* Officiell Tråd - Denon AVR-**09 *
Denon AVR-1509
(Förstärkare)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
Denon AVR-1709
(Förstärkare)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Denon AVR-2309
(Förstärkare)
|
1
|
(5)
|
Inga priser | |
Denon AVR-2809
(Förstärkare)
|
5
|
(17)
|
Inga priser | |
Denon AVR-1909
(Förstärkare)
|
1
|
(19)
|
Inga priser |
Vad är min begagnade receiver och/eller förstärkare värd? (34 inlägg)
|
9 år sedan |
Kommentarer till Färdiga bion (gamla lägenheten) av lovek (139 inlägg)
|
9 år sedan |
Basfattigt ljud utan sub med Denon AVR-1909 (23 inlägg)
|
10 år sedan |
Att gå från stort till litet (46 inlägg)
|
12 år sedan |
NAD T757 (30 inlägg)
|
13 år sedan |
Beolab 8000 och Denon AVR-1509 (4 inlägg)
|
14 år sedan |
Trasig HDMI-utgång (video) (2 inlägg)
|
14 år sedan |
Uppgradera reciver (15 inlägg)
|
16 år sedan |
Denon AVR-1910 eller Denon AVR-2309 (3 inlägg)
|
16 år sedan |
Denon AVR-1909 (5 inlägg)
|
16 år sedan |
Receiver med HD-ljudformat max 12 000:-, vad ska jag välja? (8 inlägg)
|
17 år sedan |
Problem med audyssey på Denon 2809 (8 inlägg)
|
17 år sedan |
Onkyo 606 vs. Denon 1909 (2 inlägg)
|
17 år sedan |
Receiver-newbie söker råd och tips (2 inlägg)
|
17 år sedan |
Postad 16 December 2008 - 14:13
Postad 16 December 2008 - 20:38
Postad 17 December 2008 - 10:58
Du behöver inte 7.1 för att autokalibreringen ska fungera.
En fråga gällande 1909. Jag får inte Audio Auto calibrator eller vad det nu heter att kalibrera automatisk. Den säger hela tiden att det inte går eftersom jag inte har 7.1 högtalare, bara 5.1. Måste man verkligen ha 7 högtalare för att köra en autokalibrering?
Postad 17 December 2008 - 11:27
Postad 17 December 2008 - 11:45
Postad 19 December 2008 - 03:04
En fråga gällande 1909. Jag får inte Audio Auto calibrator eller vad det nu heter att kalibrera automatisk. Den säger hela tiden att det inte går eftersom jag inte har 7.1 högtalare, bara 5.1. Måste man verkligen ha 7 högtalare för att köra en autokalibrering?
Jag har kört auto-setupen med både 2.0 och 4.0 med min 1909. Jag har för mig att det bara var att sätta in mikrofonen o sen köra auto kalibreringen (6 olika mätningar rekomenderas enligt manual). Sen tar man calculate därefter. Jag har 7.1 inställt i menyerna. Hmm skriv i tråden igen om detta inte hjälper så ska jag ta o kolla i menyerna
Lycka till!
Postad 22 December 2008 - 21:31
Tröttsamt att det alltid ska vara något strul. Är det någon mer Denon ägare som upplever liknande problem?
Postad 23 December 2008 - 13:20
Ni som äger denna, har ni upplevet några problem ? Tanken är att köra både PS3,360 och min digitalbox via HDMI.
Jag har en äldre Denon 1706 som inte har strulat en enda gång.
Blir det märkvärd skillnad att gå till HD ljud?
Redigerat av Danhill, 23 December 2008 - 13:22.
Postad 27 December 2008 - 18:07
Står i kvalet mellan Denon 1909 och HK 255, HK 255 verkar ju mer eller mindre buggig, det orkar jag inte med, därför verkar det luta starkt åt 1909!
Ni som äger denna, har ni upplevet några problem ? Tanken är att köra både PS3,360 och min digitalbox via HDMI.
Jag har en äldre Denon 1706 som inte har strulat en enda gång.
Blir det märkvärd skillnad att gå till HD ljud?
Jag har inte märkt av några problem alls med 1909:an. Det blir en markant skillnad om du använder något av de nya högupplösta ljudformaten, rekommenderas starkt. Onkyo;s motsvarighet 606:an heter den har jag för mig, låter inte alls lika roligt till varken film eller 2-kanals till exempel. Det är väl den starkaste konkurrenten också om jag inte har fått det helt om foten.
Mvh
Postad 28 December 2008 - 00:14
Jag har inte märkt av några problem alls med 1909:an. Det blir en markant skillnad om du använder något av de nya högupplösta ljudformaten, rekommenderas starkt. Onkyo;s motsvarighet 606:an heter den har jag för mig, låter inte alls lika roligt till varken film eller 2-kanals till exempel. Det är väl den starkaste konkurrenten också om jag inte har fått det helt om foten.
Mvh
Tack!
Jag har en del Blu-ray filmer som har de nya ljudformaten, ska bli kul att se om dessa!
Ska in på hifiklubben och se den "in real life" och såklart lyssna på den, som det ser ut nu blir det ett köp, är dock lite rädd att mitt 5.1 system inte klarar biffen (har ett mindre proson reality), har dock tänkt på att uppgradera subban så småningom.
Redigerat av Danhill, 28 December 2008 - 09:30.
Postad 28 December 2008 - 11:15
Jag har nyss inköpt en 1709 som jag är hyffsat nöjd med, satt på en gammal Sony innan. Problemet är när jag bi-ampar mina frontar, Jamo Classic 10, jag får helt enkelt ett ganska klent ljud utan nån som helst "skjuss" i basen, låter platt som tusan...
Mvh:
Jörgen
Postad 28 December 2008 - 11:19
Fråga ang. AVR-1709 !?
Jag har nyss inköpt en 1709 som jag är hyffsat nöjd med, satt på en gammal Sony innan. Problemet är när jag bi-ampar mina frontar, Jamo Classic 10, jag får helt enkelt ett ganska klent ljud utan nån som helst "skjuss" i basen, låter platt som tusan...Detta är när jag kopplar enligt bruksanvisningen, d.v.s. använder "surr back" till bi-ampningen eftersom jag bara kör 5.1. Men om jag "fulkopplar", använder mig av speaker a och b till bi-ampningen så skjuter det på ganska bra, detta är ju inte rekomenderat eftersom jag lastar ner steget ganska rejält. Misstänker att ni andra med Denon har några idéer på hur jag skall koppla, vill ju att det skall låta bra... Men just nu känns det inget vidare alls, får dessutom vrida upp volymen rejält för att det skall bli lite "party" överhuvudtaget... Idéer ?
Mvh:
Jörgen
Har du ställt om i menyn så att den förstår att det skall bi-ampas från surr back?
Så måste man göra på min 2807
Postad 28 December 2008 - 11:25
// Jörgen
Postad 28 December 2008 - 13:30
Det är fortfarande bara ett par högtalare men du delar upp signalen vid förstärkarterminalerna istället för vid högtalarterminalerna.
Men när jag läser ditt inlägg känns det rent spontant som att bi-ampningen inte kickat in alls, trippelkolla allting en gång till.
Postad 28 December 2008 - 13:58
// Jörgen
Postad 28 December 2008 - 14:27
Om det låter sämre när du kör bi-amp jämfört med bi-wire eller single-wire så är antingen något trasigt eller så är det felkopplat.
Det behöver nödvändigtvis inte bli bättre, men sämre ska det inte bli.
Du har inte glömt blecken på högtalarna eller nåt sånt, men då borde iofs något redan gått sönder.
Postad 28 December 2008 - 16:31
Postad 28 December 2008 - 17:19
Postad 28 December 2008 - 19:19
// Jörgen
Postad 28 December 2008 - 19:39
Will do, ska försöka ikväll. I annat fall i morgon.Stoffe ! Har du lust att skriva ner dina inställningar, och även exakt hur du har kopplat här ? Så skall jag göra ett sista försök innan jag byter den... Skulle vara mycket schysst !
// Jörgen
Postad 28 December 2008 - 22:08
Speaker setup
Front - Large
Subwoofer - Yes
SW Mode - +Main
Crossover freq - 40 Hz
Crossover LFE - 80 Hz
Option setup
Amp Assign (första valet) - Front A
Jag har inte speakers B aktiverade, ej heller något anslutet där.
Toppdelen på mina högtalare sitter anslutna till Speakers A-terminalerna. Bottendelen är anslutna till Surr Back/Amp Assign.
Sen har jag kört en autokalibrering , utan problem, men har fått justera nivån på subben en del.
Använder MultiEQ Audyssey, men inte Dynamic Volume eller liknande.
Dessa inställningar tycker jag låter mycket bra både till film och musik. Dock olika nivå på subben till film och musik.
Hoppas jag inte glömt något viktigt.
Postad 28 December 2008 - 22:49
Läste ett test i Hemmabiotidningen för någon månad sedan, tror att det var i nummer 12...hursomhelst så testar dom en av modellerna över 1909, AVR-2809 och deras strömmätning visar att förstärkaren var väldigt strömsvag, tror det var 15 A...sedan skriver dom b la att 8-ohmshögtalare definitivt är att föredra. Det känns som om risken för att 1909:an ska vara lika svag eller svagare är rätt så stor...så jag skulle rekommendera dig att välja någon annan förstärkare till dina 4 ohmshögtalare.Tänkte införskaffa en 1909 i veckan, men är lite orolig över impendansen på mina högtalare. Jag har ett par gamla Dali 4B, jag tror de är på 4 ohm. Tror ni att det kan funka okej?
Postad 28 December 2008 - 22:50
Tack för all hjälp så här långt !
// Jörgen
Postad 29 December 2008 - 01:39
Finns det någon remote code som funkar med Finlux TV? Märket i sig finns inte med på listan, men kanske finns något annat märke som använder sig av samma?
Postad 29 December 2008 - 21:55
Har idag fått min 1709 utbytt mot en 1909 och skillnaden är enorm !! Antingen så har det varit fel på min gamla 1709 eller så är det helt enkelt en jätteskillnad mellan de 2, har inte märkt några av de problemen jag hade med 1709. Nu är det bra drag i basen, mina gamla Jamo har helt plötsligt vaknat till liv. Passade även på att byta till VAN DEN HUL The SNOWLINE kablar när jag ändå höll på med konsumtion. Skall fortsätta med justeringar i morgon, grannarna blir inte sååå glada om jag fortsätter nu.
// Jörgen
Postad 29 December 2008 - 22:58
Läste ett test i Hemmabiotidningen för någon månad sedan, tror att det var i nummer 12...hursomhelst så testar dom en av modellerna över 1909, AVR-2809 och deras strömmätning visar att förstärkaren var väldigt strömsvag, tror det var 15 A...sedan skriver dom b la att 8-ohmshögtalare definitivt är att föredra. Det känns som om risken för att 1909:an ska vara lika svag eller svagare är rätt så stor...så jag skulle rekommendera dig att välja någon annan förstärkare till dina 4 ohmshögtalare.
Å andra sidan finns det inte speciellt många 8-ohmshögtalare som verkligen har en impedans på 8 ohm. De flesta ligger kring 4 ohm och de flesta 4-ohmshögtalare har en impedans kring 4 ohm eller högre. Det är synnerligen högtalarberoende således. Jobbiga fasvridningar är minst lika betydelsefulla, som vanligt är rätt matchning a och o.
Postad 30 December 2008 - 09:09
// Jörgen
Postad 30 December 2008 - 10:12
Du kan inte ändra Dynamic EQ mer än av och på. Men den torde använda den EQ kurva som är vald som utgångsläge.
Postad 30 December 2008 - 10:18
// Jörgen
Postad 30 December 2008 - 11:56
Edit: själv har jag en "EQ" - knapp på fjärren som väljer mellan Audyssey, Flat, Front bypass, Manual EQ och Off.
Redigerat av Unregisteredd1e47e2b, 30 December 2008 - 11:58.
Postad 30 December 2008 - 12:02
// Jörgen
Postad 30 December 2008 - 13:17
Postad 30 December 2008 - 15:54
// Jörgen
Postad 31 December 2008 - 14:27
Samsung BD-1500 "Bluray"
Infocus X10 "Projektor"
När jag kör ljudet genom hdmi så pulserar det om man förklarar det så. Indikeringen försvinner i förstärkaren och bilden från projektorn hackar till varje gång. Om jag tex väljer auto setuo på projektorn försvinner ljudet helt o måste starta om.
Förstår inte vad projektorn har med ljudet o göra?
Någon som har ngn idé?
/Johnny
Postad 02 January 2009 - 10:00
Postad 02 January 2009 - 10:25
Hela HDMI kedjan kontrolleras hela tiden så har man kopplat Bluray spelaren med HDMI till förstärkaren och HDMI vidare till TV:n eller projekt och sedan ändrar på något i TV:n eller projektorn kan HDMI ljuden försvinna. Hur lätt förstärkaren hittar igen ljuden verkar variera när jag läser vad du har råkat ut för. På min Yamaha DSP-Z11 blir det ett kort avbrott i HDMI ljudet om man pillar på något i kedjan.Kör Denon 1909
Samsung BD-1500 "Bluray"
Infocus X10 "Projektor"
När jag kör ljudet genom hdmi så pulserar det om man förklarar det så. Indikeringen försvinner i förstärkaren och bilden från projektorn hackar till varje gång. Om jag tex väljer auto setuo på projektorn försvinner ljudet helt o måste starta om.
Förstår inte vad projektorn har med ljudet o göra?
Någon som har ngn idé?
/Johnny
Det pulserande och hackande ljudet beror mest troligt på en dåligt HDMI kabel. När de gäller HDMI kablar ska man inte spara på krutet och köpa för billiga HDMI kablar. Detta gäller särskilt om HDMI kablar blir långa som de kan bli till projektorer.
Postad 02 January 2009 - 10:27
Hela HDMI kedjan kontrolleras hela tiden så har man kopplat Bluray spelaren med HDMI till förstärkaren och HDMI vidare till TV:n eller projekt och sedan ändrar på något i TV:n eller projektorn kan HDMI ljuden försvinna. Hur lätt förstärkaren hittar igen ljuden verkar variera när jag läser vad du har råkat ut för. På min Yamaha DSP-Z11 blir det ett kort avbrott i HDMI ljudet om man pillar på något i kedjan.
Det pulserande och hackande ljudet beror mest troligt på en dåligt HDMI kabel. När de gäller HDMI kablar ska man inte spara på krutet och köpa för billiga HDMI kablar. Detta gäller särskilt om HDMI kablar blir långa som de kan bli till projektorer.
Tack, ska testa o byta hdmi kablar se om det hjälper.
Postad 03 January 2009 - 12:56
Har någon köpt en receiver i UK och kan bekräfta att det inte är några skillnader jämfört med modellen som säljs här förutom nätkontakten naturligtvis?
/Anders
Postad 05 January 2009 - 21:08
Postad 06 January 2009 - 10:33
Ser att bilden på Denons hemsida inte har någon extra fjärr vid sidan om heller på 1909.
//Klas
Postad 07 January 2009 - 12:26
// Jörgen
Redigerat av Unregistered142c6c5d, 07 January 2009 - 12:27.
Postad 07 January 2009 - 16:51
Postad 07 January 2009 - 17:20
Tacksam för snabbt svar !
// Jörgen
Postad 07 January 2009 - 20:13
Skämt åsido, silverfärgen är mycket mattare nästan grå i jämförelse medan premium silver är blankare och ljusare. Åtminstone så uppfattar jag färgskillnaden.
Postad 07 January 2009 - 20:19
kollade även mina surround högtalare som är av samma sort är också inställda som small borde dom vara det eller borde det vara large på allt?
tacksam för ett snabbt svar..
Redigerat av colonia, 07 January 2009 - 20:22.
Postad 08 January 2009 - 20:45
Testade Blade Runner på Blu ray, fantastiskt ljud, framförallt blev jag imponerad av att mina gamla högtalare kunde producera sånt basmuller....
Postad 10 January 2009 - 12:06
Postad 11 January 2009 - 01:34
VARFÖR HIFIKLUBBEN ?!?!? Om någon har någon aning om varför detta hänt så var snäll och upplys oss andra ovetande fånar som trodde att man skulle få köpa nåt trevligt.
Postad 11 January 2009 - 12:48
Har mailat dom men inget svar ännu. Skicka fler mail bara!Jag har haft en flik i Firefox uppe de senaste dagarna, för jag är på väg att köpa ett helt ljudpaket till mitt biorum. Det skulle bli 4 olika "saker"; infällda fronthögtalare, mindre surroundhögtalare, en mediumstor subwoofer (alla från B&W), och en Denon 1909. Tyvärr så kunde ja inte köpa fronthögtalarna, eftersom de var ur lager...nu gick jag precis in för att se så att allting finns inne...och ser då exakt samma sak som Milesse sett...VARFÖR HAR DE TAGIT BORT 1909 !?!?! Jag som äääntligen lyckades hitta en receiver jag var nöjd med. Nu måste jag alltså köpa 1908, för jag har ingen möjlighet till att lägga ut _mer_ pengar, bara för att en modell försvunnit, och jag kan ju inte köra på 1709, när jag ville ha en receiver med stöd för DTS-HD o dyl.
VARFÖR HIFIKLUBBEN ?!?!? Om någon har någon aning om varför detta hänt så var snäll och upplys oss andra ovetande fånar som trodde att man skulle få köpa nåt trevligt.
... har den också på min inköpslista, få bli från tyskland om Hifiklubben fimpat den.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Vad är min begagnade receiver och/eller förstärkare värd?
28 bilder
73 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?