Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Storleken har betydelse helt enkelt!

657 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Storleken har betydelse? (189 medlem(mar) har röstat)

Har elementets storlek någon betydelse?

1. Storleken har betydelse (123 röster [64.74%])

Procent av omröstning: 64.74%

2. Storleken har inte betydelse (67 röster [35.26%])

Procent av omröstning: 35.26%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 11 April 2008 - 20:22

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

De 40% som har nämnts tidigare i tråden stämmer helt enkelt inte.

Bläddrade igenom ett 8 år gammalt nummer av Hifi & Musik, och såg att de mätte THD på subbarna de testade.
Tre billiga aktiva subwoofers handlade det om, och en "relativt stark 50Hz ton" användes vid mätningen enligt
texten.

Dantax A200-R
Pris: 3995kr
Storlek: 12 tum
THD vid 50Hz: 2,49%

Mirage FRX-S10
Pris: 4995kr
Storlek: 10 tum
THD vid 50Hz: 2,15%

Paradigm PDR-8
Pris: 2495kr
Storlek: 8 tum
THD vid 50Hz: 11%

Intressanta siffror, jag undrar dock hur man testat det och vid vilka nivåer. Jag hoppas verkligen dom testat dessa på samma ljudnivå. Skulle gissa att siffrorna kanske ser annorlunda ut om vi pressar på mer. Dock är det intressant att se så stor skillnad mellan vissa basar där, även om man inte vet exakt hur dom mätt.

För 15-16 år sedan hade jag ett par högtalare med 4 st 10 tums basar i varje. Visst. man kunde spela högt med dom, men kvaliten var urusel så dom åkte ut. Därför har jag svårt med detta jämnförande hur högt olika högtalare kan spela. För mig är det intressant att veta hur högt dom kan spela med kvalitebas. Men whatever floats your boat.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 11 April 2008 - 22:18

Rian
  • Rian
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Kul tråd :)
Jag vet inte om störst är bäst, men jag minns i början på 90-talet när AT-100 var lite av en våt dröm för oss vanliga knegare. Jag hade bara råd med ett par AT-80 då och dem har jag fortfarande kvar som centrar.
För något år sedan köpte jag två friska par AT-100 för under 3000 paret och ett par AT-40 som surrounder för 800 svenska lire.

Visst de är lite billigt byggda med tunna kablar internt osv men för det priset är inte jag helt missnöjd med den uppsättningen till film och den gamla rock som jag kör iaf ;)

Om man nu bara kunde få råd med ett par SVS PB13-Ultra för att hjälpa dem lite under 30 Hz så skulle jag nog klara mig i några år till...

Postad 11 April 2008 - 22:23

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Givetvis hade inte mitt inlägg med trådrubriken att göra. Vill undvika en diskution som får den ena att säja "byebye" till minhembio. Sollerön hävdar att sina DC-15 spelar med högt tryck med skaplig ljudkvalitet, riktigt bra cerwin-vega ljudkvalitet. X-12 hävdar att cerwin-vegas ljudkvalitet inte är den bästa och att dom bär på vissa brister, vilket delvis är sant. Beror helt på ändamålet. Baskvalitet, Mellanbasvolym, Djupbasvolym i all ära men hissar man en högtalare för dess mellanbas, då kommer nästa och dissar denna för dess djupbas eller baskvalitet och vise versa.

En tråd som den här blir inte komplett utan denna bilden:

Jag kör analogt :) plingpling!

Postad 11 April 2008 - 22:31

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
sollerön och x-12 nu får ni ta eran pissingcontest någon annanstans alltså.

Nästa gång säger jag inte till utan ger er båda semester en dag eller två.

Att diskutera för fulla muggar är helt okej, men inte att kasta skit på varandra fram och tillbaka.
Och ni andra som är inne och läser får gärna anmäla inläggen så att någon ser det fortare när det börjar barka åt skogen.

edit: sorry om någon känner sig överkörd, jag massdolde en hel del inlägg snabbt. Får läsa igenom allt mer noga.

Redigerat av Martin, 11 April 2008 - 22:39.

Postad 12 April 2008 - 09:28

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Ja.det är jag fullt medveten om,därför skrev jag detta.

Det tråkiga med såna här diskutioner är att alltid man ska jämföra en 15 tummare med en 8 tummare som har mkt bättre värden ock kostar 2000kr mer,sen ska man alltid jämföra högtalare sinsemmelan med en prisskillnad på åtskilliga tusen också.hur vore det att jämföra saker i samma prisklass nån gång?då vet jag at jag har rätt.pungt.

hej håller med dig sollerön. Anledningen till att dom alltid jämför ett 8"element som är mycket dyrare, ibland flera gånger dyrare med en "normal" 15"är för att dom flesta vet att ett 15"element är bättre än ett 8"element i samma prisklass. De är dock inte i alla fall eftersom vissa märken tar ut mer för sina grejor än andra med samma kvallite. MEN! om man jämför en 15"are med en 8"are och 15"aren har samma dimensionering på magneten. tillräckligt styv kon för den slaglängen den använder, exakt uträknad låda osv osv.(menar alla faktorer inräknade nu) och båda elementen ska vara lika optimala. och lika dant på 8an. så råder det ingen tvivel om att 15"aren hade varit överlägsen.
Sen när vissa människor inte kan ta den faktan börjar man jämföra välljud. en cerwin vega högtalare för kanske 10k mot en högtalare för 120k som någon skrev. iaf oehört mycket dyrare. då är det klart att den dyrare högtalaren vinner. men jämför de med en högtalare med 15"element som också kostar så mycket tex. nån sa till och med att priset inte var relevant. Då kan man jämföra med wisdom audio eller liknade. tror inte man behöver jämföra dom mot en högtalare med element på ca 8". och för att spara massa hackningar från folk nu som inte äger högtalare med 15"element. Så är detta igen dissning mot högtalare med mindre element efterosm jag själv inte har högtalare med 15"element eller större. en högtalare med små element klarar att spela bra bas på alla olika områden det vet jag också. Men under samma förutsättningar än en gång så vinner ett större lement över ett mindre då det flyttar mer luft osv.

Postad 12 April 2008 - 11:13

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Tja

Det är alltid kul med diskutioner, men jag har fortfarande inte fått svar på min fråga...

Kan någon visa ellet litet element som levererar mer ljudtryck än ett stort element där båda elementet kostar lika mycket?

Är det tredje gången jag ställer frågan nu?!?

Plocka fram t.ex 1 st 8" och 1 st 15" för samma pris där 8":aren levererar mer ljudtryck...

X-12: Du barukar kunna gräva fram en massa latjo element... Nu har du en utmaning...

CV spelar sällan speciellt vackert, men vilket ###### ljudtryck du kan få med rätt drivning...

/Johan

Postad 12 April 2008 - 11:33

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Tja

Det är alltid kul med diskutioner, men jag har fortfarande inte fått svar på min fråga...

Kan någon visa ellet litet element som levererar mer ljudtryck än ett stort element där båda elementet kostar lika mycket?

Plocka fram t.ex 1 st 8" och 1 st 15" för samma pris där 8":aren levererar mer ljudtryck...

X-12: Du barukar kunna gräva fram en massa latjo element... Nu har du en utmaning...

CV spelar sällan speciellt vackert, men vilket ###### ljudtryck du kan få med rätt drivning...

/Johan

Hejsan. Tror dom flesta här är mer intresserad av vad elementet klarar av för välljud istället för kasst ljud men mycket ljudtryck.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 12 April 2008 - 11:37

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Tja

/Johan

jag kan gräva fram element men då kommer det inte att falla inom prisklassen utan då är det element i små serier .
det finns en 6.5 som kan leverea samma tryck som en 10a men den 6.5 är svår att få tag i och det är mpyre x65 en liten äcklig sak som har ett x-max på 14mm linjärt och ett fs på 21hz.
sen för att få en rätt vis jämföring så skall helst parametrarna vara så lika som möjligt det går inte att jämföra en kortslagig bas mot en långslagig bas då den kortslagiga troligen kommer att bottna ut ganska kraftigt vid lägre frekvenser
sen finns det några 12tums element i usa som piskar 15 tums elementen men då kan man ej jämföra priset sen beror det på vilka element man skall jämföra om man skall andvända allas älskling cv basarna och tyvär så är dom inget att hänga i granen om man tänker på vilka as till basar det går att köpa för den som vill bygga själv

Postad 12 April 2008 - 12:02

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0
OT: säger bara en sak, Isobarik med slavbas är inte helt fel det. :)

Redigerat av Isaac, 12 April 2008 - 12:07.

Postad 12 April 2008 - 12:03

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

hej håller med dig sollerön. Anledningen till att dom alltid jämför ett 8"element som är mycket dyrare, ibland flera gånger dyrare med en "normal" 15"är för att dom flesta vet att ett 15"element är bättre än ett 8"element i samma prisklass. De är dock inte i alla fall eftersom vissa märken tar ut mer för sina grejor än andra med samma kvallite. MEN! om man jämför en 15"are med en 8"are och 15"aren har samma dimensionering på magneten. tillräckligt styv kon för den slaglängen den använder, exakt uträknad låda osv osv.(menar alla faktorer inräknade nu) och båda elementen ska vara lika optimala. och lika dant på 8an. så råder det ingen tvivel om att 15"aren hade varit överlägsen.
Sen när vissa människor inte kan ta den faktan börjar man jämföra välljud. en cerwin vega högtalare för kanske 10k mot en högtalare för 120k som någon skrev. iaf oehört mycket dyrare. då är det klart att den dyrare högtalaren vinner. men jämför de med en högtalare med 15"element som också kostar så mycket tex. nån sa till och med att priset inte var relevant. Då kan man jämföra med wisdom audio eller liknade. tror inte man behöver jämföra dom mot en högtalare med element på ca 8". och för att spara massa hackningar från folk nu som inte äger högtalare med 15"element. Så är detta igen dissning mot högtalare med mindre element efterosm jag själv inte har högtalare med 15"element eller större. en högtalare med små element klarar att spela bra bas på alla olika områden det vet jag också. Men under samma förutsättningar än en gång så vinner ett större lement över ett mindre då det flyttar mer luft osv.

Som sagt...

Priset har med allt att göra !

Postad 12 April 2008 - 12:31

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Kan någon visa ett litet element som levererar mer ljudtryck än ett stort element där båda elementet kostar lika mycket?

För det första kostar ett någorlunda bra 15" element 4-5000kr, om det ska vara något som duger till en hifi
högtalare.

För det andra så finns det, som det har skrivits flera gånger i tråden redan, en anledning till att man hittar flera
mindre element istället för ett större i de flesta hifi-högtalare. Att en bas kan spela högt, är inte speciellt intres-
sant om den distar kraftigt inom sitt arbetsområde (i vissa CV jobbar basen ända upp till 400Hz).

Det är möjligt. Men det har ju svarats flera gånger i tråden också.

Nej. Hur många tre-vägs golvare finns det nuförtiden, som bara har ett litet baselement?

Frågan borde ju ha varit "Plocka fram t.ex 2 st 8" och 1 st 15" för samma pris där 8":arna levererar mer ljudtryck".

Just det. För tillverkare av hifi-högtalare duger det inte på långa vägar, dvs ett stort billigt element i en stor,
billig låda (ibland helt utan inre stagning). Det låter helt enkelt för illa.

Redigerat av Ageve, 12 April 2008 - 13:25.

Postad 12 April 2008 - 13:14

Unregistered11ab9b0a
  • Unregistered11ab9b0a
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Nej. Hur många tre-vägs golvare finns det nuförtiden, som bara har ett baselement?

1
2
3

Finns säkert fler högtalare (som trots uselheten) med bara ett element är bra.

För det första kostar ett någorlunda bra 15" element 4-5000kr, om det ska vara något som duger till en hifi
högtalare.

Beror väl på hur högt de ska delas? Stora basar med låg induktans är sällsynt och dyrt. Bra subwooferelement som ska delas vid 80 hz finns billigare än 4000-5000, åtminstone på andra sidan atlanten.

Postad 12 April 2008 - 13:28

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Mästare i feltolkning?

Har lagt till ett ord i förra inlägget. Den enda högtalare jag kan komma på är CM7, men den är definitivt inte gjord
för att spela högt med.

edit...

Finns säkert fler högtalare (som trots uselheten) med bara ett element är bra.

:)

Du länkar till dyra högtalare med stora baselement. Jag har hela tiden sagt att det blir dyrt att bygga
bra högtalare med stora basar.

Kan du förklara vad du menar med påståendet ovan?

Redigerat av Ageve, 12 April 2008 - 13:36.

Postad 12 April 2008 - 15:44

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Ja ,det blev en lång tråd detta med mkt munhugg (jag är också skydig till det)ialla fall så tycker jag att basen på mina vegor är ren,tycker inte elementet ser så dåligt ut heller,visst det är ingen jättemagnet men gjutet chassi i alla fall. Tittar man på canton rcls basar så ser inte det nåt bättre ut,andra hållet snarare.plastchassi ock magneten är inte speciellt stor.En jag käner har nyligen satt ihop ett par profondus-x med 10 tummare i basen(subbar)basarna ser ut som ett par mgr för 250kr ungefär.Plåtchassi ock ingen speciellt stor magnet,ändå är dom så hyllade ock dom spelar otroligt bra.öhman behöver inte använda sig av basar som magneten är större än konen,han får till det i alla fall.

Postad 12 April 2008 - 16:31

Unregistered11ab9b0a
  • Unregistered11ab9b0a
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Mästare i feltolkning?

Har lagt till ett ord i förra inlägget. Den enda högtalare jag kan komma på är CM7, men den är definitivt inte gjord
för att spela högt med.

edit...

Du länkar till dyra högtalare med stora baselement. Jag har hela tiden sagt att det blir dyrt att bygga

Jag försökte ge mig in i sandlådan :P. Jag tror vi är överens om det mesta. Det blir dyrare med stora baselement, men jag tror att en annan orsak till att det nästan bara används i stora dyra högtalare är just för att stora element generellt kräver stora lådor för ge några fördelar. Få 15" basar passar i små lådor och i allmänhet kan man nog trycka in 4 st 8" i samma volym som en 15" kräver, stora stagade lådor kostar att tillverka.

En jag käner har nyligen satt ihop ett par profondus-x med 10 tummare i basen(subbar)basarna ser ut som ett par mgr för 250kr ungefär.Plåtchassi ock ingen speciellt stor magnet,ändå är dom så hyllade ock dom spelar otroligt bra.öhman behöver inte använda sig av basar som magneten är större än konen,han får till det i alla fall.

Så stora basreflexlådor behöver väl någon inte "kompensation" i form av EQ och enorm magnetstyrka?. Jämför servo-korrigerad Velodyne med 10 ton magnet och Dipolbas med leksaksmagneter, helt olika recept på kvalitetsbas som båda funkar(oftast).

Postad 12 April 2008 - 18:14

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Mästare i feltolkning?

för att spela högt med.

edit...

Men dom ligger ju ändå i samma klass om inte bättre än konkurenter som inte har stora ellement och är i samma prisklass...
Arrey 1400 är helt underbara och, jag kan inte tänka mig en högtalare med mycket renare bas faktiskt.
Så därför så anser jag att storleken på basen inte är en avgörande faktor för om det låter bra eller dåligt eller nödvändigtvis för om det går att spela högt eller inte, då det går att ha 2 st mindre ellement och få ungifär samma resultat.

Postad 12 April 2008 - 20:39

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Jag förstod inte riktigt vad du menade, men det är klart att det går att bygga stora högtalare som låter bra. Det
kostar bara mer, eftersom der kräver bättre material både i element och låda osv.

"ugglebarn" feltolkade mitt inlägg. Jag har inte skrivit något om att stora högtalare inte kan låta bra, eller t om
bättre än komkurremter med mindre element.

Postad 12 April 2008 - 20:43

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag förstod inte riktigt vad du menade, men det är klart att det går att bygga stora högtalare som låter bra. Det
kostar bara mer, eftersom der kräver bättre material både i element och låda osv.

"ugglebarn" feltolkade mitt inlägg. Jag har inte skrivit något om att stora högtalare inte kan låta bra, eller t om
bättre än komkurremter med mindre element.

OK, det va det som jag ville höra: "Jag har inte skrivit något om att stora högtalare inte kan låta bra, eller t om
bättre än komkurremter med mindre element"

Tyckte att det lät så på dig, men jag visste att det inte va det du menade igentligen :)

Postad 12 April 2008 - 23:20

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0

högtalare.

För det andra så finns det, som det har skrivits flera gånger i tråden redan, en anledning till att man hittar flera
mindre element istället för ett större i de flesta hifi-högtalare. Att en bas kan spela högt, är inte speciellt intres-
sant om den distar kraftigt inom sitt arbetsområde (i vissa CV jobbar basen ända upp till 400Hz).

Det är möjligt. Men det har ju svarats flera gånger i tråden också.

Nej. Hur många tre-vägs golvare finns det nuförtiden, som bara har ett litet baselement?

Frågan borde ju ha varit "Plocka fram t.ex 2 st 8" och 1 st 15" för samma pris där 8":arna levererar mer ljudtryck".

Just det. För tillverkare av hifi-högtalare duger det inte på långa vägar, dvs ett stort billigt element i en stor,
billig låda (ibland helt utan inre stagning). Det låter helt enkelt för illa.

Hela grundfrågan i den här tråden är ju ifall det finns ett litet element som levererar mer ljudtryck än ett stort när de båda ligger i samma prisläge...

Jag skiter ifall de jämförda elementen kostar 500 kr/ eller 15 000 kr/st...

Har fortfrande inte fått något förslag på ett litet element som levererar mer ljudtryck än ett stort, även om du hävdar att det svarats på det flera gånger i tråden...

Sen låter inte CV ren skit, men det finns våldsamt många högtalare som låter mycket bättre... Har många gånger suttit och njutit till en trevlig lugn låt på lagom volym med mina AT-100...

/Johan

Redigerat av NAD2700THX, 12 April 2008 - 23:22.

Postad 13 April 2008 - 12:38

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
jadu johan,det hjälper nog inte hur mkt man försöker förklara osv,vissa ger sig aldrig i alla fall.Har talat om att mina lådor innehåller bra välkända element,bra filter ock bra byggda lådor,dom klarar även djupbas skivor galant.Men se det hjälper inte i alla fall,det står ju cerwin vega på dom.Mvh

Redigerat av sollerön, 13 April 2008 - 12:41.

Postad 13 April 2008 - 15:31

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Hela grundfrågan i den här tråden är ju ifall det finns ett litet element som levererar mer ljudtryck än ett stort när de båda ligger i samma prisläge...

Så du menar att det inte spelar någon roll hur det låter, bara det är högt? Är det helt irrelevant att diskutera
ljudkvalitet? :)

Om man struntar i hur det låter så ja, det går alldeles utmärkt att få massor med bas med en billig 15-tummare i en
stor låda utan stagning. Det är inte heller någon i tråden som har förnekat det. Ska det låta bra duger det inte
däremot.

jadu johan,det hjälper nog inte hur mkt man försöker förklara osv,vissa ger sig aldrig i alla fall.Har talat om att mina lådor innehåller bra välkända element,bra filter ock bra byggda lådor,dom klarar även djupbas skivor galant.Men se det hjälper inte i alla fall,det står ju cerwin vega på dom.Mvh

Hur är DC-15 stagade invändigt, och hur tjockt material har lådan/stagningen?

Frågar det eftersom min subwoofer, med 15" element, är byggd av 30mm spånskiva och har 30mm tjock stagning åt
alla håll invändigt, bland annat en hel hålborrad "extravägg" på tvären. Totalvikten är 50kg. Trots det låter den
ihålig när man knackar på den, jämfört med 683orna.

Det är en sak i en sub, som oftast bara arbetar under 80Hz, där ev lådresonanser blir mindre hörbara. Men om en
högtalare ska spela upp till 300-400Hz?

Postad 13 April 2008 - 15:52

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Bra kvalite på dessa om man jämför med många andra vega modeller ja,sen finns det bättre,aldrig påstått annat heller.

Bifogad fil(er)

Postad 13 April 2008 - 16:02

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

högtalare.

Det tycker jag inte.

Vad är det för fel på dessa som kostar 1300 kr för att ta ett exempel: Tempest-X 15" Subwoofer

MVH
/Chuck

Postad 13 April 2008 - 16:11

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Det tycker jag inte.

Vad är det för fel på dessa som kostar 1300 kr för att ta ett exempel: Tempest-X 15" Subwoofer

MVH
/Chuck

den har dom missat och det finns flera till som är biliga men det är över där man kanfå en brutal 15 för 1600 spänn

Postad 13 April 2008 - 16:31

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Bra kvalite på dessa om man jämför med många andra vega modeller ja,sen finns det bättre,aldrig påstått annat heller.

Det såg inte ut att finnas någon stagning där, förutom plattan i mitten. Men bilderna kanske inte visar stagningen?

Angående pris på baselement, så menade jag till fullregisterhögtalare, där arbetsområdet är betydligt bredare än
i en sub.

Postad 13 April 2008 - 16:55

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
så skivan i mitten är ingen stagning?Många högt är stagade med ett kryss i mitten på lådan,detta är precis samma sak.Har nyligen varit med ock satt ihop 4 st ino audio profondus-x subbar,dessa strider mot va vissa tycker härinne,basar med plåtchassi ock ingen jättemagnet,skummgummi dämpmatreal,ett kryss som stagning i mitten.Jag lovar att dessa låter helt otroligt ,ren ock riktigt djup bas ock dom funkar till både film ock musik.

Redigerat av sollerön, 13 April 2008 - 17:13.

Postad 13 April 2008 - 17:08

Unregistered11ab9b0a
  • Unregistered11ab9b0a
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Det tycker jag inte.

MVH
/Chuck

Det där är nog ett utmärkt subwooferelement, som kräver ca 150-200 liters låda. Om det fungerar i en högtalare med passiv delning vid 250-300hz är en annan femma. Dessutom kostar det inte 1300 inkl frakt, moms & tull. Jag har precis plockat hem lite basar och slutsteg från USA och frakten är ju allt annat än gratis när det börjar bli lite tyngd.

Postad 13 April 2008 - 17:17

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Det där är nog ett utmärkt subwooferelement, som kräver ca 150-200 liters låda. Om det fungerar i en högtalare med passiv delning vid 250-300hz är en annan femma. Dessutom kostar det inte 1300 inkl frakt, moms & tull. Jag har precis plockat hem lite basar och slutsteg från USA och frakten är ju allt annat än gratis när det börjar bli lite tyngd.

2700kr i sverige sen var det nog ett exempel att en bra kina tillverkad bas inte behöver kosta mera

Postad 13 April 2008 - 17:33

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Det där är nog ett utmärkt subwooferelement

Det var det jag ville visa.

som kräver ca 150-200 liters låda.

Vill man ha riktigt bra ljud utan distorsion så krävs rejäla doningar, om man inte vill ha inneffektiva konstruktioner som är hårt EQ-ade.

Dessutom kostar det inte 1300 inkl frakt, moms & tull.

Det har du rätt i.

MVH
/Chuck

Postad 13 April 2008 - 19:13

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0

Så du menar att det inte spelar någon roll hur det låter, bara det är högt? Är det helt irrelevant att diskutera
ljudkvalitet? ;)

Självklart får det inte låta ren skit om högtalaren, men sen har jag nog inte hört en CV som låter ren skit... Påstår heller inte att alla CV låter bra... Stor skillnad på skit och bra... Har hört massvis med högtalare som låter mycket sämre än mina gamla AT-100...

/Johan

Postad 13 April 2008 - 19:34

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
Den här tråden har ju kommit att handla om allt möjligt, ljudtryck är bara en liten bit, med än mer fokus på väljud, denna diskutionenekommer inte leda nånvart egentligen.

Man kan ju säga som så att frågan från början var ju: "Har storleken någon betydelse?" med betoning på någon På den frågan skulle jag vilja påsta att de flesta fall har den ju det givetvis. Men hade jag velat ha ett par CV med 15 tummare till åbäken hade jag ju skaffat det, nu vill jag inte det och den typ av tanke tror jag de flesta har klart ör sig här på forumet vad den innebär. Därför behöver man inte klaga och angripa varandra. det är ju inte för inte de flesta har den utrustning, högtalare som är bestycked med en viss typ och storlek på element etc. Så jag tror de flesta är nöjda.

Postad 13 April 2008 - 19:54

Unregistered11ab9b0a
  • Unregistered11ab9b0a
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Vill man ha riktigt bra ljud utan distorsion så krävs rejäla doningar, om man inte vill ha inneffektiva konstruktioner som är hårt EQ-ade.
MVH
/Chuck

Sant, problemet är ju att i en högtalare är det önskvärt med en bas som inte kräver 200 liter låda och som kan spela en bit upp i frekvens, vad jag vet använder inga högtalartillverkare baselement med utpräglat lång(typ +/- 20mm) slaglängd i fullregisterhögtalare. Å andra sidan krävs det nästan så extrema baselement för producera LFE-bas på referensnivå (om man har väldigt litet rum eller kan tänka sig ha en massa basmoduler klarar man sig kanske utan).

Postad 13 April 2008 - 20:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

så skivan i mitten är ingen stagning?

Jo, det är en stagning, i en stor låda till en 15" bas.

Hur Ino är konstruerade vet jag inte, men jag har svårt att tro att pi60 är ett stort tomrum innuti, med tanke på
att t om den lilla Pip har inre stagning.

Frågan är bara, varför blandar du in pi60 hela tiden? Anser du att de är ungefär lika bra som dina Cerwin Vega, elller
lite sämre? ;)

Postad 13 April 2008 - 20:58

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0

Jo, det är en stagning, i en stor låda till en 15" bas.

Hur Ino är konstruerade vet jag inte, men jag har svårt att tro att pi60 är ett stort tomrum innuti, med tanke på
att t om den lilla Pip har inre stagning.

Frågan är bara, varför blandar du in pi60 hela tiden? Anser du att de är ungefär lika bra som dina Cerwin Vega, elller
lite sämre? ;)

Det var profondus-x jag blandade in pga att dom basarna inte ser allt för märkvärdiga ut fysiskt,en del här hävdar ju att magneterna helst ska va lika stora som konen innan det kan räknas som en bas.Därför tycker jag öhmans grejer är perfekta att ta som exempel att det behöver inte alls va så,pi60 vet jag också hur dom ser ut innuti ock hur elementen ser ut,inge märkvärdigheter där heller ock ändå knockar dom högtalare i 80-100 000 k klassen,tycker det är underbart att en konstruktör som vunnit priser tom i usa för sina konstruktioner knäpper dom på näsan som tror att det måste va exotiska kon matreal ock jättemagneter för att det ska låta bra.Skiver inget mer i denna tråd nu för det är totalt meningslöst att prata med folk som vet bäst oavsett va man säger.

Postad 13 April 2008 - 21:07

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Det var profondus-x jag blandade in pga att dom basarna inte ser allt för märkvärdiga ut fysiskt,en del här hävdar ju att magneterna helst ska va lika stora som konen innan det kan räknas som en bas.Därför tycker jag öhmans grejer är perfekta att ta som exempel att det behöver inte alls va så,pi60 vet jag också hur dom ser ut innuti ock hur elementen ser ut,inge märkvärdigheter där heller ock ändå knockar dom högtalare i 80-100 000 k klassen,tycker det är underbart att en konstruktör som vunnit priser tom i usa för sina konstruktioner knäpper dom på näsan som tror att det måste va exotiska kon matreal ock jättemagneter för att det ska låta bra.Skiver inget mer i denna tråd nu för det är totalt meningslöst att prata med folk som vet bäst oavsett va man säger.

Hejsan. Det Öhman högtalare bevisar är att det som är viktigt är genomtänkt konstruktion. En jättemagnet gör inget välljud om inte ALLT är optimerat tillsammans för bästa resultatet. Tyvärr så har det blivit lite så inom hifin att man fokuserar på stora magneter, stora trafos, eller andra saker som inte säger mycket om hur det verkligen låter.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 13 April 2008 - 21:10

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Så här ser ett par profundusbasar ut i alla falll

Bifogad fil  IMG_1097.jpg   101.39K   0 Antal nerladdningar

Postad 13 April 2008 - 21:13

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

tycker det är underbart att en konstruktör som vunnit priser tom i usa för sina konstruktioner knäpper dom på näsan som tror att det måste va exotiska kon matreal ock jättemagneter för att det ska låta bra.Skiver inget mer i denna tråd nu för det är totalt meningslöst att prata med folk som vet bäst oavsett va man säger.

Öh? ;)

Du är alltså arg på de som tillverkare bättre högtalare än dina CV? Förstår verkligen inte var du vill komma med
dina argument.

edit: De där Ino-basarna ser ju rejäla ut, och har en ovanligt "öppen" korg för att vara stålplåt. Förstår som sagt
inte vart du vill komma sollerön.

Redigerat av Ageve, 13 April 2008 - 21:15.

Postad 13 April 2008 - 21:20

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0

Öh? ;)

Du är alltså arg på de som tillverkare bättre högtalare än dina CV? Förstår verkligen inte var du vill komma med
dina argument.

edit: De där Ino-basarna ser ju rejäla ut, och har en ovanligt "öppen" korg för att vara stålplåt. Förstår som sagt
inte vart du vill komma sollerön.

Arg,haha ,nä nu lägger vi ner för jag ock du kommer aldrig att förstå oss på varann i alla fall,tyck du som du vill så går jag på mitt.Ps,den här ser ju också ok ut för 350kr.Ps,ni andra som läser detta,inoelementen som martin lagt ut bild på är riktigt bra ock spelar enastående djupt,så gör även pi60 som jag lyssnat på flera ggr,men hade martins basar varit cerwin vega ock sett exakt likadana ut då skulle ni fått hört hur det låtit.HEj.

Bifogad fil(er)

Redigerat av sollerön, 13 April 2008 - 22:13.

Postad 13 April 2008 - 22:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Arg,haha ,nä nu lägger vi ner för jag ock du kommer aldrig att förstå oss på varann i alla fall,tyck du som du vill så går jag på mitt.Ps,den här ser ju också ok ut för 350kr.

Kanske inte arg, men lite putt?

Elementet på bilden ser ut som en billig bilbas. När det gäler bilstereo så verkar det inte finnas någon nedre gräns
för hur sunkiga elementen får vara. Utseendet går först, prestandan i andra eller tredje hand. Har t om sett basar
med bultar som håller fast dustcapen. Ska man skratta eller gråta? ;)

Postad 13 April 2008 - 22:19

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
ja vi lägger ner det här nu,trådarna blir bara tråkiga med en massa bråk,bara att inse att alla har olika syn på det mesta,ock tråkigt vore det annars,bättre att ängna en tanke åt den stackars 10 åriga flickan som idioten mördade än att tjafsa om nåt sånt här som egentligen inte betyder ett skit när nåt sånt här händer.Mvh

Redigerat av sollerön, 13 April 2008 - 22:42.

Postad 13 April 2008 - 23:56

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
och fortfarande ingen som kunnat namnge en 8" bas som spelar med mer tryck än en 15" bas när båda ligger i samma prisläge... ;)

/Johan

Postad 14 April 2008 - 00:03

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

och fortfarande ingen som kunnat namnge en 8" bas som spelar med mer tryck än en 15" bas när båda ligger i samma prisläge... ;)

Lägg valfri 15-tummare i en ICA-kasse, och sätt 8-tummaren i en optimerad låda. Vilken kommer att ge högst SPL?

För det är ju som du skriver, elementen som ger "trycket", inte den färdiga konstruktionen med låda och avstämd
basport, eller hur? :P

Orkar inte argumentera mer, eftersom du ignorerar svaren du får. Det har aldrig handlat om ett mindre element,
och det gör det aldrig i verkligheten heller.

Redigerat av Ageve, 14 April 2008 - 00:37.

Postad 14 April 2008 - 06:06

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Instämmer, det handlar om vad som är bässt av 2 x 8" vs 1 x 15" när det gäller spl och nu tydligen även vad gällande väljud.
Fördelar och nackdelar av alla dess slag tas upp om båda varianterna och det är ingen som tror att en 8" av samma kvalitet som en 15" are och båda i optimerade lådor, att 8" aren skulle vinna i ljudtryck.

Edit: Hoppas verkligen att ingen gör det i alla fall....

Postad 14 April 2008 - 12:19

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Här är en bild på mitt andra par där dom går en jämn kamp mot ett par erkänt mkt välljudande högtalare,men det kan väl inte va möjligt heller fast vi var 2 st som var överens.

Bifogad fil(er)

Postad 14 April 2008 - 12:23

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Här är en bild på mitt andra par där dom går en jämn kamp mot ett par erkänt mkt välljudande högtalare,men det kan väl inte va möjligt heller fast vi var 2 st som var överens.

Kan förstå att det blir en jobbig kamp för pi60 att möta en så erkänt mycket väljudande högtalare som luxor 8071 :P

Postad 14 April 2008 - 12:28

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Seas CX21-LTS denna 8" bas tror jag kan ge ett några 15" en match :P

Bifogad fil  cx21.jpg   18.28K   0 Antal nerladdningar

Typ: Bas
Membranstorlek: 8 Tum
Membrantyp: Capulp
Impedans : 7 Ohm
Frekvensomfång : 20-600 Hz
Effekt: 150 W
Känslighet: 95 dB/SPL
Resonansfrekvens: 43 Hz
Vas: 45 L
Qts: 0.33
Rek. delningsfrek: --------
Yttermått (mm): Ø 215.4
Monthål (mm): Ø 186.8
Vikt: 3.0 kg

Basreflex låda: 23 liter
Resonans frekvens: 54,7hz
f3 -3db punkten: 60,1hz
Portlängd: 10,4cm
Portdiameter: 7,5cm

Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 14 April 2008 - 12:29.

Postad 14 April 2008 - 12:38

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Seas CX21-LTS denna 8" bas tror jag kan ge ett några 15" en match :P

Bifogad fil  cx21.jpg   18.28K   0 Antal nerladdningar

Typ: Bas
Membranstorlek: 8 Tum
Membrantyp: Capulp
Impedans : 7 Ohm
Frekvensomfång : 20-600 Hz
Effekt: 150 W
Känslighet: 95 dB/SPL
Resonansfrekvens: 43 Hz
Vas: 45 L
Qts: 0.33
Rek. delningsfrek: --------
Yttermått (mm): Ø 215.4
Monthål (mm): Ø 186.8
Vikt: 3.0 kg

Basreflex låda: 23 liter
Resonans frekvens: 54,7hz
f3 -3db punkten: 60,1hz
Portlängd: 10,4cm
Portdiameter: 7,5cm

Du får kolla på vad den presterar i en optimal låda också, inte bara att titta på ellementet.
Men visst den basebn är riktigt bra, men inte så att det är någe Pa tryck i den, inte på långa vägar !

seas har för övrigt en bättre 8"are i nässtan samma prisklass båda när det gäller djupbas och effektålighet då denna har en mycket bra kyld spiole tackvare faspluggens luft strömmar: Seas

2x sådana kan prestera en mycket kraftfull, djup och dynamisk bas som är svårslagen i många avsenden.

Postad 14 April 2008 - 12:41

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Denna är jag lite sugen på att bygga ett fint bak-laddat horn till, lär låta riktigt, riktigt bra :P

Seas

Postad 14 April 2008 - 12:45

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Kan förstå att det blir en jobbig kamp för pi60 att möta en så erkänt mycket väljudande högtalare som luxor 8071 :P

Hejsan. Vad menar du med detta? Själv har jag inte hört någon högtalare låtit bättre än pi60 under 80 000kr, och knappt över heller.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 14 April 2008 - 12:50

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

Du får kolla på vad den presterar i en optimal låda också, inte bara att titta på ellementet.
Men visst den basebn är riktigt bra, men inte så att det är någe Pa tryck i den, inte på långa vägar !

seas har för övrigt en bättre 8"are i nässtan samma prisklass båda när det gäller djupbas och effektålighet då denna har en mycket bra kyld spiole tackvare faspluggens luft strömmar: Seas

2x sådana kan prestera en mycket kraftfull, djup och dynamisk bas som är svårslagen i många avsenden.

Trodde jag gjorde en låduträkning längst ner på inlägget?

Nu efterfrågades det en bas med mer tryck än en 15", inte mer djupbas? Den du länka till har usel känslighet och det ger dåliga förutsättningar för att spela högt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.