* Officiell tråd - Sharp Z90/Z91 *
391 svar till detta ämne
Postad 19 February 2004 - 19:23
Unregistered6675e297
-
Unregistered6675e297
-
Forumräv
-
-
921 inlägg
ippo: i mina ögon så äter Sharpen Infocusen till frukost  , jag såg också Infocusen på CC mässan och tyckte bilden kändes allt fär suddig och färgena utsmetade.
Sharpen hade jag tittat på några veckor innan och den presterade en klar o skarp bild så var mycket bättre än Infocusen.
Trots detta efter en längre demo började jag må illa av en Infocus 5700, så någon 1 chips DLP blire iaf inte för min del.
Dock är denna MYCKET bra IMO om man inte är känslig mot regnbågar eller rgb flimmret, eller va nu det rätta ordet egentligen är.
Jag hade lätt köpt denna, om inte omständigheterna är som dom är.
//Philip
Postad 20 February 2004 - 09:01
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
ippo: Har bara tittat på Optoma H30 och Infocus 7200....
cineoholic: i mina ögon så äter Sharpen Infocusen till frukost , jag såg också Infocusen på CC mässan och tyckte bilden kändes allt fär suddig och färgena utsmetade.
cineoholic>> Hehe, antar att du menar Optoma inte Infocus... Sharp är en ganska trevlig projja men mot en HD2 utrustad IF7200 har den då inte skuggan av en chans...
Postad 20 February 2004 - 18:03
Unregistered6675e297
-
Unregistered6675e297
-
Forumräv
-
-
921 inlägg
Hej Pacman, jo själfallet menade jag Optoma H30 eller va den heter.
//Philip
Postad 01 March 2004 - 10:18
Unregisteredd35fadb9
-
Unregisteredd35fadb9
-
Användare
-
-
121 inlägg
Någon som vet vad det är för "box" på bilden brevid Sharpen på www.pricejapan.com ?
Postad 01 March 2004 - 10:21
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Någon som vet vad det är för "box" på bilden brevid Sharpen på www.pricejapan.com ?
Det är en variant av z90:an som är rätt ovanlig, den har trådlös överföring av bilden. Om det funkar bra eller inte har jag dock ingen aning om, tvivlar dock på det.
Postad 01 March 2004 - 10:46
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Tja Pacman, kom gärna med lite mer impressions när du har lust. Jag ska åka till Linköping och kolla på z91 om ett par veckor. Blir mer och mer inne på att det är en DLP jag vill ha eftersom det verkar vara dammproblem med i princip alla LCD-modeller (förutom alla andra kvalitetsproblem de är behäftade med).
Lite förvånad att du inte gillade svärtan. Trodde att den skulle spöa ae500 och z2 lätt på det området...
Jag är själv väldigt förtjust i bra svärta (är en sån där kille som drar ner ljusstyrkan och upp med kontrasten på TV:n fast jag vet att man egentligen inte ska dra upp kontrasten så mkt...) Gillar också bra tryck i bilden.
Hade jag haft större lägenhet så hade jag köpt CRT men i min lägenhet är det helt uteslutet...
Postad 01 March 2004 - 10:53
Unregisteredd35fadb9
-
Unregisteredd35fadb9
-
Användare
-
-
121 inlägg
Pacman :Varför tror du att det inte fungerar så bra ?
Postad 01 March 2004 - 10:55
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Förresten kommer jag också att ha ett tittavstånd på ca 3,5 meter och det går alltså bra med en 180 cm duk på det avstånd? Jag har inget behov av att köra större än så. För stor duk lär ju göra både pixlighet och regnbågar värre (eftersom man får flytta blicken mer). Var lite orolig att jag hade för kort tittavstånd men det verkar vara lugnt alltså?
Postad 01 March 2004 - 11:32
Unregisteredd35fadb9
-
Unregisteredd35fadb9
-
Användare
-
-
121 inlägg
Mailade till dom och fick följande svar : _____________________________________ Thanks for inquiry. Q. I wonder if Sharp XV-Z90S is the same projector as Sharp XV-Z91S in Europe with short-throw lenz ? A. Yes, Japan model of Sharp XV-Z90 is short throw lenz, the same Sharp XV-Z91S in Europe. Q. Does it have 3RCA component input ? A. Yes, clearly. Q. There are some kind of a box on the picture beside the projector. Is it the largest remotecontrol in the world or is it somting else that comes a long with the projector ? A. Please see http://www.sharp.co....90s/text/e.html for its back side. For its remote, please see http://www.sharp.co....roducts/xvz90s/________________________________________ Vet inte om det är min humor eller dåliga stavning på engelska som suger för jag tycker inte att svaret är så bra ang vad det är för "box" på bilden. Men om alla ingångar finns med som idag finns på Z91 så gör det inte så mycket om boxen för trådlös överföring inte fungerar så bra.
Postad 01 March 2004 - 12:35
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Den kostar ju 13 tkr därifrån så varför köpa därifrån? Eller var du bara intresserad av den där lådan?
Postad 01 March 2004 - 13:04
Unregisteredd35fadb9
-
Unregisteredd35fadb9
-
Användare
-
-
121 inlägg
Nej, det är projektorn som jag vill ha. Men att få en bra trådlös överföring skulle vara en bonus. Besparing i kablar ca 1300kr och sedan att slippa se och dra kablar...värt en del det också.
Staten vill ha lite moms på projektorn också. Men ca 14100 med moms på halva beloppet är lockande.
Postad 01 March 2004 - 13:07
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Hmm..kanske ska förtydliga lite. Har aldrig någonsin hört om en trådlös överföring som är BÄTTRE än gamla hedliga sladdar, därför antar jag att det även på denna 91:a inte är helt optimalt. Men det har jag som sagt inget belägg för iofs. johstr>> Hehe, ja verkar som japanerna inte alls fatta vad du mena... Anathema>> Har haft fullt upp med övrigt plus att jag inte har möjlighet att mata projjen med nån vettig signal (förutom VGA från dator) ännu så det känns lite vanskligt att komma med några detaljerade intryck än så länge. Man vill ju inte ge en falsk bild av projjen. Vad det gäller svärta så tycker jag, vad jag kan minnas (svårt med bilminnet), att den är på ungefär samma nivå som AE500 och Z2. Men jag har sett alla tre projjarna i olika miljöer och med olika setup så ta detta påstående med en näve salt eller så...  Och "inte gillade svärtan" är kanske att ta i. Men jag är nog egentligen en sån som tycker att svart = inte en gnutta synligt ljus alls ala CRT. Men däremot så tycker jag, vad jag kan minnas, att z91:an spöar de andra vad det gäller transparens och närvaro i färger, man är mer "där" helt enkelt (flumm flumm, jag vet). Transparensen, känslan av att man tittar PÅ filmen, inte genom ett chip, betyder rätt mkt för mig. Detta är en kombination av bra optik och dlp-tekniken i sig. Ljuset refleketeras ju som bekant med dlp medans det på lcd måste passera igenom ett chip. Detta tycker jag märks och ger dlp en mer "tv-like" look. Svärta vs kontrast ja. Med nuvarande, trötta, setup kör jag med: Kontast : 7, mer får det vita att börja blöda. Ljusstyrka: -1, lägre är ingen mening med, ger inte djupare svärta utan man förlorar bara detaljer. Gamma: "Svart detalj", trevligt att lyfta fram lågdagrar. Vit betoning: Har inte undersökt den här så noga. Men tycker inte denna ger såå mkt, kör med "Av" i dagsläget. Färgtemp: Gillar som sagt 7500K, får se om jag håller mig till det med bättre grejjer. Färger: Inte hittat nått "helt rätt" än. Har idag Färg:0, Röd:-2, Blå:0 men detta KOMMER ändras med största säkerhet (har bla lite problem med hudtoner i mörkare scener men jag tror det beror på källan). Men som sagt, med andra grejjer och kaliberingsskiva kommer mkt av ovan ändras. Regnbågar o huvudvärk. Har inte haft såå mkt folk över än men INGEN har hittils sagt nått. Den enda som stört sig på nått är jag. Men jag tror, och det här ska man komma ihåg, man blir mindre känslig efterhand. Tror faktiskt hjärnan LÄR SIG leva med den sekventiella bilden. Därför är det rätt tröttsamt att se folk som sågar dlp-tekniken efter att ha kollat i 20 minuter, sett några regnbågar och blivit lite matta i huvudet. Det MÅSTE inte vara en katastof för det. Säger dock inte att ALLA kan leva med dlp, absolut inte, men debatten är lite överdriven ibland...IMHO. Ca 3.5 meter på 180 bred duk tycker jag som sagt är rätt lagom. Mkt större bör man nog inte gå (envetuellt kommer jag köra med en 1.90 duk till slut). Om inte annat finns ju alltid anamorfisk lins...
Postad 01 March 2004 - 13:52
Unregistered257af4db
-
Unregistered257af4db
-
Användare
-
-
239 inlägg
Pacman
Har du testat Gamma gör Vitare och i RGB settingen dragit ner Rött Grönt Blått till ca -23... Jag kör även vit betoning. Tycker att detta Gammaläge är riktigt bra...
Färgskala kör jag på 6500k
I övrigt har jag
kontrasten på 0
Brightness -1
och färgerna på 0
Shovven
Postad 01 March 2004 - 14:06
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Pacman
Har du testat Gamma gör Vitare och i RGB settingen dragit ner Rött Grönt Blått till ca -23... Jag kör även vit betoning. Tycker att detta Gammaläge är riktigt bra... Färgskala kör jag på 6500k
I övrigt har jag kontrasten på 0 Brightness -1 och färgerna på 0
Shovven
Aha...antog att man måste dimpa ner RGB en bra bit om man kör med den gamman och "vit betoning". Både för kontrast och ljusstyrka då antar jag va? Tack för tipset, ska ha det i åtanke då jag kaibrerar på allvar.
Postad 01 March 2004 - 14:17
Unregistered257af4db
-
Unregistered257af4db
-
Användare
-
-
239 inlägg
Jag har bara dragit ner RGB brightness.. Drog ner Rött till -26 och de andra till -23
Postad 04 March 2004 - 10:11
Unregistered2e34f069
-
Unregistered2e34f069
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Tjena!
Tänkte skriva lite om mina inställningar och erfarenheter efter att ägt denna projektor i ca 6 mån.
Utr:
Projektor: Sharp XV-Z90E
DVD: HK25
Kabel: Supra Komponent (8m)
Duk: Euroscreen Greyline 4:3 185cm bred (0,8 gain)
Stativ: SMS Aero 110
Kalibreringsskiva: Digital video Essentials (DVE)
Rummet:
Fast monterad i taket på övervåningen, där jag kan släcka ner och har satt upp mörkläggningsgardiner i alla fönster, så jag kan få det i stort sätt nattsvart även mitt på dagen.
Intryck:
Den enda negativa jag har att säga om denna projektor är upplösningen (800*600) som gör att man upplever bilden pixlig, detta kan man i och för sig få bort till 90% genom att ställa bilden lite ur fokus. Som tidigare skrivits, så är det dock så att med denna projektor så kan man ej räkna med att ostraffad göra bilden hur stor som helst. I övrigt så älskar jag min projektor, färgerna, svärtan och dynamiken i bilden är bara så BRA!
Inställningar:
Här kommer vi väl till en sida som jag precis nyligen har börjat pilla på lite mer seriöst. Jag införskaffade DVE skivan och började ändra utifrån denna. Tidigare så har jag kört med inställningarna som Bigscreen förordade för att få en bild som efterliknande deras referens Marantz VP-12S2 så mycket som möjligt.
Bigscreens förslag:
Färgtemp: 6500k
Gamma: ”Svart detalj”
Färg: 0
Kontrast: +5
Toning: +6
Ljusinställning: 0
Blå: 0
Röd: 0
Mina egna inställningar efter några timmars pillande med DVE.
Färgtemp: 6500k
Gamma: ”Svart detalj”
Färg: 0
Kontrast: +5
Toning: +6
Ljusinställning: -4
Blå: +25
Röd: +20
För att få gråskalan att stämma så var jag tvungen att dra ner ljusinställningen till –4. För att få färginställningarna att stämma utifrån färgfiltret och testbilden, så var jag tvungen att ge både blå och röd en rejäl boost. När det gäller det gröna så kunde jag inte få till detta bra, gick hela skalan på toningen men det blev aldrig riktigt bra.
Intryck mellan dessa inställningar är svårt att lämna än. Kollade bara lite snabbt på olika scener i sagan om de två tornen (extended) igår kväll. De få intryck jag har är att det blev bättre tryck i färgerna med en bättre balans, verkar också som att det röda fick rätt utrymme i bilden. Huden i ansiktena verkade också få en mer naturlig nyans. Bättre svärta pga minskad ljusinställning, kan dock bli på bekostnad av detaljer i det svarta, ska kolla lite mer på detta ikväll.
Tack för mig
/Birre
Postad 04 March 2004 - 10:36
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Tackar för det Birre!
Kommer eventuellt köra med en H/K dvd sen och kommer givetvis kalibrera med DVE. Får se om jag kommer fram till något liknande. Ska nog då dessutom testa dina inställningar.
Greylineduk? Du tycker inte du förlorar tryck i bilden med den?
Postad 04 March 2004 - 11:01
Unregistered2e34f069
-
Unregistered2e34f069
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Greylineduk? Du tycker inte du förlorar tryck i bilden med den?
Detta med greylineduken, var ett val som jag gjorde efter mycket testade. Du har helt rätt i att man tappar tryck i bilden, det man dock vinner är en extremt bra svärta och även mycket bra detaljnivå i det svarta. Som jag har det i mitt ”hembiorum” så tappar jag dock inte så mycket tryck i bilden beroende på att jag kan få det väldigt mörkt, jag skulle dock inte rekommendera greylineduken om man (som Martin Timmel i äntligen hemma  ) sitter och tittar i dagsljus eller har det lite ljusare i sitt visningsrum.
Postad 04 March 2004 - 11:23
Unregistered2e34f069
-
Unregistered2e34f069
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Kommer eventuellt köra med en H/K dvd sen
Jag kan varmt rekommendera HK25:an, de känns som att Sharpen och HK liksom trivs med varandra och bara myser med varandra när de är på Skämt åsido, HK har verkligen svarat upp mot mina förväntningar, bildkvalitén (som många före mig har sagt) från HK är MYCKET BRA! Köpt den du kommer inte bli missnöjd. Ska väl dock tillägga att jag köpte denna för 8 månader sedan, så en genomgång av dagens övriga maskiner måste väl göras innan inköp görs. Det kan ju finnas bättre/mer prisvärda dvd-spelare där ute nu.
Postad 18 March 2004 - 03:16
Unregistered3ecb30f4
-
Unregistered3ecb30f4
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Hej på er.
Jag har aldrig sett XV-Z91E in real life, men jag har sett Optoma H30. Nu skulle jag vilja höra lite skillnader mellan dessa två:
Ljudnivå:
Regnbågar:
Ljusstyrka:
Sedan så läste jag en pressrelease från Sharp där det stod att denna projektor hade Lens-Shift, ville bara få det bekräftat att den verkligen har lensshift. (1 bildhöjd upp/ner 1bildbredd vänster/höger)
Mvh
Henrik
Postad 18 March 2004 - 09:22
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Sedan så läste jag en pressrelease från Sharp där det stod att denna projektor hade Lens-Shift, ville bara få det bekräftat att den verkligen har lensshift. (1 bildhöjd upp/ner 1bildbredd vänster/höger)
Sharpen har bara lensshift i vertikalled, ENDAST en bildhöjd upp/ner alltså. Har sett för lite på H30 (endast demoexet på CC-mässan) för att gå in på några närmare jämnförelser.... Regnbågar är jag dock rätt säker på att det är ett snäpp mindre på z91:an. 5x spinn mot 4x spinn om inte annat. Det betyder ju dock inte att regnbågar behöver vara nått problem för dig på H30:an.
Postad 18 March 2004 - 09:24
Unregisteredf998178d
-
Unregisteredf998178d
-
Användare
-
-
173 inlägg
Jag har aldrig sett XV-Z91E in real life, men jag har sett Optoma H30. Nu skulle jag vilja höra lite skillnader mellan dessa två:
Ljudnivå: Regnbågar: Ljusstyrka:
Nu var det ett tag sedan jag tog en titt på Sharpen men vad jag minns är(som jag uppfattade det) Ljudnivå: Sharpen är tystare än Optoma men Optoma har ett ganska diskrett ljud som är helt godkännt i jämförelse med andra DLP projektorer. Regnbågar: Mindre på Sharpen som förstås inte är konstigt eftersom som den har 5x hastighet på färghjulet mot Optomas 4x. Ljusstyrka: Optoma har väl mer tryck i bilden och högre ljusstyrka. Sharpen har en ganska låg specad ljusstyrka men fullt tillräcklig för hemmabio sammanhang (och känns inte så låg som den är specad). Vad det gäller lens-shift så har den det vertikalt (hur mycket får någon annan svara på) men horisontellt har den inte. Mvh The Reaper Edit: Pacman har visst redan svarat.
Redigerat av Unregisteredf998178d, 18 March 2004 - 09:26.
Postad 22 March 2004 - 20:38
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
F**k!
Kan meddela att z91:an INTE kan äta RGBS från Scart via sin VGA-ingång...
Fick ingen bra info om detta, konstigt att ingen provat innan, så jag tjackade mig en scart->vga kabel och bestämde mig för att prova själv. Tyvärr verkar det alltså som den inte alls gillar detta. Sugigt...hur ska man då kombinera 91:an med gamecube?
PS: Nån som vill köpa en scart->vga adapter billigt?
Postad 22 March 2004 - 23:34
Unregistered2e34f069
-
Unregistered2e34f069
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Vad lustigt, varför skulle han inte kunna det??? Tycker det låter mycket märkligt.
Postad 23 March 2004 - 09:42
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Vad lustigt, varför skulle han inte kunna det??? Tycker det låter mycket märkligt.
Håller med, klart B. Manualen är lite luddig med detta men jag hoppades på att det skulle gå ändå. Tröttsamt det är, Europamobbningen... Hur tänker tillverkarna? "Undra om de i europa vill koppla in sin bästa och vanligaste signal till vår projektor? Nääää, det kan vi väl aldrig tro. Vi skiter i det, kan inte vara så viktigt" Alternativt så är det nått kajko med kabeln jag använde. Men det borde det inte vara, den är uttryckligen designad för scart-dvd -> proj ändamål. Länk: http://www.tura.se/infovisa.asp?43192(verkar förövrigt även funka åt andra hållet, vga->scart. kanske kan sälja den till hemmapullarna som hänger i kabelforumet  ) Alternativt gjorde jag nått fel. Men det känndes som jag inte kunde göra så mkt mer än att försäkra mig om att RGB skickades ut via scarten. edit: Varför skriver jag ALLTID "itne" istället för "inte"?
Redigerat av pacman, 23 March 2004 - 09:45.
Postad 03 April 2004 - 18:06
ericdvd
-
ericdvd
-
Forumräv
-
-
792 inlägg
Var hos ljudmakarn idag och f-n i mig om det inte lutar att köpa en Sharp projektor nu. Suck!
Här bestämmer man sig om och om igen och ändrar sig igen och igen och igen...
hhmm
Jag har en liten fråga.
Optoma H30 går ju att låsa upp nu så att man kan använda hela panelen.
Hur fungerar det med Sharp? Kan man göra det där också?
Postad 03 April 2004 - 20:11
verbal
-
verbal
-
Användare
-
-
168 inlägg
Hela panelen används redan på Sharpen. Du kommer inte att ångra dig om du köper z91:an, det är verkligen en kanonmaskin.
Lycka till med inköpet!
MVH Tomas
Postad 03 April 2004 - 21:26
Unregisterede6970ea2
-
Unregisterede6970ea2
-
Beroende
-
-
1141 inlägg
Håller med Verbal, tycker att du ska slå till om du inte lider av "regnbågar".
Tycker att det är en kanon maskin !
Postad 04 April 2004 - 17:46
ericdvd
-
ericdvd
-
Forumräv
-
-
792 inlägg
tack så mycket!
Vad för duk har ni köpt till den?
4:3 eller 16:9?
Postad 04 April 2004 - 18:19
Unregisterede6970ea2
-
Unregisterede6970ea2
-
Beroende
-
-
1141 inlägg
Blev en 4:3 rullduk med gain 1.0 från Skandinavisk Interiör.
2 meter bred.
Stabil duk, ingen tendens till vågor.
Postad 04 April 2004 - 22:47
ericdvd
-
ericdvd
-
Forumräv
-
-
792 inlägg
Ok
Vad kostade den?
När du sedan vill se en film med 16:9 störs du inte av formen på duken?
Är det lätt att göra om bilden från 4:3 till 16:9?
Postad 05 April 2004 - 12:48
Unregisterede6970ea2
-
Unregisterede6970ea2
-
Beroende
-
-
1141 inlägg
Ok
Vad kostade den?
När du sedan vill se en film med 16:9 störs du inte av formen på duken?
Är det lätt att göra om bilden från 4:3 till 16:9?
Vet inte riktigt vad jag gav för duken då jag fick ett paketpris på allt jag handlade men kan gissa på c.a 6000:- Jag störs inte speciellt mycket när jag kör 16:9, det blir lite olika gråa fält över och under själva bilden beroeende på vilket format (1.78:1, 1.85:1, 2.35:1, 2.40:1). Genom att dra ner duken "lagom" långt och utnyttja den maskning som finns på duken så bler jag av ned ett av de grå fälten. Som sagt jag störs inte av det och tycker därimot att det är häftigt med den stora bilden jag får när jag kör 4:3 från tex Xbox och idrottsevangemang från comhembox.
Postad 05 April 2004 - 13:35
Unregistered6675e297
-
Unregistered6675e297
-
Forumräv
-
-
921 inlägg
Agh!!
Nu har jag fått se Sharp ZV-Z91 igen, och jag störde mig inte på RGB-flimmret eller började må dåligt heller.....
Varför hmm, jag såg denna projektor först hos Ljudmakarn och då såg jag inte detta fenomen eller berördes av fysiskt illamående heller.
Tänkte denna projektor SKA jag bara ha!.
Efter en tid fick jag demo av Infocus 5700 med andra projektorer på CC, och då började jag må riktigt dåligt, jag såg dock inte såvärst mycket regnbågar på denna heller, men jag började må fysiskt dåligt.
Det jag funderar på nu, kan det ha varit så att jag blev sjösjuk av den stora bilden, om man inte är van så kanske det är något att beakta, jag stog också upp när dom visade Infocus 5700 i ett vamrt demorum med massa flåsandes förväntansfulla människor.
Kan det ha varit så att det var storleken+att jag stod upp+varmt rum(dålig luft)+att jag försökte frambringa regnbågar genom att flacka med bklicken mycket som gjorde att jag började må som jag gjorde.
För om det finns hopp för DLP så vill man ju ta chansen, för Sharpen utklassar allt i prisklassen just nu,,, endast 16500 hos Braskens!!!
Jag vill jag vill, säg att det kan ha varit jag själv som frambringat mitt illamående vid CC demot  .
Jag är så köp sugen på dena projektor att jag nästan vågar mig att köpa denna även fast jag inte vet om jag är känslig eller inte.
//Cineoholic
Postad 05 April 2004 - 14:14
ericdvd
-
ericdvd
-
Forumräv
-
-
792 inlägg
Du svarar nog på min fråga men jag ställer den ändå. Det kanske är andra som inte har din lösning.
Jag vill ju då se på tv.
Hur upplever ni bilden?
jag kommer inte ha en box utan har vanlig kabeltv från UPC.
Tänkte köra projjen från datorn så att jag får det progressivt.
Hur kan jag koppla om jag inte har en comhembox?
Redigerat av ericdvd, 05 April 2004 - 14:15.
Postad 08 April 2004 - 15:43
Unregistered6675e297
-
Unregistered6675e297
-
Forumräv
-
-
921 inlägg
Yiiiihaaaa! nu var jag och tittade på Sharp XV-Z91 igen på Ljudmakarn och kan konstatera att jag inte berörs eller ser rgb flimmret ifrån denna om jag verkligen inte försöker framkalla dessa.
Blir ett köp av denna innan den utgår,, kanon pris för den prestandan den ger!
Fifan va glad jag blir!!!
//Cineoholic
Postad 11 April 2004 - 20:16
Unregistered6675e297
-
Unregistered6675e297
-
Forumräv
-
-
921 inlägg
En fråga, ni som har varit och tittat på Sanyo Z2 och Sharp XV-Z91, vilken har egentligen bäst svärta, båda är speccade till 1200:1, men personligen upplever jag svärtan något bättre på Sharpen.. Men det är ju väldigt svårt att säga, då jag inte lyckats hitta något ställe där dom både har Z2an och Sharpen.
Vad tycker ni???
//Cineoholic
Postad 11 April 2004 - 21:38
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
En fråga, ni som har varit och tittat på Sanyo Z2 och Sharp XV-Z91, vilken har egentligen bäst svärta, båda är speccade till 1200:1, men personligen upplever jag svärtan något bättre på Sharpen.. Men det är ju väldigt svårt att säga, då jag inte lyckats hitta något ställe där dom både har Z2an och Sharpen. Vad tycker ni???
//Cineoholic
Är också intresserad av detta men har bara sett z2 och hitachis 10:a mot varandra. Där tyckte jag hitachin var snäppet bättre... Gillar din avatar förresten
Postad 11 April 2004 - 21:46
Unregistered6675e297
-
Unregistered6675e297
-
Forumräv
-
-
921 inlägg
Jo den var rätt trevlig tyckte jag.. varför har inte fler animerade gif bilder?  .
Jasså, tyckte du TX-10 hade bättre svärta, jag har faktiskt inte tänkt på det, jag tycker svärtan på Z2 är väldigt bra för LCD.
Men jag är bra sugen på Sharpen nu när den ligger så lågt i pris, man får ju en riktig kalas bild ifrån denna.
//Cineoholic
Redigerat av Unregistered6675e297, 11 April 2004 - 21:49.
Postad 12 April 2004 - 15:10
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
En fråga, ni som har varit och tittat på Sanyo Z2 och Sharp XV-Z91, vilken har egentligen bäst svärta, båda är speccade till 1200:1, men personligen upplever jag svärtan något bättre på Sharpen.. Men det är ju väldigt svårt att säga, då jag inte lyckats hitta något ställe där dom både har Z2an och Sharpen. Vad tycker ni???
//Cineoholic
Hmm, har egentligen sett Z2:an för lite för att verkligen kunna uttala mig. Eventuellt ska jag ta mig en närmare titt på den iveckan, kan ju alltid återkomma då. Men iaf, hämtat från det svaga "bildminne" man har: Jag skulle vilja säga att det är relativt jämt rörande absolut svartnivå, dvs hur mkt projjen "lyser" vid svart (0 IRE) insignal. Kan iaf absolut inte försvara ett påstående om att 91:an skulle ha bättre svärta än z2. Det är ju föresten kontrasten som är specad till 1200:1 på båda maskinerna, inte "svärtan". En hint om den faktiska svärtan är ju sedan ljusstyrkan/kontrasten. Men då har man använt sig utav två, redan från början, osäkra värden plus att man måste veta vilken ljusstyrka 2:an ger i Eco + eventuell IRIS "på". Så det finns ju tyvärr inte mkt att hämta från specarna (iofs säkert därför du ställer den frågan du gör  ) Däremot tycker jag 91:an, och dlp-tekniken generellt, ståtar med ett högre upplevt kontrastomfång. Detta pga av att på nått sätt upplevs dlp gå längre i "andra änden", dvs i det vita. Vitt är verkligen vitt. Dessutom är det ett ruskigt bra tryck i färgerna och detta utan att de blir överdrivna eller artificiella. Detta gör att bilden får ett liv som är svårslaget i prisklassen. z2:an vinner ju dock givetvis på upplösning och fläktljud så tjaa...inget lätt val. Och jag har full förståelse för de som köper sig en z2:a istället. En bra projje det med, helt enkelt. Men jag valde 91:an före z2 pga: - Dels ovanstånde fördelar (vilka jag tycker gör mer för bilden än t.ex. upplösning) - Dels för att den då var några tusenlappar billigare. - Dels pga att stabil och pålitlig konstruktion. Döda pixlar, damm och VB kan man ju leta på månen efter med z91:an... Fast det finns ju andra alternativ oxå...Optoma H30 och kommande Infocus 4805. Har du kollat in H30:an t.ex.?
Postad 12 April 2004 - 16:54
Unregistered6675e297
-
Unregistered6675e297
-
Forumräv
-
-
921 inlägg
Tjena Pacman, jo kontrast och svärta är ju inte samma grejj, men det har blivit lite så med med kontrast speccarna, att ju högre kontrast desstå djupare brukar svärtan vara, så det går ju iaf lite hand i hand.
Jag har tittat på Optoma H30, och tycker bilden känns lite för soft, vet inte varför, om det är optiken eller så, men mitt intryck var iaf det, var lite som om Optoman skulle ha en smoothscreen teknik likt Pannasonic.
Sharpen har enligt mig en väldigt bra skärpa.
//Cineoholic
Postad 12 April 2004 - 17:28
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Kan bara hålla mig dig cineoholic. 91:an har riktigt grym optik! Ett annat argument som man bör tänka på.
Seså, köp nu!
Postad 12 April 2004 - 18:42
Unregistered6675e297
-
Unregistered6675e297
-
Forumräv
-
-
921 inlägg
Pacman du anar inte hur sugen jag e!!  . vill bara att ombyggnaden av min lägenhet skall bli klar så jag kan börja flytta in  .
Men detta är förmodligen den bästa pris/prestanda projjen just.nu faktiskt,, enligt mig.
Så länge man klarar av regnbågar så tycker jag man verkligen att man bör ta en titt på denna.
Priset har nästan halverats,, kostade 30 000 när den kom, utsedd till Bästa budget DLP av Bigscreen, Testvinnare i tidningen Hemmabio.
Denna projektor verkar grymt underskattad.
Är bara typ 4-5 st som har antingen 90an eller 91, jag menar alla projjetokar på detta forum kan väl inte ha problem med RGB  .
Pacman hur långt ifrån och hur stor duk kö du med denna projektor, jag är lite orolig om avståndet jag kommer att ha.
3.6m vägg till vägg, sedan så kommer man ju ut en bit med soffan kanske 30 cm, så ca 3.2 m från ögon till duk?, vad är att rekomendera för duk storlek, jag prioriterar BRA bild före stor  .
//Cineoholic
Postad 12 April 2004 - 18:47
Unregisteredf998178d
-
Unregisteredf998178d
-
Användare
-
-
173 inlägg
Jag har tittat på Optoma H30, och tycker bilden känns lite för soft, vet inte varför, om det är optiken eller så, men mitt intryck var iaf det, var lite som om Optoman skulle ha en smoothscreen teknik likt Pannasonic.
Hepp! Vad jag har hört (hos CC och Avsforum) så har Optoma precis som du misstänker på något sätt trixat med focusen på H30 för att minska synlig screendoor och detta påverkar självklart skärpan. Bra eller dåligt? det får man svara på själv. Mvh The Reaper
Postad 12 April 2004 - 19:03
Unregistered6675e297
-
Unregistered6675e297
-
Forumräv
-
-
921 inlägg
Sedär då vet man, tycker det är mycker underligt av Optoma att ha detta+ att dom låst projjen till 800*450 ?( Om man nu vill titta mycket på tv så är detta bedrövligt).
Åter till Sharpen, då jag tittat hos Ljudmakarn, där dom kör Sharpen mot en en cirkus 100" duk och med typ 4m till deras soffa, så ser jag ingen som helst screendoor.
Det känns inte som att dena DLP panel(800*600/450) behöver att trixas med fokus för att få bort sceendoor.
Speglarna sitter ju så tätt att bilden upplevs mycket som en LCD med betydligt högre upplösning.
Jag tycker att det nästan bara finns fördelar med denna projektor.
+Färgerna är perfekta
+Skärpan
+obefintlig SD (IMO, men allt beror ju på hur stor bild man vill köra med)
+Snabbt färghjul
+Priset som det är nu
+Svärtan
+Lensshift
+Sluten Optik(slipper man oroa sig för damm och annat skit som kan sätta sig på fel ställe  .
- märkbar fläkt
- 4:3 Panel? som bara ser på 16:9 material
Redigerat av Unregistered6675e297, 12 April 2004 - 19:08.
Postad 14 April 2004 - 14:04
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Jag tycker att det nästan bara finns fördelar med denna projektor.
+Färgerna är perfekta +Skärpan +obefintlig SD (IMO, men allt beror ju på hur stor bild man vill köra med) +Snabbt färghjul +Priset som det är nu +Svärtan +Lensshift +Sluten Optik(slipper man oroa sig för damm och annat skit som kan sätta sig på fel ställe .
- märkbar fläkt - 4:3 Panel? som bara ser på 16:9 material
Hmm, ja det är en fin pluslista det... Kan dock som kontrast till din lista komma med min "topplista" när det gäller minus-punkter, rangordnat efter "viktighets-grad": 1) Svärtan kunde definitivt vara bättre (även om jag tror att den i klassen bara klås av H30 och SP4805. Jämt skägg med Z2 & Co) 2) Upplösningen kunde varit högre. 800*450 räcker längre än vad man tror men man tappar helt klart lite information från dvd-skivan. Märks mest om man tittar på exempelvis ansikten i bakgrunden. Även om 91:an skalar ner bra så kan den ju inte trolla med knäna. Säg, 16 pixlar ger ett snyggare plyte än 8 pixlar. Något man märkt i direkt jämnförelse med 201:an om inte annat. ( a ) 3) 4:3-panelen i sig är väl ingen större nackdel, man kan ju köra med 16:9 duk ändå. Detta verkar många 16:9 tokar missat...  Problemet med 91:an är att den inte kan flytta 16:9 bilden riktigt ända ner inom 4:3 bilden (än mer så i progressivt läge  märkligt ). Detta gör att man kan få problem med maskning under bilden eftersom de flesta 16:9 dukar "tar slut" strax under bildytan. ( b ) 4) Den äter inte Scart RGB via sin VGA ingång! Asjobbigt för mig med en gamecube som bara ger ifrån sig komposhit eller rgbscart. ( c ) 5) Fläktljudet kunde gärna varit tystare. 6) Lite bättre videodeinterlaceing hade varit najs. Har iofs sett värre (d) men som det är nu så blir det lite suddigt och lågupplöst samt lite "50Hz-tv flimmrigt". Antar att det är nån variant av vertical filtering. Bonusen är att det bilden inte innehåller några jättekonstigheter som diverse combing fel och grejjer. 7) Lite suddig och "grusig" vid panoreringar, typiskt lågpris dlp-problem. .. 48) Regnbågar. Näe dessa bekymmrar mig inte alls längre. Ett mikroproblem i jämnförelse med det ovan. Iövrigt? Det mesta ÄR VÄLDIGT bra för prisklassen. Livet i färger och den transparanta bild som dlp + bra optik medger är spitzenklasse. ( a ) Lösning på detta? Anamorfisk lins förstås! Då får man med all information som finns på dvd:er. z91:an är alltså uppgraderingsbar om man vill. Vackert! ( b ) Tricket är alltså att se till att man har svart ovan och, i 91:ans fall, något under 16:9 bilden. Går ju att lösa på diverse sätt... En variant är med ( a ) en annan med lite svart färg. 4:3 bilden visas sedan inom 16:9 bilden, precis som på med vilken 16:9 projje som helst. Denna låga upplösning passar dessutom den hopplöst lågupplösta tv-signalen.( c ) Lösning på detta är att skaffa sig en rbg->komponentomvandlare. Men det kostar ju 1200 pix... ( d ) z91:an är iaf mkt bättre på detta än Yamaha DVD540 och AverTV-boxen jag har haft hemma. Båda dessa ger jobbiga combing-effekter, helst Yamman...
Postad 14 April 2004 - 14:36
Unregistered6675e297
-
Unregistered6675e297
-
Forumräv
-
-
921 inlägg
PACMAN: ifrån vilket avstånd kör du projjen och vilken dukstorlek?
//Cineoholic
Redigerat av Unregistered6675e297, 14 April 2004 - 14:36.
Postad 14 April 2004 - 14:40
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
3 meter mellan duk/lins. Zoomen är väl nånstans runt mitten.
Strax under 180 bred bild.
Postad 14 April 2004 - 15:11
ericdvd
-
ericdvd
-
Forumräv
-
-
792 inlägg
var kan man köpa en anamorfisk lins idag?
Postad 14 April 2004 - 17:17
Unregisterede6970ea2
-
Unregisterede6970ea2
-
Beroende
-
-
1141 inlägg
Bland annat på filmhemma, dock kostar den en del.
Redigerat av Unregisterede6970ea2, 14 April 2004 - 17:18.
Postad 19 April 2004 - 13:58
Unregistered2e34f069
-
Unregistered2e34f069
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Tjena boys!
Har under hela helgen testat två dukar och hade tänkt att redovisa lite intryck men vi börjar väl med lite fakta:
Dukar:
Euroscreen Diplomat 1,0 Gain 180x135
Euroscreen Greyline 0,8 Gain 180x135
Utrustning:
Projektor: Sharp XV-Z90E (förstås  )
DVD-spelare: Harman Kardon 25
Bildöverföring: 8m supra komponentkabel
Kalibreringskiva: Digital Video Essentials (PAL)
Rummet:
I stort sätt helt mörklagt (se screenshot i mitt galleri)
Varför?
Jo, det har ju skrivits än hel del om greylinens, vara eller icke vara, tillsammans med en ”ljussvag” projektor. Själv så köpte jag en greyline och har aldrig varit missnöjd, dock så har alla funderingar och råd hit och dit även lät till att jag börjat undra. Därför lånade jag hem en ”vanlig” 1,0 gain duk från jobbat och började jämföra. Jag kommer att redovisa vad jag tycker och har även lagt ut lite screenshots i mitt galleri, dessa ska ni dock ta med en nypa salt, för jag upplevde att bilden i verkligheten var mörkare. Ni kan använda dem som en fingervisning i jämförelsen mellan dukarna. Medsittare har varit frugan och hennes bror, i stort sätt på alla sätt tyckte vi likadant.
Mörka scener: Inget snack, här formligen äger greylinen. Svärtan är MYCKET bättre än diplomaten, mer detaljer framträder, Tex. så ser huden i en närbild mycket mer naturlig ut, med diplomaten så känns det som om det läggs en hinna över bilden som gör huden blek och detaljlös. Man behöver inte vara orolig att det blir för mörkt, med greylinen, så att detaljer försvinner utan det blir istället tvärtom.
Vinnare: Greyline
Gråa scener: Här skulle jag nog behöva förklara vad jag menar med Gråa scener, jag menar alltså scener som varken är i dagsljus eller på natten, dvs. mitt emellan, förstår ni? Bra då fortsätter vi. Här blir det död lopp, det är skillnad mellan dukarna men väldigt lite, inte så stor skillnad så att jag skulle välja den ena över den andra i detta läge. Om jag ändå var tvungen att välja skulle det bli greylinen då den än en gång klarade av de svarta partierna mycket bättre.
Vinnare: Greyline
Ljusa scener: (dagsljus) Här kom 1,0 gain till sitt rätt, jag upplevde (i en direkt jämförelse) att diplomaten gav en mer naturlig nyans på himmeln, gräs kändes också mer naturligt grön på Diplomaten. Det kändes helt enkelt mer som dagsljus på Diplomaten. Dock ska väl tilläggas att när diplomaten togs bort, så kändes det som dagsljus på greylinen.
Vinnare: Diplomat
Alla tre hade greylinen som klar vinnare, de fördelar som finns med greylinen uppväger med råge nackdelarna. Jag kan med varm hand rekommendera greyline duken till stolta Z90E ägare. Jag hade blivit lite osäker med mitt val men som tur var fick jag bekräftat att jag gjort rätt val. Ställ gärna frågor om ni undrar nåt, jag har säkert glömt bort nåt väsentligt, så på mig bara. (screenshot kommer ikväll 040419)
Med vänlig hälsning
Birre
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|