Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - HTC Touch Pro2 *

959 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
HTC Touch Pro 2 (Mobiltelefoner) 1 8.75 (3) Inga priser

Postad 28 October 2009 - 09:27

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Ytterligare en fråga.

Gällande Themes.
Det verkar som att man måste installera en ny CAB om man vill byta Theme. Så det kommer jag att göra inom kort.

Men, eftersom att jag har väldigt svårt för färgen lila, går det att byta den lila bilden som kommer fram när man låser telefonen?
Vidare, bytas även denna bild om man byter Theme?

Gå till "inställningar, klicka på "mer" och "Idag". Bocka i den rutan som det står " Använd den här bilden som bakgrund" och välj vilken bild du vill genom att trycka på bläddra.
Nej denna bild ändras vanligtvis inte när man väljer tema.

Postad 28 October 2009 - 09:32

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Vilken ROM rekommenderas att köra idag? När jag hade X1 märkte jag en stor skillnad när man hade flashat en ROM men upplever inte att man gör det på denna telefon. Upplever faktiskt att original WM 6.5 är stabilast o gott o väl kan jämföras hastighets mässigt med de byggda ROMarna. Tweakar man lite grann på original ROMen så är den faktiskt väldigt bra. Men man letar ju alltid efter det optimala så vilken rekommenderar ni att man kör idag.
Vi tar en fråga till när vi ändå är igång....
Har sedan X1 tiden alltid varit väldigt svag för Energy ROM för de har fungerat väldigt bra. Han har ju alltid byggt på 23016 men har nu den senare tiden byggt sina ROMar på 23071/23081. Vad är skillnaden? Är detta med de otroligt fula softkeys längst ner eller ser den ut som de tidigare fast med nyare build?

Redigerat av kewe, 28 October 2009 - 09:35.

Postad 28 October 2009 - 11:09

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag kör med EnergyROM 23016 build 20091007 men har tänkt uppgradera idag. Det väger mellan TPC 21870/Sense 2.1 eller EnergyROM 21864/Sense 2.1.

218xx-buildarna är den officiella 6.5 från Microsoft. HTCs uppgradering kör 21854 vad jag vet och 21870 är den senaste i det trädet.

230xx såsom 23075 eller 23081 är det s.k 6.5.1 - alltså startmenyn flyttad till nedre vänstra hörnet etc.

Vill man köra 6.5 för maximal kompatibilitet är det alltså 218xx-serien man skall nyttja sig av.

För min del har jag varit nöjd med EnergyROM hittills, men inte tagit steget till Manilla 2.1.1919 utan har kört med 2.1.1918, alltså med gamla flikarna och äldre vädret. Uppgraderade sedan X1 med Touch-IT SWE med Manilla 2.1.1919 och har insett att den nya väderanimeringen etc inte är så dum. (Jag har fortfarande kvar X1 i hushållet.)

Så nu blir det till att uppgradera, överväger att faktiskt testa TPC p.g.a nyare SYS-build än EnergyROM.

Stock-ROM har jag knappt använt på min TP2, den blev Hard-SPLad och flashad mycket omgående efter leverans och hittills har jag bara kört EnergyROM förutom ett kort tag med AthineOS 23060 för att prova 6.5.1 (som jag misstänker kommer att heta 6.5 SE, Second Edition).

Postad 28 October 2009 - 11:20

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Vilken ROM rekommenderas att köra idag? När jag hade X1 märkte jag en stor skillnad när man hade flashat en ROM men upplever inte att man gör det på denna telefon. Upplever faktiskt att original WM 6.5 är stabilast o gott o väl kan jämföras hastighets mässigt med de byggda ROMarna. Tweakar man lite grann på original ROMen så är den faktiskt väldigt bra. Men man letar ju alltid efter det optimala så vilken rekommenderar ni att man kör idag.
Vi tar en fråga till när vi ändå är igång....
Har sedan X1 tiden alltid varit väldigt svag för Energy ROM för de har fungerat väldigt bra. Han har ju alltid byggt på 23016 men har nu den senare tiden byggt sina ROMar på 23071/23081. Vad är skillnaden? Är detta med de otroligt fula softkeys längst ner eller ser den ut som de tidigare fast med nyare build?

Håller med, jag har flashat miljoner gånger på min TP2 men ärligt talat så upplever jag skillnaderna som rätt små och mestadels kosmetiska, förutom de ROMar som innehåller en massa buggar då och de Manialla 2.5 som inte kan hantera landscape (som jag eg inte är så mkt att ha).

Håller för övrigt med om att de nya softkeys i de flesta fall är grymt fula, känns som det är en IT-programmerarer som gjort dem :)

Postad 28 October 2009 - 11:27

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
När det gäller "6.5.1" och de nya knapparna längst ner: lägg in ett skin. När jag provade 23060/AthineOS bytte jag utseende på dem och det blev bra, däremot krockar ett antal programs egna menyrad med systemets nya. Total Commander är ett exempel och någon lösning lär det inte bli förrän Microsoft släpper 6.5 SE (min gissning på namn) officiellt och till det adderar en uppdaterad Style Guide för hur program skall bete sig under den nya versionen.

Innan det är klart kör jag med 6.5 standard och de tweaks och program jag är van vid.

Postad 28 October 2009 - 12:07

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Enda som jag kan störa mig på ang Energy ROM är "all programs" valet där det tar en ganska så lång tid innan alla ikoner är laddade. Detta är den enda ROM som jag har kört som har detta problem. Har provat med alla slags lösningar men inget har fungerat så är det någon vänlig själ som har den lösningen vore jag evigt tacksam.

Postad 28 October 2009 - 12:37

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag håller nu på att lägga in denna ROM:

TPC Pro Series v1.1 Rhodium 6.5 build 21870

Upplever den som intressant, kollade EnergyROM igen men kom på att jag testat 21864 Standard 20091021 som ligger ute, upplevde att den strulade med mina bakgrundsbilder (de blev för mörka).

TPC verkar intressant, kocken är tydligen stor på Kaiser/Raphael-området (TyTN IU/Touch Pro 1).

Postad 28 October 2009 - 13:01

Liftraser
  • Liftraser
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Tack kewe för hjälpen med bakgrundsbilden
Jag upplever det som ganska mycket svårare att hitta i TP2 än vad det var i X1. Lite konstigt eftersom att båda är WM, känns som det borde vara mer snarlikt. Men det kanske bara är jag som tycker så.

Med X1 flashade jag runt en hel del med olika ROM. Men just nu kör jag std 6.5 som jag tycker är ok. Vill inte heller börja trixa för mycket innan jag känner mig lite mer hemma.

Postad 28 October 2009 - 13:12

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag har nu fått igång TPC. Första intrycket är rätt bra, dock stor skillnad mot EnergyROM eftersom man får ställa in saker med välkomstguiden först. Dock känner jag att moddningspotentialen är god, finns egentligen ingen ROM som är exakt som jag vill utan det är alltid manuellt pillande som krävs.

Men den verkar fungera bra och HTC Sense 2.1.1919 känns igen från Touch-IT.:)

Det som dock är en nackdel med den är att ikonerna ser ut att komma från ett dumt gränsnitt men det kommer att ändras, den saken är klar.

Edit 2: Nej, TPC åker ut, EnergyROM in. Orsaker:

1. Ikonerna ser ut som "Startknappar" på en Mac med Mac OS 7.5 fast snyggare rent grafiskt. Andra likheter är en iPhone. Då jag inte vill ha knappar utan mer klassiska ikoner så håller inte det.

2. ROMen ger inte det eleganta intryck generellt som EnergyROM gör och det råder på det hela taget temabrist.

Detta gör att jag byter tillbaka till EnergyROM.

Funktionsmässigt ser jag inga fel på TPC, det är alltså ingen dålig ROM på något vis ur teknisk synvinkel. Men ROMar som har ett utseende som påminner mig om nämnda "Startknappar" samt AtEase är inte min melodi helt enkelt.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 28 October 2009 - 14:08.

Postad 28 October 2009 - 14:05

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Jag har nu fått igång TPC. Första intrycket är rätt bra, dock stor skillnad mot EnergyROM eftersom man får ställa in saker med välkomstguiden först. Dock känner jag att moddningspotentialen är god, finns egentligen ingen ROM som är exakt som jag vill utan det är alltid manuellt pillande som krävs.

Men den verkar fungera bra och HTC Sense 2.1.1919 känns igen från Touch-IT.:)

Det som dock är en nackdel med den är att ikonerna ser ut att komma från ett dumt gränsnitt men det kommer att ändras, den saken är klar.

Tolkar jag dig rätt så är ändå Energy ROM att föredra om man nöjer sig med den bakgrund som redan finns som standard. ( såg ditt inlägg senare)
Upplever att man inte alls är så flashoholic på TP2 som man var under X1 tiden därav vill man ha en så rätt ROM från början. X1 flashade man mer för att prova den ena efter den andra. Här tycker jag basen är förvånadsvärt bra så därför vill jag märka en stor skillnad innan jag flashar en ROM. Har provat Itje´s tweaked Orignal, Smaberg´s Tweaked Original samt Smaberg´s Sense 1.0 men ingen utav dem är direkt wow

Redigerat av kewe, 28 October 2009 - 14:12.

Postad 28 October 2009 - 14:14

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag rekommenderar helt klart EnergyROM men det beror på att jag helt enkelt tycker att NRGZ28 har ett stilideal som ligger närmare mitt än andra kockars. Hans temakvalitet är som jag ser det mycket hög.

När det gäller bakgrunder har jag konstaterat att Microsoft infört en skuggning i startmenyn. D.v.s bakgrundsbilden tonas ned i mörkt i de officiella buildarna. Nu när jag tänker efter vill jag minnas att det dök upp i nyare versioner av Valkyrie och nu har jag insett att det är ett designdrag. Troligen för att öka kontrasterna.

Därför har jag insett att jag får leva med det tills det kommer en modd.

Att jag uppgraderar EnergyROM annars beror på att 20091007-versionen har ett problem där TF3D kan vara svårstartat. D.v.s det startar inte trots att det är markerat. När jag fått igång det med TFDetacher låser sig i gengäld klockan på startskärmen. Troligen eftersom det är en förversion, Manilla 2.1.1918. Releaseversionen som jag kör på X1 verkar fungera bra, utan dessa startproblem.

Edit: EnergyROM är på väg in nu.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 28 October 2009 - 14:16.

Postad 28 October 2009 - 14:18

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Jag rekommenderar helt klart EnergyROM men det beror på att jag helt enkelt tycker att NRGZ28 har ett stilideal som ligger närmare mitt än andra kockars. Hans temakvalitet är som jag ser det mycket hög.

När det gäller bakgrunder har jag konstaterat att Microsoft infört en skuggning i startmenyn. D.v.s bakgrundsbilden tonas ned i mörkt i de officiella buildarna. Nu när jag tänker efter vill jag minnas att det dök upp i nyare versioner av Valkyrie och nu har jag insett att det är ett designdrag. Troligen för att öka kontrasterna.

Därför har jag insett att jag får leva med det tills det kommer en modd.

Att jag uppgraderar EnergyROM annars beror på att 20091007-versionen har ett problem där TF3D kan vara svårstartat. D.v.s det startar inte trots att det är markerat. När jag fått igång det med TFDetacher låser sig i gengäld klockan på startskärmen. Troligen eftersom det är en förversion, Manilla 2.1.1918. Releaseversionen som jag kör på X1 verkar fungera bra, utan dessa startproblem.

Håller med dig där till 100%! Finns ingen ROM i min mening som håller det måttet på design som Energy (NRGZ28). Har du någon lösning på ikonuppdateringen vid val av "Allprograms" i TF3D? Vad tycker du annars om den rent batteritid, hastighet etc

Postad 28 October 2009 - 14:25

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
All Programs-problemet har jag ingen koll på. Detta eftersom jag enbart använder QuickMenu eller WM 6.5s startmeny, alternativt SecondToday och EasyToday Launcher för programstart.

Har därför inte forskat i All Programs eftersom jag anser det vara ett ineffektivt sätt att nå program med. Det ger mig mycket Nokia S30-vibbar (på den tiden Nokia hade en ikon i taget).

Batteritiden och prestanda hos EnergyROM är hög hos mig. Men batteriet behöver kalibreras efter flash, d.v.s låt nallen stänga av sig p.g.a batteribrist, ladda därefter upp den till fullt. Då det är gjort räcker batteriet avsevärt längre.

Mitt betyg på EnergyROM generellt är: bästa ROMen hittills, på andra plats Valkyrie men den har jag aldrig testat på Rhodium eftersom Agent 47 bygger med 6.5.1-bas och det krockar med mina program i vissa fall.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 28 October 2009 - 14:28.

Postad 28 October 2009 - 14:30

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Ok. Supertack det bekräftar lite grann mot vad jag alltid tyckt eller önskat. Att Energy ROM är den bästa! För den tilltalar som sagt mig designmässigt men det behöver ju inte betyda att den är bra. Så det glädjer mig det du skriver.
Vilken är det du kör?

Postad 28 October 2009 - 14:36

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Ok. Supertack det bekräftar lite grann mot vad jag alltid tyckt eller önskat. Att Energy ROM är den bästa! För den tilltalar som sagt mig designmässigt men det behöver ju inte betyda att den är bra. Så det glädjer mig det du skriver.
Vilken är det du kör?

Jag har lagt in EnergyROM Standard 21864 daterad 20091021, det är den senaste 6.5-ROMen från NRGZ28. Den från 20091025 eller 27 är 6.5.1-baserad.

Postad 28 October 2009 - 14:58

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Förresten, jag har ju egentligen aldrig använt stock-ROM på TP2, hur är egentligen HTCs dito?

Jag tänker på bloatfaktor o.dyl. På X1 var det ju bedrövligt med Bondfilmer etc i Windowsmappen, det första man märkte på den med custom ROM (nX1i LiteSpeed var min första) var att det fanns mycket utrymme ledigt på C-disken för program.

TP2an har jag aldrig kört med stock ROM eftersom den hade 6.1 vid leverans och jag sedan länge glömt bort hur det funkar till förmån för 6.5.:)

Det blev 6.5 mycket snabbt efter leverans.

Jag upplever att HTCs egen 21854-baserade 6.5-ROM är rejält akterseglad av kockarna på XDA, detta eftersom det bl.a finns nyare SYS-builds ute. Efter 21854 har det bl.a kommit 21859 och sedan 21864 som EnergyROM bygger på.

Postad 28 October 2009 - 15:45

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Förresten, jag har ju egentligen aldrig använt stock-ROM på TP2, hur är egentligen HTCs dito?

Jag tänker på bloatfaktor o.dyl. På X1 var det ju bedrövligt med Bondfilmer etc i Windowsmappen, det första man märkte på den med custom ROM (nX1i LiteSpeed var min första) var att det fanns mycket utrymme ledigt på C-disken för program.

TP2an har jag aldrig kört med stock ROM eftersom den hade 6.1 vid leverans och jag sedan länge glömt bort hur det funkar till förmån för 6.5.:)

Det blev 6.5 mycket snabbt efter leverans.

Jag upplever att HTCs egen 21854-baserade 6.5-ROM är rejält akterseglad av kockarna på XDA, detta eftersom det bl.a finns nyare SYS-builds ute. Efter 21854 har det bl.a kommit 21859 och sedan 21864 som EnergyROM bygger på.

Jag tycker att HTC´s original är betydligt bättre än vad X1 i standard utförande var. Det är inte alls lika mycket "skit" som ligger i olika mappar, men visst är originalfilen större än en från XDA. (ca 234Mb kontra Energy 184 Mb)
Skillnaden som jag sagt tidigare är att jag framförallt inte märker någon större skillnad på en ROM från XDA mot originalet, så bra är grunden från HTC. Det var ju som natt o dag på X1. Men nu är Energy ROM installerad så nu ska jag leka med den ett tag så återkommer jag om vilka skillnader jag upplever mot HTC´s egna

Redigerat av kewe, 28 October 2009 - 15:46.

Postad 28 October 2009 - 17:01

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Blir att flasha till något annat då skärmen inte startar efter ett tag :-( Lite jobbigt att sköta telefonen med en kolsvart skärm!!!

Postad 28 October 2009 - 17:05

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Blir att flasha till något annat då skärmen inte startar efter ett tag :-( Lite jobbigt att sköta telefonen med en kolsvart skärm!!!

Det har jag inte märkt på mitt exemplar. Prova att köra en hard reset.

Postad 28 October 2009 - 17:14

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Det har jag inte märkt på mitt exemplar. Prova att köra en hard reset.

Flashar en annan för att se så det inte är powerknappen som börjar ge sig. Är det inte så ska jag prova Energy en gång till sedan.

Postad 28 October 2009 - 19:17

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag har nu kämpat med att få en transparent slider i Sense 2.1. Tyvärr har jag inte hittat en fungerande cab för det än. Det finns vissa skärmdumpar och cabar i Blackstoneforumet som visar Sense 2.1 med transparent slider men det fungerar inte på EnergyROM.

Därför testar jag nu att använda en något modifierad bakgrund för att reducera problemet.

Som jag bedömer saken ligger det i att Sense 2.1 är så pass nytt att modifiering inte kommit igång än samtidigt som verktyg för 2.1.1918 inte går att använda längre.

Själva slidern har jag lyckats få transparent med en cab men att få bort slider baren har jag inte lyckats med.

Postad 28 October 2009 - 22:17

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag har nu fått ordning på senaste EnergyROM Standard som jag bedömer saken. Några saker kan vara värt att ställa in för att få maximala prestanda i TF3D, upplever ett märkbart lyft och det gäller även andra användningsområden:

*Ta Advanced Config 3.3.

*Ställ in File System Cache på 8 MB.

*Ställ in System Filter Cache på 8 MB.

*Ställ in System Filter Sectors på max.

*Ställ in Glyph Cache på 32 KB eller mer.

Med dessa inställningar upplever jag väsentligt högre prestanda, inte minst HTC Album och filsystemsoperationer är klart snabbare. Att uppdatera musikbiblioteket i WMP eller Audio Manager går mycket snabbt jämfört med standard.

Jag upplever även "All Programs" som snabbare än tidigare men där flaggar jag för att jag inte kört det speciellt mycket. Men jämfört med äldre varianter uppfattar jag det som snabbt för tillfället.

Postad 29 October 2009 - 09:34

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Jag har nu kämpat med att få en transparent slider i Sense 2.1. Tyvärr har jag inte hittat en fungerande cab för det än. Det finns vissa skärmdumpar och cabar i Blackstoneforumet som visar Sense 2.1 med transparent slider men det fungerar inte på EnergyROM.

Därför testar jag nu att använda en något modifierad bakgrund för att reducera problemet.

Som jag bedömer saken ligger det i att Sense 2.1 är så pass nytt att modifiering inte kommit igång än samtidigt som verktyg för 2.1.1918 inte går att använda längre.

Själva slidern har jag lyckats få transparent med en cab men att få bort slider baren har jag inte lyckats med.

Vore väldigt tacksam om du ville dela med dig utav .caben för det är något jag har saknat.
Då Powerknappen fungerar som den ska gör jag ett försök till med Energy ROM fast jag tar den nya som släpptes 091028.

Redigerat av kewe, 29 October 2009 - 09:35.

Postad 29 October 2009 - 09:50

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Tyvärr kan jag bara få en transparent slider, inte en transparent slider bar (det har jag slitit med under gårdagen). D.v.s man tvingas leva med att baren med ikonerna inte är transparent, däremot får man en mer elegant slider. Jag skickar ett PM.

Problemet lär lösas när Manilla 2.1.1919 har blivit mer varm i kläderna.

EnergyROM 20091028 har jag själv precis lagt in, lika bra att prova den senaste.

Postad 29 October 2009 - 10:22

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Tyvärr kan jag bara få en transparent slider, inte en transparent slider bar (det har jag slitit med under gårdagen). D.v.s man tvingas leva med att baren med ikonerna inte är transparent, däremot får man en mer elegant slider. Jag skickar ett PM.

Problemet lär lösas när Manilla 2.1.1919 har blivit mer varm i kläderna.

EnergyROM 20091028 har jag själv precis lagt in, lika bra att prova den senaste.

Märkte du någon skillnad mot den förra?

Postad 29 October 2009 - 11:20

chrome5
  • chrome5
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

tack AVR4000 för alla svar, ett bra qwerty betyder mycket för mig då jag skriver antecknar mycket i jobbet, det lutar åt en tp2 men så kommer vi in just på qwerty där x1 har egna knappar för åäö. måste man hålla ner funk på tp2 för åäö eller räcker det med ett tryck innan? går det att ex hålla ner eller dubbelklicka på knappen med åäö för att få funk bokstaven ?
jar har grymt svårt att bestämma mig och att bara pilla lite på en dummie i butik ger för lite. jag har ju chansen nu att fixa mig en grym nalle men sen tar det 3 år innan jag får byta igen. förmodar att både x1 och tp2 funkar med tomtom eller annat externt gps prog, nån skillnad på dom där, snabbhet på gps el dyl ?

Jämfört med TP2 så känns X1 väldigt omodern. Kanske X2 i så fall är ett bättre val, när den kommer ut.

Det räcker med ett tryck innan för att få å,ä och ö. Jag har använt både X1 och TP2 och jag tyckte inte det var krånligare eller gick långsammare att trycka på funktionsknappen innan de svenska tecknen. Själv tycker jag att TP2:s tangentbord är avsevärt bättre än X1:ans. Själv är jag en långskrivare, både vid sms och mail och tycker TP2 fúnkar väldigt bra för mig.

Men, det är du som ska vara nöjd. Trivs du bättre med X1 ska du välja den eller vänta till X2:an kommer. Den kommer säkert vara i klass med TP2... Nästan i alla fall ; )

HTC känns bäst för mig... Fastnade för dem med TYTN II.

Lycka till med ditt val!

Postad 29 October 2009 - 11:33

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Märkte du någon skillnad mot den förra?

Jag har inte märkt någon skillnad på EnergyROM än, det verkar huvudsakligen vara under skaletförändringar.

Changelog är ju följande:

* New HTC Menu Enchancement
* New Social networks engine (including new Twitter Core)
* Updated Bing
* Updated aGPS package
* Updated Appointment Editor
* Updated AudioManager Engine
* Updated Contact Picker package
* Updated Facebook engine package
* Updated Google Location Service
* Total Commander Updated to the latest version compatible with 6.5.1

Förövrigt bra att Total Commander uppdaterats för 6.5.1. Kanske provar jag den varianten framöver men då får Microsoft släppa fler builds. Hittills har jag fått uppfattningen att 230xx-varianterna kraschar titt som tätt eftersom de befinner sig under snabb utveckling och man verkar testa olika nya funktioner hela tiden.

Det är dock helt klart att det s.k 6.5.1 lär bli den 6.5-version som Microsoft lär pusha för och som kommer att gälla fram tills WM 7. Man har även sagt att 6.5 kommer att leva vidare även efter 7an för att ha ett system anpassat för långsammare hårdvara. WM 7 drar ju ett streck över alla produkter och processorer och kräver kapacitiv skärm och 1 Ghz CPU m.m.

Det är då logiskt att man kommer att låta 6.5 bli ett "WM 7 Light" med samma relation som Windows 95/98/Me hade i förhållande till NT/2000.

Postad 29 October 2009 - 23:48

doskarsson
  • doskarsson
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Någon som kan förklara för mig ...?

Ibland när jag startar telefonen och knappar in lösenordet så kommer det in i nån fult HTC "tema", inte i TouchFLO 3D som den skall...väldigt irriterande..

Postad 30 October 2009 - 08:21

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Någon som kan förklara för mig ...?

Ibland när jag startar telefonen och knappar in lösenordet så kommer det in i nån fult HTC "tema", inte i TouchFLO 3D som den skall...väldigt irriterande..

Vad kör du för ROM?

Känner inte igen problemet (med fult tema), däremot om du menar att TF3D inte startar vid uppstarten så hade i.a.f EnergyROM Standard 20091007 problem med det.

En lösningsmetod då var att använda TFDetacher och den vägen "tvångsstarta" TF3D.

Startproblem för TF3D beror troligen på buggar i ROMen eller på någon olycklig programkombination. Ytterligare en metod att prova är Hard reset om problemet dyker upp ofta.

Personligen kör jag EnergyROM Standard 20091028 och TF3D startar snällt varje gång.

Postad 30 October 2009 - 10:10

chrome5
  • chrome5
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Tänkte prova att prova min första alternativa rom i helgen.
Har precis gjort en back-up.
Rekomenderar ni denna:
http://forum.xda-dev...ad.php?t=553506
Kan jag ta senaste version direkt?
:P

Postad 30 October 2009 - 10:17

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag rekommenderar den, ta dock 21864 istället för 23081. Den förstnämnda är stabil 6.5, den andra beta-6.5.1. Olika problem med den p.g.a att det är en betaversion.

Jag kör EnergyROM Standard 21864 20091028 (senaste) och det fungerar utmärkt.

EnergyROM håller hög klass och är även mycket tilltalande grafiskt, med elegant utseende på knappar m.m.

Postad 31 October 2009 - 09:37

chrome5
  • chrome5
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Jag rekommenderar den, ta dock 21864 istället för 23081. Den förstnämnda är stabil 6.5, den andra beta-6.5.1. Olika problem med den p.g.a att det är en betaversion.

Jag kör EnergyROM Standard 21864 20091028 (senaste) och det fungerar utmärkt.

EnergyROM håller hög klass och är även mycket tilltalande grafiskt, med elegant utseende på knappar m.m.

Tack för ditt svar!

Okej, låter bra! Har den också bättre satelitbestämning? Menar att i Htc gränssnittet Sense, så när du tex laddar ner väderdata, så gör den det för den platsen du är på nu med hjälp av snabbgps. En funktion jag uppskattar mycket.

Postad 31 October 2009 - 19:27

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag uppfattar EnergyROM 21864 20091028 som mycket snabb när det gäller A-GPS och fix. Har varit ute och kört mycket med GPSen några dagar nu och den låser positionen snabbt, uppskattar att det tar 10-20 sekunder att få en fix.

Jag kör då med HTCs senaste radio, 4.49.25.17. Har med den utmärkt mottagningsprestanda och GPSen fungerar bra. Kan helt enkelt rekommenderas.

Har kört med äldre radioversioner men den senaste upplever jag som en klar förbättring.

EnergyROM är också mycket stabil, den har skött sig prickfritt hittills hos mig och minneshanteringen är klart godkänd, inga tecken på minnesläckage eller sådana problem.

Postad 31 October 2009 - 19:39

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Tack för ditt svar!

Okej, låter bra! Har den också bättre satelitbestämning? Menar att i Htc gränssnittet Sense, så när du tex laddar ner väderdata, så gör den det för den platsen du är på nu med hjälp av snabbgps. En funktion jag uppskattar mycket.

Med My Location laddas väderdata ned för aktuell plats. Denna funktion är generell för nya HTC Sense 2.1.1919 och nyare samt TF3D 2.1.1918.

Postad 04 November 2009 - 08:36

Liftraser
  • Liftraser
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Då kommer jag med ytterligare, i dessa sammanhang, väldigt enkla frågor.

Mitt larm fungerar inte. Tex har jag väckning kl 06,00 alla vardagar. Jag kontrollerar på "startsidan" då och då under dagen så att det ser ok ut, men när jag vaknar konstaterar jag att larmet inte gått av. När jag ser efter så märker jag att det helt enkelt ställt sig på "av".
Någon som vet ngt om detta? Jag har lekt lite med G-alarm och Chronos, men jag tror att jag hade problemet redan innan jag installerade dem. Det har inte hänt ngn "olycka" ännu, men jag vill få ordning på detta innan det händer. (kör fortf. med standard ROM)

En sak till. På tex X1, när jag på kvällen hemma kom på "kolla upp den saken i morgon" så startade jag "Uppgifter" och skrev in en påminnelse och ev lite extra text. Jag satte också på så att det påminde mig kl XX:XX med ett larm.
Hur gör man detta smidigast nu? Tycker att det är lite jobbigt att öppna start och behhöva scrolla ner till uppgifter, tidigare kunde man väl komma åt detta på startsidan direkt, som med kalendern idag. Det går ju att lösa det med "ny avtalat tid" men det känns ju inte riktigt rätt.

Någon som kan komma med tips på lösningar för dessa problem?

Postad 04 November 2009 - 09:29

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Larm har alltid varit lurigt i standard-versionen av WM. Därför bör man absolut installera ett alarmprogram såsom G-Alarm eller Spoon Alarm.

När det gäller G-Alarm kostar version 2.x pengar, version 1.x är gratis. Därför kan man med fördel installera och använda 1.x-versionerna, t.ex 1.51 om det bara är larmet man vill åt.

G-Alarm brukar räknas som det bästa larmprogrammet för WM.

Vill man ha en smidig lösning för uppgifter som nås från startskärmen så kan man göra som jag, köra SecondToday för att få en klassisk Todayskärm med klassiska plugins, t.ex kalender m.m.

För att enkelt nå den installerar man lämpligen Xperians paneler, nämligen den portade Blackstone Panel Manager, SecondToday samt SecondToday Panel.

Slutligen kopplar man backtangenten till Panel Manager med Rhodium Keyboard Control och då allt är klart startar man panelerna, växlar till SecondToday och konfigurerar den med de plugins man vill ha. Slutligen kan man köra den som vanlig todayskärm om man föredrar det och växla till TF3D/Sense med panelerna. Precis som på X1.

Postad 04 November 2009 - 13:15

Liftraser
  • Liftraser
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Det lät så bra med G-Alarm så jag skred till verket direkt, tyvärr......
Köpte och skulle registrera, då uppstode ett problem som jag förtvivlat försökt lösa ett par timmar nu.
Får ett felmeddelande "...enter valid owner information...in windows mobile settings".

Jag har letat som en dåre, på alla tänkbara ställem men hittar det inte.
Trodde det var inställn/system/om/enhetsID men det verkar det tyvärr inte vara.

Någon som vet var man skriver in detta?

(kommer ihåg att jag hade samma problem på X1 men där lyuckades jag hitta det)

Börjar med att försöka lösa larmbiten, det andra verkar vara lite över min kompetensnivå just nu :unsure:

Postad 04 November 2009 - 13:35

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Owner information finns under Settings, Personal i Startmenyn.

Jag antar att du försöker få igång G-Alarm 2.x.

Gratisversionen G-Alarm 1.5.1 hittar du här.

G-Alarm 1.5.1 hos PPCFreeware

Personligen blev jag så irriterad på att G-Alarm plötsligt började kosta pengar att jag fixat 2.x på annat sätt. Antingen är ett program freeware alltid, eller gratis betatest (0.x) alternativt utvecklar man en Pro-version som kostar pengar och har en enklare grundversion gratis. Men att först låta ett program vara gratis en längre tid (som G-Alarm) och därefter börja ta betalt är inte min melodi...:unsure:

Men vill man köra G-Alarm utan dåligt samvete kör man med 1.5.1 som alltså är freeware. Varför 2.x kostar pengar har jag aldrig förstått eftersom föregående version inte kostar något.

Postad 04 November 2009 - 13:55

Liftraser
  • Liftraser
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Tack för ett snabbt svar.

Jag har faktiskt letat väldigt mkt efter denna inställningen, även där jag tror du menar. Det stället verkar ju dessutom logiskt.

Jag har alltså svenskt std ROM, senaste versionen.

Start/inställningar/Mer/Privat..

Här har jag bara 4 st alternativ Glidljud/Knappar/Inmatning/Telefon
Men jag hittar det inte under någon av dem.

Jag har inget emot att köra med dåligt samvete emellanåt, men detta ville jag lösa snabbt eftersom att det var en viktig del för mig. Kan förstå din irritation om du kört det ett tag och det helt plötsligt börjar kosta en massa. Men jag har ju aldrig haft det inann.

Postad 04 November 2009 - 14:11

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag föreslår att du skippar den svenska ROMen. "Glidljud" låter ju nästan ekivokt i mina öron...

Var Owner Information finns i en svensk ROM vet jag faktiskt inte eftersom jag inte matat in det på den här sidan mars 2009 ungefär eftersom jag snabbt som attan lade in engelsk ROM på min X1.

Därefter har Owner Information alltid funnits där jag skrivit. I Owner Information måste man skriva in ägarinformation för att program skall kunna koppla det till sitt serienummer. Detta eftersom serienumret påverkas av ägarinformationen.

Generellt avråder jag från att använda svensk ROM - åtminstone om man tänkt använda tredjepartsprogram. På den tiden jag använde det kunde jag inte köra t.ex QuickMenu utan fick kvadrater istället för läsbar text. Även andra program krånglar av och till p.g.a att systemfiler heter "systemfil_0409_mui.dll" t.ex i engelskt system och "systemfil_041D_mui.dll" i svenskt system. Följden blir att det arma programmet anropar den engelska systemfilen som inte finns och resultatet blir alltifrån krasch, felmeddelanden till att programmet startar i oanvändbart läge.

Vill du inte byta ROM än, testa G-Alarm 1.5.1 som jag länkat. Det kostar inget och skall därmed inte kräva Owner Information.

Postad 04 November 2009 - 14:26

Liftraser
  • Liftraser
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Haha mmm, "Glidljud för tangentbord" heter det mer specifikt, finns bara en inställning där. Om man vill ha glidljud eller inte. Väldigt nödvändigt....

Har mailat HTC support, skall se vad de säger.

Problemet är egentligen att jag inte kommer ihåg min ägarinfo, om jag nu skrivit in någon vill säga.

Testar din länkning så länge.

Men det börjag luta åt att flasha snart.

Postad 05 November 2009 - 09:14

Liftraser
  • Liftraser
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Håller på att flasha nu....

"Larm har alltid varit lurigt i standard-versionen av WM. Därför bör man absolut installera ett alarmprogram såsom G-Alarm eller Spoon Alarm."

Menar du att Larmet fungerar bättre med en annan ROM, eller måste jag fortfarande använda G-Alarm eller liknande?

Jag börjar med den ROM du senast rekomenderade.

Postad 05 November 2009 - 09:32

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
WMs inbyggda larm är inte helt pålitligt - därför är G-Alarm lämpligt oavsett ROM.

Postad 05 November 2009 - 09:44

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag har bestämt mig för att testa 6.5.1 igen och se hur det fungerar i nya builden 23504 som enligt uppgift skall vara optimerad och stabil. Får väl se hur det går eller om det blir 6.5 igen.

WM 6.5.1 just got smoother

Artikeln handlar om build 23502, alltså föregångaren till 23504.

Det intressanta, om allt fungerar enligt mina krav, är att se hur minneshanteringen fungerar. Vissa builds av WM 6.5 har en minnesläckande gwes.exe som sväller från t.ex 12 MB till 37 MB. Ett problem som verkar (peppar peppar ta i trä) vara löst i de nyaste 6.5.1-buildarna.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 05 November 2009 - 09:50.

Postad 05 November 2009 - 12:06

Liftraser
  • Liftraser
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Jaha...
Har precis installerat den ROM jag nämde.

Håller mig till den ett litet tag.

Jag fattar inte hur du/ni orkar byta ROM så mkt. Skitjobbigt att lägga in alla prog med registreringar och allt tycker jag. Det tar ju större delen av en dag.

För mig som alltid synkar med datorn tar dessutom den första synken väääldigt lång tid (2-3 h gissar jag). Kanske beror det på en felaktig inställning, men så har det alltid varit.
Sen tar det också tid att lägga in epost, wifi och sådant.
Efter det brukar jag ha en period då jag kommer på nya problem/inställningar som måste lösas/ändras.

Men nu e jag på väg åtminstone.

Postad 05 November 2009 - 12:11

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Ibland vill man prova något nytt, dock ser det ut som att EnergyROM nog åker in igen, föredrar stilen på den helt klart.

Synkning går snabbt hos mig och programmen autoinstallerar jag med Silent UC. Så sådant går snabbt.

Postad 05 November 2009 - 12:40

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Sådär, då har jag lekt lite med 6.5.1 igen (förra gången var 23060) och jag inser att det blir back to the good ol´EnergyROM.

Körde AthineOS igen och inser att 6.5.1 har sina fördelar men fortfarande mycket betatest och inte helt strulfritt ihop med en del program.

Sedan ligger det delvis i det "dumma" facket, alltså väl stora grafiska element etc och det har inte heller kommit en riktigt bra lösning på task manager-problematiken. HTCs dito fungerar inte bra med 6.5.1s nya upplägg.

AthineOS är annars en bra ROM men det grafiska är sämre än EnergyROM och tre ikonraders startmeny parat med gröna markeringar i Sense m.m bidrar till bytet.

När NRGZ28 släpper en EnergyROM med nyare 6.5.1-build än 23081 lär jag testa igen men då med hans ROM. Build 23504 är annars snabb och fungerar bra rent tekniskt. Det är mer att den är så ny att det finns en del strul ihop med program utvecklade för det klassiska menyupplägget.

Postad 05 November 2009 - 14:32

Liftraser
  • Liftraser
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Jag har redan märkt ett par fördelar. Jag vet egentligen om det beror på min nya ROM eller på något annat. Lite konstigt är det dock.
Allt gick mkt smidigare än vanligt. Min mail, msn, gsm och sådant fungerade direkt. Det brukar alltid strula en del för mig. Nu skall bara wifi in också.

Har stött på ett (vanligt) problem också. Tangentbordet, svenska bokstäver dvs FN+ ?? blir ju inte vad man vill nu längre.
Det fanns väl en .cab på XDA men jag hittar inte den. Fortsätter leta, är säker på att jag såg det i en tråd där.
När jag söker pratas det mest om problem med Landscape...ingen cab.

Postad 05 November 2009 - 19:53

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Då har jag lagt in EnergyROM Standard 20091103 21864 och konfigurerat upp den i stort sett. Kan konstatera att på min nalle är prestandan förbättrad mot den 20091028 jag körde tidigare.

Det har dock klagats en del på vissa saker hos den, bl.a den nya transparenta klockan (som jag tycker är snygg) samt dubbla ikoner i slidern.

Det sistnämnda problemet har jag åtgärdat med Color Icons och mitt skrivbord i Sense med egna modifieringar ser ut som följer:

Postad bild

Upplever även minneshanteringen som förhållandevis stabil.

Panelhanteraren har jag bytt ut mot den nya för Rhodium. Ny och ny, jag tvivlar på det eftersom SPB MS 3.0.1 Panel inte fungerar nu heller. Kör därför vidare med version 2. Troligen är det en portad Blackstone Panel Manager det handlar om och alltså inte R3xxx från X1.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 05 November 2009 - 19:55.

Postad 06 November 2009 - 12:01

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Då kan jag med glädje meddela att det nu finns en lösning som ger en transparent sliderbar i HTC Sense 2.1.

Ladda ner caben från sista inlägget på denna sida

Det fungerar och nu är jag äntligen av med den fula svarta baren som syns på min skärmdump i föregående inlägg. Då kan man få Sense att bli lika elegant som TF3D 2.1.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.