08 September 2008 - 11:19

adress
  • adress
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Okej va bra! :P

Ja det gör dom, hoppas verkligen det funkar har ingen större lust att byta OS. Är så mycket noob man kan bli :D

Kan förbereda dig på att det kan vara lite krångel med inställningarna - nätverk, Kör "lägg till nytt nätverk" och gå igenom alla punkter - så skall det fungera. Modemet är "godkänt" av ASUS och finns med i listan över komp. tillbehör/program. Jag hade lite krångel första gången, men oftast beror det på en själv...... Lycka till !

Postad 08 September 2008 - 16:13

sebastian8905
  • sebastian8905
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tack för svaren! :P

Ska få hjälp av en på skolan som kan installera XP på min Eee :D

Postad 13 September 2008 - 22:50

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0
Hej!

Ett par snabba frågor:

1) Kan man byta:

CPU
Minne
HDD

2) Installera Ubuntu / XP?

3) Klocka den till 900MHz utan att byta kylning och bara genom mjukvaruklockning?

4) Värt att köpa 701 för 1990kr, för att ha som anteckningsdator/lek/programmering/testdator i skolan eller är tangentbordet för litet och skärmen, bättre att satsa på 901 eller 1000H?

Har en annan dator hemma att skriva längre uppsatser på etc.

Postad 17 October 2008 - 14:58

jonte
  • jonte
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0
Up u go

För en annan som aldrig kört Linux så har jag en fråga.
Jag tänkte köpa en sån här nu när jag ska ut och resa en längre tid (perfekt liten dator).
Kan man redigera storleken på bilder på något enkelt sätt för att sen lägga ut på nätet. Följer det med program för detta?

Postad 22 October 2008 - 23:22

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0
Hej ni har väl sett att Komplett.se säljer vita 701:or för 1795:- nu
http://www.komplett....aspx?sku=352377

Det fanns en tid när folk gladeligen betalade 1000:- mer och var mkt nöjda.
Jag har själv slagit till på en medan de finns, bra att ha. Det är en klassiker i datorhistorien.

Postad 02 March 2009 - 17:34

asshole_eyes
  • asshole_eyes
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
@jonte: Varför ska du redigera bilderna? Ofta förminskas de automatiskt när du lägger ut dem på ex Picasa, Flickr och Facebook. Ibland kan du välja vilken storlek de ska ha.

@thesweden:
1. Cpu- vet ej
Hårddisk- vet ej, men du kan stoppa in minneskort så du mångfördubblar utrymmet
Minne- japp det går bra

2. XP och Ubuntu funkar på 701

4. För att skriva tycker jag att den är för liten. Att ha som radio, surfdator eller receptdatabas funkar bra :) Också att se på film, lyssna på musik och spela spel (inga tunga såklart).

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.