Postad 13 February 2010 - 08:36
Postad 13 February 2010 - 14:50
Bäst rent spontant tycker jag Cantons Reference 1.2 var, skrämmande bra ljud! Dom spelade en låt med mycket elgitarr och soulsjungande snubbe som lät helt galet bra, om någon var där och lyssnade på låten och kan namnet på den så får ni gärna upplysa mig =) En högtalare som jag blev något besviken på var Meridians för ca 430000kr, kan dock varit den tråkiga musiken som demonissen envisades med att spela. Larsen 6 lät förvånansvärt bra, en högtalare som jagh hade slagit till på med detsamma om det inte vore för att dom är så förskräcklig fula.
Postad 13 February 2010 - 17:01
Jag undrar vad du tycker mellan 802d vs Cantons Reference 1.2 om du skulle bestämma dig för någon och varför?
Mvh/Roger
Postad 13 February 2010 - 17:12
Hej Mikael_80.
Jag undrar vad du tycker mellan 802d vs Cantons Reference 1.2 om du skulle bestämma dig för någon och varför?
Mvh/Roger
Heh, jadu.. ganska svårt val faktiskt, jag vart väldligt impad av både två, dock lite svårt att göra en rättvis jämförelse då jag satt väldigt bra till under Canton lyssningen och under B&W stod jag upp och långt ut på sidan så..
Både två låter skrämmande bra dock. Canton hade en bas som verkligen kändes i bröstet och ett mellanregister som var sagolikt, uttrycket "det känns som sångaren/sångerskan står i rummet" har aldrig tidigare känts så befogat som efter jag lyssnade på dem. B&W lät snudd på lika bra, men som sagt, jag stod väldigt dåligt till..
Postad 13 February 2010 - 17:24
Mikael_80
Bla kan 802d var en utav mina tilltänkta nya frontar i framtiden,men jag ska ta det lungt och fara runt och lyssna på allt möjligt så får man se....
Jag undrar om inte 802d är snäppet bättre upptill tack vare diamantdiskanter men det kan vara en förutfattade mening,då jag inte har lyssnat på någon av dom här två.
Men den såg stor ut Cantons Reference 1.2,men är svag för trä....
Mvh/Roger
Redigerat av cobra-427, 13 February 2010 - 17:32.
Postad 13 February 2010 - 17:48
Tack för svaret.
Mikael_80
Bla kan 802d var en utav mina tilltänkta nya frontar i framtiden,men jag ska ta det lungt och fara runt och lyssna på allt möjligt så får man se....![]()
Jag undrar om inte 802d är snäppet bättre upptill tack vare diamantdiskanter men det kan vara en förutfattade mening,då jag inte har lyssnat på någon av dom här två.
Men den såg stor ut Cantons Reference 1.2,men är svag för trä....![]()
Mvh/Roger
Heh, ja i den prisklassen bör man nog välja med omsorg =)
Cantons högtalare var enorma, man ska ha nog ett väldigt stort rum om det överhuvudtaget ska se någorlunda bra ut och låta bra för den delen. B&W är för övrigt nästan små i jämförelse.
Postad 13 February 2010 - 18:20
Jag hatar trängsel. Kanske mindre folk i morn?
Postad 13 February 2010 - 18:39
Postad 13 February 2010 - 19:17
Jäklar vilken bas dom presterade,det känndes och hördes 2 våningar upp när dom drog på.
Dock så drevs dom med 2 monoblock,som vid 2ohm lämnade 1800 watt och 148 ampare.
Nya B&W 800 serien är så snygga,och dom hade gjort en del förbättringar när det gällde diamantdiskanten och ändrat magneten till basarna. Numera kör dom 2st nanomagneter till varje bas och fått ner vikten en bit.
Det som fick mig + många andra att tappa hakan var ett märke som heter ATCs.
Lyssnade på stativaren som heter SCM 11, grymt ljud den presterade och kostar 11.000kr.
En högtalare ni måste lyssna på, även deras golvare SCM 40 för 28.000 va en stor överaskning.
Fick ett väldigt begär efter dom,deras mellanregister va så härligt att lyssna på.
Postad 13 February 2010 - 19:25
Postad 13 February 2010 - 19:34
Dom har även center och sub i sitt sortiment.
Postad 13 February 2010 - 19:43
Skulle vara kul att höra dom(stativarna) i en surrounduppsättning.
Sedan var det kul att dom snabbt kunde växla mellan dom olika modellerna.
/Marcus
Postad 13 February 2010 - 19:45
Bra högtalare har tre bokstäver. JBL, PMC, ATC.
Redigerat av Bongo_Mongo, 13 February 2010 - 19:45.
Postad 13 February 2010 - 20:01
är ATC välkänt. Deras aktiva modeller är högintressanta. Och
som bra högtalarmärken är dom stora inom studiobranchen,
såsom PMC. Kul att dom är på mässan - så ankdammen växer
lite mer än vad Hifiklubben och Täby har i sortimentet.
Postad 13 February 2010 - 20:02
Men de dyraste som kostade 180 000kr, de lyfte inte jättemycket jämfört med golvaren för 20 000 nånting. Men som ni andra säger, väldigt prisvärda. Skulle kunna tänka mig att en center i deras serie skulle vara högintressant!
Postad 13 February 2010 - 20:37
I förhand hade jag sett fram emot Triangle men rummet var fullt första gången jag var där och andra gången var det riktigt mysko demo-musik...
Postad 13 February 2010 - 20:48
Kan bara hålla ned om att ATC var mässans utropstecken. Habegär
Lustigt demo dock "vill egentligen inte hålla på med hifi men de här är bara för bra..."
![]()
I förhand hade jag sett fram emot Triangle men rummet var fullt första gången jag var där och andra gången var det riktigt mysko demo-musik...
Tycker de spelade rätt kassa låtar på demon, förrutom Jennifer Warnes låten som var mumma. Två Stockfish låtar liksom, nejtack!
Tur att jag fick spela 3 spår ifrån min CD! Det slutade med att de demade Man in the mirror på alla 3 högtalarna
Redigerat av Unregisteredfb5958ec, 13 February 2010 - 20:49.
Postad 13 February 2010 - 20:53
musik spelades. Inte bara den vanliga gubbjazzen och näsflöjt.
Men sen så insåg jag att bara vinyldelen går på ca 300 000 kr.
Dock fick jag intresse fär Riaat dom körde på. Ska dit i morn igen
och höra lite mer.
Och så hamnade jag i ett rum där Guru Monitorerna demades med vinyl.
Aj, aj!!! Där sköt dom sig i foten. Det lät bättre hemma för tre år sen
med en vinylrigg som hamnade på återbruket. Guru presterar säkert
bättre!!!!
Postad 14 February 2010 - 04:42
Lite snabba intryck från mässan.......skitsurt att XTZ inte demade sina nya toppklass.....var riktigt sugen på att höra dem. Det som imponerade mest var nog Burmesters högtalare.....enormt bra ljud i mina ögon. Amphions små stativare imponerade också stort. Audiovector är ju alltid bra så det var ingen överraskning.......men att deras lilla toppmodell i K-serien kunde fylla ett så stort rum med ljud var lite oväntat. Sen var jag lite besviken att Focal inte demade Diablon.....hörde dem på mässan förra året och det är nog kanske det bästa jag har hört tror jag. Summasumarum så gick jag hem och lyssnade på mitt system i ett par timmar och konstaterade att jag är rätt nöjd ändå......inte är ljudet 30 gånger bättre i Burmester än i mitt system kan jag säga......
Ja, då sitter man hemma "lite" små dragen då...
Det var jätte roligt att vara på mässan och det var mycket att se/höra och jag kan bara hålla med om att XTZ hade varit roligt att höra, väldigt besviken på att man inte fick lyssna på dom...
Men, men, mycket roliga och spännande anläggningar fanns det att lyssna på så jag är nöjd ändå !
Edit: "IS" lät helt värdelöst med stort VÄRDELÖST, helt otroligt tråkigt ljud och helt utan finess eller något som gav musiken "liv", nej, inget för mig....
Håller med dig om ATC. Ruggigt bra ljud. Hade aldrig hört talas om namnet innan jag såg dom på mässan.
Skulle vara kul att höra dom(stativarna) i en surrounduppsättning.
Sedan var det kul att dom snabbt kunde växla mellan dom olika modellerna.
/Marcus
ATC is the shit!! Var så baskat trångt där. Ska klämma in mig i morn.
Bra högtalare har tre bokstäver. JBL, PMC, ATC.![]()
![]()
ATC cm11 (eller vad dom nu hette) var riktigt trevliga! en ny favorit bland högtalare oavsett prisklass !!!
grymt bra ljud i dom stativarna och dom lät mest balanserat och naturligt av dom högtalare som ATC demade under mässan, även dom betydligt dyrare dyra golvarna tycker jag....
Mer snack i morgon när men är mer "klar" ....
Postad 14 February 2010 - 09:09
TAD'arna var inte heller så dumma faktiskt, lite synd bara att dom ligger utanför min budget
Vill passa på att tacka alla MHB nissar för en riktigt trevlig dag i hufvudstaden och ett extra stort tack till Erik_a80 som lät oss få lyssna på hans finfina pi60
Postad 14 February 2010 - 09:51
TAD var inte heller dumma (mkt imponerande), men man vill egentligen lyssna mer och på material man känner igen innan man ger ett fullständigt utlåtande.
IS var inte kul på lite sämre inspelningar. Queen med "we will rock you" lät lite trevligare på pi60 än på IS6+12" om man säger så...
Amphion var ok, men lät lite "högtalare", ingen aning om vad det var de demade för nåt, men det var en stativare iaf.
Larsen 8 lät trevligt (särskilt om man jämför med Larsen 6 som troligen pressades för hårt, distade en hel del).
Holographic audio gav ett visst habegär... får se om man kan hålla sig.
En hel del grejer lät inte kul, vände i dörren på rätt många rum.
Postad 14 February 2010 - 10:44
Mycket sännande fanns de att se och lyssna på, absolut mest imponerad blev jag över Audiovectors S3 avantgrade artre som lät helt magist, förövrigt så tycker jag att Audiovector hadde den bästa demon, där man hadde vänligheten att dema flera olika högtalare från billig till riktigt dyr, mycket bra.
Burmester imponerade också mycket, upplevde dock att spridningen var lite sådär, satt under en lyssning lite åt sidan och då hörde man klart och tydligt att ljudet komm från ena sidan, men när jag fick än bättre plats så blev de andra bullar, mässans bästa bas enligt mig.
Canton och B&W var också väldigt trevliga, även om jag tror att Canton blev en aning begränsade av de lilla rummet, men de lät mycket bra, dom hadde båda allt som man kan önska och begära på den här nivån, men ska de värkligen behövas elektronik som kostar dubelt så mycket som högtalarna gör, då menar jag B&W, ska dom behöva så mycket för att spela bra.
Den stora besvikelsen var Meridian och Kef, dom sistnämda spelade bara kyrklockor och annat trams när jag var inne, och de säger mig ingeting då de är välldigt sällan jag spelar sånt hemma.
I Meridians fall så var de inte musiken som var problemet, de lät helt enkelt dåligt, känndes som att basen spelade i sin egna lilla värld och följde inte alls mellan och diskant, nej de var ingen höjdare, och med tanke på priset förstår jag att dom hadde tomt i lyssningsrumet, de var jag och två till där under dom 20 min jag spänderade där.
Tad fick jag aldrig plats att se, de hadde varit kul men men man kan inte hinna allt. ATC vad var de var fanns dom.
På de hela taget var jag mycket nöjad har säkert glömt en massa men de får jag ta sen.
De skulle vara spännande att veta hur mycket mer dom har i elräkning under dom här två dagarna.
Postad 14 February 2010 - 10:53
Den stora besvikelsen var Meridian och Kef, dom sistnämda spelade bara kyrklockor och annat trams när jag var inne, och de säger mig ingeting då de är välldigt sällan jag spelar sånt hemma.
I Meridians fall så var de inte musiken som var problemet, de lät helt enkelt dåligt, känndes som att basen spelade i sin egna lilla värld och följde inte alls mellan och diskant, nej de var ingen höjdare, och med tanke på priset förstår jag att dom hadde tomt i lyssningsrumet, de var jag och två till där under dom 20 min jag spänderade där.
Håller helt klart med dig.. jag fick en chock när jag såg priset, högtalarna lät ju inte alls speciellt bra. Nu tror jag dock det hade mycket med killen som demade, han spelade rent ut sagt usel musik när jag var där i alla fall, många låtar med riktigt dålig inspelning.
Canton bidrog med den största wow upplevelsen på mässan för min del. Om det är någon som vet namnen på låtarna som spelade upp i Canton rummet får nå gärna hojta till, var specielllt en låt som jag gillade, en soul-aktig låt med elgitarrer som lät hel sjukt bra kvalitetsmässigt, och som jag tyckte var riktigt skön.
Postad 14 February 2010 - 11:54
Postad 14 February 2010 - 13:28
Självklart var, precis som så många andra sagt, ATC scm-11 den helt klart största överraskningen.
Fick verkligen ett ha begär efter dom, kan tänka mig att dessa ihop med en center i samma serie skulle göra underverk i hembion. Någon som vet något om återförsäljarna, skulle vara kul att få lyssna på lite egen musik och med annan elektronik. Kan tänka mig att dessa kräver bra strömförsörjning för att leverera den där härliga basen som fyllde hela rummet.
Bästa ljud oavsett pris var förstås TAD, så nöjd att man fick tag i biljetter till deras demo.
På delad andra plats var Canton 1.2 samt B&W 802. Bägge gjorde bra demos med bra vald musik i mitt tycke.
Kan dock tänka mig att AVM elektroniken till Cantons pjäser hjälpte till en del med att skapa den där fantastiska dynamiken.
Synd man bor så långt från hufvudstaden, hade vart kul att vart där idag med. Hann inte med allt som sagt...
PS. inte många andra med hembio t-shirt man såg.
Postad 14 February 2010 - 15:50
Kom gärna med kritik på bilderna, både fototekniskt och övrigt. Alltid bra att fortsätta utvecklas.
https://www.minhembi...m/Frisk/272740/
Postad 14 February 2010 - 17:19
För bilderna.
Det är rätt så många som inte kan eller har möjligt att gå på mässan,för oss är det "GULD" att få se lite bilder att dreglas över...
Pss... på vissa bilder är det lite röd-stick kan vara lysrör som ställer till det.
/Roger
Redigerat av cobra-427, 14 February 2010 - 17:27.
Postad 14 February 2010 - 17:39
skön mässeftermiddag.
- ATC stativarna!!! 11 000 kr paret. Prisvärt är ordet. Dom stora
golvarna impade oxå. Men det var ju en helt annan prislapp....
- Guru. Idag spelade dom på en moddad Ipod. Nu förstår jag tugget
om högtalarna. Trevligt!
- TAD. Bra men jag fick ingen hallelujaupplevelse. Kul dock att höra
Patricia Barbers analoga mastertape!
- Och knäcktes även idag av vinylljudet hos Audionord.
Fick även köpt en Molt där Hegel H4 testades. Jag lyfter på hatten.
Postad 14 February 2010 - 17:46
Postad 14 February 2010 - 17:48
Dom där ATC, var hittar man återförsäljare? Google hjälpte mig inte och inte ATCs hemsida heller. Däremot verkar dom ställa rätt stora krav på förstärkaren.
arva.se är återförsäljare i Sverige, vad jag har sett har dom bara aktiva högtalare på sin sida, de tar säkert hem dessa
Postad 14 February 2010 - 17:54
Tack....Frisk...!!
För bilderna.
Det är rätt så många som inte kan eller har möjligt att gå på mässan,för oss är det "GULD" att få se lite bilder att dreglas över...![]()
Pss... på vissa bilder är det lite röd-stick kan vara lysrör som ställer till det.
/Roger
Kul att det uppskattas.
Något exempel på bild du reagerade på rödstick i? Kanske var jag som slarvade med vitbalasjusteringen, var ett par bilder så blev inte att lägga jättemycket tid på varje bild.
Reagerade även på att MinHembios-bildskalning var riktigt illa, en del bilder som inte ser alls bra ut här, säkert bra om man kan se de i fullstorlek, men vet inte om det är några som är guldmedlemmar?
Nu är alla alla fall alla de bilder jag tänkt ladda upp uppe.
Postad 14 February 2010 - 17:59
Det måste ju finnas någonstans i stockholm där det finns lite bättre plats. Vad jag minns funkade väl lärarhögskolan rätt bra
Kul att få lyssna på Guru också även om dom stod helt felplacerade.
Bäst på mässan:
IMG_2533.jpg 66.61K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Martin, 14 February 2010 - 18:00.
Postad 14 February 2010 - 18:00
Ja dom dära ATC stativarna var inte helt dumma faktiskt, dom får nog stå för mässans största överaskning (för min del iaf).
TAD'arna var inte heller så dumma faktiskt, lite synd bara att dom ligger utanför min budgetNejdå, dom lät helt sjukt bra om jag ska vara ärlig...
![]()
Vill passa på att tacka alla MHB nissar för en riktigt trevlig dag i hufvudstaden och ett extra stort tack till Erik_a80 som lät oss få lyssna på hans finfina pi60du lyckades helt klart så ett frö i mitt huvud.
Kul att flera tyckte att ATC's stativare var bra, riktigt grymma är dom om du frågar mig ! (och det baserat på det lilla som jag faktiskt lyssnat på dom dock...)
Postad 14 February 2010 - 18:17
Börjat ladda upp lite bilder från mässan nu. Tar ett tag så tar några åt gången.
Kom gärna med kritik på bilderna, både fototekniskt och övrigt. Alltid bra att fortsätta utvecklas.
https://www.minhembi...m/Frisk/272740/
Men du... vart är brudarna. Gubbmässa
Vilken ljudbild hade ATC stativarna, något som man skulle kunna jämföra med Totem rainmaker?
Redigerat av Unregistered0b884712, 14 February 2010 - 18:19.
Postad 14 February 2010 - 19:06
1. Kef Reference - Härlig känsla i ljudet och mycket kraft! Men något "boomiga" i basen.
(Någon som vet vad låten dom spelade i detta rum heter? En man som sjöng "Thank you...." någonting.
2. B&W 802D - Grymt mellanregister och diskant men lite för tunna i botten.
Postad 14 February 2010 - 20:27
Postad 14 February 2010 - 20:51
Hur lät det hemma hos Erik_a80 då? Eller vart det så mycket öl att kvällsminnena är suddiga?
Jag är också nyfiken, men det kanske borde tas i Inotråden?
Postad 14 February 2010 - 21:24
Just där var jag väldigt skeptisk. Lät som sagt betydligt bättre
idag.
Postad 14 February 2010 - 21:26
Jag körde bil och var nykterHur lät det hemma hos Erik_a80 då? Eller vart det så mycket öl att kvällsminnena är suddiga?
Måste säga att jag blev/är sjukt imponerad, tillsammans med ATC så stod pi60 för helgens största överaskning, i positiv bemärkelse då
Det gav helt klart mersmak, så jag måste nog ta DVD-ai på orden och provlyssna hans iPs här i vår
Postad 14 February 2010 - 21:51
Dom där ATC, var hittar man återförsäljare? Google hjälpte mig inte och inte ATCs hemsida heller. Däremot verkar dom ställa rätt stora krav på förstärkaren.
Dom drevs av Monblock på 150watt,så det krävs inga jätteförstärkare.
Som skrivits ta kontakt med www.arva.se eller [email protected]
Postad 14 February 2010 - 21:54
Gurus
Skumt placerade dock....
IMG_2531.jpg 142.9K 0 Antal nerladdningar
När var det där? När jag var där igår och lyssnade stod skivorna bakom högtalarna. Borde varit runt 3 någon gång.
https://www.minhembi...bild/337034.jpg
Fast imponerade ju inte alls på samma sätt som piP i Täby.
Postad 14 February 2010 - 22:01
Hursomhelst så har jag ingen susning om hur Gurusarna ska placeras,
så jag drog slutsatsen om att vinyldelen hade skulden. För det
lät inte alls som jag hade läst att dom ska göra. Istället lät det
spinkigt, basfattigt och rent allmänt trist.
En lustig grej var att några killar i rummet berämde dom för att vara
otroliga i basen. Tror nog att dom var drabbade av placebo
Idag med en Redwine Audio moddad Ipod, så var det annat drag i
galsosherna...
Postad 14 February 2010 - 22:05
Mycket bra! Neutralt och lättlyssnat som fan, spelade ingen roll vilken musikgenre man öste på med, allt fungerade finfint. Jag är mycket imponerad! Försökte få den gode Erik att förstå att man skulle kunna ha lite att vinna med fett Purist Audio-kablage men fick inget gehör bland vare sig ägaren eller övriga deltagare...Hur lät det hemma hos Erik_a80 då? Eller vart det så mycket öl att kvällsminnena är suddiga?
Redigerat av bensnake, 14 February 2010 - 22:09.
Postad 14 February 2010 - 22:13
Dito!Till DVD:ai, bakerman, Palle, Sunfire, jonasprivate och ni andra; kul att träffas! Verkligen.
Instämmer förövrigt helt i dina intryck från pi60!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
34 bilder
547 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?