Jag har valt att skicka med DHL, och om de skickar de direkt på torsdag borde den då inte hinna fram?
Finns det någon här som vet hur lång tid det kan ta att få hem den??
"Jag orkar inte vänta längre!!!!!"
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell tråd - Asus Eee PC 901 *
Startad av
Squeezemaster
, Mar 15 2008 08:49
1766 svar till detta ämne
4 relaterade trådar
Postad 23 July 2008 - 17:31
Clove får in sina 901;or imorgon, hinner jag då få min på fredag eller måste jag vänta tills nästa vecka?
Jag har valt att skicka med DHL, och om de skickar de direkt på torsdag borde den då inte hinna fram? Finns det någon här som vet hur lång tid det kan ta att få hem den?? "Jag orkar inte vänta längre!!!!!" Postad 23 July 2008 - 20:23
Clove skickade min 901:a idag (onsdag) runt 14-tiden. Enligt DHL skall den vara framme hos mig mellan 11-15 imorgon (torsdag) då den skickades som expressflygpost. Får se om de håller sitt löfte.
Angående att vänta på 904/1000: 904 är en 9" laptop i ett 10" skal, går fetbort. 1000 ser jag ingen fördel med jämfört med MSI Wind. 901:an däremot verkar vara kul, särskillt om man gillar att hacka lite. Skall själv stoppa in en hårddisk i den för att få plats med en hög filmer på resor, och då finns det fortfarande mycket plats kvar här och var i den för andra små hack. Får nu bara hoppas att jag får en model som fortfarande har kvar ZIF-kontakten (för att ansluta en 1.8" hårddisk), de verkar ha börjat skala bort den i nya moderkortsrevisioner. :-( Postad 23 July 2008 - 21:02
Hur vet du att de skickat den?? Mailade de dig om detta eller?? När beställde du din? Ja hoppas de har kvar zif kontakten, men varför skulle de ta bort den?? Varför har de inte skickat min Postad 23 July 2008 - 23:36
Jabbe, kolla Eeeuser-forumet, har svarat på dina frågor där. Kort svar; ja, de mailade om det.
Det finns rapporter om att vissa Linux 901:or saknar kontakten. Att inte ha den där sparar väl in en handfull ören vid tillverkning kan jag tänka, varje öre räknas när det gäller konsument-elektronik. Postad 24 July 2008 - 14:43
Fick min vita XP 901:a idag för några timmar sedan. Tog 20h dörr till dörr med DHL från England.
Tyvärr så saknade den mycket riktigt ZIF-kontakten, så ingen hårddisk för mig. Tur i oturen så lyckades Arsadata supa bort min hårddisk-beställning i helgen och sedan meddela mig idag att den nya beställningen inte gick att genomföra då hårddisken som de skrivit "2 dagar" på i leveranstid inte gick att köpa från någon av deras leverantörer. Eh, right. Väldigt söt liten sak, men avsaknaden av ZIF suger. Det gör ju även att datorn inte direkt gåt att uppgradera i framtiden till större SSD (via ZIF eller ZIF<->CF-adapter) eller till ett nytt billigt SSD när den gamla blir sönderskriven. Ja ja, aldrig blir man riktigt nöjd. Idag fastnade även ett annat paket värt 250kr i tullen. Moms+avgift blir då 50% extra, tack för den. Bra att veta att gränsen för tullfritt är 300kr per försändelse, men gränsen för moms bara är 200kr! Redigerat av lunkwill, 24 July 2008 - 14:59. Postad 24 July 2008 - 16:28
Grattis till eee, beklagar det med zif kontakten! Var beställde du din eee ifrån? Jag har beställt från clove men jag kommer att få vänta tills nästa vecka då de kanske får in nya!!! Någon som vet om man kan avbeställa sin prudukt från clove? Postad 24 July 2008 - 18:34
Jag beställde från Clove. I och med att de inte drar pengarna från kortet innan de har Eee:n i lager så är det nog inte problem att avbeställa.
Postad 24 July 2008 - 18:47
Ursäkta okunnighetens träsk. Men är det någon annan som beställt från Clove, som kan berätta vad det är Clove vill ha innan mitt köp med VISA går igenom?
Redigerat av woodi06, 24 July 2008 - 18:48. Postad 24 July 2008 - 19:15
lunkwill:
"Väldigt söt liten sak, men avsaknaden av ZIF suger. Det gör ju även att datorn inte direkt gåt att uppgradera i framtiden till större SSD (via ZIF eller ZIF<->CF-adapter) eller till ett nytt billigt SSD när den gamla blir sönderskriven." Men SSD sitter väl monterad i en minipci express slot ? Postad 24 July 2008 - 20:20
Nu blir jag nästan arg!!
Jag har precis fått ett mail från clove, det e samma som ditt "woodi06"! 1 till 2 veckor det är aldeles för lång tid att vänta! Men låt oss säga att man vänta tills clove fått in dem igen, kommer det endast vara de utan zif kontakten då eller? Finns det någon annan sida som är snabba på leverans och som kan ha de med zif kvar? Alltså ett säkert ställe med snabb leverans? ps. skulle också behöva hjälp med vad det är man ska göra för att få köpet att gå igenom, vad är det de vill att man ska skicka till dem? ds. Postad 24 July 2008 - 21:33 Special-SSD från Asus, ja. Det är mycket enklare att byta till något som är industristandard än att byta till special-saker som säljs av en tillverkare. Det primära 4GB-SSD-kortet kostade långt över tusenlappen sist jag kollade till exempel... Nu kan man ju hoppas att Eee är så populärt så det dyker upp tredjeparts-saker i verkligheten till vettiga priser. Vi får väl se... ---- Clove vill ha något de kallar "authorization code" från din bank på den reservationen de gjort på ditt kortkonto. ICA-banken hade ingen aning om vad det var och kunde inte ge mig det, så jag rinde Clove och löste det på annat sätt. Annars vill de att man faxar eller mailar in en kopia på en kreditkorts-fakture aller liknande, antagligen vill de ha något som har din adress på sig. ---- EDIT: Kan förresten säga att bakgrundsbelysningen på min spiltter nya 901:a verkar trasig och hoppar oftast upp till max ljusstyrka och stannar där oavsett vad man ställer in den på. :-( Redigerat av lunkwill, 25 July 2008 - 00:47. Postad 25 July 2008 - 10:42
De nöjde sig med en gammal Postförskott-faktura från Dustin från 2005! Mao, de vill endast ha något papper med adressen på typ. Postad 25 July 2008 - 13:52
Värt att tänka på om man beställer från Clove, eller utomlands rent allmänt:
Att skicka ett paket med flygpost med DHL från UK till Sverige kostar £28 eller runt 340kr om man så vill och kommer fram på under ett dygn. Att skicka samma paket tillbaka till UK från Sverige med DHL kostar 1300-1600kr! Det fick bli seg-posten istället för 310kr, med 5-7 arbetsdagars leveranstid. Tänk på att Posten bara ger dig upp till 500kr i ersättning för paket som tappas bort eller förstörs på vägen om du inte tecknar en extraförsäkring på 100kr! 500kr är ju patetiskt när man redan betalar 310kr för frakten. Så nu blir jag väl utan Eee igen i några veckor. Det var en kort nöje att få bekanta mig med den i lite knappt ett dygn. *sniff* Redigerat av lunkwill, 25 July 2008 - 13:53. Postad 27 July 2008 - 06:30
Har jag fattat det rätt? den Svenska versionen av 900:an är kraftigt nedsegad?
Postad 27 July 2008 - 09:55
Ja den Svenska versionen av 900:an är "16G" vilken troligtvis saknar det snabba primära 4GB flash-minnet och där de sekundära (nu enda) 16GB flash-minnet är väldigt långsamt på skrivningar och inte toppensnabbt på läsningar heller.
Fast det här är tråden för 901 då. Postad 28 July 2008 - 14:47
peta in mer GBts.... http://www.youtube.c...h?v=sJdNQk5AfkE
Postad 28 July 2008 - 16:29
Kanske en dum fråga, men kan jag spela helt vanliga 700MB stora filmer på en 901:a?
Postad 28 July 2008 - 17:52
Vad menar du med "vanliga" 700mb filmer? Postad 28 July 2008 - 21:16
Så på dom nya 901orna som kommer komma går det alltså inte att uppgradera till en hårddisk istället för ett ssd-minne? Kanske blir att vänta till eee pc 1000 kommer då =/
Postad 28 July 2008 - 21:37 Den jag fick idag har en Zif-connector, men som jag fattar det så verkar dom flesta inte ha zif-connector nu. Postad 28 July 2008 - 21:52
Hur är det föresten med minnesplatser? Finns det plats för en eller två minnesmoduler? Är det 1 x 1GB eller 2 x 512MB som sitter i som standard?
Postad 29 July 2008 - 04:48 1x1GB, finns bara en minnesplats. Postad 30 July 2008 - 16:56
Kan nu meddela att jag installerat en 1,8 tums 80gb hdd (den som sitter i en macbook air) i min 901a...funkar klockrent. xp bootar som vanligt, var inte tvungen att ändra nånting. lite meckigt att komma över rätt zif-kabel...
till den som undrade tidigare: jag köpte via blocket av en snubbe som fått hem från hongkong. 4000 inkl 2gb ram. 300 spänn för 16gb sd-kort. tiny- och lite-versioner av allting gör att allt får plats på 4gb ssden. Se till att uppdatera firmware på bios till 1001, en bugg gör att den hänger sig om sd-kortet sitter i vid boot. Se även till köra in eeectl, så kan ni styra brightness upp till 100% och överklocka till 1800 ghz. det är annars cappat på 1680 ghz och 61% birghtness. jag är supernöjd! primärt batteritiden är fantastisk, prestandan helt ok, dock lite problem med 720p trots overclock till 1,8 ghz, problemet är att det kan nyttja båda trådarna på ett bra sätt så ljudet blir inte synkat. /D Postad 30 July 2008 - 19:18
Med vilket/vilka program har du testat spela upp 720p? Har du testat VLC, Media Player Classic eller MPlayer? Postad 30 July 2008 - 22:24
Tja,
jag fick ett mail från clove idag, där de sa att det var lite problem med att överföra pengarna för min order?? Jag har gett rätt information, allt stämmer, någon som vet vad problemet kan vara (ja det finns pengar på kontot Jag har nordea, finns det någon som har haft problem när clove ska dra pengarna? Jag ska väl inte behöva göra något med mitt acc?? Jag har ju svenska kr, men när de drar pengarna borde dessa pengar omvandlas till pund eller?? Tacksam för all hjälp jag kan få Postad 30 July 2008 - 23:14
Bra tips, det är det här som gör det här forumet så jäkla bra...alla praktiska och livsnödvändiga tweaks. Här kommer ett till i fall ni är intresserad. Xplite är ett program som gör att du kan strippa bort allt onödigt från XP och bara behålla det du vill behålla ! http://www.litepc.com/xplite.html Testa det och säg vad ni tycker om programmet. //Peter Postad 31 July 2008 - 11:49
Hej, När jag letar på 1,8 tums hårddiskar på Prisjakt verkar det inte finnas många inne på lager. https://www.prisjakt...egori.php?k=407 Är det någon som kan rekomendera någon e-handelssite som säljer bra och snabba hårddiskar för att montera in i 901:an samt var man kan köpa zif-kabeln som verkar behövas. Jo, en sak till. Är det någon som kan tipsa mig om var man kan köpa bra internminne till 901an, funderar på att uppgradera till 2GB när man ändå är på hugget så att säga. Tack för era svar Postad 31 July 2008 - 15:56 Notera att 1.8"-hårddisken måste vara 5mm hög, 8mm som är vanligare passar inte utan destruktiva moddar! Alla Toshiba-diskar med namn som slutar på "H" ("GAH") är 8mm, och de är bara de som finns i lager enligt Prisjakt och de enda som Dustinhome säljer... Hårddiskar är tämligen svårt att få tag på. 5mm Toshiba-diskar finns inte i lager någonstans och 5mm Samsung-diskar finns egentligen bara hos "Arsa-data" som påstår (eller iaf påstog) de kunde levera dem på 2 dagar. I verkligheten kunde de inte leverera dem alls. Verkar som ebay är den "enklaste" metoden att få tag på diskar i dagsläget. ZIF-kablar är nästan billigast att köpa i ett paket med någon adapter från DealExtreme i HongKong. En ZIF <-> IDE kostar ungefär 30 pix och en ZIF <-> CF kostar ungefär 45kr, _inklusive_ frakt till Sverige! $4.90 - ZIF to 3.5-inch Bilateral IDE Hard Drive Converter $7.50 - CF/ZIF Convertor Circuit Board with ZIF Cables Finns massa annat kul där också inklusive massa billiga (mer eller mindre användbara) pryttlar för under 10-20kr inklusive frakt. Har handlat rätt mycket därifrån. Leveranstiden brukar liggar runt 10 dagar för mig. Enligt eeeusers-forumet så verkar det lite slumpmässigt om minnena funkar eller inte, även samma modeller från samma tillverkare. För mig fungerade dock "SO-DIMM 2GB DDR2 PC2-5300 667MHZ KINGSTON" från DustinHome. Redigerat av lunkwill, 31 July 2008 - 15:59. Postad 31 July 2008 - 17:48
arcspin:
"Här kommer ett till i fall ni är intresserad. Xplite är ett program som gör att du kan strippa bort allt onödigt från XP och bara behålla det du vill behålla ! [url="http://www.litepc.com/xplite.html""]http://www.litepc.com/xplite.html"[/url] "The free preview of XPlite currently does NOT support Service Pack 3. Licenced customers have access to the current XPlite Professional BETA that includes full support for Service Pack 3. The free preview will be updated shortly." Så skriver dom, förhoppningsvis släpper dom nyaste versionen som preview snart. Postad 01 August 2008 - 08:12
Tänker köpa 901:an eller 1000 men har en fråga.
Går det att kolla på film med bra bild och utan lagg? Någon som testat 1080p eller kanske 720? Skulle det gå att koppla till tv:n då och få grym bild fast man inte har hdmi? Det vore verkigen le fantastico! Tack. Redigerat av Unregisteredd4f89b64, 01 August 2008 - 08:13. Postad 01 August 2008 - 10:44
1080p är nog att glömma rakt av, även om jag inte gjort några tester själv. Har för mig att jag läst att 720p funkar, men det bör ju bero rätt mycket på vilken codec och bitrate som används.
Det finns ingen DVI eller tv-utgång på 901, så det enda du har att tillgå är VGA-utgången. Om din TV har en VGA-ingång (eller DVI-I-ingång) så kan du koppla in den där så klart. Jag har dock tidigare haft rejäla problem att få grafik-drivrutinerna för Intels 950-chipset att använda widescreen-upplösningar på andra laptops, så det kan bli en begränsande faktor till. Postad 01 August 2008 - 11:45
Precis som jag hade tänkt mig. Tänk om det hade gått att ha den som HTPC hehe, det hade varit lagomt grymt. Jaja, men jag såg på youtube att man kan spela hyfsat krävande spel och kolla på 720p utan problem om man trixar lite. Nu när jag ändå är här och frågar. Är det "pianolack" på datorn eller är den helt matt? Postad 01 August 2008 - 15:30 Glättad yta är det, "pianolack" Så jag med en svart 901 får torka av den lite då och då eftersom fingeravtryck syns en del Postad 01 August 2008 - 17:04
Den kommmade s modellen av EEE kommer troligtvis fungerar bättre som mediaspelare, om den får hdmi vill säga, den kommer använda dual-core modellen av atom, tror det var Okt den skulle släppas.
Redigerat av dave333, 02 August 2008 - 15:46. Postad 01 August 2008 - 18:47
hehe, riktigt nice, det är så det ska vara.
Är det Eee 1000 vi pratar om då eller? Postad 02 August 2008 - 01:21
"core modellen av atom"? Atom och Core har så vitt jag vet inget gemensamt, de är helt olika CPU-typer. Du menar kanske "dual-core modellen av Atom"? Eller menar du Silverthorne istället för Diamondville?
http://en.wikipedia....microprocessors Redigerat av lunkwill, 02 August 2008 - 01:23. Postad 02 August 2008 - 15:48
dual-core skall det vara
vad jag läste skulle batteri tiden vara något kortare med dual-core modellen, tror dom skrev 4-6 timmar med wlan aktivt Postad 03 August 2008 - 12:10
Hejsan.
Har en eee 900 som ni vet är hårddisken ganska slö (inte så farligt efter lite tewakning) men skulle det gå bättre att köra OS på ett snabbt SD kort istället? Postad 03 August 2008 - 19:32
dual core i oktober?
här i sverige oxå? för eftersom 901an inte ens släppts här,så kanske dom skiter i vanliga 901'an och går direkt på dual core isf.. jag vill ha en 901 !!!! är så less på att vänta..jag köpte en 701 med engelskt tangentbord förut,men det sög ju getost,så lämnade tillbaka den dagen efter..och nu går man och suktar efter en 901'a..men har noll lust att köpa den från england..liksom..helt cp att betala MER för ett ENGELSKT tangentbord... ==== ni som HAR köpt 901... vart..hur..hur mkt kostade det? Redigerat av darknessviking, 03 August 2008 - 19:37. Postad 04 August 2008 - 08:29
Ockerpriser är ju en sak, är man dum nog att köpa får man skylla sig själv
Men som sagt. här på forumet annonserar vi inte i trådarna. Skapa en annons i marknaden. * Annons dold * Postad 04 August 2008 - 13:01
Enligt Tommy kommer 901an till sverige om två veckor, kolla in hans blogg, får se om det stämmer.
http://blogg.tkj.se/...901-windows-xp/ Postad 04 August 2008 - 13:08
Tycker det låter bra konstigt att en svensk 901:a skulle kosta lika mycket som en pris-reducerad (och sämre) 900:a, givet att de inte plockar bort det snabba primära SSD:n på den svenska 901:an också. Den prissättningen finns inte i resten av världen.
Dessutom låter det suspekt när källan säger att de inte kommer ta in XP-versionen då den skulle kosta med än Linux-versionen, ty det gör den inte i UK eller resten av världen. Ergo, jag ger inte mycket för den där källan på MediaMarkt, iaf inte med den prissättningen. Postad 04 August 2008 - 13:08
Låter inte dumt alls. Nu får vi bara hoppas priset stämmer och att de inte släpper en 16g-variant i sverige som de gjorde med 900:an. Jag var ganska nära på att beställa en 900 för nån vecka sen men det var nog tur att jag väntade. Postad 04 August 2008 - 21:05
håller tummarna massa!
oavsett om dom lägger in den sämre 16gb varianten eller inte,så är det ett bra mkt bättre köp en 900'an i mina ögon.. tror jag kommer köpa en sån där..ELLER en acer aspiron one Postad 04 August 2008 - 22:06
Ledsen för misstaget att lägga upp annonsen här, trodde det bara fanns en tråd för 901:or kan admin vara snäll å flytta den till annonssidan ?!
Mvh /Martin Postad 04 August 2008 - 22:09
Är det som privatperson du ska sälja så lägg annonser här: https://www.minhembio.com/marknad
Är det som företag lägger du in annonsen här: https://www.minhembi...hp?showforum=38 Redigerat av Martin, 04 August 2008 - 22:09. Postad 04 August 2008 - 22:23
Tänkte bara lägga till att 901:an är en störtskön maskin.. Har haft min Svarta Linux modell nu i 1 vecka.
Svårt att låta den va Allt flyter på som en gud. Idag dök en 30GB zif HD upp till den och jag väntar även på en usb slim DVD brännare.. När den kommer ska jag testa lite olika linux distar och kanske en nerbantad version av WinXP Pro. Ni som inte orkar vänta kan jag rekomendera att beställa den från Hong Kong.. Fick den på 4 dagar. EDIT: Ang 1080p discussionen: Jkkmobile 1080p on EEE 901 Redigerat av Unregistered3bf3e665, 04 August 2008 - 22:32. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |