Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX 6600 *

925 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 January 2010 - 02:05

Unregisteredcc23e210
  • Unregisteredcc23e210
  • Veteran

• 1766 inlägg
  • 0
Har suttit under kvällen och försökt få min nya Tvix att bli kompis med datorn. Hade lite småbekymmer med min router och portar som var stängda, men nu fungerar allt och hittills är jag riktigt nöjd!

Ett stort tack förresten till joma och hans TVIXIE-program! Allt ser så mycket bättre ut nu i filmmenyn. :)

Postad 18 January 2010 - 15:54

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0
Hm, Tvixen fick ingen lysande kritik på M3.
http://www.idg.se/2....-6600n-nix-tvix

Funderar dock på vilken kriteria som används, då WD spelaren rekomenderas istället.
(WD som fortfarande inte klarar ISO eller IMG filer, och ej har plats för HDD i spelaren.)

Noterade även att den s.k. journalisten inte bekymrat sig om att uppgradera FW i Tvixen, utan klagar över att Movie, Music etc knapparna inte tar honom till rätt folder. Vilket åtgärdades redan i första FW upgrade releasen.

Det enda jag kan hålla med om i kritiken är att TVIX är för dyr i förhållande till WD.

Postad 18 January 2010 - 16:03

Pascoe
  • Pascoe
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Det va ju verkligen ingen bra test, han klagar på saker som jag aldrig haft problem med. Men sen tycker jag personligen att Gustav Andresson är en liten tomte som ofta inte vet vad han pratar om, ligger i klass med aftonbladet....

Men visst är tvixen inte perfekt det kan jag hålla med om.

(först skriver han att stödet för olika filformat är dåligt sen att det är ganska okej.... hmmm)

Postad 18 January 2010 - 17:01

Bobban79
  • Bobban79
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Fått igång alla mina grejjer nu, köpte ny router och det löste problemet, men med netshare får jag fruktansvärt hackig uppspelning på gränsen till frysningar. Nån som kan förklara vad jag gjort för fel?

Postad 18 January 2010 - 22:16

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0
kan man göra egna spellistor med tvixen?

Postad 19 January 2010 - 08:14

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Japp!

//BC

Postad 19 January 2010 - 09:41

Oomen
  • Oomen
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Det går, men jag har inte kunnat lägga till fler låtar medan man kör spellistan.
Man vill ju ofta lägga till efter hand, men jag har inte lyckats :)

Postad 19 January 2010 - 12:22

Pascoe
  • Pascoe
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Jag har i dagsläget endast logitech datorhögtalre med en bas till min TV.

Nu funderar jag på att köpa ett hyggligt billigt 5.1 surround system och har några frågor.

Vad behöver jag för ingångar för att kunna koppla in tvixen i den?
- Ska man ha en optisk igång?
- finns det så man kan köra både ljud & bild via hdmi till "förstäkare" och sen vidare till TVn?
- eller bara en vanlig RCA kabel?

Är inte speciellt insatt i de här sakerna så tacksam för all hjälp....

Edit: Glömde det här med ljudformat, kollat mest på MKV filer i 720p eller 1080p vilket ljudformat är vanligast att de har och vilka bör systemet klara av?

Tänkte på det med, jag behöver faktiskt ingen optisk enhet utan bara ljud.
Skulle denna kunna funka bra då? https://www.prisjakt...kt.php?o=306700

Redigerat av Pascoe, 19 January 2010 - 12:38.

Postad 19 January 2010 - 12:47

Oomen
  • Oomen
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Jag har i dagsläget endast logitech datorhögtalre med en bas till min TV.

Nu funderar jag på att köpa ett hyggligt billigt 5.1 surround system och har några frågor.

Vad behöver jag för ingångar för att kunna koppla in tvixen i den?
- Ska man ha en optisk igång?
- finns det så man kan köra både ljud & bild via hdmi till "förstäkare" och sen vidare till TVn?
- eller bara en vanlig RCA kabel?

Är inte speciellt insatt i de här sakerna så tacksam för all hjälp....

Edit: Glömde det här med ljudformat, kollat mest på MKV filer i 720p eller 1080p vilket ljudformat är vanligast att de har och vilka bör systemet klara av?

Tänkte på det med, jag behöver faktiskt ingen optisk enhet utan bara ljud.
Skulle denna kunna funka bra då? https://www.prisjakt...kt.php?o=306700

Antingen kör du både ljud och bild via förstärkaren till tvn med hdmi,
eller hdmi till tvn och optisk till förstärkaren.
Kör du RCA får du ingen Dolby Digital och DTS, vilket man vill ha för bra ljudupplevelse.
Förstärkaren bör klara DD och DTS vilket MKV brukar innehålla.

Postad 19 January 2010 - 13:54

Aeroslok
  • Aeroslok
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Vinner man ngt på att köra bild (HDMI) genom förstärkare sen till TV?

Postad 19 January 2010 - 14:37

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Vinner man ngt på att köra bild (HDMI) genom förstärkare sen till TV?

Jo, det är förståss bra, men ofta har de billgaste receivrarna endast HDMI växel och kan alltså inte ta ut ljudet ur HDMI signalen.
För att det ska vara någon mening måste förstärkaren kunna ta emot ljudet via HDMI, och sedan vidarebefordra bildsignalen till TV'n.

//BC

Postad 19 January 2010 - 16:43

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0
har tvix minst buggar om man jämför mediaspelare? eller har den lika mycket problem som de flesta?

Postad 19 January 2010 - 23:34

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

har tvix minst buggar om man jämför mediaspelare? eller har den lika mycket problem som de flesta?

Den har sin andel buggar, precis som alla spelare. Men jag skulle vilja påstå att den i dagsläget inte har några buggar som stör i dag till dag användandet. Inga buggar som gör den oanvändbar.

Den saknar dock fortfarande stöd för HD ljud, vilket inte är en bugg, utan en licensfråga mellan chipstillverkaren Realtek och ägaren av formatet. Men detta gäller de flesta spelare just nu. Likfullt irriterande.

Postad 20 January 2010 - 16:30

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0

Den har sin andel buggar, precis som alla spelare. Men jag skulle vilja påstå att den i dagsläget inte har några buggar som stör i dag till dag användandet. Inga buggar som gör den oanvändbar.

Den saknar dock fortfarande stöd för HD ljud, vilket inte är en bugg, utan en licensfråga mellan chipstillverkaren Realtek och ägaren av formatet. Men detta gäller de flesta spelare just nu. Likfullt irriterande.

vet att qnap har stöd för detta med hd ljud

Postad 21 January 2010 - 17:54

linda
  • linda
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hej, köpte mig en 6600N och har ett par funderingar.
Jag stoppade i en ny seagate hårddisk i TViX:en och förväntade mig att den skulle formatera disken.
Tyvärr kom jag åt power knappen (Vilket man inte får göra )
Den blåa lampan blinkade i 2 dygn innan jag tröttnade, flyttade disken till en externt chassi.
Datorn hittade disken, men den gick inte att läsa.
Hittade ett program på seagates hemsida och lyckades få till NTFS (Eller vad det heter)
Tog 10 sekunder, kan nu lägga till mappar om jag vill.
Flyttade disken till TViX:en och nu blinkar den blåa lampan igen, håller den på att formatera iallafall?
Är den klar att användas?
Börjar bli lite irriterad på min nya pryl.

Postad 21 January 2010 - 22:25

Traci*Lords
  • Traci*Lords
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Fundering, om man har en förstärkare med de nya ljudformaten, typ Onkyo 607 som stödjer True HD, om man spelar upp en film med True HD via Tvixen, kör den passthrough då så Onkyon får avkoda ljudet? (har inte lyckats få detta att fungera med min laptop med HDMI ut)

Postad 21 January 2010 - 23:39

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Jag stoppade i en ny seagate hårddisk i TViX:en och förväntade mig att den skulle formatera disken.
Den blåa lampan blinkade i 2 dygn innan jag tröttnade, flyttade disken till en externt chassi.
Hittade ett program på seagates hemsida och lyckades få till NTFS (Eller vad det heter)
Flyttade disken till TViX:en och nu blinkar den blåa lampan igen, håller den på att formatera iallafall?

Tror inte att den blåa lampan har något med disken att göra. Tvixen fungerar med eller utan disk. (Även med installerad disk som ej är formaterad.) Så om du inte kommer in i menyerna, så är det något annat som är fel.

Fundering, om man har en förstärkare med de nya ljudformaten, typ Onkyo 607 som stödjer True HD, om man spelar upp en film med True HD via Tvixen, kör den passthrough då så Onkyon får avkoda ljudet? (har inte lyckats få detta att fungera med min laptop med HDMI ut)

Vi väntar alla på att Trud HD ska börja fungera på Tvixen. För tillfället är det en licensfråga mellan Realtek och ägaren av ljudformatet som bromsar...

Postad 22 January 2010 - 07:37

Traci*Lords
  • Traci*Lords
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Tror inte att den blåa lampan har något med disken att göra. Tvixen fungerar med eller utan disk. (Även med installerad disk som ej är formaterad.) Så om du inte kommer in i menyerna, så är det något annat som är fel.

Vi väntar alla på att Trud HD ska börja fungera på Tvixen. För tillfället är det en licensfråga mellan Realtek och ägaren av ljudformatet som bromsar...

Mjo, men detta är väl när du kör Tvixen rakt mot Tvn, så du måste använda den som avkodare? därav en licensfråga.
Men man tycker ju att den borde stödja passthrough så Onkyon (i mitt fall) för sköta ljudhanteringen.
Mest nyfiken ifall någon har testat och kommentera detta....

Postad 22 January 2010 - 08:09

Aeroslok
  • Aeroslok
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Fick liknande problem när jag uppdaterade firmware.
Prova att göra en SAFE-UPGRADE!?? http://www.tvix.co.k...x...=1&id=17029

Postad 22 January 2010 - 16:51

linda
  • linda
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Fick liknande problem när jag uppdaterade firmware.
Prova att göra en SAFE-UPGRADE!?? http://www.tvix.co.k...x...=1&id=17029

Tack, nu kan jag titta på film :) , Varje gång jag sätter på TViX:en så säger den att den hittat en internal HD och att den inte är formaterad ? Ska jag (TVix) göra det åt dig? Visst gör det, Nää gick inte, får detta vid varje uppstart.
Men den fungerar :P för film iallafall, ska testa ljud o bild.
Ska sen försöka att få igång FTP funktionen trådlöst. :blink:

Postad 22 January 2010 - 17:21

Andreasm86
  • Andreasm86
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Är lite förvånad :)

"Ny" beta FW Släppt 2009-12-31 1.9.4 B3

http://demod.dvico.c....9.4B4_Beta.zip

Release Notes for Rev 1.9.4 B3 since Rev 1.9.1 B5.

[ Multimedia Player/ System ]
1. Supports cover-art user-interface
- To enable cover-art mode, press SETUP -> “System” -> “File List Type” -> “Cover Art”
- To select device in the cover-art mode, press “GOTO” button on remote.
- You should create “VIDEO” (or “Movie”) or “AUDIO” folder on the root folder to enable cover-art mode properly.

[Making Cover-art Folders]
- Cover-art mode will use each folder’s “folder.jpg” file to display the cover-art.
- Movie folder for Cover-art : The name of the folder should be “MOVIE”, “movie”, “Movie”, “VIDEO”, “video” or “Video”.
- Movie cover-art will output on 3 rows and 8 columns, and best fit JPG size is 138x186
- Music folder for Cover-art: The name of the folder should be “MUSIC”, “music”, “Music”, “AUDIO”, “audio” or “Audio”.
- Music cover-art will output on 3 rows and 6 columns, and best fit JPG size is 186x186
- Photo folder for Cover-art: The name of the folder should be “PHOTO”, “photo” or “Photo”.
- Photo cover-art will output on 3 rows and 6 columns, and best fit JPG size is 186x186.
- We encourage you to use the “TVIXIE” for creation of cover-art and synopsis. And here’s the link for TVIXIE usage.
- ftp://ftp.dvico.com/Manual/TViX/etc/TViXi...XiE_English.pdf

2. Enhances Universal Jukebox playback
- Fixes VC-1/H264 mosaic problem when FF/ REW.
- Improves compatibility problem after editing some navigation features.
- Improves remote reaction while FF/REW.

3. Supports external TTF font loading for subtitle
- Select .TTF extension font file, then the subtitle will output with that font
- To go back to default font, select .TTF font again and select “default”. If you erase the loaded external font, the default font always comes up.
- Setup and menu font will not be changed. Only subtitle font will be changed.

4. Supports file browsing while playback music.
- Press “GOTO” button to browse files, and then select the other file.
- Press “GOTO” button again to go back to normal playback mode.

5. Improves file/folder management feature a lot
- You can enter file/folder management mode by “FUNC” button at file browser.
- You can select files/ folders by pressing “OK” button and check box will appear.
- If you press “RIGHT” arrow button on remote, menu bar will come-up, then you can copy/ cut/ paste/ rename/ make new folder.
- Supports copying the folder including sub-directories
- Do not support deletion of the folder including sub-directories for safety.

6. Adds “device selection pop-up” window
- Press left arrow button or “GOTO” button to pop-up this window.

7. Fix the video resetting problem on some TVs or HDMI switchers
- Some TV or switcher send wrong EDID HDMI information, then TVIX will be reset to 480p mode before. This problem is fixed.

8. Adds adjustment of screen saver timer by 1 minute basis

9. Adds slide-show transition timing window at SETUP

10. Adds adjustment of SKIP duration time
- If you press UP/DOWN button when playback, default “15 sec” OSD will pop-up, while that OSD poping-up, you can adjust SKIP duration by LEFT/RIGHT button.
- This value will be retained after reboot.
- This value will be also applied on time-shifting.

11. Improves info window of image display

12. Fixes MKV chapter instability problem.

13. Fixes minor bugs and improves overall speed and reliabilities.

[PVR PART]
1. Adds IceEPG for Australia
- You can use IceEPG configuration window if you select “Australia” as DTV country.
- You can still use native EPG from DTV by selecting “Normal EPG” at IceEPG configuration window.
- “IceLink Interactive” function is not available yet, we’ll support it shortly.

2. Adds recording-time padding function.
- You can pad more recording time with designated on the setup.
- If you select “300 seconds”, the 5 minutes before and 5 minutes after duration will be added on designated schedule-to-record

3. Adds DTV time-sync function by channel
- You can enable this function by SETUP -> HDTV -> DATE/TIME -> via TV
- Please select one of the DTV channel to set the time/date automatically.

4. Fixes channel switching problem/ recording problem of French HDTV stations.

5. Fixes channel switching problem of New Zealand.

6. Fixes wrong file name creation problem when schedule-to-record

[ Network/ UPnP]
1. Enables You-tube again

2. Improves the 11n speed and performance.

[ Known Issues ]
- Dual recording will stop on ATSC if recording time is more than 2 hours each. (DVB-T is O.K.)

- The weather IMS is disabled since Yahoo blocked out the weather information for embedded device except PC.
- The PPS, ThunderVOD, GouGou (IMS) in China is not supported yet properly
- If you have problem to get the I.P. address of wireless AP, please use WEP 64bit mode or WPA mode.

Thanks.

Postad 23 January 2010 - 00:08

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

• 1007 inlägg
  • 0
fortfarande inget om hd-ljuden :)

Postad 23 January 2010 - 10:25

Per S
  • Per S
  • Forumräv

• 560 inlägg
  • 0
Någon med projektor som kan kommentera Blu Ray bildkvalitén med Tvix 6600 jänfört med PS3?

Jag tänker på Blu Ray material sparat på flyttbar USB hårddisk. Tittar själv på Blu Ray med PS3 på detta sätt men
söker hela tiden bättre bildkvalitet.

Sen även frågan, visar Twixen undertexter på Blu Ray?

Postad 23 January 2010 - 17:16

AjjeA
  • AjjeA
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Hur funkar den här till musik? Jag är ute efter en mediaspelare som är både bra till musik och film, är det denna jag söker? Måste en skärm vara igång för att flippa mellan musik? Köpa en Squeezebox och en WD tv istället kanske?

Postad 24 January 2010 - 11:14

Traci*Lords
  • Traci*Lords
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

fortfarande inget om hd-ljuden :unsure:

Fick detta svar från canman.se

Det är svårt att säga om TViX M6600N kan skicka vidare ljudet från nämnda fil då jag inte vet vilken typ av ljud det handlar om.

Både Dolby Digital 5.1 och DTS 5.1 kan skickas vidare för avkodning.

Däremot kan den inte skicka vidare HD-ljud i dagsläget.

En mjukvarufix på detta är på gång, men det finns inget spikat datum för dess lansering.

Med största säkerhet kommer denna version inte att använda passthrough, utan istället koda av ljudet i spelaren för att skicka det vidare som multikanal PCM-bitsröm.

Så för min del för köpet vänta tills denna firmware lanseras.

Postad 24 January 2010 - 11:22

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Med största säkerhet kommer denna version inte att använda passthrough, utan istället koda av ljudet i spelaren för att skicka det vidare som multikanal PCM-bitsröm.

Men vad är det för skräp :unsure:
Hur svårt kan det vara att bara skicka ut det som finns opåverkat... trist att dom inte kan lösa det.

Postad 24 January 2010 - 19:34

Traci*Lords
  • Traci*Lords
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Men vad är det för skräp :unsure:
Hur svårt kan det vara att bara skicka ut det som finns opåverkat... trist att dom inte kan lösa det.

Mmm, man tycker ju det, men som sagt, det verkar ju som det skall komma i nästa FW, så hoppet lever:D

Postad 25 January 2010 - 02:29

SlicRic
  • SlicRic
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Min tvix har fått sej en dålig vana sen ett tag tillbaks (efter att ja uppgraderade bort från den medföljande firmwaren). När man tittat på ett filmklipp och trycker på stopp för att komma tillbaks till listan blir tvn ibland helt svart. tvixen dör inte på något sätt då jag ser den växla runt i menyer i displayen. när detta händer måste jag starta om tvixen för att köra vidare. i vissa fall har det även funkat att trycka fram o tillbaks lite o popp så kommer bilden tillbaks när jag valt en ny film.

några idéer om vad detta kan va?

kör en 6600 med senaste firmwaren och tvn är en pfl9704h

Postad 25 January 2010 - 07:09

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Någon med projektor som kan kommentera Blu Ray bildkvalitén med Tvix 6600 jänfört med PS3?

Jag tänker på Blu Ray material sparat på flyttbar USB hårddisk. Tittar själv på Blu Ray med PS3 på detta sätt men
söker hela tiden bättre bildkvalitet.

Sen även frågan, visar Twixen undertexter på Blu Ray?

Ja, med Tvixen kan du välja mellan undertexter och ljudspår på Blueray backups.

Postad 26 January 2010 - 11:32

norda83
  • norda83
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Kampanj nu hos Dusinhome.
2790:- Tur man inte köpte en förra veckan som man hade tänkt :)

Postad 26 January 2010 - 20:34

mkj
  • mkj
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej!

Ny glad(?) ägare tillen TViX 6600!

fw: 1.8.7

Bara hunnit testa den lite idag och har några frågor:

* den bootar om när jag försöker kolla på Youtube

* kunde inte öppna vanliga jpg bilder

* vissa filmer vill inte spelas upp (HD filmer allihopa)

Postad 26 January 2010 - 20:46

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

• 1007 inlägg
  • 0
prova med att uppdatera din fw så kommer det säkert att funka....

Postad 26 January 2010 - 21:01

mkj
  • mkj
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

prova med att uppdatera din fw så kommer det säkert att funka....

1.8.7 är väl senaste?

Postad 26 January 2010 - 22:21

Pascoe
  • Pascoe
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Nä, 1.9.4 b4 tror jag e senaste. Kolla här på forumet så finns det länk till den eller instruktioner hur du autouppdaterar till beta firmware via tvixens autouppdaterar.

Postad 29 January 2010 - 03:44

RedGuard
  • RedGuard
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Hej. Är också sugen på att införskaffa en Twix och sitter här redo med en HDMI kabel och allt :)

En fråga gällande hårddisk. 1TB verkar ju vettigt och slänga i den. Tänkte en Western Digital Green Power 5400 RPM? Lär väl bli skitbra som lagringsdisk då den är långsam och tyst och borde inte bli så varm? Men jag undrar tar den SATA2?

Rekommenderar ni någon annan disk?

Sen en till fråga. Det finns ju 2 custom UI. Något som behövs? Någon som är bättre än den andre?

Tvixie (av Mathias Johansson)

TViXUI (av Dennis Lindkvist)

Man blir ju osäker. Men 2800 på Dustin verkar vara ett bra pris. Kan nog få tag på en bra disk där med.

MVH Andreas

Postad 29 January 2010 - 07:19

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Hej. Är också sugen på att införskaffa en Twix och sitter här redo med en HDMI kabel och allt :)

En fråga gällande hårddisk. 1TB verkar ju vettigt och slänga i den. Tänkte en Western Digital Green Power 5400 RPM? Lär väl bli skitbra som lagringsdisk då den är långsam och tyst och borde inte bli så varm? Men jag undrar tar den SATA2?

Rekommenderar ni någon annan disk?

Sen en till fråga. Det finns ju 2 custom UI. Något som behövs? Någon som är bättre än den andre?

Tvixie (av Mathias Johansson)

TViXUI (av Dennis Lindkvist)

Man blir ju osäker. Men 2800 på Dustin verkar vara ett bra pris. Kan nog få tag på en bra disk där med.

MVH Andreas

6600 Levereras MED HDMI kabel i paketet. :blush:
Tror att alla SATA standard stöds, kör själv med en WD Green 1,5 TB, fungerar utmärkt.

För UI är det väl en smaksak, själv föredrar jag Tvixie.

Redigerat av Unregistered04df7d78, 29 January 2010 - 07:22.

Postad 29 January 2010 - 08:55

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0
Jag fick hem en 6600 igår och har testat den lite. Har två st 6500 sedan tidigare, och hoppades på ett lyft iom uppgradering till 6600.

Måste säga att jag är rejält besviken. Jag kan inte påstå att 6600 är märkbart bättre än 6500, snarare upplever jag på det stora hela en försämring, åtminstone för mitt eget användande.

I princip är det exakt samma funktionalitet, så att uppgradera från 6500 ser jag som totalt onödigt, det är bara små detaljer som skiljer och det är snarast irriterande med de små skillnader som finns då förbättringarna är minimala på sin höjd.

Det jag upptäckt hittills:

+ Snabbare uppstartstid, dock fortfarande störande långsamt (ca 30 sek)
+ Betydligt snabbare firmware-uppgradering (detta är egentligen den enda RIKTIGT tydliga förbättringen)
+ Snyggare låda (kan antagligen lika gärna ligga på minussidan för den med annorlunda smak)
+ Vissa småsaker har blivit snyggare och enklare i UI:t, t.ex är det smidigt med virtuellt tangentbord och inställningsmenyn har blivit lite snyggare.
+ Bra att man kan se vilka låtar som ligger före/efter i playlisten/foldern när man spelar en låt! (däremot är det dåligt att man inte ser all info från ID3-taggningen som man kunde se i 6500)
+ Stabiliteten verkar vara lite bättre, men det behövs nog lite mer användning innan man kan säga något definitivt angående detta.

- Den största nackdelen är att det inte går att ställa in teckenstorlek, jag är van att ha minsta möjliga på 6500 vilket gör att jag får sämre överblick i 6600 och allt ser större och klumpigare ut, väldigt irriterande!
- Jag läste innan jag köpte 6600 att navigering skulle vara snabbare än i 6500. Jag tycker tvärtom att det går långsammare! Det är definitivt ingen märkbar förbättring i alla fall.
- Bilden out-of-the-box är betydligt sämre än i 6500, jag fick dra ner brightness flera steg och öka kontrasten för att åtminstone få det att se hyfsat ut. Jag tycker fortfarande att bilden känns något sämre än i 6500, men har inte haft möjlighet att jämföra dem sida vid sida.
- 6600 är känsligare för hur man döper sina shares. Kallar man dem inte för tvixhd1 etc. så kan man inte connecta till dem. Med 6500 kunde jag döpa en share till precis vad jag ville så länge jag hade samma namn i spelarens inställningar.
- TViX ska främst vara en filmspelare, hur tänkte man då när man satte Photo som defaultval i startmenyn!? Två extra knapptryckningar varje uppstart, helt i onödan, och inget sätt att konfigurera detta. Hallå!?

Sedan finns det saker som var irriterande i 6500 som man inte löst i 6600 trots att man haft flera års utveckling på sig. T.ex att den klipper i början och slutet av låtar.

Det finns även nya features som jag inte riktigt vet om jag ska sätta på plus- eller minus-sidan. T.ex Youtube-funktionen som är ny, men som ärligt talat inte fungerar något vidare.

Även playlist-funktionen är en sådan sak: i de senaste firmwaresen till 6500 funkar detta ganska hyfsat, och i 6600 tycker jag inte det fungerar något vidare. Jag har nog inte fattat riktigt hur man ska göra misstänker jag, hade inte så mycket tid igår kväll, men hittills verkar det ligga som en minuspunkt snarare än plus.

Tyvärr så är det ju såhär DViCO har hållit på hela tiden, förbättrat någon sak och försämrat någon annan, så på det stora hela går det knappt framåt, eller åtminstone extremt långsamt.

Postad 29 January 2010 - 13:13

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

- TViX ska främst vara en filmspelare, hur tänkte man då när man satte Photo som defaultval i startmenyn!? Två extra knapptryckningar varje uppstart, helt i onödan, och inget sätt att konfigurera detta. Hallå!?

VIlken firmware kör du?

I de två senaste går spelaren automatiskt in i den senste använda mappen.
Dvs. körde du film senast så är det film som är markerat nästa gång du startar.

Jag kände likadant angående M6500 och M6600N i början, men efter att ha använt M6600N mer så har jag helt ändrat uppfattning. Med firmware 1.94 b3 så tycker jag att den på det stora hela är betydligt bättre än M6500.
Nätverksdelen med discoveryfunktion är verkligen ljusår bättre än M6500's manuella historia.
Alla pop-up menyer i M6600N är också klart bättre och mer överskådliga än M6600N.
WLAN funkar finfint och allt känns smidigare med nätverksinställningarna.
Musikdelen är förståss ganska loj (som vanligt i mediaspelare), men där kör jag ändå Squeezebox.
Fotodelen är rejält förbättrad både gällande funktioner, filstöd och snabbhet.

Det som dock är bättre i M6500 är play queue funktionen för musik.

//BC

Postad 29 January 2010 - 13:59

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

VIlken firmware kör du?

I de två senaste går spelaren automatiskt in i den senste använda mappen.
Dvs. körde du film senast så är det film som är markerat nästa gång du startar.

Jag kör 1.94 b4 beta. Får kanske testa lite till, jag är inte säker på att jag gjort någon "normal" omstart, det kan vara så att jag bara startat om efter att spelaren kraschat och då brukar den väl inte spara några settings, bokmärken etc. (så funkade det iallafall med 6500).

Jag kände likadant angående M6500 och M6600N i början, men efter att ha använt M6600N mer så har jag helt ändrat uppfattning. Med firmware 1.94 b3 så tycker jag att den på det stora hela är betydligt bättre än M6500.
Nätverksdelen med discoveryfunktion är verkligen ljusår bättre än M6500's manuella historia.
Alla pop-up menyer i M6600N är också klart bättre och mer överskådliga än M6600N.
WLAN funkar finfint och allt känns smidigare med nätverksinställningarna.

Jag kör wired och har aldrig haft några problem med 6500 så de förbättringar kan ha gjorts hjälper inte mig alls... att menyerna är bättre håller jag med om vilket jag nämnde under plus-punkterna i mitt inlägg.

Musikdelen är förståss ganska loj (som vanligt i mediaspelare), men där kör jag ändå Squeezebox.
Fotodelen är rejält förbättrad både gällande funktioner, filstöd och snabbhet.

Det som dock är bättre i M6500 är play queue funktionen för musik.

Jag tycker det är grymt störande att de inte kan fixa musikfunktionen ordentligt! Jag tycker squeezebox är i det närmaste värdelös, jag har själv en classic som jag inte använder frivilligt och har även provat den med bild i fjärrkontrollen (duet?) och den gillar jag inte heller. Det finns många skäl till detta, t.ex att man inte kan få upp ett UI på skärmen (den lilla displayen på Classic och fjärrkontrollsdisplayen på Duet funkar till att visa vad man spelar men inte alls tillräckligt för att välja musik och skapa playlists etc.). Dessutom avskyr jag att Squeezebox enbart använder infon från ID3-taggarna, jag vill använda filnamn och katalogstrukturen jag byggt upp!

Att fotofunktionen förbättrats är väl trevligt men inget jag använder nämvärt.

Att play queue inte finns i 6600 tycker jag är helt sanslöst dåligt, nästan värre än att man inte kan välja textstorlek i listorna. Hur svårt kan det vara att flytta över den redan klara koden till det nya systemet? Det har ju tydligen funkat med all annan funktionalitet så varför inte ta allt på en gång...

Postad 29 January 2010 - 15:28

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Jag kör 1.94 b4 beta. Får kanske testa lite till, jag är inte säker på att jag gjort någon "normal" omstart, det kan vara så att jag bara startat om efter att spelaren kraschat och då brukar den väl inte spara några settings, bokmärken etc. (så funkade det iallafall med 6500).

Jag kör wired och har aldrig haft några problem med 6500 så de förbättringar kan ha gjorts hjälper inte mig alls... att menyerna är bättre håller jag med om vilket jag nämnde under plus-punkterna i mitt inlägg.

Jag tycker det är grymt störande att de inte kan fixa musikfunktionen ordentligt! Jag tycker squeezebox är i det närmaste värdelös, jag har själv en classic som jag inte använder frivilligt och har även provat den med bild i fjärrkontrollen (duet?) och den gillar jag inte heller. Det finns många skäl till detta, t.ex att man inte kan få upp ett UI på skärmen (den lilla displayen på Classic och fjärrkontrollsdisplayen på Duet funkar till att visa vad man spelar men inte alls tillräckligt för att välja musik och skapa playlists etc.). Dessutom avskyr jag att Squeezebox enbart använder infon från ID3-taggarna, jag vill använda filnamn och katalogstrukturen jag byggt upp!

Att fotofunktionen förbättrats är väl trevligt men inget jag använder nämvärt.

Att play queue inte finns i 6600 tycker jag är helt sanslöst dåligt, nästan värre än att man inte kan välja textstorlek i listorna. Hur svårt kan det vara att flytta över den redan klara koden till det nya systemet? Det har ju tydligen funkat med all annan funktionalitet så varför inte ta allt på en gång...

Ajfan, du verkar ha vaknat på fel sida. :D

Förmodligen behåller den inte det om den hänger sig, men jag har faktiskt aldrig testat.

Network discovery funkar ju även över trådbundet nät, så det kan du definitivt utnytja.

Håller med om att det är katastrofalt dålig musikhantering i mediaspelarna idag. Vad det beror på kan man ju undra, eftersom ingen (hittills) fått till det bra.

Lustigt att du tycker att Squeezeboxen är värdelös också :)
Jag tyckar den är kanon. Lite OT kanske, men Duett med nya 7.4 mjukvaran är verkligen enormt bra tycker jag.
Displayen funkar alldeles utmärkt för att göra spellistor, bläddra i biblioteket och allt annat jag gör dagligen.
Har en Boom (samma skärm som classic) och den funkar också kanon. Även om den mest bara sköter uppspelning.
Faktum är att TViX tillsammans med Squeezebox har förändrat mitt betende när det gäller film och musik enormt!
Squeezeboxen kan förresten läsa katalogstruktur/filnamn också, även om många av fördelarna handlar just om metadatahantering från ID-taggar. :blush:

När det gäller att flytta funktioner från M6500 till M6600N så är det nog inte möjligt pga. att de har helt olika chip med olika SDK. -inte kompatibel kod kort och gott.
Sigma i M6500 och Realtech i M6600N.
Det påstås att det ska vara mycket enklare att programera för Realtechs chip så förhoppningsvis blir det dåliga i M6600N fixat snart.

Btw, du kanske skulle sälja din SB Classic till mig för en billg slant? Eftersom den ändå är värdelös ;)

//BC

Postad 29 January 2010 - 16:04

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Ajfan, du verkar ha vaknat på fel sida. ;)

Nej då :) Men man blir ju minst sagt irriterad när det tar år efter år utan att de lyckas fixa de problem som finns...

Förmodligen behåller den inte det om den hänger sig, men jag har faktiskt aldrig testat.

Network discovery funkar ju även över trådbundet nät, så det kan du definitivt utnytja.

Vad är fördelen med detta då, om jag har en stationär dator som jag streamar från, aldrig ansluter andra servrar/källor etc.?

Håller med om att det är katastrofalt dålig musikhantering i mediaspelarna idag. Vad det beror på kan man ju undra, eftersom ingen (hittills) fått till det bra.

Antagligen för att de då tvingas att faktiskt skriva lite mjukvara, inte bara använda det som finns färdigt i SDK:t. De verkar ärligt talat inte vara några stjärnor på programmering...

Lustigt att du tycker att Squeezeboxen är värdelös också :blush:
Jag tyckar den är kanon. Lite OT kanske, men Duett med nya 7.4 mjukvaran är verkligen enormt bra tycker jag.
Displayen funkar alldeles utmärkt för att göra spellistor, bläddra i biblioteket och allt annat jag gör dagligen.
Har en Boom (samma skärm som classic) och den funkar också kanon. Även om den mest bara sköter uppspelning.
Faktum är att TViX tillsammans med Squeezebox har förändrat mitt betende när det gäller film och musik enormt!
Squeezeboxen kan förresten läsa katalogstruktur/filnamn också, även om många av fördelarna handlar just om metadatahantering från ID-taggar. :D

Värdelös är kanske att ta i, men själv har åtminstone ingen som helst användning för den. Jag körde lite spotify genom den men det var så klumpigt så jag övergav det igen.

När det gäller att flytta funktioner från M6500 till M6600N så är det nog inte möjligt pga. att de har helt olika chip med olika SDK. -inte kompatibel kod kort och gott.
Sigma i M6500 och Realtech i M6600N.
Det påstås att det ska vara mycket enklare att programera för Realtechs chip så förhoppningsvis blir det dåliga i M6600N fixat snart.

Ja det är nog SDK:t som skiljer isåfall, men om man tittar på övrig funktionalitet så verkar det som det mesta bara är kopierat rakt av från 6500-koden. Och att ändra textstorlek och lägga saker i en lista är ju extremt enkla saker för en programmerare att lösa så det finns liksom inga godkända ursäkter förutom att de inte är speciellt intresserade av att tillgodose användarnas önskemål...

Btw, du kanske skulle sälja din SB Classic till mig för en billg slant? Eftersom den ändå är värdelös :P

Skickar PM...

Redigerat av MartinP666, 29 January 2010 - 16:05.

Postad 29 January 2010 - 16:22

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Nej då :) Men man blir ju minst sagt irriterad när det tar år efter år utan att de lyckas fixa de problem som finns...

High-five på det!

Vad är fördelen med detta då, om jag har en stationär dator som jag streamar från, aldrig ansluter andra servrar/källor etc.?

Då kan du ju browsa till valfri share utan att namnet spelar någon roll. Jag delar tex. ut en mapp som heter Video i datorn. Funkar hur bra som helst. (precis som du sa att det gör i dina M6500)
Men visst, det är ju när man ansluter nya datorer/shares ofta som det är mest praktiskt.

Antagligen för att de då tvingas att faktiskt skriva lite mjukvara, inte bara använda det som finns färdigt i SDK:t. De verkar ärligt talat inte vara några stjärnor på programmering...

Möjligt.
Dock har ju faktiskt DViCo till skillnad från de allra flesta som använder Realteks chip ett helt eget GUI.
Borde ju betyda att de gör det själva eller?
Nästan alla andra Realtek-baserade modeller har ju samma eller nästa samma GUI.

Värdelös är kanske att ta i, men själv har åtminstone ingen som helst användning för den. Jag körde lite spotify genom den men det var så klumpigt så jag övergav det igen.

Amen på det.
Spotify funkar jättebra genom Squeezen, men hanteringen är ett skämt.
Väntar fortfarande på en app som ger full Spotify tillgång i Squeezeboxen.
Då har Spotify garanterat en premium prenumerant för all framtid.

Ja det är nog SDK:t som skiljer isåfall, men om man tittar på övrig funktionalitet så verkar det som det mesta bara är kopierat rakt av från 6500-koden. Och att ändra textstorlek och lägga saker i en lista är ju extremt enkla saker för en programmerare att lösa så det finns liksom inga godkända ursäkter förutom att de inte är speciellt intresserade av att tillgodose användarnas önskemål...

Jag är inte någon programerare så jag vet ärligt talat inte hur enkelt eller svårt det är, men med tanke på utbudet av bra programerade mediaspelare verkar det vara som att försöka sticka en tröja med förbundna ögon. -Det går säkert till slut, men det tar tid som fan och det lär bli ganska kass passform.

Låt oss hoppas att Realteks utvecklingsmiljö är så bra som det sägs (i förhållande till Sigma iaf.)

//BC

Postad 29 January 2010 - 19:12

Nikklas
  • Nikklas
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Har ett litet problem,

Har en tvix 6600 med en 1 Tb disk i

När jag ska connecta till den via ftp från datorn får jag upp det här i mitt ftp program

STATUS:> Socket connected. Waiting for welcome message...
1 users (the maximum) are already logged in
Service unavailable. Try again later.

Vad kan felet vara ?

Postad 30 January 2010 - 00:05

SlicRic
  • SlicRic
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Min tvix har fått sej en dålig vana sen ett tag tillbaks (efter att ja uppgraderade bort från den medföljande firmwaren). När man tittat på ett filmklipp och trycker på stopp för att komma tillbaks till listan blir tvn ibland helt svart. tvixen dör inte på något sätt då jag ser den växla runt i menyer i displayen. när detta händer måste jag starta om tvixen för att köra vidare. i vissa fall har det även funkat att trycka fram o tillbaks lite o popp så kommer bilden tillbaks när jag valt en ny film.

några idéer om vad detta kan va?

kör en 6600 med senaste firmwaren och tvn är en pfl9704h

Ingen?

Postad 30 January 2010 - 09:45

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Ingen?

Det låter som HDMI-synkfel
Kör du Auto EDID, Auto 24Hz eller auto PAL/NTSC?

//BC

Postad 30 January 2010 - 17:43

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

• 1007 inlägg
  • 0
HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!

börjar bli trött på att mitt wifi inte funkar.....

kör med netgear genom telias thomson box...
har 64 bit wep kod och kan ansluta men får inte nån internet åtkomst eller nån ip adress till min tvix...

kommer bara fram: there may be network congestions......?????????

Postad 31 January 2010 - 02:59

SlicRic
  • SlicRic
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Det låter som HDMI-synkfel
Kör du Auto EDID, Auto 24Hz eller auto PAL/NTSC?

//BC

Det enda jag känner igen av det du skrev är Auto 24hz, eller rättare sagt 1080p 24hz på video auto switch som jag har påslaget.

Postad 31 January 2010 - 14:12

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0
I settings finns ett val för hur man ska lista folders/items, man kan välja List, Cover Art, Icon eller Preview.

Jag skulle vilja ha List som default, men Cover Art i vissa mappar. Kan man göra det på något sätt?

Att ha en icon.tvix i de mappar man vill visa omslagsbilder etc. funkar hyfsat, men det blir inte riktigt likadant (inte lika snyggt) som när man kör Cover Art-läget.

Jag tycker det är kanon med cover art på mina filmer, har byggt upp ett UI för detta med TViXiE, däremot funkar det inget vidare för mig med TV-serier och musik, därför vill jag endast ha detta läge på mina filmer... går det?

Postad 02 February 2010 - 05:39

linda
  • linda
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hej, får inte det trådlösa nätverket att fungera, har förstått att det är inbyggt i TviX:en.
Har även läst på andra forum att deet behövs en USB nätverks kort :huh:
http://www.tvix.com.au/
http://www.tvix.co.k...x?act=RD&id=365
Har en Netgear WGR614 där allt är öppet men den hittar ingen TVix :lol:
Jag har testat med en trådlös laptop på TVix:ens plats och det fungerar :D
Har även läst att det trådlösa nätverket i TVix:en inte är det bästa.
Jag har 2 väggar o ett tak mellan burkarna, så :

Borde det fungera ?
Har jag fel router?
Ska jag stoppa in en USB Nätverkskort i TViX:en ? Vilket?
Eller ska jag satsa på Nätverk genom elutaget, (Gammalt Hus) ?
Släpa upp TV till routern för att se att det fungerar?

Linda

Redigerat av linda, 02 February 2010 - 06:33.

Postad 02 February 2010 - 07:07

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Hej, får inte det trådlösa nätverket att fungera, har förstått att det är inbyggt i TviX:en.

Jag har 2 väggar o ett tak mellan burkarna, så :

Borde det fungera ?
Har jag fel router?
Ska jag stoppa in en USB Nätverkskort i TViX:en ? Vilket?
Eller ska jag satsa på Nätverk genom elutaget, (Gammalt Hus) ?
Släpa upp TV till routern för att se att det fungerar?

Linda

Det skall fungera. (givetvis beroende på HUR tjocka väggarna är och vilket material de är gjorda av.

Pröva följande link.
http://www.tvix.co.k...x...&gText=TVIX[/url] HD&pSerial=39&id=365
(copy paste av linken, det blir fel av någon anledning när man bara klickar på den.)

Men för övrigt, om du vill strömma HD via nätverket så skulle jag nog rekomendera att du satsar på nätverk via elutaget.

Redigerat av Unregistered04df7d78, 02 February 2010 - 07:11.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.