Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Panasonic DMP-BD60, DMP-BD80, D

368 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#301

Postad 07 december 2009 - 13:46

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
hmm har nog missat det där med 24, min Panasonic 50PX8 ska ju klara av 1080p 24 så då bör jag ställa om spelaren väll?

Var gör jag detta?

#302

Postad 07 december 2009 - 14:27

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

hmm har nog missat det där med 24, min Panasonic 50PX8 ska ju klara av 1080p 24 så då bör jag ställa om spelaren väll?

Var gör jag detta?

Setup->TV/Device connection->HDMI connection->24p Output->On

Edit: Sitt ner ett tag, gå in i Setup och titta igenom alla menyval. Nyttigt :)

Redigerat av tomano58, 07 december 2009 - 14:28.


#303

Postad 08 december 2009 - 09:10

Unregistered98d503b8
  • Unregistered98d503b8
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

- Arson Angående att den rycker vid BD-filmer beror nog mer på din inställning i apparaten eller ifall din tv inte stödjer 1080p24. Kör själv med denna (BD60) och inställningen jag använder är 1080p24 till min Pioneer 5090H och den rycker inte det minsta i bilden.


Okej.
Jag antog nästan att det kunde vara så. Får smöra lite för sambon att vi behöver avyttra den 4 år gamla PV60:an och byta till en 50V10 istället.

Men något som fortfarande konfunderar mig.
Varför flyter DVD-filmer, men de flesta Blu Ray smårycker hela tiden?

//Mvh Mattias

#304

Postad 08 december 2009 - 11:20

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0

Okej.
Jag antog nästan att det kunde vara så. Får smöra lite för sambon att vi behöver avyttra den 4 år gamla PV60:an och byta till en 50V10 istället.

Men något som fortfarande konfunderar mig.
Varför flyter DVD-filmer, men de flesta Blu Ray smårycker hela tiden?

//Mvh Mattias

Precis som du sa så stödjer din TV inte 24p därav rycker Blu-ray filmerna eftersom bildfrekvensen på de är 24p.
På dvd filmer NTSC eller Pal (50p,60p) så flyter bilden bättre på din tv, hoppas denna förklaring hjälper.

#305

Postad 08 december 2009 - 13:28

Unregistered98d503b8
  • Unregistered98d503b8
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0
Då är jag med!

Skall hem och förklara vikten av 24p för frugan så vi kan byta ut den nuvarande häcken! :D

#306

Postad 08 december 2009 - 13:42

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Då är jag med!

Skall hem och förklara vikten av 24p för frugan så vi kan byta ut den nuvarande häcken! ;)

50V10 är ett riktigt bra val och skall vara snäppet vassare än min 46G10 som jag är jättenöjd med. Bara att börja smöra :D

#307

Postad 08 december 2009 - 14:01

Dunbar
  • Dunbar
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0
Med anledning av 24p-diskussionen.

Måste man ställa om spelaren från 24p till något annat varje gång man ska kolla på en vanlig dvd (och vice versa)?

#308

Postad 08 december 2009 - 14:03

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Med anledning av 24p-diskussionen.

Måste man ställa om spelaren från 24p till något annat varje gång man ska kolla på en vanlig dvd (och vice versa)?

Nej

#309

Postad 08 december 2009 - 14:05

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Jag har int eFull hd tv, och jag har för mig att jag har 24 p avaktiverat. Jag upplever inga ryck i BD filmer.
Jag tror tom att jag inte ens kan aktivera det då den känner av att min tv endast klarar 1080i? kan det va så tro?

Redigerat av Bulldog76, 08 december 2009 - 14:09.


#310

Postad 09 december 2009 - 01:05

samwel
  • samwel
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Men något som fortfarande konfunderar mig.
Varför flyter DVD-filmer, men de flesta Blu Ray smårycker hela tiden?


PAL DVDer är "uppsnabbade" till 25p direkt i på skivan.
NTSC DVDer är oftast sparade i 24p direkt på skivan precis som Blu-ray.

Varför flyter vissa skivor och andra inte?
Jo om du tittar på t.ex. amerikanska TV-serier så är dessa mer än ofta
inspelade direkt för TV (utom dom större nyare TV-serierna) i 30Hz (avrundat).
Dessa konverterars för PAL marknaden till 25Hz. Dessa orsakar hack i flytet.
Andra orsaker kan vara att TVn BARA visar allt i 60Hz, dvs konveterar all video
till detta. Vilket gör att det mesta kommer att ha hack i flytet.
NTSC DVDer konverteras om i hårdvara (3:2 pulldown) till 60Hz vilket orsakar
hack. Här har Panasonic lagt in en guld funktion med möjlighet att spela NTSC
DVD material i ursprungshastigheten 24p.

Normalt sätt kommer PAL DVDer alltid ha ett bra flyt då materialet nästan med
100% säkerhet alltid är endast uppsnabbad. Dvs t.o.m. bättre flyt än Blu-ray på
24p fungerande skärm.
Fast detta gäller såklart att TVn kan spela upp i 50Hz, vilket en sådär 99,9% som
sålts på europeiska marknaden kan.

När det gäller Blu-ray så är det mycket känsligare. Det krävs att du har blu-ray spelare
som både stöder och är inställd för att skicka 24p. Vilket de flesta endast gör i FullHD
upplösning. Din TV måste likväl stöda 24p/FullHD. Men det räcker inte med stöd, TVn
måste även hantera 24p på ett korrekt sätt, dvs spela upp den i rätt hastighet.
T.ex. de flesta LCD/Plasmor är ju på 50/60Hz normalt. Men om TVn INTE kan "synca om"
om till 48 eller 72Hz (2:2 pulldown eller 3:3 pulldown) kommer det att orsaka hack i flytet då
24 bilder i sekunden inte är jämnt delbart med 50 eller 60.
Det finns även LCD/Plasmor med mycket högre frekvens (100, 120, 200 och mer..) men
principen är den samma när det gäller hantering av bilden.

#311

Postad 09 december 2009 - 01:16

samwel
  • samwel
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Jag har int eFull hd tv, och jag har för mig att jag har 24 p avaktiverat. Jag upplever inga ryck i BD filmer.
Jag tror tom att jag inte ens kan aktivera det då den känner av att min tv endast klarar 1080i? kan det va så tro?


Så är det.. Har för mig att om du har spelaren på auto (avkänning) så känner den av om bildvisaren klarar FullHD
och 24p. Om inte så stängs 24p alternativet av.
Men i endel fall så säger TVn till spelaren att den kan både FullHD och 24p men visar ändå 24p fel. Så det bästa är
ändå att ta reda på detta innan man köper ny TV.
Fast detta "problem" börjar ju bli mindre och mindre iofs, då de flesta tillverkare fixar 24p korrekt numera..

Har man inte FullHD så är jag mer eller mindre 100% säker på att INGEN apparat spelar upp 24p korrekt.

EDIT: Angående upplevelsen av ryck så är detta högst subjektivt och även en vanesak. Men om du blir visad
av en som ser, och speciellt får se det sida vid sida så hade du märkt, garanterat.

Redigerat av samwel, 09 december 2009 - 01:20.


#312

Postad 09 december 2009 - 08:04

Dunbar
  • Dunbar
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0

PAL DVDer är "uppsnabbade" till 25p direkt i på skivan.
NTSC DVDer är oftast sparade i 24p direkt på skivan precis som Blu-ray.

Varför flyter vissa skivor och andra inte?
Jo om du tittar på t.ex. amerikanska TV-serier så är dessa mer än ofta
inspelade direkt för TV (utom dom större nyare TV-serierna) i 30Hz (avrundat).
Dessa konverterars för PAL marknaden till 25Hz. Dessa orsakar hack i flytet.
Andra orsaker kan vara att TVn BARA visar allt i 60Hz, dvs konveterar all video
till detta. Vilket gör att det mesta kommer att ha hack i flytet.
NTSC DVDer konverteras om i hårdvara (3:2 pulldown) till 60Hz vilket orsakar
hack. Här har Panasonic lagt in en guld funktion med möjlighet att spela NTSC
DVD material i ursprungshastigheten 24p.

Normalt sätt kommer PAL DVDer alltid ha ett bra flyt då materialet nästan med
100% säkerhet alltid är endast uppsnabbad. Dvs t.o.m. bättre flyt än Blu-ray på
24p fungerande skärm.
Fast detta gäller såklart att TVn kan spela upp i 50Hz, vilket en sådär 99,9% som
sålts på europeiska marknaden kan.

När det gäller Blu-ray så är det mycket känsligare. Det krävs att du har blu-ray spelare
som både stöder och är inställd för att skicka 24p. Vilket de flesta endast gör i FullHD
upplösning. Din TV måste likväl stöda 24p/FullHD. Men det räcker inte med stöd, TVn
måste även hantera 24p på ett korrekt sätt, dvs spela upp den i rätt hastighet.
T.ex. de flesta LCD/Plasmor är ju på 50/60Hz normalt. Men om TVn INTE kan "synca om"
om till 48 eller 72Hz (2:2 pulldown eller 3:3 pulldown) kommer det att orsaka hack i flytet då
24 bilder i sekunden inte är jämnt delbart med 50 eller 60.
Det finns även LCD/Plasmor med mycket högre frekvens (100, 120, 200 och mer..) men
principen är den samma när det gäller hantering av bilden.


Så är det.. Har för mig att om du har spelaren på auto (avkänning) så känner den av om bildvisaren klarar FullHD
och 24p. Om inte så stängs 24p alternativet av.
Men i endel fall så säger TVn till spelaren att den kan både FullHD och 24p men visar ändå 24p fel. Så det bästa är
ändå att ta reda på detta innan man köper ny TV.
Fast detta "problem" börjar ju bli mindre och mindre iofs, då de flesta tillverkare fixar 24p korrekt numera..

Har man inte FullHD så är jag mer eller mindre 100% säker på att INGEN apparat spelar upp 24p korrekt.

EDIT: Angående upplevelsen av ryck så är detta högst subjektivt och även en vanesak. Men om du blir visad
av en som ser, och speciellt får se det sida vid sida så hade du märkt, garanterat.


Tackar för den utförliga förklaringen (även om det inte var jag som ställde frågan). Jag har en Panasonic P42X10 plasma-TV (=HD-ready) och kommer att köpa en Panasonic BD60.

Kommer jag verkligen kunna spela såväl BD som DVD (PAL och NTSC) utan att behöva fippla med inställningar (i TV eller i spelare) beroende på vad jag spelar, och fortfarande få bästa möjliga bild?

Jag tolkade det svar jag fick av tomano58 ang 24p som att jag kan det, men mot bakgrund av din redogörelse förstår jag inte riktigt hur det kan stämma.

#313

Postad 09 december 2009 - 09:56

Unregistered98d503b8
  • Unregistered98d503b8
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0
samwel: Tack för ett utförligt svar. Glasklart nu!

#314

Postad 09 december 2009 - 12:16

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Tackar för den utförliga förklaringen (även om det inte var jag som ställde frågan). Jag har en Panasonic P42X10 plasma-TV (=HD-ready) och kommer att köpa en Panasonic BD60.

Kommer jag verkligen kunna spela såväl BD som DVD (PAL och NTSC) utan att behöva fippla med inställningar (i TV eller i spelare) beroende på vad jag spelar, och fortfarande få bästa möjliga bild?

Jag tolkade det svar jag fick av tomano58 ang 24p som att jag kan det, men mot bakgrund av din redogörelse förstår jag inte riktigt hur det kan stämma.

Kanske lite korthugget tidigare :P men rent generellt och förutsatt att TV'n hanterar 24p och BD-spelaren har inställningsmöjlighet för det så skall man inte behöva sitta och fippla med inställningarna om jag fattat det rätt. BD-material skall i så fall spelas upp korrekt och DVD-material borde inte påverkas. Eller har jag missuppfattat det hela?

Redigerat av tomano58, 09 december 2009 - 12:16.


#315

Postad 09 december 2009 - 20:55

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Jag såg att 24p var redan aktiverat i min meny, säkert något jag gjort när jag tittade igenom menyerna första gången. Iallafall så hjälper det inte i detta fallet trotts att TVn ska klara 24p.

#316

Postad 09 december 2009 - 22:57

samwel
  • samwel
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Kanske lite korthugget tidigare :unsure: men rent generellt och förutsatt att TV'n hanterar 24p och BD-spelaren har inställningsmöjlighet för det så skall man inte behöva sitta och fippla med inställningarna om jag fattat det rätt. BD-material skall i så fall spelas upp korrekt och DVD-material borde inte påverkas. Eller har jag missuppfattat det hela?


Helt korrekt.

DVD material skickas normalt automatiskt som PAL 50Hz eller NTSC 60Hz oberoende vad man har för
inställningar för 24p (vilket endast ändrar BD hanteringen).
Dock så har Panasonic en begränsning, Upplösningen som skickas ut genom HDMI kan bara ställas gemensamt för
både DVD och BD. Dvs väljer du HDMI output 720p så kommer både DVD och BD skalas till 720p.
Tyvärr finns ingen "SOURCE RESOLUTION". "AUTO" ställer ju bara upplösningen efter vad TVn har native, i mitt fall
1080p.

Jag har min på 1080p och 24p. Det betyder att DVD filmer alltid skalas upp till 1080p innan den skickas till TVn.
Ganska kasst om man har avancerad extern video utrustning tycker jag.

Redigerat av samwel, 09 december 2009 - 23:15.


#317

Postad 09 december 2009 - 23:13

samwel
  • samwel
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Tackar för den utförliga förklaringen (även om det inte var jag som ställde frågan). Jag har en Panasonic P42X10 plasma-TV (=HD-ready) och kommer att köpa en Panasonic BD60.

Kommer jag verkligen kunna spela såväl BD som DVD (PAL och NTSC) utan att behöva fippla med inställningar (i TV eller i spelare) beroende på vad jag spelar, och fortfarande få bästa möjliga bild?

Jag tolkade det svar jag fick av tomano58 ang 24p som att jag kan det, men mot bakgrund av din redogörelse förstår jag inte riktigt hur det kan stämma.


Enligt Panasonics hemsida så kommer din TV hantera 24p korrekt. Dock inte med full upplösning. Men det antar jag
att du redan visste..

Din TV stöder input av 1080p@24 signaler så DMP-BD60/80 kommer nog att ge dig möjlighet att ställa 24p av eller på.

EDIT: Glömde svara på din fråga :-P
Ja du kommer att kunna få bästa möjliga bild (för din TV) utan att behöva ändra några inställningar hela tiden.
Glöm bara inte att slå på 24p läget i BD60.

Redigerat av samwel, 09 december 2009 - 23:35.


#318

Postad 10 december 2009 - 09:21

Dunbar
  • Dunbar
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0
Jag tackar för det utmärkta svaret.

#319

Postad 10 december 2009 - 10:47

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Helt korrekt.

DVD material skickas normalt automatiskt som PAL 50Hz eller NTSC 60Hz oberoende vad man har för
inställningar för 24p (vilket endast ändrar BD hanteringen).
Dock så har Panasonic en begränsning, Upplösningen som skickas ut genom HDMI kan bara ställas gemensamt för
både DVD och BD. Dvs väljer du HDMI output 720p så kommer både DVD och BD skalas till 720p.
Tyvärr finns ingen "SOURCE RESOLUTION". "AUTO" ställer ju bara upplösningen efter vad TVn har native, i mitt fall
1080p.

Jag har min på 1080p och 24p. Det betyder att DVD filmer alltid skalas upp till 1080p innan den skickas till TVn.
Ganska kasst om man har avancerad extern video utrustning tycker jag.

Funkar jättebra för mig som kör hdmi direkt till TV'n (46G10). Har 24p aktiverat och AUTO för upplösningen. Måste säga att jag fick ett väldigt lyft av DVD-återgivning med BD60 via hdmi jämfört med min gamla DV-656 via component. Som natt o dag...

Redigerat av tomano58, 10 december 2009 - 11:14.


#320

Postad 10 december 2009 - 13:49

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
BD60:an finns på Mediamarkt i Jönköping för 1790kr för den som är intresserad, inte mycket billigare än prisjakt men ändå.

Bifogad fil  Panna_60.JPG   37,87K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av lobo, 10 december 2009 - 13:49.


#321

Postad 10 december 2009 - 16:06

Unregistered951e827d
  • Unregistered951e827d
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Samma pris i reklambladet för stockholmsregionen, så det borde nog gälla hela landet.

#322

Postad 10 december 2009 - 22:40

samwel
  • samwel
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Funkar jättebra för mig som kör hdmi direkt till TV'n (46G10). Har 24p aktiverat och AUTO för upplösningen. Måste säga att jag fick ett väldigt lyft av DVD-återgivning med BD60 via hdmi jämfört med min gamla DV-656 via component. Som natt o dag...


Ja, för dom som inte har bättre uppskalare än DMP-BD60/80 så är det ju inget problem. Men om man har en asbra
TV eller projektor? Ska man behöva flippa mellan upplösningar för BD och DVD?

Panasonics chip gör ett schysst jobb med SD. Jag är också väldigt nöjd med resultatet. Inte som dag och natt mot
min tidigare DVD Pioneer DV-600AV via HDMI, men ändå klart bättre.

Jag har skickat en "request" till Panasonic support om möjlighet att välja även källupplösning på video samt
separata inställningsmöjligheter för BD och DVD. Får se om detta händer i denna generations apparater. Panasonic
är dock duktiga på att supporta äldre modeller så man kan ju alltid hoppas.

Källupplösning är ju ett måste för dom med dyra projektorer som har inbyggda uppskalare flera ggr bättre än
vad BD60/80 klarar av.

#323

Postad 11 december 2009 - 00:06

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Ja, för dom som inte har bättre uppskalare än DMP-BD60/80 så är det ju inget problem. Men om man har en asbra
TV eller projektor? Ska man behöva flippa mellan upplösningar för BD och DVD?

Panasonics chip gör ett schysst jobb med SD. Jag är också väldigt nöjd med resultatet. Inte som dag och natt mot
min tidigare DVD Pioneer DV-600AV via HDMI, men ändå klart bättre.

Jag har skickat en "request" till Panasonic support om möjlighet att välja även källupplösning på video samt
separata inställningsmöjligheter för BD och DVD. Får se om detta händer i denna generations apparater. Panasonic
är dock duktiga på att supporta äldre modeller så man kan ju alltid hoppas.

Källupplösning är ju ett måste för dom med dyra projektorer som har inbyggda uppskalare flera ggr bättre än
vad BD60/80 klarar av.

Absolut. Kan bara hålla med.

#324

Postad 16 december 2009 - 23:24

KAMIKIRI
  • KAMIKIRI
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Jag kan ju säga att min DVD-S97 är bättre på DVD än min DMP-BD60. S97an har lite bättre bild och flera inställningar...
PS3an känns bättre på DivX och lika bra på BD. Synd att den inte kan skicka bitstream eller koda av senaste HD ljudet..
Har för mig att DVDn har bättre DAC än BDn. Fick min 60a för 1790kr. Ett oslagbar pris... Fick plats under min PS3a i en Commander bänk.

#325

Postad 17 december 2009 - 19:36

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0

Jag kan ju säga att min DVD-S97 är bättre på DVD än min DMP-BD60. S97an har lite bättre bild och flera inställningar...
PS3an känns bättre på DivX och lika bra på BD. Synd att den inte kan skicka bitstream eller koda av senaste HD ljudet..
Har för mig att DVDn har bättre DAC än BDn. Fick min 60a för 1790kr. Ett oslagbar pris... Fick plats under min PS3a i en Commander bänk.


Nu kan väl PS3 ta hand om HD ljud? eller är det bara slimversionen med senaste firmware?
kpte min BD60 för ca 3k. (ok med 5 filmer och då var det ett bra pris, men man skulle väntat lite),


Jag har förresten lcykats med att göra min BD 60 regfri (dvd delen) med min Harmony fjärr.
Koderna som fanns på AV forum mailade jag till logitechs support och de la in de programmerade sekvenserna under min användare. Behövde bara uppdatera fjärren, trcyka på 10 knappar i en följd, vips färdigt.

#326

Postad 18 december 2009 - 00:39

samwel
  • samwel
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Jag kan ju säga att min DVD-S97 är bättre på DVD än min DMP-BD60. S97an har lite bättre bild och flera inställningar...
PS3an känns bättre på DivX och lika bra på BD. Synd att den inte kan skicka bitstream eller koda av senaste HD ljudet..
Har för mig att DVDn har bättre DAC än BDn. Fick min 60a för 1790kr. Ett oslagbar pris... Fick plats under min PS3a i en Commander bänk.


Hmm lite tveksam om denna rätt gamla modell (ca 5år) har bättre bild.. Men ok om du säger så..
Fler inställningar? Vad är det du saknar i BD60? Du vet att bildinställningarna inte ligger i vanliga setupen va?
Dessutom kan jag rekommendera att köra ALLA bild- och ljudinställningar som "förbättrar" på off på så här
billiga maskiner. Ställ istället in inställningarna genom din bildvisare (TV el. proj) eller ljudförmedlare.

Alla PS3 kan avkoda HD-ljud. Slim kan utöver avkoda även skicka dessa som bitstream.
PS3:an är faktiskt en av de bättre BD-spelarna på att hantera DVD. Väldigt lite fel på bilden, även uppskalat.

Köpte min för 2595kr.

Redigerat av samwel, 18 december 2009 - 00:49.


#327

Postad 18 december 2009 - 00:46

samwel
  • samwel
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Nu kan väl PS3 ta hand om HD ljud? eller är det bara slimversionen med senaste firmware?
kpte min BD60 för ca 3k. (ok med 5 filmer och då var det ett bra pris, men man skulle väntat lite),


Jag har förresten lcykats med att göra min BD 60 regfri (dvd delen) med min Harmony fjärr.
Koderna som fanns på AV forum mailade jag till logitechs support och de la in de programmerade sekvenserna under min användare. Behövde bara uppdatera fjärren, trcyka på 10 knappar i en följd, vips färdigt.


Som jag skrev i förra inlägget, ja det kan den. Har kunnat av koda TrueHD sen allra första början. DTS HD kom som en
uppdatering kring 2.0-2.1 har jag för mig.
Slim släpptes med nyare HDMI chip som har stöd för bitstream, vilket inte Phat PS3 klarar, och samtidigt stöd för
detta i 3.0.

Nice, bra support på denna fjärr. Har samma :-)
Fast jag hittade en tråd på AVSForum där man kunde logga in på ett konto och slippa gå igenom Logitech support.
Men skit samma, slutresultatet blev ju detsamma..

Redigerat av samwel, 18 december 2009 - 00:47.


#328

Postad 18 december 2009 - 09:09

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0

Som jag skrev i förra inlägget, ja det kan den. Har kunnat av koda TrueHD sen allra första början. DTS HD kom som en
uppdatering kring 2.0-2.1 har jag för mig.
Slim släpptes med nyare HDMI chip som har stöd för bitstream, vilket inte Phat PS3 klarar, och samtidigt stöd för
detta i 3.0.

Nice, bra support på denna fjärr. Har samma :-)
Fast jag hittade en tråd på AVSForum där man kunde logga in på ett konto och slippa gå igenom Logitech support.
Men skit samma, slutresultatet blev ju detsamma..

Ja den tråden hittade jag också, men kontot var stängt tills vidare, och jag orkade inte vänta på att den startas igen.

#329

Postad 27 december 2009 - 13:57

Dunbar
  • Dunbar
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0
Inga mellandagserbjudanden på BD60 på gång?

#330

Postad 31 december 2009 - 12:16

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

  • 845 inlägg
  • 0
Hur får jag bd 60 att skicka ut sub kanalen via hdmi vid stereo lyssnande? , hittar inte manualen och på Panasonic gick det inte att få fram den

#331

Postad 01 januari 2010 - 12:02

Unregistereda3a640ae
  • Unregistereda3a640ae
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Jag köpte här i veckan BD60 från DVDirect, så det är en amerikansk version av spelaren jag har, ifall det nu gör någon skillnad. Varje gång jag slår på spelaren, går den in i en "Easy Setting" mode. Jag hade väntat mig att det skulle ske endast första gången. Jag väljer samma saker varje gång, eller på senare försök, bara går ur den rakt av, men den kommer alltid upp i alla fall när jag slår på spelaren. Den är inte inställd på "Quick Start", men även då måste den ju ha lite ström i systemet för att kunna reagera på fjärren. Då borde den ju kunna minnas inställningarna. Jag har också funderat på om det faktum att jag har en panasonic-tv i Viera-serien kan spela någon roll. Från början var spelaren inställd på att ta inställningar från tv:n, vilket kanske inte fungerade så bra, då jag har en h/k-receiver mellan. Jag slog av den finessen. Men jag får fortfarande "Easy Setting" varje gång jag slår på den.

En annan sak jag undrar, är om någon av er har fått VieraCast att fungera? Min tv har ingen nätuppkoppling, så jag har inte kunnat pröva det förrän den här spelaren. Spelaren är nätuppkopplad, och jag har lyckats tanka ner nytt firmware från internet direkt till spelaren, så nätuppkopplingen är uppenbarligen rätt konfigurerad. Men jag har aldrig någonsin under mina försök fått in VieraCast. Jag har 100MBPS-lina, vilket jag tycker borde vara tillräckligt. Spelaren är kopplad via ethernet-kabel till en LinkSys-router som vad jag kan se, fungerar utmärkt. Det är en relativt ny efterföljare till de gamla WRT54-routrarna som kör på Linux. Den här kör också Linux, men stödjer lite nyare protokoll. Jag hittade en tråd på Amazon, som säger att en VieraCast-server har varit nere: http://www.amazon.co...asin=B001V9LA44
men enligt en del som skriver där, har den servern redan kommit upp igen. Själv tycker jag det är svårt att avgöra om jag har gjort något annat fel när VieraCast aldrig har fungerat för mig.

#332

Postad 01 januari 2010 - 14:51

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Jag köpte här i veckan BD60 från DVDirect, så det är en amerikansk version av spelaren jag har, ifall det nu gör någon skillnad. Varje gång jag slår på spelaren, går den in i en "Easy Setting" mode. Jag hade väntat mig att det skulle ske endast första gången. Jag väljer samma saker varje gång, eller på senare försök, bara går ur den rakt av, men den kommer alltid upp i alla fall när jag slår på spelaren. Den är inte inställd på "Quick Start", men även då måste den ju ha lite ström i systemet för att kunna reagera på fjärren. Då borde den ju kunna minnas inställningarna. Jag har också funderat på om det faktum att jag har en panasonic-tv i Viera-serien kan spela någon roll. Från början var spelaren inställd på att ta inställningar från tv:n, vilket kanske inte fungerade så bra, då jag har en h/k-receiver mellan. Jag slog av den finessen. Men jag får fortfarande "Easy Setting" varje gång jag slår på den.

En annan sak jag undrar, är om någon av er har fått VieraCast att fungera? Min tv har ingen nätuppkoppling, så jag har inte kunnat pröva det förrän den här spelaren. Spelaren är nätuppkopplad, och jag har lyckats tanka ner nytt firmware från internet direkt till spelaren, så nätuppkopplingen är uppenbarligen rätt konfigurerad. Men jag har aldrig någonsin under mina försök fått in VieraCast. Jag har 100MBPS-lina, vilket jag tycker borde vara tillräckligt. Spelaren är kopplad via ethernet-kabel till en LinkSys-router som vad jag kan se, fungerar utmärkt. Det är en relativt ny efterföljare till de gamla WRT54-routrarna som kör på Linux. Den här kör också Linux, men stödjer lite nyare protokoll. Jag hittade en tråd på Amazon, som säger att en VieraCast-server har varit nere: http://www.amazon.co...asin=B001V9LA44
men enligt en del som skriver där, har den servern redan kommit upp igen. Själv tycker jag det är svårt att avgöra om jag har gjort något annat fel när VieraCast aldrig har fungerat för mig.

Du får gå igenom alla menyerna i Setup. Easy Setting bör du kunna stänga av under General -> Easy Settings. Viera Link hittar du under TV/Device Connection -> HDMI Connection. Viera Cast funkar för mig men du missar inget. Sitta o glo på YouTube på TV'n... suger. Möjligt att man kan göra annat som att koppla in en USB HDD tex men har inte brytt mig att prova än.

#333

Postad 01 januari 2010 - 17:42

Unregistereda3a640ae
  • Unregistereda3a640ae
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Märkligt. Setup->General->Easy Settings finns inte ens att välja för mig. Däremot finns Setup->Others->Easy Settings. Men det enda det alternativet gör, är att gå in i Easy Settings om man klickar Yes. Klickar man No, innebär det endast att man avbryter Easy Settings för den här gången. Det ändrar ingenting av vad som händer vid start av spelaren. Viera Link hade jag redan hittat och stängt av. Ändrade ingenting.

#334

Postad 01 januari 2010 - 18:33

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Märkligt. Setup->General->Easy Settings finns inte ens att välja för mig. Däremot finns Setup->Others->Easy Settings. Men det enda det alternativet gör, är att gå in i Easy Settings om man klickar Yes. Klickar man No, innebär det endast att man avbryter Easy Settings för den här gången. Det ändrar ingenting av vad som händer vid start av spelaren. Viera Link hade jag redan hittat och stängt av. Ändrade ingenting.

Ok, fick du ingen manual med på köpet? Alla menyval finns ganska väl beskrivna i den. Uppenbarligen skiljer sig din US BD60 mot den Svenska.

Manual från panasonic.com - http://service.us.pa...DMPBD60-MUL.PDF

Redigerat av tomano58, 01 januari 2010 - 18:36.


#335

Postad 01 januari 2010 - 18:44

Unregistereda3a640ae
  • Unregistereda3a640ae
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Jag fick en manual. Men den är identisk med pdf:en. Beskriver exakt samma menyval. Och det finns ingen Setup->General->Easy Settings i vare sig pdf:en eller den medföljande. Jag har även sökt i pdf:en efter hänvisningar till Easy Settings, och några sådana finns ju, men ingen av dem säger hur man stänger av det helt.

#336

Postad 01 januari 2010 - 19:36

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Jag fick en manual. Men den är identisk med pdf:en. Beskriver exakt samma menyval. Och det finns ingen Setup->General->Easy Settings i vare sig pdf:en eller den medföljande. Jag har även sökt i pdf:en efter hänvisningar till Easy Settings, och några sådana finns ju, men ingen av dem säger hur man stänger av det helt.

Mysko... om ingen annan har ngt bra svar så testa att maila Panna support på [email protected].

#337

Postad 02 januari 2010 - 00:42

samwel
  • samwel
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Hur får jag bd 60 att skicka ut sub kanalen via hdmi vid stereo lyssnande? , hittar inte manualen och på Panasonic gick det inte att få fram den


Om du spelar upp stereomaterial (2.0) så finns ingen LFE kanal att skickas.
Det är helt enkelt upp till din förstärkare att plocka ut LFE ljud ur de fullfrekventa stereokanalerna.
Du får leta bland inställningarna för förstärkaren helt enkelt. Oftast kan man spela upp stereo med sub
när man har förstärkarens stereoläge, medans Pure, Pure Direct, Direct eller liknande spelar upp utan sub.
Men det kan även vara så att din förstärkare är inställd att hantera stereo utan sub.

#338

Postad 02 januari 2010 - 12:09

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

  • 845 inlägg
  • 0

Om du spelar upp stereomaterial (2.0) så finns ingen LFE kanal att skickas.
Det är helt enkelt upp till din förstärkare att plocka ut LFE ljud ur de fullfrekventa stereokanalerna.
Du får leta bland inställningarna för förstärkaren helt enkelt. Oftast kan man spela upp stereo med sub
när man har förstärkarens stereoläge, medans Pure, Pure Direct, Direct eller liknande spelar upp utan sub.
Men det kan även vara så att din förstärkare är inställd att hantera stereo utan sub.


Analogt ut från spelaren funkar det, med sämre kvalitet enligt mig

#339

Postad 02 januari 2010 - 16:32

Unregisterede6356570
  • Unregisterede6356570
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Är det någon som har haft felkod u73 på sin BD60.

/Johan

#340

Postad 04 januari 2010 - 12:03

Unregistered604ab614
  • Unregistered604ab614
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Är det någon som har haft felkod u73 på sin BD60.

/Johan


Hej har haft felkod u73 många gånger men har blivit mycket bättre med uppdateringarna. Men i mitt fall tror jag det beror på dom prylar jag har i från bd. Har en marantz förstärkare och sen vidare till en samsung tv. prata med en kille på mediamarket och dom hade samma problem att hdmi tappa kontakten men jag vet inte vad dom hade uppkoplatt till bd. Så tror att mitt problem är handskakningen o inte en trasig hdmi slad som felkoden står för.



Tyvärr har jag nu fått nya problem med senaste uppdateringen 2,2 då jag får svårt att hitta hdmin med vanlig sd från bd spelaren dom första minutrarna på varje film. Men får ingen felkod bara att tvn säger att hdmi är upptagen eller att den inte finns. Men inge dåligt som inte har något bra med sig bd filmer funkar utan några problem nu alltså jag tappar inte kontakten på bd.

#341

Postad 07 januari 2010 - 23:57

BSM
  • BSM
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Hej!

Är det någon med BD80 som kör med HDMI switch 4 -2 som fungerar?
Jag vill koppla min spelare och digitalbox till både TV och Projektor men den switch jag provade från Clas Ohlson fungerade inte med BD80 då felkoden u72 kom upp (switchen är inte hdmi-kompatibel enligt spelaren). Det var inget problem med bilden från digitalboxen.
Så frågan är om någon av er har erfarenhet av någon switch som fungerar?

#342

Postad 08 januari 2010 - 09:24

Dunbar
  • Dunbar
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0
Lusläste manualen till min BD60 igår, som nu ska kopplas till en hemmabioreceiver (Denon 1610).

Kan man rent generellt säga att alla bild- och ljudförbättrande inställningar i spelaren lämpligen ställs på "off" eller "normal", och sedan korrigerar man vid behov bilden via TVn och ljudet via förstärkaren?

Spelar det någon roll om man ställer HDMI Audio Out på "PCM" eller "Bitstream"? Vad (om någon) blir skillnaden? Kan här tillägga att jag bara kommer att koppla in två högtalare (2.0) tills vidare.

#343

Postad 08 januari 2010 - 14:40

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Lusläste manualen till min BD60 igår, som nu ska kopplas till en hemmabioreceiver (Denon 1610).

Kan man rent generellt säga att alla bild- och ljudförbättrande inställningar i spelaren lämpligen ställs på "off" eller "normal", och sedan korrigerar man vid behov bilden via TVn och ljudet via förstärkaren?

Spelar det någon roll om man ställer HDMI Audio Out på "PCM" eller "Bitstream"? Vad (om någon) blir skillnaden? Kan här tillägga att jag bara kommer att koppla in två högtalare (2.0) tills vidare.


Det beror ju på var du har bäst möjligheter att kalibrera ljud/bild, men visst, genrellt är det bäst att börja i off/normal läget och ställa in allt så bra det går. Skulle det inte räcka kan du börja experimentera med spelarens bildinställningar.

Skillnaden mellan PCM och bitstream är teoretiskt bara att du med bitstream kan få ut TrueHD och DTS HD i receivern om den stöder detta men ljudet blir detsamma. Men det är ju bara att prova om du märker någon skillnad.

#344

Postad 06 februari 2010 - 11:04

zobar
  • zobar
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0
hur kan bd 60 vara billigare än bd 35 om nu 60 ersätter 35an?

#345

Postad 05 april 2010 - 14:02

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0
Får väcka live i dena tråd med infon om att det finns en ny firmware version att ladda ner till denna spelare.
Version 2.3

#346

Postad 05 april 2010 - 17:13

Unregistered95ac8a8d
  • Unregistered95ac8a8d
  • Forumräv

  • 720 inlägg
  • 0
Hur mycket kan man ställa in på ljudinställningarna på dmp-bd80,om man ska koppla bd-spelaren till en äldre reciver utan hdmi ingång?.

#347

Postad 06 april 2010 - 12:49

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0

Får väcka live i dena tråd med infon om att det finns en ny firmware version att ladda ner till denna spelare.
Version 2.3

Kollar inte spelaren själv om det finns nya uppdateringar?
Har för mig att den gjort det någon gång för länge sedan.
BD80 alltså.

#348

Postad 06 april 2010 - 13:00

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Kollar inte spelaren själv om det finns nya uppdateringar?
Har för mig att den gjort det någon gång för länge sedan.
BD80 alltså.

Det skall den göra förutsatt att du har ställt in det så samt att den sitter inkopplad i ditt nätverk.

#349

Postad 07 april 2010 - 09:11

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Kollar inte spelaren själv om det finns nya uppdateringar?
Har för mig att den gjort det någon gång för länge sedan.
BD80 alltså.

Jo om man har den kopplad till nätet gör den det.
Kanske har inte alla det. Själv har jag det och då kommer det upp när man startar den att det finns
uppdateringar att hämta.

Redigerat av TomasL, 07 april 2010 - 09:12.


#350

Postad 24 april 2010 - 15:48

KAMIKIRI
  • KAMIKIRI
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Kan man köra wifi med dm60 med hjälp av en USB dongel? Det ska man kunna göra med DM85 (dongel följer med)...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.