Postad 02 april 2011 - 23:37
Postad 04 april 2011 - 07:57
[b]Storleken anges med tum diagonalt. Har kollat på prisjakt och funderat på om jag ska ha 24", 27" eller 32" (det blev en SWEDX SG-40X10-A2). Men dessa tum gav mig ingen uppfattning om displayens storlek! Därför gjorde jag ett program som räknar ut bredd och höjd i mm, som jag nu bjuder på.
Bra tänkt men inte särskilt bra utfört.
Det finns en tusen ggr bättre och mer lättförstådd nätsajt för detta ändamål.
http://www.displaywars.com/
Postad 04 april 2011 - 10:11
Som bonusfeature erbjöd din länk även lite underhållning i form av en bild på halvnaken dam. Försök att slå det.Det finns en tusen ggr bättre och mer lättförstådd nätsajt för detta ändamål.

Postad 04 april 2011 - 11:57
Bra tänkt men inte särskilt bra utfört.
Det finns en tusen ggr bättre och mer lättförstådd nätsajt för detta ändamål.
http://www.displaywars.com/
Tack,för tusan.Har suttit med papper och miniräknare hittills och visualiserat i mitt inre skärmstorlekar.
Redigerat av TomasThoren, 04 april 2011 - 11:58.
Postad 04 april 2011 - 20:53
Glad att kunna stå till tjänst med lite nyttig info....Tack,för tusan.Har suttit med papper och miniräknare hittills och visualiserat i mitt inre skärmstorlekar.

Postad 15 april 2011 - 12:08
Men för datorskärmar då? såg ingen bildskärmstråd på datorforumet så jag frågar här.
Då de är mindre kostar backlit inte lika mycket gissar jag på, och LG har en ny skärm (LG 23'' TFT IPS236V-PF IPS) till humant pris som verkar vara backlit (inte sett recensioner av den än dock). blir lite konfunderad över att den har TFT, LED och IPS allt i samma men jag har nog missförstått hela grejen.
Men detta låter väl bra på pappret åtminstone väl?
Postad 19 juli 2011 - 13:26
Någon som kan belysa detta för mig?
Postad 19 juli 2011 - 13:31
Intressant spörsmål iaf.

Redigerat av Unregistered6df60672, 19 juli 2011 - 13:32.
Postad 19 juli 2011 - 15:55
Det verkar som om vissa EdgeLED-modeller är sämre än tillsynes i övrigt likvärdiga CCFL-modeller ja. Vet inte men man kan ju gissa att det beror på skillnaden i hur LCD-panelen belyses.Vissa hävdar att LED-belysta TV-apparater har sämre betraktningsvinkel än CCFL-belysta. Stämmer verkligen detta och kan någon i så fall förklara varför? Detta är ju bara olika ljuskällor som ska igenom LCD-lagret. Det borde väl vara de flytande kristallerna som gör betraktningsvinkeln sämre och gör att mer ljus tränger igenom om man sitter i vinkel till skärmen och att detta resulterar i sämre färger och svärta.
Någon som kan belysa detta för mig?
Alla LCD funkar ju så belysningen ska falla vinkelrätt in mot panelen/kristallerna. Det självklara här är således att man har ljuskällan bakom panelen,som man har i CCFL fallet. EdgeLED innebär ju en "onödig" omriktning av ljus och det är möjligt att detta - kanske kombinerat att man har ett extremt litet djup att jobba på - skapar sämre förutsättningar för LCD-panelen att bibehålla betraktningsvinkeln så att säga.
(i båda fallen så är det iofs nån diffusor inblandat så att ljuset sprids så jämt som möjligt bakom panelen men det kan ju tänkas att det finns olika bra sätt att belysa den så att säga)
Skulle jag gissa på iaf. Blir gärna rättad av nån som vet.

Redigerat av pacman, 19 juli 2011 - 19:03.
Postad 22 juli 2011 - 14:17
Edge-led BEHÖVER ju inte vara sämre i det här avseendet, men tror att du är inne på rätt spår....EdgeLED innebär ju en "onödig" omriktning av ljus och det är möjligt att detta - kanske kombinerat att man har ett extremt litet djup att jobba på - skapar sämre förutsättningar för LCD-panelen att bibehålla betraktningsvinkeln så att säga.
(i båda fallen så är det iofs nån diffusor inblandat så att ljuset sprids så jämt som möjligt bakom panelen men det kan ju tänkas att det finns olika bra sätt att belysa den så att säga)...
Just ojämnheten i många edge-led, där ljuset studsar och spretar på olika håll bakom diffuseringsfiltret bidrar säkert till att ljuset ut genom lcd-luckorna kan bli lite mindre "riktat", dvs en något mindre del av ljuset går vinkelrätt genom fronten. ...kanske?

Postad 23 juli 2011 - 08:28
Helt riktigt och därav min formulering "vissa EdgeLED-modeller".Edge-led BEHÖVER ju inte vara sämre i det här avseendet, men tror att du är inne på rätt spår.
Men ja, det skadar verkligen inte att göra det förtydligande som du gör.
Känns rimligt och pluspoäng då du fixat en snygg koppling mellan "de två stora problemen", ojämnhets-problemet och betraktningsvinkel-problemet.Just ojämnheten i många edge-led, där ljuset studsar och spretar på olika håll bakom diffuseringsfiltret bidrar säkert till att ljuset ut genom lcd-luckorna kan bli lite mindre "riktat", dvs en något mindre del av ljuset går vinkelrätt genom fronten. ...kanske?

Postad 27 juli 2011 - 11:41
En diffusor används i båda fallen för att sprida ljuset jämnt. Detta gör väl att riktningen på ljusstrålarna ändras för att sprida ljuset? Jag tror inte en diffusor är så avancerad att den dels sprider ljuset och dels fångar upp det och ser till att det riktas vikelrätt rakt ut genom lcd-displayen. I så fall skulle man väl använda denna teknik på båda källorna?
Denna teknik har väl använts på vissa kantLEDar mha optiska fiberkablar? Denna teknik borde väl isf vara bäst på att få ljuset att flöda i rätt riktning genom displayen?
(Känner att jag blev lite rörig nu men hoppas att ni förstår.)
Postad 29 juli 2011 - 13:42
Verkligen! Tackar för länken.Så ser en HDTV ut inuti!
Rätt intressant att titta på.
Postad 31 juli 2011 - 16:46
Postad 31 juli 2011 - 17:53
Gör det det då?Men jag förstår fortfarande inte varför det ska skilja mellan Full-LED och CCFL.
Den skillnad vi diskuterade handlade om Edge vs Back-belysning, inget annat. Är inte bekant med påståendet att Back(Full)LED skulle vara sämre än CCFL.
Är rädd att jag inte gör det...(Känner att jag blev lite rörig nu men hoppas att ni förstår.)
?? Båda teknikerna använder en diffusor så ja den kan användas till båda teknikerna.En diffusor används i båda fallen för att sprida ljuset jämnt.
...
I så fall skulle man väl använda denna teknik på båda källorna?

Diffusorn lär sprida ljuset åt lite olika riktningarna ja, inte bara vinkelrätt mot panelen. Just därför skulle man ju kunna tänka sig att det spelar roll hur man belyser diffusorn, eller hur?Detta gör väl att riktningen på ljusstrålarna ändras för att sprida ljuset? Jag tror inte en diffusor är så avancerad att den dels sprider ljuset och dels fångar upp det och ser till att det riktas vikelrätt rakt ut genom lcd-displayen.

Postad 31 juli 2011 - 18:13
Postad 10 augusti 2011 - 13:33
Kant-LED förstår jag kan ha svårare att sprida ljuset jämnt över skärmen.
Jaja. Tack för all input iaf =)
Postad 28 september 2011 - 17:52
Postad 30 september 2011 - 14:13
I allmänhet här på forumet eller i allmänhet en lördag eftermiddag i en valfri ellada?Folk verkar i allmänhet rätt negativa till det, eller?
Postad 08 november 2011 - 11:07
Postad 11 november 2011 - 14:36
Hurvida tekniken går framåtgår att diskutera, sålänge fokus ligger på dålig design, prislappar och bildförstörande funktioner (gäller oavsett om vi pratar LCD eller Plasma) så kommer bildkvalitén iaf utvecklas långsammare än önskvärt. Och vi ser fortfarande LCD:er med större brister i uniformitet och betraktningsvinklar än vad de "borde" ha så nej, denna tråd är fortfarande aktuell om man säger så.

Postad 11 november 2011 - 15:44
Precis, det som verkar vara det viktigaste ur försäljningssynpunkt är absolut inte bildkvaliteten utan tjockleken och nätverksmöjligheterna (Skype i tv'n!, men vad f-n). Jag tror inte att det är styrt av kunderna utan precis som så mycket annat så är det tillverkarna som driver fram det dom tycker att vi som konsumenter vill ha, dvs man skapar helt enkelt ett behov. Märkligt då en tv är just en bildvisare och då borde också just bildvisningen vara det som man lägger mest krut på. Men icke...Plasmaförsäljning går iofs upp men även om den inte gjorde det så har jag svårt att se logiken i att det nödvändigtvis måste betyda att LCD blir bättre - gissningsvis är det väldigt få tv:s som säljs med bildkvalité som huvudargument. Design, pris, internet-lulllull, buzzwords, siffror på klisterlappar och överstyrd Kalle Anka bild i elladorna är säkerligen det som driver försäljningen i minst 9 fall av 10...
Hurvida tekniken går framåtgår att diskutera, sålänge fokus ligger på dålig design, prislappar och bildförstörande funktioner (gäller oavsett om vi pratar LCD eller Plasma) så kommer bildkvalitén iaf utvecklas långsammare än önskvärt. Och vi ser fortfarande LCD:er med större brister i uniformitet och betraktningsvinklar än vad de "borde" ha så nej, denna tråd är fortfarande aktuell om man säger så.
Postad 13 november 2011 - 14:48
Redigerat av Unregistered6df60672, 13 november 2011 - 14:50.
Postad 13 november 2011 - 15:19

Postad 17 november 2011 - 10:49
Huvudet på spiken, och det är helt säkert så att en blygsam kvalitetsförbättring funkar som försäljningsargument för en alldeles för liten grupp kunder, och därför blir det helt enkelt för dyrt med "riktig" produktutveckling och istället betydligt mer attraktivt att fylla burken med hypade men egentligen onödiga appar och features. Lullull helt enkelt......det som verkar vara det viktigaste ur försäljningssynpunkt är absolut inte bildkvaliteten...
...tillverkarna som driver fram det dom tycker att vi som konsumenter vill ha, dvs man skapar helt enkelt ett behov...

Postad 17 november 2011 - 13:50
Postad 20 november 2011 - 18:41

Antar att det blir led då eftersom jag "skrämde" henne.

Redigerat av Unregistered6df60672, 20 november 2011 - 18:42.
Postad 20 november 2011 - 22:01
Postad 28 november 2011 - 09:22
för att spela ps3 o se film på , försökte få över han på en plasma vilket jag själv numera har efter jag blev missnöjd med en LED o spelade på (rörelse oskärpa , släpningar) har visserligen rörelseoskärpa på plasman med men inte alls lika mycket.
Finns det någon anledning o försöka få han o köpa en Plasma , eller har jag bara haft otur
Postad 07 december 2011 - 13:17
Postad 29 december 2011 - 12:05

Någon som har testat Philips 55PFL6606 för snabba spel och film?
Har den input-lag och clouding?
Postad 29 december 2011 - 14:18
Min tråd blev stängd så skriver här istället då
... vilket är minst lika fel... När din tråd låstes blev du hänvisad till den klistrade Köptips och Råd-tråden: https://www.minhembi...howtopic=287347 (inte valfri klistrad tråd!)
Mvh
/Gelmax
Postad 29 december 2011 - 14:50
Jag har Philips 55PFL7606 och är grymt nöjd, inputlagen är i mina ögon minimal! Sen tycker jag Ambilighten är helt jädra brilljant men denna funktionen saknar dock 6xxx serien tyvärr, även den passiva 3dn som fungerar strålande! Har inte en tillstymelse till clouding på min modell heller vilket är en lättnad!
Postad 01 januari 2012 - 17:56
Nu är det iofs du som förvirrar för du har totalt missuppfattat hur LGs nya OLED-TV fungerar. Den har absolut inget med LCD att göra.dags och uppdatera det även med OLED-TV... Ny "OLED-TV" som visar sig vara en LCD med OLED bakgrundsbelysning. http://m3.idg.se/2.1...d-skarm-fran-lg Allt för att förvirra den okunnige
Postad 01 januari 2012 - 19:29
Plockar man bort hela LCD-displayen framför så kanske det blir braNu är det iofs du som förvirrar för du har totalt missuppfattat hur LGs nya OLED-TV fungerar. Den har absolut inget med LCD att göra.

Postad 01 januari 2012 - 19:35
Det finns ingen bakgrundsbelysning.
Postad 01 januari 2012 - 19:56
Postad 01 januari 2012 - 20:11
Postad 02 januari 2012 - 18:48

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 02 januari 2012 - 18:48.
Postad 03 januari 2012 - 12:58
Skall bli riktigt spännande att se hur den här presterar och hur hiskeligt priset blir!
Mvh
/Gelmax
Postad 12 augusti 2012 - 21:59
Jag skulle inte passa som säljare på nån ellada då de mestadels har LCD med ledbelysning. Skulle bara tala varmt om plasma-TV. Och det kryllar ju inte av plasmor i dessa butiker. Kan inte stå och lura på folk en kvalité som har brister såsom clouding, haloeffekt, grådassig svärta, pastellfärger, eftersläpningar och kass betraktningsvinkel.
Det är många i forumet som talar gott om Plasma. Jag hade en plasma för längesen, och den var helt oanvändbar när man kopplade den till datorn (med en DVI-kabel på denna tiden). Bilden blev suddig och man blev snabbt trött i ögonen. Jag har inte för avsikt att använda TVn primärt som datorskärm men man vill ju kunna köra Youtube/Spotify, basic surf på TVn utan att få Hortons huvudvärk. Är plasmor bättre än så nuförtiden? Hur är det med strömförbrukningen?
Postad 12 augusti 2012 - 23:06
Det är många i forumet som talar gott om Plasma. Jag hade en plasma för längesen, och den var helt oanvändbar när man kopplade den till datorn (med en DVI-kabel på denna tiden). Bilden blev suddig och man blev snabbt trött i ögonen. Jag har inte för avsikt att använda TVn primärt som datorskärm men man vill ju kunna köra Youtube/Spotify, basic surf på TVn utan att få Hortons huvudvärk. Är plasmor bättre än så nuförtiden? Hur är det med strömförbrukningen?
Utan tvekan, gissar att du hade en lågupplös plasma, idag är de mkt bättre. Redan min ett par år gamla Pioneer-plasma fungerade bra, även om det kanske inte var något man skulle köra Word på direkt
Postad 12 september 2012 - 20:28
PS.
Kunde sänka ventilationen ett snäpp.
Postad 03 oktober 2012 - 13:03
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar