Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya frontar ska byggas!

483 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 December 2008 - 15:49

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Nu har jag smidat ihop ett filter med :( Inte lött nä dock...

Som vanligt så är jag osäker på spolen placering ;) Den ena är inte borrad så skrik till om de sitter fel!

Bifogad fil(er)

Postad 05 December 2008 - 19:26

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Haha lyxig platta du monterade allt på. :(

Mvh AlexanderE

Postad 05 December 2008 - 21:30

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Ser ju supernice ut. Är det där prototypfilter??"!¤ :blink:

Fasen, nu får man ju prestationsångest hehe sådär har inte mina sett ut :blink:

Postad 05 December 2008 - 21:34

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
megalomaniac, inte mina heller, men inte tusan mår jag sämre för det :blink:

Postad 05 December 2008 - 22:26

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Ser ju supernice ut. Är det där prototypfilter??"!¤ :blink:

Fasen, nu får man ju prestationsångest hehe sådär har inte mina sett ut :P

Bara för det ska jag nog slänga på en plexi-skiva över också :blink:

Postad 05 December 2008 - 23:04

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Bara för det ska jag nog slänga på en plexi-skiva över också :blink:

Haha, lätt :P

ser jätte bra ut och spolarna sitter jätte bra och sjukt va snygt det blev, riktigt lyxigt ser det ut :blink:

Postad 06 December 2008 - 00:21

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Haha, lätt :D

ser jätte bra ut och spolarna sitter jätte bra och sjukt va snygt det blev, riktigt lyxigt ser det ut :blink:

Jag blev hel nöjd också faktiskt :blink: In på MSN i kväll hoppas jag, väntar :P

Redigerat av Timpolanen, 06 December 2008 - 00:22.

Postad 06 December 2008 - 01:16

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Aha, det ska köras med hårda bandage?, då får väl jag ta fram plexi OCH neonrör! HAH! :blink: :blink:

Postad 07 December 2008 - 02:15

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Aha, det ska köras med hårda bandage?, då får väl jag ta fram plexi OCH neonrör! HAH! :D :lol:

HAHAHA e det KRIG du vill ha?

Nu har jag blivit nästan klar med en låda B) Tätlist och supra kabel :) Nu ska jag bara löda filter och spackla slipa spackla spackla slipa :D

Bifogad fil(er)

Redigerat av Timpolanen, 07 December 2008 - 02:16.

Postad 07 December 2008 - 02:25

Dman
  • Dman
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0

Aha, det ska köras med hårda bandage?, då får väl jag ta fram plexi OCH neonrör! HAH! :) :D

Varför inte neonbelyst plexiskiva med ingraverat kretschema, toppat med lysdioder som blippar i takt med musiken?

Å så monterat i blylåda för att förhindra störningar... B)

Postad 07 December 2008 - 16:27

Bel3
  • Bel3
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Ska du inte försänka diskanten?

Postad 07 December 2008 - 17:06

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Ska du inte försänka diskanten?

Det kommer en EK skiva på sen så de blir försänkta då :)

Postad 07 December 2008 - 17:13

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0
Är det inte läge att provlyssna filter och element innan det görs så snyggt...
Eller ni är säkra på att nirvana infinner sig på första försöket?

Postad 07 December 2008 - 18:35

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Hahah alltid :) Nej men de är bara grov spacklad så det är lungt :P Å filtert det är bara att såga till två till plattor om det skulle vara helt knas.

Postad 08 December 2008 - 00:19

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Ser riktigt bra ut på bilderna, en sak bara, tätningen mellan diskant och baffel såg lite skum ut, varför har du skrutit ut hål ?
du måste lägga tätning även där på något sätt så att det e helt tätt ! :P

Svar till "mongo": förändringar skulle kunna komma att ske på filtret, vi ska väll mäta högtalarna sedan och kanske göra lite förändringar, men borde inte vara några större förändringar som krävs och borde inte bli dyrt (något motstånd eller så..) + att jag har en hel del grejer hemma så skulle det vara så, så byter jag lite komponenter med honom bara så borde det inte bli någon större merkostnad i vilket fall som :D

Edit: Timpolanen, jag har inte varit vid datan sedan i fredags kväll så... :)

Redigerat av DVD-ai, 08 December 2008 - 00:20.

Postad 08 December 2008 - 00:24

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Ser riktigt bra ut på bilderna, en sak bara, tätningen mellan diskant och baffel såg lite skum ut, varför har du skrutit ut hål ?
du måste lägga tätning även där på något sätt så att det e helt tätt ! :D

Svar till "mongo": förändringar skulle kunna komma att ske på filtret, vi ska väll mäta högtalarna sedan och kanske göra lite förändringar, men borde inte vara några större förändringar som krävs och borde inte bli dyrt (något motstånd eller så..) + att jag har en hel del grejer hemma så skulle det vara så, så byter jag lite komponenter med honom bara så borde det inte bli någon större merkostnad i vilket fall som :D

Edit: Timpolanen, jag har inte varit vid datan sedan i fredags kväll så... :)

Jaha då får jag lösa tätningen då :P Det sitter ju "pinnarna" till diskaten där ju men jag får ta min µber hjärna å tänka till :D

Postad 08 December 2008 - 00:25

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
jaha, du e här :)

va trevligt, msn en liten stund ?

Edit: du kan ju dra tätningen "runt" hålen svårare än så är det inte och så får man alltid göra och se till så att tätningen verkligen ligger ann ordentligt så att det blir helt tätt :P

Redigerat av DVD-ai, 08 December 2008 - 00:26.

Postad 08 December 2008 - 08:11

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Ser mycket snyggt ut Tim! :) Riktiga lyx filterplattor. :P

Postad 08 December 2008 - 08:26

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Mongo, underskatta inte den psykologiska effekten av att se en fin kurva i simulationsprogram :)

Postad 08 December 2008 - 17:21

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Mongo, underskatta inte den psykologiska effekten av att se en fin kurva i simulationsprogram :)

Nu är det så att inanna jag börjar leta efter nirvana så måste jag ta fram vad jag gillar. Hur diskanten mellan å basen ska låta och att det passar mig perfekt. Detta är mitt andra bygge och det krävs nog några till för att få till det perfa. Mina öron är inte µber vassa än så tror inte det hörs för mig om det inte skulle vara hel 100000% perfekt.

Om inte detta blir skit bra så får jag väl sikta högre till nästa bygge, man lär sig av sinna misstag! Nästa blir nog ett par Excel eller Scan-speak :P

Postad 08 December 2008 - 17:25

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Nu är det så att inanna jag börjar leta efter nirvana så måste jag ta fram vad jag gillar. Hur diskanten mellan å basen ska låta och att det passar mig perfekt. Detta är mitt andra bygge och det krävs nog några till för att få till det perfa. Mina öron är inte µber vassa än så tror inte det hörs för mig om det inte skulle vara hel 100000% perfekt.

Om inte detta blir skit bra så får jag väl sikta högre till nästa bygge, man lär sig av sinna misstag! Nästa blir nog ett par Excel eller Scan-speak :)

Tror detta kommer att bli kanon bra! :P Synd att du bor så långt bort, annars hade man ju varit riktigt sugen på att höra resultatet..

Postad 08 December 2008 - 17:34

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Tror detta kommer att bli kanon bra! :) Synd att du bor så långt bort, annars hade man ju varit riktigt sugen på att höra resultatet..

Vart bodde du nu igen ?

Postad 08 December 2008 - 18:23

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0

Been there, done that....

Visst.., under förutsättning att ALL indata är korrekt, det är den mycket sällan.
Jag vill se en mätning på¨plats i rummet. Det kommer garanterat att bli en upplevelse för alla inblandade....
Har aldrig nånsin hört ett bygge låta bra bara baserat på simuleringar, och då menar jag inte bara frekvensgången, finns ohyggligt mycket mer som påverkar.

Postad 08 December 2008 - 18:37

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Vart bodde du nu igen ?

Göteborg. :)

Postad 08 December 2008 - 18:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Visst.., under förutsättning att ALL indata är korrekt, det är den mycket sällan.
Jag vill se en mätning på¨plats i rummet. Det kommer garanterat att bli en upplevelse för alla inblandade....
Har aldrig nånsin hört ett bygge låta bra bara baserat på simuleringar, och då menar jag inte bara frekvensgången, finns ohyggligt mycket mer som påverkar.

mm, men nu är ju fortfarande meningen att dom ska mätas upp och kanske göras förändringar på, som jag skrev tidigare.

Postad 08 December 2008 - 19:32

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Läst du det som stod några inlägg över?

Postad 08 December 2008 - 21:32

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Visst är det så, simulationer tar ju t.ex. inte hänsyn till distorsion och kan ju inte tala om ifall resonans toppar från t.ex. metallkoner är dämpade nog mycket osv osv.
Men, det finns ju bättre program som man kan använda, där man använder uppmätt data när man simulerar, vilket borde ge lite mer korrekta resultat ändå, men fortfarande finns det inga garantier att det blir rätt i praktiken :)

Postad 08 December 2008 - 22:40

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
mät först då istället så sparar ni mycket tid och tålamod :)

Postad 09 December 2008 - 09:29

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Aa, det kan man ju tycka, men problemet e det att komponenter m.m. redan finns köpt och jag tror inte att det gör så mycket att man mäter i efterhand och gör ändringar.
Som sagt så kan jag till viss del tillhandahålla komponenter när det blir så och det ska inte behöva kosta så mycket med nya komponenter faktiskt..
Sedan va ju detta väldigt mycket för att Timpan skulle få lära sig och ingen början "på topp" direkt och jag tror det kan vara ganska lärorikt att få lyssna och sedan mäta upp och testa med olika förändringar för att få en bredare bild av vad det verkligen handlar om.

Men klart, man hadde kunnat mäta från början om köra om man vill, håller på och tängte ta och lära mig LSPcad, något som e haj på det och skulle kunna tänka sig att ge mig liten finger visning om hur man ska komma igång med programmet.. ?! har hört att det e lite klurigt att komma igång med och jag har inte det på datan än, ens.. så jag måste skaffa det först... :blink:

Hjälp uppskattas verkligen ! :)

MVH//David

Redigerat av DVD-ai, 09 December 2008 - 09:30.

Postad 09 December 2008 - 22:18

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Så nu har jag kirrat lite Löd tenn så jag löder filter imorron!

Två lådor klara! (Jag vet ska lägga om listen till diskanterna)

Bifogad fil(er)

Postad 09 December 2008 - 22:21

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Så nu har jag kirrat lite Löd tenn så jag löder filter imorron!

Två lådor klara! (Jag vet ska lägga om listen till diskanterna)

Bra, så att det blir riktig tätt ! :D

Fått mitt SMS ?! :(

Postad 09 December 2008 - 22:40

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Snygga lådor! :( Glöm inte lägga ut fler bilder under bygget av delningsfilterna.

Postad 09 December 2008 - 23:45

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Japp bilder blir det självklart!!!!

Postad 10 December 2008 - 08:43

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Japp bilder blir det självklart!!!!

kanske redan i kväll har jag en märklig känsla av :( :D

Postad 10 December 2008 - 08:44

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Fått mitt SMS ?! :(

Hmm SMS, MSN, anonyma beundrarbrev, konstiga samtal mitt i natten

Bara jag som tycker att det är suspekt? :D

Postad 10 December 2008 - 08:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Hmm SMS, MSN, anonyma beundrarbrev, konstiga samtal mitt i natten

Bara jag som tycker att det är suspekt? :(

Haha, förmodligen inte :D

Postad 10 December 2008 - 20:52

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Haha, förmodligen inte :)

MSN har bilden på lödning nu :)

Edit: Jag har nu fixat lådorna för inspelning altså fullt spel bara :) Jag säger inget mer idag är målös bilder och mer infon imorron!

Redigerat av Timpolanen, 11 December 2008 - 01:01.

Postad 11 December 2008 - 15:31

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

MSN har bilden på lödning nu ;)

Edit: Jag har nu fixat lådorna för inspelning altså fullt spel bara :) Jag säger inget mer idag är målös bilder och mer infon imorron!

Lät det så dåligt att du e målös till och med.... :lol:

Postad 11 December 2008 - 17:01

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Lät det så dåligt att du e målös till och med.... ;)

SEAS, vad ska man säga :lol:

Postad 11 December 2008 - 18:37

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

SEAS, vad ska man säga ;)

:lol:

Postad 11 December 2008 - 18:49

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Nu har lyssnat lite ;) Diskanten är lite vass och så men de ska ju spelas in också. Det är sjukt att de låter grymt mycket bättre än mina gamla fast de inte är inspelade. :(

Nu ska det bara fixas ett par stativ, får se vad det blir. Kankse modell leca-block eller svetsa. Jag kommer att börja med ytfinishen när de är inspelade.

Lite bilder också såklart! Så se och lär hur man gör super lödningar..........not :lol:
Jag undrar vad du hade haft på kloven David? För röken var lite underlig :)

Bifogad fil(er)

Postad 11 December 2008 - 19:02

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
jo, när du spelat med dom ett tag så kan vi börja "pilla" lite om det e så, annars så väntar vi tills vi mätar med o pilla så ska vi se hur det blir :)

haha, ten hoppas jag... :lol:
Det e flusset som kokar bort, därför det ryker :(

kul att det låter bra i alla fall, och bättre ska det låta också för det e ju inte färdigt än ;)

Redigerat av DVD-ai, 11 December 2008 - 19:07.

Postad 11 December 2008 - 19:20

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Blev ju riktigt bra! Kul att höra att de redan låter så bra. ;) Vad blir det för finish nu då?

Snygga bilder btw!

Postad 11 December 2008 - 19:51

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Nu har lyssnat lite ;) Diskanten är lite vass och så men de ska ju spelas in också. Det är sjukt att de låter grymt mycket bättre än mina gamla fast de inte är inspelade. :lol:

Vad ska man säga, Pioneer :)

Postad 11 December 2008 - 20:06

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Blev ju riktigt bra! Kul att höra att de redan låter så bra. ;) Vad blir det för finish nu då?

Snygga bilder btw!

Tackar:) Det blir en EK-skiva som baffel samt svart faner eller "Tapet på resten. Baksidan blir nog blankvit :lol:

Postad 11 December 2008 - 20:13

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Låter som det blir riktigt bra. ;) Ska bli spännande att se slutresultatet!

Postad 13 December 2008 - 11:17

Rickard xxls
  • Rickard xxls
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Har räknat lite på din låda 20 liter av stämd i lite olika frekvenser men jag kan inte förstå hur du får upp f-3 db nivån
så min ser ut som en skidbacke tittar man på parametrarna ni brukar är dom inte som på seas hem sida
det vore som du hade petat in för högt Q-värde
Dom har 10% på BMM i natt.

Postad 13 December 2008 - 14:41

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Har räknat lite på din låda 20 liter av stämd i lite olika frekvenser men jag kan inte förstå hur du får upp f-3 db nivån
så min ser ut som en skidbacke tittar man på parametrarna ni brukar är dom inte som på seas hem sida
det vore som du hade petat in för högt Q-värde
Dom har 10% på BMM i natt.

alla beräkningar ska stämma så vitt jag vet, och inga data ska vara fel vad jag vet då jag hämtade dom från seas hemsida...

bara så du vet så kan det hända att grafen du kollar på räknar va med räknad rums förstärkning...

Edit: fan va jag hatar BB6pro sämre skit program får man ta mig fan leta efter.... o stabilt så det förslår...!!
aa, det har blivit på något sätt fel, även om jag skrev in datan direkt från deras hemsida, sådan tur e så blir det ingen kris, det blir bra ändå med rätt!! värden (som jag va övertygad om va inskrivna...)

Aja... B)

grejen e den att resultatet blir bra som det e nu ändå, men det e ju bara tur och jag e jäkligt trött på detta för det e inte första gången exakt detta händer nämligen !

Redigerat av DVD-ai, 13 December 2008 - 14:52.

Postad 14 December 2008 - 12:10

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0

alla beräkningar ska stämma så vitt jag vet, och inga data ska vara fel vad jag vet då jag hämtade dom från seas hemsida...

bara så du vet så kan det hända att grafen du kollar på räknar va med räknad rums förstärkning...

Edit: fan va jag hatar BB6pro sämre skit program får man ta mig fan leta efter.... o stabilt så det förslår...!!
aa, det har blivit på något sätt fel, även om jag skrev in datan direkt från deras hemsida, sådan tur e så blir det ingen kris, det blir bra ändå med rätt!! värden (som jag va övertygad om va inskrivna...)

Aja... :blush:

grejen e den att resultatet blir bra som det e nu ändå, men det e ju bara tur och jag e jäkligt trött på detta för det e inte första gången exakt detta händer nämligen !

Tror det var någon annan som påpekade detta för ett tag sen... ;)

Har ni hämtat alla uppgraderingarna till progget på bassbox hemsida?
Om inte, gör så. Programmet blir betydligt roligare att jobba med...

Postad 14 December 2008 - 12:28

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Tror det var någon annan som påpekade detta för ett tag sen... ;)

Har ni hämtat alla uppgraderingarna till progget på bassbox hemsida?
Om inte, gör så. Programmet blir betydligt roligare att jobba med...

aa, det e gjort, i Xover så stämda alla data, men BB6pro hade flummat bort datan och återgått till "original" från data basen vilken är på föregående modellen av dessa element.

bara nyfiken, vart påpekades detta ?
vi har nämligen gjort en del förändringar nyligen, och la in alla data från början och räknade på m.m. och det e sedan dess som datan blev "bort tappad"... :blush:

Redigerat av DVD-ai, 14 December 2008 - 12:36.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.