Är det någon som har bra kolla på vad denna stärkare klarar?
Jag är nämligen ute efter ett nytt högtalarpaket till 606'an. Just nu lutar det stark åt att det blir Canon chrono 509, 505 och 501. Klarar 606'an av att driva dessa?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell Tråd - Onkyo SR506,576,606 *
Startad av
Unregistered63205c6f
, Mar 15 2008 00:39
864 svar till detta ämne
33 relaterade trådar
Postad 21 June 2008 - 01:48
Tack för tipset, ska prova det i helgen.
Är det någon som har bra kolla på vad denna stärkare klarar? Jag är nämligen ute efter ett nytt högtalarpaket till 606'an. Just nu lutar det stark åt att det blir Canon chrono 509, 505 och 501. Klarar 606'an av att driva dessa? Postad 21 June 2008 - 16:19
Hej !
Är på G att beställa denna. en sak jag satt å funderade på ..... Min viasatbox har bara scart ut, kan man koppla den till komponent in å få ut bilden via HDMI ut ? om detta är möjligt hur konverterar man scart till komponent ? om detta är möjligt då skulle man ju kunna skala upp TV bilden till 1080i ? eller ? Postad 22 June 2008 - 11:24
Enligt uppgift är höjden 174 mm, kan ngn kolla om detta är fötterna inräknat?
Postad 22 June 2008 - 13:55
Nej Postad 23 June 2008 - 19:19
En fråga ang. ljudet från DVD i DTS el. DD
Det står inte DD el. DTS i displayen på 606? bara DVD multi ch! (kör PCM från PS3.an) Men via digboxen kommer det ut DD när det stöds? Är det rätt el. har jag gjort något fel? //JB Postad 23 June 2008 - 21:43
Det stämmer helt som du säger. PS3'an dekodar ljudet innan den skickar den vidare till förstärkaren medans din digitalbox kommer att låta förstärkaren göra jobbet med dekodningen och således står det vilket format det är i displayen. Om du vill veta vad det är för ljudformat på tex en blurayfilm så tryck bara på select så står det uppe i vänstra hörnet.
Om någon annan undrar över detta så har jag tagit reda på det. Pratade med canseda som sköter både canton och onkyo i sverige. Enligt dem så ska det inte vara några problem för 606'an att driva dessa... ska inte ens behöva bi-ampa. Sitter tydligen samma slutsteg som i 805'an om jag förstod dem rätt. Im happy och har nu beställt Chronopaketet Postad 24 June 2008 - 05:36
Hej
Har läst igenom hela tråden nu och är extremt peppad att köpa denna Onkyo 606 nu! Det är så här att jag för nuvarande har Logitechs Z-5500 som mitt surround ljud. Detta kör jag film och mitt PS3 igenom men har länge velat uppgradera till ett ordentligt paket. Det är huvudsakligen ljudet från min PS3 jag vill förbättra! Först och främst så kan jag väl anta att ljudet blir bättre än vad jag har nu Hade tänkt beställa från Tyskland (bra?!) Onkyo 606 och något högtalar paket ifrån Sverige så om ni har något förslag skulle jag bli glad. Ska försöka hålla mig runt 3000-4000 kr för högtalare och sub. Postad 24 June 2008 - 13:21
Tänkte precis som dig och jag har haft HKTS11 hemma nu i en vecka typ. finns på dustinhome för 4 643,00 kr inkl frakt med studentrabatt, det tog 19h timmar från beställning till hemma i hallen Och ljudet är mysigt som fan Postad 24 June 2008 - 17:03
Hej! Har planerat att köpa 606:an, men vet inte vilka högtalare jag ska ha till. Ska lyssna på både musik och film. Kikade på de du nämner här ovan, HKTS11 och de föll mig i smaken vad det gäller design. Jag är nämligen ute efter dessa parametrar 1. Pris 2. Storlek 3. Sub Alltså drömläget är inte mer än 3000 spänn, har kikat på Canton, vad säger ni om dem? Tycker deras sub duger bra för mig. Sen vill jag ha små sateliter, de ska inte vara större än de HKTS11. Tips, anyone??? Redigerat av delayed, 24 June 2008 - 17:04. Postad 24 June 2008 - 23:08
tjo! canton spelar på fnit! Jag har ett Movie CD101 system (~4000kr) och det låter väldigt bra till 606:an! Basen dunkar på helt ok! Började skaka i mitt vitrinskåp så var dock tvungen å skruva ner den lite Bra ljud, snygg design och till ett rimligt pris! Postad 25 June 2008 - 09:24
En fråga: Kan man på nått sett göra en "passthrou" från komponent ut via hdmi? Har nämligen lagt vantarna på en pioneer pdp-lx5090 och den ärju bättre på att hantera signalen än vad onkyon är, men skulle bara vilja ha 1st hdmi till tvn + spänning?
Postad 25 June 2008 - 16:29
Nu är jag inte 100% på att ja fattar vad du menar men.. Det GÅR att ställa in onkyon på "trough" på hdmi out, då konverterar den inget utan skickar ut bilden i samma upplösning den kommer in (hdmi/komponent/s-video/video) Alternativen är: 576p?/720p/1080i/auto/trough Postad 25 June 2008 - 16:50
Det var det som jag undrade. Trodde iofs att den kunde skala upp till 1080p, men d kvittar. Då blir allting suveränt jue Tack o bock Postad 25 June 2008 - 23:55
Jag kör själv på en 606:a tillsamans med HKTS11, med Supra rondo kablar. Jag är mycket imponerad över vad de presterar både i musik som till film. Ägde innan ett par dyrare stora frontar och körde dem tillsamans med en Onkyo 674, och var väldigt orolig hur dessa små satteliter skulle prestera. Efter lite nytting läsning + provlyssing i butik blev valet enkelt ! HKTS11 passar mig perfekt då vi inte får plats med några större högtalare i vårat nyköpta hus, och ljudet kan man verkligen inte klaga på. Tycker helt enkelt att du skall försöka spara (om det är möjligt) till detta paket. Finns som sagt för drygt 4500kr. Postad 26 June 2008 - 00:46
Vad hade du för frontar innan? /Mvh Postad 26 June 2008 - 07:46
Hej
Jag har ett problem med min nya SR606:a. Till 69:an har jag en Philips BDP7100 kopplad till HDMI1 (DVD) och en Sony HX-820 till HDMI2 (VCR/DVR) .När jag byter mellan ingångarna så hittar receivern inte signalen utan jag måste slå av och på den med garanterad signal ut från spelaren, då synkar den in. Beteende uppstår praktiskt taget alltid på blue-ray spelaren men ofta också på Sony. P g a en felkonfigurering i Sonyn fick jag inte ut multikanalsljud via HDMI och innan jag upptäckte det så prövade jag att köra ljud via coax till COAX1. Då fick jag antingen bild och ljud via HDMI eller multikanalljud via COAX1 men ingen bild. Verkar alltså inte fungera att välja annan ljudingång när man kör HDMI. Kör passthrough på HDMI alltså ingen videobehandling i stärkaren. Någon annan som känner igen problemet eller har jag ett trasigt ex?? Postad 26 June 2008 - 10:20
Tjena , jag har oxå problem med OSD på min TX 606, har provat att reseta förstärkaren , men inget hjälpte , jag har en samsung 37M86 tv , men får ingen bild från OSD.
Har provat med annan HDMI kabel men nix! Någon som har en lösning? Annars en grymt smidig förstärkare , gick bra att kalibrera högtalare utan OSD så inte hela världen , men störande som f*n Postad 26 June 2008 - 10:25
Gpd , det går att använda coax som ljudkälla vid HDMI ingång , jag får göra det på min Popcorn hour då den inte supporterar kljud genom HDMI , du får gå in under audio setup och säga vilken coax som skall gå med vilken HDMI , dom är assignable , fungerade klockrent för mig. t.ex i ditt fall får du välja under digital och coax att coax1 går till vcr/dvr
Postad 26 June 2008 - 10:27
Låter knepigt, testa andra kablar och eventuellt andra källor och se om du fungerar då (för att utesluta vart felet ligger) Jag har lyckats kört hdmi1(bild)/coax1(ljud) sammtidigt ifrån en htpc, borde gå för dig också! i värsta fall är det väl någe tok med recivern Postad 26 June 2008 - 10:33
Måste bumpa den här frågan.. sorry. Fungerar lipsyncen? Alla mina högtalare är alltså 4-ohmare. Klarar den att driva alla ordentligt? Ni som har golvare för stereoläge, hur lirar den musik? Tack! /Hugo Postad 26 June 2008 - 18:42
Hejhopp
Fick min nya Onkyo TX-SR606 Surroundförstärkare idag och håller på att ska ställa in den med högtalarna. Gjorde en auto kalibrering, men sen när jag gick in i menyn för att kolla inställningarna så tyckte ja att de såg lite tokigt ut. Så ja tänkte att någon kan verifiera att det är rätt just nu. Bak och front högtalarna är likadan. Dessa högtalare har jag nu http://www.proson.se....php3?pageid=40 och såhär står de på skärmen. http://img386.images...=bild008na4.jpg Varför får frontarna mer Hz när de är likadana som bak, ska de vara så? Sen i en annan meny så är högtalarna inställd på 6ohm men bak på dom står det 4ohm, spelar det någon roll? http://img386.images...=bild009te7.jpg En till fråga om 606, när jag koppla den från PS3 ska det vara multi ch för att få ut bästa ljudet genom HDMI? Redigerat av glericus, 26 June 2008 - 18:44. Postad 26 June 2008 - 20:07
Jag kan igentligen bara svara på en av dina frågor. Det står i manualen till 606'an att man ska ställa in den på 4ohm om högtalarna är 4ohm. Så det kan ju absolu spela roll. En fråga till dig, behövde du göra något särskilt för att få OSD att fungera? Kör du med HDMI? Jag har nämligen inte fått min OSD att fungera så jag behöver lite hjälp. Har testat att nollställa men det hjälpte inte. Postad 26 June 2008 - 20:41
Har en 606a och HKTS11 högtalare kopplad till den. När jag slog igång systemet idag märkte jag att jag har tappat ljudet från suben (funkade bra igår). Lampan på suben lyser bara gult oavsett vad jag ställer in och fipplar på den (gult indikerar ingen signal in). Har även testa alla möjliga inställningar på Onkyon, har till exempel resetat den med att hålla in vcr och powerknappen och kört den automatiska ljudinställningen. Den upptäcker inte ens suben.
Min fråga är, finns det något smidigt sätt att veta om det skulle vara fel på 606an? Till exempel intern feldiagonstik eller kanske mäta om det kommer ut något ur subutgången. Postad 26 June 2008 - 20:49
Tusen tack, har bara lyssnat på Canton och lite på ett par HK men ljudnissen menade att HK är lite mer förlåtande. Kan det stämma? HK var dessutom snyggare och det lär vara samma prisvärda bas som för Canton eller? Ni har hjälpt mig en bra bit på vägen, för man kan verkligen leta ihjäl sig! Thanks! Postad 26 June 2008 - 20:53
Tack! Om det väl blir en Canton har jag dig att tacka. Men HK ser bannemej finare ut. Well. Typiskt att inte förstärkaren finns i lager på Dustin... : ( Är ju ute efter studentrabatten om den nu finns kvar, anyone!? Postad 26 June 2008 - 21:17 Då kör jag på 4 istället då =) Nej jag gjorde inget speciellt, slog på recivern och gick in i menyn så kom den upp på tvn, så de är svårt att veta om de kan vara 606an, sladden eller tvn Postad 26 June 2008 - 21:17 Ja den finns, leveransdatum hos Dustin är satt mot slutet av juli för tillfället... Postad 27 June 2008 - 07:35
OMG, dom har verkligen problem att få in den.. Postad 27 June 2008 - 09:45
glericus,
ser underligt ut tycker jag! Har du satt den i Audyssey läget innan du autokalbrerade? Oavsett kör en ny setup, tar ju bara 5-6 minuter Blir det samma kan du ju gå i menyerna & ställa alla sattar på 80hz & låta subben ta allt annat under 80hz & lyssna på hur du tycker det låter. Jag har inbyggnads själv små rackare men tydligen ville autokal. köra dessa som "FULL" men jag gick in & satte dom på 80hz iallafall men nu harjag bion bara till film/tv så man behöver ju inte vara svinpetig, låter ju bra hursom... /JB Postad 27 June 2008 - 10:44 Tack för svar Ok ska se till att göra en ny test. Det är denna sub jag har till om de kan hjälpa. http://www.proson.se....php3?pageid=19 Hur vet man vad för Hz en högtalare bör få? de står ju bara watt, oho och en jäkla massa hz Postad 27 June 2008 - 16:07
Jag funderar på att beställa den från USA.
Dom har ju 120 volt där. Om man köper en transformator. Spelar det någon roll då att den inte är 220 volt? Postad 28 June 2008 - 16:19
Hej! Har du lust att kolla vilket pris det är på 606:an med studentrabatt idag och vad Harman Kardon HKTS11 skulle gå på med studentrabatt på Dustin? Det verkar som om det tar lite tid innan registreringen går igenom. Postad 28 June 2008 - 17:37
för lat för att gå igen hela tråden..men vad är den största skillanden mellan 506 o 606?? Tacksam för svar!
Postad 28 June 2008 - 17:39
Tjo, absolut! Onkyo 606: 4710:- HKTS11: 4274:- = 8984:- (fraktfritt) Postad 28 June 2008 - 18:21
Tusen tack kompis! Postad 29 June 2008 - 19:21
Nja, det vet man väl inte till 100% men sätt sattarna så att dom delas på just 80Hz (THX rekomendationer har jag för mig) & låt subben ta allt som är lägre än 8oHz. //JB Postad 29 June 2008 - 22:51
Är det någon som har lagt märket till att när man kör med Audyssey påslaget så är det väldigt mycket brus i högtalrna. Suttit och pillat med förstärkaren hela dagen idag för att försöka hitta vad det är som gör att det brusar så fort musiken eller ljudet från en film blir tyst, försökte se på en film tidigare idag men så fort det blev tyst i filmen så hörde man hur det brusade ur högtalarna, när jag äntligen kom fram till att det inte var spelaren (Toshiba EP-30) som strulade så gick jag över till förstärkaren och testade att stänga av audyssey, och då vart det tyst!
Postad 30 June 2008 - 01:30
mysko! testa att köra autokalibreringen på nytt! Postad 30 June 2008 - 12:23
Hejsan! är det någon som vet om man kan skicka en 1080p signal igenom komponent ingången och sedan få ut samma signal via komponent utgången?
Postad 30 June 2008 - 12:50 MM ska testa göra om den, alternativt göra den och skriva ner inställningarna och sen lägga in samma värden på den manuelt och se om det brusar då. Postad 30 June 2008 - 15:38
Om jag kör via ps3, kan jag koppla in både HDMI och toslink och välja input i förstärkaren sen, beroende på vad jag ska se på? Ps3:an behöver inte "jobba extra" i och med att jag skickar ljudet via både toslink och HDMI? /Christian Postad 30 June 2008 - 15:42
Tror inte att PS3:an skickar ut via optisk+HDMI samtidigt. Då får du välja i PS3 varje gång du vill byta. Varför köra bägge? HDMI funkar ju finfint. Postad 30 June 2008 - 15:49
Om du kollar inlägget jag citerade så skrev han att man kunde uppleva ljudet lite luftigare med toslink. Men jag får la prova när jag får grejerna. Postad 30 June 2008 - 16:35
Ska köpa denna tänkte jag men ville bara dubbel kolla så att den skickar vidare en signal till tv orörd? så att den inte skalar något alls utan det sköter tex min ps3 helt
Får man OSD genom hdmi oxå ? Postad 30 June 2008 - 17:06
Den klarar både och; enbart skicka bilden vidare och dels skala upp om du så önskar. Postad 30 June 2008 - 17:18
Nice tackar för svar
Postad 30 June 2008 - 18:45
Man kan inte få OSD när man har en HDMI enhet igång, ivf inte jag. När jag kör PS3 så kan jag inte komma in i menyn, så man få byta till nått annat
Postad 30 June 2008 - 22:14
Det ska man kunna... men självklart så kan du inte se bilden från PS3'an då. Dock har jag problem med min OSD... eller det verkar snarare som att det är min samsung LE46m86 som strular... ska försöka uppgradera mjukvaran i tv'n och se om det hjälper. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |