Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Har du rippade spel eller chippad Kryss låda @ Live

407 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 November 2009 - 09:31

Unregistered4a9b099f
  • Unregistered4a9b099f
  • Forumräv

• 958 inlägg
  • 0

Det är bara konsolen som bannas.

Precis. Hittade lite info, och det verkar som att profilen blir korrupt så de achivements du fått på en bannad konsol försvinner när du loggar in på en original-konsol. Detta för att förhindra att man sitter med en moddad och spela piratspel som fan för att sedan ladda över profilen och sina achivements + saves till en annan xbox. De har då tänkt på allt MS :)

"Your Gamertag may be corrupted. This does not mean your gamertag has been banned, you can recover it using any live-capable 360, however ANY ACHIVEMENTS YOU HAVE EARNED SINCE BEING BANNED WILL BE LOST. Your gamertag will be corrupted EVERY SINGLE TIME it is used on a banned console. This means you cannot use your banned console to play backups offline just to get achievements - it wont work, the second you put your profile back on a good 360, it will be corrupted and all progress lost. There is no way around this."

Ganska roligt för häromdagen frågade kompisen mig; -du som är en gamer, varför flashar inte du ditt 360?
Jag är jävligt glad nu att jag inte gjort det.

Postad 18 November 2009 - 12:36

john7612
  • john7612
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Ha Ha Ha rätt åt dom som flashat och blivit bannade!
vilka idioter.
tänk om de hade köpt ett orgnal spel i månaden som kostar 600 spänn på ett år blir det 7200:-
haha nu har de verkligen förlorat pengar som måste köpa ny maskin för...ehhh 2000:-

Postad 18 November 2009 - 12:38

Unregisteredf5f99731
  • Unregisteredf5f99731
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
Knappast, gick flera hundra + när jag sålde mina och köpte mig en elite :)

Postad 18 November 2009 - 12:40

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Jag och många andra på forumet tjänar pengar varje gång vi köper ett nytt spel. Ni andra måste göra något märkligt fel...

Postad 18 November 2009 - 12:47

Unregisteredd50e3ce3
  • Unregisteredd50e3ce3
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Jag och många andra på forumet tjänar pengar varje gång vi köper ett nytt spel. Ni andra måste göra något märkligt fel...

Då får du gärna berätta hur man gör för att tjäna pengar på att köpa spel.

Postad 18 November 2009 - 12:52

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Jo serru! Jag och mina kära forumiter använder oss av ett fint inbytessystem på GameStop. Det betyder att varje gång vi köper något av de senaste heta spelen så betalar vi runt 150kr per spel. Sedan spelar vi med glädje och när vi efter några veckor tröttnat så säljer vi dem med fin förtjänst på Tradera och Blocket för runt 400kr.

Därmed tjänar vi 250kr varje gång vi köper ett nytt spel som vi njuter fullt ut av.

Ta-Da!

Postad 18 November 2009 - 13:00

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1482 inlägg
  • 0
Då tjänar du pengarna när du säljer, inte när du köper.... jisses.

Postad 18 November 2009 - 13:36

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
You gotta spend money to make money!

Postad 18 November 2009 - 15:48

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0
hmm beror väl på vilket spel det är.. men efter några veckor så tror jag att det är svårt att sälja ett spel för 400kr och köpa ett spel för 150kr är inget som händer varje gång det heller. Båda fallen är möjliga men inget som man kan ta för givet :) .. just saying

Postad 18 November 2009 - 18:45

Unregisteredd50e3ce3
  • Unregisteredd50e3ce3
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Jo serru! Jag och mina kära forumiter använder oss av ett fint inbytessystem på GameStop. Det betyder att varje gång vi köper något av de senaste heta spelen så betalar vi runt 150kr per spel. Sedan spelar vi med glädje och när vi efter några veckor tröttnat så säljer vi dem med fin förtjänst på Tradera och Blocket för runt 400kr.

Därmed tjänar vi 250kr varje gång vi köper ett nytt spel som vi njuter fullt ut av.

Ta-Da!

Jo, men "inbytessystem" innebär väl att du måste byta in ett/flera av dina gamla spel för att få köpa ett nytt rabatterat?
Och dessa spel måste ju inhandlas någonstans för en viss summa pengar.

Postad 18 November 2009 - 19:39

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Jo, men "inbytessystem" innebär väl att du måste byta in ett/flera av dina gamla spel för att få köpa ett nytt rabatterat?
Och dessa spel måste ju inhandlas någonstans för en viss summa pengar.

De handlar kassa spel för struntsummor och använder till inbyte. Det är det han menar med 150 kr.

Postad 18 November 2009 - 21:30

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Jaja, ville inte skryta även om jag gillar att göra så. Ville mest läga fram ett motargument mot alla som klagar på att spel kostar 700kr stycket. De går att få mycket billigare om man bara bryr sig. Är man ett dumt bäbä får som vaggar in på Game stup i kvarten får man skylla sig själv.

Postad 19 November 2009 - 10:51

TukTuk
  • TukTuk
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

Jaja, ville inte skryta även om jag gillar att göra så. Ville mest läga fram ett motargument mot alla som klagar på att spel kostar 700kr stycket. De går att få mycket billigare om man bara bryr sig. Är man ett dumt bäbä får som vaggar in på Game stup i kvarten får man skylla sig själv.

Jo, men det förutsätter ju:

-Att man inte har samma myshylla med spel som man gärna plockar fram och njuter av då och då
-Tröttnar efter några veckor
-Hinner spela så mycket att man tröttnar efter några veckor
-Lägger tid på att jaga billiga spel som går att byta
-Lägger tid på att sälja de nya spelet
-Folk verkligen köper det begagnade spelet
-Affärerna ligger i närheten

osv

Personligen tycker jag man ska njuta av och lira spelet för att det är kul och inte för att man ska hinna sälja det i tid. Så kostnadsjämförelsen mot de som piratar är svårare än så.

Postad 19 November 2009 - 13:00

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

• 865 inlägg
  • 0
Jag vet inte om det är en generationsfråga, jag är inte så gammal (27 hoppas jag anses "ungt" än :rolleyes: ). Men jag tycker man köper nya spel lite för känslan också. åh, när man gick till Gameshop och köpte ett nytt spel, gick hela vägen till sin student etta och längtade efter att slita av plasten, första gången man köpte ett xbox-spel med dess härligt gröna fodral.... Doften av nybruten förpackning och fodralet bredvid xboxen/PS2:an...... :(

Det slår mig att de som är lite yngre än mig kanske i ännu större utsträckning råkat ut för "allt finns gratis att ladda ner" och anledningen ligger däri?

Sen är det OTROLIGT sällan man måste ge 699:- för ett lir, även de gånger jag kommit på"bara sådär att "DET där spelet vill jag ha NU!" har jag sällan gett mer än 549:-

Postad 19 November 2009 - 13:45

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2199 inlägg
  • 0
Men oftast kostar ju aldrig spell 700 förutom på gamestop.
Dom flesta spel kostar runt fem hundringen på alla större El kedjor vilket inte alls är mycket.

Till och med jag som är tvåbarns förälder har då råd med 2-3 spel i månaden.

Postad 19 November 2009 - 14:44

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

• 1793 inlägg
  • 0
För mig handlar det inte så mycket vad jag har råd med, utan snarare vad jag är beredd att lägga på ett spel.
Har väl betalat fullpris för ett fåtal nya spel som jag vet att jag kommer spela skiten ur :rolleyes: Annars brukar jag vänta och köpa spelen efter att de sjunkit i pris och även då titta på begagnade på tradera och ebay. Känns lite halvsurt tycker jag att även betala 500kr för ett spel som jag inte riktigt vet om jag kommer sitta med så många timmar. Samma spel på pc marknaden känns mer lagom prissatta tycker jag.

Postad 19 November 2009 - 15:01

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2199 inlägg
  • 0

För mig handlar det inte så mycket vad jag har råd med, utan snarare vad jag är beredd att lägga på ett spel.
Har väl betalat fullpris för ett fåtal nya spel som jag vet att jag kommer spela skiten ur :rolleyes: Annars brukar jag vänta och köpa spelen efter att de sjunkit i pris och även då titta på begagnade på tradera och ebay. Känns lite halvsurt tycker jag att även betala 500kr för ett spel som jag inte riktigt vet om jag kommer sitta med så många timmar. Samma spel på pc marknaden känns mer lagom prissatta tycker jag.

Men man köper ju inte skitspel :(

Postad 19 November 2009 - 18:03

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0

Jo, men det förutsätter ju:

-Att man inte har samma myshylla med spel som man gärna plockar fram och njuter av då och då
-Tröttnar efter några veckor
-Hinner spela så mycket att man tröttnar efter några veckor
-Lägger tid på att jaga billiga spel som går att byta
-Lägger tid på att sälja de nya spelet
-Folk verkligen köper det begagnade spelet
-Affärerna ligger i närheten

osv

Personligen tycker jag man ska njuta av och lira spelet för att det är kul och inte för att man ska hinna sälja det i tid. Så kostnadsjämförelsen mot de som piratar är svårare än så.

Tyck vad du vill, jag håller bara inte med alla pirat######r som laddar ner olagligt för att spelen är så dyra. Har de problem med att de är dyra kan de göra som jag, tjäna pengar istället. Är det fortfarande dyrt då?

Gillar att personer kommer med personliga undanflykter som inte har något som helst med ämnet att göra. Köper man spel i affär och behåller är det ok för mig, gör det själv hela tiden också, men har man dåligt med pengar finns det fullt lagliga sätt att få tag på billiga spel.

Som jag ser det finns det två anledningar till piratkopiering:
1. Man vill ha det gratis
2. Man vill ha det snabbt
ofta i kombination med varandra.

Redigerat av maximm, 19 November 2009 - 18:05.

Postad 19 November 2009 - 23:49

CBarrow
  • CBarrow
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Jag tycker spelen är billiga i förhållande till hur många timmars nöje man får med varje spel.

Skulle tära på mitt psyke att bläddra i en pärm med spel istället för att låta fingrarna glida över originalfodralen i hyllan :)

Postad 20 November 2009 - 10:53

TukTuk
  • TukTuk
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

Tyck vad du vill, jag håller bara inte med alla pirat######r som laddar ner olagligt för att spelen är så dyra. Har de problem med att de är dyra kan de göra som jag, tjäna pengar istället. Är det fortfarande dyrt då?

Det är väldigt naivt att tro att det är bara att "tjäna pengar istället" men det är en annan fråga om hur verkligheten ser ut.

Problemet är att mot gratis så ÄR allt dyrt. Dagens ungdomar ( :) ) är snikna och vana vid att få allt det digitala gratis och det helt utan eftertanke. Hur ska de annars bekosta sina apdyra Iphones? Då köper de ju inte argumenten du har och som dessutom medför vad jag listade upp. Det är ju en massa latte-tid med Iphones som går åt. Jag säger inte att du ska hålla med dem men argumenten för att de ska ändra sig måste hittas.

Postad 20 November 2009 - 11:35

ljud
  • ljud
  • Forumräv

• 847 inlägg
  • 0

Jag tycker spelen är billiga i förhållande till hur många timmars nöje man får med varje spel.

Skulle tära på mitt psyke att bläddra i en pärm med spel istället för att låta fingrarna glida över originalfodralen i hyllan :)

Exakt, finns så mycket recensioner, samt alla här som kan upplysa om bara spel. Jag spelar aldrig mer en ett spel, jag köper kanske 3-8 spel/år, det är är ju inga pengar alls. JAg tycker ett spela som ger 10 timmar kan få kosta 700 spän minus 250-300 spänn som jag får tillbaka/investerar i nästa spel, är prisvärt.

Det finns hobbies som är så ###### mycket dyrare.

Hålla på att jiddra och leta billiga spel för inbyte har jag inte tid med, då är det mer lönsamt att jobba.

Postad 20 November 2009 - 11:39

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

• 865 inlägg
  • 0
Hur är det egentligen med uppdateringar på spel? Jag antar att är Xboxen bannad så man inte kommer åt live kan man ju inte heller installera patchar och dylikt. Med tanke på hur många spel som har en patch för nerdladdning samma dag man sätter det i xboxen, tillsammans med mervärdet av onlinefunktionerna, gör det för mig omöjligt att förstå hur man INTE kan köra original?

Skulle tära på mitt psyke att bläddra i en pärm med spel istället för att låta fingrarna glida över originalfodralen i hyllan ;)

Håller med, en Blu Ray skiva för 200:- med en film på 2h känns ju itne ens i närheten prisvärt av hur länge man sysselsätter sig med ett tv spel, även om det är ett mediokert spel. Sen kan man ju diskutera det kulturella utbytet dessa emellan. Fast det är subjektivt :)

Redigerat av Unregistered40880, 20 November 2009 - 11:44.

Postad 20 November 2009 - 15:23

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Måste vara billigt att vara autist då. Träffade ett litet knytte som med glädje hade suttit och skrivit av samma bok (läs stor bok) över femtio gånger om och om igen.

Timmar/kr blir ju i princip 0!

Postad 20 November 2009 - 18:36

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

• 2237 inlägg
  • 0
Angående att MS tar bort funktionaliteten att installera spel på HDD'n och hindrar en att spela redan installerade spel strider mot en drös med lagar.
Ett tusental personer med bannade boxar har mailat/ringt/pratat med konsumentombudsmän och liknande om detta och enligt dessa så strider det mot vissa lagar (ska ta reda på exakt vilka), MS har således enbart rätt att banna dig från live iomed att du bryter mot deras liveavtal, men de har ingen som helst rätt att ändra något på din köpta box som DU äger.

Du har även rätt att flasha din box om du vill, det strider inte mot något, förutom deras liveavtal.
Eftersom live ligger på deras servrar så har de rätt att stänga av dig, men det är det ända.

Med detta sagt så försvarar jag inte piratkopiering, men jag vill påpeka att allt inte gått rätt till.

Postad 20 November 2009 - 18:42

Really
  • Really
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
sinnes: Vore intressant med ett "case" mot Microsoft angående detta. Som jag nämnt förut, så får man ju ta EN kopia av sitt spel. Hur dom sen tänkt man ska kunna använda kopian utan att flasha sitt Xbox är ju frågan. Sen kan man ju diskutera Live, jag har ju fortfarande rätt att använda min kopia, men kan förstå att det blir lite sådär.
Men som sagt, dom borde ju inte kunna göra ens profil korrupt och liknande, utan det ska i såna fall vara ban som max.
Dock kan det ju vara lite svårt att dra Microsoft inför domstolen, men vill ju inte förlora och betala deras advokater. :D

Postad 20 November 2009 - 18:51

jayreso
  • jayreso
  • Beroende

• 1115 inlägg
  • 0

Angående att MS tar bort funktionaliteten att installera spel på HDD'n och hindrar en att spela redan installerade spel strider mot en drös med lagar.
Ett tusental personer med bannade boxar har mailat/ringt/pratat med konsumentombudsmän och liknande om detta och enligt dessa så strider det mot vissa lagar (ska ta reda på exakt vilka), MS har således enbart rätt att banna dig från live iomed att du bryter mot deras liveavtal, men de har ingen som helst rätt att ändra något på din köpta box som DU äger.

Du har även rätt att flasha din box om du vill, det strider inte mot något, förutom deras liveavtal.
Eftersom live ligger på deras servrar så har de rätt att stänga av dig, men det är det ända.

Med detta sagt så försvarar jag inte piratkopiering, men jag vill påpeka att allt inte gått rätt till.

Men strider det verkligen emot lagar? Man får ju godkänna ett ganska omfattande licensavtal med MS och det är ju så att MS uppdaterat mjukvaran så att den inte kan använda hårddisken. De som flashat och blivit bannade har ju frivilligt uppdaterat mjukvaran från Live. Om man installerar om med ny mjukvara så är väl hårddisken helt brukbar igen? Har svårt att tro att detta är olagligt. Hårddisken är ju inte förstörd... eller har jag fel?

Postad 20 November 2009 - 19:07

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

• 2237 inlägg
  • 0

Men strider det verkligen emot lagar? Man får ju godkänna ett ganska omfattande licensavtal med MS och det är ju så att MS uppdaterat mjukvaran så att den inte kan använda hårddisken. De som flashat och blivit bannade har ju frivilligt uppdaterat mjukvaran från Live. Om man installerar om med ny mjukvara så är väl hårddisken helt brukbar igen? Har svårt att tro att detta är olagligt. Hårddisken är ju inte förstörd... eller har jag fel?

Japp, det strider mot endel lagar, citerar detta inlägg från ett annat forum.

Det här forumet innehåller mycket bra info och de flesta är väldigt teknikkunniga men i den här frågan är jag ganska säker på att majoriteten har fel.

I Sverige gäller konsumentköplagen och den går inte att avtala bort, konsekvensen är att alla tillverkares Licensavtal måste vara skrivna så att de passar under denna, annars saknar de verkan. Rent praktiskt innebär detta för mig att jag aldrig läser dessa privat eftersom de i princip aldrig gäller i Sverige. När jag skriver avtal för mitt företags räkning däremot, så granskar jurister avtalen, eftersom företag inte omfattas av konsumentköplagen.

Rent praktiskt innebär detta tex att man som säljare visst kan skriva "endast 3 månaders garanti" men att det praktiken saknar verkan eftersom garantitider redan reglerats i konsumentköplagen, -enkelt!

Med detta som utgångspunkt kan man jämställa köpet av en xbox med vilket annat köp som helst och fundera på konsekvenserna. Är det verkligen någon som tror att man i Sverige, som tillverkare, skulle kunna åka hem till ngn och ta styret på mopeden för att kunden modifierat den, att Saab skulle koppla ur radion på servicen för att ngn har bytt ut insprutningsprogramvaran?

Naturligtvis inte..!!

Däremot kan ju garantin ha förverkats etc men att man skulle anse sig ha ägarrätt över ngt man sålt är jag övertygad om är helt fel. När man har sålt en produkt är det kundens och M$ har inga som helst rättigheter gällande denna. Glöm inte att det som står i licenvillkoren med högsta sannolikhet inte stämmer.

En av de funktioner en xbox har är ju mediaextender, och om jag har förstått det rätt så tar M$ bort denna funktionaliteten när de bannar, för mig står det ganska klart att detta är brottsligt.

Däremot står det dem fritt att ställa vilka systemkrav de vill för att använda Live, där har jag nog svårt att se ngt hinder.

Det finns gott om exempel på att, i första hand US, tillverkare får på tafsen när de försöker införa sina vilda västern-villkor i andra länder (iPhone i Norge tex) och jag önskar verkligen att ngn skulle driva detta mot M$ i Sverige, borde faktiskt vara av intresse för KO.

Jag märker dock på tonen här att de flesta är ganska unga och kanske inte känner till vilka rättigheter konsumentköplagen ger dem och kanske har en lite amerikaniserad bild av rättssystemet.

Det avtalet som gäller är live, eftersom det är det MS äger på sina sevrar, din hårdvara som är boxen har MS ingen rätt att göra något med, att ändra något med den bryter mot en drös med lagar.
Du har rätt att modifiera din box precis som du vill, men MS har rätt att stänga av dig från live om du gör det, inget annat.

Postad 20 November 2009 - 19:21

jayreso
  • jayreso
  • Beroende

• 1115 inlägg
  • 0
Men har de verkligen gjort något med hårdvaran? De uppdaterar väl sin mjukvara? Och man väljer ju dessutom frivilligt att uppdatera mjukvaran i boxen. Jag är absolut ingen fena på det här med lagar och förordningar, men det känns inte för mig som att detta är ett givet lagbrott. Det står dig väl fritt att använda vilken mjukvara du vill på boxen, men använder du den som MS tillhandahåller så måste väl vissa kriterier uppfyllas. Har man flashat boxen så kanske MS säger att det kan innebära vissa begränsningar i användande, vad vet jag? Hursomhelst så ska det bli intressant att se vad KO säger. Blir ju minst sagt jobbigt för MS om de gjort fel. :D

Postad 20 November 2009 - 19:25

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

• 2237 inlägg
  • 0

Men har de verkligen gjort något med hårdvaran? De uppdaterar väl sin mjukvara? Och man väljer ju dessutom frivilligt att uppdatera mjukvaran i boxen. Jag är absolut ingen fena på det här med lagar och förordningar, men det känns inte för mig som att detta är ett givet lagbrott. Det står dig väl fritt att använda vilken mjukvara du vill på boxen, men använder du den som MS tillhandahåller så måste väl vissa kriterier uppfyllas. Har man flashat boxen så kanske MS säger att det kan innebära vissa begränsningar i användande, vad vet jag? Hursomhelst så ska det bli intressant att se vad KO säger. Blir ju minst sagt jobbigt för MS om de gjort fel. :D

Ja, genom sin mjukvara har det manipulerat din hårdvara, som du äger, vilket de inte får.
DU äger mjukvaran och din hårdvara, den får de inte ändra på utan ditt medgivande, vilket du inte gett när de tar bort funktioner på den. Det spelar ingen roll vad MS skriver i sina avtal, de gäller inte. De enda avtal det kan skriva som gäller är angående live. =)

Läste siffror om att det var runt 120k som pratat med KO osv och kommer att lämna in anmälningar, så det kommer att bli tufft för MS :)

Postad 20 November 2009 - 21:27

Repeat
  • Repeat
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0

Ja, genom sin mjukvara har det manipulerat din hårdvara, som du äger, vilket de inte får.
DU äger mjukvaran och din hårdvara, den får de inte ändra på utan ditt medgivande, vilket du inte gett när de tar bort funktioner på den. Det spelar ingen roll vad MS skriver i sina avtal, de gäller inte. De enda avtal det kan skriva som gäller är angående live. =)

Läste siffror om att det var runt 120k som pratat med KO osv och kommer att lämna in anmälningar, så det kommer att bli tufft för MS :D

Det var denna kampanj jag menade mina inlägg i förra veckan. I den andra tråden (https://www.minhembi...0) har jag argumenterat hårt i denna sak, men för döva öron. Kör hårt!

Redigerat av Repeat, 20 November 2009 - 21:27.

Postad 20 November 2009 - 22:16

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

• 2237 inlägg
  • 0

Det var denna kampanj jag menade mina inlägg i förra veckan. I den andra tråden (https://www.minhembi...0) har jag argumenterat hårt i denna sak, men för döva öron. Kör hårt!

Tack, det är trevligt att fler på detta forum argumenterar för min "sak".
Det jag jag syftar på är att MS inte ska kunna göra hur det vill, det har inget att göra med piratkopiering.

Låt oss ta ett exempel på detta:
Du har jag köpt en ny Volvo, men du gillar inte inte deras volvia så du tankar någon annanstans, då låser de dig och din volvo ute från deras serviceprogram.

Och ja, det är så illa det är faktiskt.

Postad 20 November 2009 - 22:55

ljud
  • ljud
  • Forumräv

• 847 inlägg
  • 0

Tack, det är trevligt att fler på detta forum argumenterar för min "sak".
Det jag jag syftar på är att MS inte ska kunna göra hur det vill, det har inget att göra med piratkopiering.

Låt oss ta ett exempel på detta:
Du har jag köpt en ny Volvo, men du gillar inte inte deras volvia så du tankar någon annanstans, då låser de dig och din volvo ute från deras serviceprogram.

Och ja, det är så illa det är faktiskt.

Men om Volvo har sagt att du inte får tanka nån annanstans då och du har gått med på det? Din jämförelse haltar, väldigt.

Postad 20 November 2009 - 22:58

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

• 2237 inlägg
  • 0

Men om Volvo har sagt att du inte får tanka nån annanstans då och du har gått med på det? Din jämförelse haltar, väldigt.

Nej då, de kan säga i sitt avtal att jag inte får tanka nån annanstans, men det avtalet gäller inte.
MS Avtal gäller live, inget annat, de har ingen rätt att göra något med DIN hårdvara.

Postad 20 November 2009 - 23:03

Repeat
  • Repeat
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0

Du kan jämföra med vad EU sagt om Volvos försök till att begränsa eftermarknaden. Nope...
Heja Meca, Mekonomen och ala andra independents. Inte ens bilprovningen får ha monopol.

Dessutom har ju flera i tråden pekat på att Microsnuttarna faktisk godkänner en egen backup (min) av spelen. Vänd MW2 upp och ned i spelarn några sekunder för att testa deras välvilja väl? Gör det så får du se hur justa de är när Du vill byta ett orginal som gått sönder. De friskriver sig med den texten.

Redigerat av Repeat, 20 November 2009 - 23:04.

Postad 20 November 2009 - 23:07

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

• 2237 inlägg
  • 0

Du kan jämföra med vad EU sagt om Volvos försök till att begränsa eftermarknaden. Nope...
Heja Meca, Mekonomen och ala andra independents. Inte ens bilprovningen får ha monopol.

Dessutom har ju flera i tråden pekat på att Microsnuttarna faktisk godkänner en egen backup (min) av spelen. Vänd MW2 upp och ned i spelarn några sekunder för att testa deras välvilja väl? Gör det så får du se hur justa de är när Du vill byta ett orginal som gått sönder. De friskriver sig med den texten.

Alla deras banningar är faktiskt olagliga, man får modda boxen hur man vill, det är upp till dig själv.
Du får öven göra egna kopior av dina egna spel, det du inte för göra är att köra piratspel, vilket säger sig själv.

Så för att banna någon måste de bevisa att den personen kört en piratkopia, vilket blir grymt svårt.

Postad 20 November 2009 - 23:17

Repeat
  • Repeat
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0

Alla deras banningar är faktiskt olagliga, man får modda boxen hur man vill, det är upp till dig själv.
Du får öven göra egna kopior av dina egna spel, det du inte för göra är att köra piratspel, vilket säger sig själv.

Så för att banna någon måste de bevisa att den personen kört en piratkopia, vilket blir grymt svårt.

Det som irriterar mig mest (och alls) är att de i två moment modifierat min 360. De har varit över min tröskel, pissat på svensk konsumenträtt (lag) och pillat på mina prylar. Fel. Banna från @Live = rätt. Jag kan pyssla med min konsoll hur mycket som helst och det enda straff de kan ge är "Guarantee voided because of tampered Console". Ursäkta stavningen...

Postad 20 November 2009 - 23:43

PrOoF
  • PrOoF
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
Det som debatteras vilt nu ang vad dom gör som är olagligt är väl att de som blir bannade från live INTE får några slantar tillbaka för eventuellt förbetalt live??

Banned Xbox Live Users Class Action Investigation *Update*
>> Abington IP, a law firm specialising in consumer class actions posted this on their website.
*Update* They updated their text (also including HDD Crippling now. Still no diff made between GT and Console Bans however). Here's their new txt:

An investigation is currently being conducted regarding business practices of Microsoft with respect to its recent cancellation of certain modified Xbox consoles for use with Xbox Live.

As has been reported widely in the media, tens of thousands of Xbox owners have had their modified Xbox consoles banned from Microsoft's online gaming service Xbox Live. Although modification of Xbox consoles is against the terms of use for Xbox/Xbox Live, Microsoft "conveniently" timed the Xbox console ban to occur just after the release of the new Call of Duty: Modern Warfare 2 game and less than two months after the release of the very popular Halo 3: ODST game. This "convenient" timing may have resulted in more Xbox Live subscription revenues for Microsoft than it would have generated had these Xbox console bans taken place at some time before the release of Call of Duty: Modern Warfare 2 and Halo 3: ODST. Additionally, sales of both Call of Duty: Modern Warfare 2 (published by Activision) and Halo 3: ODST (published by Microsoft Game Studios) would likely have been greatly diminished had the Xbox console ban occurred prior to the release of these games.

Additional *reported* problems resulting from the bans include, but are not necessarily limited to:
* Disabling/altering Xbox functionality *NOT* associated with Xbox Live (HDD functionality for example),
* Disabling/altering Xbox functionality *NOT* associated with piracy,
* Obtaining information from Xbox consoles without permission of the owner,
* There are other problems/consequenses associated with these bans that have been reported here and elsewhere.

As an aside, PIRACY IS A LEGITIMATE CONCERN for Microsoft and other content producers -- however, (to use a poor analogy) Microsoft has chosen to use one of the most indiscriminate "weapons" in its arsenal in an effort to combat piracy -- as a result, the use of this "weapon" has resulted in a great deal of collateral damage -- many people were affected who had nothing to do with piracy and Xbox console functions that have nothing to do with piracy were also affected or disabled. Details aside, Microsoft's bans could have been more measured.

If you are an Xbox Live subscriber, had your modified Xbox console banned from Xbox Live, were not refunded a prorated sum for the time left on your subscription or have experienced other problems as a result of being banned, and would like to participate in a class action against Microsoft, please submit your information below.

Full Story/Submit Form: abingtonlaw.com

Postad 20 November 2009 - 23:52

Repeat
  • Repeat
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0

Det som debatteras vilt nu ang vad dom gör som är olagligt är väl att de som blir bannade från live INTE får några slantar tillbaka för eventuellt förbetalt live??

>> Abington IP, a law firm specialising in consumer class actions posted this on their website.
*Update* They updated their text (also including HDD Crippling now. Still no diff made between GT and Console Bans however). Here's their new txt:

Japp. USA, där bråkar de om det. Men här bråkar vi om Svensk lag. Just nu är min konsoll invaderad av Amerikansk lag. Jag tror och hoppas att vår Svenska lag står över den? Ingen här är dum nog att bråka om bannen från @Live men att få konsollen handikappad suger fett. Det är det vi diskuterar.

Redigerat av Repeat, 20 November 2009 - 23:53.

Postad 21 November 2009 - 00:22

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Argumenten om att MS inte har rätt att ändra så att hårddisken inte går att använda kan jag förstå och hålla med om.

Men det här förstår jag inte. Urfånigt.

Användaren är ju inte bannad från Live. Användaren har accepterat ett avtal att INTE använda modifierad Xbox 360 på Live.

Att då komma och klaga på att man inte får tillbaka det som är förbetalt är skitfånigt, användaren är som sagt inte bannad från Live.

Postad 21 November 2009 - 00:44

dj_komodo
  • dj_komodo
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0
Fattar inte va ni gnäller om egentligen, ni som moddar era boxar visste mkt väl vad riskerna var så sluta gnäll å skyll inte på några andra än er själva, bit ihop å ta konsekvenserna. Var glada att ni inte blir bannade från live överhuvudtaget...

Den där volvo jämförelsen va rätt rolig, du borde tillägga att du väljer att tanka någon annanstans och smita från bensinnotan också...

Man kan ju också säga att ni som blev bannade fick en böteslapp på ungerfär 2500:-, vilket dem flesta har sparat på att laddat hem och bränt sina spel...

Postad 21 November 2009 - 09:42

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0
Tänk om MS kunde göra så här med en dator som inte har en äkta Windows licens =) hehe. Nu är det ju inte deras hårdvara men tänk om hehe.

Redigerat av _FredriK_, 21 November 2009 - 11:10.

Postad 21 November 2009 - 10:24

jayreso
  • jayreso
  • Beroende

• 1115 inlägg
  • 0

Från den citerade artikeln:
"Additionally, sales of both Call of Duty: Modern Warfare 2 (published by Activision) and Halo 3: ODST (published by Microsoft Game Studios) would likely have been greatly diminished had the Xbox console ban occurred prior to the release of these games."
Det här har jag svårt att tro. Hur många med flashade Xboxar har köpt dessa spel? Visst några, men är det verkligen många?

"If you are an Xbox Live subscriber, had your modified Xbox console banned from Xbox Live, were not refunded a prorated sum for the time left on your subscription or have experienced other problems as a result of being banned, and would like to participate in a class action against Microsoft, please submit your information below."
Och som sagt, kommer inte MS undan här snyggt med att inte banna gamertagen?

Postad 21 November 2009 - 10:31

jayreso
  • jayreso
  • Beroende

• 1115 inlägg
  • 0

Läste siffror om att det var runt 120k som pratat med KO osv och kommer att lämna in anmälningar, så det kommer att bli tufft för MS :)

Är det verkligen jag som äger mjukvaran? Är det inte bara så att jag har licens att använda mjukvaran? Och hårddisken går ju att formatera om och använda på annan konsol om jag förstått det rätt. Dessutom borde man väl teoretiskt kunna blåsa ut och installera om ett nytt operativsystem på boxen?

Men som sagt det här med vem som äger vad, är du bra på immaterialrätt? Jag kan inte sånt här, men du verkar så bergsäker i dina uttalanden. Är detta något du jobbar med/studerar kanske? Om MS inte äger mjukvaran i boxen, hur är det då i förlängningen med OEM-utgåvor av Windows till exempel? Är de också olagliga då eller? Jag säger inte att jag har rätt, men jag förstår inte hur många kan vara så säkra på att det de gör är olagligt?

Dessutom får man väl aktivt välja om man vill uppdatera mjukvaran från Live eller ej? Det brukar jag iaf få göra. Vill du uppdatera? Ja/Nej. Dock kan jag hålla med om att det inte är så tydligt vad som ingår i dessa uppdateringar eller ens var man kan läsa detta.

Postad 21 November 2009 - 13:14

TukTuk
  • TukTuk
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

Är det verkligen jag som äger mjukvaran? Är det inte bara så att jag har licens att använda mjukvaran? Och hårddisken går ju att formatera om och använda på annan konsol om jag förstått det rätt. Dessutom borde man väl teoretiskt kunna blåsa ut och installera om ett nytt operativsystem på boxen?

Jo, det är upphovsmännen som alltid äger rättigheterna i första hand. De har sålt dig rätten att använda mjukvaran enligt deras regler. Du har rätt att ändra enligt nedan men ingen domstol har hittills funnit en ändring nödvändigt.

26 g §: Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål.

Backups går alltså direkt bort ifall upphovsmännen inte gett tillstånd. Piratkopior med ändrade stealthfiler är ju solklart tokfel.

Man modifierar ju mjukvaran i konsolen( firmware ) så varför har då inte MS rätt att banna( ta tillbaka en del av mjukvarans funktionalitet )? Man har ju modifierat systemet firmware-OS i boxen.

Postad 21 November 2009 - 13:36

Unregisteredf5f99731
  • Unregisteredf5f99731
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
Är inte så haj på detta. Men är det inte DVD-spelarens mjukvara man ändrar med flashning? Och inte operativsystemets.

Postad 21 November 2009 - 13:39

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6702 inlägg
  • 0
Ju mer man tänker på detta desto konstigare verkar det.

Det piraterna brutit mot är ju Live avtalet mellan dem och Microsoft. Då väljer Microsoft att stänga av själva boxen och inte användaren? Borde det inte vara tvärtom? Att den användaren som har guldabbonemanget blir bannad och förlorar sitt abbonemang medan boxen förblir orörd?

Om sen 'nästa' användare bara spelar orginalspel på boxen så borde de väl få full tillgång till både Live? De har ju inte brutit mot något Microsoft-avtal.

Men som det är nu så har nästa användare inte bara förlorat access till Live, utan även media-funktionalitet och möjligheten att installera till HDD vilket verkar konstigt att Microsoft förbjudit just det eftersom den funktionaliteten inte direkt ingick i Live-avtalet med MS.

Postad 21 November 2009 - 14:03

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2199 inlägg
  • 0

Det piraterna brutit mot är ju Live avtalet mellan dem och Microsoft. Då väljer Microsoft att stänga av själva boxen och inte användaren? Borde det inte vara tvärtom? Att den användaren som har guldabbonemanget blir bannad och förlorar sitt abbonemang medan boxen förblir orörd?

Nja, tror snarare det här är en ekonomisk fråga.
Var ju en bra ekonomisk taktik att börja banna boxar en vecka innan modern warfare 2 kommer ut, så att dom boosta försäljningssiffrorna före jul.

Om man bannar gamertagen så är det ju bara att skapa en ny.

Bannar dom xboxen i fråga så måste man köpa en ny, men man får fortfarande behålla gamertagen, det är ju uppenbart dom gjort detta för att tjäna pengar, och i mina ögon är det faktiskt ett riktigt smart drag.

Redigerat av Unregistered710b3906, 21 November 2009 - 14:04.

Postad 21 November 2009 - 14:15

Unregisteredf5f99731
  • Unregisteredf5f99731
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
Smidigt gjort, man är ju så illa tvungen och köpa en ny (lr begagnad). Och spel. Om man vill fortsätta spela.
För risken är ju stor att man blir bannad ytterligare om man kör flashat igen.

Har det inte läckt ut än hur dom ser de flashade konsolerna?

Postad 21 November 2009 - 16:16

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

• 2237 inlägg
  • 0
Det har varit för mycket ändringar i firmwaren som tillåter MS att se vilka som flashat eller inte.
Dock så väntar det drösvis med stämningar mot MS när dom gjort hdd'n i xboxen istort sett obrukbar.

Att dom bannar folk från live är helt ok då man bryter mot det avtalet, men dom får inte ändra något som försämrar funktionerna hos din xbox som du äger.

Postad 21 November 2009 - 16:31

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Ni glömmer bort att alla de funktioner de tar bort är sådant som kommit till via uppdateringar via just Xbox Live, såsom arkadspel, installation av spel osv.

Tycker de borde kunna stänga av moddade konsoler helt och hållet.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.