Konsol vs PC
1461 svar till detta ämne
Postad 02 March 2013 - 15:20
sinnes
-
sinnes
-
Veteran
-
-
2237 inlägg
Exakt, ett underhåll på en pc är ett **** rent ekonomiskt.
Under PS3/360 eran har vi kunnat lira inte mindre än 7 olika spel i COD-serien under 7 år på en och samma hårdvara. Till exempel.
Hur många konsoler har inte pcägarna hunnit betala av under dom 7 åren genom hårdvaruuppdateringar.
Just saying
Det beror på alla CoD är exakt likadana, de har haft samma fula grafik sedan CoD 1 och motorn är så gammal och kass att den kan köras på en C64. Konsol är enklare och bekvämare. Man vill ju softa i en fåtölj eller soffa, inte sitta vid ett skrivbord.
Man vill sitta i en bekväm kontorsstol framför en 27" skärm och spela äkta högupplöst, inte 40mil från en tv och kolla på en suddig 720p bild som laggar när det börjar närma sig 30fps.
Postad 02 March 2013 - 17:37
ColinZeal
-
ColinZeal
-
Veteran
-
-
1509 inlägg
Köpte också 2st Borderlands 2 för 180:- styck på releasedagen med alla kommande uppgraderingar. Det var till PS3:an..
?!?! Vart köpte du spelet för det priset? Går inte ens hitta idag flera månader efter releasen.
Postad 02 March 2013 - 17:45
novaland
-
novaland
-
Veteran
-
-
2004 inlägg
?!?! Vart köpte du spelet för det priset? Går inte ens hitta idag flera månader efter releasen.
PSN USA, 1 köp med 2 uppsättningar; En för min sambo och en för mig själv. US $59.99... =)
Postad 02 March 2013 - 17:50
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
PSN USA, 1 köp med 2 uppsättningar; En för min sambo och en för mig själv. US $59.99... =)
Dvs fusk
Postad 02 March 2013 - 17:51
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10556 inlägg
Det är ju bara kolla på prisjakt. Sökt på 10 lite nyare och äldre lir. Snittar väl på en skillnad på ungefär 90 spänn dyrare för konsolvarianterna. Verkar som prisskillnaderna minskat så här i slutet av konsolgenerationen?
Postad 02 March 2013 - 17:54
ColinZeal
-
ColinZeal
-
Veteran
-
-
1509 inlägg
Har tydligen missat att dollarn var nere i 6...
Postad 02 March 2013 - 17:55
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Jo jag har ju redan bråkat om det där i Crytek tråden.
Det verkar skilja numer ca 100-150:- mellan pc och konsoll spel give or take.
Bara för nåt år sen var det betydligt mer.
Postad 02 March 2013 - 18:06
novaland
-
novaland
-
Veteran
-
-
2004 inlägg
Har tydligen missat att dollarn var nere i 6...
Mer eller mindre.. kanske inte 6, men nära på. Lägg till en 30 kronor på totalen så är det mer korrekt. Jag räknade på en annan valuta av gammal vana, men 6.50 beroende på vad för betalningssätt man har...
Postad 04 March 2013 - 12:27
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Om du köpte ett Nvidia 8800-kort ungefär när konsolerna kom så har du kunnat spela varenda COD-spel med snyggare grafik än konsolerna. De som nöjde sig med den grafiken har inte behövt att uppgradera någonting sedan XBox 360 och PS3 lanserades. Anledningen till att folk uppgraderar är för att de vill ha bättre grafik, men bryr man sig inte om det så behöver man ju inte uppgradera.
Aha! Du menar ett kort som släpptes ett helt år efter att 360 kom ut? Ja, det verkar vara en relevant jämförelse...
Postad 04 March 2013 - 14:02
Unregistered710b3906
-
Unregistered710b3906
-
Veteran
-
-
2199 inlägg
Ja detta eviga ****** krig, när ska folk lära sig att man ska ha allt för att njuta av allt  .
Jag har både PS3, Xbox och PC. Nu på senare tid har det blivit otroligt mycket pcspelande, men att offra alla exklusiva titlar på konsol är ju att skjuta sig själv i foten.
Postad 04 March 2013 - 14:59
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Ja detta eviga ****** krig, när ska folk lära sig att man ska ha allt för att njuta av allt .
Jag har både PS3, Xbox och PC. Nu på senare tid har det blivit otroligt mycket pcspelande, men att offra alla exklusiva titlar på konsol är ju att skjuta sig själv i foten.
Du har inte allt och kan således inte njuta av allt.  Jag har också PS3, Xbox och PC, men Nintendo Wii U är ju ett måste! Nästan enbart bara för att få spela Mario i "HD". Sen kommer ju Zelda också, en mycket viktig titel. Kan inte direkt påstå att jag använder någon spelkonsol speciellt mycket faktiskt, det har blivit mer och mer PC. Mycket tack vare Steam och GMG. Samt givetvis att allt flyter och känns bättre på PC. Enda spelen jag lirar på konsolerna är Catherine/Uncharted/Gran Turismo på PS3, Forza Horizon på Xbox samt Mario på Wii U. Man ser ju direkt den röda tråden, nämligen exklusiva speltitlar. Där räcker inte en PC.Sen är Wii U förvisso relativt svag, rent tekniskt, särskilt om man jämför next-gen PS/Xbox, men maskinen räcker för just de exklusiva Nintendo titlarna i varje fall.
Redigerat av Falcy, 04 March 2013 - 15:41.
Postad 04 March 2013 - 15:13
Unregistered710b3906
-
Unregistered710b3906
-
Veteran
-
-
2199 inlägg
Har ett wii också, dock inte wiiu, räknade inte med wiiet för det har inte varit inkopplat på 2 år  .
Har inte kommit något spel som tilltalar mig än (typ SM Galaxy eller Zelda) men när det kommer så blir det garanterat inköp.
Postad 05 March 2013 - 00:24
alienrebel
-
alienrebel
-
Veteran
-
-
1556 inlägg
Jag spelar nästan bara på konsol nu för tiden. Det enda spel jag spelar på dator nu för tiden är Football manager.
Xbox 360 är helt klart ett av mina bästa köp någonsin, trots att jag fick RROD 
Nu väntar jag bara på nästa generation Playstation eller Xbox.
Postad 05 March 2013 - 07:24
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
PC är bra för nybörjare eftersom vilken nolla som helst kan ju sikta med en mus. Konsol passar avancerade spelare som har de motoriska färdigheter som en handkontroll kräver.  Sen är det inte sant att det är skönare att sitta i soffan med sin handkontroll. PC är skönast för då ligger man i sängen!
Postad 05 March 2013 - 12:54
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2517 inlägg
Det beror på alla CoD är exakt likadana, de har haft samma fula grafik sedan CoD 1 och motorn är så gammal och kass att den kan köras på en C64.
Man vill sitta i en bekväm kontorsstol framför en 27" skärm och spela äkta högupplöst, inte 40mil från en tv och kolla på en suddig 720p bild som laggar när det börjar närma sig 30fps.
Du hittar på, grafiken har utvecklats i COD över dessa åren. Klart är det jättetrevligt att sitta vid en 27" högupplöst skärm och lira men det är mycket som ska offras för detta: - Datorn ska köpas - 8000:-?
- Skärmen kommer kosta runt 5000
- Skrivbord och skrivbordsstol kan kosta emot 3000 vilket många inte har redan.
- Du ska ha plats till allt osv osv osv.
Väldigt få vill ha ett skrivbord i vardagsrummet och man vill nog inte byta upp sig till ett större boende för att spela högupplöst. Utöver det ska maskinen uppgraderas med högre intervaller gentemot konsoller om du vill bibehålla din upplevelse. Uppoffringen för detta blir enorm, något en liten del människor är beredda att göra men massorna ställer hellre en snygg liten låda för 3000-4000 under tvn och spelar med lite lägre upplösning. EDIT: PC'n lider också av en brist på titlar, den är dock bra till E-sport och MMO.
Redigerat av Unregistered6fb5a100, 05 March 2013 - 12:58.
Postad 05 March 2013 - 16:01
Pip
-
Pip
-
Veteran
-
-
1792 inlägg
Pc - 5000:-?
Tv - Har du redan
Handkontroll - Har du redan
Plats - bör du ha sedan innan
Behöver inte bli svårare än så. Förstår inte varför alla överanalyserar allt.
Postad 05 March 2013 - 17:16
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10556 inlägg
De kan väl försöka att inte snedvrida allt också. 27" monitor för 5 papp? Prisjakt.nu?
Medräknade skrivbordskostnader men inga soffkostnader, tv-bänkskostnad, receiver mm kostnad för konsol?
Välkommen till verkliga livet allting kostar pengar  Datorer behöver inget skrivbord eller ens monitorer. Konsoler behöver inga tv apparater de går finfint att koppla in på monitorer med hdmi och 1:1 pixel mapping i de fall de inte kör 1920x1080. Jag kan köra även mus och tangentbord i soffan utan problem om jag så skulle önska eller xbox 360 gamepaden. Eller i den ställbara sängen, eller vid kontoret. Eller i racing cockpiten. Jag kan göra exakt samma sak med mina konsoler.
Redigerat av oqvist, 05 March 2013 - 17:16.
Postad 05 March 2013 - 17:27
novaland
-
novaland
-
Veteran
-
-
2004 inlägg
Vad ska man ställa sig till fusk och bottar? känns som varenda PC-spel har aimbots och liknande, så FPS på PC är ju ingen höjdare. Jag har inte hört talas om aimbox-proxies till ps3, men teoretiskt borde det finnas. Sedan att det finns en uppsjö med "fusk" i form av buggar i spel som går att utnyttja till sin fördel, och där har ju konsoller en nackdel med sina möjligen färre uppdateringar.
Det känns som det är ett renare spel på konsoll... Man vet ju dessutom att ingen sitter och dräper en med scrollwheeel-fire och liknande som jag personligen gilla i PC.. inge fusk, men utnyttjande av utrustning som spelskaparen kanske inte direkt hade tänkt på
Postad 05 March 2013 - 17:43
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2517 inlägg
De kan väl försöka att inte snedvrida allt också. 27" monitor för 5 papp? Prisjakt.nu? Medräknade skrivbordskostnader men inga soffkostnader, tv-bänkskostnad, receiver mm kostnad för konsol?
Välkommen till verkliga livet allting kostar pengar Datorer behöver inget skrivbord eller ens monitorer. Konsoler behöver inga tv apparater de går finfint att koppla in på monitorer med hdmi och 1:1 pixel mapping i de fall de inte kör 1920x1080. Jag kan köra även mus och tangentbord i soffan utan problem om jag så skulle önska eller xbox 360 gamepaden. Eller i den ställbara sängen, eller vid kontoret. Eller i racing cockpiten. Jag kan göra exakt samma sak med mina konsoler.
Högupplöst skärm = 2560*1440 eller högre, de är ganska dyra fortfarande. Jag har inte sagt något om de tekniska möjligheterna att göra på ett eller annat sätt, jag försöker bara påvisa hur marknaden ser ut. Stationära datorer är reliker som många inte ens släpper in i sitt hem om de så får pengar för det.
Postad 05 March 2013 - 18:35
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Pc - 5000:-? Tv - Har du redan Handkontroll - Har du redan Plats - bör du ha sedan innan
Behöver inte bli svårare än så. Förstår inte varför alla överanalyserar allt.
Håller delvis med dig, m en en ny PC för 5k, som spelmaskin? Det blir riktigt kämpigt att uppnå.I nedanstående kundvagn är några saker lite dyrare och kanske går det att spara lite här och där, men samtidigt saknas både mus/tangentbord samt operativsystem. Dessutom bör man definitivt satsa på en SSD, men då blir det genast lite dyrare...http://www.inet.se/kundvagn/visa/3066997/mhb
Postad 05 March 2013 - 18:49
novaland
-
novaland
-
Veteran
-
-
2004 inlägg
Håller delvis med dig, men en ny PC för 5k, som spelmaskin? Det blir riktigt kämpigt att uppnå.
Så vitt jag vet så kostar ett gamer-class grafikkort 5000:-... lägg sedan till övriga datorn =) För att uppnå samma grafik som en PS3:a så behövs det nog inte ett sånt grafikkort, men åandrasidan får man en PS3:a för ett par tusen och där är ju resterande PC i en någolunda billig datorkonfiguration redan förbi det.
Postad 05 March 2013 - 18:56
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Så vitt jag vet så kostar ett gamer-class grafikkort 5000:-... lägg sedan till övriga datorn =)
Inte ens GTX680 eller HD7970 (som är toppkorten för resp lag, borträknat dubbel-gpu:er) kostar i närheten av så mycket.Dessutom behöver du inte ens köpa topkorten för att kunna spela de senaste spelen på tillräckligt höga settings och upplösning.GTX 670 eller tom 660 duger till det mesta utan problem ligger runt 3.000 och 680 ligger runt något högre.
Redigerat av masse70, 05 March 2013 - 18:58.
Postad 05 March 2013 - 18:57
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Så vitt jag vet så kostar ett gamer-class grafikkort 5000:-... lägg sedan till övriga datorn =) För att uppnå samma grafik som en PS3:a så behövs det nog inte ett sånt grafikkort, men åandrasidan får man en PS3:a för ett par tusen och där är ju resterande PC i en någolunda billig datorkonfiguration redan förbi det.
"Gamer class" grafikkort. 5k? Ok, ja det beror väl på kraven man har och ska man köra två/tre skärmar i 2560 så är du nog inne på rätt spår. Men ett 7950 som man överklockar en del, för säg runt 2500:-. Kommer man väldigt långt på skulle jag säga. Iaf om man kör med en skärm, t.ex projektor som jag gör. Jag är dock mer än nöjd med 1080p @90", så jag är kanske inte så kräsen. Kan inte förstå hysterin kring 2560, men det är klart sitter man vid en monitor kanske 30-40 cm ifrån så visst.
Postad 06 March 2013 - 07:34
izikiel
-
izikiel
-
Veteran
-
-
2254 inlägg
vadå? är man riktig gamer ( pc vs ) måste man väl ha top of the line? Då kommer man inte långt på 5k.. Nöjer man sig med mindre kan man ju lika gärna vara en casual-gamer och spela på konsol!
Fast skämt åsido. Man klarar sig rätt bra på midrange kort om det skulle vara så
Postad 25 March 2013 - 18:54
Unregistered11bf6fd0
-
Unregistered11bf6fd0
-
Forumräv
-
-
848 inlägg
Konsoll: Fifa, NHL och andra sociala spel.
PC: FPS, Strategi osv.
Postad 25 March 2013 - 18:58
Pip
-
Pip
-
Veteran
-
-
1792 inlägg
Rättelse: PC: Allt och gärna användandes av ps3-kontrol
Postad 25 March 2013 - 21:25
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Diablo 3. Bäst på konsol där man slipper Real Money AH och always online
Postad 25 March 2013 - 22:13
novaland
-
novaland
-
Veteran
-
-
2004 inlägg
Enkelheten i konsollen är nog en av de främsta orsakerna jag spelar på konsoll trots att jag har en gamer-PC (intel 3930k, 16GB ram, 2x GeF 560 GTX SLI). Bara att starta upp och bam.. klart. tidigare att spela på PC på TV'n var en mardröm för den ej invigde.. Nu med HDMI är det en gnutta lättare, men fortfarande så fungerar sällan ljud och liknande ihop, utan man får använda t.ex. separat sladd för ljudet. Blir bättre, men man är inte där känns det som.
Att få två spel-enheter med samma prestanda, en för sambon och en för mig, ja då är konsoll lysande.. vet att de alltid fungerar som de ska och behöver inte installera om windows för att få spelen att fungera... mardrömmarna för en PC-gamer som har en gång fått problem brukar aldrig sluta
Enkelheter i menyer för spel är lysande. Att spela t.ex. BF3 på en PC är en hemsk upplevelse.. leta fram servrar i webläsare och få det att fungera som man vill.. måste installera plugins och liknande. Sen när man har klickat på en server och undrar varför det inte händer något, så ser man efter ett tag att man har ett minimerat fönster med spelet i taskbaren och man märker ingentign att spelet har startat när man läser vidare på sina andra websidor.. sen när man tabbar över till den så har hela matchen redan gått.
Postad 25 March 2013 - 23:13
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Enkelheter i menyer för spel är lysande. Att spela t.ex. BF3 på en PC är en hemsk upplevelse.. leta fram servrar i webläsare och få det att fungera som man vill.. måste installera plugins och liknande.
Om vi bortser från plugin och andra installationer. Tycker du ändå att det är bättre och lättare att lira BF3 på t.ex PS3 än PC?
Postad 26 March 2013 - 06:55
novaland
-
novaland
-
Veteran
-
-
2004 inlägg
Om vi bortser från plugin och andra installationer. Tycker du ändå att det är bättre och lättare att lira BF3 på t.ex PS3 än PC? 
Jag spelar PC och konsoll på exakt samma skärm, så avstånden och liknande är desamma. När jag kör BF3 på PC blir jag snurrig i huvudet och kan inte spela hur länge som helst. Jag antar att det beror på den höga FPS:en och uppdateringshastigheten, medans på konsoll har jag inga problem. På så sätt skulle jag enkelt konstatera att konsoll är bättre för mig  Visst, upplösning och hastigheten är ju PC'ns fördel och jag vet att jag en gång i tiden inte hade problem med det, så det handlar bara om en vanesak. Men likväl är det en "vanesak" att spela på konsoll om det nu är lägre upplösning, kanske laggigare eller annan kontroll.. allt är en vanesak och hjärnan anpassar sig efter situationen. En konsollspelare tänker oftast inte på den låga upplösningen, antingen för man inte vet bättre eller för att man inte bryr sig. Så om man verkligen ska jämföra så borde man inte jämföra dessa saker, såvida man inte är benhård på denna punkt av någon anledning. Det brukar dock vara PC'ns starka argument. Som pip säger, så kan man även anpassa en PC för att spela med handkontroller och liknande, så om vi plockar bort detta med så handlar det tillslut om kanske bara fåtal punkter som jag kan komma på rakt av: * Pris på att komma igång * Pris på nya spel och även andra nödvändiga "löpande" kostnader * Kompiskrets och var sina vänner spelar * Spelutbud Men så kan man ju fortsätta med "anpassa sig"-argumentet.. =) Vänj din plånbok att köpa en ny dator Din ekonomi anpassar sig för de lite dyrare konsollspelen Dina kompisar vänjer sig att du spelar på konsoll / PC Du får vänja dig att ditt favoritspel inte finns på den plattform du nu har valt. Så egentligen finns det ingen skillnad alls mellan konsoll och PC.. allt handlar om vad man VILL vänja sig med
Postad 26 March 2013 - 07:42
Unregistered8c5802be
-
Unregistered8c5802be
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Stora problemet jag fortfarande har med PC -> stor TV är att alltför många spel skalar fonterna dåligt, dvs, den minimala texten blir oläslig.Kan de inte ordna detta på något sätt? Även på en liten skärm blir många spel svårspelade p.g.a. fonterna när man drar upp till 1920* eller högre. MTW Shogun 2 är ex. på ett spel som inte lirar med storbilds format. Drar man upp font storleken i win7/8 så vill en del spel inte starta, eller konstigheter som att muspekaren inte rör på sig händer. Detta är inte bara i *några* spel.(Konstigt nog fungerar nya XCOM hur bra som helst på PC -> storbild.)Eller, så missar jag något i win 7/8.
Postad 26 March 2013 - 09:50
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Jag spelar PC och konsoll på exakt samma skärm, så avstånden och liknande är desamma. När jag kör BF3 på PC blir jag snurrig i huvudet och kan inte spela hur länge som helst. Jag antar att det beror på den höga FPS:en och uppdateringshastigheten, medans på konsoll har jag inga problem.
På så sätt skulle jag enkelt konstatera att konsoll är bättre för mig 
Ok, jag var bara nyfiken. Du upprepar gång på gång att det handlar om vanesak eller om anpassning. Då vill jag hävda att det du pratar om handlar om lättja. Möjligt att du blir snurrig i huvudet, jag spelar också allt på samma "skärm", duk/projektor. Men för mig blir det lite tvärtom, jag blir helt seg och slö i "hövvet", p.g.a att allt går så jäkla långsamt på konsol.Har man fler "vänner" på t.ex PS3 än PC kan jag tycka att det är ett helt ok argument. BF3 är ett sådant spel som verkligen blommar ut när man kör med fungerande teamwork / voicechat.Frågan är dock hur mycket teamwork som behövs när man max kan spela 12 v 12.  Jag började lira BF3 på PS3. När BF3 kom till PS3 hade jag inte ens en dator.(laptop givetvis, men ingen gamerburk) Jag insåg efter några månader att BF3 förtjänar en korrekt spelrigg, d.v.s en PC. Mus / tangentbordskombon är en del, stora kartor med många spelare en annan samt det rent grafiska är ytterligare en del. Hoppas för din egen skull att du inte går runt och "anpassar dig" på det här viset i verkliga livet också. För enligt din metod kan man ju nöja sig med vilken ful ragata som helst till flickvän också, alla har ju ändå ett "höl"... elle tre. Vet inte om jag ska vara imponerad av personer som kan spela BF3 bra med handkontroll eller om jag ska placera dessa i en helt annat kategori, som jag inte ens vill nämna. I grunden handlar det inte om handkontrollen i sig, jag kör t.ex med mina trådlösa X-box kontroller till PCn ibland. Plattformsspel ála Rayman, Batman, Lego, diverse sportspel etc är riktigt soft med handkontroll. Mus / tangentbord gör sig inte alltid optimalt. Men i FPS ála BF3, Far Cry etc så är det optimalt. Tittar man på t.ex en videoreview så ser man rätt snart om det är konsol eller PC, allt tar sådan tid.  Att vända sig om är som om gubben satt i rullstol liksom. Sorry för denna wall of text, egentligen vill jag inte bråka med er konsolspelare, jag försöker bara förstå hur man aktivt kan välja BF3 på PS3 före PC... Stora problemet jag fortfarande har med PC -> stor TV är att alltför många spel skalar fonterna dåligt, dvs, den minimala texten blir oläslig.
Kan de inte ordna detta på något sätt? Även på en liten skärm blir många spel svårspelade p.g.a. fonterna när man drar upp till 1920* eller högre. MTW Shogun 2 är ex. på ett spel som inte lirar med storbilds format. Drar man upp font storleken i win7/8 så vill en del spel inte starta, eller konstigheter som att muspekaren inte rör på sig händer. Detta är inte bara i *några* spel.
(Konstigt nog fungerar nya XCOM hur bra som helst på PC -> storbild.)
Eller, så missar jag något i win 7/8. 
Jag kör Win8 med duk/projektor 90" och har inte märkt av problematiken du nämner. Du sitter antagligen för långt ifrån duken.
Redigerat av Falcy, 26 March 2013 - 09:56.
Postad 26 March 2013 - 11:19
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10556 inlägg
Konstigt att Gtx 560n strular. Kör Gtx 580 och då är det bara plugga in datorn i receivern så är det klart. Kör man vga för mindre input lag får man givetvis köra ljudet separat.
Installera om Windows åker jag aldrig på men det gör man ju ibland ändå.
Konsolerna är mindre och smidigare i tv bänken men hade aldrig köpt dem om det inte var för spelen. Körde i flera år tv som monitor innan jag blev för less på lagget .
Postad 26 March 2013 - 17:48
novaland
-
novaland
-
Veteran
-
-
2004 inlägg
Hoppas för din egen skull att du inte går runt och "anpassar dig" på det här viset i verkliga livet också.
Men det är lite det jag pekar på att var ska man egentligen sätta gränsen? Man kan säga att allt som skiljer sig mellan konsoll och PC är "gränser", men frågan är vilken gräns man har lust att anpassa sig för. Vissa gränser är måsten, vissa gränser spelar ingen roll. För nån där gränsen är låg upplösning och kräver PC, då e konsoll (PS3/XBOX) inget alternativ, för andra är tekniska kunskapen ett hinder och anser att PC inte är något alternativ för spel... men alla dessa gränser är fullt personlig och anpassningsbara. Jag fick "anpassa" mig att köpa en BMW 5-serie och ingen koeningsegg sist jag köpte bil.. handlar om anpassningar det med  Efter som det inte går att säga var folks gränser går, så är egentligen hela konsoll vs PC helt onödig.
Redigerat av novaland, 26 March 2013 - 17:50.
Postad 26 March 2013 - 21:53
zxcv
-
zxcv
-
Forumräv
-
-
750 inlägg
Efter som det inte går att säga var folks gränser går, så är egentligen hela konsoll vs PC helt onödig.
Oh the irony...
Postad 26 March 2013 - 22:00
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Äh vi gör det enkelt för oss och summerar det hela med Pc > konsoll  Efter som det inte går att säga var folks gränser går, så är egentligen hela konsoll vs PC helt onödig.
Nah, men jag kan gå med på att konsoll är helt onödigt
Postad 27 March 2013 - 06:30
novaland
-
novaland
-
Veteran
-
-
2004 inlägg
Äh vi gör det enkelt för oss och summerar det hela med Pc > konsoll 
Japp, en gaming-PC's pris > konsoll, vilket gör att många väljer bort PC Eller menade du PC kräver > än konsoll för att komma igång? Jo, det med förvisso.. Man kan ju fråga sig t.ex. varför nintendo lanserade sina wee med till och med för mig undermåttliga grafik, men ändå sålt så många enheter. Folk gillar helt enkelt konceptet och enkelheten och miljön (typiska TV-soffan). Man köper helt enkelt att det är enklare grafik till förmån för konceptet i övrigt. Att det går att göra samma sak på PC spelar ingen roll, folk vill inte hålla på att pyssla för mycket. Har ni spelat Counter-strike:GO? Det var ju tal om att det skulle mixas och matchas mellan konsollspelare och PC-spelare. Jag hade sett fram emot det och se lite vad resultatet mellan PC med mus/tbord vs handkontroller hade blivit. Visst vet vi redan resultatet, men det hade varit kul att faktiskt se det. Jag gillar enkelheten i att spela med handkontroller nuförtiden, och jag skulle faktiskt kunna tänka mig att spela med handkontroller på PC med. Men där har vi ju ovannämnda problem, att spelet och motståndarna helt enkelt inte är anpassade för att spela med handkontroller på PC, så det skulle vara "kört". Så det kan vara lika bra att hålla sig till konsoll och nivån på motspelare och köpa grafiken. Med de nya spelkonsollerna som kommer i år eller nästa, så kommer man förhoppningsvis se en uppdatering i nivån på grafiken, och då ökar klyftan mellan konsoll och PC alternativen till konsollens fördel... ett tag.
Postad 01 April 2013 - 14:39
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Konsol är enklare och bekvämare. Man vill ju softa i en fåtölj eller soffa, inte sitta vid ett skrivbord.
Du kan precis lika gärna sitta vid ett skrivbord och spela på en Xbox 360 eller PS3. Var du väljer att sitta har ingenting med hårdvaran att göra  Jag har nyligen spelat igenom Crysis 3, Farcry 3 och Tombraider sittandes i soffan, med datorn kopplad till TVn (man kan även koppla en spelkonsoll till TVn om man vill ha sämre grafik och sämre kontroller). Angående den eviga diskussionen om tangentbord/mus vs handkontroll så är det väl ändå ganska självklart vilket som är bäst. Det finns en anledning till uttrycket "dumbed down" för konsoller. Sony verkar ha förstått det med PS4, där handkontrollen har en touchpad, men en touchpad är ju fortfarande sämre än en riktig mus. Jag har testat Farcry 3 på PS3 och slogs av hur usel grafiken var, samt att kontrollerna var helt värdelösa. Det känns som att man sitter fast i en tvångströja jämfört med rörligheten med tangentbord/mus. Visst är det billigare, men bättre? Haha... Tata Nano är en billig och enkel bil, utan kupéfläkt och andra onödiga funktioner 
250px-Tata_Nano_Std.jpg 13.49K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Ageve, 01 April 2013 - 15:00.
Postad 01 April 2013 - 14:59
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Angående den eviga diskussionen om tangentbord/mus vs handkontroll så är det väl ändå ganska självklart vilket som är bäst. Det finns en anledning till uttrycket "dumbed down" för konsoller.
Det är självklart vilken som är mest precis i FPS, men inte vilken som är "bäst" för varje person. Vore tråkigt om du verkligen trodde på att din egen åsikt bör gälla för alla andra men samtidigt är det klart möjligt, sådana personer existerar. Jag föredrar själv t.ex. handkontroll framför mus/tangentbord i alla sorters spel, för jag har vant mig vid det och lärt mig hantera det. Eftersom spelen är uppbyggda för det och alla andra jag möter i versus också spelar med handkontroll så blir allting relativt och det spelar således ingen roll att jag hade varit snabbare med mus, jag är tillräckligt snabb med handkontroll utan att känna mig begränsad. Jag kan exempelvis skruva upp hastigheten på hur snabbt jag vänder mig och siktar så speed är sällan ett problem, däremot är jag inte lika precis som jag hade varit med mus då det är mycket enklare att sikta med en hand än att koordinera ihop kamera och sikte med två tummar. Om jag spelar TPS på datorn, t.ex. Tomb Raider, är det handkontroll som gäller. Att inte köra med analoga styrspakar till förmån för tangentbordsknappar är inte ett alternativ för mig eftersom jag förlorar både funktioner och naturlig knappsättning. Dumbed down har ju heller inte med kontrollerna att göra i spel som Tomb Raider, det handlar om gränssnittet i spel som Diablo där du har många fler knappar på tangentbordet och snabbare rörelser med musen. Det som är lite ironiskt är ju att det är svårare att lära sig spela med och bemästra en gamepad jämfört med mus/kb som är naturligare för en nybörjare, vissa klarar det inte helt enkelt.
Postad 01 April 2013 - 15:19
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Dumbed down har ju heller inte med kontrollerna att göra i spel som Tomb Raider, det handlar om gränssnittet i spel som Diablo där du har många fler knappar på tangentbordet och snabbare rörelser med musen. Det som är lite ironiskt är ju att det är svårare att lära sig spela med och bemästra en gamepad jämfört med mus/kb som är naturligare för en nybörjare, vissa klarar det inte helt enkelt.
Du borde nog läsa på om vad uttrycket dumbed down betyder. Om de hade släppt spelen utan att förenkla kontrollerna så hade de varit helt omöjliga att spela med handkontroll (aim assist t ex). Att det är svårare att bemästra en handkontroll beror inte på att den är bättre, utan på att den är sämre. Du kan sitta dygnet runt i 10 år och bli "super haxxor" på handkontroll och ändå förlora mot en medelbra spelare som använder tangentbord/mus i FPS-spel. Din kommentar om nybörjare låter jag passera. Jag ser själv konsoller som något småbarn sysslar med  Det är självklart vilken som är mest precis i FPS, men inte vilken som är "bäst" för varje person. Vore tråkigt om du verkligen trodde på att din egen åsikt bör gälla för alla andra men samtidigt är det klart möjligt, sådana personer existerar.
Det enda jag har skrivit är att tangentbord/mus är bättre (framförallt i spel som de tre jag nämnde, Farcry/Crysis/Tombraider). Det är tydligen en åsikt som inte är acceptabel.
Redigerat av Ageve, 01 April 2013 - 15:46.
Postad 01 April 2013 - 16:09
Unregisteredddb310e6
-
Unregisteredddb310e6
-
Mästare
-
-
2625 inlägg
Angående den eviga diskussionen om tangentbord/mus vs handkontroll så är det väl ändå ganska självklart vilket som är bäst.
Håller med, det är ganska självklart. Handkontrollen klarar ju själv vad du behöver BÅDE mus och tangentbord till, den måste ju vara bäst...
Postad 01 April 2013 - 16:18
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Håller med, det är ganska självklart. Handkontrollen klarar ju själv vad du behöver BÅDE mus och tangentbord till, den måste ju vara bäst...
Det är ju precis det den INTE gör. edit: Bortsett från PS4-kontrollern som har en touchpad - ett stort steg i rätt riktning men inte hela vägen.
Redigerat av Ageve, 01 April 2013 - 16:22.
Postad 01 April 2013 - 16:24
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Din kommentar om nybörjare låter jag passera. Jag ser själv konsoller som något småbarn sysslar med 
Du förstod ju dock inte riktigt poängen med den kommentaren heller verkar det som. En nybörjare som aldrig sysslat med spel tycker det är mer intuitivt att spela på PC eftersom det är en naturligare rörelse att använda musen. Hen skulle tycka det är mycket svårare att försöka lära sig styra med handkontroll. Vet inte riktigt hur du tolkar det som en provocerande kommentar som du "låter passera" med tanke på att du själv anser att det är svårare att lära sig handkontroller. Småbarnskommentaren förvånar mig dock inte, det är tydligt att du saknar respekt för folk som inte delar din åsikt. Det enda jag har skrivit är att tangentbord/mus är bättre (framförallt i spel som de tre jag nämnde, Farcry/Crysis/Tombraider). Det är tydligen en åsikt som inte är acceptabel.
Du skrev att den eviga diskussionen var ganska självklar, vilket indikerar att det är dumt av andra att tycka annat. Går fint i hand med småbarnskommentaren som visar vad du anser om folk som helt enkelt inte tycker som du i det här fallet. Att det är svårare att bemästra en handkontroll beror inte på att den är bättre, utan på att den är sämre. Du kan sitta dygnet runt i 10 år och bli "super haxxor" på handkontroll och ändå förlora mot en medelbra spelare som använder tangentbord/mus i FPS-spel.
Japp, fast som jag skrev är allting relativt så jag ser inte hur poängen är relevant. De som spelar på konsol möter inte PC-spelare och konsolspel är anpassade för handkontroll. Att en PC-spelare slår en handkontrollsspelare är självklart och om det är det du syftar på så tycker jag samma som du. Men jag syftar på vad man föredrar och då föredrar inte alls tangentbord + mus.
Postad 01 April 2013 - 16:49
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Småbarnskommentaren förvånar mig dock inte, det är tydligt att du saknar respekt för folk som inte delar din åsikt.
Det var ett sarkastiskt och skämtsamt svar på ditt uttalande om nybörjare och att "vissa klarar det inte helt enkelt". Efter det har du en klar bild av mig som en person helt utan respekt. Tack för den... Att en PC-spelare slår en handkontrollsspelare är självklart och om det är det du syftar på så tycker jag samma som du. Men jag syftar på vad man föredrar och då föredrar inte alls tangentbord + mus.
Det är ju det jag har sagt hela tiden. Det är bättre, eftersom man får högre precision (och även en helt annan inlevelse/rörelsefrihet i spelen*). Om man sen föredrar handkontroll eller inte är en helt annan sak. * Det här är min åsikt, dvs inget som du behöver ta med i din psykoanalys
Postad 01 April 2013 - 16:57
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
* Det här är min åsikt, dvs inget som du behöver ta med i din psykoanalys 
Har du inte lärt dig vid detta laget att man inte får ha en åsikt här på forat så länge den faller till fördel för pc?
Postad 01 April 2013 - 17:27
Jack of all trades
-
Jack of all trades
-
Veteran
-
-
1846 inlägg
Du borde nog läsa på om vad uttrycket dumbed down betyder. Om de hade släppt spelen utan att förenkla kontrollerna så hade de varit helt omöjliga att spela med handkontroll (aim assist t ex).
Själv hade jag velat få valmöjligheten att ha det eller inte ha det på istället för som nu där det inte går att stänga av överhuvudtaget (få spel som verkligen kör utan det). Dock så används knappast samma AI för PC som för konsol eftersom det skulle kräva en mycket högre sens än vad som är möjligt att spela med på en handkontroll. Dumned Down innebär att spelet blir lättare och det kan bero på ett antal faktorer som sämre AI, förenklat interface, mindre komplexitet med mera. Starcraft 2 är en "fördummad" version av första Starcraft eller rättare sagt de har förenklat hur man spelar det då det första spelet krävde sjukt snabba fingrar för att ens kunna tävla mot de sämre elit spelarna i Korea. Andra exempel är Hitman, första spelet är betydligt svårare än uppföljarna men har samtidigt ett sämre interface som förbättrats rejält i dessa. Rainbow Six spelen är ytterligare ett exempel på detta, Ravenshield är ett mycket mer komplext spel än spelen som kom efteråt.
Redigerat av Jack of all trades, 01 April 2013 - 17:34.
Postad 01 April 2013 - 17:41
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Det var ett sarkastiskt och skämtsamt svar på ditt uttalande om nybörjare och att "vissa klarar det inte helt enkelt". Efter det har du en klar bild av mig som en person helt utan respekt. Tack för den...
Mitt uttalande om att du helt saknar respekt var iofs ett sarkastiskt och skämtsamt svar på ditt uttalande om att "småbarn spelar på konsol". Ta inte allt folk säger som att de menar det även om det förefaller helt uppenbart att ingen sarkasm finns och det verkar totalt ologiskt i sammanhanget... Det är ju det jag har sagt hela tiden. Det är bättre, eftersom man får högre precision (och även en helt annan inlevelse/rörelsefrihet i spelen*). Om man sen föredrar handkontroll eller inte är en helt annan sak.
Problemet är att du syftade på "den eviga diskussionen om tangentbord/mus vs handkontroll" och den diskussionen handlar inte om vilket styrdon som skulle vinna om de skulle mötas för det är så gott som alla på det klara med, utan snarare om vilken man föredrar och där är det inte alls självklart. Så det är alltså en aning förvirrande hur du inledde diskussionen jämfört med vad du skriver nu. När du spelar Tomb Raider på PC t.ex., kan du då gå olika snabbt med tangentbordet? Dvs, du har ju inte analoga spakar? Om du har ett bilspel, föredrar du väl inte att spela det på PC med kb + mus? Man saknar ju analog input. Har du inte lärt dig vid detta laget att man inte får ha en åsikt här på forat så länge den faller till fördel för pc?
Det kan säkert lätt upplevas så iom att det är fler som spelar konsol än PC på forumet, men är givetvis inte så.
Postad 01 April 2013 - 18:04
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Det kan säkert lätt upplevas så iom att det är fler som spelar konsol än PC på forumet, men är givetvis inte så.
Tja, jag utgår från det folk skrivit ordagrant under alla år jag hängt här och så även du. Känns ärligt talat inte som det lämnar särskilt mycket utrymme för "upplevelser" eller "tolkningar".Detta är min samlade slutsats och observation, och det leder slutligen till min åsikt. Men där kommer vi (pc vs konsollfolket) ingen vart, så mycket har jag lärt mig.
Postad 01 April 2013 - 18:18
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Mitt uttalande om att du helt saknar respekt var iofs ett sarkastiskt och skämtsamt svar på ditt uttalande om att "småbarn spelar på konsol". Ta inte allt folk säger som att de menar det även om det förefaller helt uppenbart att ingen sarkasm finns och det verkar totalt ologiskt i sammanhanget...
Som dum PC-spelare förstod jag inte riktigt vad du menade där. När du spelar Tomb Raider på PC t.ex., kan du då gå olika snabbt med tangentbordet? Dvs, du har ju inte analoga spakar? Om du har ett bilspel, föredrar du väl inte att spela det på PC med kb + mus? Man saknar ju analog input.
Nu är jag inget stort fan av bilspel, men har spelat en del med Logitechs näst bästa ratt (den utan koppling osv). Den funkar ju både på PS3 och PC så jag förstår inte riktigt diskussionen. Att köra bilspel med en handkontroll är definitivt ingen hit, och såklart inte heller med tangentbord. Angående Tombraider så föreslår jag att du testar det på PC. Istället för att sitta fast i spakens rörelser så kan man röra sig hur man vill. De har också fått till pilbågen riktigt bra. Det finns ju kvar en del konsollvarning på bossar osv, men det får man väl leva med  Har du inte lärt dig vid detta laget att man inte får ha en åsikt här på forat så länge den faller till fördel för pc? 
Nej, har varit för lite i denna forumdelen. Kanske beror det på att jag, om man ska tro en del här: Sitter på en pinnstol vid ett skrivbord och uppgraderar datorn en gång i veckan för att kunna spela, samt byter drivrutiner, får blåskärmar, installerar om Windows, får virus, grafikbuggar osv. Jag har helt enkelt inte haft tid att skriva här  Men där kommer vi (pc vs konsollfolket) ingen vart, så mycket har jag lärt mig.
Det är rätt märkligt egentligen. Visst kan man vänta på PS4 om man föredrar konsoller pga enkelheten och det lägre priset, men att köpa spel till Xbox 360 och PS3 nu, när man har valet att köpa de till PC istället, det förstår jag inte alls.
Redigerat av Ageve, 01 April 2013 - 18:27.
Postad 01 April 2013 - 19:03
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Varför inte bara köra spelen på hårdvaran man själv gillar, PC eller konsol. Utan att diskutera vad som är bättre eller bäst?
( Men bäst upplevelse ger ju PC  )
Någon var inne med ett argument om att man gärna vill softa i soffan och spela. Absolut. Det gör jag med alla mina fyra "enheter". PS, X-box, Wii U och PC. Allt uppjackat till projektorn.
Jag började lira BF3 på PS3, men det gick fan inte. Och sen, max 24 spelare? Battlefield och 24 spelare? Nej tack...
Skaffade en gaming rig och det ångrar jag inte en enda sekund, vilken glädje. Och vad all-round den ändå är.
Men jag kan fortfarande gilla PS3, X-box och Nintendo. Det ena bör inte utesluta det andra.
Redigerat av Falcy, 01 April 2013 - 19:04.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|