Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Uselt intresse för bluray?

1237 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Varför öker ej blueray? (574 medlem(mar) har röstat)

För det är dyrt

1. Det är sämre ljud o bild (6 röster [0.87%])

Procent av omröstning: 0.87%

2. Lättare att piratkopiera (33 röster [4.76%])

Procent av omröstning: 4.76%

3. För dålig urval av filmer, så jag väntar att köpa (128 röster [18.47%])

Procent av omröstning: 18.47%

4. Ren protest köper jag ej, för jag gillade HD DVD (34 röster [4.91%])

Procent av omröstning: 4.91%

5. Tekniken är ej mogen (61 röster [8.80%])

Procent av omröstning: 8.80%

6. För det är för dyrt (431 röster [62.19%])

Procent av omröstning: 62.19%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 18 July 2008 - 06:10

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Jag tro det är inte bara stora titlar. Jag har köpt mindre kända titlar också som knappt kom på bio bara i sverige. Typ en är "catpeople" https://www.prisjakt...kt.php?p=204885 Den är i och för sig på HD DVD. Men principen är det samma. Så det är nog inget hinder.
Tillverkningkostnaden är högre än vanlig DVD. De behövs en sådan här maskin. http://www.bcs.tv/st...il.cfm?id=22218 . Sedan ska filmen gå igenom en massa procuderer. Vilket gör de tar tid gå igenom filmer. De slår också på priset.
Bluray maskiner finns de gott om nu. Så det är inget hinder. Men kanske priset är fär högt på maskiner o skivor för vanligt folk ska köpa. Det blir de som hänger runt här som har intresse för att köpa.
Jag tro de är mycket "internet" som är ett hinder. Då räknar jag inte bara olaglig nerladdningen,utan den lagliga nerladdningen också. De går ju hyra en film idag. Många ser bara filmen en gång , sedan är de ej intresserad. Varför köpa? Sedan alla dessa filmkanaler som sänder relativa färska filmer. Varför köpa? De bara vi filmdårar ;) som gillar se filmer gång på gång. Hur ofta har man ej hört det! Men vi är nog en litten marknad, vilket gör nog de går segt.
Jag har också undrat varför de gick så segt nu när HD DVD begraven. Därför jag startade denna tråd för höra litte med folks uppfattning. De verka som de flesta väntar på "lägre priser" o "högre utbud" Jag lär också vänta ett tag. Blir nog när en stor film släpps typ Sagan om ringen ;) Då kan jag nog ej hålla mig .

Postad 18 July 2008 - 06:22

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

Dom vågar alltså inte släppa annat än stora titlar på blu-ray för att kostnaden blir för stor för mindre titlar när dom släpps både för DVD och blu-ray. Visst det kan man väl köpa men samtidigt håller dom ju tillbaka utvecklingen av blu-ray och inväntar att flera skaffar spelar innan dom agerar. Det kan ju vara både smart och dumt för samtidigt måste dom ju tänka på dom kunder som finns idag och som handlar blu-ray och vilket gensvar dom ger emot potentiella kunder i framtiden. Väntar bara alla på att något ska hända innan dom agerar fullt ut så kommer kanske aldrig den dagen för alla bara väntar ;) Känns ändå som tiden är rätt nu och att man hade förväntat sig lite bättre rörelse efter HD DVD gick i graven.

Det beror på vad som är rimliga förväntningar. Blu-ray växer snabbare än vad DVD gjorde.

Postad 18 July 2008 - 13:44

Caaf
  • Caaf
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Det beror på vad som är rimliga förväntningar. Blu-ray växer snabbare än vad DVD gjorde.

Det här är ingen kritik på ditt inlägg, men det skulle vara intressant att se siffror på det.

Postad 18 July 2008 - 14:18

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

Det här är ingen kritik på ditt inlägg, men det skulle vara intressant att se siffror på det.

High-def DVD grows at faster pace than standard

http://en.wikipedia....ki/Blu-ray_Disc
"A preliminary conclusion has been made by the Singulus Technologies AG, German manufacturer of optical disc equipment and world's only provider of such services as mastering, molding and replication. According to Stefan Baustert Blu-ray is being adopted faster than the DVD format 11 years ago at the same period of its development. This conclusion was made due to the fact that Singulus Technologies has received orders for 21 Blu-ray dual-layer machines only during this year's first quarter, while only 17 DVD machines of this type were made in the same period 11 years ago."

Redigerat av Johan78, 18 July 2008 - 14:19.

Postad 18 July 2008 - 15:12

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Så klart Blu Ray växer snabbare än vad DVD gjorde under samma tidsperiod. För det första är spelarna mycket billigare idag än vad de var då. För det andra är läsarna bakåtkomparativa, d.v.s. man kan spela sina gamla skivor som vanligt och då med en bättre kvalité än tidigare. När DVD kom var det ett nytt format och man fick då välja att fortsätta med VHS och även kunna spela in det man ville spara, eller satsa på DVD och vara mer begränsad till det urval av skivor som då kom. Sen till sist är vi mer teknikorienterade nu än när DVD introducerades.

Postad 18 July 2008 - 15:54

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

High-def DVD grows at faster pace than standard

http://en.wikipedia....ki/Blu-ray_Disc
"A preliminary conclusion has been made by the Singulus Technologies AG, German manufacturer of optical disc equipment and world's only provider of such services as mastering, molding and replication. According to Stefan Baustert Blu-ray is being adopted faster than the DVD format 11 years ago at the same period of its development. This conclusion was made due to the fact that Singulus Technologies has received orders for 21 Blu-ray dual-layer machines only during this year's first quarter, while only 17 DVD machines of this type were made in the same period 11 years ago."

hmm undrar vem Stefan Baustert vill lura med detta uttalande.... antingen aktieägare eller banker..

"DVD-maskiner" 1997... jaja hur många kände överhuvudtaget till att det skulle komma en ersättare till CD skivan/laserdisken/SVideo disken/VHS vid den tiden. Tycker det var ganska fantastiskt att ändå så många företag köpte DVD-utrustning redan då...

BD idag 2 år efter marknadsintroduktioen där en stor kaka går till Speltillverkare o inte till Filmproduktion...

Vidare säger inte uttalandet ett dugg om man inte känner till kapaciteten av utrustningen, kanske är den 10ggr så effektiv eller kanske bara 50%... jag vet inte, men är den 10ggr effektivare än DVD produktion så finns det ingen anledning att BD skulle vara dyrare än DVD....

Men det enda jag kan läsa ut ur ett utalande som citerats ovan... KÖP INGA AKTIER I BD-PRODUKTION!!!!

Det känns som om denna tråd bara blir mer o mer relevant ju längre tid det går...

Postad 18 July 2008 - 22:14

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0
Blu-ray blir inte begravet förrän

Bifogad fil  uvray.png   2.16K   0 Antal nerladdningar

:)

Redigerat av Zacabeb, 18 July 2008 - 22:14.

Postad 18 July 2008 - 22:22

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Blu-ray blir inte begravet förrän

Bifogad fil  uvray.png   2.16K   0 Antal nerladdningar

;)

:D Rätt... den ligger precis runt om hörnet :). Men de lär nog dröja några år till innan man har den i sin lägenhet.

Postad 19 July 2008 - 00:14

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6892 inlägg
  • 0
22.2 kanals surround skulle grannarna gilla klockan 3 på natten :)

Postad 19 July 2008 - 00:20

Alezman
  • Alezman
  • Lärjunge

• 450 inlägg
  • 0
Jag jobbar i en videobutik vid sidan om studierna och BD efterfrågan är väldigt svalt - endast entusiaster som är där för att plocka ett par exemplar..

Postad 19 July 2008 - 01:19

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

22.2 kanals surround skulle grannarna gilla klockan 3 på natten ;)

+ att WAf = -1000000000000000
:D

Alezman;
Fantastiskt att det öht finns några BD titlar. Här i stan så har några få kvarvarande uthyrare testat BD men dom slutade efter någon månad :)

Postad 19 July 2008 - 08:01

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

Jag jobbar i en videobutik vid sidan om studierna och BD efterfrågan är väldigt svalt - endast entusiaster som är där för att plocka ett par exemplar..

Ptja, det var väl samma sak när DVD kom? Det tog FLERA ÅR innan DVD-hyllorna började utökas.

Postad 19 July 2008 - 08:15

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0
Kommer ihåg när DVD kom... jag var precis som nu, kollade efter filmer på nya formatet titt som tätt, och undrade när dom skulle få in fler på Videomix... Det måste bara öka snart med Blu-Ray... det är ju en markant skillnad från DVD, iaf när man kör på projektor... ser inte lika mycket skillnad på TVn...

Postad 19 July 2008 - 09:17

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Har funderat ett tag på att investera i en maskin .
Men när man läser i trådarna här så är filmerna av dålig kvalite maskinerna slöa och dyra .
Är det värt att satsa nu eller skall man vänta .
Är rätt nöjd med dvd bilden och ljudet just nu ändå ..

Postad 19 July 2008 - 09:49

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Men när man läser i trådarna här så är filmerna av dålig kvalite maskinerna slöa och dyra .

Har du Projektor?
Har du en ljudanläggning som klarar dom nya ljudformaten?
Har din gamla DVD spelare gått ur tiden?

Svarar du ja på alla ovanstående frågor skall du köpa en BD spelare idag!
Om inte så duger din DVD spelare många år till.

Postad 19 July 2008 - 10:05

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Bero hur kräsen du är. Vilka grejor du har. Har du redan en anläggning som klara av systemet? Jag tyckte de var värd när jag satsade på HD DVD. En toshiba XE-1. De blidde en annan puff på bilden , skillnaden är som mellan natt dag. Även om du spelar en DVD märker du stor skillnad. Jag kan ej spela på min gamla panasonic dvd spelare. DE är för stor skillnad. OM jag ej redan hade en HD DVD, skulle jag köpa en BR. Men nu väntar jag nog ett tag.
Priserna har sjunkit, maskinerna är snabbare också. Min tar ca 40 sek - 1 min varma upp sig :) . Men under tiden den gör det , väljer jag ut en film. Så är den lagom uppvärmd.
Men är du nöjd , så vänta. Men till vad? Att filmerna är av dålig kvallite har jag svårt förstå. Jag känner ej till BR så mycket, men HD DVD är ej av dålig kvalitte.
Dyra? japp men de verka sjunka nu sett priser runt 199 :- . Men jag tycker personligen det är för mycket. De ska vara en storfilm om jag ska köpa till det priset. Men många ser fraemot till hösten. Så vänta till dess och besluta dig då.

Postad 19 July 2008 - 11:33

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Vet inte priserna utomlands, men så länge Svenska butiker försöker ta 289kr för 10-20 år gamla filmer (som kostar 2 för 99kr på DVD) så skulle jag inte köpa en BD spelare om den så kostade 100 kr.....

Postad 19 July 2008 - 12:14

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

• 1266 inlägg
  • 0

Vet inte priserna utomlands, men så länge Svenska butiker försöker ta 289kr för 10-20 år gamla filmer (som kostar 2 för 99kr på DVD) så skulle jag inte köpa en BD spelare om den så kostade 100 kr.....

De flesta svenska web-butikerna tar 169-249 för Blu-Ray, de gamla filmerna är billigare och de helt nya landar på 249:-
Om man istället handlar från USA så får man de äldre filmerna för ca $20 dvs. 120:- med dagens valutakurs.
Ja, jag vet att man inte får svensk text när man köper från USA, men jag lärde mig engelska i skolan så engelsk eller ingen text är bättre i min värld.

Postad 20 July 2008 - 11:25

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Jo en annan sak som jag tänkte på när jag hyrde filmer i fredags .
Det var att dom knappt hade några bluray filmer på hyllorna några av dom nyaste fanns men det var inte mycket att välja på ..
Nä blir nog att vänta en stund till för min del .

Postad 20 July 2008 - 14:57

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

Dyra? japp men de verka sjunka nu sett priser runt 199 :- . Men jag tycker personligen det är för mycket. De ska vara en storfilm om jag ska köpa till det priset. Men många ser fraemot till hösten. Så vänta till dess och besluta dig då.

En ny DVD kostar ju 199kr? Ändå för mycket?

Postad 20 July 2008 - 20:53

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1811 inlägg
  • 0
De senaste åren köpte de flesta lcd 32 " - en vanlig svensson-TV där DVD duger bra. Men senaste året har ju TV-apparater på 40" och större blivit allt vanligare. Det är också vad man förutspår. En BR film gör ju mest skillnad på större apparater.

Folk vill numera ha större skärmar och detta kommer leda till större efterfrågan på BR men allt har sin tid. Om man köpt en platt TV för tre år sen på 32 " så kanske man väntar ett tag med att köpa en ny TV på 46 eller 50 ". Då väljer man sannolikt att även skaffa en BR spelare eftersom skillnaden då blir så märkbar på en så stor skärm. Vid det laget har säkert BR-spelare, filmer och TV-apparater gått ned i pris.

Postad 20 July 2008 - 21:26

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

• 1111 inlägg
  • 0
Vill bara nämna att det inte bara handlar om upplösning, det handlar om bitrate också.
Högre bitrate->mer data i bilden->bättre bild, oavsätt upplösning.

Postad 20 July 2008 - 23:05

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0

Vill bara nämna att det inte bara handlar om upplösning, det handlar om bitrate också.
Högre bitrate->mer data i bilden->bättre bild, oavsätt upplösning.

Mja skit in ->skit ut oavsett vilken bitrate... finns egentligen ingen mening att pressa in mer data över en viss gräns när effektivitet redan uppnås i kodningen.

Postad 21 July 2008 - 23:50

ivanhoe
  • ivanhoe
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0
http://www.homecinem...ews.php?id=9643

Postad 22 July 2008 - 11:49

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

De flesta svenska web-butikerna tar 169-249 för Blu-Ray, de gamla filmerna är billigare och de helt nya landar på 249:-
Om man istället handlar från USA så får man de äldre filmerna för ca $20 dvs. 120:- med dagens valutakurs.
Ja, jag vet att man inte får svensk text när man köper från USA, men jag lärde mig engelska i skolan så engelsk eller ingen text är bättre i min värld.

Engelsk text är ju bättre då slipper man irritera sig över felöversättningar.. Ganska många filmer översätts utan att översättaren ser själva filmen, hur bra blir det då? Min favorit är The Shield säsong tre, när de skall göra ett väpnat tåg-rån (money-train, som var maffians sätt att smuggla alla pengar på än gång, dock nödvändigtsvis inte på ett tåg....)

Postad 22 July 2008 - 12:46

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

En ny DVD kostar ju 199kr? Ändå för mycket?

De är väl skillnad mellan en DVD o HD DVD,BD. Ja om vi ska ta med DVD ja de också för mycket.
Som jag har sagt innan de finns ingen orsak lägga 200 pixs , på en film som man är osäker på( köpa grisen i säcken)
Då får man fixa den filmen på annat sätt typ hyra den. Men inte alla uthyrningställen har den filmen. I så fall får man vänta till REA eller filmkanal och då spela in den. För en film ska värda de 200 :- Så ska de var en storfilm som man ser otaliga gånger. Då kan man tänka sig lägga de pengar. Jag tycker en BD (HD DVD) ärvärda runt 100 - 150 de är de som gäller för mig. Men 199 :- är bättre än de 250 - 300 som har sett ibland.

Postad 23 July 2008 - 12:45

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0

Då har ni nog missat poängen med frågan jag ställde.
"Så varför ökar ej försäljingen som de hade hoppats på ? Det är dålig bild o ljud? För dyrt? Jag är skade glad mest för ett sätt som gjorde bättre skiva fick ge vika för trycket från pengastark börs. Jag måste erkänna och slug strategi från sony Detta är ej pajkastning, utan mest stilla min nyfikehet. För de har vunnit, så de bli de bästa av det. "
Vilket jag skrev. De var en fråga för att stilla nyfikenhet varför "sony" hade misstolkat så mycket. Tycker det är huvudriktningen också. Då jag kan jag ej förstå er, vad som är problemet ? om ni är ej intresserad varför läser ni det? Ingen som tvingar läsa om ni tycker det är "flamebait:ig" :P

Flamebait markerat ovan.

Det handlar om att du startar en poll utifrån dina egna subjektiva värderingar.
Som sagts gång på gång, det tog DVD en bit över 3 ÅR att komma igång, förväntar du dig att BD ska komma igång över en natt bara för att det är en ny standard?
Med tiden kommer BD att bli mkt större, sen att du vill att det ska misslyckas är upp till dig.

Redigerat av simulacra, 23 July 2008 - 12:48.

Postad 23 July 2008 - 16:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Jag är skade glad mest för ett sätt som gjorde bättre skiva fick ge vika för trycket från pengastark börs.

Flamebait markerat ovan.

Det handlar om att du startar en poll utifrån dina egna subjektiva värderingar.

Håller med.

Förstår ärligt talat inte hur en tråd som denna kan få ligga kvar utan att låsas eller raderas. Blir lika irriterad varje
gång jag ser topicen. Inte bara för att den håller Aftonbladet-nivå, utan för att det är en ren lögn.

Postad 23 July 2008 - 21:42

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Låt er inte luras av olyckskorparna.
Blu-ray ger ett grymt lyft jämfört med DVD. De som pratar skit om formatet är de som inte har råd/är för snåla att skaffa prylarna och filmerna. De som tankar filmer illegalt och bränner på skivor som de spelar i sina DVD-spelare för 500 spänn.
Märkligt egentligen. Man hör sällan folk som kör Volvo 240 hävda att det inte ger någon förbättring att uppgradera till en Audi S8.
Nu är det inte så himla mycket dyrare än laglig DVD. Man kan köpa de flesta filmerna för ca 150 från utlandet och en bra spelare kostar bara 3k. Detta att jämföra med att många köper DVDfilmer för dryga hundringen i svenska butiker.
Problemet är nog huvudsakligen att filmutbudet och priset i svenska butiker på BD-filmer är uselt och folk som är vana att lägga en dryg hundring på en DVD-film (dvs potentiella BD-kunder) är inte vana att näthandla från utlandet.
Men de hittar nog rätt till slut när priset och utbudet på BD-filmer blir bättre i affärerna.

Redigerat av hassesolo, 23 July 2008 - 21:42.

Postad 23 July 2008 - 21:48

figman
  • figman
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Håller med. Radera gärna tråden.
Grymt stor skillnad mot vanlig DVD. Eftersom man idag har allt större skärmar eller projektor som jag så är dvd formatet allt för dåligt.

Postad 23 July 2008 - 22:00

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0

Håller med.

Förstår ärligt talat inte hur en tråd som denna kan få ligga kvar utan att låsas eller raderas. Blir lika irriterad varje
gång jag ser topicen. Inte bara för att den håller Aftonbladet-nivå, utan för att det är en ren lögn.

+1

Om nu tråden ändå skall vara kvar borde det i alla fall vara ett ? i slutet av trådrubriken!?!
För annars blir det ett påstående, som faktiskt är en ren lögn som Ageve påpekade, och inte en frågeställning. Vore naturligtvis också rimligt att ha lite fler svarsalternativ att välja på. Exempelvis något alternativ man kan välja om man faktiskt HAR skaffat BD. Då skulle det i alla fall visa sig lite tydligare huruvida trådrubriken stämmer eller inte...

Postad 23 July 2008 - 22:12

figman
  • figman
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Håller med. Jag köper både hd-dvd o blu-ray eftersom min spelare klarar båda formaten. Hd-dvd kan man ju hitta från 29 spänn.

Postad 24 July 2008 - 06:15

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

+1

Om nu tråden ändå skall vara kvar borde det i alla fall vara ett ? i slutet av trådrubriken!?!
För annars blir det ett påstående, som faktiskt är en ren lögn som Ageve påpekade, och inte en frågeställning. Vore naturligtvis också rimligt att ha lite fler svarsalternativ att välja på. Exempelvis något alternativ man kan välja om man faktiskt HAR skaffat BD. Då skulle det i alla fall visa sig lite tydligare huruvida trådrubriken stämmer eller inte...

Japp det kan jag hålla med. Så jag ändrade det till en fråga. Tack för tipset. För de kan jag hålla med om de var dum skreven Men stänga den? Tja kanske, jag har fått svar ju. Den frågan gällde i MAJ( 5 maj i aftonbl.) De påstod vissa saker där. Jag var nyfiken, stämmer det? Jag skrev frågan för att få svar . Men lägga till "man faktiskt HAR skaffat BD" blir det fel. Jag var nyfiken på varför ej BD ökar. Men de har varit tydligt svar 1) Priset 2) dåligt urval. Jag skulle ta med massor med svarsalternativ, ändå skulle det ej räcka. "jag har planer på skaffa BD"DVD räcker väl" med mera..
Men sedan är jag medveten att BR ökar inom sin tid, där finns inga alternativ förutom DVD. Jag personligen väntar ett tag till. Till "sagan om ringen" släpps, då lär jag investera i BD.

Jag kan erkänna jag föredrog HD DVD, det sticker jag ej under stolen. Men jag skrev också "Detta är ej pajkastning, utan mest stilla min nyfikehet. För de har vunnit, så må de bli de bästa av det. " Då menar jag det. BD har vunnit, så må det bästa komma ut av det. Men återigen Tack för tipset, det skulle bli ändrat innan så de ej retade upp follk. Synd jag ej fick det innan. DE var BIG mistake av mig.

Men om forumsopearatör vill kan han/hon stänga den. Jag har fått svar.

Postad 27 July 2008 - 23:54

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0

Kikade in på Discshop när jag läst ditt inlägg. (import bryr jag mig inte ens om att kommentera då en bråkdel av de svenska konsumenterna importerar sina filmer)

Discshop har i skrivande stund 429 Bluray filmer.

Ett fåtal (10 st alla kassa, matiné eller gamla eller en kombination) kostar 169kr, några fler kostar 199kr( 20st typ) , en majoritet kostar 249 - 289kr eller mer mao. De allra flesta titlarna som kostar 249-289kr är ändå flera år gamla.

Någonstans i svängarna 90% av discshops BD utbud kostar alltså 249kr eller mer och ändå är det allra flesta gamla filmer.

En DVD film med några år på nacken kostar 49kr.

Svenskar ÄR INTE villiga att betala 5ggr mer för högre upplösning, när branschen lär sig det så kanske försäljningen tar fart i Sverige.

Postad 28 July 2008 - 10:32

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6892 inlägg
  • 0
Dischop är fanimej dyrast på BD i sverige och är inte ett bra exempel.

Gå in på Webhallen istället så ska ni se att det finns billigare film på BD B)

Dischop handlar jag aldrig från nuförtiden med deras myglar priser ;)

Redigerat av Svante Skoog, 28 July 2008 - 10:34.

Postad 28 July 2008 - 18:50

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

• 1266 inlägg
  • 0
Även CDON tar 199:- för stora delar av sitt sortiment, samt PC-City m.fl.
Så att bara utgå från discshop är att lura sig själv en aning.

Postad 28 July 2008 - 19:05

Noodle
  • Noodle
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
förlåt att jag inte läser igenom hela tråden, men det var nog den mest vinklade poll jag någonsin sett med enbart negativa alternativ.

I övrigt beställer jag från axelmusic.com, amazon.co.uk eller andra ställen på nätet. Då brukar det bli runt 120-140 spänn per film, och det är minsann inte farligt.

Postad 28 July 2008 - 23:53

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6892 inlägg
  • 0
Själv rekommenderar jag HDmoviesource.com
Svinbra priser och snabba leveranser.
"Doomsday" skickades i fredags och dök upp igår, måndag :)

Postad 29 July 2008 - 00:04

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

förlåt att jag inte läser igenom hela tråden, men det var nog den mest vinklade poll jag någonsin sett med enbart negativa alternativ.

Kan inte annat än hålla med ..

Finns inget alternativ för den som är positiv

Men det är ju bara att skriva som man tycker och som tidigare sagt ...
Blu ray är här för att stanna och har allt man kan önska ..

Maveric :)

Postad 29 July 2008 - 08:40

Zamien
  • Zamien
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Hur många normalkonsumenter har en skärm så är så stor att man vid normalt tittavstånd kan se någon större skillnad mellan BD och DVD? Jag kör PS3 på en Panasonic PV60 (bara 720p). Jag sitter 3,5 m ifrån och tycker inte skillnaden är tillräckligt stor.
Jag gick till och med så långt att jag nu har investerat i en Denon DVD-1940 som har en bild som är mycket mjukare, tiltar och panorerar bättre och som jag föredrar att se en bra DVD-produktion på framför motsvarande BD-produktion på PS3.
Det är möjligt att min skärm inte är tillräckligt bra för att BD ska få sin fulla rätt? Men jag har lagt 60-65K på min anläggning och om den inte duger så visa gärna normalkonsumenter som har förstärkare som klarar nya ljudformaten, högtalare som ger dom rättvisa och en skärm som är så stor och kör 1080p så upplevelsen är bättre än hemma hos mig? Jag vet att det finns användare här som har det men jag känner ingen i min bekantskapskrets, min släkt eller mina arbetskamrater som lever upp till dom kraven.

Det som gjorde att allmänheten gick från VHS till DVD var lika mycket eller mer att DVD var ett mycket smidigare format. Hoppa mellan kapitel utan att spola. Extra material. Mindre fysiskt lagringsmedie. Jag tror att kvaliteten bara var grädden på moset och inte det avgörande.

Så när vi kalkylerar om kostnaden på BD så är det knappast bara filmerna som är boven. Vad kostar en anläggning som ger BD rättvisa? Högtaler 20K? Förstärkare 6-7K? TV 15K?

Enda anledning till att BD skulle slå ut DVD är om leverantörerna dödar DVD-formatet för att tvinga konsumenterna att köpa BD. Annars blir nästa stora format nedladdningstjänster.

Postad 29 July 2008 - 09:16

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Visst blu-ray är ett bra format men jag röstade på att det är alldeles för dyrt för att övertyga gemene man att slopa dvd formatet.
Zamien beskriver det väldigt bra gällande omständigheten varför dvd blev en succe och varför blu-ray haltar efter, som han skrev hur många har igenterligen utrustningen till att kunna njuta av blu-ray full ut?

Postad 29 July 2008 - 09:46

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5773 inlägg
  • 0
Som det känns nu är det enbart utbudet som man kan klaga på, Blu-ray utgåvorna kommer många gånger långt efter DVD utgåvorna av samma film. Men jag kan inte längre skylla på att det är för dyrt nu när en bra BR spelare kostar under 3000kr.Jag kommer ganska säkert skaffa en BR spelare nu i höst, 1080p projen är ju redan inhandlad så :)

Postad 30 July 2008 - 11:44

Noodle
  • Noodle
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Visst blu-ray är ett bra format men jag röstade på att det är alldeles för dyrt för att övertyga gemene man att slopa dvd formatet.
Zamien beskriver det väldigt bra gällande omständigheten varför dvd blev en succe och varför blu-ray haltar efter, som han skrev hur många har igenterligen utrustningen till att kunna njuta av blu-ray full ut?

Men det var ju precis samma när DVD kom, eller har alla glömt bort det? Det tog skitlång tid innan DVD etablerade sig, och folk hade riktiga burkar till TV där man knappt märkte skillnad mellan tv och DVD. Lägg till det att DVD-Spelarna var tokdyra och inte kom med inbyggd spelkonsoll (ps3) om man ville köpa en tidigt.

jag föredrar att se en bra DVD-produktion på framför motsvarande BD-produktion på PS3.

Tycker du alltså att det blir sämre på BD än DVD? :unsure:

Man får en helt ok HDTV idag för 9 papp, och det dröjer nog inte länge förrän de sjunker ännu mer i pris samt att BD spelarna hamnar i samma prisklass som DVD spelarna. Ge det 3 år precis som DVD så får vi se vad som händer.

Postad 30 July 2008 - 13:20

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Jag har sagt det förut och säger det igen: de flesta bryr sig inte. En enklare uppgradering (rent mjukvarumässig, inge ny laser osv) av DVD-formatet med 720p h.264 på vanliga dual-layer hade redan det varit betydligit mer än konsumenterna vill ha :unsure:. 90% kan inte se skillnad på detta. Bluray är overkill helt enkelt och tvärtom vad en del tänker så tycker folk inte att det är framtidsäkert utan snarare att det är "to much".

1080p-hysterin har dessutom lett till att många inte tror att det är någon mening med bluray på 768p-tvapparater som otroligt många har.

Det stora problemet nu blir dock piratkopiering. Än så länge har piratmaterial inneburit sämre kvalitet. DIVX och DV-DR når helt enkelt inte upp till så pass hög standard som många kräver. Inte enst den mest inbitne pirat sätter sig och glor på DIVX-film på sin
ny hd-tv...

Men nu när piratmaterial börjar bli snudd på omöjligt (för de med normala setuper) att skilja från Bluray och dessutom hästlängder bättre än DVD är det tuff match för bluray och för DVD.

Det är tråkigt men de som hittat rätt i den här generationens formatkrig är piraterna. Till skillnad från storföretagen har de skapat format som är anpassade till vad folk har nytta av. Det är probelmatiskt när DVD kostar 50:-, olaglig nedladdning med kvalitet nära bluray kostar 0:, och bluray kostar 250. Vips så sitter inte folk och jämför DIVX/DVD-R och DVD längre. Där vinner DVD för det är rimligt pris, det är lagligt, det är lite bättre m.m. Att filedela är då både omoraliskt och dumsnålt.

Men vad händer när folk har utrustningen (moderna datorer och hdtv) för att ladda hem och titta på material som är så pass bra så att de helt enkelt inte kan tänka sig bättre och alternativet är att investera i såväl blurayspelare som filmer för 250:- styck? Räcker moralen till då de allra flesta? Jag tror inte det.

Nej filmindustrin har verkligen klantat sig och kommer nog få samma problem som musikindustrin har fåt tampas med genom nedladdningen. Enda lösningen är nu att bura in folk. Det är en sak när köpta och "stulna" produkter är likvärdiga i kvalitet. Då kanske moralen räcker till. Men när köpealternativet är sämre (DVD) än nedladdat går ekvationen inte ihop längre. Då frågar sig konsumenterna om det är värt 250:-. Det är det inte för alla ens om villkorlig fängelsedom finns med i kalkylen... Alternativen blir då DVD eller pirat. Bluray blir bara för de verkliga entusiasterna eller för de med tjock plånbok.

Nu hoppas jag att ingen moderator klagar på mitt inlägg då det rör piratkopiering. Men frågeställningen är sådan i trådrubriken att jag inte kan låta bli. Jag tror hårt och fast på att Blurays problem är att det är för liten skillnad mellan pirat och orginal samtidgt som prisskillnaden är större än någonsin.

Jag säger inte att detta är bra. Jag säger bara att jag tror det ligger till så här...

Postad 30 July 2008 - 13:30

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6892 inlägg
  • 0
http://www.robertsdvd.com/failure.html

Tänkte denna länken passar in här då stämningen i denna tråd påminner lite om denna klassika artikel.
Om hur onödigt DVD var och att ingen brydde sig eller ville ha det och hur DVD formatet tvingade på konsumenten ett format som var dödsdömt från början.

Reminds you of something? :unsure:

Postad 30 July 2008 - 16:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Haha, den länken var intressant.

Snillen spekulerar :unsure:

Postad 30 July 2008 - 17:03

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6892 inlägg
  • 0

Haha, den länken var intressant.

Snillen spekulerar :unsure:

Ja precis :D snopet för dom :lol:

Redigerat av Svante Skoog, 31 July 2008 - 07:43.

Postad 30 July 2008 - 17:35

Noodle
  • Noodle
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
sjukt träffande artikel!

grimmy, dina argument håller inte. Folk har gnällt om att piratkopiering kommer fälla industrin eller formaten sen VHS och Kassetband, och med varje format sedan dess. I slutändan så händer ingenting.
Personligen laddar jag hem mycket, men summa sumarum köper jag lika mycket film som förut. De filmerna jag köper är nästan alltid såna jag laddat hem och vet är bra.

Sen är det kul att du citerar 250:- som det som får allt att fälla när de flesta filmer går att fås för 120-150 spänn. FÖRUTOM det så har både VHS och DVD legat på de priserna förut.

Postad 30 July 2008 - 20:18

Grower
  • Grower
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Blu-ray är här för att stanna och kommer att stanna länge. Alternativet med nedladdning ökar säkert men
många uppskattar en fysisk skiva med omslag osv. Nedladdning är det mest kostnadseffektiva sättet att sprida
filmer och bör rimligen öka i omfattning. Genom att betala en tilläggskostnad för internetabbonemanget görs
nedladdningen laglig. De flesta skulle sannolikt gärna betala 100 kr mer i månaden för att slippa vara olagliga.
Man måste komma ihåg att de flesta kopior som finns tillgängliga på nätet är tillgängliga endast under en begränsad
tid och är endast ett komplement till det övriga filmutbudet. Men varför göra det miljövänligaste sättet att
sprida film olagligt?

Postad 30 July 2008 - 23:29

Zamien
  • Zamien
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Tycker du alltså att det blir sämre på BD än DVD?

Ja, precis som jag skriver så upplever jag bilden betydligt behagliga på en bra DVD produktion på min Denon 1940 (DVD skalar upp till 720p) än på min PS3 med samma skärm en Panasonic PV60. Det är inte bara upplösning som räknas. Jämför en snabb panorering på en bra DVD spelare och en tidig generation BD spelare.

Klart BD har bättre potential men av dessa två spelare föredrar jag DVD'n 9 gånger av 10. Jag har ännu inte haft möjlighet att få uppleva den senaste generationens BD spelare.

Folk hänvisar gärna till teknikskiftet DVD/VHS men om det är kvalitet konsumenterna vill ha varför slog då aldrig SACD? Klart överlägset CD men ändå föredrar konsumenterna mp3 i sunkig upplösning? Jag har flera vänner som har bett mig rekomendera förstärkare och högtalare för 20K som dom vill koppla sin dator till via ljudkortet och spelar MP3 musik... Den stora mängden konsumenter prioriterar smidagare lösningar än lösningar av högre kvalitet (OBS Detta gäller inte mig! Utan min erfarenhet av min omgivning.)

Handen på hjärtat. Hur många av era föräldrar, mor och förfäldrar, arbetskamrater, bekanta är nöjda med argument som:
* Du får 4* så hög upplösning (om du har en TV som stödjer det, om du investerar i en bra HDMI kabel och om du sitter tillräckligt nära din +42" skärm )
* Du får betydligt bättre ljudkvalitet (om du har en förstärkare som kan hantera den senaste generationen ljudformat och om du har högtalare värda namnet)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.