Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PA Högtalare hemma?

401 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 July 2009 - 17:08

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Förstår helt vad du menar Corpsegrindern <_<

Det jag saknar med mina Dynavoice är följande.
1. Storleken, på tok för stora för att endast köra som toppar och vill på så sätt ha ett par kompaktare toppar till basmodulerna.
2. Potensialen att fylla större ytor. Märkte att när vi hade fest med mina Dynavoice och dubbla Denon PMA-860 så lät det klenare än vad jag trodde det skulle göra.
3. Större "headroom" som du talat vid tidigare tillfällen om när man spelar högt. Att högtalarna låter behagligt och inte grötar ihop sig så tidigt, utan klarar att ta emot en hel del effekt innan detta händer.
4. Gärna även en uppgradering i ljudkvalitet, men som jag förstår det så ska jag inte förvänta mig för mycket på den biten. Men tror att elektronisk musik och hårdrock kan låta rätt trevligt på ett par sånna högtalare ;)

Jag har kikat på CROWN XLS 802 D som går på 5500kr hos thomann.de/se som ger 2x500w 8ohm och 2x800w 4ohm. Detta är tänkt till topparna. Är det ett bra alternativ ? Digitalsteg ska väl hålla sig rätt svala med vad jag läst.

Till basmodulerna tänkte jag köra ett T.AMP TA2400 MK-X.

Även dom på Boströms rekommenderade Crown och QSC när jag nämnde att dessa var i framtiden dem som var idag aktuella att driva dessa topparna.

Mvh Mydynavoice

Postad 18 July 2009 - 10:05

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Ok,ser att du börjar tänka VÄLDIGT rätt nu!! ;)

Kul kul .. Ja headroom kan man inte få för mycket av,och det lär du få plenty om man jämför med dynavoice,det är ett som är säkert!
Crown gör väldigt bra steg,jag skulle köra på det om jag vore du. Det kommer spela på riktigt duktigt med den verkningsgraden du har på topparna. Qsc är också bra,men inte lika bra. Hade Qsc förut och det blev en markant skillnad när jag bytte till Lab istället. Lite dyrare dock,men det var det värt,helt klart.
Förstår inte hur många kan hävda att det inte är skillnad på slutsteg,det har varit relativt stor skillnad mellan alla steg jag haft genom åren faktiskt. Bäst hittills är Lab iaf.

Kul att du bytt bana,hoppas det blir till din belåtenhet när det är klart.

När räknar du med att det ska vara klart förresten?

Postad 18 July 2009 - 14:15

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Ett par toppar räknar jag med att beställa inom närmsta 2 veckorna från England så om ca 3-4 veckor har jag troligen dessa hemma ;)

Men Crowns XLS x02 D serie skulle kunna vara nått för priset på stegen hos Thomann ? Till basmodulerna täntke jag satsa på något som ger mer effekt per watt t.ex. T.amp förstärkarna på Thomann.

Kommer troligen först köpa ett T.AMP TA2400 MK-X till att börja med till Wharfedale topparna. Sedan byta ut det mot ett Crown XLS 802 D steg och låta T.AMP ta hand om Fane Sovereign Pro basmodulerna sedan och köpa ett aktivt filter och ha därimellan. Men första steget är att sälja mina Dynavoice och har redan 2 köpare i trakten som praktiskt taget slåss om att få köpa dessa, likaså Denon stereoförstärkaren. Sedan beställer jag helt enkelt Wharfedale topparna och slutsteg så får jag nöja mig med "bara" dem tills jag har råd med aktivt filter + 2st Fane Soveregn Pro 15-600LF basar och Crown XLS 802 D.

Är det nått mer jag lär tänka på eller har missat ?

Mvh Mydynavoice

Postad 18 July 2009 - 16:39

Unregistered1532
  • Unregistered1532
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Nu har jag inte orkat läsa hela tråden men min spontana tanke är att du vore den perfekta ägaren till ett par Ino i56 tillsammans med en ultra basuppsättning, kanske profundusZ?

kostar 57900kr+38000kr+4800kr (delningsfilter)+förstärkare, inte riktigt under 100k sek men bra nära om du rollar dem svart.

(lol att rolla ett par i56 btw =))

Postad 18 July 2009 - 16:49

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Vad har dessa Ino för verkningsgrad/effekttålighet ?

Postad 18 July 2009 - 19:20

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
i56 har väl 92 dB i verkningsgrad och fixar runt 127 dB vid 100 hz men mer för peakar högre upp. Profundus Z-2 har runt 103 dB verkningsgrad och klarar av runt 130 dB. Räcker inte det så finns ju alltid i64s (131dB) och Profundus Z-4 (136).

Postad 18 July 2009 - 21:18

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Jadu hade man haft den budgeten så hade dessa kunna varit några alternativ men så är det tyvär inte nu så får nöja med nått lite billigare ;)

Mvh Mydynavoice

Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 19 July 2009 - 10:39.

Postad 19 July 2009 - 10:43

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Det kan ha varit mig han menade som ägare till ino-grejerna,men jag är inte säker.
Med tanke på min lilla uppsättning jag har + det jag lagt ut.
Men som det ser ut nu så har man inte råd o lägga dom pengarna,och mina grejer har man ju köpt lite då o lite då o bytt in o hållit på.

Du lär få lite basfattigt om du kör enbart med topparna,men den som väntar på nåt gott (basarna) ;)

Postad 19 July 2009 - 13:24

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Jo, precis. Huvudsaken jag får det topp-paret jag vill ha först och främst (Wharfedale lx15). Dessa är tillräkligt fullregister för att kunna spela musik tills vidare med avstämning till 40hz skulle jag tro. Sedan kommer dessa delas vid sig 80-100hz mot subbasmodulerna jag bygger.
Boströms rekommenderade storebror lx15 över lx12 som topp även fast jag skulle dela vid 80-100hz och i England skiljer det bara 200kr/paret mellan lx12 och lx15 så fick bli storebror tillslut. Som jag förstog det så var delningen vid 1,8khz på lx15/lx12 så pass låg att det inte påverkade ljudkvaliteten märkbart negativt att istället välja lx15, utan jag vann mer i headroom vid delningen jag skulle ha.

ps: Någon som har något förslag på hur man ska kunna stänga en basport med diametern 14cm ? Gör jag det sänks avstämningen till 28hz, vilket kan vara att föredra vid t.ex. film eller vissa andra applikationer. Detta är tänk för baslådan jag håller på bygger. Den vita kurvan är med 2st 14cm rör öppna medans den röda kurvan är med 1st 14cm rör öppet. Den gula linjen är Wharfedale LX15. Delningen är aktiv med 24db/oktav vid 80hz.
Bifogad fil  pro_15_600_LF.jpg   78.19K   0 Antal nerladdningar

Mvh Mydynavoice

Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 24 July 2009 - 14:55.

Postad 13 August 2009 - 15:22

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Såja då har man fått hem ett par Wharfedale LX 15 :) Bilder på dem finns i min galleria på både insidan och utsidan.
Bifogad fil  DSC01192.JPG   1.96MB   0 Antal nerladdningar

Postad 13 August 2009 - 17:56

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Gött,när tror du systemet är helt klart?

Postad 13 August 2009 - 21:42

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

Gött,när tror du systemet är helt klart?

Hmm.. nästa sommar ska basmodulerna, ett till steg och aktivt filter vara inhandlat och klart. Sedan får ett Crown steg ligga längre fram i planeringarna för baslådorna går nog lite före just nu.

Postad 15 August 2009 - 11:29

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Nå....

hur låter det nu då ?!?!!? ;)

Postad 15 August 2009 - 12:01

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Ser hårt ut ;)

Postad 15 August 2009 - 13:57

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Ett tips innan du köper ett nytt steg är att kolla begmarknaden,brukar va lätt o få tag i billiga PA steg i dom prisklasserna du söker. Då kan du ju få mer drag för samma peng så att säga. Däremot dom dyra stegen från 30 k och uppåt ser man aldrig till salu.

Jag går själv i uppgraderingtankar,det bara snurrar hela tiden i skallen,fram o tillbaka med olika idéer den ena knäppare än den andra. Jag vet varken ut eller in snart.

Lite av tankarna:

Köpa ett till steg och bygga 6 st lådor till (det får plats,hela vägen blir täckt då) eller 3 st dubbel18 till,kanske lättare att bygga 3 lådor än 6...
Så sammanlagt 12 st 18"... Finns det nån mer som har det i sverige HEMMA tro?
Då blir hela bakväggen som en enda stor bas,fläskar det inte på då,då ska jag ta livet av mig.
Det var EN idé det...

Nästa idé är att byta ut bassteget mot ett annat,varför den tanken finns vet jag inte egentligen..
Men ett tungt steg ger fetare bas(mer bas alltså) det funkade inte bra i lilla rummet med ett tungt steg men nu kanske? Å andra sidan har dom tunga steg jag testat inte lika tight bas som lättviktsstegen har,och så är dom ju tunga.. Att det låter annorlunda med tunga o lätta steg är inget jag hittat på eller inbillar mig,det ÄR så. Iaf dom jag testat.

Idé nr 3 är att byta ut alla basar mot en DD 9518,eller köra med alla basar + en sån,eller köra med B&C basarna och den.

Idé nr 4 är att byta ut alla basar mot 8 st 12" bilbasar istället(mkt basidéer) för att få en snabbare bas.

i nr 5 är att bygga det bashonet som nämns i nån tråd.. Spela högt tråden tror jag det var .

så.. ????????????? och ?????????????? hur göra??

Jag måste förändra nånting annars blir jag TOKIG!!

Postad 15 August 2009 - 14:57

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Corpsegrindern, Tycker fortfarande att du ska ta det lugnt och fundera på vad du saknar och är ute efter. Annars kanske det blir fel igen.
T ex att bilbasar skulle ha "snabbare" bas beror nog på att dom har sällan någon lågbas överhuvudtaget. "snabb" eller "slö" bas hänger ju ihop med tonkurvan och Q-värdet (och diverse resonanser i rumet).

Postad 16 August 2009 - 00:05

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Det är ju lättare att få 12" snabba än 18".
Ju större element desto segare blir ju basen rent mekaniskt.
Och den 12" bilbasen jag kollade på gick ner till 23 Hz,det räcker för mig.
Finns många bilbasar som jag tror skulle funka ypperligt hemma.
Jag hade ju Lanzar 15" för ett gäng år sen,det är ju en bilbas.
Den var bättre på alla sätt än vad Cerwin basen var som den ersatte,och då var ändå lanzarbasen inte tänkt att sitta i cerwins låda ju.. Så det är ju lite av en myt att bilbasar bara är skit.
Visst,finns ju skit också,men det finns det ju inom hifi också,eller hur?

Jag har inte gjort fel val... Det är närapå så rätt det kan bli.
Jag saknar det sista i djupbas,samt så vill jag ha ännu mer headroom.

Det enda i hifiväg som kan göra det som jag vet om som inte kostar flera miljoner är ino.
Och jag skulle ju behöva det allra största systemet isåfall.
Men efter ett tag skulle man vilja greja o byta med det också,jag är sån..
Jag kommer aldrig bli helt nöjd,det vet jag,

Det roligaste jag vet är när man fått hem en ny grej,eller när man byggt klart en låda o sen när man ska testa.. Finns det nåt roligare?? Det är nog också det som driver lite. Man vill hela tiden testa o greja o förändra,det blir som en sjuka som nog många känner igen.

Förut när jag fick till nya toppar,ny mixer,drverack o allt så kände man liksom.. Jaha? vad ska jag göra nu då?
Då var det inget kul längre för då fanns det liksom inget kvar o sukta efter på nåt sätt. Anläggnningen var klar.
Sen har jag ju ändå gjort förändringar efter det,men jag kände så då.
Jag kan ju hålla på o flytta runt basarna en hel dag för att till slut hamna där dom var från början.
Men då har man ändrat nåt. En stund iaf.

Helst av allt,om jag hade råd,så skulle jag sälja hela skiten o börja om helt på noll igen.

Du kanske börjar förstå mitt dilemma?
Det är inte anläggningen det är fel på,det är mig det är fel på..

Postad 16 August 2009 - 00:34

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Det stämmer inte. Rörelserna dom skapar ger ljudet. Skulle en bas vara snabbare så skulle den inte återge samma frekvens. 50 hz är lika snabbt på en 5 tums bas som en 21 tums.

Och den 12" bilbasen jag kollade på gick ner till 23 Hz,det räcker för mig.
Finns många bilbasar som jag tror skulle funka ypperligt hemma.

Kanske, men jag är tveksam. Dom är byggda för helt andra krav och uppgifter mot en hifibas, därför man har olika sorters basar (hifi, PA, bil).

Men efter ett tag skulle man vilja greja o byta med det också,jag är sån..
Jag kommer aldrig bli helt nöjd,det vet jag,

Ja det är nog många som är sådana. Det är ju lite trist om man inte kan slå sig till ro, skulle jag tro.

Postad 16 August 2009 - 00:58

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Det stämmer inte. Rörelserna dom skapar ger ljudet. Skulle en bas vara snabbare så skulle den inte återge samma frekvens. 50 hz är lika snabbt på en 5 tums bas som en 21 tums.

Det förstår t.o.m jag. Det som jag däremot inte riktigt kan förstå är att inte slaglängden på ett element påverkar hur snabbt det jobbar. Rent teoretiskt om ett element kan slå 30 mm enkel väg, och man pressar det, och t.ex kör en baskagge, så borde det elementet rent fysiskt ta längre tid på sej att gå tillbaks till utgångspunkten än ett element som kör precis samma baskagge fast bara har 10 mm slaglängd enkel väg ? Styvheten på upphängningen borde också vara en avgörande faktor. Sen att man kanske får ett högre ljudtryck från den som har 30 mm är en helt annan sak.
Snackar vi högre frekvenser är det en annan sak, men t.ex vid dubbeltramp i hårdrock borde det vara skillnad...

Postad 16 August 2009 - 01:45

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Det går ju snabbare ut för att skapa högre ljudtryck men själva svängningen är fortfarande 50 hz. Så om en 18 tums bas spelar en 50 hz ton med ett visst ljudtryck så kommer 12 tums basen behöva längre slaglängd för samma ljudtryck, men själva frekvensen är den samma.

Postad 16 August 2009 - 10:10

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Ok,jag formulerar om det:

Ett steg har svårare att kontrollera konrörelsen på ett stort element,pga backströmmar och sånt.
Jag menade inte snabb i det avseendet som du menar,man upplever en liten bas som rappare liksom,mer distinkt. Är du med på hur jag menar nu då? Jag hde 2 st 12" basar i en låda för några år sen,den spelade en annan typ av bas,mer distinkt än 18" gör. För sen skaffade jag Eminencen och den basen var slöare. Märk väl då att 18" rullade av lite tidigare än vad 12" gjorde. Detta fenomen tror jag inte beror på elementet,utan huruvida steget orkar kontrollera basen.
Jag tror det är lättare att få en 70 tumsbas o låta distat än en 10 tumsbas,pga att den inte hinner med o gå tillbaka ordentligt innan nästa konutslag kommer,om man kör trummor med 300 bpm tex.

Att ett stort elemnt flyttar mer luft fattar väl jag också.

Postad 16 August 2009 - 10:15

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Nja, jag tror det beror på annat än olika storlekar, som olika nedre frekvenser eller olika Q värde.

Postad 16 August 2009 - 10:22

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Som sagt, stämmer inte riktigt detta :)
en väldigt vanlig uppfattning dock :D

för vidare informatiom så tycker jag man ska läsa denna tråd: https://www.minhembi...l=storleken har

Det förstår t.o.m jag. Det som jag däremot inte riktigt kan förstå är att inte slaglängden på ett element påverkar hur snabbt det jobbar. Rent teoretiskt om ett element kan slå 30 mm enkel väg, och man pressar det, och t.ex kör en baskagge, så borde det elementet rent fysiskt ta längre tid på sej att gå tillbaks till utgångspunkten än ett element som kör precis samma baskagge fast bara har 10 mm slaglängd enkel väg ? Styvheten på upphängningen borde också vara en avgörande faktor. Sen att man kanske får ett högre ljudtryck från den som har 30 mm är en helt annan sak.
Snackar vi högre frekvenser är det en annan sak, men t.ex vid dubbeltramp i hårdrock borde det vara skillnad...

Det har bland annat med motorstyrkan att göra, ett "rätt" dimensionerat element och dessa motorstyrka kan ta sig 30mm på samma tid som ett mindre kan ta sig 10mm ;)
Men sedan finns det ju typ 100 andra grejer också och man kan ju gå in på mer i detalj, men det är jag inte insatt nog för att göra....

Just detta är något som man kan jämföra med att:
Bara för att bilen är större så kan den inte går lika fort... "Typ"... :D

Postad 16 August 2009 - 10:50

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

Nå....

hur låter det nu då ?!?!!? :)

Jag kan förstå om rummet jag har dem i inte ger dem möjlighet att spela ut riktigt men i helhet så låter det trevligt faktiskt. Jag förvänta mig en lägre ljudkvalitet men även om jag är tveksam till att dom låter bättre än Dynavoice Finale 10 Tower så tycker jag dom låter bra för sitt pris och jämfört vad jag hört från andra PA-högtalare.
Lyssning på lägre volymer fungerar finfint faktiskt.
Mvh

Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 16 August 2009 - 10:51.

Postad 16 August 2009 - 11:28

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Basen upplevs iaf slöare om elementet är större.
Och det är väl hur man upplever det som räknas,inte siffror på ett papper.
Tycker iaf jag.

Hur kan det ta lika lång tid för membranet att flytta sig 10 mm som 30?
Ökar den hastigheten tillbaka bara för den slår mer eller?
Verkar konstigt.

Då kan jag ju lika gärna skaffa 6 st 21" basar istället,om nu inte det låter slöare.

Då har jag en räkneuppgift till herrar mattegenier, hur mkt mer luft flyttar 6 st 21" jämfört med 6 st 18"?

Om vi säger så här då,man har 2 basar,en 15" bas och en 18" bas.
Bägge har en känslighet på 100 Db@2,83 volt 1 M.
Bägge tål 1000 Watt.
Samma slaglängd.
I detta exempel så borde det vara helt onödigt att köpa 18",eftersom den inte spelar högre än 15".
Eftersom dom har samma känslighet så spelar dom lika högt vid 1000 watt in,eller hur?
MEN ändå så flyttar 18" mer luft,så... Ja,hur blir det?

Postad 16 August 2009 - 11:55

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Tycker iaf jag.

Du upplever kanske det för du tror det är så. Om det du säger vore rätt så vore ett 1 tum element bäst till bas för det skulle vara otroligt mycket rappare än en 8-10-12-15-18 tumare.
Sen så kan det, som jag sa, beror på andra faktorer som sämre Q värde och lägre frekvensomfång.

Hur kan det ta lika lång tid för membranet att flytta sig 10 mm som 30?
Ökar den hastigheten tillbaka bara för den slår mer eller?
Verkar konstigt.

Svängningarna är ju konstant, det är ju hastigheten som ökar eftersom slaglängden blir längre. Det tar alltså lika lång tid för 10 som 30 mm. Spela en 50 hz ton lågt och kolla på elementet och spela den sen högre. Samma ton, men elmentet rör sig mer för att skapa högre ljudtryck.

Då kan jag ju lika gärna skaffa 6 st 21" basar istället,om nu inte det låter slöare.

Juppz, sålänge dom har dom rätta värdena så kommer det funka bra.

Postad 16 August 2009 - 15:30

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

Juppz, sålänge dom har dom rätta värdena så kommer det funka bra.

Vilka värden är man ute efter om man vill undvika en slö bas. Högt BL och lätt kon ?
Angående Q värdet, vilket värde ska man isofall eftersträva ?
Mvh

Postad 16 August 2009 - 18:32

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Bägge tål 1000 Watt.
Samma slaglängd.
I detta exempel så borde det vara helt onödigt att köpa 18",eftersom den inte spelar högre än 15".
Eftersom dom har samma känslighet så spelar dom lika högt vid 1000 watt in,eller hur?

Hehe.. Det var det ingen som ville svara på... :)

Postad 16 August 2009 - 18:45

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Bägge tål 1000 Watt.
Samma slaglängd.

Är detta några basar som finns eller har du hittat på dom?

Postad 16 August 2009 - 18:58

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

tror han har hittat på dom då det var tänkt som ett exempel med storleksbetydelse bara :)

Postad 16 August 2009 - 19:34

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Tycker iaf jag.

Läs det här:Grundläggande subwooferkunskap

MVH
/Chuck

Postad 16 August 2009 - 21:10

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

tror han har hittat på dom då det var tänkt som ett exempel med storleksbetydelse bara :)

Ja, och storleken säger inget om en bas uppleves som slöare eller rappare.

Postad 16 August 2009 - 21:18

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Ja, och storleken säger inget om en bas uppleves som slöare eller rappare.

Ge en tillräckligt stark magnet så kan en 21" element vara lika snabb som vilket annat element. Slö bas på grund av storlek måste avmystifieras.

Postad 16 August 2009 - 21:38

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Håller med. :)

Postad 17 August 2009 - 07:22

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Om dom har exakt samma slaglängd men den ena är 18 och den andra 15", då kan 18" flytta mer luft och därmed även spela starkare lägre ner i frekvens tack vare det.

annars, om båda kan spela exakt lika högt och har samma känslighet, då finns det inte ljudtrycksmässiga skillnader i alla fall.

Dock inte sagt att att 15" och 18" behöver jobba lite mycket vid en given frekvens för det...
18" kanske jobbar mindre vid normala nivåer och vid normala frekvenser och därmed disstar mindre, eller tvärt om för den delen... ;)

så det du skrev, det säger egentligen ingenting... :)

Postad 17 August 2009 - 07:39

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Ge en tillräckligt stark magnet så kan en 21" element vara lika snabb som vilket annat element. Slö bas på grund av storlek måste avmystifieras.

"rättelse" och "påbyggnad" på det du skrev (jag bara måste... :D )

Tillräkligt stor magnet i förhållande till motorsystemets övriga egenskaper för att ge en tillräkligt stark motor och därmed dom egenskaper som krävs för applikationen.
"Snabb" är lika med hur snabbt elementet kan arbeta = högt upp i frekvens, finns ingen vitts att ha en 21" som spelar 1000Hz, för spridningsmönstret på grund av elementets storlek blir ändå inget vidare = oanvändbart i stort sätt...
Dock så när du talar "snabb" eller "slö" bas så är det högt GD och dåligt impulssvar som är boven... ;)
Och det är som du säger, helt oberoende av elementets storlek, utan beror på olika förhållanden i konstruktionen och olika bra lyckade tekniska lösningar :)

...........................................................

Dessa kan man ha problem med med vilket konstruktion som helst, stora element är inte "slöare" än mindre. Högt GD får man med en dåligt dimmensionerad låda eller i vissa fall också element som är ritkigt dåliga har parametrar som helt enkelt inte tillåter att man får ett "bra" GD (group delay) hur man än försöker = det blir en "slö" bas
Dåligt impilssvar är något som även det påverkas av lådan, men som i första hand är "inbyggt i elementet" och därmed helt upp till konstruktörerna av denna att försöka få ordning på. Och det är precis lika svårt att få en 1" diskant som en 21" bas att få rätt impulssvar, och därmed så kan vi nu avskriva detta med att stora element skulle vara "slöa" för det är 100% fel på alla sätt!
Det är helt upp till konstruktörerna och jag har hört/varit med om 4" basar som inte går att få ur annat än "slöbas" ut och 21" som i sin tur är rappa som en käften på en "testosteron stin tonåring"

Så, kan "vi" snälla sluta säga att stora basar är "slöa" och små basar är "snabba", för det är bara störande... :P

Edit: va det ingen som kollade in länken som jag gav er, där står det mycket spännande som kan vara bra för en del av er att läsa.

Redigerat av DVD-ai, 17 August 2009 - 07:46.

Postad 17 August 2009 - 20:39

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Det va fan va folk blev upprörda över detta då!
Nu vet jag att det inte är så,så då släpper vi det.
Ok?

Postad 17 August 2009 - 20:53

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Haha, Ne jag blev inte upprörd, jag bara verkligen menar vad jag säger... :lol:

OK, kanske lite upprörd blev jag då... och det bara för att ni mobbar dom stora elementen, som om dom skulle vara sega och dåliga för att dom är stora, dom an inte rå för det ju.... ;) :lol:

Postad 17 August 2009 - 21:01

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Jag mekade lite i WinISD alpha och tydligen så blir GD högre om man delar lägre och om man har ett HP filter vid 25hz :S hur kan det komma sig ?

Åter igen. Vilka parametrar ska man leta efter för att få en rapp bas ? Det där med Q värdet är jag särskilt intresserad av. Jag står nämligen och väger mellan 2 element till min basmodul och skulle vilja veta vad jag ska titta efter.

Mvh

Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 17 August 2009 - 21:04.

Postad 17 August 2009 - 21:06

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Lågt Qvärde = basen blir lite "rappare" i karaktären (men tappar i djup) ca 0,6-0,8 är bra, satta på 0,7 om du vill ha linjärt "naturlig" bas,
Om du stämmer av lådan så att du får ett lågt GD så är det alltid bra, oavsett hur Q värdet ser ut

Redigerat av DVD-ai, 17 August 2009 - 21:07.

Postad 17 August 2009 - 22:17

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Jag får inget GD alls utan filter, alltså 0 :S

Är det Qts du pratar om du eller vilket parameter ? Annars, hur hittar man det värdet ?
Mvh

Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 17 August 2009 - 22:22.

Postad 18 August 2009 - 08:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
det program du använder räknar inte med GD på elementet + låda du måste ha med filter... (dumt nog, någon som vet hur man avaktiverar fungtionen...?!)

Postad 18 August 2009 - 16:13

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Jag mobbar inte stora basar...
Jag har ju stora basar själv ju..

Men det är väl mer kostsamt/svårare att göra en stor bas som är BRA än att göra en liten?
Det måste ni väl hålla med om?
Ofta tar dom ju samma magnet o så o bara ett större membran till den större basen.
Så i förhållande till elementet så blir magneten lite för klen på dom större basarna. IBLAND.

Stämmer detta då?

Postad 18 August 2009 - 18:38

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag mobbar inte stora basar...
Jag har ju stora basar själv ju..

Men det är väl mer kostsamt/svårare att göra en stor bas som är BRA än att göra en liten?
Det måste ni väl hålla med om?
Ofta tar dom ju samma magnet o så o bara ett större membran till den större basen.
Så i förhållande till elementet så blir magneten lite för klen på dom större basarna. IBLAND.

Stämmer detta då?

till 100% faktiskt :D

Postad 18 August 2009 - 19:45

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Ja, håller jag med om. Har för mig att Ino's gamla 15 tums bas kostade över 15 000 kr st för 4-5 år sedan, medans hans 12 tums bas kostar 4800 kr idag. Till exempel.

Postad 30 August 2009 - 13:58

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Jag har slutstegsfunderingar. Men är det helt onödigt att satsa på effektstarka steg ? Jag tänkte på att säkringen lär väl gå rätt enkelt. 12ampere säkring * 230V = 2760w. Sedan kanske man har en effektivitet på 60% = 1656w
Delat på 2 kanaler = 828w. Avrundat till 800w då belysning och diverse prylar går på samma säkring.

Är det fullkomligt onödigt att investera i ett steg som klarar mer än angivna effekt per kanal ?
Kan jag på något sätt få användning av starkare slutsteg ?

Mvh

Postad 30 August 2009 - 14:25

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jag har slutstegsfunderingar. Men är det helt onödigt att satsa på effektstarka steg ? Jag tänkte på att säkringen lär väl gå rätt enkelt. 12ampere säkring * 230V = 2760w. Sedan kanske man har en effektivitet på 60% = 1656w
Delat på 2 kanaler = 828w. Avrundat till 800w då belysning och diverse prylar går på samma säkring.

Är det fullkomligt onödigt att investera i ett steg som klarar mer än angivna effekt per kanal ?
Kan jag på något sätt få användning av starkare slutsteg ?

Mvh

Jag kör min Z-11a, fyra aktiva subbar, två EP2500, projje och lite annat tjafs såsom ps3, lampor och delningfilter på en vanlig 10A säkring utan problem...

12A säkring...? 6, 10 eller 16 bukar det väl vara va...?

Postad 30 August 2009 - 14:43

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

Jag kör min Z-11a, fyra aktiva subbar, två EP2500, projje och lite annat tjafs såsom ps3, lampor och delningfilter på en vanlig 10A säkring utan problem...

12A säkring...? 6, 10 eller 16 bukar det väl vara va...?

Var lite snabb där. 10ampere ligger säkringen på. Jag var för tillfället inne på ett par T.amp TA 2400 MK-X bryggade. Vilket skulle ge 2x2000w 8ohm. Då har jag inte räknat in slutsteget som driver topparna. Är det överhuvudtaget värt att investera och måste jag istället begränsa mig till en viss MAX effekt som kan lämnas från slutstegen innan säkringen ger upp ?

Sedan kostar det väl en del att säkra upp, vilket är en fast avgift.

Mvh

Postad 30 August 2009 - 17:03

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Var lite snabb där. 10ampere ligger säkringen på. Jag var för tillfället inne på ett par T.amp TA 2400 MK-X bryggade. Vilket skulle ge 2x2000w 8ohm. Då har jag inte räknat in slutsteget som driver topparna. Är det överhuvudtaget värt att investera och måste jag istället begränsa mig till en viss MAX effekt som kan lämnas från slutstegen innan säkringen ger upp ?

Sedan kostar det väl en del att säkra upp, vilket är en fast avgift.

Mvh

Som sagt... Läs mitt tidigare inlägg.. Jag har ett par NAD 2700 THX på väg hem också. Då ska det bli spännande att se om tian håller. Man kan ju göra en variant och spika en utanpåliggande kabel från en annan grupp om det inte pallar.

Postad 30 August 2009 - 18:38

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
musik är dynamisk, och steget har därmed inte an fast effekt som den drar, alltså om d har en topp på mer än 10A ut väggen, då kommer inte säkringen att gå, det gör den bar om du under en lite längre tid ligger och kör på gränsen eller överskrider 10A väldigt kraftigt under en transient eller liknande.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.