Märkligt, vi måtte inte se samma inlägg från dec 2009. Att man måste lägga ner SVT-HD i T för att bygga ut T2 och att det tar 6 månader. Du måste vara bra på att läsa mellan raderna! (Det kanske står i länkarna, jag ska läsa dem sen)Står i första inlägget hos mig iaf med länkar dit det finns mycket information.
....
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
1 år sedan |
![]() |
9 år sedan |
![]() |
9 år sedan |
![]() |
9 år sedan |
![]() |
9 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
Postad 09 maj 2010 - 19:52
Postad 09 maj 2010 - 19:54
Det där är som bekant matematik och inte svenska.Hur mycke svenska jag än läser på ABF så är fortfarande 40-50% mer än 25%.
"mycke" är fel stavning förresten...

Redigerat av Unregistered277056c3, 09 maj 2010 - 19:55.
Postad 09 maj 2010 - 19:55
Sen att påpeka på stavfel osv är bara löjligt.
Redigerat av Leatherface, 09 maj 2010 - 19:56.
Postad 09 maj 2010 - 19:56
Det är betydligt bättre och mer rättvist att skyffla runt betalkanaler, och dessutom kommer ju ALLA kanaler på sikt att hamna i T2-muxar (eller T3), så det är verkligen pest eller kolera.
Sändningstillstånden är inte på livstid, det här borde redan ha lösts på ett bra sätt, och det är tjänstefel att inte ha någon som helst marginal i nätet eller ens en vettig plan för kanalallokeringen och kommande oundvikliga rockader.
Kort sagt ett dåligt jobb av Teracom och hejdukarna på Boxer...
Mycket möjligt det känns mer rättvist men om det finns avtal så finns det och så länge dessa gäller så kan man inte behandla kanal ägarna hur som helst.
Jag håller med om att så fort avtalen går ut så bör man i de nya avtalen med kanal ägarna skriva in att terracom har rätt att kräva både Mpeg4 och att kanalen ska flyttas till en t2 mux, dvs det handlar inte om vilket avtal man har mot boxer kunder utan vad man har för avtal mot kanal ägarna.
/Fredrik
Postad 09 maj 2010 - 20:01
Dom andra fordonen hamnar i Mux 5 den 1 juni och får större täckning (Om jag fattade dig rätt
).
Tack för en intressant diskussion! :-)Du behöver inte medla. Vi njuter av det här.
![]()
Dina slutsatser är korrekta, och vi kan bara konstatera att Teracom/Boxer gjort ett uselt jobb, och i praktiken blir vi alla dragna vid näsan mer eller mindre, oavsett hur lösningen ser ut...
Postad 09 maj 2010 - 20:10
Jan
Det är sant att du kommer att bli tvungen att byta box igen när marknätet
startar upp med HD i slutet av året. Det är förvisso frustrerande och
besvärligt och dyrt! Men Teracom, som äger nätet, ser ingen annan teknisk
möjlighet.
När nätet över hela Sverige blir HD- anpassat, alltså inte enbart
Mälardalen som idag, så blir det nämligen med en delvis annorlunda och ny
teknik. Denna "packar signalen tätare" och HD kommer alltså inte att kräva
lika mycket utrymme som idag. Som du vet är marknätets kapacitet begränsat
och TV-bolagen slåss med telekombolagen om utrymmet.
Ring gärna Teracoms kundtjänst och fråga om du vill veta mer. Det är där
beslut och tidsplan ligger!
Vänliga hälsningar
Eva Hamilton
---ursprungligt meddelande---
Avsändare:
Skickat till:
Skickat kl.: 01.03.2010 20:53
Ämne: Protest mot att SVT-HD i marknätet läggs ner
Hej!
Jag protesterar stark mot att ni lägger ner utsändningen av SVT-HD via
marknätet.
Nu står jag och en massa andra med mer eller mindre värdelösa boxar!
Jag har verkligen uppskattat SVT HD nu under OS och det är med stor sorg
och besvikelse jag nu läser att ni tänker lägga ner sändningen för att
under hösten starta upp med ny teknik. Då är den HD-box jag skaffat
värdelös som HD-box! Jag tycker ni kunde fortsätta sända SVT-HD tills
vidare.
Hälsningar Janne
Postad 09 maj 2010 - 20:18
För SVT är det ju bara bra som ger dom möjlighet till att sända 2 HD kanaler i marknätet som dom inte hade fått annars.
Inte säkert dom får det ens nu det får vi ju se efter dom delat ut tillstånden.
Redigerat av Leatherface, 09 maj 2010 - 20:20.
Postad 09 maj 2010 - 20:34
1. Du började bluddra politik: "blåa sörjan till regering"Det var du som började prata om svenska.
Sen att påpeka på stavfel osv är bara löjligt.
2. Jag svarade med ABF och svenskkurs eftersom ovanstående indikerar vänsterorientering
3. du hänvisade då till siffror och att de inte ändras av ABF-kurs i svenska
4. Jag påpekade skämtsamt att du stavat fel när du skrev "mycke" (med anknytning till punkt 3)
5. Du blir putt, skriver att jag började prata om svenska och att det var löjligt.
Jag tyckte tennismatchen var ganska kul och trodde du hängde med.
Måste därför fråga; Har någon påpekat att du är ganska humorbefriad?
Helt riktigt, och det borde givetvis gjorts så från början av klåparna i Teracom/Boxer-sfären.Jag håller med om att så fort avtalen går ut så bör man i de nya avtalen med kanal ägarna skriva in att terracom har rätt att kräva både Mpeg4 och att kanalen ska flyttas till en t2 mux, dvs det handlar inte om vilket avtal man har mot boxer kunder utan vad man har för avtal mot kanal ägarna.
Postad 09 maj 2010 - 20:37
Den informationen kommer direkt från Teracom, som ju enl Hamilton är de som bestämmer...Ja självklart är de ju krångligt och dyrt och så men som sagt teknisk nödvändighet som hon säger.
Hon har ingen anledning att säga emot, eftersom licenspengarna trillar in i vilket fall som helst.
Postad 09 maj 2010 - 20:43
Tagga ner lite nu, du visar dig inte från din bästa sida för närvarande i den här tråden. Herregud, världen går inte under för att jag råkade få med en rad för mycket. Om du nu bara tycker det här är kul och får en kick av det, så okej, men tänk på att dina motdebattörer kanske inte är lika skruvade som du, ironi och närbesläktade avarter gör sig inte så bra i text.Du citerar som en påse nötter! Tredje raden var ett svar på Lädernyllets inlägg om TFS.
Variabel bithastighet är per definition att bithastigheten varierar över tiden, till skillnad från konstant bithastighet (cbr). Vid statistisk multiplexering låter man lättkodat material på kanal x stå tillbaka för svårkodat material på kanal y, så kanalerna går i vbr. Så nej - vbr är inte något helt annat, dock kan ju även en enskild mediakod enkoderas som vbr endast beroende av sitt eget material och när man pratar om vbr är det vanligen dessa situationer man ha i åtanken, men här pratar vi tv-muxar och då är det självklart att snack om vbr är en korrekt beteckning av en delkomponent i statmuxningsprocessen.Och det är fortfarande så att Dynamisk allokering av bandbredden inte används i Sverige.
Variabel Bitrate (VBR) är något helt annat. Googla själv eller fråga så förklarar jag gärna!
Angående begreppet dynamisk allokering så kan vi nog skippa den diskussionen, om vi går tillbaka några inlägg så ser vi att denna diskussion har förvridits sakta från ursprungsinlägget. Det leatherface pratade om ursprungligen var just statmuxning (antar jag?).
Sedan tycker jag att inriktningen med att lägga samtliga (inkl SVT) HD-tjänster på nya T2 är helt rätt, detta ger en tydlig avgränsning kring HD och icke HD i marknätet. Detta gör det enklast att förklara för den vanliga tittaren, T2 = HD-box, T1 = SD-box. Kan annars bli avigt att förklara för någon oinsatt som kan se på SVT HD i sin mpeg-4/T1-box att betal-HD måste han ha en ny box för, trots att hans nuvarande box tydligt visar HD på tv:n. Och hur gör man om en HD-tjänst väljer att lägga sig FTA? Ska den då hamna som T1 eller T2? Ytterligare förvirring för tittaren alltså - nej det bästa och enda vettiga är att samla all HD under T2. Det är nog rörigt som det är just nu med mpeg2 och mpeg4 sd blandat och handlare som marknadsför mpeg4-boxar som hd-kompatibla etc. I höst blir det tydligt igen (för den som får korrekt info från säljare och kundtjänster vill säga)
Ny teknik är alltid rörigt för icke insatta, oavsett hur man gör, men detta kommer minimera frågorna.
(Hur gick debatten förresten när DVB-S2 drog igång, någon som kommer ihåg?)
Jag har förståelse för xyzzys argument att PS ska sändas på det sätt som ger flest tittare, eftersom vi alla är med och betalar för kanalerna. Men då är väl faktiskt så att det är mpeg2 T1 som ska gälla för SVT HD, eller?

Postad 09 maj 2010 - 20:48
Ingår RTVV i den sfären? För även om Teracom nog har mycket att säga till om kring tekniken så är det ju ändå RTVV som ger ut tillstånden med ev följdkrav. Teracom och Boxer kan tyvärr inte tvinga någon att byta sändningsteknik om det i sändningstillståndet uttryckligen står "mpeg2".Helt riktigt, och det borde givetvis gjorts så från början av klåparna i Teracom/Boxer-sfären.
Postad 09 maj 2010 - 21:12
Jag påpekade helt enkelt att ditt svar blev märkligt eftersom det såg ut att relatera till något jag svarat på i ett annat sammanhang. Jag är inte särskilt upprörd om du nu trodde det.Tagga ner lite nu, du visar dig inte från din bästa sida för närvarande i den här tråden. Herregud, världen går inte under för att jag råkade få med en rad för mycket.
Sammanhanget gällde huruvida norska blandsändningar sparade mängder av bitrate eller inte när källmaterialet är sd. Svaret är att de inte gör det i någon nämnvärd omfattning, eftersom kanalen fortfarande sänder HD och det inte på ett vettigt sätt går att "släppa till" bandbredd till någon annan kanal vid t ex reklamavbrott, nyheter eller annat som har sitt ursprung i sd.Variabel bithastighet är per definition att bithastigheten varierar över tiden, till skillnad från konstant bithastighet (cbr). Vid statistisk multiplexering låter man lättkodat material på kanal x stå tillbaka för svårkodat material på kanal y, så kanalerna går i vbr.
Enklare att förklara kan vara en poäng, men fortfarande förbenat svårt att motivera höjda kostnader för Public Service. En vettig variant vore kanske rabatterad tv-avgift för de som inte har tillgång till SVT HD.Sedan tycker jag att inriktningen med att lägga samtliga (inkl SVT) HD-tjänster på nya T2 är helt rätt, detta ger en tydlig avgränsning kring HD och icke HD i marknätet. Detta gör det enklast att förklara för den vanliga tittaren, T2 = HD-box, T1 = SD-box. Kan annars bli avigt att förklara för någon oinsatt som kan se på SVT HD i sin mpeg-4/T1-box att betal-HD måste han ha en ny box för, trots att hans nuvarande box tydligt visar HD på tv:n.
Inte alls. Här finns ju ett utmärkt tillfälle för Boxer att avtala fram en bra affärsmässig lösning. De måste bara anställa ny personal...Och hur gör man om en HD-tjänst väljer att lägga sig FTA? Ska den då hamna som T1 eller T2? Ytterligare förvirring för tittaren alltså - nej det bästa och enda vettiga är att samla all HD under T2.

Rörigt är bara förnamnet, och de som kommer i kläm är som vanligt folk med sämre förutsättningar att ta sig igenom djungeln. Inte bra, och en god anledning varför RTVV borde jobba mer med information och styrning, istället för att bara jamsa med när Teracom tycker till.Det är nog rörigt som det är just nu med mpeg2 och mpeg4 sd blandat och handlare som marknadsför mpeg4-boxar som hd-kompatibla etc. I höst blir det tydligt igen (för den som får korrekt info från säljare och kundtjänster vill säga)
När S2 drog igång fanns det ingen debatt i Sverige eftersom boxarna till största delen kom från TV1000/Filmnet osv, i England var situationen densamma med Sky och Tyskarna hade knappt några kodade kanaler alls.Ny teknik är alltid rörigt för icke insatta, oavsett hur man gör, men detta kommer minimera frågorna.
(Hur gick debatten förresten när DVB-S2 drog igång, någon som kommer ihåg?)
Haha. Finns nog inga gamla DVB-T/mpeg2-boxar som klarar HD idag. Har du sett nån?Jag har förståelse för xyzzys argument att PS ska sändas på det sätt som ger flest tittare, eftersom vi alla är med och betalar för kanalerna. Men då är väl faktiskt så att det är mpeg2 T1 som ska gälla för SVT HD, eller?

Redigerat av Unregistered277056c3, 09 maj 2010 - 21:16.
Postad 09 maj 2010 - 21:15
Det är regeringen som beslutar det. Dessutom så får dom förtur om dom får tillsånd.Ja självklart är de ju krångligt och dyrt och så men som sagt teknisk nödvändighet som hon säger.
För SVT är det ju bara bra som ger dom möjlighet till att sända 2 HD kanaler i marknätet som dom inte hade fått annars.
Inte säkert dom får det ens nu det får vi ju se efter dom delat ut tillstånden.
Redigerat av jan_bananberg, 09 maj 2010 - 21:16.
Postad 09 maj 2010 - 21:17
Min MPEG2 box (Dreambox 7025) klarar faktiskt HD i mpeg2 fast nerskalat pga den bara har scart ut.Haha. Finns nog inga gamla DVB-T/mpeg2-boxar som klarar HD idag. Har du sett nån?
Och kan faktiskt streama SVT HD i MPEG4 till min dator/ps3.
Finns ju en hög andra gamla boxar som klarar det som var tänkt för HD men idag är dom ju värdelösa för HD precis som DVB-T/MPEG4 boxarna.
HD sändes faktiskt i MPEG2 i början innan man gick över till MPEG4.
Finns väl fortfarande ett fåtal kvar över Satellit.
Redigerat av Leatherface, 09 maj 2010 - 21:26.
Postad 09 maj 2010 - 21:26
Standarden Sverige kommer använda ger ca 38mbit per mux har jag för mig jag läste senast men kan säkert fortsätta optimeras och rymma ännu mer senare.
Lidt optimistisk - omkring 37 Mbit/sek er mere realistisk (hvis SFN skal understøttes)
.
Sen ger DVB-T2 andra fördelar som TFS som innebär att kanalerna skulle kunna använda bandbredden över alla muxar totalt och skulle ge ännu fler kanaler och skulle ge fördelen att man kan ta emot kanalerna på vilken frekvens som helst av dom det sänds på och ingen VHF antenn skulle behövas då.
NEJ - TFS kommer ikke med DVB-T2. Nordig spec er ændret så TFS er optional også efter 2011. Sørgeligt men desværre sandt. (www.nordig.org)
Det er - som jeg i en tidligere post har skrevet - IKKE muligt at lade en hel kanal udgå (fx VHF kanalen) i en TFS mux gruppe. Hvis der anvendes en coderate på 2/3 og der anvendes 3 kanaler til at danne TFS gruppen - vil hele FEC kapaciteten blive anvendt for at erstatte den kanal, der ikke modtages. Der vil således INGEN FEC være tilbage til at rette almindeligt støj. Code-rate 2/3 kan aldrig rette mere end 1/3 fejlbits (og i praksis lidt mindre).
Der skal indgå (urealistisk) mange flere UHF/VHF kanaler i en TFS gruppe, for at det kunne blive realistisk at en af kanalerne slet ikke modtages (ingen VHF antenne).
Det er ikke klogt at fremføre sådant. Hvis VHF anvendes i et område så SKAL alle kunne modtage VHF signalerne - TFS eller ikke TFS.
För mig är 38mbit mer än 22mbit iaf och hur man än räknar får du inte in samma antal kanaler om du väljer DVB-T.
Og 37 Mbit/sek er også meget mere end 22 Mbit/sek
Bemærk at Teracom omlægger Nät5 i Mälerdalen til MFN mode CR=2/3 GI=1/32 24.13 Mbit/sek fra 1 juni.
Teracom: Utbyggnadsplaner
Lars

Postad 09 maj 2010 - 21:28
Minnet sviker möjligtvis, men kan inte påminna mig att det sänts HD i mpeg2 i marknätet.Min MPEG2 box (Dreambox 7025) klarar faktiskt HD i mpeg2.
Finns ju en hög andra gamla boxar som klarar det också.
HD sändes faktiskt i MPEG2 i början innan man gick över till MPEG4.
Finns väl fortfarande ett fåtal kvar över Satellit.
Satellit är en annan sak, men vete f-n om det finns någon kvar i Europa.
Postad 09 maj 2010 - 21:47
Hum... Du skrev lite tidigare att:Min MPEG2 box (Dreambox 7025) klarar faktiskt HD i mpeg2 fast nerskalat pga den bara har scart ut.
Du är bara en bortskämd Stockholmare som inte gör annat än gnäller.
Vi i övriga landet har inte haft SVT HD överhuvudtaget i marknätet under testsändningarna.
Blir lite nyfiken. Har du haft SVT HD via marknätet eller inte?
Postad 09 maj 2010 - 21:48

Men hade jag bott i Stockholm så hade jag kunnat göra samma sak med DVB-T.
Apropå Dreambox så lär det ju komma DVB-T2 tuners till dom så det räcker att byta dom bara istället för köpa en helt ny box. Redan sett initialt stöd för DVB-T2 tuners i sourcekoden.
Nåt som TV tillverkare och andra boxtillverkade borde ta efter.
Redigerat av Leatherface, 09 maj 2010 - 21:52.
Postad 09 maj 2010 - 21:57
Hur bra funkar det via Tele2, och vad finns för boxalternativ?Nej genom Tele2 så jag har fortfarande SVT HD
.
Men hade jag bott i Stockholm så hade jag kunnat göra samma sak med DVB-T.
Apropå Dreambox så lär det ju komma DVB-T2 tuners till dom så det räcker att byta dom bara istället för köpa en helt ny box. Redan sett initialt stöd för DVB-T2 tuners i sourcekoden.
Nåt som TV tillverkare och andra boxtillverkade borde ta efter.
Tunermoduler till de stora tillverkarnas apparater lär vi nog aldrig få se, trots att många av dem köper sina tuners av samma tillverkare. Det är visst meningen att vi skall köpa nytt varannat år eller så...
Ganska grymt att bli kallad Stockholmare förresten. Det sved nästan.

Redigerat av Unregistered277056c3, 09 maj 2010 - 21:59.
Postad 09 maj 2010 - 21:58
Detta har kanske varit känt i inside-kretsar men har inte delgivits allmänheten! Sorgligt! Jag skaffade min HD-mottagare i feb 2009.
Det blev vedtaget af regeringen 19 december 2007 og RTVV's nyhedsbrev #2 2008 beskiver den forventede udvikling.
"Ytterligare teknisk
utveckling kan vid denna tidpunkt också
beaktas, t.ex. pågående arbete med den nya
utsändningsstandarden DVB-T2. Härigenom
skulle det kunna skapas förutsättningar för att
bedriva HDTV-sändningar i stor omfattning."
Det har været omtalt mange gange i debatter her, på idg.se, dn.se etc.
Især efter de finske VHF HD licenser blev tildelt DNA Oy i sommeren 2009 og England begyndte at sende DVB-T2 i december 2009 har det været meget omtalt.
Men Nät M har vel aldrig været andet end et forsøg. Og forsøg må man altid forvente vil ophøre uden varsel. Nu gives der alligevel varsel indtil 1 juni.
Lars

Redigerat av reslfj, 09 maj 2010 - 22:10.
Postad 09 maj 2010 - 22:00
Funkar väldigt bra men enbart SVT HD av HD kanalerna som funkar så det är pairing precis som ComhemHur bra funkar det via Tele2, och vad finns för boxalternativ?
Tunermoduler till de stora tillverkarnas apparater lär vi nog aldrig få se, trots att många av dem köper sina tuners av samma tillverkare. Det är visst meningen att vi skall köpa nytt varannat år eller så...
Ganska grymt att bli kallad Stockholmare förresten. Det sved nästan.

För mer info kolla Tele2 tråden.
Redigerat av Leatherface, 09 maj 2010 - 22:02.
Postad 10 maj 2010 - 00:02
Hej, ja numera känner jag också till det! I dokumenten som du hänvisade till är det inte särskilt tydligt. Jag anser fortfarande att detta har varit känt för i stort sett enbart branschfolk! Jag upptäckte det i samband med att SVT informerade via EPG att SVT-HD skulle läggas ner. Vanliga svenskar läser inte sånt som RTVV-nytt m.m. (Jag är också ganska dålig på att läsa dagstidningar måste jag tillstå)Det blev vedtaget af regeringen 19 december 2007 og RTVV's nyhedsbrev #2 2008 beskiver den forventede udvikling.
"Ytterligare teknisk
utveckling kan vid denna tidpunkt också
beaktas, t.ex. pågående arbete med den nya
utsändningsstandarden DVB-T2. Härigenom
skulle det kunna skapas förutsättningar för att
bedriva HDTV-sändningar i stor omfattning."
Det har været omtalt mange gange i debatter her, på idg.se, dn.se etc.
Især efter de finske VHF HD licenser blev tildelt DNA Oy i sommeren 2009 og England begyndte at sende DVB-T2 i december 2009 har det været meget omtalt.
Men Nät M har vel aldrig været andet end et forsøg. Og forsøg må man altid forvente vil ophøre uden varsel. Nu gives der alligevel varsel indtil 1 juni.
Lars
Internet har den nackdelen att man hittar information i brottstycken och inte får en bra översikt. Tyvärr! Jag följer dessa websidor och det tar nog med tid.
Postad 10 maj 2010 - 15:44
Inse att du har köpt en mottagare under missvisande förutsättningar och gå vidare. Stäm gärna Teracom, RTVV, Boxer eller staten men du kommer ändå aldrig att se någon HD-kanal i DVB-T i marknätet igen. Om du läste mina inlägg för 2 år sedan så hade du insett det redan då.
Tyvärr har jag inte sett/läst den informationen. Finns den kvar, var i så fall? Jag läser den gärna.
Det diskuterades exv här: https://www.minhembi...s...92905&st=30 (se mitt inlägg #37)
(inlägget behöver ej kommenteras i övrigt, det är 2 år gammalt)
Redigerat av hakanh65, 10 maj 2010 - 15:47.
Postad 11 maj 2010 - 08:34
lätt att bli blåst i lokala butiken om man inte vet
Postad 11 maj 2010 - 16:29
Det diskuterades exv här: https://www.minhembi...s...92905&st=30 (se mitt inlägg #37)
Ja, allerede tidligere i denne streng: fx mit indlæg #32 med bemærkninger til Leatherface's indlæg 20 jan 2008. og også indlæg før #32.
Det var før DVB-T2 standarden var færdig (i april 2008) og de fleste skrev '+30% kapacitet', fordi det var det absolutte design minimum for DVB-T2. Allerede i de første dage af april 2008 blev 'DVB-t2 insider info' vist på internettet fx her .
Da man i 2009 fik målt på rigtige DVB-T2 modtagere, viste det sig, at kapaciteten var endog større end man først havde fortalt.
Når branchen ikke vil og kan fortælle om kommende standarder, er det jo i høj grad, fordi det måske vil stoppe eller udsætte et salg at sige sandheden.
Det er jo et helt andet problem om man skal kræve, at salgspersoner er vidende og altid siger sandheden.
Lars

Redigerat av reslfj, 11 maj 2010 - 16:31.
Postad 14 maj 2010 - 08:57
Om vi ponerar att den svenska DVB-T2 standarden följer den brittiska, vilka övriga randvillkor behöver uppfyllas för att en tv från UK-marknaden skall fungera i Sverige? Det lär ju vara ett flertal aspekter...någon som vet?
Postad 14 maj 2010 - 10:13
Redigerat av Leatherface, 14 maj 2010 - 10:14.
Postad 31 maj 2010 - 01:47
Kommer man att kunna se fotbollsVM i HD?
Postad 31 maj 2010 - 06:55
Och sen så är det bara hos CD man kan se alla matcher i HD.
Redigerat av Leatherface, 31 maj 2010 - 06:56.
Postad 31 maj 2010 - 09:53
•7
•BBC World News
•Disney XD
•Star!
•Showtime
•Discovery Science
•Discovery Travel & Living
slocknar.
Efter kl.18:00 kan man göra en ny sökning efter dessa, då har de flyttats till Mux5 istället.
MER info om detta hos Teracom: http://www.teracom.s...ng-i-marknatet/
Där det även finns ytterligare en länk: http://www.teracom.s...byggnadsplaner/ där det sen finns ytterligare länkar och information.
Detta görs ju för att kunna konvertera Mux6 till DVB-T2 senare i höst, och då sända HD-kanaler där.
Redigerat av anderswillhelmsson, 01 juni 2010 - 06:23.
Postad 02 juni 2010 - 08:00
Som vanligt när man inte är så insatt i beslutsprocessen så förstår jag inte vad som tar sådan tid..

Postad 02 juni 2010 - 19:05
Redigerat av jan_bananberg, 02 juni 2010 - 19:07.
Postad 02 juni 2010 - 22:08
Vad väntar vi (eller snarare importörerna) på egentligen?
Redigerat av AiR, 02 juni 2010 - 22:09.
Postad 03 juni 2010 - 09:47
viaccess kravet från boxer gör det också knepigare för dem, inte konstigt att deras chef avgick bara plopp
Postad 05 juni 2010 - 16:43
Comhem sänder ju både TV4HD och SVTHD, dom sänder ju fotbollsvm i HD.Nej då det blir först i höst och sen så måste du som sagt ha ny box eller TV också.
Och sen så är det bara hos CD man kan se alla matcher i HD.
Postad 05 juni 2010 - 17:51
Bara hos CD man kommer kunna se dom matcherna i HD.
Redigerat av Leatherface, 05 juni 2010 - 17:52.
Postad 06 juni 2010 - 10:25
Postad 06 juni 2010 - 10:28
Dansk HD TV i DVB-T fungerar ypperligt (naturligtvis).
Postad 06 juni 2010 - 11:27
Och att sända i DVB-T skulle innebära att det bara vart 3-4 HD kanaler istället för 7-8.
Det var ju likadant vid nersläckningen av analoga kanalerna i Sverige.
Ingen TV hade DVB-T i TV apparaterna då i Sverige.
Var ju likadant även på satellit för den delen där HD kanaler kör med DVB-S2 som är motsvarighetern till DVB-T2 för satellit.
Sen skulle dom flesta få behöva skaffa ny TV apparat iaf eftersom dom flesta TV saknar CI+ som kommer behövas för HD kanalerna mest troligt.
Redigerat av Leatherface, 06 juni 2010 - 11:32.
Postad 06 juni 2010 - 16:45
Vad är det för insnöade byråkrater som kommer på att man skall byta till ett TV system som inte finns ännu? Varför så bråttom? Man kan väl sända HD TV i DVB-T som alla andra i några år tills alla nya mottagare kan ta emot båda?
Dansk HD TV i DVB-T fungerar ypperligt (naturligtvis).
Hvorfor begynder du STRAKS med negative udsagn som "insnöade byråkrater", når du selv intet ved om sagen - udover en overdreven personlig påholdenhed mht. penge og køb af tv ? Sådanne udsagn - ganske uden viden - vil jo næsten automatisk får dig til at fremstå som uvidende - ja, ligefrem som dum.
Du kunne da søge oplysninger om fakta og prøve at forstå, hvorfor myndighederne har foretaget dette - yhyre fornuftige valg . Du har adgang til internettet og kan ved få tryk på din mus og tastatur faktisk finde beskrivelser, der i et klart sprog redegøre for begrundelserne. Når du ikke har gjort dette fremstår du også let som uvillig til at udføre blot det mindste arbejde - en 'doven-didrik' kalder vi det på dansk.
Den danske DR-HD kanal fungere ikke ypperligt, da den ligesom den nu slukkede SVT-HD i Mälerdalen anvendet over 50% af kapaciteten i en mux (den sendes sammen med kun 2 1/2 MPEG-4 SD kanaler). Men én HD kanal der er alene, kan ikke effektivt stat-muxes og naturligvis er det dyrt at anvende over 50% af en mux, når man med samme investering og samme driftsudgift kan sende 4 HD kanaler i en mux, dvs hver koster kun 25% af muxes pris.
"It's the economy stupid" gælder også her. Men din personlige økonomi lige nu er HELT uden betydning, det er den samlede svenske økonomi over tid, der er afgørende.
Lars

Redigerat av reslfj, 06 juni 2010 - 16:46.
Postad 07 juni 2010 - 01:18
Jodå det fanns det visst, t.ex i min TV som är fem år gammal och det är väl bara ett par år sedan som vi släckte ner de analoga sändningarna..............
Det var ju likadant vid nersläckningen av analoga kanalerna i Sverige.
Ingen TV hade DVB-T i TV apparaterna då i Sverige.
...........
Postad 07 juni 2010 - 01:29
Men Lars, jag och många med mig är irriterade för att man tog bort de enda som fanns närmare ett år innan man ska starta om. Och meddelandet som jag såg först i SVT-HDs EPG-guide kom två veckor efter att man infört MPEG4 och två veckor innan nedsläckningen. Jag vet tekniken har diskuterats flera år men besluten??..................
"It's the economy stupid" gælder også her. Men din personlige økonomi lige nu er HELT uden betydning, det er den samlede svenske økonomi over tid, der er afgørende.
Lars
Jag hade hoppats kunna se fotbollsVM i HD utan att behöva skaffa nya system. HD infördes till förra VM-et men då fanns inga boxar att få tag på! Jag och många andra sitter dessutom bundna till boxer och kanske inte vill betala dubbla abonnemang. Och när jag läser får jag ibland intrycket att man faktiskt inte har fastställt spec. för DVB-T2 än. Man har inte heller beslutat om vilka som får sända Hd så småningom.
Dessutom tycker jag det är mycket konstigt att man beslutar att införa ett system som inte ens är testat och inte testar innnan det införs!?
Postad 07 juni 2010 - 01:30
DR HD kör 11 Mbit (padded). Stat-mux är inte helt oproblematiskt, eftersom det inte finns något vettigt sätt att prioritera då flera kanaler samtidigt kräver hög bitrate.Den danske DR-HD kanal fungere ikke ypperligt, da den ligesom den nu slukkede SVT-HD i Mälerdalen anvendet over 50% af kapaciteten i en mux (den sendes sammen med kun 2 1/2 MPEG-4 SD kanaler). Men én HD kanal der er alene, kan ikke effektivt stat-muxes og naturligvis er det dyrt at anvende over 50% af en mux, når man med samme investering og samme driftsudgift kan sende 4 HD kanaler i en mux, dvs hver koster kun 25% af muxes pris.
4 hd-kanaler i en mux förutsätter givetvis T2, vars implementering är ett naturligt steg i utvecklingen, men det är en aning vilseledande att påstå att T2 kostar lika mycket som de befintliga muxarna i investering och driftskostnad.
JohnnyWalker är mest irriterad för att HD-utbyggnaden i Sverige tar sån förbannad tid, så det är ganska onödigt med förolämpningar, såvida du inte själv tycker det är ok att bli kallad danskjävel eller liknande.

Postad 07 juni 2010 - 01:37
Specen finns, och I England kör man för fullt, men det är helt riktigt som du säger att tekniken är ganska oprövad, och förstagenerations-boxarna är ytterligt få och med väldigt begränsade features. PVR och dubbla tuners lyser med sin frånvaro, men kommer naturligtvis så småningom.Och när jag läser får jag ibland intrycket att man faktiskt inte har fastställt spec. för DVB-T2 än. Man har inte heller beslutat om vilka som får sända Hd så småningom.
Dessutom tycker jag det är mycket konstigt att man beslutar att införa ett system som inte ens är testat och inte testar innnan det införs!?
Tyvärr får man nog räkna med att HD via T2-muxar blir mer störningskänsligt än med T1, eller åtminstone att en given störning "syns" betydligt mer med T2...
Postad 07 juni 2010 - 01:46
Nejdå, detta var inget problem när det gäller satellit, eftersom den absoluta merparten av satellitboxarna tillhandahölls av operatörerna. Detta har jag förklarat för dig redan tidigare, som du förmodligen minns.Var ju likadant även på satellit för den delen där HD kanaler kör med DVB-S2 som är motsvarighetern till DVB-T2 för satellit.
CI+ är ganska fånigt och medför bara ökade kostnader för konsumenten, men det stämmer som du säger.Sen skulle dom flesta få behöva skaffa ny TV apparat iaf eftersom dom flesta TV saknar CI+ som kommer behövas för HD kanalerna mest troligt.
Postad 07 juni 2010 - 01:55
En engelsk spec ja, men ännu ingen svensk! Och appropå tester, på Öland t.ex. där det knappt går att se nåt med DVB-T hur ska det gå med DVB-T2.Specen finns, och I England kör man för fullt, men det är helt riktigt som du säger att tekniken är ganska oprövad, och förstagenerations-boxarna är ytterligt få och med väldigt begränsade features. PVR och dubbla tuners lyser med sin frånvaro, men kommer naturligtvis så småningom.
Tyvärr får man nog räkna med att HD via T2-muxar blir mer störningskänsligt än med T1, eller åtminstone att en given störning "syns" betydligt mer med T2...
Postad 07 juni 2010 - 08:39
Risken att T2 kommer att kräva betydligt fler slavsändare för att "bibehålla" täckningen är nog betydande.En engelsk spec ja, men ännu ingen svensk! Och appropå tester, på Öland t.ex. där det knappt går att se nåt med DVB-T hur ska det gå med DVB-T2.
Myntet har som vanligt en baksida...
Postad 07 juni 2010 - 09:42
Det finns enstaka PVRer ute nu, även med dubbla tuners, men det är rent allmänt rätt tunt med boxar.Specen finns, och I England kör man för fullt, men det är helt riktigt som du säger att tekniken är ganska oprövad, och förstagenerations-boxarna är ytterligt få och med väldigt begränsade features. PVR och dubbla tuners lyser med sin frånvaro, men kommer naturligtvis så småningom.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar