Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Köpråd mobiltelefon *

1092 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Nokia E71 128MB RAM (Mobiltelefoner) 4 8,59 (58) Inga priser
Nokia E75 (Mobiltelefoner) 2 6,22 (8) Inga priser
Sony Ericsson W995 (Mobiltelefoner) 2 7,9 (66) Inga priser
Sony Ericsson Xperia X10 256MB RAM (Mobiltelefoner) 9 8,49 (162) Inga priser
HTC HD2 (Mobiltelefoner) 6 8,42 (49) Inga priser
HTC Desire 512MB RAM (Mobiltelefoner) 9 8,57 (352) Inga priser
Samsung Galaxy S GT-i9000 512MB RAM 8GB (Mobiltelefoner) 7 8,52 (201) Inga priser
Nokia N8 256MB RAM 16GB (Mobiltelefoner) 8 8,16 (124) Inga priser
Nokia C7-00 256MB RAM (Mobiltelefoner) 9 8,59 (16) Inga priser
HTC Desire HD 768MB RAM (Mobiltelefoner) 8 8,6 (128) Inga priser
Samsung Galaxy S II GT-i9100 1GB RAM 16GB (Mobiltelefoner) 9 9 (410) Inga priser
33 relaterade trådar
* Officiell Tråd - Nokia N8 * (9135 inlägg) 1 år sedan
* Officiell tråd - HTC HD2 * (2913 inlägg) 1 år sedan
**Officiell tråd - Samsung Galaxy S2 i9100*** (3171 inlägg) 11 år sedan
* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X10 * (9082 inlägg) 11 år sedan
* Officiell tråd - HTC Desire * (3018 inlägg) 12 år sedan
* Officiell tråd - Samsung Galaxy S * (1995 inlägg) 12 år sedan
Hjälp en amatör att fixa vardagsrummet! (16 inlägg) 12 år sedan
Vilken lur med HDMI? (4 inlägg) 13 år sedan
* Officiell Tråd - Nokia E71 * (1214 inlägg) 13 år sedan
Officiell tråd - Desire HD (665 inlägg) 13 år sedan
Nokia C7-00 (83 inlägg) 13 år sedan
Samsung I9000 Galaxy S eller HTC Desire? (24 inlägg) 13 år sedan
* Officiell Tråd - Nokia E75 * (59 inlägg) 13 år sedan
32GB versionen av Galaxy S2 (4 inlägg) 13 år sedan
Sensation VS Galaxy S2 (19 inlägg) 13 år sedan
Galaxy S2 vs Sensation (7 inlägg) 13 år sedan
Nokia E71 Inställningar (0 inlägg) 14 år sedan
Nokia N8 vs Htc Desire (51 inlägg) 14 år sedan
* Officiell Tråd - Sony Ericsson W715 * (431 inlägg) 14 år sedan
Fodral till HTC DHD (2 inlägg) 14 år sedan
Tillbehör HTC Desire ? (92 inlägg) 14 år sedan
Android i mobilen (0 inlägg) 14 år sedan
HTC Desire - Prata beställningar, abbonemang och annat (2978 inlägg) 14 år sedan
HTC Desire HD eller iPhone4? (158 inlägg) 14 år sedan
Ultimata Androiden? (47 inlägg) 14 år sedan
Väcker begär - Desire HD redan etta på Prisjakts topplista (65 inlägg) 14 år sedan
* Officiell Tråd - Sony Ericsson - W995 * (658 inlägg) 14 år sedan
HTC Desire HD eller Galaxy I9000? (27 inlägg) 14 år sedan
Htc desire, htc legend' eller SE X10? (64 inlägg) 14 år sedan
Smart Keyboard (1 inlägg) 14 år sedan
Sprängs apparaten om jag laddar med fel laddare? (5 inlägg) 15 år sedan
Nokia: E71 eller E90? (4 inlägg) 16 år sedan
ÅÄÖ på Nokia E71 (15 inlägg) 16 år sedan

Postad 20 oktober 2009 - 05:21

fredde_
  • fredde_
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Tycker Satio knäcker N97 på alla nämnda punkter.. Full qwerty på Satio är ju helt underbart, har ALDRIG skrivit sms så fort som jag gör nu..

Kinetic scroll är när du drar fingret på skärmen för att scrolla i bl.a. menyer på skärmen. Vilket fungerar mycket bra i Satio!

I de reviews jag läst och sett så har Satio en scrollbar i bra många menyer och det är inte riktigt samma sak. Vart har du kinetic scroll? Alltså flick scroll som det så fint heter på engelska. Peta igång ett rull av skärmbild alltså, inte dra skärmbilden.
Webläsare? Programmeny? Kontakter?

Sen är det ju tycke och smak om hårdvaruqwerty eller onscreen. Standbyskärmen förstår jag dock inte. N97an kan man konfa med flera olika widgets, men Sation är mer låst. Men återigen. Det är väl upp till var och en vad man är ute efter... Kan man få se sin mailinkorg på standbyskärmen? Ni som har sation.

Postad 20 oktober 2009 - 09:46

eddgge
  • eddgge
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0
Jag är själv ägare av en N97 och igår testade jag en kompis Satio. Jag upplever båda som rätt trögtänkta varelser, båda kör Symbian S60 vilket märks tydligt. Jag har länge varit missnöjd med min n97 och jag skulle därför aldrig rekommendera någon att köpa Satio.

Jag hoppas att framtiden för Sony Ericsson ligger i "rachel" som troligen släpps efter årsskiftet, det blir den första Android mobilen från SE. Jag kommer att byta ut min N97 så fort "rachel" finns i butikerna!

Symbian S60 beter sig inte acceptablet i min mening, det är inte ett färdigt OS och borde inte släppts ut på marknaden i ett så tidigt skede!

Här kommer en bild på "Rachel":
http://www.mobil.se/...105817-996.html

Postad 20 oktober 2009 - 12:08

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Vad som vore bättre är ju om Maemo slår igenom stort..

Android är långt ifrån lika öppet..

Postad 20 oktober 2009 - 12:20

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0

Fördelen med Satio GRYM kamera och snyggare design

Jag är sugen på en Aino eller kanske en Satio, men har inte sett dom på något ställe där dom har demokört en "riktig" telefon har bara vart nå försäljningsattrapper intrycket jag fick av Satio var att den såg grymt billigt plastig ut. Men var som sagt inte en helt riktig telefon.

Postad 20 oktober 2009 - 12:31

Z-man75
  • Z-man75
  • Beroende

• 1 292 inlägg
  • 0

Jag är sugen på en Aino eller kanske en Satio, men har inte sett dom på något ställe där dom har demokört en "riktig" telefon har bara vart nå försäljningsattrapper intrycket jag fick av Satio var att den såg grymt billigt plastig ut. Men var som sagt inte en helt riktig telefon.

Om du ser en RIKTIG Satio kan jag ju säga att den är långt ifrån Grymt billig plastig, som du beskriver det..

Postad 20 oktober 2009 - 12:35

Z-man75
  • Z-man75
  • Beroende

• 1 292 inlägg
  • 0

I de reviews jag läst och sett så har Satio en scrollbar i bra många menyer och det är inte riktigt samma sak. Vart har du kinetic scroll? Alltså flick scroll som det så fint heter på engelska. Peta igång ett rull av skärmbild alltså, inte dra skärmbilden.
Webläsare? Programmeny? Kontakter?

Man KAN peta igång rull av skärmbild på Satio ja!! I bland annat fotogalleriet, på andra ställen förstår jag inte vitsen med det!! Men alla har väl olika behov!!

Redigerat av Z-man75, 20 oktober 2009 - 12:37.

Postad 21 oktober 2009 - 21:09

Stingray84
  • Stingray84
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej

Jag vet att detta är 2 helt olika telefoner men båda tilltalar mig.

Samsungen är intressant då det är touch, snabb uppkoppling på internet och snygg design.

SE intresserar mig genom färgerna som erbjuds på själva telefonen, mp3 möjligheterna (börjar bli dags att byta ut min nuvarande mp3-spelare :rolleyes: ) och att det finns ett 3.5 uttag för hörlurar. Kan någon förresten verifiera att den är inbyggd och att det inte krävs en extra adapter för att kunna ansluta "vanliga" hörlurar?

Jag har läst på flera olika forum samt kollat på gsmarena.com och det som verkar skilja mest på telefonerna är att den ene är en mp3 telefon och den andre är lite av en minidator i mobilformat. Men vilken ska jag ta? Touchscreen tilltalar mig väldigt mkt (har en W660 nu som är 2 år gammal) mest för att det är nytt och kul. SE tilltalar mig då det finns så många gratis program att ladda ner och att mp3 funktionen är såpass utbyggd.

Nackdelarna med Samsung är att det finns få widgets dåligt med uppdateringar och att det inte finns någon "penna".
Nackdelarna med SE är att den tydligen kan glappa i slide-funktionen att den kan vara seg i menyerna och ljudet verkar variera beroende på hörlurarna, lite underligt enligt mig.

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig att välja för jag sitter verkligen fast, tittat jag på sidor om Samsung Jet blir jag jättesugen på att köpa den och detsamma när jag tittar på sidor om SE W995.

Snälla Hjälp!

Postad 22 oktober 2009 - 02:12

Unregistered0d610ddc
  • Unregistered0d610ddc
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej! Jag är ännu en som behöver råd om mobilköp då den jag har nu mer eller mindre är på väg att bryta ihop. Vill framförallt att den har en bra kamera, hyfsad batteritid, går ok att surfa på och är allmänt lätt att ha att göra med. Vill helst inte betala mer än 3000 kr heller, gärna mindre.
Har bl.a. kollat på samsung sgh-f480, htc touch diamond och lg ku990 viewty.
Några åsikter om dessa eller borde jag välja någon helt annan? Och med risk för att låta väldigt tjejig vilket jag ju dock är så får den gärna finnas att köpa i rosa eller rött...

Postad 22 oktober 2009 - 02:13

FirebladeX
  • FirebladeX
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Hej! Jag är ännu en som behöver råd om mobilköp då den jag har nu mer eller mindre är på väg att bryta ihop. Vill framförallt att den har en bra kamera, hyfsad batteritid, går ok att surfa på och är allmänt lätt att ha att göra med. Vill helst inte betala mer än 3000 kr heller, gärna mindre.
Har bl.a. kollat på samsung sgh-f480, htc touch diamond och lg ku990 viewty.
Några åsikter om dessa eller borde jag välja någon helt annan? Och med risk för att låta väldigt tjejig vilket jag ju dock är så får den gärna finnas att köpa i rosa eller rött...

NOKIA 5800 alla dagar i veckan.

Finns i rött också ;P

Postad 22 oktober 2009 - 04:48

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2 455 inlägg
  • 0

Hej

Jag vet att detta är 2 helt olika telefoner men båda tilltalar mig.

Samsungen är intressant då det är touch, snabb uppkoppling på internet och snygg design.

SE intresserar mig genom färgerna som erbjuds på själva telefonen, mp3 möjligheterna (börjar bli dags att byta ut min nuvarande mp3-spelare :rolleyes: ) och att det finns ett 3.5 uttag för hörlurar. Kan någon förresten verifiera att den är inbyggd och att det inte krävs en extra adapter för att kunna ansluta "vanliga" hörlurar?

Jag har läst på flera olika forum samt kollat på gsmarena.com och det som verkar skilja mest på telefonerna är att den ene är en mp3 telefon och den andre är lite av en minidator i mobilformat. Men vilken ska jag ta? Touchscreen tilltalar mig väldigt mkt (har en W660 nu som är 2 år gammal) mest för att det är nytt och kul. SE tilltalar mig då det finns så många gratis program att ladda ner och att mp3 funktionen är såpass utbyggd.

Nackdelarna med Samsung är att det finns få widgets dåligt med uppdateringar och att det inte finns någon "penna".
Nackdelarna med SE är att den tydligen kan glappa i slide-funktionen att den kan vara seg i menyerna och ljudet verkar variera beroende på hörlurarna, lite underligt enligt mig.

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig att välja för jag sitter verkligen fast, tittat jag på sidor om Samsung Jet blir jag jättesugen på att köpa den och detsamma när jag tittar på sidor om SE W995.

Snälla Hjälp!

aino är inte intressant? Den har 3.5mm också, fast den porten sitter på det medföljande bluetooth-headsetet.

porten på W995 ska väl funka med vilja lurar som helst, inget konstigt.

Redigerat av smellymarq, 22 oktober 2009 - 12:26.

Postad 22 oktober 2009 - 13:30

Narog
  • Narog
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Jag hade en K850i som jag var nöjd med trots att den var i tjockaste laget. Nu vill jag ha en ersättare som har likvärdiga funktioner fast helst lite smalare. Gärna stöttålig och linsskydd. Företagsmobil så den måste ha bra Active Sync-stöd, inte som K850i som inte alls ville lira med jobbets Exchange... Några tips?

Postad 22 oktober 2009 - 15:24

malavan
  • malavan
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
jag har beställed n900 men nu börjar jag tveka,det är allt snack om Snapdragon hit o ditt.Vilken är snabbare,vilken har bättre apps osv.Nokia blir försenad nu till mitten av november och då har htc kommit.Finns det nån avgörande skillnad.
http://www.engadget....h-hd2-hands-on/
http://n900blog.wordpress.com/

Postad 22 oktober 2009 - 15:33

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Svårt att veta när ingen har testat...
Jag tror dock inte att skillnaden blir så stor att den är avgörande...

Det du i första hand måste ta reda på är vilket os du vill ha....

Avgörande skillnader är ju upp till dig...

Jag personligen lockas mer av N900

Postad 22 oktober 2009 - 15:37

vikeskar
  • vikeskar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
n900 lockar mer för min del med.
sen att Windows phone aka windows mobile 6.5 var absolut inget nytt utan desperat försöka att sälja gammalt under nytt namn osv.

kan ha fel där, men det är nåt jag läste när dom gick ut me 6.5.
ska se om jag kan hitta källan.

http://www.idg.se/2....-ren-besvikelse
http://www.idg.se/2....l-windows-phone

Visst motorola har aldrig lockat mig men ändå.

Vill man trampa runt i samma cirklar kan man köra på WP mobil eller varför inte en hederlig symbian mobil.

N900 lockar pga nytt.

Redigerat av Toivanen, 22 oktober 2009 - 16:26.

Postad 22 oktober 2009 - 16:31

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1 862 inlägg
  • 0
Som ägare utav en telefon med WM 6.5 kan jag bara säga nokia, WM 6.5 är alldeles för segt och fullt med buggar. Men hur WM kommer uppföra sig på HTC maskinen är ju svårt att säga utan att ha sett recensioner eller liknande.

Redigerat av Unregisteredbae06969, 22 oktober 2009 - 16:33.

Postad 22 oktober 2009 - 18:26

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
En avgörande skillnad kan ju vara att htc:n kan vara releasad snart. Finns ju ingen om helst information om release date för n900:an. känns väldigt flytande. Men om den releasas samtidigt förespråkar jag oxå N900:an i dagsläget.

Postad 22 oktober 2009 - 18:32

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Räcker ju att ta en titt på nåra videosnuttar så ser man ju direkt att WM är långt efter Android och Maemo..

Bara en sån grej att inte kunna ordna skrivbordet som man vill i WM..

Men det är ju olika hur mycket man bryr sig om sånt..
Annars är det ju bara titta på spec å se vilken som passar en bäst

Postad 22 oktober 2009 - 18:53

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0

Räcker ju att ta en titt på nåra videosnuttar så ser man ju direkt att WM är långt efter Android och Maemo..

Bara en sån grej att inte kunna ordna skrivbordet som man vill i WM..

Men det är ju olika hur mycket man bryr sig om sånt..
Annars är det ju bara titta på spec å se vilken som passar en bäst

Vilket skrivbord är så dåligt i WM?

Det finns ju ett antal olika att köra med, klassiskt, Titanium, SPB Mobile Shell Lifestyle eller Pro, TF3D etc.

Har sett dumparna av N900s skrivbord men känner inte att jag åkt av stolen direkt - även om det är mycket funktionellt.

Sedan vore det bra med klargörande av på vilket sätt WM ligger långt efter Android och Maemo. Har tyvärr helt enkelt missat vad som gör de andra två plattformarna så bra.

Maemo har mycket stor potential men jag kan inte se den som något underverk vs WM - i.a.f inte innan Nokia släpper en E900/E92 och på allvar börjar använda plattformen.

Tvärtom upplever jag Maemo i N900 som något "fördummad" jämfört med Maemo OS2008 i N810.

Det som talar för Maemo är att det är fullständig Linux och därmed kan bli en riktig fickdator när det portas saker från desktopversionerna inkl gränsnitt.

Personligen hade jag valt N900 p.g.a tangentbordet men kan inte se några direkta fel med HD2 på mjukvarufronten som gör den sämre. Tvärtom eftersom WM har ett programutbud som Maemo saknar - och jag är rädd att inte N900 i sig räcker - däremot om Nokia släpper en E900 Communicator lär det börja bli bättre fart på utvecklarna. En Communicator med Maemo skulle visa på allvar att den här plattformen kan man räkna med.

Men sålänge N900 är den enda modellen bör man avvakta ett tag om program etc är viktigt.

Strategiskt är det därför en god idé att köpa en HD2 (om man klarar sig utan tangentbord) och se var Maemo tar vägen innan byte.

Min skepsis mot Maemo beror på att Nokia slirat rejält med sina plattformar. Gränsnittet i Maemo togs från början fram som Symbian S90, lades ned (då hade redan en Hildon-Communicator lagts ned), därefter portades det till Linux och släpptes i N770. Efter det lades S80-plattformen ned och Nokia "fördummade" nästa Communicator genom att använda S60.

Turerna kring Maemo/Hildon gör att man inte bör ropa hej än, tills programutbud och användning i fler modeller blivit klargjort är det fel att avfärda WM och hylla Maemo. Inte p.g.a att det är en dålig plattform - utan att man bör vara säker på att Nokia är säkra på den. Turerna kring S90, Hildon, S80 och Maemo gör att jag är avvaktande.

Postad 22 oktober 2009 - 19:14

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Titta på den här bilden..
Där ser du ju klart och tydligt första sidan med klockan...Sen har du kontaktfliken..Meddelandeflik
..Väder osv...

Du är låst till hur det ser ut såvida du inte börjar installera skal

Bifogad fil  large1.jpg   47,27K   0 Antal nerladdningar

Hos Maemo har du 4:a såna här sidor som du kan radera allting på och sedan lägga in precis vad du vill på vilken sida du vill...Total frihet..

Bifogad fil  Screenshot_20091008_075139.png   343,76K   0 Antal nerladdningar

Ser du inte skillnaden ?

Precis vad jag skrivit som gör Maemo så bra..Du har frihet att designa 4 skrivbord eller var det 5 precis som du vill ..Sen är de inte omöjligt att man kommer att kunna lägga till fler sidor själv..

Givetvis måste man ju först ta reda på om de är nått speciellt program som man måste ha..
Det gäller ju vilken os man än vill ha...

Gillar WM mycket men det känns verkligen gammalt..Vist kan de gå att få till om man orkar greja med skal å dyligt men det är ju bättre om det är bra gjort på en gång..

Sen är det ju framför allt tangentbordet..Webbläsare som klarar flash bra där ja kan se svt play osv utan problem...En bra kamera och bra filminspelning och fm radio + sändare och tv ut också plus

Redigerat av moparman, 22 oktober 2009 - 19:16.

Postad 22 oktober 2009 - 19:25

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Jag förstår mycket väl finessen med skrivbordet men jag ser fortfarande inte att just WM är så dåligt p.g.a det. Detta eftersom jag t.ex i min TP2 kör följande skrivbord:

1. TF3D.
2. Klassiskt skrivbord med SecondToday-panel.
3. SPB Mobile Shell.

Kan även köra Titanium men gör det inte för närvarande.

Sedan vore det intressant att veta vad som gör WM gammalt undantaget skrivbordet.

Som sagt, inget fel på Maemo men något fel på WM i handdatorsammanhang är det inte heller.

Postad 22 oktober 2009 - 19:39

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Tjaa..Vad sägs om att det i grund å botten ser likadant ut som det alltid gjort :)
Utvecklingen har ju i stort sett stått still sen ja köpte min Htc TyTn 2 för 2 år sen..

Därmed inte sagt at wm är sämre..

Jag är bara less och vill ha förnyelse ;)

Postad 22 oktober 2009 - 20:54

uppviglare
  • uppviglare
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0

Titta på den här bilden..
Där ser du ju klart och tydligt första sidan med klockan...Sen har du kontaktfliken..Meddelandeflik
..Väder osv...

Du är låst till hur det ser ut såvida du inte börjar installera skal

Bifogad fil  large1.jpg   47,27K   0 Antal nerladdningar

Hos Maemo har du 4:a såna här sidor som du kan radera allting på och sedan lägga in precis vad du vill på vilken sida du vill...Total frihet..

Bifogad fil  Screenshot_20091008_075139.png   343,76K   0 Antal nerladdningar

Ser du inte skillnaden ?

Precis vad jag skrivit som gör Maemo så bra..Du har frihet att designa 4 skrivbord eller var det 5 precis som du vill ..Sen är de inte omöjligt att man kommer att kunna lägga till fler sidor själv..

Givetvis måste man ju först ta reda på om de är nått speciellt program som man måste ha..
Det gäller ju vilken os man än vill ha...

Gillar WM mycket men det känns verkligen gammalt..Vist kan de gå att få till om man orkar greja med skal å dyligt men det är ju bättre om det är bra gjort på en gång..

Sen är det ju framför allt tangentbordet..Webbläsare som klarar flash bra där ja kan se svt play osv utan problem...En bra kamera och bra filminspelning och fm radio + sändare och tv ut också plus

Om du jämför den och t.ex omnia 2 så ser du ganska stor skillnad på skrivbordet. Och båda kör Wm 6.5.

Postad 22 oktober 2009 - 21:19

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Yepp...Jag vet...

Men Samsung har jag lagt in ett eget skal över wm..

Nu kanske det funkar bra?

Det spelar ingen roll för mig.....Kommer aldrig att ta i en Samsung :)

Hur mycket du än sminkar en gris så är det fortfarande en gris :)

Postad 22 oktober 2009 - 21:34

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Om vi säger såhär: skriver man att WM är föråldrat o.dyl - då blir det mothugg.

Skriver man istället att "jag vill prova något nytt, vill du också det är N900 ett bra val" - oerhört mycket bättre.

Dock ser jag skrivbordsmöjligheterna i WM som en av styrkorna, det jag dock saknar i den vägen generellt är:

*Möjlighet att definiera obegränsat antal skrivbord.

*Koppla in valfria plugins inkl gränsnitt till dem.

*Byta skrivbord med fingersvep eller genom att rotera en kub som hos SPB MS 3.x.

Alltså: ett skrivbord med klassiska WM 6.x-plugins, ett med TF3D, ett annat med SPB MS, ett tredje med andra plugins, något för jobbet etc.

Som det är idag kör jag olika skrivbord via portad panelhanterare från X1 och tyvärr ser jag inte att Maemo riktigt slår det. Men kommer det lösningar för plugins i stil med WM, alltså att man kan lägga in ett nytt gränsnitt o.s.v - då blir det riktigt intressant.

Postad 22 oktober 2009 - 21:44

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Du får ju såklart tycka vad du vill :)

Står fast vid att WM ligger efter i utvecklingen...
WM 6.5 är ju tex bara en liten uppgradering..
Istort sett ingenting har hänt det senaste 2.5 åren...Och fortfarande är det länge kvar innan WM 7 släpps

Men har man ingenting emot det så är det ju helt ok...

Postad 22 oktober 2009 - 21:45

uppviglare
  • uppviglare
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0

Yepp...Jag vet...

Hur mycket du än sminkar en gris så är det fortfarande en gris :)

HTC kör väll också ett skal över?

Postad 22 oktober 2009 - 21:46

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Jo...

Men jag vet att i deras skal kan du inte ändra hur som helst..

Ingen aning om hur det funkar i samsungs mobiltelefoner

Postad 22 oktober 2009 - 22:03

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0

Du får ju såklart tycka vad du vill :)

Står fast vid att WM ligger efter i utvecklingen...
WM 6.5 är ju tex bara en liten uppgradering..
Istort sett ingenting har hänt det senaste 2.5 åren...Och fortfarande är det länge kvar innan WM 7 släpps

Men har man ingenting emot det så är det ju helt ok...

Exakt vilken utveckling har Microsoft missat?

För att kunna "ligga efter" måste det finnas en definition på utveckling och vad den inneburit. Talar vi gränsnitt och "sett likadant ut" måste jag påpeka att Maemo som du förespråkar kör ett gränsnitt kallat Hildon som Nokia utvecklade 2002/2003 till Communicator. Sedan portades det över till Linux och surfplattforna.

Jämför man sedan utvecklingen så har N900 inneburit att man tagit ett steg mot S60, bort från det mer desktoplika Hildon som levde 2003-2009 (senast i Maemo OS 2008 i N810).

Tar vi S60v3.x så har inga stora förändringar skett i gränsnittets uppbyggnad mellan 2005 (då S60v2 FP2 kom) och S60v3.2 anno 2008.

När det gäller iPhone, lanserad 2007 ser gränsnittet identiskt ut i 3G S anno 2009.

Så det vore verkligen bra med en motivering av vilken utveckling som skett av konkurrerande plattformar och vilka funktioner det resulterat i som Microsoft missat att få in i WM.

Därmed inte sagt att WM 6.5 är skapelsens krona, men jag har missat att andra plattformar går "snabbt framåt" i jämförelse. Men eftersom en person här i tråden svängt på en femöring från Windows Mobile till Maemo eller Android ser jag fram emot att få del av ljuset.

Sedan kan det vara givande att jämföra S80v1 i Nokia 9210 anno 2001 med S80v2 i Nokia 9300i anno 2004.

Alltså ärligt talat, just kritiken att WM "stått still" håller inte i detta fall. Det som i.s.f är "nytt" är Android med HTC Sense, det gränsnittet är i.a.f nyutvecklat. Även SPB Mobile Shell 3.x får betraktas som ett nytt, annorlunda UI.

Postad 22 oktober 2009 - 22:07

zhogun
  • zhogun
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0

Yepp...Jag vet...

Hur mycket du än sminkar en gris så är det fortfarande en gris :D

Omnia II är seeeeeeeg så håll dig undan du :)

Postad 22 oktober 2009 - 22:20

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
maemo är nytt inom det område vi diskuterar nu.. och android med htc sense..wm har ju haft chans att förnya sig med wm6.5....men valt att istort sett ingenting göra...gillar fortfarande min T2 starkt...har varit wm frälst i 2 år

Postad 23 oktober 2009 - 08:09

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Är Maemo nytt p.g.a telefondelen i N900? Plattformen har ju funnits sedan första N770 som kom 2005 och gränsnittet (fast mer datorlikt) sedan Nokia 7700 som kom 2003, därefter 7710 år 2004.

Personligen anser jag att den mer datorlika Maemo/Hildon-kombinationen i t.ex N810 är trevligare än den "S60-fierade" varianten i N900. Jag hoppas verkligen att det går att byta gränsnitt, finns det sådana projekt på gång?

Jag väntar fortfarande på svaret vad som gör att Microsoft "inte förnyat" WM och vad i.s.f denna förnyelse skulle bestå i.

Android riktar sig till ett annat segment än både WM och Maemo. Visst, det stödjer pekskärm men är mer åt hållet "öppen iPhone" snarare än en PDA-inriktad konkurrent.

Känns som att jag får lägga upp lite skärmdumpar på mina egna skrivbord senare.:)

Postad 23 oktober 2009 - 09:20

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Du läser inte vad jag skriver?
Jag struntar i hur Maemo sett ut tidigare eller vad den suttit i :)

Wm har stätt still det senaste 2.5 åren när det gäller hur deras os utvecklats och maemo och android har kommit fram och som jag ser det känns modernare..

Tycker du deras OS utvecklas å uppdateras hela tiden så...

Kan hålla med om att jag skrev lite klumpigt...
Symbian och iphone har inte heller utvecklats så mycket sista åren...

Helt medveten att det mesta i WM kan ändras som jag skrivit flera ggr...

edit
varför wm inte förnyat sig mer beror väl på att wm7 tar sån tid på sig att dom kände sig tvingade att släppa ut en liten uppdatering iaf..men ska du ha ett säkert svar på varför dom inte förnyat sig så är det inte mig du ska fråga :)

jag utvecklar inte os :D

Redigerat av moparman, 23 oktober 2009 - 09:32.

Postad 23 oktober 2009 - 10:02

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Jag föreslår att vi enas om att WM utvecklats fullt tillräckligt för det segment det befinner sig i. Så kan vi lägga ner krigandet och gnällandet på WMs utveckling eftersom det vare sig är bättre eller sämre än andra plattformar. Framförallt rör det på sig med 6.5 och 6.5.1 så still står det verkligen inte.

Då Microsoft bestämt sig för att ta fram ett helt nytt WM, version 7, som även innebär att det grundläggande CE-OS uppdateras, har de släppt 6.5 och ja, jämfört med 6.1 är det en vettig uppgradering.

Skall man hylla Maemo för utveckling är det bra att känna till dess historia istället för att börja granska det som om N900 är den första modellen.

Jag anser på det hela taget att N900 är en intressant modell och ja, Maemo är en intressant plattform.

Men jag är "luttrad" av Nokias hattande hit och dit med olika plattformar, något som gör att jag är avvaktande. Inte p.g.a att Maemo är dåligt utan p.g.a att jag vill ha klara besked från Nokia.

Väljer man mellan N900 och HD2 måste jag säga att HD2 känns mer tilltalande även om jag personligen nog valt N900 p.g.a tangentbordet.

Men N900 har fått mindre skärm än N810 vilket jag ser som en nackdel. Det gör inte N900 dålig - däremot talar det för att en E900 Communicator med större skärm behövs.

Maemo kan inte idag rå på WM när det gäller sådant som programutbud. Jag har tidigare övervägt N810 för ungefär ett år sedan och forskat av och till bland programmen. Tyvärr har Internet Tablets varit en nischprodukt och det har hämmat utvecklingen. Den utveckling som finns är dock bra. Men för att få fart på den krävs fler modeller än N900 - min dröm är som sagt en efterföljare till E90 med Maemo.

En köpare som väljer mellan N900 och HD2 måste fundera igenom vilka egenskaper som är prioriterade, kolla programutbudet och utvärdera vilken av modellerna som har önskad funktionsmix.

Båda är mycket bra enheter men kör olika plattformar och formatet skiljer sig (tangentbord/mindre skärm vs inget tangentbord/större skärm).

Vill man ha ett stort befintligt programutbud och tillgång till XDA-Developers tweakande och stor skärm - då köper man HD2.

Vill man testa en annan plattform och vill ha tangentbord samt är intresserad av att lära sig Linux och tweaka den plattformen - då väljer man N900.

Inget val är dåligt.

Postad 23 oktober 2009 - 11:24

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Då vi hamnade i ett s.k "skrivbordskrig" om skrivbordet i olika plattformar (WM kontra Maemo) gjorde jag ett litet kollage över mina olika skrivbord (todayskärmar) som jag kör på min HTC Touch Pro 2 för tillfället.

Postad bild

Spekulanter som väger mellan WM eller Maemo bör ha en korrekt bild av respektive plattforms möjligheter.

Idag kör jag med fem (5) olika typer av skrivbord samtidigt. Räknar man in det totala så kan en WM 6.5-enhet köra följande varianter samtidigt:

1. Titanium (WM 6.5s nya Todayskärm med Zuneutseende). Kan anpassas som man vill med olika plugins, dock behöver man skrolla till respektive plugin för att se innehållet. Designval från MS.

2. Klassisk Todayskärm (à la SecondToday) med olika plugins som t.ex uppdaterar väder, RSS, skapar genvägar till program etc på skrivbordet.

På min klassiska skärm kör jag följande plugins:

*SPB Phone Suite - profiler och snabbuppringning.
*SPB News - RSS-läsare med flöden som visas på skrivbordet.
*Easy Today Launcher - snabbstart av program.
*SPB Weather - väder direkt på skrivbordet.
*Homescreen PlusPlus - systeminfo såsom strömförbrukning etc direkt på skrivbordet.
*Bing - sökning direkt från skrivbordet.

3. SPB Mobile Shell (t.ex Xperia Panel eller 3.x).

4. TF3D/HTC Sense - HTCs egen Todayplugin.

5. Sony Ericsson Xperia Panel 1 och 2, dessa är två ytterligare skärmar och kan anpassas med olika program m.m så en panel kan agera "arbetspanel" och den andra blir en "fritidspanel".

Vad som är viktigt är att köpare får korrekt information om möjligheterna och jag måste ärligt påpeka att just skrivbord/today är en av WMs absoluta styrkor.

Dumparna av skrivbordet i Maemo har tyvärr inte övertygat mig att det är bättre än den flexibilitet som WM ger. Men finns det konkreta tips på plugins etc för Maemo vore det mycket intressant.

Postad 25 oktober 2009 - 20:58

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Ok, en är platt, en är tjock. fysiskt tangentbord mot endast grafiskt. Båda kan göra i stort sätt samma saker och ungefär lika snabbt. Båda är bäst och ingen av dem är bäst!

Postad 25 oktober 2009 - 22:03

nygaaard
  • nygaaard
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej!

Jag tänkte få lite råd av er.
Jag har i nuläget en Samsung Omnia HD, men har börjat kolla efter nya mobiler.
Fastnade lite (rätt mycket) på SE Satio, mest pga. kameran.

Vad jag nu undrar är, tycker ni att jag gör rätt i att dumpa Omnia HDn och istället köpa en Satio?
Verkar som att Omnia HDn har bättre skärm, men annars ska allt vara typ lika?

Finns det andra spännande telefoner där ute, ungefär som Omnia HD eller bättre?

Mvh

Postad 27 oktober 2009 - 14:27

simsthlm
  • simsthlm
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Jag har haft en Satio i några dagar nu och är hittills fruktansvärt nöjd!
Mina farhågor var: touchskärmen, storleken, kameran (värdesätter en bra kamera högt), hastigheten.
+ Touchskärmen är klockren, snabb, exakt och perfekt känslighet by default.
+ Storleken, den är något stor (liksom iphone) men pga det platta formatet upplevs den nästan som smidigare än c905.
+ Kameran, har inte använt min digitalkamera en enda gång sedan jag köpte c905 och kameran på denna är tom bättre.
+ Hastigheten är än så länge över förväntan, otroligt snabb att manövrera mellan menyerna. Däremot är telefonen fortfarande ny och jag har inte hunnit proppa den full med massa data ännu. Dock ovanligt snabb i jämförelse.

Övriga plus med telefonen för er som inte hunnit testa annat än "dummys" i butik. Den är riktigt Jäv*a snygg och känns enormt gedigen och kvalitativ. Förutom att man kan ansluta och streama/styra ps3:an trådlöst som är lite kul så har SE även infört microSD vilket bäddar för bra med utrymme i framtiden. Se bara SanDisk som nu släpper minnen med 32GB utrymme: http://www.mobilefun...32gb-p20431.htm

Jag har än så länge inte hittat något att kritisera och jag brukar vara rätt duktig på att hitta fel vanligtvis.
Förväntar mig nästan att jag stöter på patrull snart i form av buggar eller att den blir långsam. Men det får framtiden visa.

Min telefonhistorik ser ut såhär:

idag: Sony Ericsson Satio
För tre dagar sedan: Aino men bytte senare under dagen till Satio.
2. c905 (bytte tillbaka pga kameran)
3. w995 (i ca 1 vecka, värdelös kamera)
4. c905 (fantastiskt nöjd!)
5. Iphone (bra touch och som surfmobil men i övrigt rätt kass, kameran är värdelös, dålig ljudkvalitet, blev långsam, känslig display etc..)
6. HTC Touch Diamond (såg fantastisk ut på pappret, men dålig touch, långsam, buggig och värdelös kamera)
7. Nokia N95 8gb (samma som nedan, men köpte ändå efterföljaren i brist på konkurrens, kameran saknar IS)
8. Nokia N95 (störde mig helatiden på knapparna, känslan, nokias meny, kändes stor, kameran saknade IS)

Men glöm inte.........smaken är som baken!

Redigerat av simsthlm, 27 oktober 2009 - 14:29.

Postad 28 oktober 2009 - 19:42

meduza33
  • meduza33
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Vilken mob har bäst skärm?vilken har bäst videokvalitet?har en omnia hd nu,är ganska nöjd med den men frågan är det värt att köpa satio istället?

Postad 28 oktober 2009 - 21:11

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

• 1 408 inlägg
  • 0
Är det nån här inne som har nån uppfattning om vilken mobil av

SE Satio och Iphone 3gs

som är mest användbar/rolig/funktionell

har tyvär inte sett SE sation i verkligheten bara reklam.
men har sett Iphonen lite grann den flyter ju på väldigt bra måste jag säga. men vad har den för roliga funktioner mot Sation? nån som kan ge mig lite tips länkar och läsa om dessa, ska förlänga mitt 3 abbonemang om 3 veckor.

Postad 29 oktober 2009 - 10:12

Unregistered9dabb6f4
  • Unregistered9dabb6f4
  • Forumräv

• 597 inlägg
  • 0
Min fru har för tillfället en samsung ultra touch och är ganska nöjd med den. Jag har fått ett erbjudande av en kompis att köpa en samsung omnia hd till ett väldigt förmånligt pris och undrar om någon tycker det är lönt att byta upp sig till omnia hd? Är det mycket som skiljer telefonerna åt, förutom då upplösning/videoinspelning/Wifi? Fungerar systemet på omnia hd bättre än det på ultra touch, för ultra touchen är ganska slö ibland, och finns det fler widgets/program till omnia hd också?

Postad 29 oktober 2009 - 15:40

r_mattsson
  • r_mattsson
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Omnia HD har störst och bäst skärm (AMOLED). Omnia HD har bäst inspelningskvalitet på video, Satio tar bäst stillbilder.

Sation saknar micro-usb och 3,5 mm.. Sation har sparat in på mycket jämfört med Omnia HD men tar bättre stillbilder..

Postad 29 oktober 2009 - 15:45

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1 025 inlägg
  • 0
Dock får man med både USB-kabel och handsfree-kabel med 3,5mm's plugg till Sation, så det är bara en fråga om man måste ha det där inbyggt eller ej.

Hur funkar det med handsfree på de lurar som har inbyggd 3,5mm's plugg? Dvs om jag kopplar in mina gamla Koss sparkplugs t.ex.

Postad 30 oktober 2009 - 03:34

Yanni
  • Yanni
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Som många andra säkert undrar.
Vilket är att föredra? Windows mobile eller Android.
Vilka fördelar har de olika operativ systemen och vilka nackdelar.

Ska köpa ny mobil och kollar ganska mycket på olika och står och svajar mellan W-Mobile 6.5 eller en Android mobil.
Användings områden kommer att vara standard grejer, ringa, messa, surfa och spela. Inte så mycket jobbrelaterade
saker.

Postad 30 oktober 2009 - 06:26

murklor
  • murklor
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Användings områden kommer att vara standard grejer, ringa, messa, surfa och spela.

Då spelar det lite roll om du så kör *urk* Symbian *bleh*.

Personligen så skulle jag välja Android, men själv valde jag bort allt för iPhoneOS. Problemet med Android kommer vara samma sak som med WM: skillnaderna på telefonerna själva. Köper du nåt idag sittar man typ där med sin 528mhzare hjälte när programmen till Android designas för 1ghz+ snapdragon lurar om ett halvår/år. Good effing luck with running that.

Redigerat av murklor, 30 oktober 2009 - 06:27.

Postad 30 oktober 2009 - 08:24

r_mattsson
  • r_mattsson
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Sation har även hörlursuttag på sidan vilket är kass om du har telefonen i fickan. På Omnia HDn så sitter hörlursuttaget på toppen.

Jo, visst får du med usb kabel. Men du måste använda just den kabeln. Omnia HD använder standarduttag som samtliga tillverkare ska gå över till, vilket innebär att det finns laddare/datorkablar hos alla snart...

Redigerat av r_mattsson, 30 oktober 2009 - 08:29.

Postad 30 oktober 2009 - 11:03

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1 229 inlägg
  • 0

Då spelar det lite roll om du så kör *urk* Symbian *bleh*.

Personligen så skulle jag välja Android, men själv valde jag bort allt för iPhoneOS. Problemet med Android kommer vara samma sak som med WM: skillnaderna på telefonerna själva. Köper du nåt idag sittar man typ där med sin 528mhzare hjälte när programmen till Android designas för 1ghz+ snapdragon lurar om ett halvår/år. Good effing luck with running that.

Samma sak med iPhone 3Gs vs 3G dock. Faktiskt. Det är stor prestandaskillnad på dessa, och det märks på apparna (vad vore annars vitsen?).

Postad 30 oktober 2009 - 14:45

Yanni
  • Yanni
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Iphone för all del. Men nej. Jag e inte speciellt intresserad av Iphone.

Okej som murklor sa, att "programmen till Android designas för 1ghz+ snapdragon".
Kommer det inte en telefon som snadragon snart? HTC HD2 har snapdragon väl, men den kör W-mobile 6.5.
Och det va lite mer det jag ville styra det åt.
Vilket OS för mobilen kommer ha mer apps och bättre sånna, och vilken kommer att fortsättas att utvecklas?

Postad 30 oktober 2009 - 17:37

Golgo_13
  • Golgo_13
  • Forumräv

• 779 inlägg
  • 0
Android är ju jävligt hett just nu. Sker mycket på utvecklingsfronten med Android 2.0 som nyss släpptes till devs, Motorola DROID-release i staterna (google it), SonyEricsson Rachael/Infinity/X3 (eller vad den nu kommer heta) som kommer inom kort med 1Gh snapdragon, hi-res display etc. etc.

Att 2010 blir "the year of the droid" är det mycket som pekar på :P

Postad 30 oktober 2009 - 18:09

murklor
  • murklor
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Samma sak med iPhone 3Gs vs 3G dock. Faktiskt. Det är stor prestandaskillnad på dessa, och det märks på apparna (vad vore annars vitsen?).

Dock inte riktigt samma sak. iPhone 3G och 3Gs delar fortfarande allt annat förutom processorn. För Android (och Windows Mobile) så är nästan varje telefon olika. Alla har olika typer av processorer, tangentbord, skärmstorlekar, version av Android/WM, etc etc. Fördelen för detta är förstås att hårdvaran bara kommer bli bättre. Nackdelen är att det developers gör idag kanske inte fungerar så bra imorgon... Eller tvärtom. Och som iPhone bevisat, gör mjukvaran nåt enormt mycket.

Men som sagt, jag skulle ändå välja Android om det stod mellan WM och Android. Man är så jädra trött på WM.

Redigerat av murklor, 30 oktober 2009 - 18:10.

Postad 30 oktober 2009 - 18:21

Golgo_13
  • Golgo_13
  • Forumräv

• 779 inlägg
  • 0

Dock inte riktigt samma sak. iPhone 3G och 3Gs delar fortfarande allt annat förutom processorn. För Android (och Windows Mobile) så är nästan varje telefon olika. Alla har olika typer av processorer, tangentbord, skärmstorlekar, version av Android/WM, etc etc. Fördelen för detta är förstås att hårdvaran bara kommer bli bättre. Nackdelen är att det developers gör idag kanske inte fungerar så bra imorgon... Eller tvärtom. Och som iPhone bevisat, gör mjukvaran nåt enormt mycket.

Men som sagt, jag skulle ändå välja Android om det stod mellan WM och Android. Man är så jädra trött på WM.

Stämmer ej.
Alla Androider som släppts hittills har kört med samma gamla 528Mhz qualcomm-arkitektur. Tack o lov är den på väg att fasas ut. Skärmupplösningen har också varit samma i *alla* androider hittills, 480x320 HVGA - detta är dock också på väg att ändras.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.