* Officiell tråd - HP MediaSmart Server EX470 *
424 svar till detta ämne
Postad 15 januari 2009 - 12:03
pki
-
pki
-
Användare
-
-
102 inlägg
Med hjälp av ett live-konto så kan du koppla den till typ minserver.homeserver.com. Har för mig det var nån sån typ av adress iaf. Min är fortfarande nerpackad efter flytt så jag kan inte kolla. 
Jo, att man kan fixa en sån domän vet jag jag tänkte mer en egen som man äger genom SE-NIC lr dylikt. En fråga till. kan man ändra från port 80 till 8080 tex?
Postad 17 januari 2009 - 07:29
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Självklart går det att koppla exvis en .se-domän till din WHS. Det gör jag, och jag använder Loopia och en lite moddad DynDNS-klient när mitt IP ibland ändras... Hur detta bäst görs är inte en WHS/HP-fråga utan något du får kolla med din registrar för domänen i fråga.
EDIT: I Loopias fall så kan det bli svårt eftersom de i 100% av fallen ej svarar på supportfrågor. "Billigt kan också vara bra" - men inte hos Lopia om man har en fråga.. Däremot fungerar allt när man listat ut lite saker...
Redigerat av maxxess, 17 januari 2009 - 07:32.
Postad 20 januari 2009 - 20:03
pki
-
pki
-
Användare
-
-
102 inlägg
Tack för svaret.
Nu till nästan fråga, när jag för över filer mellan HPn och min stationära maskin, så kommer jag endast upp i ~32MB/sek.
Måste jag på någotvis ställa in att den ska köra på Gbit?
Routern klarar Gbit, så det är inte problemet.
Postad 20 januari 2009 - 20:08
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
256 Mbit är ju ändå ingen dålig hastighet, det kan ju vara något annat än själva nätverket som stryper hastigheten, diskarna tex.
Postad 23 januari 2009 - 23:04
cry_wolf
-
cry_wolf
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Är det bara jag eller verkar servern ha försvunnit från de flesta affärer ? Inga av de stora kommer upp på prisjakt och de som kommer upp har den inte i lager.
Postad 24 januari 2009 - 01:55
Dennis_86
-
Dennis_86
-
Användare
-
-
106 inlägg
Är det bara jag eller verkar servern ha försvunnit från de flesta affärer ? Inga av de stora kommer upp på prisjakt och de som kommer upp har den inte i lager.
Deras nya servrar ska ju lanseras snart så det är väl därför de gamla försvinner.
Postad 24 januari 2009 - 09:19
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Tack för svaret.
Nu till nästan fråga, när jag för över filer mellan HPn och min stationära maskin, så kommer jag endast upp i ~32MB/sek.
Måste jag på någotvis ställa in att den ska köra på Gbit? Routern klarar Gbit, så det är inte problemet.
Öhh... 32 mb/s ÄR gigabit.. Och en bra hastighet i SMB-sammanhang. Du skriver "endast" - vad får du mot andra maskiner? Du kan (på egen vinst/förslust) prova eller jämföra nedan. Det funkar bra hos mig.. Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters] "TcpWindowSize"=dword:00256960 "TcpNumConnections"=dword:00fffffe "GlobalMaxTcpWindowSize"=dword:00256960 "Tcp1323Opts"=dword:00000001 "DefaultTTL"=dword:00000064 "EnablePMTUDiscovery"=dword:00000001 "SackOpts"=dword:00000001 "TcpMaxDupAcks"=dword:00000002 EDIT: Med ovan inställningar får jag när jag kopierar cache:ad data från WHS till NUL på klienten runt 90 mb/s, när diskarna är med i spelet blir det i slutändan sällan över 40-50 mb/s, det går liksom inte fortare över SMB...
Redigerat av maxxess, 24 januari 2009 - 09:34.
Postad 25 januari 2009 - 01:03
`rzr
-
`rzr
-
Beroende
-
-
1 067 inlägg
Nu ligger jag py till. Har installerat alldeles för mycke lull-lull på servern så det var dags för en ominstallation
Jag tog fram server recovery cdn å starta igång allt. Allt gick smidigt ända tills jag återigen skulle installera whs connector på datorn. Då fick jag bara upp följande meddelande (se bild nedan)
Jag har typ 3 tb data på servern som jag absolut inte vill bli av med. Hur i fasen kan jag installera om whs på servern utan att jag tappar all data. Recovery har jag som sagt redan provat med.. men då får jag ju upp felet. Å väljer jag factory reset så försvinner ju all data, så det är ingen alternativ.
Nån som har några idéer?
Postad 26 januari 2009 - 11:42
y98matan
-
y98matan
-
Rookie
-
7 inlägg
Någon som vet lanseringsdatum för de nya HP-servrarna?
Postad 26 januari 2009 - 21:58
pki
-
pki
-
Användare
-
-
102 inlägg
helt plötsligt så syns inte servern i nätverket. Hur f*n? Ikonen är grå nere i hörnet.
Och den syns inte när jag loggar in på routern?
Postad 27 januari 2009 - 13:39
pki
-
pki
-
Användare
-
-
102 inlägg
helt plötsligt så syns inte servern i nätverket. Hur f*n? Ikonen är grå nere i hörnet. Och den syns inte när jag loggar in på routern? 
Edit: jäkligt märkligt. Fick lov att installera om maskinen, för jag fick inte till det hur jag än försökte.
Postad 27 januari 2009 - 17:21
`rzr
-
`rzr
-
Beroende
-
-
1 067 inlägg
Är det nån som vet om det går att spela upp musik direkt i stereon från mediasmarten?
Jag har en usb-ljudkort som jag kopplat till förstärkaren. Men när jag såklart spelar upp musik så spelas den ju upp i högtalarna i laptopen. Jag vill ju att ljudet ska komma från stereon.
All min musik ligger på serven, å sen har jag lagt till alla låtarna i iTunes. Men hur får jag Macbooken att förstå att låtarna ej ska spelas upp på laptopen utan på mediasmarten?
Postad 30 januari 2009 - 18:45
Undraren
-
Undraren
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Är det nån som vet om det går att spela upp musik direkt i stereon från mediasmarten?
Jag har en usb-ljudkort som jag kopplat till förstärkaren. Men när jag såklart spelar upp musik så spelas den ju upp i högtalarna i laptopen. Jag vill ju att ljudet ska komma från stereon.
All min musik ligger på serven, å sen har jag lagt till alla låtarna i iTunes. Men hur får jag Macbooken att förstå att låtarna ej ska spelas upp på laptopen utan på mediasmarten?
Om du inte har ett spelarprogram på servern som du fjärrstyr från laptopen kan du alltid starta en flärranslutning. Då kan du spela låtarna på servern. Simma lugnt!
Postad 30 januari 2009 - 22:08
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Om du inte har ett spelarprogram på servern som du fjärrstyr från laptopen kan du alltid starta en flärranslutning. Då kan du spela låtarna på servern.
Simma lugnt!
Ehhh... det där fattade jag inte riktigt... men squeezebox är perfekt för mig. EDIT: har iofs aldrig låtit server vara en "player" också, men det funkar nog om drivers/ljudkort finns på servern.
Redigerat av maxxess, 30 januari 2009 - 22:15.
Postad 31 januari 2009 - 13:06
`rzr
-
`rzr
-
Beroende
-
-
1 067 inlägg
Ljudetkortet är installerat på servern, men det går ju inte att välja det som output. Finns bara nån inbyggd grej från MS som man inte kan ändra på. Så jag har ju ingen möjlighet att välja min ljudkort som output.
Enda jag vill är att använda itunes på laptopen, ha låtarna på servern som sedan i sin tur är kopplad till förstärkaren. Jag vet att det går med Air Tunes, men tänkte ju lösa det utan att behöva pynta 1 lax för det. Samt att då måste jag ju slänga ut min nuvarande router då AirTunes har trådlöst nätverk och 2 trådlösa nätverk känns ju lite overkill.
Måste ju gå att få laptopen att förstå att låtarna ska spelas upp på servern å inte på laptopen.
Har även testat itunes utdelningen samt firefly i WHS, med båda av dom spelar upp musiken på laptopen.
Går detta verkligen inte att lösa på ett smidigt å bra sätt utan att blanda in nya produkter?
Redigerat av `rzr, 31 januari 2009 - 13:08.
Postad 31 januari 2009 - 17:32
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Ljudetkortet är installerat på servern, men det går ju inte att välja det som output. Finns bara nån inbyggd grej från MS som man inte kan ändra på. Så jag har ju ingen möjlighet att välja min ljudkort som output.
Är det inte för att du kör RDP mot servern, då emuleras ju grafik- och ljudkort. Om du kopplar in en skärm och kör direkt.. vänta, EX470 har väl ingen VGA? Sorry..
Postad 31 januari 2009 - 19:27
`rzr
-
`rzr
-
Beroende
-
-
1 067 inlägg
så då e det kör med andra ord?
Postad 31 januari 2009 - 21:14
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Under inställningar för RDP kan du välja "Spela upp på fjärrdatorn" under fliken lokala resurser. Men om spelaren du använder kräver ett utpekat ljudkort kan det blir knivigt, för native drivers för ljud och grafik är inte aktiverade när man kör RDP.
Dumt att det inte finns åtminstone VGA-ut på HP:en i detta fall.
EDIT: testa att installera TightVNC och fjärra via denna istället. Kollade just på htpc:en och då är ljudkortet tillgängligt.
Redigerat av maxxess, 31 januari 2009 - 21:31.
Postad 31 januari 2009 - 22:53
`rzr
-
`rzr
-
Beroende
-
-
1 067 inlägg
Tack för tipsen maxxess, ska prova dom direkt
Dock så verkar inte tightvnc finnas för mac, men kanske går bra med ett annat program. Annars drar jag igång bootcamp. Återkommer i frågan..
Postad 03 februari 2009 - 22:48
`rzr
-
`rzr
-
Beroende
-
-
1 067 inlägg
Det funkade med tightvnc, men orka öppna upp ett remotefönster varje gång man vill spela en låt. Köpte mig en airport express med airtunes istället. Funkade klockrent
Postad 05 februari 2009 - 22:09
otooja
-
otooja
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Maskinen verkar vara lite kinkig på minnen: http://www.mediasmar...MSS-to-Restart/ http://www.homeserve...737850101079825
En kille jag känner har råkat ut för det här beteendet med ett corsair minne.
EDIT: Men kan tillägga att min maskin inte blivit underlig efter byte till minnet jag frågade om först.
Jag kan intyga att den är kinkig med minnen. Min har börjat med spontana omstarter. Den startar om uppskattningsvis en gång i veckan. När den är igång igen står det typ "att den råkade ut för något oväntat och har återhämtat sig från ett allvarligt fel". Det underliga är att jag uppdaterade minnet i typ september och det är först nu den har börjat krångla. Jag är inte 100% säker heller på att det är minnet, men jag tycker mycket tyder på det efter att ha läst inläggen som är länkade här ovan. Någon som vet om man kan tyda ur det ur felmeddelandet efter omstarten? Eller i den funktionen där felloggar sparas? Är det "normalt" att problem med minnesmoduler uppstår jättelång tid efter installation? Minnet jag har installerat i min: Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB, 256Meg x 64, CL5, 667MHz, 240-pin. # Tillverkares artikelnr: VS2GB667D2G
Postad 07 februari 2009 - 00:45
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Det funkade med tightvnc, men orka öppna upp ett remotefönster varje gång man vill spela en låt. Köpte mig en airport express med airtunes istället. Funkade klockrent 
Har ingen koll på luftprodukter från Apple (air  men kollade du in Squeeze Center Finns för alla OS du kan tänkas ha och jag kan intyga att det funkar bra under WHS på serversidan. Skulle inte klara många dagar på jobbet utan tillgång till min musik  Bästa uppfinningen sen skivat bröd och burköl, jag har både mjukvaruspelare såväl som en
så att det blir stämningsfulllt ljud hemma med.
Postad 08 februari 2009 - 15:19
Teknikfantast
-
Teknikfantast
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej, nu på forumet men gammal tekniknörd:)!!
Jag har ett probelm som kanske någon vänlig själ kan hjälpa mig med.
Har en HP EX470, har dock tappat bort klientmjukvaran som ligger på en separat CD, Home Server Connector software. Den behövs nu när jag gjort en mjukvarureset då servern hängde sig hela tiden.
Vet någon om den finns att ladda ner någonstans, hittar den inte på Microsoft's/HP's hemsida. Eller om någon skulle vilja zippa den och maila den till mig.
Har pratat med HP supporten i över två månader nu och de lyckas aldrig skicka rätt skiva...man börjar liksom tröttna...
TACKAR redan för hjälpen...
/mats
Postad 10 februari 2009 - 07:08
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Både restore-CD och connectormjukvaran ligger på din server i \\software. Kan även installeras genom att peka din klients browser mot http://din-servers-ip:55000. Vad skall du med CD:en till? Eller har du på nått sätt återställt din HP så den inte går att accessa utan en spec. skiva från HP? Glöm mitt svar i sådana fall..
Postad 10 februari 2009 - 20:21
Teknikfantast
-
Teknikfantast
-
Rookie
-
2 inlägg
Tack för svaret men dessvärre är det så som du beskrev sist, jag har gjort en reset som tagit bort alla mina egna inställningar och behöver då som sagt connector cd:n, jag kommer inte åt servern utan HP´s egna användarnamn och lösen, vilket inte ens HP kunde ge mig (fantastisk firma).
Jag får helt enkelt ringa HP supporten igen och be om ytterligare en skiva och hoppas de skickar rätt...
/mats
Postad 11 februari 2009 - 17:54
lostsoul
-
lostsoul
-
Lärjunge
-
-
415 inlägg
när kommer ex485/487 till sverige?
Postad 11 februari 2009 - 19:26
nonext
-
nonext
-
Rookie
-
2 inlägg
Mycket bra fråga det undrar jag med,.. mycket sugen på en ex48x
Postad 12 februari 2009 - 09:14
Unregistered1d447573
-
Unregistered1d447573
-
Amatör
-
-
97 inlägg
när kommer ex485/487 till sverige?
Mycket bra fråga det undrar jag med,.. mycket sugen på en ex48x https://www.minhembi...howtopic=226063TIll mig skrev de att de inte var klart att den kom till sverige, gjorde den det skulle den komma någon gång i mars.
Postad 12 februari 2009 - 11:47
pki
-
pki
-
Användare
-
-
102 inlägg
Nu har jag hört från lite olika håll att hårddiskarna bör vara av samma märke(?) för att kunna vara i samma pool?
har det någon betydelse vad det är för storlek på diskarna också? får visst tusan kan jag sätta in 2 1,5TB och en 500GB tex?
Postad 12 februari 2009 - 11:48
Dennis_86
-
Dennis_86
-
Användare
-
-
106 inlägg
Nu har jag hört från lite olika håll att hårddiskarna bör vara av samma märke(?) för att kunna vara i samma pool? har det någon betydelse vad det är för storlek på diskarna också? får visst tusan kan jag sätta in 2 1,5TB och en 500GB tex?
Bara tryck in diskarna du har. Det klarar den.
Postad 12 februari 2009 - 20:13
jnorberg
-
jnorberg
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Fick detta svar när jag frågade dustinhome:
Tyvärr så har vi inget datum, senast jag hörde (för ungefär 1 månad sedan) så skulle den komma om ett par månader.
Så det dröjer nog 1 mån till skulle jag tippa på.
Du får ha en fortsatt trevlig dag!
Vänliga hälsningar
Jonas Wahlström
Postad 13 februari 2009 - 06:42
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Nu har jag hört från lite olika håll att hårddiskarna bör vara av samma märke(?) för att kunna vara i samma pool?
Den enda HD-kombination jag skulle vilja avråda från är USB-diskar, det blir lätt väldigt väldigt segt, annars kan du kombinera vad som helst i WHS. Googla gärna på diskarna du tänkt köpa, vissa diskar kan ha problem oavsett server och server-OS och då är det skönt att veta det från början så att man ev kan uppdatera firmware i diskarna om så behövs...
Postad 08 mars 2009 - 16:29
lostsoul
-
lostsoul
-
Lärjunge
-
-
415 inlägg
fortfarande ingen som hört något om något lanseringsdatum för ex480/485? det sista jag hörde från hp sverige var i början av mars.
Redigerat av lostsoul, 08 mars 2009 - 16:30.
Postad 09 mars 2009 - 01:45
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1 446 inlägg
Hoppas någon vänlig själ kan svara på en snabb fråga,
Har fått ett erbjudande om att köpa en ex470 för ett minst sagt förmånligt pris, men då jag inte alls kommer överrens med WHS så skulle jag istället vilja köra FreeNAS eller något liknande på den, så, är det möjligt eller finns det begränsningar som gör att endast WHS kan köras?
Postad 10 mars 2009 - 17:34
Spritfest
-
Spritfest
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
****RADERA****FELPOST****
Redigerat av Spritfest, 10 mars 2009 - 23:42.
Postad 18 mars 2009 - 11:52
lostsoul
-
lostsoul
-
Lärjunge
-
-
415 inlägg
Postad 22 mars 2009 - 22:57
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Öhh... 32 mb/s ÄR gigabit.. Och en bra hastighet i SMB-sammanhang. Du skriver "endast" - vad får du mot andra maskiner?
Du kan (på egen vinst/förslust) prova eller jämföra nedan. Det funkar bra hos mig..
Windows Registry Editor Version 5.00
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters] "TcpWindowSize"=dword:00256960 "TcpNumConnections"=dword:00fffffe "GlobalMaxTcpWindowSize"=dword:00256960 "Tcp1323Opts"=dword:00000001 "DefaultTTL"=dword:00000064 "EnablePMTUDiscovery"=dword:00000001 "SackOpts"=dword:00000001 "TcpMaxDupAcks"=dword:00000002
EDIT: Med ovan inställningar får jag när jag kopierar cache:ad data från WHS till NUL på klienten runt 90 mb/s, när diskarna är med i spelet blir det i slutändan sällan över 40-50 mb/s, det går liksom inte fortare över SMB...
Skall testa dem, kanske med lite modifieringar. (hade varit en bra grej att veta vad för förutsättningar du baserade dina inställningar på) Mitt främsta problem är inte för tillfället peak-performance, utan snarare att WHS´n av någon outgrundlig anledning är så makalöst långsam på Torrents. (både upp och ner). Min WiFi-uppkopplade laptop presterar långt mycket bättre hastigheter.
Postad 29 april 2009 - 10:33
Tobbe666
-
Tobbe666
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Hur ska man gå till väga om man vill utöka storleken på poolen? (förutom att byta ut hårddiskarna till större)
Funkar det bra att koppla in en extern HD till Esata och koppla in den i Poolen? Funkar det bra prestandamässigt?
Hur funkar det med Kabinetter? om man uttökar kabinetten med flera hårddiskar allt eftersom?
Postad 29 april 2009 - 12:53
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Hur ska man gå till väga om man vill utöka storleken på poolen? (förutom att byta ut hårddiskarna till större)
Funkar det bra att koppla in en extern HD till Esata och koppla in den i Poolen? Funkar det bra prestandamässigt? Hur funkar det med Kabinetter? om man uttökar kabinetten med flera hårddiskar allt eftersom?
eSATA fungerar bra, det man skall undvika in i det sista är USB-disk, de drar CPU på servern och går sällan fort. Jag har även provkört firewire med hyfsat resultat, men eSATA är såklart att föredra. WHS lägger till diskar en och en i poolen så ett kabinett är inga bekymmer (jag hade 4 enskilda diskar i mitt firewirekabinett). Jag rekommenderar add-in WHS Disk Management när man bygger ut med många diskar, annars blir det lätt svårt att hålla kolla på vilken som är vilken när någon failar (enl WHS) i ett kabinett.
Postad 03 maj 2009 - 12:07
Tobbe666
-
Tobbe666
-
Amatör
-
-
96 inlägg
eSATA fungerar bra, det man skall undvika in i det sista är USB-disk, de drar CPU på servern och går sällan fort. Jag har även provkört firewire med hyfsat resultat, men eSATA är såklart att föredra.
WHS lägger till diskar en och en i poolen så ett kabinett är inga bekymmer (jag hade 4 enskilda diskar i mitt firewirekabinett). Jag rekommenderar add-in WHS Disk Management när man bygger ut med många diskar, annars blir det lätt svårt att hålla kolla på vilken som är vilken när någon failar (enl WHS) i ett kabinett.
Tackar för infon! var lite osäker om Ett kabinett skulle fungera, men nu vet jag! /Tobias
Postad 03 maj 2009 - 17:56
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Disc Management är grymmt även om du inte kör externa kabinett utan har alla diskar i ditt chassie...
Postad 04 maj 2009 - 08:03
jonathan_forslund
-
jonathan_forslund
-
Användare
-
-
195 inlägg
Har förstått att det ska gå bra att köra denna med en tvix-6500 tex men det jag undrar är, en film som jag rippat från mina dvds ligger på ca 5-6gb och jag har idag ca 300 filmer vilket blir ca 1500gb, om jag till framtiden sätter i ca 3-4tb hdd i den kommer det fungera att köra backup på (kanske inte allt) men åtminstone 1tb? Det är ju bara att lägga in filmerna igen kan man tycka men det tog mig över en vecka att göra så det undviker jag gärna genom lite mera lagring i framtiden. Är bara orolig om den kommer få för tungt med de stora filerna (mkv ca 5gb) när den gör backup
/Jonathan
Postad 04 maj 2009 - 08:25
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
5gb i backup tror jag inte spelar någon roll alls om det är 1 eller 100 filer. När jag rullar backup från min laptop så trycker gör jag först en image på laptoppen som blir ca 40gb som jag sedan backar mot min WHS.
Postad 04 maj 2009 - 09:30
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Har förstått att det ska gå bra att köra denna med en tvix-6500 tex men det jag undrar är, en film som jag rippat från mina dvds ligger på ca 5-6gb och jag har idag ca 300 filmer vilket blir ca 1500gb, om jag till framtiden sätter i ca 3-4tb hdd i den kommer det fungera att köra backup på (kanske inte allt) men åtminstone 1tb? Det är ju bara att lägga in filmerna igen kan man tycka men det tog mig över en vecka att göra så det undviker jag gärna genom lite mera lagring i framtiden. Är bara orolig om den kommer få för tungt med de stora filerna (mkv ca 5gb) när den gör backup
/Jonathan
När du lagt in dina 300 filmer på 1500GB och slagit på spegling på det sharet, så kommer de ta 3000GB (3TB) och aldrig behöva backas upp. Speglingen är alltså "backupen", det kommer givetvis ta tid för den att spegla alltsammans, men sen är det "skyddat". Du kommer således inte göra några "backuper" på själva WHS´n. Den är inte tänkt att göra det, endast backa upp andra datorer i hemmet, vanliga klienter.
Postad 04 maj 2009 - 10:06
jonathan_forslund
-
jonathan_forslund
-
Användare
-
-
195 inlägg
Ok, jag antar då att det finns något inbyggd programvara för att "spegla" eller pratar vi raid 1 här? Vill ju helst slippa ha likadana hårddiskar utan kunna ha olika typer för att kunna låta det växa med utvecklingen och behov. Ser att även du har tvixen och undrar lite om du har media lagrat på servern eller om du nöjt dig med den inbyggda (än)
/Jonathan
Postad 04 maj 2009 - 10:11
Dennis_86
-
Dennis_86
-
Användare
-
-
106 inlägg
Ok, jag antar då att det finns något inbyggd programvara för att "spegla" eller pratar vi raid 1 här? Vill ju helst slippa ha likadana hårddiskar utan kunna ha olika typer för att kunna låta det växa med utvecklingen och behov. Ser att även du har tvixen och undrar lite om du har media lagrat på servern eller om du nöjt dig med den inbyggda (än)
/Jonathan
Spegligen sker genom att du märker en katalog med "Folder Duplication". Sen sköter WHS resten.
Postad 04 maj 2009 - 10:36
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
/Jonathan
Har ingen inbyggd HDD, om du tittar i galleriet ser du att jag kör allt via EX470n. Har dock inte speglat video-katalogen, så mycket roll spelar inte filmerna för mig. Speglar annat istället =) Men som personen innan sa, det sker automagiskt om du väljer "Duplicate". (tar tid såklart, först när du tryckt in disken och valt att lägga till den i poolen. Så gör WHS´n en del, beroende på redan inställda saker) Sen när du lägger om Videokatalogen till Duplicate-ON, så kommer den processen ske i bakgrunden under troligen lång tid.
Postad 04 maj 2009 - 10:49
jonathan_forslund
-
jonathan_forslund
-
Användare
-
-
195 inlägg
Ah då förstår jag, tack för era svar, otroligt bra för en person med inte lika stor koll som er!
Nä egentligen är inte filmerna så viktiga men tiden är desto viktigare  . Har verkligen inte lust att lägga in allt på nytt och tycker därför en hårddisk kan vara värt för att slippa förlora precis allt och då även ca 1veckas arbete =).
Postad 04 maj 2009 - 18:48
snowman62
-
snowman62
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Hejsan!
Har kört en EX475 sedan i höstas och varit kopplad till ett fiber "stadsnät" via en netgear WGT624 och en Netgear Gigabit-switch utan några som helst problem. Allt har fungerat klockrent. Nu till mitt problem. Eftersom min "ISP" inte har haft intresse att utveckla sina tjänster övergick jag för en vecka sedan till Telia Smart (kanske inte så smart) och fick ju bl.a en Thomson TG787 Gateway. Efter jag har kopplat in och börjat köra mot den via switchen så fungerar det inte att accessa den utifrån. Får även felmeddelande från den om att port forwarding inte fungerar. Har testat både uPNP och att öppna portar manuellt i gatewayen. Är det någon annan här på forumet som använder Thomson TG787 Telia (o)smart.
//Per
Postad 04 maj 2009 - 23:46
slacker666
-
slacker666
-
Lärjunge
-
-
318 inlägg
Den varnade inte mig iaf. Kanske berodde på att jag stoppa i diskarna direkt när jag fick servern och sen tryckte igång. Dock så är ju redan WHS installerat på servern från start så nån installation av OS är ju inte att tala om.
Är ju skillnad på en hemmabyggd server och en färdigköpt.
den har då alltid varnat mej, vid installation o när jag tryckte i en disk till. mkt skumt att du inte fick nåt meddelande om det.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Hemmalagring
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|