Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Squeezebox™ Duet *

1152 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 April 2008 - 09:31

endumen
  • endumen
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0
Hur fungerar det med att t ex streama från rix fm:s webradio? Eller sr?

Postad 16 April 2008 - 09:56

Unregistered02d8e9f3
  • Unregistered02d8e9f3
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Hur fungerar det med att t ex streama från rix fm:s webradio? Eller sr?

Hur bra som helst :)

Du kan lyssna på lokalradion i Mariestad också.

Det finns SJUKT mycket att välja på. Känns lite som en film att lyssna på märkliga stationer från Los Angeles när reklamen bryter in.

Fast du har väl alla taggar korrekta? Då kan allt ligga hur som helst och det är ändå tysk überordning på allting

Nej verkligen inte. Tyvärr. Har nog lagt hundra timmar på att fixa taggar och albumart till allt hittils. Haha.
Men har man mycket musik så har man. :)

Men utan Discogs ( http://www.discogs.com/ ) hade jag aldrig klarat det.

Redigerat av Unregistered02d8e9f3, 16 April 2008 - 10:05.

Postad 16 April 2008 - 10:00

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Det fungerar riktigt bra. Jag har lagt upp de vanligaste radiokanalerna under favoriter. Deras adress var lite klurig att få tag på.
mms://wm-live.sr.se/SR-SRKlassiskt-High
http://www.lugnafavo...0803/stream.asx
http://www.rixfm.com...0802/stream.asx
http://www.nrj.se/stream/stream.asx
mms://streaming.sbsradio.se/03872_MixMegapol_high

Hade önskat lite högre kvalité
Jag gjorde så att jag öppnade deras webbradio, högerklickade på mediaplayern som dyker upp och tog egenskaper för att få adressen, vissa adresser som tex mix megapol ändrade jag filnamnet på slutet ifrån _mixmegapo_low till _mixmegapol_high o det fungerade.:-)

Redigerat av Stormen, 16 April 2008 - 10:01.

Postad 16 April 2008 - 10:08

Unregistered02d8e9f3
  • Unregistered02d8e9f3
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Det fungerar riktigt bra. Jag har lagt upp de vanligaste radiokanalerna under favoriter. Deras adress var lite klurig att få tag på.
mms://wm-live.sr.se/SR-SRKlassiskt-High
http://www.lugnafavo...0803/stream.asx
http://www.rixfm.com...0802/stream.asx
http://www.nrj.se/stream/stream.asx
mms://streaming.sbsradio.se/03872_MixMegapol_high

Hade önskat lite högre kvalité
Jag gjorde så att jag öppnade deras webbradio, högerklickade på mediaplayern som dyker upp och tog egenskaper för att få adressen, vissa adresser som tex mix megapol ändrade jag filnamnet på slutet ifrån _mixmegapo_low till _mixmegapol_high o det fungerade.:-)

Det är ju bara att klicka på "add to favorites" så är det klart?

Sen när det gäller kvalliteten så är det olika, absolut, men det finns tillräckligt många som sänder i 192 för att jag ska vara nöjd i alla fall.

Postad 16 April 2008 - 10:17

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Ni kan ju alltid lyssna på HiFi Radio, 1,41 Mbps :) Tyvärr problem att spela den i Squeezeboxen tror jag :)

Postad 16 April 2008 - 12:28

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Nej verkligen inte. Tyvärr. Har nog lagt hundra timmar på att fixa taggar och albumart till allt hittils. Haha.
Men har man mycket musik så har man. :)

Men utan Discogs ( http://www.discogs.com/ ) hade jag aldrig klarat det.

:)

Själv har jag så att inget som inte är taggat och 100% komplett med album-art osv kommer inte in i det skarpa biblioteket. Bra att göra så för då måste man jobba sig igenom allt förr eller senare.

Postad 16 April 2008 - 12:50

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0

Det är ju bara att klicka på "add to favorites" så är det klart?

Ja, fick inte det att överföras per automatik till squeezenetwork. Om det är så att du vill lyssna på radio och streama utan att ha datorn och squeezecenter igång.
Så då får man ta o fylla i det manuellt på squeezenetwork manuellt. Men det kanske går på något annat vis.

Postad 16 April 2008 - 22:19

Unregistered02d8e9f3
  • Unregistered02d8e9f3
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Kan man dela upp sitt bibliotek i Squeezecenter på något sätt?

Eller är enda sättet att sätta genre i ID3 taggen?

Hjälper det kanske att det är fysiskt indelat på HDD:n?

Postad 16 April 2008 - 22:32

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Kan man dela upp sitt bibliotek i Squeezecenter på något sätt?

Eller är enda sättet att sätta genre i ID3 taggen?

Vi har ju Squeezemästern erlandi här på forumet, han har gjort ett plugin som heter Multi Library!

Läs mer här: http://wiki.erland.h..._Library_plugin
Ladda ner här: http://erland.homeip.net/download/

Postad 17 April 2008 - 08:11

breakman
  • breakman
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Det hjälper, valet "Bläddra musikmapp" finns ju.

Postad 17 April 2008 - 10:13

Unregistered02d8e9f3
  • Unregistered02d8e9f3
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Vi har ju Squeezemästern erlandi här på forumet, han har gjort ett plugin som heter Multi Library!

Läs mer här: http://wiki.erland.h..._Library_plugin
Ladda ner här: http://erland.homeip.net/download/

Ah - JAg har förstått att han är kung, men det där kännde jag inte till. Det ska kollas upp.

Det hjälper, valet "Bläddra musikmapp" finns ju.

Haha. Det hade jag helt missat.

Tusen tack för svaren!

Postad 17 April 2008 - 10:43

Unregistered02d8e9f3
  • Unregistered02d8e9f3
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Okej. Här kommer en fråga till.

Om jag är i "Now Playing" -mode och sen funderar på att byta skiva. Då vill jag gärna komma tillbaka ut på samma nivå i katalogstrukturen som jag gick in i.

Det vill säga på artistnamnet, så jag kan navigera från det. Men oavsett om jag trycker på "bakåtpilen", "vänsterpilen", eller vad man nu ska kalla den, så kommer jag ut till huvudmenyn.
Alltså samma funktion som "Husknappen".

Det här händer inte om fjärren _inte_ har börjat visa "Now Playing" eller "Albumart".

Alltså; så länge jag browsar runt fungerar det som det ska, men sedan verkar det kört.

Tack. :P

Postad 17 April 2008 - 18:58

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

• 1011 inlägg
  • 0
Tja alla!

Det är så att jag stött på ett litet problem som jag hoppas ni kan ha en lösning på. Detta gäller inte någon Squeezebox, utan programvaran SqueezeCenter 7.0. Installerade det just och nu kan jag inte få min musik mapp att bli accepterad.

Det ser ut så här "E:\Hårddisken\Musik" och därefter är det 2 undermappar och därefter en massa undermappar i varje. Förstår inte varför det inte funkar, fungerade fint innan (kommer inte ihåg vad det förra programmet hette :o) med samma mappsystem :(

Så om någon har en lösning på detta så vore jag hemskt tacksam :(

EDIT: Löste problemet själv. Gjorde så att jag skapade en ny mapp i E:, sedan gjorde jag en genväg till Musik mappen i den mappen. Sen scannade jag den mappen, så då fick jag låtarna genom genvägen som ligger i den mappen.

Kan ha varit Å:et som ställde till det för programmet, dock kändes det konstigt då det har funkat med tidigare program.

Redigerat av TKvC-SainT, 17 April 2008 - 20:44.

Postad 18 April 2008 - 08:27

DuckStab
  • DuckStab
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag tror det är å, ä och ö som spökar. Jag hade samma problem med en mapp innehållande ä. När jag skapade en ny mapp fungerade det utmärkt.

Postad 18 April 2008 - 08:34

En i kvadrat
  • En i kvadrat
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Hej alla,

Jag har i nuläget en bärbar dator som enda dator i huset och eftersom vi är två som bor här så är alternativet att alltid ha den igång inte möjligt.

Jag är därför intresserad av en NAS som jag kan spela direkt ifrån. Efter att ha läst hela tråden verkar det finnas gott hopp om att det numera skall finnas en server som kan köra Squeeze-programmet (minns inte vad det heter) 7.0 direkt?

Någon som har rekommendation om detta?

Med fingret på köpknappen letar jag efter möjlighet att stoppa in min 250 gb-hårddisk fylld med flac i något spelbart skick. Min stationära dator gick sönder för ett par månader sen och jag har inte fått lyssna på musik sen dess så det här känns helrätt.

Postad 18 April 2008 - 08:35

Ausir
  • Ausir
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0

:(

Själv har jag så att inget som inte är taggat och 100% komplett med album-art osv kommer inte in i det skarpa biblioteket. Bra att göra så för då måste man jobba sig igenom allt förr eller senare.

Samma här.

Postad 18 April 2008 - 10:18

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

• 1011 inlägg
  • 0

Jag tror det är å, ä och ö som spökar. Jag hade samma problem med en mapp innehållande ä. När jag skapade en ny mapp fungerade det utmärkt.

De konstiga är att jag har en undermapp som heter "Övrigt" och den funkar och blir inscannad. Kan vara så att det är den första "grundmappen" som ska scannas som inte får innehålla å ä ö.

Postad 18 April 2008 - 12:24

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Okej. Här kommer en fråga till.

Om jag är i "Now Playing" -mode och sen funderar på att byta skiva. Då vill jag gärna komma tillbaka ut på samma nivå i katalogstrukturen som jag gick in i.

Det vill säga på artistnamnet, så jag kan navigera från det. Men oavsett om jag trycker på "bakåtpilen", "vänsterpilen", eller vad man nu ska kalla den, så kommer jag ut till huvudmenyn.
Alltså samma funktion som "Husknappen".

Det här händer inte om fjärren _inte_ har börjat visa "Now Playing" eller "Albumart".

Alltså; så länge jag browsar runt fungerar det som det ska, men sedan verkar det kört.

Tack. :)

Det finns en inställning vad som ska visas när du spelar ett spår. Ett heter väl något som "Now Playing" - det är det du har. Ett annat heter väl ungefär "Now Playing, Jump Back..." - det är det du vill ha.

Postad 18 April 2008 - 13:47

rollo
  • rollo
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Hej alla,

Jag har i nuläget en bärbar dator som enda dator i huset och eftersom vi är två som bor här så är alternativet att alltid ha den igång inte möjligt.

Jag är därför intresserad av en NAS som jag kan spela direkt ifrån. Efter att ha läst hela tråden verkar det finnas gott hopp om att det numera skall finnas en server som kan köra Squeeze-programmet (minns inte vad det heter) 7.0 direkt?

Med fingret på köpknappen letar jag efter möjlighet att stoppa in min 250 gb-hårddisk fylld med flac i något spelbart skick. Min stationära dator gick sönder för ett par månader sen och jag har inte fått lyssna på musik sen dess så det här känns helrätt.

Jag har en Qnap 209 Pro där jag installerat SS7.
Det funkar bra, är dock lite segt när man bläddrar bland filerna.

rollo

Postad 18 April 2008 - 15:29

En i kvadrat
  • En i kvadrat
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Jag har en Qnap 209 Pro där jag installerat SS7.
Det funkar bra, är dock lite segt när man bläddrar bland filerna.

rollo

Räcker det att ha ss7 installerat? Längre upp i tråden (inlägg 212) så skriver tommypeters om att man skall ha något annat program som heter Squeezecenter 7 installerat. Funkar det på vilken NAS som helst eller?

Den du har var ju lika dyr som Dueten nästan. Finns det ingen billigare?

EDIT: Det skall nämnas oxå att den enda datorn i hushållet är en macbook. Vet inte om det spelar någon roll men man kanske inte kan installera från en sådan eller nåt, vad vet jag.

Redigerat av En i kvadrat, 18 April 2008 - 15:35.

Postad 18 April 2008 - 15:42

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Räcker det att ha ss7 installerat? Längre upp i tråden (inlägg 212) så skriver tommypeters om att man skall ha något annat program som heter Squeezecenter 7 installerat. Funkar det på vilken NAS som helst eller?

Squeezecenter hette förr slimserver, alltså är squeezecenter samma program i nyare verison bara.

Och nej man kan inte installera det på vilken nas som helst, finns ett gäng som det funkar på, men inte jättemånga.

Postad 18 April 2008 - 15:49

En i kvadrat
  • En i kvadrat
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Jag har många frågor om detta men det är inte lätt om man inte har hängt med.

Tack för alla svar. Nu har jag kommit en bit på väg.

Har ni något tips på en vettig NAS som inte kostar skjortan som jag kan använda förutom de som nämns i tråden? Tycker de är väl dyra.

Postad 18 April 2008 - 15:58

han med husvagnen
  • han med husvagnen
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Hej alla,

Jag kör freeNAS med slimnas installerat (Slimserver 7.0 för freeNAS). I denna kör jag två st 500GB softraid 0 (stripade diskar).
Själva bygget som sådant plockade jag upp här i forumet (NAS under 1000-lappen). Skullle kanske byta chassi till något annat, på förstasidan (till min hembio) finns ett annat nas-hembygge med detta chassi:
.

Det enda jag saknar med mitt hemmabygge är suspend och wake-up-on-lan (mobo har visst stöd, det men inte freeNAS (för närvarande)), vilket resulterar i att systemet snurrar 24/7, men nyttjandetiden är begränsad till 5-6h/dygn.

Förutom musiken ligger här även filmer, foton och dokument.

Byggtid: c:a 1 dag inkl installation av sw, det som var knöligt var att få över boot-imagen på usb-minnet, skall hanterass av freeNAS-installationen. Kan lösas med att man låter OS:et ligga på någon gammal skräp HD som ändå bara ligger och skräpar (med risk att den för mycket oväsen & drar mycket ström).

Redigerat av han med husvagnen, 18 April 2008 - 16:05.

Postad 18 April 2008 - 16:16

rollo
  • rollo
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Jag har många frågor om detta men det är inte lätt om man inte har hängt med.

Tack för alla svar. Nu har jag kommit en bit på väg.

Har ni något tips på en vettig NAS som inte kostar skjortan som jag kan använda förutom de som nämns i tråden? Tycker de är väl dyra.

Lite nyttiga länkar
http://forum.qnap.co...php?f=51&t=3822
http://oinkzwurgl.org/ssods_ts

Jag följde den infon som finns på de sidorna och det tog inte många minuter för att få det att lira!

rollo

Postad 18 April 2008 - 16:32

En i kvadrat
  • En i kvadrat
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Ok

Att bygga en egen NAS är att ta mig vatten över huvudet eftersom jag aldrig byggt en dator förut. Får bli en qnap då kanske om jag inte hittar ett billigare sätt att komma undan.

Det finns ju billigare NAS:ar så jag kanske ska vänta ett tag och se vad som dyker upp.

Tack för alla svar.

Postad 18 April 2008 - 16:33

Unregistered02d8e9f3
  • Unregistered02d8e9f3
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Det finns en inställning vad som ska visas när du spelar ett spår. Ett heter väl något som "Now Playing" - det är det du har. Ett annat heter väl ungefär "Now Playing, Jump Back..." - det är det du vill ha.

Det låter kanon!
Om du kan tala om var jag hittar den inställningen så vore jag tacksam. Jag hittar den i alla fall inte.

Postad 19 April 2008 - 09:07

jasell
  • jasell
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

Tack för svaren gällande USA-kompabilitet. Testar och beställa så får man se vad som dyker upp helt enkelt.

Jag har precis beställt två dueter från Slimdevices hemsida, dock har dom gjort om rutinerna. Nu tillåter dom inte köp med EU kreditkort utan hänvisar till Logitech sajten, dvs dom tycker man ska betala 3999 SEK istället för 399 USD, således var också frågan vilken "mains socket" man ville ha borta.
Jag bad min kompis beställa från USA och be om de europeiska kontakterna. Vi får se vad som kommer....

Postad 19 April 2008 - 12:00

Unregistered02d8e9f3
  • Unregistered02d8e9f3
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Jaha. Nytt problem har uppståt.

Jag har två album som heter likadant. Men det är också det enda som är samma. Det är två olika artister och producerade olika år.

Trots det så hamnar dom tillsammas, som samma skiva i Squeezecenter.

Jag misstänker att det går att ordna med någon form av "filkänslighet" men jag är osäker.

Hjälp (igen).
:D

Postad 19 April 2008 - 20:47

jasell
  • jasell
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

Jaha. Nytt problem har uppståt.

Jag har två album som heter likadant. Men det är också det enda som är samma. Det är två olika artister och producerade olika år.

Trots det så hamnar dom tillsammas, som samma skiva i Squeezecenter.

Jag misstänker att det går att ordna med någon form av "filkänslighet" men jag är osäker.

Hjälp (igen).

Byt namn på den ena skivan, lägg till något tecken, dubbla mellan slag eller liknande.
Antar att det är lättare att "lura" systemet än att fixa det.

Postad 19 April 2008 - 20:51

jasell
  • jasell
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
Som sagt, två duetter är beställda. Nu är det dags att se sig om efter en NAS.
Har tittat på QNAP som rekomenderades här, funderar på TS-201 eller TS-209, vad jag förstår är det processorn som skiljer, någon som har erfarenhet ifall båda är tillräkliga eller om det är nödvändigt att gå på TS-209 som är vassare?
Tänkte köra RAID 1, någon som har åsikter om hårddiskar? Tänkte ta två 500GB sata II 7200rpm, men vilket fabrikat?
Jag har ingen erfarenhet av NAS, finns det bättre alternativ än QNAP?

Postad 20 April 2008 - 07:20

mikael_in_action
  • mikael_in_action
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Eller så trycker du på Browse-knappen. Då kommer du direkt in ibland artister eller album där du var tidigare.

Postad 20 April 2008 - 10:21

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Detta kanske har besvarats tidigare, men jag kunde inte komma på något bra sökord. Om man kör sin SB helt trådlöst, hur mycket belastar den då det trådlösa nätverket om man t.ex. spelar 192kb/ps-MP3:or? Jag antar att både kommunikationen mellan dator-SB och fjärrkontroll-dator har någon viss påverkan?

EDIT: Jag kan lägga till en fråga i väntan på svar på min första: Hur mycket systemresurser kräver serverprogramvaran för Squeezeboxen? Borde det fungera att ha det liggande aktivt i bakgrunden på en HTPC där jag kör Mediaportal? Jag ska ju inte lyssna på musik och titta på film samtidigt, så framförallt är det resursåtgången när ingen musik spelas som jag är ute efter.

Redigerat av Unregistered735fb370, 20 April 2008 - 13:55.

Postad 20 April 2008 - 11:26

Unregistered02d8e9f3
  • Unregistered02d8e9f3
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Eller så trycker du på Browse-knappen. Då kommer du direkt in ibland artister eller album där du var tidigare.

Nej? Det är ju det jag inte gör.

Vad är det för knapp du kallar för "Browse-knappen"?
Den i mitten?

Mitt problem är ju alltså; visst jag kommer tillbaka in i "grundmenyn" för låten om jag trycker på mittenknappen. Men!

Problemet är att den inte sedan går tillbaka ut i grundmenyn om jag trycker på pilknappen. Utan då hamnar jag på tillbaka i "now playing". Och där här sker bara efter de 10 sekunder eller vad man har satt, innan den automatiskt växlar över till "Now playing".

Har ni inte samma problem?

Edit. Jag har upptäckt att om man bara snurrar på hjulet (Det var väl kanske det du menade med Browse-knappen) och sedan trycker på piltangenten, så fungerar det som det ska.
Man måste alltså undvika att trycka på mittenknappen (eller ja; någon annan knapp alls för den delen).

Redigerat av Unregistered02d8e9f3, 20 April 2008 - 11:55.

Postad 20 April 2008 - 13:53

mikael_in_action
  • mikael_in_action
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Nej? Det är ju det jag inte gör.

Vad är det för knapp du kallar för "Browse-knappen"?
Den i mitten?

Mitt problem är ju alltså; visst jag kommer tillbaka in i "grundmenyn" för låten om jag trycker på mittenknappen. Men!

Problemet är att den inte sedan går tillbaka ut i grundmenyn om jag trycker på pilknappen. Utan då hamnar jag på tillbaka i "now playing". Och där här sker bara efter de 10 sekunder eller vad man har satt, innan den automatiskt växlar över till "Now playing".

Har ni inte samma problem?

Edit. Jag har upptäckt att om man bara snurrar på hjulet (Det var väl kanske det du menade med Browse-knappen) och sedan trycker på piltangenten, så fungerar det som det ska.
Man måste alltså undvika att trycka på mittenknappen (eller ja; någon annan knapp alls för den delen).

Sorry, jag kör två forumtrådar parallellt och missade att det var Duet-forumet. På SB3 trycker man Browse-knappen. På Duetten har jag tyvärr ingen aning. Men det finns det säkert någon annan som har :)

Postad 20 April 2008 - 14:19

jasell
  • jasell
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

Detta kanske har besvarats tidigare, men jag kunde inte komma på något bra sökord. Om man kör sin SB helt trådlöst, hur mycket belastar den då det trådlösa nätverket om man t.ex. spelar 192kb/ps-MP3:or? Jag antar att både kommunikationen mellan dator-SB och fjärrkontroll-dator har någon viss påverkan?

EDIT: Jag kan lägga till en fråga i väntan på svar på min första: Hur mycket systemresurser kräver serverprogramvaran för Squeezeboxen? Borde det fungera att ha det liggande aktivt i bakgrunden på en HTPC där jag kör Mediaportal? Jag ska ju inte lyssna på musik och titta på film samtidigt, så framförallt är det resursåtgången när ingen musik spelas som jag är ute efter.

Nätverket belastas minemalt då du använder SB, den skickar över mp3-filen som sedan avkodas till ljud i SB'en. Det handlar om att skicka en fil på 5-10 MB under ett par minuter, det borde bli ett par 100kbps max. När jag kör mellan två datorer på motsvarande sätt så syns det inte i nätverks loggen....

Postad 20 April 2008 - 14:25

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Det kanske är så enkelt som att en MP3-fil på 192Kb/s belastar nätveket med 192Kb/s? I sådana fall är det ju ingen fara, har 100MB-router :) Då slipper jag dra en fast lan-kabel till SB:n, hurra!

Postad 20 April 2008 - 15:58

Unregistered02d8e9f3
  • Unregistered02d8e9f3
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Ungefär 115 MB.

Postad 20 April 2008 - 16:45

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Okej, borde inte vara någon fara med 2GB ram då. Tackar för svaren!

Postad 20 April 2008 - 20:58

eggepegge
  • eggepegge
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Jag har precis beställt två dueter från Slimdevices hemsida, dock har dom gjort om rutinerna. Nu tillåter dom inte köp med EU kreditkort utan hänvisar till Logitech sajten, dvs dom tycker man ska betala 3999 SEK istället för 399 USD, således var också frågan vilken "mains socket" man ville ha borta.
Jag bad min kompis beställa från USA och be om de europeiska kontakterna. Vi får se vad som kommer....

Jag gjorde på samma sätt, men fick tyvärr de amerikanska stiften. ELFA har lösa stift för någon tia, men jag har inte kollat närmare om de skulle passa på SBns nätdelar. Troligen inte.

APC har annars en liten och smidig "reseadapter", har dock inte hittat någon svensk ÅF med denna lagerförd ännu. Kjell & Co har en något större adapter.

http://pc.pcconnecti...tion-40001.html
http://www.kjell.com...70000,429500000

/Egge - som fö slapp tull och moms och sparade massor av pengar :-)

Postad 20 April 2008 - 21:58

jasell
  • jasell
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

Jag gjorde på samma sätt, men fick tyvärr de amerikanska stiften. ELFA har lösa stift för någon tia, men jag har inte kollat närmare om de skulle passa på SBns nätdelar. Troligen inte.

APC har annars en liten och smidig "reseadapter", har dock inte hittat någon svensk ÅF med denna lagerförd ännu. Kjell & Co har en något större adapter.

Denna är lite smidiagre...
http://www.karaokebu...e/?artnr=uadapt

Postad 21 April 2008 - 18:52

frekje
  • frekje
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Det behövs ingen form av strömkonverterare eller så? Man kan ju tänka sig att transformatorn är annorlunda. Du kör den alltså endast med adapter?

Postad 22 April 2008 - 10:46

Unregistered02d8e9f3
  • Unregistered02d8e9f3
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Okej - här kommer ett tips för er som stöter på problemet med att ni har skivor med samma titel.

Om ni numererar låtarna med "1/10" - "2/10" - "3/10" osv osv. i stället för "1" - "2" - "3" - så klarar skräpprogrammet att skilja albumen åt.

Nu vet jag inte om det hjälper om båda skivorna innehåller samma antal låtar iofs. Men jag har sluppit testa det än så länge i alla fall.

Jag provade med att bara göra ett mellanslag efter den ena skivan, men det hjälpte inte.

[OT]
En liten reflektion efter många timmars taggande är att Technomusik innehåller låtar i versioner som bara finns på speciella samlingsalbum, medan Hip-Hop har sjukt många låtar med gästartister.

Personligen skulle jag önska att man sätter ut gästartistens namn efter låten i stället för efter "huvudartisten". Det ger en mycket trevligare browselista.

Nu går jag in och ändrar det manuellt i stället. Jäkla jobb. :D
Det är ju typiskt att man är ordningsfacist när det gäller musik :)
[/OT]

Redigerat av Unregistered02d8e9f3, 22 April 2008 - 10:48.

Postad 22 April 2008 - 11:24

eggepegge
  • eggepegge
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Det behövs ingen form av strömkonverterare eller så? Man kan ju tänka sig att transformatorn är annorlunda. Du kör den alltså endast med adapter?

Nätdelarna är märkta med 110-240V 50-60Hz så de funkar på vårat elnät. Har ännu inte skaffat mig någon adapter, så prylen ligger kvar i sin låda... fattar inte hur jag är funtad egentligen ;-)

/Egge

Postad 22 April 2008 - 13:06

Unregistered9e9ab13d
  • Unregistered9e9ab13d
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Kan man välja vilken mottagare man ska skicka musiken till även i PC-gränssnittet? Jag var lite inne på AirTunes tidigare. Kan man använda Squeezeboxen i stället så man får möjligheten att styra musiken både från PC och controllern?

Postad 22 April 2008 - 13:52

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Kan man välja vilken mottagare man ska skicka musiken till även i PC-gränssnittet? Jag var lite inne på AirTunes tidigare. Kan man använda Squeezeboxen i stället så man får möjligheten att styra musiken både från PC och controllern?

Ja man kan styra allt från webgränssnittet.

Brukar ######s med kärringen hemma ibland och dra på Squeezboxen i vardagsrummet när jag sitter på jobbet :D

Postad 22 April 2008 - 15:33

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Jag har all musik på en nas (Thecus N299) frågan är om jag har nytta av en SB(hoppas, prylgalen som man är)
Går det använda controller med SB classic?? det vore väl det bästa antar jag.

Postad 22 April 2008 - 19:58

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Går det använda controller med SB classic??

Ja det fungerar alldeles utmärkt.

En fundering till alla er som funderar på att skaffa en NAS ?
Vad är det som gör det så intressant ?

En gammal dator undanstoppad i en skrubb är ju både tystare (genom att den är undanstoppad), snabbare (genom att en gammal PC processor med 256MB minne eller mer är kraftfullare än de flesta NAS boxar), osynligare (genom att den är undanstoppad) och billigare (genom att en begagnad några år gammal PC i princip är gratis).

Är det RAID stödet eller gigantiskt diskutrymme ni är ute efter eller är det någon annan fördel med NAS jag missat ?

Postad 22 April 2008 - 20:11

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Jag funderar också på en NAS. Netgear ReadyNAS NV+ i sådana fall.
Drar ungefär 50 watt med 4 diskar och 3 TB "skyddat" minne, kan köra torrents, slimserver, webserver, ftp. Sen framför allt x-raid så man kan stoppa in större diskar sen när det behövs.

Ett pci-kort med samma funktion skulle lösa problemet men jag har inte sett någon sådan produkt.
Eller ännu bättre, ett pci-kort som funkar som en drobo, bara att plugga in och ut diskar i olika storlekar som man vill.

Kan någon upplysa mig om det finns sådana pci-kort skulle jag bli överlycklig!

Sen stoppar man väl undan sin nas också? Inte kommer jag ha den framme i alla fall ;)

Postad 22 April 2008 - 20:20

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Jag funderar också på en NAS. Netgear ReadyNAS NV+ i sådana fall.
Drar ungefär 50 watt med 4 diskar och 3 TB "skyddat" minne, kan köra torrents, slimserver, webserver, ftp. Sen framför allt x-raid så man kan stoppa in större diskar sen när det behövs.

Ett pci-kort med samma funktion skulle lösa problemet men jag har inte sett någon sådan produkt.
Eller ännu bättre, ett pci-kort som funkar som en drobo, bara att plugga in och ut diskar i olika storlekar som man vill.

Kan någon upplysa mig om det finns sådana pci-kort skulle jag bli överlycklig!

Sen stoppar man väl undan sin nas också? Inte kommer jag ha den framme i alla fall ;)

Jag förstår de som köper en NAS för att få bra och flexibel lagring, för det är det de är gjorda för, men ibland känns det som att folk snarare köper den för att få en knäpptyst, pytteliten allround server och sen blir förvånade när det visar sig att det exempelvis går sakta när man browsar omkring i musiken i SqueezeCenter.

(Jag har aldrig kört SqueezeCenter på en NAS själv, utan bara läst om alla som har prestanda problem med en sån lösning)

Postad 23 April 2008 - 06:45

han med husvagnen
  • han med husvagnen
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Ja det fungerar alldeles utmärkt.

En fundering till alla er som funderar på att skaffa en NAS ?
Vad är det som gör det så intressant ?

En gammal dator undanstoppad i en skrubb är ju både tystare (genom att den är undanstoppad), snabbare (genom att en gammal PC processor med 256MB minne eller mer är kraftfullare än de flesta NAS boxar), osynligare (genom att den är undanstoppad) och billigare (genom att en begagnad några år gammal PC i princip är gratis).

Är det RAID stödet eller gigantiskt diskutrymme ni är ute efter eller är det någon annan fördel med NAS jag missat ?

En NAS är en NAS är en NAS - min NAS är en "standardPC" som jag kör freeNAS på. Det bygget gick på under 3kkr inkl 1TB disk.
Fördelen med denna lösning (avser både NAS generellt, och PC-varianten i synnerhet) i mina ögon är
flexibilitet
jag kan öka diskmängden intill näst oöndligt (byta/uppgradera diskar, lägga till nya diskar etc)
jag kan byta operativ om det dyker upp något som är bättre (med reservation för hur data är lagrat på disk)
central lagring - med tre datorer och en HTPC så är filer och dokument mer utspridda än barnens kläder... just nu kör vi med en SB3 + SoftSqueeze på de olika datorerna
24/7 - NASen är specad för låg strömförbrukning, det var inte min "kontorsdator", men det var ett himla elände att hela tiden springa ned i källaren för att boota PC:n bara för att man ville lyssna på musik (och säga vad man vill, men den gamla CD-spelaran var faktiskt snabbare än XP på att boota..)
[/list]

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.