Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Regas skivspelare

1278 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Rega P2 (Skivspelare) 1 8.833332 (5) Inga priser
Rega P9 (Skivspelare) 2 (0) Inga priser
Rega P7 (Skivspelare) 1 8.333332 (2) Inga priser
Rega P5 (Skivspelare) 1 7.5 (1) Inga priser
Rega Planar 3 (Skivspelare) 9 8.599998 (14) 6 600:-
Rega P1 (Skivspelare) 1 8.722222 (17) Inga priser
Rega P3-24 (Skivspelare) 1 9.124998 (7) Inga priser
Rega RP1 (Skivspelare) 7 8.277776 (17) Inga priser
Rega RP3 (Skivspelare) 5 8.6 (4) Inga priser
Rega RP6 (Skivspelare) 9 (0) Inga priser
Rega RP8 (Skivspelare) 7 7.5 (1) Inga priser
Rega Planar 2 (2016) (Skivspelare) 9 8.384614 (12) 6 990:-
4 relaterade trådar

Postad 24 September 2011 - 16:30

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0
Finns inget som säger att nyproducerad vinyl skulle vara bättre än äldre. Bortsett från de lövtunna produktionerna som gjordes under oljekrisen så står sig gamla vinyler mycket bra vad gäller produktion och ljudkvalitet.

Du har ju ett nytt riaa men hur är det med puppan? Är det inte en väldigt enkel puppa som följer med rp1? Och högtalarna? Hela kedjan skall ju lira ihop så att säga.

Postad 24 September 2011 - 21:20

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Högtalarna är ett par Elac FS137. De låter mycket bra med CD och Flac. Till och med Spotify låter bra via en uDac. Det som återstår som vinylens "felkälla" är väl just Regans pickup. Rega RP1 ska vara en bra instegsmodell. Kanske är mina ljudkrav för höga. Jag får kanske överväga att skaffa Rega Perfomance Pack: http://www.analogues...e_Pack_RP1-PERP. Det inkluderar pickupen Rega Bias 2. Men kan det verkligen göra någon större skillnad?

Postad 25 September 2011 - 08:20

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Att det är skillnad mellan PU tror jag alla kan skriva under på. Jag bytte från Ortofon 2M Red till en Goldring 2300....det var en stor skillnad mellan dem. Men jag vet inte alls hur skillnaden är mellan de två PU som du hänvisar till.
Fundera på hur spelaren står - är den utsatt för vibrationer?

En annan variant är ju att gå ner och lyssna hos en handlare som har dels RP1 och även andra spelare. Då får du en indikation på hur din spelare kan låta i förhållande till andra spelare...

Postad 25 September 2011 - 13:16

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Spelaren står i en hylla, så nog kan det vara vibrationer. Jag ska testa med möbeltassar under fötterna. Fast vad jag förstår ska det helst vara ett helt stumt underlag. Får fundera på hur jag kan lösa det. Och jag ska verkligen ta mig tid att gå till en handlare och jämföra RP1:an med andra. Det var ett bra förslag. Då kan jag också få en hygglig uppfattning om min RP1 låter som den ska eller om jag har något slags måndagsex. En ny pickup kan ju vara en bra julklapp.

Tack för era råd! :)

Redigerat av Mange36, 25 September 2011 - 13:19.

Postad 26 September 2011 - 18:02

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Fundera på hur spelaren står - är den utsatt för vibrationer?

Är det självsuggestion och ren inbillning eller är det någon form av analog magi? Jag satte dubbla möbeltassar under Rega RP1:ans fötter. Plötsligt tog basen ett tydligt steg framåt. Ljudbilden fick aningens mer dynamik. Bruce Springsteen, Mark Kopfler och Diana Krall låter inte längre som om de sjunger i en radiomikrofon från 1920-talet. Jag har så svårt att tro att möbeltassorsakad vibrationsminskning i spelaren skulle göra skillnad för ljudet. Inbillar jag mig bara? :huh:

Uppdatering: Flyttade spelaren till ett stabilt, mer stumt underlag. I mina öron blev alla dimensioner av ljudet ännu ett litet snäpp bättre. Vad beror detta på? Hindrar vibrationer nålen att spåra/arbeta som den ska?

Redigerat av Mange36, 27 September 2011 - 18:01.

Postad 27 September 2011 - 10:52

Unregistered3fbe8c7c
  • Unregistered3fbe8c7c
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Tjenixen,

Är ute och jagar en ny vinyl spelare, och har fastnat för den nya Rega RP3. Har hittat den i en webshop some säljer den i tre olika configurationer, och jag hoppas att folk här kanske kan ge mig lite tips angående valuta för pengarna!
  • Enbart RP3 skulle kosta mig runt 599€
  • RP3 + REGA Elys-2 element (förmonterat åt mig) - 739€
  • RP3 + REGA EXACT-2 element + REGA TTPSU + REGA high-end drive belt upgrade - 1144€

Bör tilläggas att jag är lite rädd för att montera egen puppa och dylikt då jag aldrig har gjort det, vilket får mig att fundera mest på dom sista två alternativen.

Vad säger Ni? Bra deal eller inte?

Postad 27 September 2011 - 20:11

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Tjenixen,

Är ute och jagar en ny vinyl spelare, och har fastnat för den nya Rega RP3. Har hittat den i en webshop some säljer den i tre olika configurationer, och jag hoppas att folk här kanske kan ge mig lite tips angående valuta för pengarna!

• Enbart RP3 skulle kosta mig runt 599€
  • RP3 + REGA Elys-2 element (förmonterat åt mig) - 739€
  • RP3 + REGA EXACT-2 element + REGA TTPSU + REGA high-end drive belt upgrade - 1144€

Bör tilläggas att jag är lite rädd för att montera egen puppa och dylikt då jag aldrig har gjort det, vilket får mig att fundera mest på dom sista två alternativen.

Vad säger Ni? Bra deal eller inte?

Rp3 skall visst kosta 5990:- här i Sverige. Jag hade köpt spelaren här - tror även det kommer finnas ett elys2 pkt här i sverige ( där säljaren såklart monterar elysen).
Om du vill spara max. skall du nog köpa Pu & tt-psu i England. Att montera Regas PU´s på armen med hjälp av 3 punktsfästet är mkt enkelt, bara så du vet...

Postad 28 September 2011 - 05:50

Unregistered3fbe8c7c
  • Unregistered3fbe8c7c
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Rp3 skall visst kosta 5990:- här i Sverige. Jag hade köpt spelaren här - tror även det kommer finnas ett elys2 pkt här i sverige ( där säljaren såklart monterar elysen).
Om du vill spara max. skall du nog köpa Pu & tt-psu i England. Att montera Regas PU´s på armen med hjälp av 3 punktsfästet är mkt enkelt, bara så du vet...

Ah, kanske borde ha skrivit att jag faktiskt inte bor i Sverige, utan i Holland, och det var där jag hittade dealen. :)

Men det låter som att köpa RP3an separat och sen köpa puppa/TT ifrån England skulle bli billigare. Får ta och kolla upp!

Tackar!

Postad 28 September 2011 - 22:51

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

• 2420 inlägg
  • 0
Jag köpte min RP3 på Lyd här i Umeå för 6995:- med elys2, montering och inställning gjorde dom i butiken gratis, kan säga att jag är extremt nöjd med mitt köp, otroligt bra ljud, bättre en cd alla dar i veckan, nu blir de Vinyl och inget annat för min del.

Postad 29 September 2011 - 04:48

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Skriver ofta det till många som börjar prioritera vinyl.

Det är delvis den visuella och taktila känslan av att hålla och titta på en vinylskiva som snurrar.
Personligen tror jag inte att vår hörsel är byggd för skräpfri återgivning, utan vi regirstrerar de små avvikelserna som: brus, knaster som mer naturliga.Jag brukar uppleva basåtergivningen som något rundare med vinyl, ljudet är snällare mot öronen helt enkelt.

Men just nu bygger jag en minianläggning på jobbet där jag kommer köra Spotify, det är ungefär vad jag hinner med nuförtiden.
Saknar kvällarna när jag kunde koppla av i soffan med en vinylskiva och en kopp kaffe, men nu är det bara: jobb, jobb, jobb.

Postad 29 September 2011 - 05:38

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
All work and no play..... Låter inte så kul, men det kanske är så det får vara nu under en tid.... :(
Förhoppningsvis så kommer tiden tillbaka när du hinner sätta dig i soffan och bara varva ner. En kopp kaffe och en muffins eller något annat nybakat, och så en bra skiva på det.... --> återhämtning...

Postad 29 September 2011 - 06:51

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

• 2420 inlägg
  • 0
De första som slog mig då jag la på en ny skiva var just avsaknad av knaster och brus, blev förvånad då inget sånt fanns, lyssnade igenom nyaste foo fighters och de kändes som jag lyssnade på en cd, skivan var så klart sprillans ny, spelade några beg skivor och då blir de ju lite mera brus å knaster men inte alls som man minns för 30 år sen då man körde vinyl sist, dagens skivspelare har kommit långt i utvecklingen, jag stör mig då inte av de lilla oljud eller vad man ska kalla de lite nu och då för ljudupplevelsen är grym, kul att lyssna på skivor man hört många gånger på cd men inte hört vinyl utgåvan, jag kommer nog lägga mycket pengar på vinyl köp framgent.

Postad 05 October 2011 - 10:17

Viktor.J
  • Viktor.J
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Jag är så oförskämd att jag bumpar mig själv lite !
Men har fortfarande inte fått svar på mina frågor, och den informationen jag fått på nätet säger vad man ska ställa in och varför men sällan hur..

Jag har sökt infomration på regas hemsida eller dyl för manualer men hittar inget. Skivspelaren är alltså begagnad och en rega P3-24

frågorna jag ställde sist var.

"
Ok ! Tack för hjälpen grabbar !! Har börjat få koll på det hela nu men har ändå några frågor som rör specifikt regas av spelare, som jag inte hittat på nätet !

För att kompensera för Vridningsvinkeln -azimuth står det inte mycket mera än att "Vrid pickupskalet tills du hamnar rätt. Märk att det är nålspetsen som skall ha 90° vinkel mot skivytan." ... Hur gör ja detta ? Ska jag skimmsa pickupens fäste på tonarmen med ? Eller kan jag på något sätt vrida pickup skalet på min goldring 2300 ??

Jag har förstått att jag får skimmsa upp tonarmen för att få bättre VTA ! Men vad är det som säger 2mm, jag har även in isokinematik isomat acryl, som jag antar är ca 2-3 m.m. hög ? Och var skimmsar jag ? De 3 huvudskruvarna ner i plinten ??

För att kompensera för överhäng på en rega P3 är väl ända chansen att flytta pickuppen i spåren på tonarmen ? Eller går det att dra armen fram och bak? Att flytta tonarmen måste väl verkligen påverka jämvikten och nåltetrycket som Man först ställer in ??
"

Tacksam för vad som, eller en sida som beskriver hur man gör, jag är fullt införstådd varför man gör allt :D

MvH
Viktor.J

Postad 05 October 2011 - 22:01

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Oh, jag har samma spelare som du men för mig har dessa inställningar varit överkurs. Kanske någon annans vill hjälpa?

Postad 05 October 2011 - 22:41

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Jag är så oförskämd att jag bumpar mig själv lite !
Men har fortfarande inte fått svar på mina frågor, och den informationen jag fått på nätet säger vad man ska ställa in och varför men sällan hur..

Jag har sökt infomration på regas hemsida eller dyl för manualer men hittar inget. Skivspelaren är alltså begagnad och en rega P3-24

frågorna jag ställde sist var.

"
Ok ! Tack för hjälpen grabbar !! Har börjat få koll på det hela nu men har ändå några frågor som rör specifikt regas av spelare, som jag inte hittat på nätet !

För att kompensera för Vridningsvinkeln -azimuth står det inte mycket mera än att "Vrid pickupskalet tills du hamnar rätt. Märk att det är nålspetsen som skall ha 90° vinkel mot skivytan." ... Hur gör ja detta ? Ska jag skimmsa pickupens fäste på tonarmen med ? Eller kan jag på något sätt vrida pickup skalet på min goldring 2300 ??

Jag har förstått att jag får skimmsa upp tonarmen för att få bättre VTA ! Men vad är det som säger 2mm, jag har även in isokinematik isomat acryl, som jag antar är ca 2-3 m.m. hög ? Och var skimmsar jag ? De 3 huvudskruvarna ner i plinten ??

För att kompensera för överhäng på en rega P3 är väl ända chansen att flytta pickuppen i spåren på tonarmen ? Eller går det att dra armen fram och bak? Att flytta tonarmen måste väl verkligen påverka jämvikten och nåltetrycket som Man först ställer in ??
"

Tacksam för vad som, eller en sida som beskriver hur man gör, jag är fullt införstådd varför man gör allt :D

MvH
Viktor.J

Azimuth brukar sällan ställa till det - så den kan du nog låta bli att justera. VTA bör du ställa in: montera PU, ställ in downforce, lägg på en skiva & sänk armen så nålen hamnar i spåren - nu skall armen ligga parallellt med skivan. Om PU´n är för hög kommer du behöva höja armbasen så armen löper parallellt, dvs lägga brickor under de 3 fästskruvarna ( armbas/plint)

Överhäng + Pu.inställn. gör du med hjälp av Rega´s mall ( protractor) som följde med spelaren. Fattas denna kan du nog hitta en ( som matchar den arm du har: RB300?) på nätet- skriva ut, klippa ut mitthålet, trä på spidern, & justera in Pu´n i sidled + glida i spåren så överhänget blir rätt.
Nollställ nu armen, och justera downforce igen, ställ nu även bias lika med downforce: - Klart!
Gör detta systematiskt så är det inte så svårt. Om du tycker det låter krångligt bör du ta med grejerna till nån hifi-butik, så får de mot betalning montera till dig.
Om du köpt Pu´n i butik, hade de gjort detta gratis - kanske nåt att tänka på till nästa gång!!

Lycka till!!

Postad 06 October 2011 - 10:07

Viktor.J
  • Viktor.J
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Azimuth brukar sällan ställa till det - så den kan du nog låta bli att justera. VTA bör du ställa in: montera PU, ställ in downforce, lägg på en skiva & sänk armen så nålen hamnar i spåren - nu skall armen ligga parallellt med skivan. Om PU´n är för hög kommer du behöva höja armbasen så armen löper parallellt, dvs lägga brickor under de 3 fästskruvarna ( armbas/plint)

Överhäng + Pu.inställn. gör du med hjälp av Rega´s mall ( protractor) som följde med spelaren. Fattas denna kan du nog hitta en ( som matchar den arm du har: RB300?) på nätet- skriva ut, klippa ut mitthålet, trä på spidern, & justera in Pu´n i sidled + glida i spåren så överhänget blir rätt.
Nollställ nu armen, och justera downforce igen, ställ nu även bias lika med downforce: - Klart!
Gör detta systematiskt så är det inte så svårt. Om du tycker det låter krångligt bör du ta med grejerna till nån hifi-butik, så får de mot betalning montera till dig.
Om du köpt Pu´n i butik, hade de gjort detta gratis - kanske nåt att tänka på till nästa gång!!

Lycka till!!

Tack för svaret ! nu hoppas jag det ska gå bättre !

Känns som att jag hade listat ut det mesta, men jag vill verkligen veta innan jag sätter igång :)

Postad 15 October 2011 - 16:29

Viktor.J
  • Viktor.J
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Nu har det dockdykt upp något som jag tror verkligen kan vara ett problem.
Jag skulle idag börja ställa in min pick-up efter alla råd ifrån forumet.

Men när jag slår på strömmen så roterar inte skivan. Motorn går och roterar, men inte skivan (när jag har glasskivan på).
Det jag antar är att när jag flyttade och packade ner skivspelaren i sin original låda så lossnade "den svarta plast delen"-till kullagret. och att det som ledde till att den ramlade ut gjorde att driv remmen töjdes ? och nu är så pass slapp att den ligger mot motorn så dåligt att friktionen inte räcker så den slirar ?

Så för att felsöka ville jag se hur bra skivan roterar utan bandet så tog jag bort remmen och roterade manuellt på skivan, den stannar väldigt fort tycker jag. Eller hur länge ska den rotera ? Kan detta var problemet ?

jag har filmat det idag och lagt ut på tuben:
http://www.youtube.c...h?v=gvQDppRaw3g

För att visa vad som händer har jag även denna filmen, där jag sätter på och man ser tydligt att skivan inte roterar. Jag filmar sedan motorns verkande del och den roterar, men inte skivan. Jag försöker sedan hjälpa skivan genom att manuellt snurra igång den men "relativt" snabbt stannar den av och endast motorn roterar igen.

Film på detta ses här:
http://www.youtube.c...h?v=v54scshJibo

Vad kan ha hänt ? kan lagret gått sönder på något sätt så friktionen blir för stor för motorn och remmen att driva runt ? eller har remmen töjts och därmed tappat friktion ? för på något sätt så lyckas inte motorn driva skivan.

Snälla hjälp mig !

P.S visst är den fin i Lunds höst kvällssol :) D.S

Postad 15 October 2011 - 16:41

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0

...
P.S visst är den fin i Lunds höst kvällssol :) D.S

Det är verkligen en fantastiskt vacker spelare som du har fått tag på, men jag har dessvärre ingen lösning på ditt problem.

För övrigt kul med ytterligare en vinylälskande lundabo. :)

Postad 18 October 2011 - 20:34

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Nu har jag en sådan där "nu-oroar-jag-mig-fråga" eller "jag-störs-av-detta-fråga". Upptäckte just att om man kikar rakt framifrån på min Rega RP1 ser man att skivtallriken liksom gungar. Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka det, men skivtallriken åker upp eller gungar till en gång för varje varv. Den gör det även om ingen skiva ligger på, så det beror inte på skivorna. Är detta normalt, dvs något man får räkna med när det gäller en skivspelare i denna prisklass? Hur är det på era Rega RP1?

Postad 18 October 2011 - 22:47

Viktor.J
  • Viktor.J
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Nu har jag en sådan där "nu-oroar-jag-mig-fråga" eller "jag-störs-av-detta-fråga". Upptäckte just att om man kikar rakt framifrån på min Rega RP1 ser man att skivtallriken liksom gungar. Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka det, men skivtallriken åker upp eller gungar till en gång för varje varv. Den gör det även om ingen skiva ligger på, så det beror inte på skivorna. Är detta normalt, dvs något man får räkna med när det gäller en skivspelare i denna prisklass? Hur är det på era Rega RP1?

Är själva tallriken ojämn ?
Eller verkar det vara lagret som är paj ? Som tur är är lagret billigt,http://www.analogues..._Assembly_RP1BA maila och kolla så det verkligen är samma lager till P1 som RP1.

MVH
Viktor J

Postad 19 October 2011 - 06:03

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Är själva tallriken ojämn ?
Eller verkar det vara lagret som är paj ? Som tur är är lagret billigt,http://www.analogues..._Assembly_RP1BA maila och kolla så det verkligen är samma lager till P1 som RP1.

MVH
Viktor J

Hej Viktor

En fråga som dyker upp hos mig är om skivtallriken satt på när du flyttade ?
Känns remmen slapp när den är monterad ?
Lycka till mvh Jas

Postad 19 October 2011 - 07:44

Viktor.J
  • Viktor.J
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Hej Viktor

En fråga som dyker upp hos mig är om skivtallriken satt på när du flyttade ?
Känns remmen slapp när den är monterad ?
Lycka till mvh Jas

Nu vet jag inte om det var mig eller mange36 du skulle svara pÅ, men jag tog bort tallriken sÅ klart när jag flyttade! Men glömde tejpa fast tallriksdelen av lagret på plinten, så denna ramlade bort! Antagligen har lagret på något sätt gått sönder då!
Mailade lite med svala det och de trodde det var lagret i första hand, där min tallrik snurrar ca 20 s borde den snurra över en minut på deras regor!

Så jag beställer ett nytt centrumlager och performance remmen och hoppas det borde räcka :)

Mvh
Viktor

Redigerat av Viktor.J, 19 October 2011 - 07:46.

Postad 19 October 2011 - 08:33

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte om det var mig eller mange36 du skulle svara pÅ, men jag tog bort tallriken sÅ klart när jag flyttade! Men glömde tejpa fast tallriksdelen av lagret på plinten, så denna ramlade bort! Antagligen har lagret på något sätt gått sönder då!
Mailade lite med svala det och de trodde det var lagret i första hand, där min tallrik snurrar ca 20 s borde den snurra över en minut på deras regor!

Så jag beställer ett nytt centrumlager och performance remmen och hoppas det borde räcka :)

Mvh
Viktor

Hej igen

Låter som en bra o tänkbar lösning på problemet så lycka till mvh Jas

Postad 19 October 2011 - 13:17

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Tack Victor och Jas 74.
Av era svar gissar jag att gungandet inte är normalt för prisklassen. RP1:an är mindre än ett år gammal så det borde inte vara lagret, snarare då att tallriken var ojämn redan vid köp men att jag upptäckt det/stört mig på det först nu. Det finns garanti kvar. Ska överväga att gå tillbaka med spelaren.

Postad 19 October 2011 - 17:56

Viktor.J
  • Viktor.J
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Tack Victor och Jas 74.
Av era svar gissar jag att gungandet inte är normalt för prisklassen. RP1:an är mindre än ett år gammal så det borde inte vara lagret, snarare då att tallriken var ojämn redan vid köp men att jag upptäckt det/stört mig på det först nu. Det finns garanti kvar. Ska överväga att gå tillbaka med spelaren.

Men om tallriken är ojämn borde du märka ganska lätt.. vattenpass eller dyl, men det verkar konstigt... Men har du köpt den i en butik så borde du gå ner där och lämna den där tycker jag !

Postad 20 October 2011 - 07:39

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Tänkte inte på det. :) Jag ska kolla tallriken med vattenpass.

Postad 20 October 2011 - 08:05

Viktor.J
  • Viktor.J
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Ja kolla tallriken med tex vattenpass, sätt snurr på lagret utan tallriken och titta hur själva lagret rör sig, blir du ändå inte klok så filma och lägg ut på tuben för att sedan länka till filmen här, det är väldigt enkelt och en film säger mer än många ord :)

Postad 26 October 2011 - 19:00

Bino
  • Bino
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Jag har också en Rega RP1 och min tallrik gungar också några mm upp och ner. Tror man får stå ut med det på en så relativt billig spelare. Finns exempel på youtube där tallriken gungar riktigt mycket på en RP1. Har dock beställt Regas glastallrik som sitter på P3 och P5. Ska bli spännande att se om det blir någon skillnad eller om man måste byta subplattern (innertallriken) med för att slippa gungandet.

Postad 27 October 2011 - 19:41

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Jag har lämnat in RP1:an med gungande tallrik för garantireparation hos återförsäljaren. Vi får se vad de säger. Ska bli spännande.

Bino, vad kostar en glastallrik och var beställde du den?

Redigerat av Mange36, 27 October 2011 - 19:42.

Postad 28 October 2011 - 19:18

swegoose
  • swegoose
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Åå nu tillbax till den ständiga frågan om pick-up, var hos malmsjö hifi här i hbg igår och de rekomendera grado red och gold för ok pengar, nån som har nån input till dem? letar en spelglad och trevlig pickup framför en korekt och analytisk. Fördelen med att handla där är att de kan montera den åt mig, då jag känner att jag inte har riktigt koll på det.

Eller om det finns nån i hbg som är sugen på att komma hem till mig och montera den mott en kall eller två och lite trevligt lyssnade :)

Sen tänkte jag om nån har koll på något bra sätt att vikta upp min rega (p2/nad555) då jag tycker den är lite för lätt för sitt eget bästa :)

Postad 28 October 2011 - 20:04

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Eller så köper du en Rega pickup - tre skruvar= inga problem med att ställa in den (bara att sätta in vikten).

Postad 28 October 2011 - 20:52

swegoose
  • swegoose
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Eller så köper du en Rega pickup - tre skruvar= inga problem med att ställa in den (bara att sätta in vikten).

Jo det är klart, men hur kul vore det;) nää skämt å sido, finns så många trevliga pickuper där ute, å som sagt aldrig fel å träffa nytt folk, prata svarv å musik medans man lär sig om montering och liknande.

Bara att pm mig om nån är sugen på att komma förbi då en del annat småfix behövs på den av kunnig person.

Nån som har bra tips på hur man kan vikta upp den?

Postad 29 October 2011 - 22:55

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Att Regas billigare skivspelare har aningen vobblande tallrikar är genomgående, det hade jag även på min Rega P2. Men jag har inte haft det problemet med min P3-24.

Vad beträffar skillnader i ljudåtergivning i själva konstruktionen av svarven så tror jag dock att dom skiljer sig minimalt. Vad som verkligen skiljer sig är RIAA och Puppan.

Postad 30 October 2011 - 01:15

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Åå nu tillbax till den ständiga frågan om pick-up, var hos malmsjö hifi här i hbg igår och de rekomendera grado red och gold för ok pengar, nån som har nån input till dem? letar en spelglad och trevlig pickup framför en korekt och analytisk. Fördelen med att handla där är att de kan montera den åt mig, då jag känner att jag inte har riktigt koll på det.

Eller om det finns nån i hbg som är sugen på att komma hem till mig och montera den mott en kall eller två och lite trevligt lyssnade :)

Sen tänkte jag om nån har koll på något bra sätt att vikta upp min rega (p2/nad555) då jag tycker den är lite för lätt för sitt eget bästa :)

Hade en Grado gold - fin ljudkvalité, men var enligt mig rätt kass då den förstärkte knäpp & knaster. T o m nya (otvättade) skivor knäppte rejält med denna pickup. Beg. skivor med tunna hairlines kunde man glömma. Nej köp nåt annat istället t ex REGA s egna som hultin föreslog

Postad 31 October 2011 - 17:33

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Jag har också en Rega RP1 och min tallrik gungar också några mm upp och ner. Tror man får stå ut med det på en så relativt billig spelare. Finns exempel på youtube där tallriken gungar riktigt mycket på en RP1. Har dock beställt Regas glastallrik som sitter på P3 och P5. Ska bli spännande att se om det blir någon skillnad eller om man måste byta subplattern (innertallriken) med för att slippa gungandet.

http://www.youtube.com/watch?v=IIYxqI02K78

Precis så här är min RP1, ser bra ut utan tallrik, gungar en del med tallrik. Vattenpasset visade dock att tallriken var helt plan. Men som sagt, kanske är detta normalt i prisklassen, fast mina två billigare spelare (Marantz respektive Technics) har inga gungande tallrikar. Vi får se vad återförsäljarens reparatör säger när RP1:an kommer tillbaka.

Redigerat av Mange36, 31 October 2011 - 17:34.

Postad 31 October 2011 - 19:36

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Nä, det där ska du inte nöja dig med bara för att den är relativt billig!
Kör hårt med återförsäljaren.

Postad 31 October 2011 - 20:31

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag hade samma dilemma med min Rega P2. Var lite oroad över att den såg ut att vobbla på tok för mycket. Men jag kan inte påstå att jag hörde hur det gick ut över ljudkvaliten.

Postad 31 October 2011 - 20:33

Bino
  • Bino
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Precis så här är min RP1, ser bra ut utan tallrik, gungar en del med tallrik. Vattenpasset visade dock att tallriken var helt plan. Men som sagt, kanske är detta normalt i prisklassen, fast mina två billigare spelare (Marantz respektive Technics) har inga gungande tallrikar. Vi får se vad återförsäljarens reparatör säger när RP1:an kommer tillbaka.

Min beter sig precis likadant. Innertallriken, eller subplattern, snurrar hur fint som helst, men så fort jag lägger på tallriken snurrar den lika skevt som youtube-klippet. Borde få min original Rega glastallrik nu i början av veckan. Återstår att se om det blir någon skillnad.

Postad 01 November 2011 - 15:55

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Efter att ha läst runt lite förstår jag att gungande tallrikar är rätt vanligt på RP1. En del tycks ha fått det åtgärdat utan problem, andra har haft sämre lycka med sin återföräljare. I min värld är nästan 3000kr rätt mycket pengar för en skivspelare, även om jag inser att det är lågbudget för en äkta audiofil. Såg att Pro-Jects i samma prisklass har en metalltallrik. Men, men, som sagt, inväntar återförsäljarens besked på reklamationen.

Postad 01 November 2011 - 17:05

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
Köpte en P5 med svaj i motorn - återförsäljaren kunde inte fixa fram en ny inom kort så jag fick 3000:- i rabatt på en P7 istället... så stå på dig, om de inte fixar problemen tycker jag du skall vända dem ryggen och aldrig köpa nåt där igen!!

Postad 01 November 2011 - 17:07

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Stå på dig! Jag vet inte om filmen gör att det ser värre ut än det är. Men skulle jag
köpa en ny LP som warpar sådär, så reklamerar jag den.

Blir lite sur på mina gamla favoriter Rega, när jag läser om dessa tallrikar. :(

Postad 01 November 2011 - 17:52

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
Tips till dig som har tänkt uppgradera:
Slå till nu, imorron kan den vara såld!
http://www.ljudupple...-850-c-110.aspx

Redigerat av Jörgen A., 01 November 2011 - 17:53.

Postad 01 November 2011 - 17:54

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0

Ja, löp och köp!!!!!

Postad 01 November 2011 - 18:48

Unregisteredf8bd25e3
  • Unregisteredf8bd25e3
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Jag hade samma vobblande på min RP1:a och returnerade den till säljaren ...

En orsak till vobblandet (som jag hittade) var att det satt kvar en ojämn gradkant på undersidan av tallriken, när jag skrapade lite på dem så blev det bättre men inget jag kunde acceptera.

Postad 02 November 2011 - 07:00

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Roligt att denna tråd äntligen fått genomslag.

Fastande för Rega för några år sedan pga. användarvänligheten, designen och känslan av kvalité. Deras tonarmar används på vackra skivspelarkreationer världen över, och det är många andra tillverkar som väljer att montera deras armar på dyra spelare.

Jag blev lyrisk över min Rega P3-24 och den är verkligen vacker. Kanske dock gick till överdrift in mitt första omdöme på min albumsida, beträffande prestandan. Jag har jämfört den med Rega P1/P2 och visst förekommer skillnader till P3-24­:ans fördel, men skillnaderna är inte astronomiska utan ganska små. Vad jag upplevt mellan de billigare instegsmodellerna och de dyrare spelarna är främst definitionen i basen. Med Rega P3 så finns det mer timing och kontroll genom ljudbilden, vilket också skapar en starkare känsla av rytm.

Redigerat av Glidtassen, 02 November 2011 - 07:01.

Postad 02 November 2011 - 18:46

Bino
  • Bino
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Fick min Rega glastallrik idag och har precis lagt på den på min RP1. Nu snurrar tallriken helt perfekt och jag tycker Clapton låter bättre än tidigare, men har bara hunnit lyssna på tre låtar hittills. Det som märks direkt är att basen blivit betydligt bättre, nu låter min RP1 riktigt kul. Ska dock tilläggas att jag nu lagt lika mycket pengar på uppgraderingar som skivspelaren kostade ny.

Jag har dock en fundering kring glastallriken. På grund av vikten jämfört med plasttallriken tar det betydligt längre tid att få fart på den. Tar det en stund för er med P3 och uppåt också eller är min RP1 inte riktigt anpassad för så tung tallrik? Tänker mest om motorn kan ta skada vid varje uppstart?

Postad 02 November 2011 - 21:31

swegoose
  • swegoose
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hej igen alla kuniga, kommer över en P3 grymmt billigt och kunde inte låta bli att köpa den, det som är fel på den är antiskatingen i tonarmen så tänkte ta min RB250 arm från min P2 och sätta på den och sen på med en bias2 pickup, vat tror folket om det? tänkte att det borde bli trevligt med den tyngreplinten och glastallriken.

Vad tror ni man kan få för en P2 komplett förutom tonarm? Tänkte nämligen sölja den vidare då jag inte har behov av två:)

Postad 03 November 2011 - 09:04

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Hej igen alla kuniga, kommer över en P3 grymmt billigt och kunde inte låta bli att köpa den, det som är fel på den är antiskatingen i tonarmen så tänkte ta min RB250 arm från min P2 och sätta på den och sen på med en bias2 pickup, vat tror folket om det? tänkte att det borde bli trevligt med den tyngreplinten och glastallriken.

Vad tror ni man kan få för en P2 komplett förutom tonarm? Tänkte nämligen sölja den vidare då jag inte har behov av två :)

Det fungerar nog bra men RB250 är ju ett litet nerköp mot RB300 som väl sitter på din P3(?). Vad är det som inte fungerar med antiskatingen? Rega använder magnet och hur antiskating uppträder kan variera från arm till arm av vad jag kunnat läsa på nätet.

Postad 03 November 2011 - 12:22

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0

Sugen.....fast P7:an räcker långt...och för de pengarna får man mycket annat också...(ny PU, nya högtalare.....). Det var någon filosof som sa att msk får ångest av alla val.....

Postad 03 November 2011 - 14:52

swegoose
  • swegoose
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Det fungerar nog bra men RB250 är ju ett litet nerköp mot RB300 som väl sitter på din P3(?). Vad är det som inte fungerar med antiskatingen? Rega använder magnet och hur antiskating uppträder kan variera från arm till arm av vad jag kunnat läsa på nätet.

Borde sitta en RB300 på den, men har inte sätt den än. Får annars köpa en nyare arm senare, blir kanske en bättre sådan då med.

Vet tyvärr inte vad som är fel med antiskatingen, polaren lämna in den på hifibutiken här för att byta pickup och när de skulle göra det konstatera de att antiskatingen var kass på den, så då passa jag på att köpa den billigt, istället för att bara ta glastalriken.

Nån som har koll på vad man kan få för en P2 utan arm?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.