Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung PS-50P96FD

458 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 februari 2008 - 19:48

RiddareRocco
  • RiddareRocco
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Hej! Iaf en person som skrev att han pixelmappat p96:an i den här tråden! Om det stämmer vet jag inte...Borde inte en fullhd pixelmappa lättare än en hd-ready?

Jag sitter på ca 3,5-4 meters avstånd till tv:n så egentligen kan jag lika gärna satsa pengarna på en 720p-tv...Dock låter det ju intressant att svärtan och rörelser skulle vara bättre på p96...Min uppfattning när jag jämfört px70 och pz70 är att pz70 faktiskt sett lite mer utvattnad ut...det kanske inte blir samma sak med samsungarna...

Nää den känns mycket klarare och naturligare i färgerna. Samtidigt var inte Panasonicen jätte bra inställd när jag kolla på den. Jag fixa lite med bilden bara, men tycker ändå att Samsungen presterar bättre. Sen är det ju en smaksak. Jag tror att man blir nöjd med vilken som, tror bara det är att man är lite nervös för att man inte ska göra rätt köp. När tv:n väl är hemma så tror jag du är nöjd med både Pannan och Samsungen. Tycker personligen Samsungen är snyggare, men det e ju min personliga åsikt. Hoppas du kommer en bit på vägen iaf.
Ha det gött!

MVH Henrik!

Postad 01 mars 2008 - 21:17

Unregistered3811f9da
  • Unregistered3811f9da
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Nu har jag fått hem min 50" P96'a :D

Jag kan säga att jag är otroligt nöjd med allt! S*tan vilken TV, heeelt sjukt! Nu mår man som en prins... Nu väntar jag bara på att HD-boxen ska komma men bilden är faktiskt riktigt bra även via vanlig digitalbox. PS3'an och COD4 i 1080p ser helt OK ut det med :P

Kan varmt rekommendera denna TV. Tyvärr har jag inte kollat på Bluray ännu men jag lämnar säkert en fullständig rapport om omdömet senare när jag lyckats smälta allt nytt. Det var ett rätt stort hopp från 26" CRT kan man säga.

Postad 01 mars 2008 - 23:58

RiddareRocco
  • RiddareRocco
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Nu har jag fått hem min 50" P96'a :D

Jag kan säga att jag är otroligt nöjd med allt! S*tan vilken TV, heeelt sjukt! Nu mår man som en prins... Nu väntar jag bara på att HD-boxen ska komma men bilden är faktiskt riktigt bra även via vanlig digitalbox. PS3'an och COD4 i 1080p ser helt OK ut det med :P

Kan varmt rekommendera denna TV. Tyvärr har jag inte kollat på Bluray ännu men jag lämnar säkert en fullständig rapport om omdömet senare när jag lyckats smälta allt nytt. Det var ett rätt stort hopp från 26" CRT kan man säga.

Har du testat att koppla den till datorn eller? Klarar den pixel mappning?

MVH Henrik!

Postad 02 mars 2008 - 16:35

Unregistered3811f9da
  • Unregistered3811f9da
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Nej jag har inte kopplat upp den. Väntar med att koppla upp den tills jag köper en laptop. Kanske har någon annan P96 ägare kopplat upp den som kan hjälpa dig? PM'a Dr.Phil eller vad hans alias är så kan han kanske hjälpa dig.

Postad 02 mars 2008 - 17:04

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0
Nope Dr.Phil har inte provat att koppla in datorn heller till P96'an... :P Har bestämt för mig att det står i tråden nedan att den klarar av pixel mappningen galant men som sagt, det kan oxå vara nåt jag fått för mig bara...!!

Spana igenom DEN HÄR tråden på AVS forum....

Redigerat av Unregistered36883, 02 mars 2008 - 17:06.

Postad 03 mars 2008 - 18:21

andyw
  • andyw
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Fråga?
Köpte en samsung ps-50p96fd förra veckan och tyckte först att bilden var grym(kopplad till en dreambox via scart)
men upptäckde sedan att på vissa kanaler och bara i bland så ser det ut som bilden rör sig snabbare än normalt kan det ha med da omvandlaren att göra?
Någon annan som upplevt samma sak.

Postad 03 mars 2008 - 18:27

Hoff
  • Hoff
  • Forumräv

• 867 inlägg
  • 0

Fråga?
Köpte en samsung ps-50p96fd förra veckan och tyckte först att bilden var grym(kopplad till en dreambox via scart)
men upptäckde sedan att på vissa kanaler och bara i bland så ser det ut som bilden rör sig snabbare än normalt kan det ha med da omvandlaren att göra?
Någon annan som upplevt samma sak.

Stäng av Movie Plus. Låter som det är på

Postad 03 mars 2008 - 19:17

andyw
  • andyw
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tack
skall prova att stänga av den när jag kommer hem
Om det inte skulle va det finns det något annat man kan prova?

Postad 04 mars 2008 - 14:41

Unregistered3811f9da
  • Unregistered3811f9da
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Hur gick det för dig?

Postad 05 mars 2008 - 10:15

RiddareRocco
  • RiddareRocco
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Kan nu medela att tv:n pixelmappar via hdmi. Var inne på expert igår och frågade försäljaren. Han ringde runt lite och kollade i manualen och sa att den skulle klara det gallant. Hoppas han har rätt :)

Redigerat av RiddareRocco, 05 mars 2008 - 10:15.

Postad 05 mars 2008 - 10:19

Unregistered3811f9da
  • Unregistered3811f9da
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Vad väntar du på?? :)

Postad 05 mars 2008 - 12:21

RiddareRocco
  • RiddareRocco
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Vad väntar du på?? :)

hehe ska troligtvis köpa den i veckan :) men igår när jag var inne på expert så var den lite suddig i bilden på vissa rörelser när jag kollade på pirates.troligtvis så var det bara en inställnings grejj eftersom senast jag var där kalibrerade jag den lite själv och satte på the rock med den sköna bil jakten och då var det inga problem alls

Redigerat av RiddareRocco, 05 mars 2008 - 12:21.

Postad 05 mars 2008 - 19:25

Unregistered3811f9da
  • Unregistered3811f9da
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
;)

Känner igen den där känslan strax innan köp :blink:
Förmodligen var det som du sa att någon av "bildförbättringssystemen" var påslagna. Jag tror inte du blir missnöjd i alla fall!
Jag är fortfarande mycket nöjd men min men tycker att det är lite tidigt att uttala mig när det bara gått 4 dagar.

Postad 05 mars 2008 - 21:00

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0
Själv är man ÄNNU nöjdare nu efter några månader än man var första veckorna... tycker bara bilden blir bättre och bättre... (om det nu är möjligt)...!!! ;)

Postad 05 mars 2008 - 23:54

mysen_
  • mysen_
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Kan nu medela att tv:n pixelmappar via hdmi. Var inne på expert igår och frågade försäljaren. Han ringde runt lite och kollade i manualen och sa att den skulle klara det gallant. Hoppas han har rätt :)

Vilken expertbutik har den inne? Och vad kostar den? Expert har ju dock inte öppet köp på platt tv så om man inte skulle känna sig nöjd är det ju helt kört.

Edit*
Såg att den kostade 19.990:- på deras hemsida men den finns inte i lager. 23.998:- är angivet som butikspris. Vet du om det finns möjlighet att få den till internetpriset i butik? 4000:- mer är ju ganska saftigt.

Redigerat av mysen_, 06 mars 2008 - 00:07.

Postad 06 mars 2008 - 09:41

Unregistered3811f9da
  • Unregistered3811f9da
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Jag var i tankar att köpa från Expert och jag ringde en butik och frågade. Man var tvungen att beställa från nätet för att få den för 19990. Hurvida man kunde få hämta den från butik efter beställning via internet kunde de inte svara på utan jag fick rådet att ringa Experts webshop's kundtjänst och höra om man var tvungen att betala någon frakt.

Jag ringde aldrig utan köpte min i butik på Ekerö för 21.300:- då med samsungs 24 timmars servicegaranti. Bor du i Stockholmsområdet kan jag rekommendera det.

Postad 06 mars 2008 - 09:51

Unregistered812928d1
  • Unregistered812928d1
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Var och tittade på denna tv på Norlanders i Mariestad och blev inte alls imponerad! Kan givetvis ha varit källan och inställningar som spökade men mitt intryck var att bilden var riktigt dålig!

Det gick en 1080i slinga med bland annat Narnia samt så bad jag försäljaren koppla in en bluerayspelare för att se om 1080p gav någon skillnad, tyckte inte det (1080p filmen var också en reklamslinga från samsung). Bredvid P96 stod en Q96:a som jag tyckte hade lite bättre färgåtergivning och djup...Ställde båda tv-apparaterna på samma inställningar...Det som p96 var lite bättre på var rörelser och bilden var lite mjukare. Men framförallt kändes det som om bilden i vissa scener hackade sig fram.

Mitt tips till er som funderar på denna tv är att iaf inte köpa den osedd! Ska försöka hitta den någon annanstans och ge den ett nytt försök!

Postad 06 mars 2008 - 11:14

RiddareRocco
  • RiddareRocco
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Vilken expertbutik har den inne? Och vad kostar den? Expert har ju dock inte öppet köp på platt tv så om man inte skulle känna sig nöjd är det ju helt kört.

Edit*
Såg att den kostade 19.990:- på deras hemsida men den finns inte i lager. 23.998:- är angivet som butikspris. Vet du om det finns möjlighet att få den till internetpriset i butik? 4000:- mer är ju ganska saftigt.

Det var på Expert stormarknad i Linköping. Försäljaren sa de visst hade öppet köp och att det gällde i 30 dagar. Den låg på 23000, men man borde få den för 19 990 eftersom netonnet har det som lägsta pris och det är ju en butik som har butiker där man kan hämta varan direkt.

MVH Henrik!

Postad 06 mars 2008 - 11:48

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0

Var och tittade på denna tv på Norlanders i Mariestad och blev inte alls imponerad! Kan givetvis ha varit källan och inställningar som spökade men mitt intryck var att bilden var riktigt dålig!

Det gick en 1080i slinga med bland annat Narnia samt så bad jag försäljaren koppla in en bluerayspelare för att se om 1080p gav någon skillnad, tyckte inte det (1080p filmen var också en reklamslinga från samsung). Bredvid P96 stod en Q96:a som jag tyckte hade lite bättre färgåtergivning och djup...Ställde båda tv-apparaterna på samma inställningar...Det som p96 var lite bättre på var rörelser och bilden var lite mjukare. Men framförallt kändes det som om bilden i vissa scener hackade sig fram.

Mitt tips till er som funderar på denna tv är att iaf inte köpa den osedd! Ska försöka hitta den någon annanstans och ge den ett nytt försök!

Om bilden var så dålig så var det ju antingen fel på tv´n eller på den som ställde in bilden... Skillnaden är ju stor på BD material mellan P96 och Q96.... och den klarar av 1080/24 utan problem så det är inget judder what-so-ever....

Postad 06 mars 2008 - 16:31

Unregistered3811f9da
  • Unregistered3811f9da
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Jag köpte min "osedd" och ångrar inget. Har inte heller upplevt det du beskriver utan bilden är strålande. Mest TV för pengarna anser jag. Jag kollade länge på Q9'an samt PX/PZ innan jag bestämde mig.

Postad 06 mars 2008 - 16:57

RiddareRocco
  • RiddareRocco
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Jag köpte min "osedd" och ångrar inget. Har inte heller upplevt det du beskriver utan bilden är strålande. Mest TV för pengarna anser jag. Jag kollade länge på Q9'an samt PX/PZ innan jag bestämde mig.

Det låter ju väldigt bra. Är bara lite fundersam på en sak och det är om man ska vänta 2-3 veckor och kolla in de nya Panasonic modellerna. Vill egentligen bara veta om det kommer vara stor skillnad mot den här. Har ju hört att det ska vara i Pioneer 8G klassen så det låter ju lovande, men men det kommer ju alltid något bättre och nån gång måste man ju slå till.

MVH Henrik!

Postad 06 mars 2008 - 19:09

Ante4321
  • Ante4321
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Har satt upp min samsung Ps-50p96fd på väggen idag, han bara titta ca 15 min men är redan supernöjd! Inga inställningar gjorda ännu.

Postad 06 mars 2008 - 20:17

Unregistered3811f9da
  • Unregistered3811f9da
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Vad blev det för fäste? Svårt att montera? Funderar själv på att sätta upp min på väggen för att få plats med PS3'an på bänken då den klagar på värmen om man har den i bokhyllefacket.

Jag var till MediaMarkt och de sålde PZ700 för 29900( :) ) medans PZ70 var 10.000 kronor billigare! ;) Tyvärr hade de ingen P96'a vad jag kunde se.

Postad 06 mars 2008 - 23:55

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1 039 inlägg
  • 0
Jasså finns denna på Expert stormarknad i Linköping....kanon...blir nog ett besök.

Ett litet tips till er som vill handla på expert.se använd ett medmera kort under beställningsfasen, då får man ytterligare 5% rabatt.

Edit*

Det var på Expert stormarknad i Linköping. Försäljaren sa de visst hade öppet köp och att det gällde i 30 dagar. Den låg på 23000, men man borde få den för 19 990 eftersom netonnet har det som lägsta pris och det är ju en butik som har butiker där man kan hämta varan direkt.

MVH Henrik!

Postad 08 mars 2008 - 15:19

Hottar
  • Hottar
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tjena!

Kan inte så mycket om plasmor men har haft ögonen på den här plasman ett tag nu!

Fick hem min i torsdags, körde en massa olika källor på den igår. PS3 via hdmi i 1080p serju faktiskt sjukt bra ut! Har kört både lcd tv och lcd projektor innan men den här teven lirar i en helt annan klass!
Ni som har tillgång till PS3 kan jag tipsa om att ladda ner nya Wipeout HD trailern. Jag kunde knappt tro mina ögon när jag kollade på den :D

Kan inte föreställa mig hur fin bilden kommer vara när den väl är inspelad och kalibrerad. Jag kör kontrast under 50% nu och spelar spel och ser på film på den, tänkte kombinera det med en break-in skiva. Är tanken med dessa skivor att det ska vara många färgvariationer på varje pixel så snabbt som möjligt?
Eller är det tvärtom att det ska vara långsamma förändringar?

Vad är blir följden om man blåser på med 100% kontrast från start? Hur känsligt är det att köra typ en timme då och då med hög kontrast innan den är inkörd?

Blir filmtime ikväll!

Postad 08 mars 2008 - 20:54

Ulo_2
  • Ulo_2
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hej, väntar hem min P96'a i morgon kväll. Är lite smånervös över storleken, men man vänjer sig väl.

Hakar på föregående skrivare. Jag har haft en del betänkligheter beträffande inkörningsperioden och funderat på Break-In-skiva. Men det verkar ju helt galet att man ska behöva köra en sådan skiva i 100 timmar på en ny Plasma år 2008!

Hörde med en snubbe på Expert om detta och han ruskade på huvudet och sa att man kunde köra på lägre kontrast de första två veckorna så är man safe. Lät mer förnuftigt i mina öron än att man måste köra speciella brus-skivor i tre veckor för att inte ens 21000-kronors TV ska fallera...

Men ni som har kört break-in - och ni som INTE har gjort det. Hur resonerar ni?

Ödmjukast
/Ulo

Postad 08 mars 2008 - 21:00

Ulo_2
  • Ulo_2
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Ah.. just det.

Ska få upp den på väggen också. Har läst att det är ett 600x400-fäste.

Aber doch, jag har gipsväggar och jag vetetusan om jag lyckas pricka in två stycken reglar (trä). Är det någon som önskar dela med sig av liknande erfarenheter.

Förslag på billiga fästen mottages gärna. Jag är inte intresserad av att vinkla utan den skall sitta plant på väggen.

/Ulo

Postad 08 mars 2008 - 21:59

Unregistered3811f9da
  • Unregistered3811f9da
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Jag fundera på inkörning innan köp men när väl TV'n kom hem har jag bara kört på som vanligt. Har inte märkt av någon Ghostning trots många timmars spelade på PS3'an. Inkörning är ganska överdrivet imo. Hade jag köpt en LG hade jag varit mer försiktig.

Det finns speciella gipsplugg som expanderar på baksidan. Jag vet inte hur många kilo man kan lassa på en gipsvägg men det kanske försäljarna på byggvaror vet?

Postad 08 mars 2008 - 22:32

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0
Jag hade inte bråttom när jag fick min så jag körde break-in-dvd'n i rätt många timmar.... + lite lägre kontrast första tiden efteråt... säkert lite uberkurs men så blev det iaf... finns ju en hel drös med program i tv'n som man kan köra annars... Men som redan sagts... bilden när man kollar på BD är sjukt bra...

Wipeout HD trailern ska tankas ner inom det närmsta...

Edit:

Ulo_2... storleken vänjer du dig vid snabbare än du tror... första tiden är man impad av att den är gigantisk... sen blir den bara stor och efter nån månad så undrar du varför du inte köpte den där 104" när du ändå skulle uppgradera... :)

Redigerat av Unregistered36883, 08 mars 2008 - 22:34.

Postad 11 mars 2008 - 11:20

Unregistered03bc65b5
  • Unregistered03bc65b5
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Angående diskussionen om pixlemappning så funkar de alldeles utmärkt. Man måste dock välja "Just Scan" i bildinställningarna för att de ska fungera. Kör HDMI från bärbara nu till tv:n, grym bild!

Postad 11 mars 2008 - 13:10

Ulo_2
  • Ulo_2
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Jaha, då har man fått sitt monster till TV. Halleluja! Stooor var ordet. Men ack sådan bild (och då har jag inte gjort några inställningar förutom kontrastsänkning till 50)

Har ett par issues som jag önskar adressera:
En död pixel är upptäckt. Den lyser röd som bara den och kan ses från ca 1 meter. Visst, jag sitter ca 3.5 m ifrån, men den finns ändå där. Har hört att de i vissa fall kan "Tvättas bort" på LCD-skärmar. Gäller detta även Plasma?

Jag har köpt en XEE-version och därmed täcks jag ju av 100% garantin. Men orkar man reklamera? Kommer de och hämtar TV'n (bor i Malmö-trakten), utvärderar och skickar tillbaka en ny, elller är processen smidig med byte på plats? Någon som har erfarenhet av detta?

Dessutom surrar den ganska mycket. Något som avskräckte mig i Panasonic PZ0/700-tråden var just surret. Jag fick intrycket att P96'an var nästintill "surr-fri".

Annars är jag som de flesta föregående skribenter nöjd som tusan med bilden.

/Ulo

Postad 11 mars 2008 - 14:09

D.Man
  • D.Man
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0

Jaha, då har man fått sitt monster till TV. Halleluja! Stooor var ordet. Men ack sådan bild (och då har jag inte gjort några inställningar förutom kontrastsänkning till 50)

En död pixel är upptäckt. Den lyser röd som bara den och kan ses från ca 1 meter. Visst, jag sitter ca 3.5 m ifrån, men den finns ändå där. Har hört att de i vissa fall kan "Tvättas bort" på LCD-skärmar. Gäller detta även Plasma?

Jag har köpt en XEE-version och därmed täcks jag ju av 100% garantin. Men orkar man reklamera? Kommer de och hämtar TV'n (bor i Malmö-trakten), utvärderar och skickar tillbaka en ny, elller är processen smidig med byte på plats? Någon som har erfarenhet av detta?

Dessutom surrar den ganska mycket. Något som avskräckte mig i Panasonic PZ0/700-tråden var just surret. Jag fick intrycket att P96'an var nästintill "surr-fri".

/Ulo

Vad menar du med surr? Är det fläktljud eller är det högspänningskretsarna?
Min som jag fick igår surrar inte alls förutom högspänningskretsarna som låter i alla plasmor.
Men jag kanske är van.
Har en LG 42 tummare som hade fläktljud i början. Men som nu sedan länge är åtgärdat.
Fläktljud är jobbigt. Men att kretsarna surrar får du leva med.

Postad 11 mars 2008 - 14:29

Ruuupert
  • Ruuupert
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

/Ulo

Skulle också vilja veta om Samsung kommer med en ny tv och hämtar den med pixelfel.? Ska köpa en P96 nu i veckan så vore kul och veta innan.

Postad 11 mars 2008 - 15:15

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0
Vet inte hur det funkar med hämtning och så men har du köpt den hos nån lokal handlare så borde ju åtminstonde dom komma och hämta upp den och sen ombesörja resten.... och Samsung har ju 100% pixelgaranti så det ska inte vara några problem där iaf...!!

Postad 11 mars 2008 - 15:42

Mollusk
  • Mollusk
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Det finns en tråd på AVforums där dom sa sej hittat vad det är som surrar och hur man löser det, kommer inte ihåg vad det var nu men börja läs tråden bakifrån (sid 72) så hittar ni det nog snabbt, man kunde kanske skruva upp några skruvar och avhjälpa det eller mer drastiska metoder som att ta bort eller böja till jordledare, men det är nog bäst att ringa till Samsung och höra först, och kanske hänvisa till tråden på AVforums då:
http://www.avforums....ad.php?t=546509
Jag har också beställt en sån här, jag rapporterar eventuellt surr och vad jag gör för att lösa det.

Postad 11 mars 2008 - 21:29

D.J
  • D.J
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Det finns en tråd på AVforums där dom sa sej hittat vad det är som surrar och hur man löser det, kommer inte ihåg vad det var nu men börja läs tråden bakifrån (sid 72) så hittar ni det nog snabbt, man kunde kanske skruva upp några skruvar och avhjälpa det eller mer drastiska metoder som att ta bort eller böja till jordledare, men det är nog bäst att ringa till Samsung och höra först, och kanske hänvisa till tråden på AVforums då:
http://www.avforums....ad.php?t=546509
Jag har också beställt en sån här, jag rapporterar eventuellt surr och vad jag gör för att lösa det.

Det problemet har diskuterats tidigare i denna tråden, om jag minns rätt så ska väl Samsung ha åtgärdat det problemet på senare versioner av denna modellen?

Postad 12 mars 2008 - 14:20

Ulo_2
  • Ulo_2
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Snackade med Samsung-support. De sade att jag skulle vända mig till leverantören för pixelproblemet, men hade det endast handlat om surret hade de tagit hand om ärendet. Det betyder alltså att jag måste ordna transport till Siba för att byta ut TVn. Det är ju ingen portabel sak precis så jag vetetusan om jag orkar... (Vi kollade med serienumret och den var tillverkad dec -07, så det är ju ingen tidig modell)

Surret låter mer nätdel-relaterat än att det skulle handla om fläktar. Det blir framförallt mycket surr när det visas mycket ljusa partier. Jag fick lite ghosting efter UNCHARTED-loggan efter spelet laddade in. Ett par minuters whitewash löste det problemet. Störigt att det inte krävs så mycket innan man får temporära inbränningar (och ja, jag har sänkt kontrasten. 45 tror jag den ligger på nu).

/Ulo

Postad 12 mars 2008 - 14:30

Ruuupert
  • Ruuupert
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Snackade med Samsung-support. De sade att jag skulle vända mig till leverantören för pixelproblemet, men hade det endast handlat om surret hade de tagit hand om ärendet. Det betyder alltså att jag måste ordna transport till Siba för att byta ut TVn. Det är ju ingen portabel sak precis så jag vetetusan om jag orkar... (Vi kollade med serienumret och den var tillverkad dec -07, så det är ju ingen tidig modell)

Surret låter mer nätdel-relaterat än att det skulle handla om fläktar. Det blir framförallt mycket surr när det visas mycket ljusa partier. Jag fick lite ghosting efter UNCHARTED-loggan efter spelet laddade in. Ett par minuters whitewash löste det problemet. Störigt att det inte krävs så mycket innan man får temporära inbränningar (och ja, jag har sänkt kontrasten. 45 tror jag den ligger på nu).

/Ulo

Hur lång tid tog det innan du fick ghostningen efter loggan? Sekunder, minuter? Just det här jag är livrädd för då jag hade LG innan...

Postad 12 mars 2008 - 16:17

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0
Kör en break-in-dvd i några dagar så behöver du inte oroa dig....

Postad 12 mars 2008 - 16:32

Ulo_2
  • Ulo_2
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hmm... kanske idé att köra break-in. Den där loggan låg där i ett par minuter medan spelet laddade, så det var inte länge.

Hylle, hur länge - och hur mycket rekommenderar du att man kör en break-in skiva? Vilken är bäst (om de nu kan rangordnas)?
Hur ser det ut? Min kära hustru är nämligen mammaledig, så om ska hon behöva umgås med femtio tum myrornas krig dag ut och dag in i en vecka i sträck, kommer jag tyvärr vara tvungen att hälsa på henne på psyk hädanefter.

Ödmjukast
/Ulo

Postad 12 mars 2008 - 16:56

Ruuupert
  • Ruuupert
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Kul att den är slut på expert.se precis när jag ska till och beställa också ;)

Postad 12 mars 2008 - 17:59

Unregistered3811f9da
  • Unregistered3811f9da
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Skumt, jag har inte fått någon ghostning av uncharted trots många timmars spelande. Jag har inte snålat på inställningarna heller... Jag har bara fått det 1 gång och då från pausad film streamat via datorn till PS3'an och det försvann väldigt fort. Har inte heller något surr men tysta knäppningar när TV är avstängd.

Någon mer med det problemet?

Postad 12 mars 2008 - 18:35

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0

Hmm... kanske idé att köra break-in. Den där loggan låg där i ett par minuter medan spelet laddade, så det var inte länge.

Hylle, hur länge - och hur mycket rekommenderar du att man kör en break-in skiva? Vilken är bäst (om de nu kan rangordnas)?
Hur ser det ut? Min kära hustru är nämligen mammaledig, så om ska hon behöva umgås med femtio tum myrornas krig dag ut och dag in i en vecka i sträck, kommer jag tyvärr vara tvungen att hälsa på henne på psyk hädanefter.

Ödmjukast
/Ulo

Jag körde min break in dvd i lite mer än 100 timmar och sen ett par dagar med nerdragen kontrast... kanske lite overkill men jag hade ingen brådska.... säg bara till så kan jag maila över filen som är på 2mb och blir ca 700mb uppackad... inget myrornas krig men en slinga med en massa olika färger.... funkade KANON...!! Det funkar säkert lika bra om du kör skivan i ett par tre dagar... och sen lite lägre kontrast i några dagar...

Postad 12 mars 2008 - 21:54

Ante4321
  • Ante4321
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Hej! Har haft min tv i ca 1 vecka och är supernöjd. Jag har dock en fundering bara, körde en blu-ray film idag för första gången på mitt ps3, det stod på filmen att det är 1.85:1 i "filmformat", men när jag körde så fick jag helbild, inga svarta kanter som det brukar vara i övre och nedre kant, ska det vara så?? man kan ske måste ställa in det på ps3?
Hylle! du som har ett ps3, vet du ?

Postad 13 mars 2008 - 07:22

ressof
  • ressof
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Är det någon som har problem med att spela dvd-film i Media Player Classic och skicka till tv med hdmi-dvi? Jag få svarta kanter runt om hela bilden.

Postad 14 mars 2008 - 11:50

Mollusk
  • Mollusk
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Jag fick min TV igår, min första plasma, änsålänge nöjd, men hade nog faktisk väntat mej snäppet bättre bild på det stora hela, ändå känner jag nu att aldrig mer lcd för min del :D
Jag vet dock inte vad jag tycker om buzzing, min extremt högljudda DVD spelare överöstar buzzet från TVn, men när jag spelade Xbox på näst lägsta volymen (2) så fann jag buzzet ganska störigt, jag kan bara förmoda att min TV är relativt tyst i jämförelse när andra har lämnat tillbaka olika plasmor för att ha blivit överöstade på normal volym? Så jag vet inte om jag ska våga pilla på det och undersöka närmre, jag tror jag avaktar för tillfället och ser hur det känns om ett tag, jag är annars extremt känslig för oljud och stör mej inte nämnvärt nu utom på dom allra lägsta ljudvolymerna. Min Xbox360 står nu i ett seperat rum med två stängda dörrar imellan, nu går det att höra musiken i spelen! :D Länge leve långa HDMI kablar och trådlösa kontroller! Allt som väsnas kommer i framtiden att förpassas in det seperata rummet på ett eller annat sätt, då kommer jag kanske att störa mej desto mer på buzzet från TVn också :/
Jag kör ingen breakin-dvd eller något alls, kör film läget med allt original (kontrast 80) och fick ingen ghosting igår efter en 8-10 timmar kanske, men jag kollade aldrig någon längre stund på något enskilt material utan satt mest och skyfflade DVDs för att kolla hur allt ser ut på en plasma nu B) Nu förstår jag också varför vissa har varit så nöjda med DVD, det mest förvånande för mej var att mycket edge enhancment försvann men ändå har jag mer detaljerade texturer än förut, och ännu har jag inte sett någon blocknoise alls! Jag förstår det bara inte, det är något skumt som försigår här! But I like it! ;)
Sitter ca 1,5 till 2m ifrån, använder en gammal Sony DVD med interlaced komponent.

Ante4321, kör du JUSTSCAN läget med din PS3? Annars vet jag inte vad problemet kan vara.

Postad 14 mars 2008 - 12:38

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0
Jo den analoga bilden är ju inget man gör bakåtvolter över men den går att leva med... digital bild är ju kanon... dvd bilden var bra mycket bättre än vad jag hade förväntat mig och då kör jag bara med scart... Och bilden via BD är ju nåt i hästväg... B)

Postad 15 mars 2008 - 00:40

Ynot1983
  • Ynot1983
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Hopp,fick hem min p96 i torsdag och har varit skitnöjd fram tills nu,gick in i menyn "Screen burn protection" och valde sedan "All white" för att se om några döda pixlar fanns. OCH JA! 3 stycken som lyser konstant lila samt ett flertal som blinkar fram och tillbaka. Inte för att jag ser dom 4,5m från tvn men om 3 pixlar är döda efter 3 dagar undrar jag hur tvn ser ut om ett år,är det stora hål i tvn då eller?.
Är något "ledsen i ögat" just nu och ska undersöka detta mer imorgon men att tvn ska skickas tillbaka är det inget snack om!

Postad 15 mars 2008 - 05:55

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0
Dom kanske var döda redan från början....???

Postad 15 mars 2008 - 15:59

PhotoJoe
  • PhotoJoe
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Är det nån som är haj på kalibreringen i servicemenyn?
Får "Success" på DTV, men på HDMi blir det "Failure".
Förstår inte varför? :-/

Mvh,
Joseph

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.